Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 27861
Hei,

jeg er en elev på Hersleb VGS, og skolen har påkrevd at vi må ha skolepcer.
Jeg har valgt å ta med personlig pc, og fram til nå så fungerte gjestenettet slik at jeg kunne bruke privatpcen i friminuttene osv til å surfe osv.

Nå har det jo seg slikt at gjestenettet er nede, it it-ansvarlige på skolen har valgt å nedprioritere fiksinga (dette se da selv).

Det jeg lurer på da, er om noen vet hvordan jeg kan få til å få privatpcen min på "Osloskole" nettet, har 2 forskjellige her, hvor den ene er kun "Osloskolen" og den andre er "Osloskolen-internett".

Det jeg har merket er at skolepcene kobler seg på "Osloskolen-internett"

Takk for hjelp på forhånd!

Fikk ikke opp noe rediger knapp så jeg må nok dobbelposte.

Nettet skolepcene logger seg på er heller kun "Osloskolen"

Det gamle 7E6MD passordet fungerer ikke lenger, og du må visst ha brukernavn og passord for å logge inn på nettet, ikke kun passord.
Sist endret av agentaraz; 24. september 2014 kl. 09:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har dere en ordning som ligner Feide eller Fronter? Brukernavn og passord er ofte like for innlogging på nevnte tjenester som på internettet.

Eventuelt, har dere stasjonære skole-pcer som dere kan benytte dere av på et datarom eller lignende? Disse har vanligvis egne brukere for hver enkelt elev. Gi det et forsøk med en slik innlogging i så tilfelle.


Forsto ikke helt om det bare er visse PCer som kan koble seg opp mot internettet, eller om du bare mangler bruker. Fint om du utdyper dette.
sertifisert idiot
Heisann,
Jeg jobber som IT konsulent på skoler i Oslo, og det nye nettet er lagt opp nettopp for å stenge ute private maskiner, mobiler og Ipads.
For å få tilgang må du som Fisk23 sier, bruke din feide/fornter konto for å få tilgang. Oppsettet kan variere noe fra skole til skole. På de skolene jeg jobber, har vi det sånn at osloskolen-internett kan logges på via fronter/feide konto, men jeg vet at noen skoler har stengt for pålogging for elever m fronter/feide

Hovedgrunnen til omleggingen er at Frisikt og skolenwpa passordet var lagt ut på nett, blandt annet på freak. Ble faktisk litt stolt når jeg så det ligge her xD
Heisann,

takk for svar.

Ja vi har fronter passord/brukernavn alle sammen, men disse fungerer ikke når man prøver å logge seg inn på Osloskole-nettverket.

Sånn som jeg vil tro det så er alle skolepcer i et mac-register på disse nettverkene, derfor vil de automatisk koble seg til, mens privatpcer har da et ukjent mac-adresse vil da få opp forespørsel om brukernavn/passord.
Sist endret av agentaraz; 24. september 2014 kl. 17:28.
Unlicensed Surgeon
Sitat av agentaraz Vis innlegg
Heisann,

takk for svar.

Ja vi har fronter passord/brukernavn alle sammen, men disse fungerer ikke når man prøver å logge seg inn på Osloskole-nettverket.

Sånn som jeg vil tro det så er alle skolepcer i et mac-register på disse nettverkene, derfor vil de automatisk koble seg til, mens privatpcer har da et ukjent mac-adresse vil da få opp forespørsel om brukernavn/passord.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper det er WPA enterprise med autentisering av både brukerkonto (evt opp mot fronter), og maskinkonto (med sertifikat sendt ut via GPO) for å koble til nettet.

Å bruke tid på MAC-adresse spoofing tror jeg nok er totalt waste i det tilfellet her

Du har en ganske grei utfordring forann deg....... Jeg tror jeg ville kjørt delt itnernett fra mobilen med usb kabel. Usb kabel fordi: Da oppdages det ikke en ny ssid av den trådløse kontrolleren på skolen (det "setter av" alarmer noen steder), og lader mobilen samtidig
▼ ... over en måned senere ... ▼
sertifisert idiot
Hei igjen!
spørsmålet kom opp igjen i en annen tråd, jeg limer inn mitt lengre svar her:

Da jeg jobber som IT ansvarlig ved 3 av skolene i oslo, så vil jeg gjerne informermere dere om følgende:
Grunnen til at UDE har lagt om til denne formen for pålogging er at skolene sliter med at elevene tar med egene enheter og kobler disse til skolenettet, og gjør at nettet går tregt i undervisningsammenheng.

Som de av dere som har fått denne løsningen på sin skole sikkert har merket, så har det kommet til endel nye nett:

Osloskolen - for alle maskiner i UDEs domene. Disse får ett sertifikat under tanking som er knyttet mot servicetag/serienr på maskinen, og kan ikke spoofes over på NOEN andre klienter.

Osloskolen -Internett - dette nettet er kun ment å brukes av ansatte. Her kan de som er lagt inn som en ansatt i domene(AD) kunne logge seg på med sitt fronter/frisikt/domene brukernavn og passord.

Osloskolen gjest - Dette er nettet som er satt opp for elever som har med seg en enhet(mobil, laptop osv). Her kan skolene velge selv om de vil bruke 1 av 2 løsnigner:
1: Selvbetjent pålogging, her logger kobler du deg bare til og vil komme inn på en side som du må godkjenne bruk osv
2: ISE, her må brukeren gå til IT avd og få lagd ett brukernavn og passord. Dette er maks gyldig i 1 år.

disse 3 har forskjellig hastighet på nettverket, mener å huske at det er følgende:
osloskolen (10mbit) - osloskolen-internett (5-7mbit) - osloskolen-gjest (2mbit)

Jeg regner med at du vil bruke en mobil? isåfall; ta kontakt med IT. Alle som jobber innen IKT på skolene har fått en beskrivelse på hvordan man gir denne tilgangen, men da systemet er veldig nytt kan det ta litt tid før alle rutiner er på plass!


#cyberlink
▼ ... over en uke senere ... ▼
Skolen vår har bare frisikt og skolenwpa2. Vet du om man kan få tilgang til frisikt? Eller er den satt opp på samme måte som skolenwpa2? Foretrekker å bruke privatpc.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Potetskrellar Vis innlegg
Skolen vår har bare frisikt og skolenwpa2. Vet du om man kan få tilgang til frisikt? Eller er den satt opp på samme måte som skolenwpa2? Foretrekker å bruke privatpc.
Vis hele sitatet...
Du kan gå på threaden om skolenwpa2 nettverkene og finne løsningen her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=224190
Sitat av Izkal Vis innlegg
Du kan gå på threaden om skolenwpa2 nettverkene og finne løsningen her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=224190
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere i tråden har de endra passordet (tror jeg), men de har i hvert fall gjort det slik at privatpcer ikke har tilgang til nettverket mer. Vi har bare skolenwpa2 og frisikt, og vi har fått beskjed om at dersom vi vil bruke privatpc, må man finne en egen løsning selv, altså at man må evt. bruke 3G, noe som jeg synes er latterlig.

Finnes det noen løsninger?
Sitat av Potetskrellar Vis innlegg
Som nevnt tidligere i tråden har de endra passordet (tror jeg), men de har i hvert fall gjort det slik at privatpcer ikke har tilgang til nettverket mer. Vi har bare skolenwpa2 og frisikt, og vi har fått beskjed om at dersom vi vil bruke privatpc, må man finne en egen løsning selv, altså at man må evt. bruke 3G, noe som jeg synes er latterlig.

Finnes det noen løsninger?
Vis hele sitatet...
Hmm... Jeg vet at mine devices fungerer fremdeles på skolenwpa2 med løsningene som står i denne threaden, så da er jeg usikker... :/