Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6380
Det har seg slik at de fleste skoler i Oslo, snart alle, har fått seg et nytt nettverk som heter osloskolen. Når jeg prøver å koble til så gir den meg mulighet til å logge inn med et brukernavn og passord, jeg taster vanligvis inn brukernavnet jeg bruker til å logge på skolens domene, da jeg gjør det får jeg mulighet til å laste ned et sertifikat som heter ADDTRUST EXTERNAL CA ROOT.

Prøver jeg å laste ned så blir jeg fortalt at jeg har feil brukernavn og passord. så det går ikke. jeg prøvde å kopiere sertifikatet som er tanket inne i skolepcen og så laste det ned på telefonen. det var også til ingen nytte.

spørsmålet er vel ganske klart nå, er det noen som vet hva som kan gjøres eller hva som kan prøves?

Takk på forhånd
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trenger hjelp med det også
Snakk med IT ansvarlig på skolen.
Jeg har prøvd å spøre, men de sier at de ikke vet
du må ha domene admin rettigheter til å oppdatere sertifikater, så her må du nokk kontakte it-avdelingen
sertifisert idiot
Heisann,

Da jeg jobber som IT ansvarlig ved 3 av skolene i oslo, så vil jeg gjerne informermere dere om følgende:
Grunnen til at UDE har lagt om til denne formen for pålogging er at skolene sliter med at elevene tar med egene enheter og kobler disse til skolenettet, og gjør at nettet går tregt i undervisningsammenheng.

Som de av dere som har fått denne løsningen på sin skole sikkert har merket, så har det kommet til endel nye nett:

Osloskolen - for alle maskiner i UDEs domene. Disse får ett sertifikat under tanking som er knyttet mot servicetag/serienr på maskinen, og kan ikke spoofes over på NOEN andre klienter.

Osloskolen -Internett - dette nettet er kun ment å brukes av ansatte. Her kan de som er lagt inn som en ansatt i domene(AD) kunne logge seg på med sitt fronter/frisikt/domene brukernavn og passord.

Osloskolen gjest - Dette er nettet som er satt opp for elever som har med seg en enhet(mobil, laptop osv). Her kan skolene velge selv om de vil bruke 1 av 2 løsnigner:
1: Selvbetjent pålogging, her logger kobler du deg bare til og vil komme inn på en side som du må godkjenne bruk osv
2: ISE, her må brukeren gå til IT avd og få lagd ett brukernavn og passord. Dette er maks gyldig i 1 år.

disse 3 har forskjellig hastighet på nettverket, mener å huske at det er følgende:
osloskolen (10mbit) - osloskolen-internett (5-7mbit) - osloskolen-gjest (2mbit)

Jeg regner med at du vil bruke en mobil? isåfall; ta kontakt med IT. Alle som jobber innen IKT på skolene har fått en beskrivelse på hvordan man gir denne tilgangen, men da systemet er veldig nytt kan det ta litt tid før alle rutiner er på plass!

Ønsker dere en flott tirsdagsettermiddag alle sammen!

#cyberlink
spørsmålet var ikke om hvorfor de bytta :P det var om hvordan man kom seg inn xD
sertifisert idiot
Sitat av matpakke123 Vis innlegg
spørsmålet var ikke om hvorfor de bytta :P det var om hvordan man kom seg inn xD
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg skrev såpass mye er fordi jeg så en endel tråder om dette, og forklaringen min burde da være såpass god/gjennomført at man skjønner at eneste måten å komme inn på nettet er via gjesteløsningen. men da har du vell fått svar?
gjesteløsningen ble blokert etter de første 4 ukene på skolen.....
sertifisert idiot
den er nok ikke blokkert, men da bruker skolen din ISE løsningen. Denne gjør at man ikke kan få tilgang uten å få brukernavn/passord av den IT ansatte på skolen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av cyberlink93 Vis innlegg
Heisann,

Da jeg jobber som IT ansvarlig ved 3 av skolene i oslo, så vil jeg gjerne informermere dere om følgende:
Grunnen til at UDE har lagt om til denne formen for pålogging er at skolene sliter med at elevene tar med egene enheter og kobler disse til skolenettet, og gjør at nettet går tregt i undervisningsammenheng.

Som de av dere som har fått denne løsningen på sin skole sikkert har merket, så har det kommet til endel nye nett:

Osloskolen - for alle maskiner i UDEs domene. Disse får ett sertifikat under tanking som er knyttet mot servicetag/serienr på maskinen, og kan ikke spoofes over på NOEN andre klienter.

Osloskolen -Internett - dette nettet er kun ment å brukes av ansatte. Her kan de som er lagt inn som en ansatt i domene(AD) kunne logge seg på med sitt fronter/frisikt/domene brukernavn og passord.

Osloskolen gjest - Dette er nettet som er satt opp for elever som har med seg en enhet(mobil, laptop osv). Her kan skolene velge selv om de vil bruke 1 av 2 løsnigner:
1: Selvbetjent pålogging, her logger kobler du deg bare til og vil komme inn på en side som du må godkjenne bruk osv
2: ISE, her må brukeren gå til IT avd og få lagd ett brukernavn og passord. Dette er maks gyldig i 1 år.

disse 3 har forskjellig hastighet på nettverket, mener å huske at det er følgende:
osloskolen (10mbit) - osloskolen-internett (5-7mbit) - osloskolen-gjest (2mbit)

Jeg regner med at du vil bruke en mobil? isåfall; ta kontakt med IT. Alle som jobber innen IKT på skolene har fått en beskrivelse på hvordan man gir denne tilgangen, men da systemet er veldig nytt kan det ta litt tid før alle rutiner er på plass!

Ønsker dere en flott tirsdagsettermiddag alle sammen!

#cyberlink
Vis hele sitatet...
Ok, som lærer og tidligere Ikt ved en osloskole, har jeg to ting å si til dette:

1. Det ødelegger mye for undervisningen at elever ikke kan koble seg på med mobiler (sånn hotelløsning med passord på nettside er idiotisk og hadde vært dysfunksjonell selv om alle elevene hadde fått tilgang). Ting som kahoot og nettsøk i timen med mobil, som er veldig praktisk og nyttig, er umulig igjen. Tilbake til nittitallet.
2. Nettet er minst like ustabilt som før. Mao. holder ikke den oppgitte grunnen til endringen.

Jeg tror heller at dette er no piss CGI forteller Utdanningsetaten for å dekke over det faktum at de ikke gidder å bruke nok penger på server- linje- og wifi-kapasitet.

Denne endringen har satt osloskolen mange år tilbake, og lagd kvalm for alle, både elever, ansatte og IKT-ansvarlige