Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1127
Jeg nærmer med "slutten" på BSU kontoen min nå, og lurer litt på andre muligheter.

Man har selvsagt fond, men dette er jo en liten risikosport i seg selv..

IPS kunne vært greit - med tanke på at det har samme skattefradrag som med BSU, på en måte.
Eneste minuset er jo at det er Norge vi lever i, et land som er på trynet, og disse pengene ikke egentlig er spart, da staten krever skattefradraget tilbake, og litt ekstra når man skal ta ut denne pensjonen - forutsatt at man lever til man blir 67...

Finnes det noen andre, bra alternativer til BSU som sperrer pengene slik man ikke kan ta de ut, og gir evt. skattefradrag?
Med tanke på at samtlige eksperter har advart mot IPS, bør du heller se etter andre plasser å stappe penga.
er ikke dette noe du bør snakke med din bank om, og ikke her på freak? :P tror banken din kan være fleksibel nok til å la deg sette en sperre selv på kontoen du setter pengene inn på, om det er gode renter du vil ha råder jeg deg til en økonom. (selvom det koster penger!)
Sitat av enerlighter Vis innlegg
er ikke dette noe du bør snakke med din bank om, og ikke her på freak? :P tror banken din kan være fleksibel nok til å la deg sette en sperre selv på kontoen du setter pengene inn på, om det er gode renter du vil ha råder jeg deg til en økonom. (selvom det koster penger!)
Vis hele sitatet...
Ja, men det vel freaks som er interessert i å spare penger fremfor å bare bruke dem opp på pistasjnøtter, Cola og CS?
Hva med rentefond/obligasjonsfond? Risikoen (og avkastningen) er mindre enn aksjefond, samtidig som du har mulighet til å oppnå bedre avkastning enn på høyrentekonto.
Nå bør man spare mer i aksjer!
De beste fondene våre har gitt over 80% avkastning i 2009. Tenk langsiktig, spar i våre aksjefond og bli med på oppgangen!

https://www1.portalbank.no/4060/spar...aksjefond.aspx
Sitat av inzane1891 Vis innlegg
Nå bør man spare mer i aksjer!
De beste fondene våre har gitt over 80% avkastning i 2009. Tenk langsiktig, spar i våre aksjefond og bli med på oppgangen!

https://www1.portalbank.no/4060/spar...aksjefond.aspx
Vis hele sitatet...
Hvorvidt man bør spare mer i aksjer er helt individuelt og jeg gremmes av å lese slikt. Din spareprofil bør alltid, alltid, alltid, ta hensyn til:
- din egen alder
- din egen livssituasjon
- tidshorisont for når du trenger pengene
- din generelle økonomiske situasjon

Ja, vi har steget mye i det siste, men fremtiden er fortsatt usikker og det kan godt hende vi skal få en "double dip". Jeg advarte de som var nyssgjerrige på aksjer på dette forumet mot et ekstremt volatilt marked i slutten av juli 2008 (da hadde vi også hatt lang tids stigning etterfulgt av en nedgang og mange skrek om gode kjøpsmuligheter) og verdiene ble den gang mer enn halvert før stormen var over. Det er ingen garanti for at det ikke skjer igjen. Det sies litt flåsete at du skal komme deg ut av markedet når taxisjåføren din begynner å gi deg kjøpsråd og jeg begynner å få litt den følelsen igjen nå. Jeg sitter vektet med en god andel av sparing i diverse aksjefond nå, men følger tett og vurderer kontinuerlig å vekte ned for å ta gevinst etter det siste års oppgang.

Jeg oppfatter at du er ute etter noe som er relativt sikkert, gir deg mer tilbake enn høyrentekonto. Da er pengemarkedsfond et godt alternativ. Det gir deg dessverre ikke noen skattefordel. Du kan fritt ta ut pengene dine når du vil, men såpass selvbeherskelse bør du kunne vise Eksempler på slike er Skagen Høyrente og Holberg Likviditet som jeg begge bruker.