Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2747
Til sommeren vil jeg være ferdig med bachelorgraden min og i den sammenheng har jeg ingen aning hva jeg skal gjøre videre.

Jeg har vurdert en mastergrad, men det vil være lite nyttig for min del. Samtidig er jeg drittlei alt akademisk. Backpacking er et alternativ, men har ingen å reise med før neste år så da strykes også det.

Derfor har jeg kommet frem til at å lære meg et nytt språk vil være nyttig. Og dermed er jeg interessert i å høre om noen har noen tips eller lignende erfaringer.

Språkene jeg vurderer er mandarin, portugisisk eller spansk da disse vil være nyttige karrieremessig. Problemet er at jeg lurer på hvordan dette bør gjennomføres. Kravet er at jeg blir boende i et land som snakker språket, møte opp på kveldsskole to ganger i uka i Norge er uaktuelt. Et annet krav er at studiet er støttet av Lånekassen, noe jeg forstår kan gjøre ting litt kinkig. I første omgang er jeg keen på å bruke maks ett år på dette, så en ny bachelor er ikke et alternativ.

Slik jeg ser det vil jeg derfor måtte finne meg et årsstudium i et hattifnatti-fag som 'Psykologi 101' eller lignende. Det enkleste og mest effektive ville jo uten tvil være et språkstudium, men jeg har enda til gode å finne noe slik som er støttet i Lånekassen.

Så, er det noen som har noen relevante erfaringer?
Jeg ville ha fundert på å ta mastergrad studiene i Spania, språket kommer du til å lære deg autmatiskt så lenge du lever ett socialt liv der.
http://www.hive.no/studietilbud/spra...11234-508.html

Spansk 1 og 2 på Høgskolen i Vestfold.

Om studiet

Dette er et deltidsstudium over ett år. Undervisning på dagtid.
Undervisningen består av forelesninger, gruppediskusjoner, skriftlige og muntlige oppgaver og individuell veiledning.
Studiet omfatter:

* Lingvistikk for språklære
* Muntlig og skriftlig språkferdighet
* Samfunns-og kulturkunnskap fra den spansktalende verden

Forelesningene vil - i den grad det er mulig - foregå på spansk fra første dag.
Mulighet for studiereise til et spansktalende land.
Hva kan du bli?

Studiet gir spesiell kompetanse for lærere/studenter som ønsker å undervise i spansk, men er også relevant for mange andre yrker der ferdigheter i spansk er etterspurt.
Ta deler av studiet utenlands

Du kan ta deler av studiet utenlands. Vi har særlig gode forbindelser med La Universitat de Valéncia, men det er mange andre muligheter også. Les mer her
Videre utdanningsmuligheter

Studiet kan inngå i den valgbare delen av grunnskolelærerutdanningen, Bachelor i språk- og kulturfag ved Høgskolen i Vestfold og i en selvkomponert bachelorgrad i henhold til Høgskolens forskrifter.

Studiet danner grunnlag for opptak til Spansk 2 som, sammen med Spansk 1 utgjør Spansk årsenhet.
Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Spansk 1 kan tas i kombinasjon med Spansk 2, som årsenhet (60 studiepoeng).

Det kreves ingen forkunnskaper i spansk, men studenten må være forberedt på å studere språket intensivt og med rask progresjon. Forkunnskaper tilsvarende spansk nivå I anbefalas (B/C språk i videregående skole).

Jeg kan umulig tenke meg at dette ikke er støttet av lånekassen?

Spansk kan jo også læres mange steder i verden. Det eneste som egentlig kreves er en eller flere spansktalende som er villig til å lære deg litt. Personlig kunne jeg godt tenkt meg å lære språket i Miami. Du kan også søke etter "Learning Spanish" o.l. på piratebay i håp om god audioundervisning i regi av f.eks Michel Thomas. Lykke til
Å dra til et land som snakker språket du vil lære deg er ganske så smart! En sjef jeg hadde når jeg jobba på Statoil, kunne flytende tysk etter ett år i Tyskland. De fem årene hun hadde tysk på skolen gjorde ingen nytte, sa hun.
..
Trådstarter
Sitat av Dotten Vis innlegg
Jeg ville ha fundert på å ta mastergrad studiene i Spania, språket kommer du til å lære deg autmatiskt så lenge du lever ett socialt liv der.
Vis hele sitatet...
Som nevnt er jeg ikke helt lysten på å ta mastergrad. Og hele poenget med å bo i landet er som sagt å lære språket på en effektiv måte.

Når det gjelder norske institusjoner så er dette sikkert en helt grei måte å lære språket på for noen, men det vil ikke fungere for meg. Jeg er ikke interessert i å bruke to år på noe som egentlig kan gjennomføres på mindre enn seks måneder.
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Å dra til et land som snakker språket du vil lære deg er ganske så smart! En sjef jeg hadde når jeg jobba på Statoil, kunne flytende tysk etter ett år i Tyskland. De fem årene hun hadde tysk på skolen gjorde ingen nytte, sa hun.
Vis hele sitatet...
Det hjalp henne nok godt når hun begynte på et "nytt" språk i Tyskland, i forhold til hva det hadde gjort dersom hun ikke hadde hatt 5 år tysk på skolen.
Sitat av cas Vis innlegg
Det hjalp henne nok godt når hun begynte på et "nytt" språk i Tyskland, i forhold til hva det hadde gjort dersom hun ikke hadde hatt 5 år tysk på skolen.
Vis hele sitatet...
Ja, så klart. Men du skjønner hva jeg mener
Dersom du vil lære språket fortest mulig, er min absolutte anbefaling å flytte sammen med noen som er lokale til dit du flytter. Ved å bo og omgås med nordmenn vil man aldri lære språket skikkelig. Bor man sammen med noen som bruker språket hele tiden, så begynner man å se sammenhenger veldig fort.
Jeg var i fjor i Beijing og studerte mandarin i ett år. Det var en utrooolig opplevelse og jeg skal tilbake igjen i september for ett år, og så til Tokyo for å lære japansk! Studerte på en kinesisk skole sammen med andre utlendinger(koreanere, tyskere osv). Hadde 7 timer om dagen med bare kinesisk undervisning fra mandag til fredag, så mot slutten av året ble jeg ganske stødig. Snakker ikke helt flytende slik at jeg hadde følt meg trygg på det i jobbsammenheng, men flytende nok til alt jeg uten problemer kan gjøre meg forstått og konversere fritt. Så man kan lære det seg ganske fort om man går inn for det.

Hvis du er dreven i Engelsk så er det å jobbe som engelsklærer noe man livnære seg på(det jeg skal neste år), og siden arbeidsdagene ikke er alt for lange så har man mye tid til å lære seg språket på siden. Jeg skal ta et TOEFL(Teaching of English as a foreign language)kurs i Thailand først siden man får litt større valgfrihet når det gjelder jobber hvis man har et certification. Men det er absolutt ikke noe must, spesielt om man har en bachelor. Så at du i utgangspunktet ikke hadde tenkt å jobbe uansett, så hvis du får det finansiert så lærer man språket mye fortere om du studerer det på full-tid så klart. Også er det som bronsky sier viktig og ikke bli en av de utlendingene som bare henger med andre utlendinger. Bor man eller er med noen lokale som ikke snakker engelsk så kan man lære seg språket utrolig mye fortere. Jeg delte rom med en tysker som kunne engelsk på skolen vår, husker at i starten av året kunne man merke veldig godt at de som bodde med andre som ikke snakket engelsk og derfor måtte bruke kinesisken de lærte fra dag en hadde en 10x brattere læringskurve. Jeg tok heldigvis opp for det når jeg begynte å få noen kinesiske venner og kjæreste som ikke snakket engelsk, så det er viktig å dra ut å være sosial og møte andre. Asiatere liker å feste så nattklubber og barer er steder du kan dra for å bruke det du har lært og få nye venner Kinesere er overraskende veldig hyggelige mot utlendinger, så det og skaffe seg venner er en lett sak. Har blitt stoppet på t-banen før av nysgjerrige kinesere som bare hadde lyst å snakke(og faktisk ikke skulle scamme meg, fordi det er utbredt der).

Lånekassen støtter tre måneder med fulltids språkkurs der man har tenkt å påbegynner studier, i forkant altså. Likevel så er jo dette bare tre måneder og krever at man faktisk skal studere der. Om du har tenkt å gjøre noe sånt så har Kina veldig mange bra universiteter. Anbefaler deg å få for Beijing framfor Shanghai i så fall, fordi Shanghai er mye mer internasjonalt, flere snakker engelsk og de prater ikke bokmål-kinesisk. Men det spiller ikke så mye rolle om du fortsatt får en lokal vennegjeng uansett.

Jaja, det var bare noen korte ord fra min opplevelse. Så mye jeg kunne sagt egentlig, men sikkert mer spennende for meg Kan si iallefall trygt si at det var det smarteste valget jeg noen gang har gjort, og etter jeg ristet det første kultursjokket av kroppen har jeg aldri angret ett sekund. Vet ikke helt om det er noe spes du lurer på bortsett fra erfaringer, men hvis det er noe jeg kan svare på så er det bare å spørre i vei
Sist endret av Picard; 27. desember 2009 kl. 19:59.