Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2418
Hei =)

kan noen hjelpe meg med å løse en stoppmelding jeg får like før windows xp laster inn?

stoppmeldingen er som følgende:

Det er oppdaget et problem, og windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen.

Hvis det er første gang du ser denne stoppfeilmeldingen, starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt gjør du følgende:

Utfør virussjekk på datamaskinen. fjern alle nylig installerte harddiskstasjoner eller drivere for harddiskstasjoner. Kontroler at harddiskstasjonen er riktig konfigurert og avsluttet.
Kjør CHKDSK /F for å se etter skader på harddiskstasjonen, og start datamaskinen på nytt.

Teknisk informasjon:
stopp: 0x0000007b (0xf79fe528, 0xc0000034 , 0x00000000, 0x00000000)

kan noen være så snille å hjelpe meg plyzz?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
0x0000007b

Google en nydelig fisk.

http://support.microsoft.com/kb/324103/no
prøv med xp oppstarts-cd, sørg for at den starter opp fra cd-rom (innstilling gjøres i bios, få noen kyndige til å hjelpe deg hvis du er usikker på hvordan du stiller i bios) og deretter trykk en tast for å starte opp fra cd-rom (når den meldinga der eller press any key to boot from CD... dukker opp).

Deretter velg repair, prøv følgende
a) fixboot (skriv help og sjekk hva den kan gjøre)
b) bootcfg (den skal du vel bare bruke hvis du opplever tilfeller lik din, det blir du advart om.. du kan trygt forsøken, siden advarselen ikke gjelder deg spesifikt, du har nemlig problem med oppstart-sektoren din )
c) checkntfs (det er egentlig unødvendig for ditt tilfelle, jeg pleier som regel å gjøre den når jeg først er i recovery-konsollen, mye rare meldinger du kan få gitt -- helt ubrukelige da, men rare for det)
d) checkdsk (du skal sikkert gi noen parametere som skrives med et / foran, for eksempel /F /R).

Chkdsk kunne vært nyttig hvis det ikke hadde vært for BSOD-meldinga, som nærmest forteller deg at du mangler noen kritiske oppstartsfiler. Dette har hendt meg også tror jeg, og da fikk jeg utrolig nok kopiert over hal.dll, ntldr og noen til jeg ikke husker, via tips på nettet - tror det var xp tweak eller windows xp tuning eller no sånt. Mer kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, no dritt den BSOD-en.

Ellers har jeg en slegge å anbefale da..
nikhoter's Avatar
Trådstarter
35 0
takk for svar =)

pcen jeg har er en dell inspiron 9300. Siden dt er dell så fikk jeg ikke noen oppstart disk fordi den ligger installert på maskinen, man trykker FN + F11 ved oppstart og da kommer man til recovery console, men det eneste valget som man får er å legge windows på nytt, ingen mulighet for å reparere windows =(.

jeg lånte en xp oppstart cd av en kompis, og når jeg komme inn på recovery consolen, så får jeg valget om å reparere windows, men problemet er at den spør om et administartor passord. jeg aner ikke hva passordet er.. Det er ikke samme passord som jeg bruker for å logge meg inn på pcen =(..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom du aldri har satt et administratorpassord er sjansene store for at du bare skal trykke enter.

Mao blankt passord.
nikhoter's Avatar
Trådstarter
35 0
nop, det var det første jeg prøvde...
Hvis du kan komme deg innpå console under oppstarten - du kan sikkert bruke en boot diskett eller lignende -

Skriv

c: \windows\chkdsk.exe /F



Så venter du. Om det ikke fungerte kan du alltids prøve

c: \windows\chkdsk.exe /R

Som tar mye lengre tid men har alltid fungert for meg.
Sist endret av Dahwan; 26. mai 2008 kl. 10:39.