Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3068
Noen som erfaring med "superclones" fra østen?
Har kjøpt noen i senere tid, og jeg må si meg mektig imponert over kvaliteten - å spotte forskjeller utvendig er i praksis ikke mulig.

Hvor stort er dette "miljøet" i Norge?

Jeg har benyttet dette til å bli kjent med klokker man ikke får kjøpt over disk som et grunnlag for om det er grail'en eller ikke.
Utfordringen er å først unngå svindel og navigere seg frem til de faktisk gode replikaene - dernest å få det over grensa....
Har brukt mye falske smykker og klokker i min tid. Viktigste egentlig er å ikke prøve å late som de er ekte, hvem enn du prøver å imponere er ikke verdt d as. De er bare kjekke å se i speilet. Inrømmer man at de er falske får man som oftest latter og man virker som en mer "humble" person. Ihvertfall i mine tilfeller
Det er massive forskjeller på replikaer. Hvis du vil være up-to-date med hvem som lager de beste til en hver tid, så anbefaler jeg å sjekke ut r/RepTime på Reddit. Det er såkalte "factories" i Kina som konkurrerer om å lage de beste repsa.
Kanskje litt off-topic, men hva er motivasjonen bak å kjøpe slike replika, både for deg TS men også generelt for andre som gjør det samme.

Prøver man å score en høyere sosial status og thats it? Eller er det mer komplekse årsaker bak det hele?

Jeg spør av oppriktig nysgjerrighet, jeg dømmer ingen, bare så det er sagt :-D
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Kanskje litt off-topic, men hva er motivasjonen bak å kjøpe slike replika, både for deg TS men også generelt for andre som gjør det samme.

Prøver man å score en høyere sosial status og thats it? Eller er det mer komplekse årsaker bak det hele?

Jeg spør av oppriktig nysgjerrighet, jeg dømmer ingen, bare så det er sagt :-D
Vis hele sitatet...
Jeg kjøpte meg en veldig fin kopi i Thailand for mange år siden. Grunnen til jeg kjøpte den var at det var en veldig fin klokke til en veldig lav pris. Dette var en kinetisk klokke altså uten batteri. Hadde ikke forventa at den skulle virke mere en Max ei uke men den virker enda. Bruker den vist jeg går med dress som pynt. Merke bryr jeg meg ikke om men utseende er veldig fint
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Kanskje litt off-topic, men hva er motivasjonen bak å kjøpe slike replika, både for deg TS men også generelt for andre som gjør det samme.

Prøver man å score en høyere sosial status og thats it? Eller er det mer komplekse årsaker bak det hele?

Jeg spør av oppriktig nysgjerrighet, jeg dømmer ingen, bare så det er sagt :-D
Vis hele sitatet...
Det varierer fra person til person. Greia er at svært få, om noen i det hele tatt, kommer nærme nok til å se hva slags klokke du har. Og folk flest er ikke flinke nok til å gjenkjenne om en klokke koster 1k eller 200k.

Jeg gikk lenge med en Rolex-replika, og fikk ALDRI noen kommentarer på den.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Det varierer fra person til person. Greia er at svært få, om noen i det hele tatt, kommer nærme nok til å se hva slags klokke du har. Og folk flest er ikke flinke nok til å gjenkjenne om en klokke koster 1k eller 200k.

Jeg gikk lenge med en Rolex-replika, og fikk ALDRI noen kommentarer på den.
Vis hele sitatet...
Du har nok rett i at det varierer fra person til person ja. Men, hvis man velger å kjøpe ei klokke til 200k så er det jo enten fordi man er genuint interessert i klokker og deretter velger å bruke så mye penger på det. Da kjøper man ikke en replika. Eller så er det fordi man har nok cash til å kjøpe slik selv om man ikke bryr seg så voldsomt om selve uret men heller symbolet. Og det er jo greit nok, når man tjener såpass at man rett og slett kan kjøpe noe slikt uten å svette av det.


Men hvis man kjøper en replika så prøver man jo å framstå rikere enn man er? Og hva oppnår man med det?

Jeg tenker for min egen del hvordan jeg ville følt det mens jeg gikk rundt med et slikt replika ur på hånda:

Folk som ikke kjenner meg, vil se klokka å kanskje tenke at jeg tjener godt med cash osv. Men jeg gjør jo ikke nødvendigvis det. Så hva oppnår jeg med at folk tror at jeg tjener godt med cash når jeg ikke gjør det?

Og kanskje den enda dummere versjonen av det hele; de som kjenner meg. Hva tenker de, når de vet at jeg ikke tjener nok til å cashe ut en Rolex? De må jo tenke jeg er passe tett i nøtta når jeg går rundt med en Rolex, men kjører en gammal bil, bor i et helt normalt gammelt hus etc etc..

Prøver som sagt å educate meg selv, i mangel på et bedre ord. Men jeg faller hver gang tilbake til at det må være fordi folk prøver å vise statussymbol å framstå som mer velstående enn de er. Hvis ikke hadde jo folk kjøpt ei vanlig klokke de har råd til å gitt faen i hva andre tror eller mener.
Kvaliteten på de beste klonene er under normale omstendigheter umulig å skille fra den originale, urverket derimot faller gjennom.
Det betyr ikke nødvendigvis at det er dårlige klokker, de jeg har eid har et mer enn akseptabelt avvik.

Incentivet for å kjøpe en slik klokke er jo mange og varierte, den mest banale er jo ønsket om å fremstå som noe man ikke er. Men det kan også være en måte å "teste" ut design, bærekomfort og rett og slett opplevelsen av klokka. Det er jo også lov å like designet (uten at divere generelt er forbeholdt Rolex), men ikke ønske å svi av flere hundre tusen på nettopp en R.

Personlig har jeg brukt de for å "bli kjent" med klokka (klokkene, en hulk og en omega DSOTM blackblack) , det er mye som skal stemme før man legger 300k på bordet for en hulk, og hva man egentlig synes om en klokke etter nyforelskelsen legger seg er vanskelig å spå. Min vurdering på hulken er at jeg er ikke like fascinert som jeg trodde jeg skulle være, men Omegaen - for en klokke! Den skal inn i samlingen, utfordringen er å få tak i en her til lands - det blir nok via chrono.
Nå brenner man ikke inne med en hulk, men samtidig binder man opp mye penger for en periode, og det er litt hassle å både kjøpe og selge slike - risiko og en del administrering i form av henvendelser, ryddig prosess osv. Sjelden noen lar deg låne en slik over tid også for å nettopp få opplevelsen en periode, naturlig nok pga. verdi og risiko, men også sjeldenheten.
Jeg kjenner ikke til noen Omega 311.92.44.51.01.005 i Norge så den er umulig å få testet på noe annet vis enn å kjøpe.

https://otteren.no/product/omega-spe...BoCnnoQAvD_BwE

Litt av utfordringen er at når valget er tatt sitter man igjen med en klone som ikke kan selges i det offentlige...Noen tips til markedsplass?
Sist endret av SIRMIXAL0T; 1. april 2022 kl. 13:23.
▼ ... over et år senere ... ▼
Bumper en gammel tråd.
Er over gj.snittet klokkeinteressert og har en samling av både genuine og REPs.
Noen tips til markedsplass dette kan videreselges? Har sett ReptimeBST men tenkte innad i Norge.
Sitat av ghandabis Vis innlegg
Bumper en gammel tråd.
Er over gj.snittet klokkeinteressert og har en samling av både genuine og REPs.
Noen tips til markedsplass dette kan videreselges? Har sett ReptimeBST men tenkte innad i Norge.
Vis hele sitatet...
Finn.no
Sitat av AllHourCymbals Vis innlegg
Finn.no
Vis hele sitatet...
Finn er ikke aktuelt, da det mest sannsynlig blir rapportert av ivrige rolex fanboys - selv om jeg oppgir full informasjon om produsent, kvalitet etc.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Prøvde finn, la ut detaljert informasjon om produsent etc -> slettet etter 2 timer. Får ty til reddit’s reptime bst, ork å sende til utlandet.
Reps kan du legge ut på hushboard.biz også. Mange som liker det der. Gens også
Takk for tipset, Fashen!