Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2060
Hola!

Macbooken min av typen Pro (høst 2011-modell) fikk rundt midtveis i oktober et problem:

1. Jeg lukker skjermen og maskinen går i dvale
2. Jeg åpner skjermen igjen senere
3. Maskinen ser ut til å fungere, men den vil ikke koble seg på WiFi
4. Hvis jeg prøver å bruke den uten nett, går den i lås etter noen sekunder og jeg får spinning wheel of death
5. Av og til (ca. 5 av 10 ganger) klarer den å koble seg til etter lang tid (1 - 10 minutter) og alt blir som normalt, men noen ganger må jeg til slutt bruke svenskeknappen, noe jeg liker svært dårlig. Har flere ganger ventet opptil 30 minutter uten at noe har skjedd, så problemet er ikke at den ikke får nok tid eller at jeg er utålmodig

Har aldri hatt noe trøbbel med den tidligere, men dette holder på å knekke meg. Har forsøkt å Google, men får ikke noe nyttig informasjon ut av det jeg finner. Er dette alt jeg får? 3 år og 6 måneder før den sakte men sikkert dør?

Jeg er ganske sikker på at problemet ligger i maskinvaren, da jeg har formatert harddisken og installert OS X på nytt uten at noe har forbedret seg.

What do? Dynga? Jeg er ikke klar for det enda
Sist endret av knewt_; 13. januar 2015 kl. 16:30.
Har du prøvd å starte den i "safe mode"?

Sjekket disken med Disk Utility?

Hva slags harddisk har maskinen - og hva har du brukt den til?

Harddisken på min forrige Macbook røk etter 3 år, reparatøren
sa at vanlig levetid for Apple sine interne disker var fra 3 til 5 år,
avhengig av bruksområde/intensitet. Min var nesten helt full
da den konket, og var blitt brukt til musikk og store lydfiler.

Kan jo hende den begynner å synge på siste verset, så du bør
ihvertfall ta backup så fort som mulig.
Vanlig problem, det skal være fiksa i en oppdatering for Yoshmite: Does OS X 10.9.4 fix your Mac's Wi-Fi wake from sleep issue?
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Har du prøvd å starte den i "safe mode"?

Sjekket disken med Disk Utility?

Hva slags harddisk har maskinen - og hva har du brukt den til?

Harddisken på min forrige Macbook røk etter 3 år, reparatøren
sa at vanlig levetid for Apple sine interne disker var fra 3 til 5 år,
avhengig av bruksområde/intensitet. Min var nesten helt full
da den konket, og var blitt brukt til musikk og store lydfiler.

Kan jo hende den begynner å synge på siste verset, så du bør
ihvertfall ta backup så fort som mulig.
Vis hele sitatet...
Har tittet på den i Disk Utility, ja, men er ganske mye der som jeg har lite peiling på. Er det noe spesielt jeg skal se etter? Alt jeg har funnet har sett OK ut.

Har stort sett brukt maskinen til skolearbeid, som innebærer fotoredigering, tekstdokumenter osv. men har også spilt litt CS på den. Min disk var også ganske full da problemet først startet, men nå har jeg sikkerthetskopiert alt og formatert den, så jeg hadde håpet at problemet skulle være løs, men dengang ei.

Skal dog sies at jeg har brukt maskinen veldig mye, så er kanskje ikke utenkelig at harddisken er på vei til å ta kvelden.

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Vanlig problem, det skal være fiksa i en oppdatering for Yoshmite: Does OS X 10.9.4 fix your Mac's Wi-Fi wake from sleep issue?
Vis hele sitatet...
Takk, skal titte på det

Oppdatering:

I går kveld oppdaterte jeg OS X fra Lion (10.7) til Yosemite (10.10) i håp om at det skulle fikse problemet, men nei. Har lest litt mer og kommet over noe som heter "kernel problems" (norsk: kjerne?). Går det an å oppdatere eller bytte ut denne, eller koster det mer enn det smaker?
Sist endret av knewt_; 14. januar 2015 kl. 08:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Oppdatering 28.01.15 for de spesielt interesserte
Det viste seg at det var harddisken som var på vei til å gå under, tross at jeg ikke hadde noen (!) av de vanlige harddisk-feil-symptomene. Kjøpte ny harddisk på Komplett og installerte OS X og Bootcamp på den i går, og nå er alt tilbake til det normale

Merk! Ingen hardware-test e.l. viste at det var noe galt. Jeg kjørte både Apple Hardware Test og diverse tredjepartsprogrammer flere ganger, men ingen av de kunne oppdage noe galt med disken. Utrolig, men sant.

Moralen er: Selv om utallige tråder på nettet og hardware-tester sier at du ikke har en harddiskfeil, kan det være at du har det likevel
Sist endret av knewt_; 28. januar 2015 kl. 09:13.
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Er dette alt jeg får? 3 år og 6 måneder før den sakte men sikkert dør?(
Vis hele sitatet...
Hvorfor kjøpte du ny disk når du fortsatt hadde reklamasjonsrett?
Sitat av Hager Vis innlegg
Hvorfor kjøpte du ny disk når du fortsatt hadde reklamasjonsrett?
Vis hele sitatet...
Dette lurer jeg på også.. 5 års reklamasjonsrett på pc i Norge..
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Dette lurer jeg på også.. 5 års reklamasjonsrett på pc i Norge..
Vis hele sitatet...
Si det...
1. Visste ikke om det, og
2. Var ikke interessert i å vente 12 - 14 dager på at Eplehuset-service skulle kanskje finne ut hva som var galt, og sist men ikke minst:
3. Fikk helt ny SSHD-disk på 1TB fra Komplett for 819,- (smal sum selv for en student). Sannsynligvis vil denne vare i mer enn 3,5 år framover.

Akkurat nå er jeg så fornøyd med å ha funnet feilen at reklamsjonsrett osv. ikke bryr meg noe som helst. Kanskje rart, men gleden av å ha en Macbook som fungerer igjen kan overdøve det meste

... og forresten: mistenker at feilen på harddisk kanskje kan skyldes brukerfeil, uten at jeg vet nøyaktig hva det er som var galt.
Sist endret av knewt_; 29. januar 2015 kl. 00:32.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Hvordan kom du til den konklusjonen? Hvordan bruker man en harddisk "feil"?
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Sitat av djxfade Vis innlegg
Hvordan kom du til den konklusjonen? Hvordan bruker man en harddisk "feil"?
Vis hele sitatet...
For eksempel ved å:
1. Aldri skru maskinen ordentlig av. Har hørt at harddisken aldri får hvile ordentlig før man skrur den helt av.
2. La maskinen gjentatte ganger ligge på gulvet på soverommet under vinduet når det er åpent og -10 grader ute (mistenker at dette kan ha gjort at det har oppstått kondens e.l. når jeg har skrudd den på igjen når den blir varm)
3. Komme hjem full, sovne i senga med maskinen på fanget og våkne opp av at den ligger sidelengs på gulvet (har skjedd to ganger)
4. Bruke maskinen ekstremt mye. Som det nevnes i første innlegg: harddiskene har en forventet levetid på 3 - 5 år avhengig av hvor mye man bruker den
5. I det hele tatt løfte, flytte og bevege maskinen for mye og raskt når den er skrudd på, så det sier "klikk" fra harddisken

Når jeg leser dette virker det som om jeg aldri skulle hatt lov til å eie en bærbar datamaskin, men det er nå en annen sak. Man lærer så lenge man lever.
Sist endret av knewt_; 29. januar 2015 kl. 19:27.