Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 891
hei!

Har gammel dell som jeg skal reinstallere windows xp på. Når jeg booter fra windows xp cden og kommer til den delen man skal formatere harddisken så blir den stående fast på 20 %. har prøvd med NTFS (hurtig) og NTFS, men ingen av dem kommer lenger enn til 20 %.

har også prøvd å gjenopprette til frabikkinstillenger ved å tastectrl + f11 under oppstart men ingen meny dukker opp, tipper denne pcen ikke har en slik partisjon.

Noen som har noe tips eller veit hvordan jeg kan installere windows på nytt?
PRøv å slett partisjonen og lag en ny igjen ?
Prøvde det også, men det hjalp ikke =(
Last ned ubuntu og brenn til dvd. Så setter du dvden inn i i pcen før oppstart, starter pcen og velger try ubuntu without any changes. Gå så på menyen og finn gparted, åpne programmet og prøv å formatere.

Eller partion manager. Vis det ikke fungerer er harddisken ødelagt.
Eventuelt http://www.dban.org/ på en cd/dvd/diskett.
er vel mulig du har en defekt xp cd og da? jeg fikk en ripe i en windows cd en gang og da stoppa den opp midt i instalasjon:P
Sitat av coyote93 Vis innlegg
er vel mulig du har en defekt xp cd og da? jeg fikk en ripe i en windows cd en gang og da stoppa den opp midt i instalasjon:P
Vis hele sitatet...
Joda, men den stoppet sannsynligvis ikke under formateringen.

Det kan også være maskinvarefeil med harddisken.
Mens du først er i gang med ubuntu live-CD, prøv dette som siste utvei.
Antar det ikke er noen annen harddisk/minnepenn med ting du vil ta vare på tilkoplet PCen, ellers kan følgende få ting til å gå riktig galt:

1. Marker koden under, så Ctrl-C
2. Trykk Ctrl-Alt-T (for å åpne en terminal)
3. Trykk Ctrl-Shift-V (i terminalen) så Enter

Kode

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=8k conv=noerror,sync
Kan ta lang tid, spesiellt ved kombinasjonen stor disk + gammel PC. La den gå over natta.
Dersom du ser noen feilmeldinger så er disken kaputt, skaff en ny.
Hvis det står copy cancelled (no more space on disk) er alt ok, prøv å formattere igjen.
Sist endret av tripflag; 21. desember 2010 kl. 19:38.
har lastet ned ultimatebootcd, men skjønner ikke helt hvile "tools" jeg skal bruke
jeg er usikker på hvordan du kan sjekke disken med ultimateboot cd. men hvis det er maskinvare feil så burde du kunne finne det ut bare ved å instalere ubuntu, hvis det går å instalere det på disken skulle det gå fint med xp også.
Etter en god del timer, er den endelig ferdig med å formatere. men mistenker det er noe feil med hardisken, installasjonen av windows filer går utrolig treg.... får vente å se. Prøver med ubuntu hvis jeg ikke får til denne gangen.
Sitat av nikhoter Vis innlegg
Etter en god del timer, er den endelig ferdig med å formatere. men mistenker det er noe feil med hardisken, installasjonen av windows filer går utrolig treg.... får vente å se. Prøver med ubuntu hvis jeg ikke får til denne gangen.
Vis hele sitatet...
enda en ting jeg kom på, er ikke sikkert det er hdd' som er treig da, kan være dvd leseren? når du kjører setup filer osv fra hdd er det like treigt da?