Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 25159
Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men søker råd som pårørende til en som har problemer med rus. Har nettopp tatt samboeren min - og faren til sønnen min på 3 år - i å røyke marihuana. Dette skjedde i forbindelse med at han tok med seg sønnen vår på aketur tidligere i dag. Han røyka altså da sønnen vår var til stede, og kjørte bil med sønnen ganske kort tid etterpå.

Man kan mene hva man vil om slike rusmidler burde bli lovlig eller ikke, men for min del har jeg nulltoleranse for dette, både fordi det tross alt er ulovlig, men særlig fordi jeg har en sønn med denne mannen og er høygravid med nr 2, og er bekymret for at han skal fortsette å ruse seg mens han er sammen med barna.

Fyren har en historie med avhengighet bak seg og har også familiehistorie med alkoholproblemer (faren, onkelen etc er alkoholikere). Før vi ble kjent, hadde han i en periode slitt med hasjavhengighet og var til forskjellig typer behandling av dette, har også sittet i fengsel to ganger pga besittelse av hasj. Har også problemer med alkohol, men han har sluttet helt med alkohol etter mange uheldige episoder... Etter krav fra meg. Behandlingen mot hasjavhengighet ble initiert da en tidligere arbeidsgiver fant ut av misbruket, og AKAN ble involvert. Han var med i NA osv osv. Mistet til slutt jobben hos denne tidligere arbeidsgiveren, da han ikke klarte å slutte. Samboer var åpen om disse tingene da vi ble kjent, men hadde da klart å slutte. Og JA, jeg er klar over at hasj/marihuana ikke er det samme som å sette heroinsprøyter, men i hans tilfelle var det altså et problem, dvs røyking hver eneste dag, flere ganger om dagen, og det gikk utover både jobb og privatliv (eks-samboer).

Da jeg fant greiene hans etter aketuren i stad, innrømmet han at han i en periode på 2 uker har røyka 1-2 ganger om dagen, alltid på vei hjem fra jobb og før henting i barnehagen (!), og noen ganger på kveldene i tillegg, hvis jeg har vært på trening etc. Han sier at han i lange perioder har klart seg uten, men at han i perioder på 1-4 uker innimellom har røyka. Jeg har selvfølgelig hatt mistanke om dette, og jeg har også funnet bong/marihuana gjemt unna tidligere.

For meg er det to problemer her: Jeg kan jo ikke stole på fyren, for han har jugd meg såpass mange ganger opp i trynet, selv når han har visst at jeg har visst! Jeg tror jo heller ikke på at han har fortalt hele sannheten nå. Men det største problemet: Hva gjør jeg i forhold til sønnen og barnet på vei? Jeg tror ikke at jeg takler mer løgn og bedrag nå, og har derfor tenkt til å gå fra ham. Men fyren er en veldig god far og jeg ønsker jo at han i aller høyeste grad skal ta del i livene til barna våre. Samtidig tør jeg jo ikke å la mannen være alene med dem!? Han viser jo tydelig at det å ruse seg er viktigere enn å beholde familien. (Sist vi kranglet om dette satte jeg hardt mot hardt og sa at det var kroken på døra neste gang det skjedde.) Jeg tør ikke ta sjansen på at han er påvirket hvis f.eks. noe skulle skje barna eller at han kjører med dem i påvirket tilstand.

Prøvde å prate med ham om det i kveld, men da hadde han nettopp ruset seg (igjen) og var fullstendig likegyldig. Da jeg spurte hva planen hans fremover var, sa han at den var å røyke ferdig det han hadde... Ikke å slutte.. Han har fri fra jobb i påska, og det har ikke jeg, og jeg er bekymra - og forbanna over!! - at han da skal ruse seg videre mens han er med sønnen vår (som har fri fra barnehagen).

Hva gjør jeg?? Fyren sier at det ikke har fungert med behandling tidligere. Jeg kan ikke la dette bare gå! Jeg har jo ikke lyst eller tenkt til å ringe politiet som første reaksjon, men jeg føler jeg er nødt til å skaffe hjelp på en annen måte! Jeg er ulykkelig, gravid og rådvill...
Stress ned. Marihuana er ikke farlig.
Er vel bedre at han røyker av og til istedefor og drikke seg pære dritings og bli ufin mot deg?
Si at kjøring etc og røykings foran ungene er uaktuelt, og heller ikke foran deg om du ikke ønsker det.
Man blir ikke spesielt «rusa» på hasj, så han er i fullstendig form til og ta vare på seg selv og en unge uansett om han er fjern.
Jeg forstår selvfølgelig at du ikke ønsker dette.
Er enig i at bilkjøring og røyking i sammenheng med barn er uansvarlig. Jeg fåreslår at du setter et ultimatum om at hasjrøyking kan fåregå utenfor hjemmet og han kan også ta bussen da. Å nekte han å røyke generelt er det ingen vits i. For at dere skal komme til enighet må også du lempe på kravene. En hasjrøyker har også lite på avrusning å gjøre spør du meg.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei Mari. Huff, dette var en kjedelig situasjon. Spesielt med tanke på at du er gravid, noe som er nok i seg selv. Fyren sliter åpenbart med noe. Er han deprimert, tiltaksløs, endret adferd? Jeg tror ikke det er kun cannabisavhengighet som er problemet her, det ligger nok noe mer bak det. Finn ut hva dette er og ta tak i det.

Det som er mest bekymringsverdig er vel at han kjører ruspåvirket, dette burde ikke skje. Spesielt ikke med barn i bilen. Dette skjønner jeg at du ikke aksepterer. Sett harde krav her.

Jeg vil fraråde deg å ta noen beslutninger om å gå fra han akkurat nå. Som du sier er han er god far og du ønsker egentlig å være sammen med han. Kanskje dere trenger litt tid fra hverandre for å få reflektert litt. Kan hende han våkner opp litt og finner ut hvor mye familien betyr for han. Akkurat nå virker han jo ganske likegyldig.

Vil også si at jeg har vært på den andre siden. Jeg var faren som ruset seg i skjul. Det var ikke vondt ment på noen måte. Jeg elsket familien min mer en noen annet. Jeg hadde bare mine egne demoner å deale med.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har selv røyket hasj av og på i 10 år nå, og synes man burde prøve å minske røykinga når man har fått barn. Helt greit å røyke, men helst ikke når du skal være sammen med barnet ditt etterpå.

Og man sitter ikke 2 ganger i fengsel for besittelse av hasj (såfremt det ikke er stort kvantum til salg). Man får en bot, så mulig det er noe mer han skjuler der.

Hvis man absolutt skal ruse seg på noe dog så er cananbis det beste rusmiddelet. Ingen grunn til at barnet skulle bli skadelidende, da folk flest av daglige røykere ikke endrer seg stort ruset konta edru. Men daglig røyking når man har barn synes jeg man uansett burde slutte med.
Anonym bruker
"Mekanisk Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei Mari. Huff, dette var en kjedelig situasjon. Spesielt med tanke på at du er gravid, noe som er nok i seg selv. Fyren sliter åpenbart med noe. Er han deprimert, tiltaksløs, endret adferd? Jeg tror ikke det er kun cannabisavhengighet som er problemet her, det ligger nok noe mer bak det. Finn ut hva dette er og ta tak i det.

Det som er mest bekymringsverdig er vel at han kjører ruspåvirket, dette burde ikke skje. Spesielt ikke med barn i bilen. Dette skjønner jeg at du ikke aksepterer. Sett harde krav her.

Jeg vil fraråde deg å ta noen beslutninger om å gå fra han akkurat nå. Som du sier er han er god far og du ønsker egentlig å være sammen med han. Kanskje dere trenger litt tid fra hverandre for å få reflektert litt. Kan hende han våkner opp litt og finner ut hvor mye familien betyr for han. Akkurat nå virker han jo ganske likegyldig.

Vil også si at jeg har vært på den andre siden. Jeg var faren som ruset seg i skjul. Det var ikke vondt ment på noen måte. Jeg elsket familien min mer en noen annet. Jeg hadde bare mine egne demoner å deale med.
Vis hele sitatet...
Må bare spørre, hvorfor er det åpenbart at han sliter med noe? Er det åpenbart at 90% av Norge som drikker seg mongo hver helg også sliter med noe da eller?
Dere som sier at cannabis ikke er noe stress, tenkt litt over situasjonen. Har dere vært med på et svangerskap selv? Mor er veldig sårbar som gravid. Det er mye følelser ute å går. Det siste denne familien trenger nå er denne problemstillingen. Ved et eventuelt brudd kommer dette til å bli et mareritt for alle parter.

Sett harde krav, men samtidig prøv å finne ut hva han tenker. Å få et barn kan også være en belastning for far. Det er mye følelser i sving. Har dere vurdert parterapi? Dere trenger ikke nevne at det gjelder rusmidler, bare si at du ikke stoler på han, men ikke nevn noen grunn. Det er som regel ventetid i det offentlige, men det er mulig å få en hastetime privat. Dette kan definitivt hjelpe dere å få snakket ut ordentlig uten at det er så mye sinne og frustrasjon i bildet. Håper det ordner seg for dere.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Må bare spørre, hvorfor er det åpenbart at han sliter med noe? Er det åpenbart at 90% av Norge som drikker seg mongo hver helg også sliter med noe da eller?
Vis hele sitatet...
uhhh, fordi han røyker før han henter barna i barnehagen og samtidig kjører bil? Er det normalt å drikke alkohol før man gjør dette? Det er ikke at han røyker cannabis som sier at det er åpenbart, det er måten det blir gjort på.
Sist endret av Needle; 25. mars 2018 kl. 01:07.
Du skriver at du har hatt mistanker, men jeg får inntrykk av at samboeren din ikke fremstår som "rusa" når han er rusa? Kanskje han kan svare deg likegyldig, men det er mange menn der ute som blir likegyldige når det kommer til "kjerringmas". :P Så jeg vil anta at det ikke har noen "dramatiske" innvirkninger på livene deres (typ at ungen ikke kommer inn i stua og finner en far som har driti i buksa si eller noe). Så dét er jo i det minste bra..

Derimot er det problematisk at han røyker i samvær med barn og kjører i påvirket tilstand, med barn i bilen. Det er mange der ute som "har kjørt i påvirket tilstand i årevis, null problem" og som "helt tilfeldigvis" ender opp med å være den som kjører ned noen. Utrolig respektløst og utrolig dumt å gjøre det, spesielt med et barn i bilen. Blir han stoppet i en rutinekontroll hvor de tar spyttprøver så vipps, får du plutselig en telefon fra enten politiet om at du må hente ungen din, eller så får du en telefon fra barnevernet om at de har hentet ungen din.

Parterapi, slik Needle sier, er ofte en god måte på løse opp i parproblemer på, da har man en objektiv tredjepart som kan si "ey, nå går du for langt" eller faktisk spørre ut "hva tenker du når hun sier blablaba"? - små ting en egentlig ikke kommuniserer om til daglig og sånn. I deres tilfelle blir det jo vanskelig å unngå å nevne rusen som er roten til alt dette, noe som igjen kan føre til at evt terapeuter sannsynligvis kommer til å varsle videre på et eller annet vis.

Dersom du går fra ham må du også spørre deg selv om hvor kynisk du skal være. Realistisk sett - hvor tungt hensynet til barna skal veie. Går du fra han kommer han nok til å ruse seg enda mer, kanskje begynne å drikke igjen - og ønsker du da å ha delt samvær med ham? Hvis du tror det er vanskelig å la ham være alene med barnet når du jobber i påsken, hvordan høres annenhver helg ut? I så fall bør hele denne problematikken være loggført i en eller annen instans, slik at en da kan legge til rette for samvær under oppsyn eller liknende.

Også er det jo sånn at enkelte er genetisk predisponert for rusproblemer blablabla det veit du sikkert alt om, noe som gjør dette vanskeligere siden det ikke nødvendigvis skyldes et eller annet kjipt som kan løses via psykolog på et eller annet vis.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Må bare spørre, hvorfor er det åpenbart at han sliter med noe? Er det åpenbart at 90% av Norge som drikker seg mongo hver helg også sliter med noe da eller?
Vis hele sitatet...
Å drikke hver helg kontra å røyke hver dag er en stor forskjell, selv om alkohol er mye skadeligere en hasj generellt ( Men de va ikke tema her ) Uansett, du kan ikke sammenligne personen som drikker seg full hver helg me en person som må røyke hasj hver dag i tillegg til å ha vært til behandling for dette, derfor kan de være at denne personen sliter me noe.

Å nyte hasj er en ting, røyke hasj hver helg kan være kos.. men å bruke de hver dag er misbruk
Narkoliberalistene kommer som vanlig raskt på banen, også her, med sitt sedvanlige gnål om ufarlighet, normalisering og "er ikke verre enn alkohol". Ingen sak er viktigere enn å få blåst ut hvor normalt og ansvarlig det er å sitte på kanten av akebakken og røyke marihuana mens barnet aker. Fortvilt pårørende, sier du? Nei, nei, for oss er liberalisering alt - familier i grus har bare ikke skjønt hvor viktig det er for oss å normalisere vårt misbruk...

Til moren over her: Velkommen i klubben. Klubben av naive kvinner som kaster bort livet sitt på å skulle redde en misbruker som ikke vil reddes. Som faller i fellen med lovnader om bot og bedring, gang etter gang og som uansett utfall sitter igjen i en grushaug av brutte løfter og fortvilelse. I en verden full av normale, snille menn som ville ofret sin egen fremtid for sin kvinne og familie valgte du denne egoisten, med sin dønn uærlige og bedritne historie for å stifte din fremtid og familie. Denne drittsekken som stiller egne behov foran dine og sine barn(s)...
For å spørre; der du sitter og lurer på hvorfor - hva trodde du egentlig? Vi skjønner det var viktig for deg å redde denne mannen, at du var hun som fikk han på rett kjøl der andre mislykkes. Du trodde på historiene om oppveksten, om alle feiltrinnene - nå skulle alt bli så bra - bare på grunn av deg... Naivt, kanskje?

Så til rådet: Kom deg langt vekk. Livet ditt er ikke verdt å kastes bort på en løgner, drittsekk og misbruker. Dine barns liv ei heller.
Du burde skjønt det før, men du kommer ikke til å skjønne det denne gangen heller... Mannen må jo fortsatt reddes av noen, må vite.

Så hva skjer: Antagelig loves bot og bedring etter flere døgn med gråting, desperat krangling og bunnløs fortvilelse. Livet smiler igjen.
Historien gjentar seg garantert. Men når?
Her har fyren prøvd proffesjonell hjelp og sier det ikke virker. Han har historikk om tilbakefall og han viser ingen interesse av å slutte.
Han røyker før han kjører og han kjører med barnet i bilen mens han er påvirket. Jeg bruker ikke andre rusmidler enn alkohol, men jeg ville ikke finne på å kjøre bil, iallefall ikke med mine 2 barn i bilen etter en øl. Nå har vi bare en side av saken, men for meg virker det som at han er mer opptatt av å få røyke og dekket sine behov. Han viser heller ikke evne til å vurdere når det passer seg å røyke. JEg faller på at det bare vil være en bør for deg å prøve å fortsette et forhold med denne mannen. Det er FULLSTENDIG IRRELEVANT om fyren og andre mener at hasj ikke er skadelig om du ikke ønsker å akkseptere det. Det er ditt liv og du står fritt til å bestemme hvem og hvordan du vil ha samlivet ditt.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av A-hunter Vis innlegg
Narkoliberalistene kommer som vanlig raskt på banen, også her, med sitt sedvanlige gnål om ufarlighet, normalisering og "er ikke verre enn alkohol". Ingen sak er viktigere enn å få blåst ut hvor normalt og ansvarlig det er å sitte på kanten av akebakken og røyke marihuana mens barnet aker. Fortvilt pårørende, sier du? Nei, nei, for oss er liberalisering alt - familier i grus har bare ikke skjønt hvor viktig det er for oss å normalisere vårt misbruk...

Til moren over her: Velkommen i klubben. Klubben av naive kvinner som kaster bort livet sitt på å skulle redde en misbruker som ikke vil reddes. Som faller i fellen med lovnader om bot og bedring, gang etter gang og som uansett utfall sitter igjen i en grushaug av brutte løfter og fortvilelse. I en verden full av normale, snille menn som ville ofret sin egen fremtid for sin kvinne og familie valgte du denne egoisten, med sin dønn uærlige og bedritne historie for å stifte din fremtid og familie. Denne drittsekken som stiller egne behov foran dine og sine barn(s)...
For å spørre; der du sitter og lurer på hvorfor - hva trodde du egentlig? Vi skjønner det var viktig for deg å redde denne mannen, at du var hun som fikk han på rett kjøl der andre mislykkes. Du trodde på historiene om oppveksten, om alle feiltrinnene - nå skulle alt bli så bra - bare på grunn av deg... Naivt, kanskje?

Så til rådet: Kom deg langt vekk. Livet ditt er ikke verdt å kastes bort på en løgner, drittsekk og misbruker. Dine barns liv ei heller.
Du burde skjønt det før, men du kommer ikke til å skjønne det denne gangen heller... Mannen må jo fortsatt reddes av noen, må vite.

Så hva skjer: Antagelig loves bot og bedring etter flere døgn med gråting, desperat krangling og bunnløs fortvilelse. Livet smiler igjen.
Historien gjentar seg garantert. Men når?
Vis hele sitatet...
Faren trenger en oppvåkning, men jeg synes du er litt for streng her. Jeg hadde forstått deg om faren lå knocked out på heroin mens ungene gråt i bakgrunnen. Men dette handler om cannabis, det er faktisk en ganske stor forskjell. Dette paret har snart 2 barn sammen, selvfølgelig er det vert å kjempe for. Alt kan fikses.

Ser også at kvinner ofte kaster mennene sine som søppel når de har det vondt. Mannens psykiske helse blir ofte ikke tatt på alvor. Samtidig støtter menn konene sine i gjennom helvete i lignende situasjoner. Sier ikke at det alltid er sånn, men har sett akkurat dette skje så mange ganger.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Faren trenger en oppvåkning, men jeg synes du er litt for streng her. Jeg hadde forstått deg om faren lå knocked out på heroin mens ungene gråt i bakgrunnen. Men dette handler om cannabis, det er faktisk en ganske stor forskjell. Dette paret har snart 2 barn sammen, selvfølgelig er det vert å kjempe for. Alt kan fikses.
Vis hele sitatet...
Enda en oppvåkning? Fengsel, tidligere forhold som har gått til hundene, den belastede historikken var altså ikke nok?

Selvsagt går dette kjempefint bare løgneren og egoisten får en sjanse til - det har han selvsagt fortjent. Selvsagt skal mor legge sitt liv, og sine barns liv på vent, helt til denne drittsekken finner det for godt, hvis noen gang, at nå - denne gangen - skal han endelig ta litt ansvar.
Ryker den neste sjansen, bare gi han en til. Alt og alle kan jo fikses.

Ingenting kan måle seg med et liv blant løgner, svik og brutt tillit. Det viktigste er selvsagt at denne mannen kan få gjøre akkurat som han lyster, når det måtte passe han.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av A-hunter Vis innlegg
Enda en oppvåkning? Fengsel, tidligere forhold som har gått til hundene, den belastede historikken var altså ikke nok?

Selvsagt går dette kjempefint bare løgneren og egoisten får en sjanse til - det har han selvsagt fortjent. Selvsagt skal mor legge sitt liv, og sine barns liv på vent, helt til denne drittsekken finner det for godt, hvis noen gang, at nå - denne gangen - skal han endelig ta litt ansvar.
Ryker den neste sjansen, bare gi han en til. Alt og alle kan jo fikses.

Ingenting kan måle seg med et liv blant løgner, svik og brutt tillit. Det viktigste er selvsagt at denne mannen kan få gjøre akkurat som han lyster, når det måtte passe han.
Vis hele sitatet...
Virker som du bruker denne situasjonen til å få utløp for din egen bitterhet. du kjenner ingen av disse menneskene. Så jeg mener det blir for ekstremt å råde noen til å ta ungene å stikke blir for ekstremt i mine øyne.

Dette minner egentlig veldig om å krangle med min egen kone, så tror ikke vi kommer til noe enighet
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Faren trenger en oppvåkning, men jeg synes du er litt for streng her. Jeg hadde forstått deg om faren lå knocked out på heroin mens ungene gråt i bakgrunnen. Men dette handler om cannabis, det er faktisk en ganske stor forskjell. Dette paret har snart 2 barn sammen, selvfølgelig er det vert å kjempe for. Alt kan fikses.

Ser også at kvinner ofte kaster mennene sine som søppel når de har det vondt. Mannens psykiske helse blir ofte ikke tatt på alvor. Samtidig støtter menn konene sine i gjennom helvete i lignende situasjoner. Sier ikke at det alltid er sånn, men har sett akkurat dette skje så mange ganger.
Vis hele sitatet...
Denne barnefaren driter såpass i ungene at han har kjørt i ruset tilstand med de i baksetet. Dette har vært normalen i over 4 uker i følge kjæresten til OP, men alle vet at rusmisbrukere ikke er til å stole på. Dette handler ikke om hvilket rusmiddel som er farlig, man SKAL IKKE være ruset foran barn! Barn er i en sårbar alder, og det skal være en selvfølge at far er seg selv. Dette er også viktig for mor, at hun kan stole på at far tar seg av ungene.

Det er faktisk ikke normalt å ruse seg hver dag, det er faktisk ikke normalt å ruse seg hver måned en gang for barneforeldre. Kom deg til helvete unna fra denne mannen, før barnevernet sørger for at du slipper å møte barna dine igjen.
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Denne barnefaren driter såpass i ungene at han har kjørt i ruset tilstand med de i baksetet. Dette har vært normalen i over 4 uker i følge kjæresten til OP, men alle vet at rusmisbrukere ikke er til å stole på. Dette handler ikke om hvilket rusmiddel som er farlig, man SKAL IKKE være ruset foran barn! Barn er i en sårbar alder, og det skal være en selvfølge at far er seg selv. Dette er også viktig for mor, at hun kan stole på at far tar seg av ungene.

Det er faktisk ikke normalt å ruse seg hver dag, det er faktisk ikke normalt å ruse seg hver måned en gang for barneforeldre. Kom deg til helvete unna fra denne mannen, før barnevernet sørger for at du slipper å møte barna dine igjen.
Vis hele sitatet...
JEG VET. Det er uakseptabelt. Men du vet ikke om mannen faktisk driter i ungene sine. Jeg har vært i hans situasjon. Vet for meg selv at jeg elsket kone og barn mer enn alt, men jeg hadde det så vondt inni meg at jeg ble egoistisk. Vi kjempet for forholdet, gikk i parterapi og jeg fikk ordentlig hjelp. Kona støttet meg hele veien. Mange år senere har vi det helt perfekt.

Hva skjedde med «Gjennom gode og onde dager»
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Denne barnefaren driter såpass i ungene at han har kjørt i ruset tilstand med de i baksetet. Dette har vært normalen i over 4 uker i følge kjæresten til OP, men alle vet at rusmisbrukere ikke er til å stole på. Dette handler ikke om hvilket rusmiddel som er farlig, man SKAL IKKE være ruset foran barn! Barn er i en sårbar alder, og det skal være en selvfølge at far er seg selv. Dette er også viktig for mor, at hun kan stole på at far tar seg av ungene.

Det er faktisk ikke normalt å ruse seg hver dag, det er faktisk ikke normalt å ruse seg hver måned en gang for barneforeldre. Kom deg til helvete unna fra denne mannen, før barnevernet sørger for at du slipper å møte barna dine igjen.
Vis hele sitatet...
Når man har unger så bør man selvfølgelig ikke være ruset foran ungene. Å røyke hver dag er også noe han burde unngå, men å røyke å kjøre det burde han faktisk skjønne selv blir for dumt. Man kan bare tenke seg problemene med barnevern og politi dersom han hadde blitt stoppet ruset med en unge i bilen, og bare også hvordan det kunne påvirket ungen. Røyker han av og til og aldri i nærheten av ungene er det noe jeg personlig ville akseptert. Men TS, jeg kan ikke en gang forestille meg hvordan det ville være å finne ut noe sånn, og spesielt med unge på vei, og må bare gjøre det veldig klart at jeg forstår deg veldig godt og han bør faktisk kunne ha totalforbud om du så krever det. Når dere har barn sammen må han faktisk kunne sette ungene og deg så høyt, uansett hvor ufarlig han ser på hasj. Det kan skape problemer for ungene og det er selvfølgelig ikke et bra forbilde.

Jeg har personlig venner med barn som ruser seg, han ene røyker av og til men aldri når han har ungen (han er ikke sammen med moren). Jeg mener også på at han holder seg unna dagen før han skal ha ungen osv, men må legge til at han røyker forholdsvis sjeldent. En annen jeg kjenner røyker stort sett daglig, men aldri i nærheten av ungene og det er sjeldent han røyker før de legger seg. Begge disse to fedrene jeg kjenner er svært opptatt av at barnet ikke skal få med seg noe av det eller påvirke de negativt på noen måte.

TS, dette er noe du må finne ut av selv dessverre, men jeg håper dere klarer å finne ut av det og at han kan sette deg og ungene først, selv om han kanskje sliter med et rusproblem. Du må følge deg komfortabel med at du og ungene blir ivaretatt godt, det må komme først mener jeg.

Jeg har dessverre ikke så mye gode råd å komme med, men håper det ordner seg på en god måte!
Tusen takk for alle svar! På forhånd forventet jeg en del "cannabis er ikke farlig"-svar... Jeg har ikke inntrykk av at det er like farlig å kjøre bil i cannabis-rus som i alkorus. Reaksjonsevnen er vel ikke like dårlig. Allikevel: Han viser en likegyldighet når han er ruset (og NEI, ikke en sånn "kjerringa maser igjen"-likegyldighet), og ingen skal fortelle meg at man er like god til å foreta gode vurderinger når man er sånn. En god vurderingsevne trengs, både ed bilkjøring generelt og ved samvær med små barn. Fikk mange nyanserte svar fra folk som har vært og er i liknende situasjoner, enten de har erfaring fra den ene eller den andre siden. Jeg har blitt nødt til å fordøye litt før jeg kunne svare noe tilbake.

Til A-hunter: Ja, jeg har nok vært naiv, men jeg hadde aldri planer om å redde denne mannen. Jeg trodde at han allerede var "reddet" da vi traff hverandre. Da hadde han flyttet fra sitt gamle miljø og gamle hasj-kompiser til et helt nytt sted, var i ny jobb og hadde sluttet med hasj-røykinga. Der naiviteten kommer inn i bildet er at jeg trodde at han (og da folk generelt) kan forandre seg. Mange kan nok det også, men akkurat her og nå sitter jeg jo og forbanner naiviteten min på akkurat det området.

Men nå sitter jeg uansett i klisteret, og det nytter ikke å tenke på hva jeg burde ha tenkt eller gjort for 4,5 år siden. Som flere skriver her: Jeg er gravid og er med det sårbar i seg selv. Det er jo JEG som sitter i klisteret nå, og ikke noe mannfolk. Sånn er det faktisk. Jeg er ikke typen som går inn i forhold for å redde noen. Jeg er meget selvstendig, intelligent, har høyeste mulig utdanning (doktorgrad) og en god jobb. Jeg er ikke det stereotypiske offeret og heller ikke den stereotypiske kvinnen som skal dra alle håpløse mannfolk opp av rennesteinen (, men hvem er vel det, vil mange kanskje mene...). Jeg er ikke den som tilgir og tilgir for ørtende gang, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre i dette tilfellet. Mitt hovedfokus er på mine (snart) to barn. Spørsmålet er bare hva som blir best for dem at jeg gjør. Jeg har jo flere muligheter. Jeg kan gå fra ham, men jeg tror dessverre at det da blir som xyzzy skriver, nemlig at han da begynner å drikke igjen, ruse seg enda mer og gi enda mer faen. Tør jeg da å overlate barna mine til ham annenhver helg (eller oftere)? Er det da bedre at jeg blir i forholdet og tross alt "holder ham under oppsikt"? Dvs ofrer min egen lykke for barnas? Fyren er som sagt en veldig god far for sønnen sin. Jeg har dessverre ingen tro på at litt tid fra hverandre kan føre til at han plutselig "våkner opp" og innser hvor mye familien betyr for ham. Historien har vist det motsatte; at han da heller sklir ut.

De fleste her mener at jeg har rett til å stille ultimatum om at han ikke får være sammen med barna i ruset tilstand og, inneforstått i det, ikke bør kjøre i ruset tilstand med barna i baksetet. Sondre skriver at jeg bør kunne stille ultimatum om ingen rus innenfor hjemmet, og da inneforstått at han kan ruse seg utenfor hjemmet. Vi er i den situasjonen at vi har så og si ingen hjelp (barnevakt) fra familie på daglig basis, så hele livet vårt består omtrent kun av jobbing og å tilbringe tid sammen med sønnen vår. En hektisk hverdag med lang reisevei til og fra jobb for oss begge, henting i barnehage, middagslaging +++ er det vi har tid til - ingenting annet. Ergo må det bli et totalforbud om rus fra min side. Det finnes lite tid til rekreasjon ellers...

Ja, det er mye mulig at det ligger noe annet bak dette problemet enn "bare" cannabisavhengighet. Jeg har selvfølgelig prøvd å komme til bunns i dette. Fyren har i mange år jobbet som håndverker i et fysisk tungt yrke og har mange kroppslige plager/smerter. Han sier selv at det var dette som gjorde at han startet med denne avhengigheten i utgangspunktet. I dag har han en jobb som er mindre fysisk belastende, men har noe vondt fortsatt. Jeg har spurt om det er dette som er grunnen, men han svarer at han ikke vet. Han har prøvd å få hjelp for smertene, både gjennom det offentlige helsevesenet og gjennom mye alternativ medisin... Ingenting fungerer optimalt. Nå virker vel ikke cannabisen optimalt for dette heller, men jeg tror bare at fyren gjennom mange år har fått lite trening i å takle problemer på en ordentlig måte. Hver gang det tidligere har kommet en sky foran sola har han tydd til rus. Nå er han over 40 år gammel, og gammel vane er vel vond å vende. Dette innrømmer han selv også. Ja, som noen skriver her, så er det tøft å bli småbarnsforelder. Sønnen vår har i tillegg vært veldig krevende, spesielt med tanke på søvn. Hele det første leveåret hans sov han ekstremt dårlig (og da mener jeg ikke våkne-hver-tredje-time-for-å-få-pupp-for-så-å-sovne-igjen-dårlig, men mer hyling i 3-4 timer i strekk, hver eneste natt. Helt ufattelig traumatiserende, det kan jeg love). Dette har naturlig nok tæret veldig mye på oss begge og også på forholdet i en periode.

Jeg setter pris på alles refleksjoner over mitt problem, men er fortsatt i tvil om hva jeg burde gjøre. Hadde enda fyren gjort som A-hunter skriver: Love bot og bedring etter flere døgn med gråting, desperat krangling og bunnløs fortvilelse... Dvs vist litt initiativ og anger. Han er ikke anlagt slik, dessverre. Jeg snakket med ham såvidt om det i dag morges igjen. Jeg sa at det var HELT uakseptabelt for meg at han ruser seg i nærheten av sønnen vår og heller ikke før han skal hente sønnen i barnehagen, som han har gjort til nå. Han var da nykter og viste noe anger og sa at han ikke skulle gjøre dette. Allikvel, that's it! Det var alt han sa, og jeg forventer mer, må jeg innrømme. Et av hovedproblemene her er at jeg ikke kan stole på ham. Han har jugd og jugd og jugd tidligere, og jeg har mistet evnen til å stole på det han sier. Hendelsen i går var spikeren i kista i så henseende. Jeg kan jo ikke stole på at han holder seg rusfri. Jeg tror han elsker oss og ønsker oss alt vel, men det er ikke nok for meg. Han må sette oss foran rusen! Dette er jeg usikker på om han får til.

Men hva, sånn rent praktisk, kan jeg gjøre? Noe må skje her. Hvilke instanser kan jeg kontakte for å få hjelp? I første omgang ønsker jeg jo ikke full rulle med barnevern etc. Jeg har prøvd å finne nummeret til diverse kontakttelefoner, men ingen har visstnok åpent i helger.. Og hva skjer hvis fyren en dag blir tatt i trafikkontroll med sønnen i baksetet og de finner spor av cannabis i spytt etc? Da vil vel barnevernet automatisk kobles inn. Men vil jeg også bli sett skjevt på, hvis det kommer frem at jeg har visst om dette og ikke gjort noe? Ingen synsing på dette, vær så snill, kun korrekt svar..
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av sondriz Vis innlegg
Når man har unger så bør man selvfølgelig ikke være ruset foran ungene. Å røyke hver dag er også noe han burde unngå, men å røyke å kjøre det burde han faktisk skjønne selv blir for dumt. Man kan bare tenke seg problemene med barnevern og politi dersom han hadde blitt stoppet ruset med en unge i bilen, og bare også hvordan det kunne påvirket ungen. Røyker han av og til og aldri i nærheten av ungene er det noe jeg personlig ville akseptert. Men TS, jeg kan ikke en gang forestille meg hvordan det ville være å finne ut noe sånn, og spesielt med unge på vei, og må bare gjøre det veldig klart at jeg forstår deg veldig godt og han bør faktisk kunne ha totalforbud om du så krever det. Når dere har barn sammen må han faktisk kunne sette ungene og deg så høyt, uansett hvor ufarlig han ser på hasj. Det kan skape problemer for ungene og det er selvfølgelig ikke et bra forbilde.

Jeg har personlig venner med barn som ruser seg, han ene røyker av og til men aldri når han har ungen (han er ikke sammen med moren). Jeg mener også på at han holder seg unna dagen før han skal ha ungen osv, men må legge til at han røyker forholdsvis sjeldent. En annen jeg kjenner røyker stort sett daglig, men aldri i nærheten av ungene og det er sjeldent han røyker før de legger seg. Begge disse to fedrene jeg kjenner er svært opptatt av at barnet ikke skal få med seg noe av det eller påvirke de negativt på noen måte.

TS, dette er noe du må finne ut av selv dessverre, men jeg håper dere klarer å finne ut av det og at han kan sette deg og ungene først, selv om han kanskje sliter med et rusproblem. Du må følge deg komfortabel med at du og ungene blir ivaretatt godt, det må komme først mener jeg.

Jeg har dessverre ikke så mye gode råd å komme med, men håper det ordner seg på en god måte!
Vis hele sitatet...
Ville bare slenge inn at, JA, det er mulig å ruse seg på en forsvarlig måte selv om man har barn. Jeg røyker selv cannabis når jeg er hjemme hos gammeln borte fra unger og frue.

- Oppbevarer aldri noe hjemme, aldri sammen med barna og i forhold til kjøring følger jeg samme regler som med alkohol, venter minst 12 timer fra siste trekk. Dette synes jeg fungerer for oss, og har ingen negative innvirkninger på noe som helst.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Hvis du skal kontakte noen så la det bli ditt lokale DPS. De vet ihvertfall hva de snakker om, ihvertfall mer enn hva barnevern og politi gjør. Politi og barnevern vil mest sannsynlig bare gjøre situasjonen verre, ikke minst for deg selv.

Det kan være vanskelig å se seg selv utenfra når man er i stoner-tilværelsen. Han skjønner garantert ikke hvor ille det føles for deg. Vær mer direkte og press han mer. Vær konkret på hva som er problemet. Ikke vent på at han skal si eller gjøre de riktige tingene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mari_pårørende Vis innlegg
Men hva, sånn rent praktisk, kan jeg gjøre? Noe må skje her. Hvilke instanser kan jeg kontakte for å få hjelp? I første omgang ønsker jeg jo ikke full rulle med barnevern etc.
Vis hele sitatet...
Du har jo to problem. Du har ungane, og du har forholdet. Det er vel ingenting i verden som tilseier at ei så fundamental tillitskrise er godt utgangspunkt for forhold, og du framstår som ressurssterk nok til å takle to unger åleine.

Kor mange sjanser skal ein gi folk? Og når tillitsbrota er såpass grove som det han har prestert her, så vil jo eg sei at den kontoen er tom. Og når reaksjonen på at du tar det opp er likegyldighet, så gjer ikkje det ting stort betre...
Én ting du må ta med i likningen er at hvis du går til helsemyndigheter for hjelp er det en reel sjanse for at han mister lappen. På den ene siden burde han kanskje ikke kjøre bil uansett, men utifra din beskrivelse av deres hverdag virker det som om dette vil problematisere hverdagen deres ytterligere. Samtidig kan man si at å miste lappen fungerer som "et spark bak" for mange da man må gå på jevnlige urinprøver over en periode for å få den tilbake.

Ingen her sitter med fasiten, men du virker å ha et reflektert syn på situasjonen og kommer helt sikkert frem til en adekvat beslutning.
Sitat av Mari_pårørende Vis innlegg
Tusen takk for alle svar! På forhånd forventet jeg en del "cannabis er ikke farlig"-svar... Jeg har ikke inntrykk av at det er like farlig å kjøre bil i cannabis-rus som i alkorus. Reaksjonsevnen er vel ikke like dårlig. Allikevel: Han viser en likegyldighet når han er ruset (og NEI, ikke en sånn "kjerringa maser igjen"-likegyldighet), og ingen skal fortelle meg at man er like god til å foreta gode vurderinger når man er sånn. En god vurderingsevne trengs, både ed bilkjøring generelt og ved samvær med små barn. Fikk mange nyanserte svar fra folk som har vært og er i liknende situasjoner, enten de har erfaring fra den ene eller den andre siden. Jeg har blitt nødt til å fordøye litt før jeg kunne svare noe tilbake.

Til A-hunter: Ja, jeg har nok vært naiv, men jeg hadde aldri planer om å redde denne mannen. Jeg trodde at han allerede var "reddet" da vi traff hverandre. Da hadde han flyttet fra sitt gamle miljø og gamle hasj-kompiser til et helt nytt sted, var i ny jobb og hadde sluttet med hasj-røykinga. Der naiviteten kommer inn i bildet er at jeg trodde at han (og da folk generelt) kan forandre seg. Mange kan nok det også, men akkurat her og nå sitter jeg jo og forbanner naiviteten min på akkurat det området.

Men nå sitter jeg uansett i klisteret, og det nytter ikke å tenke på hva jeg burde ha tenkt eller gjort for 4,5 år siden. Som flere skriver her: Jeg er gravid og er med det sårbar i seg selv. Det er jo JEG som sitter i klisteret nå, og ikke noe mannfolk. Sånn er det faktisk. Jeg er ikke typen som går inn i forhold for å redde noen. Jeg er meget selvstendig, intelligent, har høyeste mulig utdanning (doktorgrad) og en god jobb. Jeg er ikke det stereotypiske offeret og heller ikke den stereotypiske kvinnen som skal dra alle håpløse mannfolk opp av rennesteinen (, men hvem er vel det, vil mange kanskje mene...). Jeg er ikke den som tilgir og tilgir for ørtende gang, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre i dette tilfellet. Mitt hovedfokus er på mine (snart) to barn. Spørsmålet er bare hva som blir best for dem at jeg gjør. Jeg har jo flere muligheter. Jeg kan gå fra ham, men jeg tror dessverre at det da blir som xyzzy skriver, nemlig at han da begynner å drikke igjen, ruse seg enda mer og gi enda mer faen. Tør jeg da å overlate barna mine til ham annenhver helg (eller oftere)? Er det da bedre at jeg blir i forholdet og tross alt "holder ham under oppsikt"? Dvs ofrer min egen lykke for barnas? Fyren er som sagt en veldig god far for sønnen sin. Jeg har dessverre ingen tro på at litt tid fra hverandre kan føre til at han plutselig "våkner opp" og innser hvor mye familien betyr for ham. Historien har vist det motsatte; at han da heller sklir ut.

De fleste her mener at jeg har rett til å stille ultimatum om at han ikke får være sammen med barna i ruset tilstand og, inneforstått i det, ikke bør kjøre i ruset tilstand med barna i baksetet. Sondre skriver at jeg bør kunne stille ultimatum om ingen rus innenfor hjemmet, og da inneforstått at han kan ruse seg utenfor hjemmet. Vi er i den situasjonen at vi har så og si ingen hjelp (barnevakt) fra familie på daglig basis, så hele livet vårt består omtrent kun av jobbing og å tilbringe tid sammen med sønnen vår. En hektisk hverdag med lang reisevei til og fra jobb for oss begge, henting i barnehage, middagslaging +++ er det vi har tid til - ingenting annet. Ergo må det bli et totalforbud om rus fra min side. Det finnes lite tid til rekreasjon ellers...

Ja, det er mye mulig at det ligger noe annet bak dette problemet enn "bare" cannabisavhengighet. Jeg har selvfølgelig prøvd å komme til bunns i dette. Fyren har i mange år jobbet som håndverker i et fysisk tungt yrke og har mange kroppslige plager/smerter. Han sier selv at det var dette som gjorde at han startet med denne avhengigheten i utgangspunktet. I dag har han en jobb som er mindre fysisk belastende, men har noe vondt fortsatt. Jeg har spurt om det er dette som er grunnen, men han svarer at han ikke vet. Han har prøvd å få hjelp for smertene, både gjennom det offentlige helsevesenet og gjennom mye alternativ medisin... Ingenting fungerer optimalt. Nå virker vel ikke cannabisen optimalt for dette heller, men jeg tror bare at fyren gjennom mange år har fått lite trening i å takle problemer på en ordentlig måte. Hver gang det tidligere har kommet en sky foran sola har han tydd til rus. Nå er han over 40 år gammel, og gammel vane er vel vond å vende. Dette innrømmer han selv også. Ja, som noen skriver her, så er det tøft å bli småbarnsforelder. Sønnen vår har i tillegg vært veldig krevende, spesielt med tanke på søvn. Hele det første leveåret hans sov han ekstremt dårlig (og da mener jeg ikke våkne-hver-tredje-time-for-å-få-pupp-for-så-å-sovne-igjen-dårlig, men mer hyling i 3-4 timer i strekk, hver eneste natt. Helt ufattelig traumatiserende, det kan jeg love). Dette har naturlig nok tæret veldig mye på oss begge og også på forholdet i en periode.

Jeg setter pris på alles refleksjoner over mitt problem, men er fortsatt i tvil om hva jeg burde gjøre. Hadde enda fyren gjort som A-hunter skriver: Love bot og bedring etter flere døgn med gråting, desperat krangling og bunnløs fortvilelse... Dvs vist litt initiativ og anger. Han er ikke anlagt slik, dessverre. Jeg snakket med ham såvidt om det i dag morges igjen. Jeg sa at det var HELT uakseptabelt for meg at han ruser seg i nærheten av sønnen vår og heller ikke før han skal hente sønnen i barnehagen, som han har gjort til nå. Han var da nykter og viste noe anger og sa at han ikke skulle gjøre dette. Allikvel, that's it! Det var alt han sa, og jeg forventer mer, må jeg innrømme. Et av hovedproblemene her er at jeg ikke kan stole på ham. Han har jugd og jugd og jugd tidligere, og jeg har mistet evnen til å stole på det han sier. Hendelsen i går var spikeren i kista i så henseende. Jeg kan jo ikke stole på at han holder seg rusfri. Jeg tror han elsker oss og ønsker oss alt vel, men det er ikke nok for meg. Han må sette oss foran rusen! Dette er jeg usikker på om han får til.

Men hva, sånn rent praktisk, kan jeg gjøre? Noe må skje her. Hvilke instanser kan jeg kontakte for å få hjelp? I første omgang ønsker jeg jo ikke full rulle med barnevern etc. Jeg har prøvd å finne nummeret til diverse kontakttelefoner, men ingen har visstnok åpent i helger.. Og hva skjer hvis fyren en dag blir tatt i trafikkontroll med sønnen i baksetet og de finner spor av cannabis i spytt etc? Da vil vel barnevernet automatisk kobles inn. Men vil jeg også bli sett skjevt på, hvis det kommer frem at jeg har visst om dette og ikke gjort noe? Ingen synsing på dette, vær så snill, kun korrekt svar..
Vis hele sitatet...
For meg virker du som en meget oppegående person, så jeg er sikker på at du finner ut hva som er rett for deg og dine.

Angående det med å bli tatt i trafikkkontroll har jeg kun et lignende eksempel fra en bekjent. Han ble stoppet i pillerus. Han klarte nesten ikke holde seg på veien. Ble full rulle med politi og barnevern. Han hadde to barn i bilen. Samboeren hadde ingen anelse om hva som foregikk. Så nei, det hadde ingen negative konsekvenser for henne. Hun fikk ta barna og han ble tatt med av politiet. Han tok alt av ansvar i forhold til barnevernet. Utrolig nok bor de fortsatt sammen i dag...
Sist endret av Needle; 25. mars 2018 kl. 17:48.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Én ting du må ta med i likningen er at hvis du går til helsemyndigheter for hjelp er det en reel sjanse for at han mister lappen.
Vis hele sitatet...
Akk ja den klassiske freakløsningen å unngå all hjelp for det er jo så mye bedre å miste unga enn lappen. Grow up kids, rusmisbruk har konsekvenser.

Sitat av Mari_pårørende Vis innlegg
Ja, det er mye mulig at det ligger noe annet bak dette problemet enn "bare" cannabisavhengighet. Jeg har selvfølgelig prøvd å komme til bunns i dette. Fyren har i mange år jobbet som håndverker i et fysisk tungt yrke og har mange kroppslige plager/smerter. Han sier selv at det var dette som gjorde at han startet med denne avhengigheten i utgangspunktet. I dag har han en jobb som er mindre fysisk belastende, men har noe vondt fortsatt. Jeg har spurt om det er dette som er grunnen, men han svarer at han ikke vet. Han har prøvd å få hjelp for smertene, både gjennom det offentlige helsevesenet og gjennom mye alternativ medisin... Ingenting fungerer optimalt. Nå virker vel ikke cannabisen optimalt for dette heller, men jeg tror bare at fyren gjennom mange år har fått lite trening i å takle problemer på en ordentlig måte. Hver gang det tidligere har kommet en sky foran sola har han tydd til rus. Nå er han over 40 år gammel, og gammel vane er vel vond å vende. Dette innrømmer han selv også. Ja, som noen skriver her, så er det tøft å bli småbarnsforelder. Sønnen vår har i tillegg vært veldig krevende, spesielt med tanke på søvn. Hele det første leveåret hans sov han ekstremt dårlig (og da mener jeg ikke våkne-hver-tredje-time-for-å-få-pupp-for-så-å-sovne-igjen-dårlig, men mer hyling i 3-4 timer i strekk, hver eneste natt. Helt ufattelig traumatiserende, det kan jeg love). Dette har naturlig nok tæret veldig mye på oss begge og også på forholdet i en periode.
Vis hele sitatet...
Jada her kan det skyldes på alt mulig rart i det uendelige. At Alkiser drikker og rusavhengige ruser seg er adskillig mer komplisert enn litt ubehag som følge av jobb, samboer og våkne barn som skriker.

Jeg hadde aldri gått med på noe som ikke involverer rene pisseprøver ukentlig/14. dag. Bortkasta bruk av tid og energi fra deg å skulle prøve stole på han. Med rene pisseprøver har du også løsningen på "miste lappen problemet" til kidsa på freak. Dette kan du gjøre gjennom fastlege eller på tester du får på apotek.

Fastlege og DPS for behandling. Eller så har jo fyren erfaring med NA og han kunne sikkert med fordel også gått i AA. Bare å fylle opp uka med å erstatte tida han har sitti med huet i bongen med å gå på møter. Få seg sponsor å gjøre som de anbefaler. Problemet er jo desverre bare at han må ville dette selv.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ville bare slenge inn at, JA, det er mulig å ruse seg på en forsvarlig måte selv om man har barn. Jeg røyker selv cannabis når jeg er hjemme hos gammeln borte fra unger og frue.
Vis hele sitatet...
Jeg har tilgode å høre om noen som har et statisk forhold til rusmisbruk over tid. Og hva angår historien til TS og mannen så er vel han garantert ikke i noen kategori til å overholde noe sånt.
Jeg syns dette er helt på trynet - alle som forsvarer en dude som setter seg i bil med sin kid påvirket.
Nei, man blir ikke påvirket slik man blir på hardere dop, men visst faen endres ens beteende under rus, selv om det er så soft dryg som cannabis. Typen din må ta ett beslut om en plante er viktigere familjen hans.

Jeg ville satt ett ultimatum. Si til han att han kan kjøre bil påvirket alene, eller så ringer du snuten på han. Det er ikke greit att utsetts ett forsvarslost barn for den risikoen.

Og ja, jeg er stoner selv og mener det burde vaere lov og yadayada - men når man har en kid har man ansvar over ett annet liv.

Jeg har forelder som royka under min barndom, og selv om forskjellen mellom edru og stein kan vaere subtil, merket jeg godt av når foreldern min vaer rusa - noe var liksom "off".

Har full sympati for att han kanskje sliter med noe, men kom igjen.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Akk ja den klassiske freakløsningen å unngå all hjelp for det er jo så mye bedre å miste unga enn lappen. Grow up kids, rusmisbruk har konsekvenser.

Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du bare leser med et halvt øye eller om du rett og slett ikke forstår det jeg skriver. Jeg har ikke anbefalt TS å gjøre noe som helst, hverken den ene eller den andre veien. Men hun spør etter erfaringer og praktiske tips. Vel, det var akkurat det jeg gav henne, slik at hun er best mulig rustet til å ta sin egen avgjørelse. I motsetning til deg, som på finurlig vis allerede har løst hele problemstillingen for henne.
Nå har jeg snakket litt mer med samboer. Han lover å ikke røyke mer, og vi hadde en liten «seremoni» der han tente opp resten av greiene sine i peisen. Hehe. Vel. Forslaget over her om tisseprøver syntes jeg faktisk var et godt forslag, og han har godtatt å testes med slike fremover. Hvis han holder seg ren, avventer jeg med å kontakte helsevesen. Ser at det finnes en del forskjellige hjemmetester å få tak i. Noen som har erfaring med hvor pålitelige de er? Det finnes noen som måler ulike terskelnivåer, slik at man kan finne ut om konsentrasjonen er synkende, i hvert fall (i og med at jeg regner med at det er ulikt fra person til person hvor lenge thc er målbart i urinen). Om jeg går fra samboer eller ikke, har jeg ikke bestemt meg for 100 % enda.
Sitat av Mari_pårørende Vis innlegg
Nå har jeg snakket litt mer med samboer. Han lover å ikke røyke mer, og vi hadde en liten «seremoni» der han tente opp resten av greiene sine i peisen. Hehe. Vel. Forslaget over her om tisseprøver syntes jeg faktisk var et godt forslag, og han har godtatt å testes med slike fremover. Hvis han holder seg ren, avventer jeg med å kontakte helsevesen. Ser at det finnes en del forskjellige hjemmetester å få tak i. Noen som har erfaring med hvor pålitelige de er? Det finnes noen som måler ulike terskelnivåer, slik at man kan finne ut om konsentrasjonen er synkende, i hvert fall (i og med at jeg regner med at det er ulikt fra person til person hvor lenge thc er målbart i urinen). Om jeg går fra samboer eller ikke, har jeg ikke bestemt meg for 100 % enda.
Vis hele sitatet...
De burde være ganske pålitelige men for 1 test kjøp 1-3 forskjellige tester da, for å være helt sikker, hvis det ikke blir utslag på noen så er han mest sannsynelig clean.
Hvis han har røyket mye kan det ta mange uker å bli ren. En grei måte å sjekke om han er rein den første tida kan være å se om sengetøyet er kliss vått på morgenen, noe det blir for de fleste etter slutt.
Tar gjerne et par dager til en uke før dette skjer.
Den hjemmetesten de selger på apotek (350kr) viste meg positivt, mens en labanalyse samme dag var negativ.

Har ikke prøvd testene fra test-deg.no, men de er iallefall rimelig på pris.
Vet ikke om det har blitt nevnt men jeg bare sier det. Om han kontakter DPS for hjelp og inrømmer rusbruk (som feks. cannabis) er de forpliktet til å ta kontakt med barnevern. Det vil medføre at også du, TS, kommer under lupen. De tar en full gjennomgang. Dvs. de går gjennom hele din helsehistorie og hva annet som finnes av relevante dokumenter. Fastlegen blir bedt om om å skrive en type utredning og du vil måtte ha et møte med barnevernet i kommunen din og du kan forvente å få et hjemmebesøk hvor de blant annet skal treffe barna deres. Gjerne to personer som kommer hvor den ene prater med deg og den andre tar med barna dine alene på rommet deres for å leke og selvfølgelig prate litt..

Hva jeg ville gjort i denne situasjonen?
- Få tak i hjemmetestere og hold fastlege etc. unna.
- Kontakt privat psykolog og få ham i samtaleterapi (koster en del)
- Nulltoleranse på kjøring i rusa tilstand og ruset foran barna
- Elsker du ham og vil dele livet med ham bør du se gjennom fingrene om han
røyker seg en joint et par ganger i året. En tur i skogen alene med en blås er
rett og slett balsam for sjelen og har stor betydning for mange mennesker
på et åndelig plan. Alle trenger et eget rom.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mari_pårørende Vis innlegg
Ser at det finnes en del forskjellige hjemmetester å få tak i. Noen som har erfaring med hvor pålitelige de er? Det finnes noen som måler ulike terskelnivåer, slik at man kan finne ut om konsentrasjonen er synkende, i hvert fall (i og med at jeg regner med at det er ulikt fra person til person hvor lenge thc er målbart i urinen).
Vis hele sitatet...
Om man skal ha slik at det vises eksakt nivå må det sendes til laberatrorie, f.eks. gjøres via Furst.

Du kan kjøpe billig på ebay. Det er ofte det samme som de selger på apoteket i norge, men i Norge er det ekstremt overpriset etter hva jeg har sett. Kan kjøpe mye billig her: https://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...+test&_sacat=0
To ting som slår meg når jeg leser dette.

Du sier han har løyet til deg, og at du derfor ikke kan stole på ham. Jeg skjønner følelsen og frustrasjonen, men du beskriver samtidig at du visste forhistorien hans med rusavhengighet. Når man går inn i et forhold med en som har en slik forhistorie, så må man ta høyde for slikt kan skje. Spesielt når man snakker om en fortid bare måneder eller få år tilbake. Hadde han vært nykter i 20 år kan man kanskje ha andre forventninger. Rusavhengige lyger for å kunne ruse seg, så enkelt er det. Det er en del av sykdommen, og man må ta det eller stikke. Generelt er de ikke mindre til å stole på enn andre mennesker, men avhengig av hvor omfattende problemet er og hvordan omverdenen møter dem så vil det i varierende grad påvirke samlivet.

Nå er det ikke slik at jeg mener du har gjort noe dumt ved å innlede eller være i et forhold med ham, men dette vil være en del av denne personen helt til den dagen han får kontroll på det. Takler man det ikke, så stikk. Det jeg ville tenkt var hvordan jeg kunne hjelpe, og hvordan dere kunne leve i lag - med barn. Det tenker jeg må bety at dere blir enige om noen regler og reglene må være basert på absolutt ærlighet. Han må kunne si til deg: Jeg vet jeg kommer til å røyke før jeg henter ungen i barnehagen. Eller enda verre: Jeg vet jeg lovet å hente barna i barnehagen i dag, men nå har jeg røyka og da får jeg det ikke gjort. Da må dere finne en annen løsning. Uten kjeft eller trusler. Lignende regler må man sette for alle situasjoner som kan bli aktuelle. Utgangspunktet bør være barnas sikkerhet og barnas beste. Hvis dere ikke klarer å bli enige om reglene, kanskje etter er par runder med prøving og feiling, så mener jeg det ikke er så mye mer å bygge på. Når man viser så stor forståelse og legger til rette for at han skal slippe å lyge, så er det lov å kreve noe tilbake. Det ene er at løgn får konsekvenser. Kanskje ikke første gangen eller andre gangen, men det bør ikke være veldig mye å gå på før du stikker. Ikke for din egen del, men for barnas beste. Det andre er at man må forvente at personen har et oppriktig ønske om å bli nykter, at behandling og tiltak iverksettes og følges opp. Det er lov å feile, men ikke å gi opp. Og så må du sette deg noen grenser i hodet ditt på forhånd. Hvor lenge skal du holde ut uten bedring? Uten vilje til å gjøre noe med det? Hva hvis det blir verre? Hvor mye verre? Hvor mange glipper, tilbakefall og regelbrudd skal du tåle? Dette er dine grenser, og er ikke noe du skal fortelle om på forhånd. «Du får tre sjanser!» ... da starter garantert lygingen igjen, må jo ha noe å gå på. Men det er selvsagt fornuftig å lufte at det vil være en grense en dag, men det skjønner jo han også.

Det andre som slo meg er at det er faktisk ikke greit å være rusa med barn. Selv om noen her prøver å avdramatisere det hele - «det er jo bare hasj» ... Jo mindre barna er, jo verre. Neida, en garva hasjrøyker blir ikke helt ubrukelig etter å ha røyka litt. Selv om man kan diskutere evt risikoøkning og evne til å reagere adekvat i prekære situasjoner, at det er ulovlig og at det før eller siden vil være noe barna skjønner (noe som vil påvirke deres syn på rusmidler), så er ikke det min største innvending. Min innvending er at spesielt små barn er ekstremt sensitive for hvordan foreldre ter seg. De er avhengige av adekvate responser på alt de foretar seg, og selv om en voksen kan sitte å analysere far-barn situasjon og ikke se noe påfallende, så plukker barna det opp. Litt feil timing i trøst, empari, litt feiltolkning når barnet trenger oppmerksomhet - og ikke, urimelige sinne eller frustrasjonsreaksjoner ... summen av alt dette (og mye mer i samme gate) påvirker barnet og er ekstremt viktig i utviklingen av et barns følelseliv og personlighet. Det er ingen tvil om at hasjrøyking vil påvirke en forelders evne til å være en god forelder i så måte - hele poenget er jo å forandre måten man sanser, tolker og føler ting. Du kan lese om tilknytningsteori om du vil lære mer om akkurat dette. Nå er barn, genetisk sett, veldig forskjellig utrustet når det gjelder hvor mye de «tåler» av slikt, og ofte er de forbløffende robuste. Noen har alvorlig psykisk syke foreldre eller foredre i alkorus som virkelig ikke klarer å fylle barnets behov for tilknytning - og får ingen problemer i etterkant. Andre kan bli ødelagt av vesentlig mindre. Det blir aldri helt perfekt uansett, men å gamble ved å med vitende vilje ruse seg som forelder er rett og slett ikke greit i lengden.

Så selv om jeg mener dere bør forsøke, at dere må ha ærlighet og bruke litt tid på alt dette, så ville jeg i alle fall ikke tenkt veldig langt fram i tid før grensen var nådd. Lykke til!
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Stress ned. Marihuana er ikke farlig.
Er vel bedre at han røyker av og til istedefor og drikke seg pære dritings og bli ufin mot deg?
Si at kjøring etc og røykings foran ungene er uaktuelt, og heller ikke foran deg om du ikke ønsker det.
Man blir ikke spesielt «rusa» på hasj, så han er i fullstendig form til og ta vare på seg selv og en unge uansett om han er fjern.
Jeg forstår selvfølgelig at du ikke ønsker dette.
Vis hele sitatet...

Skremmende tankegang. Finnes det ikke noe i mellom å bli "pære dritings og ufin" og å være stein til han skal hente i barnehagen? Begge scenariene er jo helt på bærtur. Selvfølgelig blir man ruset på hasj. Du hadde vel ikke røykt om du alltid fikk en minimal effekt? Hva ville poenget vært?


OP:
Forståelig at du er usikker på ditt valg, men du har jo dessverre tiden mot deg. På et tidspunkt vil de ansatte i barnehagen registrere fars oppførsel og ta dette opp med relevant instans. Det er også umulig å vite hvor grensen for din sønn går og hvor mye han tåler før han tar skade eller registrer hva som skjer i omgivelsene. En far som ruser seg er ikke gunstig for barnet. Kjempefint at dere har hatt en seremoni og at det nå skal bli gode tider igjen.. Hvor lenge vil dette vare? Hvordan stole på han nå når han har brutt løfter tidligere? Trist lesing at far setter rus fremfor dere, men jeg håper dere finner en løsning og at det ordner seg.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg ser du ikke er 100% bestemt på om du skal bli med denne mannen, eller ikke. Tillitsbrudd er alvorlig, men det er greit å skille på totale og delvise brudd på tillit. I dette tilfellet virker det som at han i sammenheng med rus gjør seg selv upålitelig, men at han ellers er en god partner og far. Da er det kanskje ikke så rart du nøler med å gå fra ham. Jeg synes det virker fornuftig å bruke urinprøver til å eliminere behovet for tillit på det punktet. Det er ikke noe jeg ville gjort i andre tilfeller, som å sjekke mobil fordi man selv er sjalu, men her gjelder det avhengighet og små barn. Jeg tror det kan bli sårt for dere begge å måtte ha slike tester som en del av deres samliv, men det er viktig at dere ikke slutter å følge opp disse testene. Om ikke hver gang, så ha også stikkprøver hvor du ser på at han tisser slik at det ikke er tvil.
Vær samtidig obs på at det likevel kan gå galt. Han kanskje ikke klarer la være likevel, eller begynner med alkohol eller andre rusmidler for å kompensere. Jeg ville derfor gått til helsevesenet med en gang for å få dokumentert at det er et problem. Gjør det mens han fortsatt er på gli og samarbeider. Neste gang du fersker han er det ikke sikkert han er med på symbolske gester som å brenne opp stashet sitt - og han vil i hvert fall ikke være med på å dokumentere hans nåværende problem. Andre instanser kan også være lurt å forhøre seg med, som barnevernet. Om du ved en anledning må gå frå ham fordi han ikke håndterer et rusfritt liv, så vil du ha noe i bakhånd som kan hjelpe til å begrense hans samværsrett. Du vil ikke at personen du måtte gå fra pga rusproblemer skal være alene med barna dine. I hvert fall ikke mens de ennå er så små at de ikke kan fortelle om at pappa ruser seg rundt dem og ikke er trygg å være rundt.

Jeg synes Still Face-eksperimentet illustrerer veldig godt hvorfor vi må være tilstede mens vi er med barna våre. Om jeg husker rett ble eksperimentet først brukt til å vise hvordan depresjon (som kan føre til mindre mimikk) kan påvirke samspillet og den sosiale læringen mellom foreldre og barn. Det samme eksperimentet er brukt til å vise problemet med mobiltelefoner, men kan i mitt syn like gjerne overføres til det å være ruset rundt barna sine.
Jeg syns du burde spørre han, hvorfor røyker du? Hva får du ut av det? Så ta ting derfra.

Å kjøre i påvirket tilstand må du gjøre klart at er totalt uaktuelt, ikke bare er det farlig men om han blir stoppert med barn i bilen får dere store problem med barnevern osv.
ArbeidsledigProletar
Sett fra "EVIL-STONER-DADs" perspektiv er det vel stort sett TS som har gjort det hele til et problem. Klart du kan røyke uten å være dårlig foresatt, men du kan ikke røyke i det skjulte uten å skape problemer i en sånn setting!

Så, så fort du pressa hele greie til å bli noe han måtte holde hemmelig, oppsto ønsket om å røyke da han kunne... Da han vare alene.
Han hadde sikkert satt pris på å kunne ha denne "ventilen" og kunne røyka kun i tillatte settinger, etter barnenes leggetid og lignende.

En sånn løsning hvor han brente alt i peisen har jeg null tro på. Det kan godt være hensikten er god, men i realiteten, når han allerede har røyka før kjøring av kidden, så vet du at han anser en jay for å være rimelig bagatell og terskelen for å på nytt gå bak ryggen din og den steile holdninga til hele situasjonen... Liten.

Gå fra han før du ryker på enda en tillitssmell, eller inngå et kompromiss dere begge kan leve med. Som jeg starta innlegget med, å innta cannabis er ikke synonymt med å være dårlig foresatt. Men han kan jo ikke røyke rundt kidn eller når det skal kjøres! Finn gode settinger, en belønning i uka/helga etter leggetid.
Altså: Det er mulig jeg ikke uttrykte meg særlig presist i mitt forrige innlegg, men jeg anser absolutt ikke «saken for løst» bare fordi han har brent opp greiene sine i peisen. Hele poenget her er jo at jeg ikke stoler på fyren. Som flere skriver: Man er ikke noe dårlig menneske selv om man er rusavhengig, men rusavhengige juger for å kunne ruse seg. Sånn er det.

Jeg har nå bestilt tester på test-deg.no, både sånne tester som måler ulike terskelverdier av thc (slik at jeg da kan følge med på om konsentrasjonen stiger eller synker), samt tester for andre stoffer enn cannabis (her skal ingen stein som kan snus las være å snus). På denne måten slipper jeg å lure (selv om jeg nå ser på en mils avstand om han er påvirket eller ikke AKKURAT NÅ), og han vet at han ikke kommer unna med løgn.

Han virker veldig inneforstått om at det er barna som står på spill her. Spørsmålet nå fremover blir bare om han fortsetter å sette den jævla planta foran oss, på tross av at han vet hva som står på spill.

Det er flere her som mener at jeg burde la ham røyke fritt en gang i mellom, i situasjoner der han er langt unna barna. Vel, for det første gidder jeg faktisk ikke å sitte der en fredagskveld med en som er stein mens jeg er gravid og edru, «bare» for at han skal få noe utløp for dette behovet sitt. Det må faktisk få være mitt valg. Som nevnt før har vi begge i tillegg veldig liten alenetid utenom hjemmet. I teorien kunne han ha røyket på guttetur en gang i skuddåret, men hele poenget her er at han ikke KLARER å kun ruse seg en gang innimellom. Han er skrudd sammen sånn at han «må» gjøre det hver dag hvis han førstt begynner. Det er ikke slik at han starter med EN, for så å vente en stund før neste, og at det etter hvert eskalerer til å gjelde daglig. Nei, han går rett fra ingenting til daglig. Dette innrømmer han selv. Mange som har svart på denne tråden klarer kanskje å holde det på en gang i ny og ne, men ikke denne fyren.

Nå gjenstår det å se om han består testene, og om det hjelper på tilliten min til ham. Jeg har friskt i minne hvor utrolig slitsomt det var å få barn nummer en, og jeg vet at med en fra før blir ikke nummer to noe lettere. Vet rett og slett ikke om jeg orker å være alene nå som nummer to melder sin ankomst, av rent praktiske årsaker (så lenge han holder seg nykter, selvsagt! Hvis han ikke gjør det, er det en helt annen sak).
Tøff dame du er. Sånn skal det være.

Krysser fingre og tær for at karen bøyer seg for reglene dine. Har ikke så mye konstruktivt å si annet enn lykke til ! :-)
Sitat av Mari_pårørende Vis innlegg
Det er flere her som mener at jeg burde la ham røyke fritt en gang i mellom, i situasjoner der han er langt unna barna. Vel, for det første gidder jeg faktisk ikke å sitte der en fredagskveld med en som er stein mens jeg er gravid og edru, «bare» for at han skal få noe utløp for dette behovet sitt. Det må faktisk få være mitt valg. Som nevnt før har vi begge i tillegg veldig liten alenetid utenom hjemmet. I teorien kunne han ha røyket på guttetur en gang i skuddåret, men hele poenget her er at han ikke KLARER å kun ruse seg en gang innimellom. Han er skrudd sammen sånn at han «må» gjøre det hver dag hvis han førstt begynner. Det er ikke slik at han starter med EN, for så å vente en stund før neste, og at det etter hvert eskalerer til å gjelde daglig. Nei, han går rett fra ingenting til daglig. Dette innrømmer han selv. Mange som har svart på denne tråden klarer kanskje å holde det på en gang i ny og ne, men ikke denne fyren.
Vis hele sitatet...
Her har du jo faktisk forstått mer enn de fleste avhengige selv. Sånn er det med meg også og dette er avhengighet. Det er den første som setter spetakkelet i gang og det gjelder er å holde seg unna den første.
Sitat av Mari_pårørende Vis innlegg
Altså: Det er mulig jeg ikke uttrykte meg særlig presist i mitt forrige innlegg, men jeg anser absolutt ikke «saken for løst» bare fordi han har brent opp greiene sine i peisen. Hele poenget her er jo at jeg ikke stoler på fyren. Som flere skriver: Man er ikke noe dårlig menneske selv om man er rusavhengig, men rusavhengige juger for å kunne ruse seg. Sånn er det.

Jeg har nå bestilt tester på test-deg.no, både sånne tester som måler ulike terskelverdier av thc (slik at jeg da kan følge med på om konsentrasjonen stiger eller synker), samt tester for andre stoffer enn cannabis (her skal ingen stein som kan snus las være å snus). På denne måten slipper jeg å lure (selv om jeg nå ser på en mils avstand om han er påvirket eller ikke AKKURAT NÅ), og han vet at han ikke kommer unna med løgn.

Han virker veldig inneforstått om at det er barna som står på spill her. Spørsmålet nå fremover blir bare om han fortsetter å sette den jævla planta foran oss, på tross av at han vet hva som står på spill.

Det er flere her som mener at jeg burde la ham røyke fritt en gang i mellom, i situasjoner der han er langt unna barna. Vel, for det første gidder jeg faktisk ikke å sitte der en fredagskveld med en som er stein mens jeg er gravid og edru, «bare» for at han skal få noe utløp for dette behovet sitt. Det må faktisk få være mitt valg. Som nevnt før har vi begge i tillegg veldig liten alenetid utenom hjemmet. I teorien kunne han ha røyket på guttetur en gang i skuddåret, men hele poenget her er at han ikke KLARER å kun ruse seg en gang innimellom. Han er skrudd sammen sånn at han «må» gjøre det hver dag hvis han førstt begynner. Det er ikke slik at han starter med EN, for så å vente en stund før neste, og at det etter hvert eskalerer til å gjelde daglig. Nei, han går rett fra ingenting til daglig. Dette innrømmer han selv. Mange som har svart på denne tråden klarer kanskje å holde det på en gang i ny og ne, men ikke denne fyren.

Nå gjenstår det å se om han består testene, og om det hjelper på tilliten min til ham. Jeg har friskt i minne hvor utrolig slitsomt det var å få barn nummer en, og jeg vet at med en fra før blir ikke nummer to noe lettere. Vet rett og slett ikke om jeg orker å være alene nå som nummer to melder sin ankomst, av rent praktiske årsaker (så lenge han holder seg nykter, selvsagt! Hvis han ikke gjør det, er det en helt annen sak).
Vis hele sitatet...
Jeg har full forståelse for at du ikke ønsker å være i lag med en rusmisbruker, med eller uten barn, men da får du ta konsekvensen av det og avslutte forholdet. Jeg ville absolutt gjort det selv, men i forrige post virket det som om du ønsket å redde forholdet. Dette konfronterende testregimet ditt kommer til å feile. Det er rett og slett ikke slik man får noen med en historie med rusmisbruk til å slutte. Det kommer til å bli løgner, bortforklaringer, juksing ... kanskje bytte til et annet rusmiddel for å bestå testen ... og så kaster du egentlig bare bort din, hans og barnas tid. Hvis det er et mål å komme gjennom dette med et forholdet i behold, så vil det bli mer slitsomt, og det vil ta i alle fall litt tid.

Jeg har stor sympati med det du står i, men her tror jeg du velger feil strategi. Enten får du hjelpe ham, eller så får du si at forholdet er kommet til veis ende. Det betyr lite hva som står på spill hvis suget tar ham. Folk vet at jobb, venner, familie og livet selv står på spill - det stopper dem ikke om de først har er problem. Selv noe så «uskyldig» som nikotin fungerer slik. Når du har sett lungepasienter som har så dårlig lungefunksjon at de blir andpusten av å tygge maten sin, men likevel klarer å karre seg ut på røykerommet så skjønner man noe om hvilke krefter som er i sving.

Uansett, lykke til!
Du kan jo finne deg en ny mann da
Jeg satt i samme situasjon som barnefar i den forstand at jeg røyka altfor mye... tidvis daglig andre tider nå og da. Men når jeg hadde samvær med datter røyket jeg kun før jeg la meg når hun sov. Ble til slutt tatt for røyking av politiet og barnevernet kom inn i bildet. Så når valget sto mellom å røyke og miste samværet som følge eller stoppe som er det det kom til.. Så stoppet jeg og går til dags dato på urinprøver hver 14 dag og har sagt til barnemor at hun kan be om stikkprøver når enn hun vil... For når alt kommer til alt, så er dattern min viktigere for meg enn noe annet any day of the week.

Jeg har hatt min ungdom, nå er jeg far og må forholde meg til det lovverket sier. Jeg savner å røyke, men jeg kunne ikke levd uten dattern min. Jeg mistet samværet men da dette skjedde gikk jeg straks til verks for å få det tilbake med total stopp. Så her handler det om å prioritere hva som er viktigst for enn selv. Rus, eller barna. Ferdig snakka.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Sett fra "EVIL-STONER-DADs" perspektiv er det vel stort sett TS som har gjort det hele til et problem. Klart du kan røyke uten å være dårlig foresatt, men du kan ikke røyke i det skjulte uten å skape problemer i en sånn setting!

Så, så fort du pressa hele greie til å bli noe han måtte holde hemmelig, oppsto ønsket om å røyke da han kunne... Da han vare alene.
Han hadde sikkert satt pris på å kunne ha denne "ventilen" og kunne røyka kun i tillatte settinger, etter barnenes leggetid og lignende.

En sånn løsning hvor han brente alt i peisen har jeg null tro på. Det kan godt være hensikten er god, men i realiteten, når han allerede har røyka før kjøring av kidden, så vet du at han anser en jay for å være rimelig bagatell og terskelen for å på nytt gå bak ryggen din og den steile holdninga til hele situasjonen... Liten.

Gå fra han før du ryker på enda en tillitssmell, eller inngå et kompromiss dere begge kan leve med. Som jeg starta innlegget med, å innta cannabis er ikke synonymt med å være dårlig foresatt. Men han kan jo ikke røyke rundt kidn eller når det skal kjøres! Finn gode settinger, en belønning i uka/helga etter leggetid.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig med dette. Har tenkt mye på denne tråden. Jo mer jeg tenker, jo mer synes jeg synd på faren i denne familien. Dette opplegget her kommer til å ende i tragedie, garantert.

Ja, far fucka opp. Han gjorde noe som var veldig lite gjennomtenkt og potensielt farlig. Men, guess what, mennesker fucker opp hele tiden. Det er ikke noen grunn til å stemple de som «håpløs» av den grunn. Når man får barn i dag skal alt være så forbanna perfekt. Hus, bil hytte, alt skal være på plass før man får barn. Av den grunn får vi barn senere enn aldri før, noe som er en negativ utvikling. Blir kvalm av alle mammabloggene som skal fremstå så overperfekte, alt er sunt, alt er perfekt. Fuck off. Før i tiden kom barn når de kom. Alt trengte ikke være som en mammablogg.

Husker de fortalte oss på helsestasjonen at vi ikke kunne drikke alkohol, selv ikke når barnet hadde lagt seg. Fuck me! Når jeg var barn var vi med på fest. Så ofte far meget beruset uten at jeg tok noe skade av det. Hysteri..

Jeg synes synd på dere. Du har barnet hans i magen. Det er det ultimate pressmiddelet. Du kan gjøre hva du vil med han nå. Han har ingen kontroll, tenkt deg så frustrerende det er.
Og vær så snill bestem deg med engang. Du kan ikke beholde han bare fordi det er praktisk, også dumper du han når han ikke trengs mer. Det er slemt gjort i så fall. Han står i en posisjon hvor han kan miste alt. Du har så mye makt akkurat nå. Akkurat denne makta vet kvinner å bruke og det gjør meg rasende. Far blir så ofte urettferdig behandlet i forhold til barn. Her har likestillingen en jobb å gjøre.

Du sier også at du ikke vil at han skal kose seg med cannabis fordi du synes det er kjedelig. Så utrolig egoistisk. Da kona mi var gravid var det ikke noe problem at jeg f.eks drakk en flaske vin sammen med henne. Hun var glad i meg og syntes jeg fortjente det.

Jeg får inntrykk av at dere er mer mot hverandre enn med. Et sånt forhold vil aldri fungere. Tror det ligger mye samlivsproblemer her utenom hasjen. Trust me, jeg har vært gjennom småbarnsperioden selv, og vi holdt på å gå fra hverandre så mange ganger. Vi nærmest hatet hverandre i perioder. Men heldigvis blir det bedre bare man holder ut.

Jeg har ingen tro på at det presset du legger på han nå kommer til å funke. Drit i urinprøvene, det er så nedlatende. Hadde bedt kona dra til helvete om hun ville urinteste meg for å stole på meg.

Narkotika blir mest sannsynlig avkriminalisert snart, så da slipper man den bekymringen også. Vet ikke hvordan dette vil fungere i forhold til barnevern og slikt, så vi får se.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Virker som folk tror at barn er laget av glass. Nei, barn er tøffe. De tåler en støyt. Jeg har en universitetsutdannelse på masternivå innen barn og barndom/psykisk helse. Har jobbet med barn som kommer fra vanskelige hjem. Noen var ødelagte for livet etter total omsorgssvikt, vold og alle former for mishandling du kan tenke deg. At far sitter stein og smiler i toppen av akebakken blir ganske uskyldig når man vet hvor jævlig det kan være. Sier ikke at det er greit, men tenkt litt før dere stempler fyren som totalt udugelig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sier ikke at det er greit, men tenkt litt før dere stempler fyren som totalt udugelig.
Vis hele sitatet...
Hvem har stemplet fyren som totalt udugelig?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Må si meg enig med dette. Har tenkt mye på denne tråden. Jo mer jeg tenker, jo mer synes jeg synd på faren i denne familien. Dette opplegget her kommer til å ende i tragedie, garantert.

Ja, far fucka opp. Han gjorde noe som var veldig lite gjennomtenkt og potensielt farlig. Men, guess what, mennesker fucker opp hele tiden. Det er ikke noen grunn til å stemple de som «håpløs» av den grunn. Når man får barn i dag skal alt være så forbanna perfekt. Hus, bil hytte, alt skal være på plass før man får barn. Av den grunn får vi barn senere enn aldri før, noe som er en negativ utvikling. Blir kvalm av alle mammabloggene som skal fremstå så overperfekte, alt er sunt, alt er perfekt. Fuck off. Før i tiden kom barn når de kom. Alt trengte ikke være som en mammablogg.

Husker de fortalte oss på helsestasjonen at vi ikke kunne drikke alkohol, selv ikke når barnet hadde lagt seg. Fuck me! Når jeg var barn var vi med på fest. Så ofte far meget beruset uten at jeg tok noe skade av det. Hysteri..

Jeg synes synd på dere. Du har barnet hans i magen. Det er det ultimate pressmiddelet. Du kan gjøre hva du vil med han nå. Han har ingen kontroll, tenkt deg så frustrerende det er.
Og vær så snill bestem deg med engang. Du kan ikke beholde han bare fordi det er praktisk, også dumper du han når han ikke trengs mer. Det er slemt gjort i så fall. Han står i en posisjon hvor han kan miste alt. Du har så mye makt akkurat nå. Akkurat denne makta vet kvinner å bruke og det gjør meg rasende. Far blir så ofte urettferdig behandlet i forhold til barn. Her har likestillingen en jobb å gjøre.

Du sier også at du ikke vil at han skal kose seg med cannabis fordi du synes det er kjedelig. Så utrolig egoistisk. Da kona mi var gravid var det ikke noe problem at jeg f.eks drakk en flaske vin sammen med henne. Hun var glad i meg og syntes jeg fortjente det.

Jeg får inntrykk av at dere er mer mot hverandre enn med. Et sånt forhold vil aldri fungere. Tror det ligger mye samlivsproblemer her utenom hasjen. Trust me, jeg har vært gjennom småbarnsperioden selv, og vi holdt på å gå fra hverandre så mange ganger. Vi nærmest hatet hverandre i perioder. Men heldigvis blir det bedre bare man holder ut.

Jeg har ingen tro på at det presset du legger på han nå kommer til å funke. Drit i urinprøvene, det er så nedlatende. Hadde bedt kona dra til helvete om hun ville urinteste meg for å stole på meg.

Narkotika blir mest sannsynlig avkriminalisert snart, så da slipper man den bekymringen også. Vet ikke hvordan dette vil fungere i forhold til barnevern og slikt, så vi får se.
Vis hele sitatet...
Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne engang for å svare på dette. Jeg setter pris på alle svar og alles meninger, men her var det jammen mye sprøyt. Om narkotika kommer til å bli avkriminalisert eller ikke, og når dette eventuelt skjer er totalt irrelevant i denne saken. Per i dag er det ULOVLIG. ULOVLIG! Og blir han stoppet av politiet, som Coffern over her, så blir barnevern koblet inn, uansett hva jeg eller noen annen her i denne diskusjonen måtte mene! Er dette så vanskelig å fatte? Det er mulig det er synd på far, men ikke av de grunnene du tar opp her. Så flott og behagelig for deg at kona di godtok at du rusa/ruser deg. MEN FOR MEG ER DETTE IKKE GREIT, OG DET HAR ALDRI VÆRT DET. Da vi traff hverandre og han fortalte om sin forhistorie, ga jeg klar beskjed fra første stund om at en slik levestil ikke var noe jeg kom til å godta. Dette har han meget godt vært klar over. Så kan man selvfølgelig mene at jeg var naiv som trodde eller ikke trodde at han kom til å klare å holde seg unna dop.

Du skriver at du trodde jeg var ute etter å redde forholdet og at tisseprøver ikke er veien å gå. Vel, barna kommer før forholdet. Du kan bli så rasende du bare vil for min del. Ja, det er mulig det er nedlatende med tisseprøver, men det er jo ikke mulig å stole på ham ellers. Ja, mor (og særlig en nykter mor) står ofte sterkt i forhold til en far i dagens samfunn, og jeg er ikke enig i at det er riktig. Jeg ønsker jo heller ikke å «ta barna fra ham»! Jeg ønsker jo at han skal være i livene deres! Det er derfor jeg velger å ordne opp selv med tisseprøver i første omgang fremfor å kontakte offentlige instanser. For igjen: DETTE ER STRENGT FORBUDT!!

Sitat av lidran Vis innlegg
Jeg har stor sympati med det du står i, men her tror jeg du velger feil strategi. Enten får du hjelpe ham, eller så får du si at forholdet er kommet til veis ende. !
Vis hele sitatet...
Hvordan foreslår du at jeg hjelper ham? Jeg tar imot alle forslag, men klarer ikke helt å finne i teksten din hva du foreslår at jeg kan gjøre. Jeg har selvfølgelig prøvd å hjelpe ham og støtte ham.

Jeg er dessuten litt overrasket over at du mener at jeg burde dumpe ham, uten å gi ham flere sjanser, samtidig som du foreslår at jeg skal hjelpe ham..?
Sist endret av Mari_pårørende; 29. mars 2018 kl. 13:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Narkotika blir mest sannsynlig avkriminalisert snart, så da slipper man den bekymringen også. Vet ikke hvordan dette vil fungere i forhold til barnevern og slikt, så vi får se.
Vis hele sitatet...
Det vil vel fungere som med alkohol at et glass er greit. Rus er IKKE greit. Har tilgode å høre om noen som tar seg et trekk av jointen for "smakens skyld" til maten. Så det gir seg litt selv. Avkriminalisering vil ikke gjøre det noe greiere å ruse seg sammen med barn.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Virker som folk tror at barn er laget av glass. Nei, barn er tøffe. De tåler en støyt. Jeg har en universitetsutdannelse på masternivå innen barn og barndom/psykisk helse. Har jobbet med barn som kommer fra vanskelige hjem. Noen var ødelagte for livet etter total omsorgssvikt, vold og alle former for mishandling du kan tenke deg. At far sitter stein og smiler i toppen av akebakken blir ganske uskyldig når man vet hvor jævlig det kan være. Sier ikke at det er greit, men tenkt litt før dere stempler fyren som totalt udugelig.
Vis hele sitatet...
Skremmende holdning og viser at utdanning ikke er alt. Håper virkelig ikke du får jobbe med barn. Det var min største benektelse før jeg kunne akseptere en dysfunksjonell oppvekst at det var alltid andre som hadde hatt det verre. Jeg kom ikke videre før jeg skjønte det og aksepterte at selvom andre hadde hatt det verre så hadde oppveksten min påvirket meg likt og jeg hadde akkurat de samme mønsterne som de som hadde hatt det verre.

Jeg hadde også en kompis i oppveksten som var vokst opp med stonere hjemme. Hans utfordringer i livet misunner jeg ingen.

Sitat av Mari_pårørende Vis innlegg


Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne engang for å svare på dette.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke du trenger å svare for deg på alt dette. Du har bare postet på litt feil forum hvor majoriteten har denne lite modne holdningen til rus og relasjoner.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Jeg synes ikke du trenger å svare for deg på alt dette. Du har bare postet på litt feil forum hvor majoriteten har denne lite modne holdningen til rus og relasjoner.
Vis hele sitatet...
Hehe, du kan så si.. Jeg regnet selvfølgelig med en del «sånne» svar, men ville legge ut innlegget mitt et sted hvor folk muligens hadde noe erfaring innen temaet.. Hadde jeg spurt på Kvinneguiden, f.eks., hadde jeg riktignok sikkert fått 100 % oppbakking, men samtidig kanskje lite konstruktive tips.. Jeg vet ikke.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Yalla Vis innlegg
Det vil vel fungere som med alkohol at et glass er greit. Rus er IKKE greit. Har tilgode å høre om noen som tar seg et trekk av jointen for "smakens skyld" til maten. Så det gir seg litt selv. Avkriminalisering vil ikke gjøre det noe greiere å ruse seg sammen med barn.



Skremmende holdning og viser at utdanning ikke er alt. Håper virkelig ikke du får jobbe med barn. Det var min største benektelse før jeg kunne akseptere en dysfunksjonell oppvekst at det var alltid andre som hadde hatt det verre. Jeg kom ikke videre før jeg skjønte det og aksepterte at selvom andre hadde hatt det verre så hadde oppveksten min påvirket meg likt og jeg hadde akkurat de samme mønsterne som de som hadde hatt det verre.

Jeg hadde også en kompis i oppveksten som var vokst opp med stonere hjemme. Hans utfordringer i livet misunner jeg ingen.


Jeg synes ikke du trenger å svare for deg på alt dette. Du har bare postet på litt feil forum hvor majoriteten har denne lite modne holdningen til rus og relasjoner.
Vis hele sitatet...
Så bitter du var da, ser du tar det veldig personlig. Det var synd, jeg jobber allerede med barn. Å vurdere om foreldre er i stand til å ta vare på barna sine er en del av jobben min. Tror du virkelig jeg tar med meg mine personlige meninger på jobb? (Nei)

Har du jobbet i barnevernet før? Hadde med glede sendt noen av barna hjem til stonerforeldre som siste utvei, så lenge de hadde sluppet mishandlingen som foregår i mange hjem.

Skjønner mer og mer hvorfor denne mannen ruser seg.. Dere får bare holde på å gnåle.
Sitat av Mari_pårørende Vis innlegg
Hvordan foreslår du at jeg hjelper ham? Jeg tar imot alle forslag, men klarer ikke helt å finne i teksten din hva du foreslår at jeg kan gjøre. Jeg har selvfølgelig prøvd å hjelpe ham og støtte ham.

Jeg er dessuten litt overrasket over at du mener at jeg burde dumpe ham, uten å gi ham flere sjanser, samtidig som du foreslår at jeg skal hjelpe ham..?
Vis hele sitatet...
Hvordan jeg tenker du kan hjelpe ham skrev jeg masse om i forrige post. Det er selvsagt ingen fasit, men et alternativ til den konfronterende linjen du beskriver selv. Hadde jeg trodd din metode hadde funket, så hadde det vært det aller beste og mest effektive, men jeg tror bare det skaper større avstand, mer løgn og bedrag.

Jeg sier ikke at du skal dumpe ham. Jeg sier at hvis din strategi er en konfronterende linje med tvangsmessig testing av en voksen mann, så kan du like gjerne dumpe ham først som sist fordi det er bortkastet tid. Du ser på det som å gi han flere sjanser, jeg ser på det som seigpining av forholdet og i realiteten ikke noen ekstra sjanse. Du har selvsagt lov til å være uenig, men du spør om råd her.

Nøyaktig hvordan dere skal gå fram, det vet jeg ikke, men det er åpenbart at dere trenger hjelp utenfra. Om det er å starte med en time, i lag, hos hans fastlege, om det er å ta kontakt med familievernkontoret eller noe helt annet kommer mye an på tilbudet der dere bor.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så bitter du var da, ser du tar det veldig personlig. Det var synd, jeg jobber allerede med barn. Å vurdere om foreldre er i stand til å ta vare på barna sine er en del av jobben min. Tror du virkelig jeg tar med meg mine personlige meninger på jobb? (Nei)

Har du jobbet i barnevernet før? Hadde med glede sendt noen av barna hjem til stonerforeldre som siste utvei, så lenge de hadde sluppet mishandlingen som foregår i mange hjem.

Skjønner mer og mer hvorfor denne mannen ruser seg.. Dere får bare holde på å gnåle.
Vis hele sitatet...
Bitter fordi jeg bruker meg selv som eksempel på hvordan din skremmende holdning kan dyrke benektelse?

Heldigvis så sender ikke barnevernet barna til stonerforeldre. Trenger ikke ha jobbet der for å skjønne det.

Mannen ruser seg fordi han er rusavhengig. Så får han nå heller bare velge å skylde på samboeren om han er av det slaget.
Sist endret av Yalla; 29. mars 2018 kl. 23:03.