Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1400
Hei!

jeg har en samling av sigaretter, å har en pakke med sigaretter som nå nærmer seg 10 år gamle, problemet er at fargen på sigarettene har begynnet å falme. Noen som har forslag til hvordan jeg kan legge på farge på dem? Maling funker ikke må ha noe som ser litt (Fresh) ut. Sigarettene er farget rosa

å foresten, bør jeg legge dem i fryseren/Kjølerommet slik at de pakkene å fargene på sigarettene holder lengst mulig? :-)

Usikker på hvor jeg skulle lage denne tråden så viss det er feil så må dere bare flytte/slette tråden!
Dersom de er samlerobjekter bør du etter mitt syn aldri å forsøke å restaurere de på egenhånd. Du vil bare ødelegge de og fjerne all samleverdi de måtte ha. Men hvis du bare har de til pynt og liker fargen, så burde vel et hvilket som helst fargestoff som er egna til papir kunne brukes?

Forøvrig: Pigmenter generelt falmer mye fortere i sollys, og alskens luftforurensninger bidrar til ymse oksidasjoner - deriblandt av papir, som gulner. Dersom de oppbevares mørkt og lufttett vil de holde seg fine mye lenger.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dersom de er samlerobjekter bør du etter mitt syn aldri å forsøke å restaurere de på egenhånd. Du vil bare ødelegge de og fjerne all samleverdi de måtte ha. Men hvis du bare har de til pynt og liker fargen, så burde vel et hvilket som helst fargestoff som er egna til papir kunne brukes?

Forøvrig: Pigmenter generelt falmer mye fortere i sollys, og alskens luftforurensninger bidrar til ymse oksidasjoner - deriblandt av papir, som gulner. Dersom de oppbevares mørkt og lufttett vil de holde seg fine mye lenger.
Vis hele sitatet...
Takker og bukker for svar! du har et godt poeng, kansje jeg bare ska la dem være i fred, etter min mening så er de fortsatt ganske fine. Er et samleobjekt ja, kansje jeg bør vakumpakke de for så legge de inne på kjøleromme mitt? kaldt å mørkt? :-)
Sitat av DrShroom Vis innlegg
Takker og bukker for svar! du har et godt poeng, kansje jeg bare ska la dem være i fred, etter min mening så er de fortsatt ganske fine. Er et samleobjekt ja, kansje jeg bør vakumpakke de for så legge de inne på kjøleromme mitt? kaldt å mørkt? :-)
Vis hele sitatet...
Mørkt og lufttett i alle fall. Kaldt? Så lenge det er tett nok, og temperaturen er stabil over tid, så burde det ikke være et problem, men jeg er likevel skeptisk. Det synes unødvendig, og jeg vet ikke om fryseren er noen god løsning med tanke på at du sikkert skal ta de ut i ny og ne. Kondens er noe du vil unngå. En luft- og lystett boks, gjerne sammen med noen poser silicagel ville være et stort fremskritt. Bruk hansker når du tar på de. Du kunne vurdert å ha et reduksjonsmiddel sammen med de, men jeg vet for lite om tobakk og papir til å være sikker på aty det jeg eventuelt skulle anbefale er a) effektivt og b) harmløst. Var jeg deg ville jeg heller forhørt meg med noen som samler på noe tilsvarende.
Noe av det som er hyggelig med å samle og å ha en samling er jo å ha dette på display slik at du og andre kan se det.
Er det mulig å lage en plastikkforsegling rundt disse sigarett pakkene med transparens celofan og lim, noe alla slik de ofte kommer med orginalt?
Med en slik innpakkning og uten direkte kontakt med sol lys, bør de vare en del lengre og forsatt være til glede å se på.