Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3719
Begynner på elektro ingeniør linja (bachelor) nå etter sommerferien, rett fra videregående. Jeg lurer på om noen (gjerne med erfaring) har noen tips til gode studievaner for å oppnå best mulig resultat
Jobb med stoffet hver dag i noen timer.
Sitat av Dictum Factum Vis innlegg
Jobb med stoffet hver dag i noen timer.
Vis hele sitatet...
Haha, det morsomme er at jeg faktisk forventet å få slike åpenbare svar, men en liten del av meg håpet på at noen der ute hadde en vidunderbar metode som nesten var magisk Men takk for svar
DicFac det hørtes slitsomt ut....

Les kjapt gjennom kapitteloverskriftene etter hvert som du kjøper bøker. Bråles overfladisk før forelesning. Sky avskrift fra white board.
De notater du gjør er dine notater da vil du huske mye bedre. Sats på oppgaveløsning jevnt. Forsøk å holde deg til max 1 time studier om dagen utenom forelesninger. Når du setter begrensninger på tidsforbruket blir du gjerne mer effektiv, og de aller fleste klarer å holde fokus i 1 time.

Repeter stoffet et par dager etter forelesning slik at det enklere lagres i langtidshukommelsen. En natt eller to med søvn før repetisjon er gull - det hjelper deg å få kunnskapen dit du behøver, og bort fra kortidshukommelsen.
Sist endret av frtoretang; 1. august 2016 kl. 18:53.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
DicFac det hørtes slitsomt ut....

Les kjapt gjennom kapitteloverskriftene etter hvert som du kjøper bøker. Bråles overfladisk før forelesning. Sky avskrift fra white board.
De notater du gjør er dine notater da vil du huske mye bedre. Sats på oppgaveløsning jevnt. Forsøk å holde deg til max 1 time studier om dagen utenom forelesninger. Når du setter begrensninger på tidsforbruket blir du gjerne mer effektiv, og de aller fleste klarer å holde fokus i 1 time.

Repeter stoffet et par dager etter forelesning slik at det enklere lagres i langtidshukommelsen. En natt eller to med søvn før repetisjon er gull - det hjelper deg å få kunnskapen dit du behøver, og bort fra kortidshukommelsen.
Vis hele sitatet...
Takk
Skaff deg en bra kollokviegrupper å jobbe sammen og diskutere med, det funker for meg i alle fall. Men det må være bra folk på ca ditt nivå faglig.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Jeg har god erfaring med å forberede meg godt til timene, da slipper jeg å jobbe så veldig mye i etterkant med å forstå ting, og kan heller bruke tiden i etterkant på å komme meg videre i pensum.

1. Les relevante kapitler for forelesning, ta notater
- Noter deg ting som virker vanskelig, ting du ikke forstår og ting du ikke føler deg helt stødig på.
2. Delta på forelesning
- Noter med egne ord, referer til forberedelsesnotatene dine. Still spørsmål til foreleser (her er det varierende praksis, noen foretrekker å ta dette etter timene, noen refererer deg videre til veiledere etter timen). Noter ting du sliter med å huske eller forstå. Øv på å ta gode notater, dette skjer ikke over natta.
3. Delta på eventuelle veiledningstimer i etterkant.
- Jobb deg mellom oppgavene dere får utlevert (hvis dere får noen i det heletatt). Bruk veilederne for det de er verdt. Hvis du får en god tone med dem fører dette gjerne også til gode faglige samtaler og diskusjoner. Bruk dette for å gå ut over stoffet, slik at du får en større breddekunnskap og kan sette ting bedre i perspektiv.

Rinse and repeat.
Jeg har et par gode tips som funker for meg. Finn noen i din gruppe som du omgås bra med og er på samme nivå som deg innenfor temaene dere studerer og øv i gruppe med dem. Om dere har en stor prøve forann dere så lager dere alle en plan om at dere leser hver for dere en time hjemme før dere møtes. Så kan dere diskutere og skrive ned spørsmål og svar på papir og spør hverandre om og om igjen til alle kan det.
Pleier å funke hver gang.
Lykke til
Tips nr. 1: Unngå å blande fritid og skole. Jobb jevnt og trutt med skole når du oppholder deg på skolen, og gi deg fritid på ettermiddagen/kveldingen. Fokuset skjerpes når du gir deg selv en "premie" etter skoletid for å ha jobbet godt.

Tips nr. 2: Skaff deg en fritidsaktivitet som får tankene dine over på noe annet (uten at det går utover skolearbeidet under skoledagene). Dette kan knyttes opp til tips nr. 1. Gir du deg ikke selv en pause og fortsetter å tenke på skolearbeid, vil fokuset på skolen etterhvert bli dårligere da du aldri får 100% avslapning. Støttes også opp av forskning fra arbeidslivet.

Tips nr. 3: Du har hørt det før, men jeg sier det igjen. Spis sunt og fysisk aktivitet. Øker blodsirkulasjonen i hjernen og prosessene går dermed bedre. Det hjelper også for tips nr. 2 og nr. 1.

Tips nr. 4: Unngå Facebook, Snapchat ++ i skoletiden. Ødelegger fokuset ditt. Kan også brukes som "lokkemiddel" etter skolearbeidet.

Tips nr. 5: Det finnes ingen snarvei. Skal du bli klok så må du jobbe og være skjerpet. Selvkontroll er en stor del av det, og mestrer du selvkontroll mestrer du det meste.


Tok 1 år på rettsvitenskap ved UiB for en stund siden for å anskaffe meg noe annen erfaring samt 2 ekstra studiepoeng. Ente opp med et snitt på C med max 4 timers arbeid i uken + skippertak mot slutten. Studie er kjent for å være vanskelig og karakterpresset er enormt. Problemet til mange av de som går der dog er at de sitter 10 timer hver dag på skolen og drar hjem og sover. Jeg derimot hadde 100% fokus de 4 timene jeg jobbet med skole, og det funket helt fint! Hadde jeg lagt litt mer jobb i det, kunne jeg nok gjort det noe bedre, men det var ikke derfor jeg gikk der, så tok det "lungt".
Sist endret av infexxion; 3. august 2016 kl. 22:24.
Liten artig greie: Last ned appen HOLD. Med den kan du samle poeng med å "pause" mobilen, altså for hvert 20 min du ikke bruker telefon får du 1 poeng. Funker kun når du er på lokasjon til campus (GPS). Veksle poeng i digitale kuponger, både for rabatter, brus, knekkebrød etc. Resultatlister er det også så du kan konkurrere med andre på campus. Har veksla inn til kuponger, det er legitimt og du blir garantert mer effektiv. Vinn-vinn! ��
Takk for gode svar folkens
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Interesse er vel det som har gjort det for meg. I de fagene jeg genuint interesserer meg for ligger jeg på B, mens fag jeg ser på som overfladiske og uinteressante ligger jeg på D.