Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  135 24771
Jeg la i forrige uke ut en gjenstand på finn.no. En person tok raskt kontakt og ville kjøpe. Men vedkommende hadde mistet alle bankkort og kredittkort og kunne derfor ikke betale kontant. Pengene måtte overføres til min konto. At noen forlanger å få forhåndsbetale på den måten er uvanlig. Fikk nettopp en epost av vedkommende, pengene er på vei, men det er blitt overført feil beløp. Istedenfor det ikke så store beløpet gjenstanden kostet, ble det overført 25000 kr. Det overskytende beløpet skal jeg overføre til et kontonummer vedkommende oppga. Nå har jeg ikke mottatt pengene enda, og tar forbehold om at kontoen som ble oppgitt er identisk med kontoen pengene kom fra. Men jeg gjetter at det ikke er det. Er det bare meg, eller lukter dette lang vei?
Det er ikke bare deg. Dette er garantert svindel. Ikke gjør noe som helst før disse "25k" er på kontoen din.
Så prisen på gjenstanden er godt OVER 25k?
Da hadde jeg droppa kjøperen helt.
Det er tydeligvis snakk om mye penger, og ja! Det lukter lang vei.
Prisen på gjenstanden er en brøkdel av 25.000 kr. Avtalen er at pengene overføres til meg, og så kommer vedkommende for å hente varen seinere. Det har aldri vært avtalt at noe skal skje før pengene er overført.

Svindel er det nok ikke, da hadde det vært en veldig baklengs måte å gjøre det på. Men jeg tenker hvitvasking, eller et forsøk på å skjule opphavet til pengene ved å sende dem gjennom en tilfeldig tredjepart, altså meg.
Sist endret av bo1e; 5. november 2012 kl. 10:37.
Det er ikke baklengs. Noen vil overføre overskuddet av pengene tilbake uten å vente på at de har fått penger inn på konto. Det er verdt et forsøk fra svindlerens side.
Sitat av bo1e Vis innlegg
Prisen på gjenstanden er en brøkdel av 25.000 kr. Avtalen er at pengene overføres til meg, og så kommer vedkommende for å hente varen seinere. Det har aldri vært avtalt at noe skal skje før pengene er overført.

Svindel er det nok ikke, da hadde det vært en veldig baklengs måte å gjøre det på. Men jeg tenker hvitvasking, eller et forsøk på å skjule opphavet til pengene ved å sende dem gjennom i tredjepart, altså meg.
Vis hele sitatet...
Okei, da missforstod jeg summen.
Uansett så går vell svindel ut på og nettopp lure folk, så uansett hvor legit det virker kan det fortsatt være svindel.
I 2012 ville jeg uansett vært meget forsiktig hadde jeg vært deg, TS.

Men om din største bekymring er at han hvitvasker penger som er en brøkdel av 25k så hadde jeg ikke giddet og brydd meg.
Det vil nok ikke få noen konsekvenser for deg, og hva andre driver med skal du for si det fint drite i
Dersom han betaler med PayPal kan det tenkes han får igjennom en rollback på beløpet etter du har overført tilbake til han.
Prisen på varen er en brøkdel av 25.000 kr. Det vil si at beløpet jeg eventuelt videresender/tilbakefører til en ukjent konto er nærmere 25.000 kr. Slike beløp blir registrert. Jeg er ikke veldig bekymret for mitt vedkommende, men jeg har heller ingen ønsker om å delta (ufrivillig ) i kriminell aktivitet. Og jeg liker ikke å bli forsøkt utnyttet.

Jeg sender selvsagt ikke avgårde over 20.000 kr FØR jeg har mottatt en eneste krone. SÅ teit er ikke JEG engang

Sitat av prenix Vis innlegg
Dersom han betaler med PayPal kan det tenkes han får igjennom en rollback på beløpet etter du har overført tilbake til han.
Vis hele sitatet...
Kan paypal rollbacke direkte fra folk sine vanlige bankkontoer? Det hørtes i så fall meget suspekt ut.
Klassisk Nigeria-svindel.

"Kjøperen" kjøper ett produkt, usett. Betaler for mye og skylder på valutatull. Så ber vedkommende om å få tilbakebetalt det som ble overført for mye. Noe de fleste vil gjøre så lenge de tror på vedkommende.

Dette er med andre ord to svindler på en gang. Først for å få varen du skal selge, så for å få litt ekstra cash ut av deg i tillegg. Om du lar deg lure av en av disse, eller begge, så vil resultatet være at du enten ikke får disse pengene inn på konto, aldri, eller så får du pengene på konto, men de blir trukket tilbake av banken ETTER at pengene er tilbakeført og varen sendt.
Dette er ikke hvitvasking av penger, men et klassisk svindleforsøk.

Selv om du får disse 25k inn på konto, så må du ikke sende tilbake eller bruke en eneste krone.
Det ville ikke fungert som hvitvasking. Hvitvasking er i utgangspunktet kontanter som oppføres som inntekt på noe annet enn det som faktisk er opphavet. Å sende 25000 kr mellom konto hadde ikke oppnådd noe i den sammenheng.
Man har såpass lite kontroll over sin egen bankkonto altså? At folk kan trekke tilbake penger helt utenfor din kontroll? Det hørtes jo ut som et ganske stort problem. Hva gjør man for å unngå noe slikt? Vedkommende opptrer med fullt navn og kontaktinformasjon. Epostene signeres veldig utfyllende (kanskje til og med litt FOR utfyllende) med arbeidsplass og stilling, og epostadressen er fra en stor annerkjent norsk organisasjon. Flytende norsk språk.

Sitat av fetter Vis innlegg
Det ville ikke fungert som hvitvasking. Hvitvasking er i utgangspunktet kontanter som oppføres som inntekt på noe annet enn det som faktisk er opphavet. Å sende 25000 kr mellom konto hadde ikke oppnådd noe i den sammenheng.
Vis hele sitatet...
Man kunne oppnådd å gjøre det vanskeligere å spore pengene ved å sende dem gjennom en random konto, istedenfor å overføre direkte mellom to kontoer.
"Øko-Terrorist"
Så lenge du refunderer deler av et beløp til selger, kan h*n gå til paypal for å få resten tilbakeført også ved en klage.
Jeg chatter med banken min, og de påstår noe slikt ikke er mulig.. Pengene er på konto nå.
Sist endret av bo1e; 5. november 2012 kl. 11:20.
Dette er en klassisk svindel som var mye brukt for noen år siden. Svindleren bruker en falsk sjekk og setter inn beløpet på offerets konto og ber offeret overføre det overskytende beløpet tilbake til svindleren, men etter noen dager oppdager banken at sjekken er falsk og trekker beløpet fra offerets konto.
It gets stranger still. Pengene er på min konto, men de er overført fra personens arbeidsgiver, ikke fra en personlig konto. Det var problemer med nettbanken, påstår kjøper. Og kontoen pengene skal tilbakeføres til er IKKE identisk med kontoen pengene kom fra. Arbeidsgiver er identisk med opplysningene som er oppgitt, og som kjøper signerer epostene sine med. Det er et stort norsk konsern, så noen typisk svindel ser det ikke ut som.

Hvordan får man et stort norsk konsern til å utbetale et sånt beløp? Enten er alle disse snodige omstendighetene sanne, og kjøper snakker sant, ellers er det et forsøk på noe muffens. En form for underslag fra arbeidsgiver?
Sist endret av bo1e; 5. november 2012 kl. 11:43.
Husk at du ikke aner hvem denne personen i virkeligheten er. Det er ikke vanskelig for en datakyndig person å sende epost med falsk opphav. dvs at eposten ser ut til å komme fra nrk.no, mens den i virkeligheten kommer fra

Du vet heller ikke at det er personens reelle bankkonto pengene kommer fra. Hva om han har på ulovlig vis skaffet seg tilgang til et offers nettbank og overfører penger derifra. Pengene du overfører tilbake fører du til svindlerens private konto (eller en konto han kontrollerer)
Det som skjer nå offeret oppdager at noen har overført penger fra sin konto er at h*n tar kontakt med banken og banken trekker transaksjonen. Pengene forsvinner fra din konto, i tillegg har du allerede betalt en haug med penger til svindlerens konto.
Jeg vet ikke om kjøper er den han utgir seg for å være, og jeg vet ikke om epostadressen er riktig. Men jeg vet at pengene kommer fra en konto eid av et stort norsk konsern. Banken min hevdet at det ikke lot seg gjøre å trekke penger tilbake på den måten som beskrives i denne tråden, men jeg tar det med en klype salt.
si at han skal få pengene i cash når han henter tingen da vel?
Sitat av bo1e Vis innlegg
Jeg vet ikke om kjøper er den han utgir seg for å være, og jeg vet ikke om epostadressen er riktig. Men jeg vet at pengene kommer fra en konto eid av et stort norsk konsern. Banken min hevdet at det ikke lot seg gjøre å trekke penger tilbake på den måten som beskrives i denne tråden, men jeg tar det med en klype salt.
Vis hele sitatet...
Kan du sjekke headerene på mailen og legge dem her? En annen ting du kan gjøre er å be om å få et telefonnummer, så ringer du fyren og hører med ham hva i alle dager det er som foregår. Deretter ringer du dette store norske konsernet, ber om å få snakke med sjefen til Sigbjørn Vindel (<- generisk kjeltringnavn fra Donald, red. anm.), og spør ham hva han vet om dette. Det er mange rare ting som kan ha skjedd, og det er ikke sikkert dette er et forsøk på svindel av deg heller - kanskje er svindleren din en person med myndighet til å handle på vegne av selskapet. Så, hvis han sier til *dem* at han handler en dyr ting for 25k, men egentlig kjøper en filleting og putter resten i lomma, så ville også det være en brukbar fremgangsmåte.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 16:00.
Dersom det ikke er svindel, så hjelper du ham med underslag. Godt mulig han sender falske fakturaer til sin egen arbeidsgiver.
Sitat av prenix Vis innlegg
Dersom han betaler med PayPal kan det tenkes han får igjennom en rollback på beløpet etter du har overført tilbake til han.
Vis hele sitatet...
Sitat av tr80r Vis innlegg
Så lenge du refunderer deler av et beløp til selger, kan h*n gå til paypal for å få resten tilbakeført også ved en klage.
Vis hele sitatet...

Så enkelt er det ikke
Sitat av bo1e Vis innlegg
It gets stranger still. Pengene er på min konto, men de er overført fra personens arbeidsgiver, ikke fra en personlig konto. Det var problemer med nettbanken, påstår kjøper. Og kontoen pengene skal tilbakeføres til er IKKE identisk med kontoen pengene kom fra. Arbeidsgiver er identisk med opplysningene som er oppgitt, og som kjøper signerer epostene sine med. Det er et stort norsk konsern, så noen typisk svindel ser det ikke ut som.

Hvordan får man et stort norsk konsern til å utbetale et sånt beløp? Enten er alle disse snodige omstendighetene sanne, og kjøper snakker sant, ellers er det et forsøk på noe muffens. En form for underslag fra arbeidsgiver?
Vis hele sitatet...

Vel da er vel saken den at fyren ønsker å stjele fra sin arbeidsgiver. Fører han pengene direkte fra arbeidsgivers konto til sin egen konto vil det umiddelbart oppdages at han har stjålet. Sender han derimot 25K til deg kan han kanskje kamuflere betalingen i regnskapene som noe annet og det vil ikke oppdages. Så får han deg til å sende overskytende til sin private konto, dermed har han fått tak i de stjålne pengene og minimert sjansen for at arbeidsgiver skal ferske ham.

Kode

Tilfeldig epost 1:

Delivered-To: min epostadresse
Received: by 10.58.86.168 with SMTP id q8csp129986vez;
        Fri, 2 Nov 2012 08:00:36 -0700 (PDT)
Received: by 10.152.104.77 with SMTP id gc13mr1907293lab.16.1351868434440;
        Fri, 02 Nov 2012 08:00:34 -0700 (PDT)
Return-Path: <kjøpers epostadresse>
Received: from mx6.os.ergo.no (mx6.os.ergo.no. [2a02:9c8:0:1000:219:bbff:fecf:4910])
        by mx.google.com with ESMTPS id k6si7112155lbn.82.2012.11.02.08.00.33
        (version=TLSv1/SSLv3 cipher=OTHER);
        Fri, 02 Nov 2012 08:00:34 -0700 (PDT)
Received-SPF: neutral (google.com: 2a02:9c8:0:1000:219:bbff:fecf:4910 is neither permitted nor denied by best guess record for domain of kjøpers epostadresse) client-ip=2a02:9c8:0:1000:219:bbff:fecf:4910;
Authentication-Results: mx.google.com; spf=neutral (google.com: 2a02:9c8:0:1000:219:bbff:fecf:4910 is neither permitted nor denied by best guess record for domain of kjøpers epostadresse) smtp.mail=kjøpers epostadresse
Received: from P-114-246-001.mistral.mistralnett.com (p-114-246-001.os.ergo.no [139.113.36.92])
	(using TLSv1 with cipher AES128-SHA (128/128 bits))
	(No client certificate requested)
	by mx6.os.ergo.no (Postfix) with ESMTP id 2AF3427E0283
	for <min epostadresse>; Fri,  2 Nov 2012 16:00:32 +0100 (CET)
Received: from PE-114-241-001.mistral.mistralnett.com ([139.113.36.90]) by
 P-114-246-001.mistral.mistralnett.com ([139.113.36.92]) with mapi; Fri, 2 Nov
 2012 16:00:31 +0100
From: Kjøper <kjøpers epostadresse>
To: Meg <min epostadresse>

Tilfeldig epost 2:

Delivered-To: min epostadresse
Received: by 10.58.86.168 with SMTP id q8csp239643vez;
        Sun, 4 Nov 2012 23:17:28 -0800 (PST)
Received: by 10.152.47.97 with SMTP id c1mr8183928lan.37.1352099847682;
        Sun, 04 Nov 2012 23:17:27 -0800 (PST)
Return-Path: <kjøpers epostadresse>
Received: from mx2.os.ergo.no (mx2.os.ergo.no. [2a02:9c8:0:1000:219:bbff:fecf:55e4])
        by mx.google.com with ESMTPS id nq5si13044506lab.25.2012.11.04.23.17.26
        (version=TLSv1/SSLv3 cipher=OTHER);
        Sun, 04 Nov 2012 23:17:27 -0800 (PST)
Received-SPF: neutral (google.com: 2a02:9c8:0:1000:219:bbff:fecf:55e4 is neither permitted nor denied by best guess record for domain of kjøpers epostadresse) client-ip=2a02:9c8:0:1000:219:bbff:fecf:55e4;
Authentication-Results: mx.google.com; spf=neutral (google.com: 2a02:9c8:0:1000:219:bbff:fecf:55e4 is neither permitted nor denied by best guess record for domain of kjøpers epostadresse) smtp.mail=kjøpers epostadresse
Received: from P-114-246-001.mistral.mistralnett.com (p-114-246-001.os.ergo.no [139.113.36.92])
	(using TLSv1 with cipher AES128-SHA (128/128 bits))
	(No client certificate requested)
	by mx2.os.ergo.no (Postfix) with ESMTP id 9FBB022A80CC
	for <min epostadresse>; Mon,  5 Nov 2012 08:17:20 +0100 (CET)
Received: from PE-114-241-001.mistral.mistralnett.com ([139.113.36.90]) by
 P-114-246-001.mistral.mistralnett.com ([139.113.36.92]) with mapi; Mon, 5 Nov
 2012 08:17:20 +0100
From: Kjøper <kjøpers epostadresse>
To: Meg <min epostadresse>
Gjorde et forsøk på å anonymisere det noenlunde, men sånt går jo alltid i dass.
Ifølge epost-signaturen til kjøper så er ikke stillingen veldig høyt oppe, stillingen heter kunderådgiver. Men utbetalinger til kunder er noe konsernet driver med, så det går jo an å forestille seg at noe sånt hadde gått an å trikset med. Jeg er (tidligere) kunde hos konsernet, men det hadde vært veldig utspekulert hvis det hadde noe med saken å gjøre.

Jeg tenker å ringe konsernet for å høre om de kan svare på noen spørsmål, men hvilket nummer ringer man med et sånt problem? Kundeservice? Jeg lurer også på å konfrontere kjøper med mine bange anelser. Reaksjonen burde jo svare på en del.
Sist endret av bo1e; 5. november 2012 kl. 12:22.
Sitat av bo1e Vis innlegg
Jeg vet ikke om kjøper er den han utgir seg for å være, og jeg vet ikke om epostadressen er riktig. Men jeg vet at pengene kommer fra en konto eid av et stort norsk konsern. Banken min hevdet at det ikke lot seg gjøre å trekke penger tilbake på den måten som beskrives i denne tråden, men jeg tar det med en klype salt.
Vis hele sitatet...

Det er korrekt, en transaksjon som er gjennomført skal ikke være mulig å reversere uten kontoeiers samtykke eller rettskjennelse. Banker kan i tilfeller der feiltasting er begått reversere transaksjoner men da kun i egen bank ikke mellom forskjellige banker. Og kun transaksjoner der bankansatte er skyldig i feiltasting.
Hvorfor gjøre noe som helst? La banken og kontoeieren ordne opp selv. Det eneste du trenger å gjøre er å IKKE bruke pengene
Hva skjer om du ikke gjør noen ting ts?

Personen vil jo neppe kunne anmelde deg, for dette er sikkert penger han forsøkte å svindle fra sin arbeidsgiver.
Ikke kan han gå til banken og klage heller, for da risikerer han at banken tar kontakt med en av sjefene.

kanskje du akkurat har fått tidenes julegave? Og siden fyren forsøkte seg på svindel så kan han heller ikke gjøre noe når du ikke betaler ham pengene. Kommer han med trusler så bare sier du at du går til politiet.

Du har jo ikke gjort noe ulovlig, det er han som har overført penga.
At du trengte tid til å sjekke opp dette vil jo være plausibel forklaring om du skulle få pes. Tror du akkurat fikk en kjempejulegave. Om du ikke har samvittighet til å beholde penga, så ha dem en stund og ring ham og si du sender over halvparten. om han slutter å kontakte deg
Hehehe tanken har selvsagt slått meg. Jeg vet ikke om jeg er tilstrekkelig kynisk. Det aller enkleste ville i så fall vært å si til kjøper at pengene aldri dukket opp (og håpe at vedkommende ikke er medlem her). Er det en ordentlig kranglefant så finnes jo min informasjon i annonsen på finn, så det kan jo by på ubehageligheter også.
Sist endret av bo1e; 5. november 2012 kl. 12:30.
Du kan jo gå "off the grid" i noen dager, og bare avvente å se hva som skjer?
Jepp, det var vel det jeg kom frem til. Jeg er fortsatt ikke 100% sikker på noe som helst, så foreløpig blir det bare å avvente.
Denne metoden er benyttet mange ganger tidligere.

Jeg har lest om denne typen svindel tidligere. På en eller annen måte vil betaling du har fått på konto bli gjort ugyldig og pengene trukket tilbake. Svindleren greier å unytte en eller annen svakhet i systemet for internasjonale pengeoverføringer.

Du kommer til å tape hele den summen du betaler tilbake til personen(svindleren). Ikke gjør det!

Skal se om jeg finner referanser til tidligere slike svindler.
Ser ut til at han prøver å svindle penger ut av bedriften for å putte i egen lomme.
Sitat av BClr Vis innlegg
Denne metoden er benyttet mange ganger tidligere.

Jeg har lest om denne typen svindel tidligere. På en eller annen måte vil betaling du har fått på konto bli gjort ugyldig og pengene trukket tilbake. Svindleren greier å unytte en eller annen svakhet i systemet for internasjonale pengeoverføringer.

Du kommer til å tape hele den summen du betaler tilbake til personen(svindleren). Ikke gjør det!

Skal se om jeg finner referanser til tidligere slike svindler.
Vis hele sitatet...
Har du i det hele tatt lest postene? Det er ikke snakk om "internasjonale pengeoverføringer" i det hele tatt.
Det at pengene kommer fra et større selskap er bare til personens egen nytte. Det tar litt tid i systemene for å finne ut at betalingen må trekkes tilbake på grunn av et eller annet, å da har fyren reist over land og strand for lenge siden.

Her er den opprinnelige varianten av svindelen forklart:

Svindlerne henvender seg til personer med rubrikkannonser eller varer liggende ute på nettauksjon, og ber om å få kjøpe varen, gjerne til en pris litt over hva selgeren etterspør. Som forklaring oppgir de at de trenger varen raskt. Når varen skal betales, blir selgeren forevist en utenlandsk sjekk på et stort beløp. Svindleren forklarer at dette er betaling han har mottatt i en annen transaksjon, og ber selgeren innløse sjekken. Det overskytende skal overføres tilbake til svindleren. Ofte tilbyr svindleren selgeren en kommisjon på 10 % eller mer for å heve sjekken. Sjekken vil alltid være falsk, men det vil ikke bli avslørt før etter noen dager, når banken har fått prosessert betalingen. I mellomtiden er svindleren borte vekk med både varen og mellomlegget selgeren har betalt ut. Selgeren risikerer i tillegg å bli holdt ansvarlig for beløpet på sjekken og kan risikere både stor gjeld og tiltale for sjekksvindel.
Pengene er på min konto og banken har bekreftet at det er snakk om en overføring fra en konto eid av et stort norsk konsern, og at pengene ikke kan trekkes fra min konto igjen (jeg har det ikke med å stole 100% på noen, så jeg gjør det heller ikke her, men det var det de sa). Kjøper har heller ikke gitt uttrykk for noe hastverk.
Sist endret av bo1e; 5. november 2012 kl. 12:55.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Har du i det hele tatt lest postene? Det er ikke snakk om "internasjonale pengeoverføringer" i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Leste gjennom litt for fort, ja. Ser det er en norsk konto pengene kommer fra.

Likevel høres dette litt ut som en versjon av Nigeria svindel, bare ikke fra Nigeria.

Det henger ikke sammen at han skal få utbetalt en sum som er mange ganger høyere enn salgssummen, for så å betale tilbake. Det lukter svindel lang vei!
Skulle det være at kjøper benyttet seg av en annen konto enn hans egen, hadde han vel vært forsiktig med å feilbetale flere ti

Det kan være noe så enkelt som at kjøper stjeler fra et norsk firma. Det kan være en ansatt som har tilgang til å utføre betalinger eller noen som har greid å hacke seg inn på en el. annen måte.

Jeg tipper det er en god sjanse for at innbetalingen kommer til å bli annulert.

Tidligere lignende svindler ble utført med falske sjekker. Betalingen ble godkjent først, men annulert siden da banken fant ut at sjekken som ble brukt var falsk.
tgod les nå tråden før du kommer med slikt tull.
Er ikke snakk om betaling med sjekk. Pengene er overført til ts konto. Og han fyren som ts dealer med har overført pengene fra kontoen til sin arbeidsgiver. Overførsel har ingenting med sjekker å gjøre.
Ring det store norske konsernet og si at de har overført et stort beløp til deg som va arrangert av navnet på kjøperen.
Sist endret av mo3; 5. november 2012 kl. 12:58.
Nei ikke ring, om du ringer er penga tapt for deg. Om du ikke ringer derimot.........
Sitat av ompapa Vis innlegg
tgod les nå tråden før du kommer med slikt tull.
Er ikke snakk om betaling med sjekk. Pengene er overført til ts konto. Og han fyren som ts dealer med har overført pengene fra kontoen til sin arbeidsgiver. Overførsel har ingenting med sjekker å gjøre.
Vis hele sitatet...
tgod er inne på det riktige, bare at det ikke er snakk om sjekker denne gang.

Her er referanse til en typisk svindel som jeg tror TS kan være i ferd med å bli utsatt for:
http://www.hoax-slayer.com/boat-sale...ent-scam.shtml
Det er umulig å si om det er hvitvasking uten å vite hvordan personen har fått pengene. Men hvis han hadde fått tak i pengene på ulovelig måte så hadde dette fungert som hvitvasking. Har du snakket med noen fra politiet?
"Trikset er at de overfører penger til din konto i fra en sjekk det ikke er dekning på. Du får pengene på din konto og sender varen. Etterhvert finner banken ut at det ikke var dekning og trekker pengene du fikk på kontoen din tilbake."

Fra: https://foto.no/cgi-bin/diskusjon/le....cgi?id=612531

Du er i ferd med å bli svindlet. Enten i form av hva jeg nettopp linket til eller at de har klart å tilegne seg adgang til nettbanken til denne norske organisasjonen. I begge tilfellene risikerer du 25.000,- mindre på konto.

Hør på Myoxocephalus og ta kontakt med organisasjonen vedkommende "representerer". Kanskje venter det en liten belønning hvis du gjør dem oppmerksomme på at de også blir svindlet?
Sitat av ompapa Vis innlegg
tgod les nå tråden før du kommer med slikt tull.
Er ikke snakk om betaling med sjekk. Pengene er overført til ts konto. Og han fyren som ts dealer med har overført pengene fra kontoen til sin arbeidsgiver. Overførsel har ingenting med sjekker å gjøre.
Vis hele sitatet...
Tull?
Jeg er jo fult klar over at det ikke betales med sjekk, men prinsippet er jo det samme. Svindler overfører en større sum (som med en sjekk), ber om å få tilbake det som overskrider, så trekkes alle pengene ut av kontoen etter tilbakebetaling (på samme måte som at en sjekk hadde vært ugyldig) og vips så er alt man har betalte tilbake blitt minus på originalbeløpet ditt.

Det at det tok litt tid for sjekker å gå gjennom systemet gjorde at de fikk litt tid til å stikke av etter svindelen, og jeg tipper at det store konsernet pengene kommer fra helt ut av det blå kommer til å gi svindler det samme "forspranget" før det skulle dukke opp noe tull som gjør at pengene trekkes tilbake.
Sitat av tgod Vis innlegg
Tull?
Jeg er jo fult klar over at det ikke betales med sjekk, men prinsippet er jo det samme. Svindler overfører en større sum (som med en sjekk), ber om å få tilbake det som overskrider, så trekkes alle pengene ut av kontoen etter tilbakebetaling (på samme måte som at en sjekk hadde vært ugyldig) og vips så er alt man har betalte tilbake blitt minus på originalbeløpet ditt.

Det at det tok litt tid for sjekker å gå gjennom systemet gjorde at de fikk litt tid til å stikke av etter svindelen, og jeg tipper at det store konsernet pengene kommer fra helt ut av det blå kommer til å gi svindler det samme "forspranget" før det skulle dukke opp noe tull som gjør at pengene trekkes tilbake.
Vis hele sitatet...
Jo, men det er en forskjell på om pengene er "in transit" og om de faktisk er _inne_ på konto. Det øyeblikket penger er overført til en konto, så er det mye mer som skal til for å få de tilbake.

Nå. Jeg er ikke ekspert på banksvindel, så jeg skal ikke påberope meg detaljkunnskap. Imidlertid ser jeg det slik: man har i slike sammenhenger to muligheter. Den ene er å gjøre ting ærlig, redelig og ryddig. Den andre er å forsøke å sko seg på situasjonen og tjene noen raske kroner.

Sistnevnte anbefales ikke. Årsak: svindleren vil stort sett alltid forsøke å utnytte folks grådighet. Altså gjør man hva de vil at du skal gjøre. Da er svindleren på hjemmebane, og uansett hvor lur du er, så er det fortsatt vanskelig å vinne et spill der motparten dikterer reglene. Videre, dersom du gjør noe ulovlig, så risikerer du å havne i seriøst klammeri med politiet. Om du 'mot formodning' taper penger likevel, så står ikke saken din særlig sterkt om du går til banken og sier "jo, altså, møtte en svindler. Så jeg tenkte at jeg skulle utnytte anledningen til å snu spillet og svindle ham i steden! Men, så lurte han meg likevel, og jeg lurte på om beløpet han svindla meg for kunne bli refundert?". Hvis ud derimot kan vise at du handlet i god tro, gjorde det du mente var riktig etc. etc. så kan du få penger tilbake igjen hvis du blir lurt. Og til alle de som sier at svinderen er kriminell, derfor kan han ikke gå til politiet: det gjør det bare verre. Slike folk hyrer nemlig bare en torpedo i steden, og det er langt verre å få Hells Angels på døra enn onkel blå!

Min personlige anbefaling er å først ringe fyren og snakke med ham. Det er det mest redelige. Pr. nå har man mange fine spekulasjoner om hva som skjer, men ingen *vet*. Så, snakk med ham, spør ham hva han rører med og fortell ham at du kommer til å snakke med sjefen hans. Be gjerne om nummeret til vedkommende. Deretter sjekker du om det nummeret stemmer, vent en time eller to, og så ringer du sjefen hans (den ekte sjefen - forhåpentligvis nummeret han oppga, men man vet aldri) og så forklarer du saken for ham/henne. Kanskje er han som forsøkte å handle av deg en svindler, kanskje er han bare et hævla rørehue med lavere IQ en katta til naboen. Kanskje er han en vaskeekte kjeltring. Noen vil sikkert protestere og si at du ikke skal la ham få snakke med sine overordnede før deg, men jeg synes faktisk han skal få anledning til å forklare sin versjon - er dette en feil, så kan den rettes opp slik at fyren ikke får livet ødelagt uten grunn. Er han en svindler, så vil han mest sannsynlig grave seg dypere ned i hullet. Pr. nå har du gjort alt etter boka, du har all dokumentasjon skriftlig, og du har ikke gjort noe galt. Ingen kan ta deg for noe, for du har ikke gjort noe!

Skulle saken i etterkant eksplodere, så er det veldig greit å kunne vise til at du stusset og snakket med banken, så snakket du med fyren selv, og til sist tok du kontakt med selskapet. Ryddig, riktig og uangripelig.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 16:01.
Tror nok det er den rette fremgangsmåten ja.

Kjøper signerer som tidligere skrevet med full kontaktinfo hos sin arbeidsgiver i epostene. Der er det blant annet et direktenummer, som også er registrert på konsernet, nummeret befinner seg midt i en nummerrekke på 400 telefonnummer som hører til der. Får prøve å ringe å høre om vedkommende kan ta det fra begynnelsen av. Hvis det er rett person som svarer Hvis det er sånn at kjøper faktisk er ansatt der og ikke har rent mel i posen, så skal det vel godt gjøres å komme seg ut av den knipen. Det er vel langt forbi point of no return, for vedkommendes vedkommende, for å si det sånn.

Fikk automatisk svarer som sa at vedkommende var tilgjengelig imorgen etter kl 13, men jeg ventet til jeg ble satt over til sentralbordet og spurte etter vedkommende ved navn. Navn og arbeidsplass stemmer altså. Får prøve igjen kl 13 imorgen.
Sist endret av bo1e; 5. november 2012 kl. 15:36.
Konsernet betaler ut penger til folk, sier du.
Du har vært en tidligere kunde, så når han betaler penger til deg glir du inn i regnskapet siden du allerede er i systemet. Han kan jo ikke betale ut penger til seg selv, men gjør det via deg.

Denne fyren leter etter personer på finn som er i systemet til konsernet, for å på en noenlunde smart måte overføre penger til seg selv.
Det er meget utspekulert hvis det er tilfelle. Og med svært stor risiko. Første person som reagerer på å få tilsendt titusener av kroner, så sitter kjøper der med skjegget i postkassen med full personalia og logg av ugjerningen.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Tror nok herbman er inne på noe her ja.
Virker mest logisk for meg ihvertfall.
Navbruker fra Moss
hvorfor ikke bare ringe dit pengene kom fra ?
Jeg har ringt kjøper på direktenummeret til arbeidsplassen. Der var det ikke svar å få før imorgen kl 13. Ellers vet jeg ikke hvor jeg skal ringe. Ser for meg at det er fånyttes å ringe kundeservice med en sånn sak. Eller kanskje det er verdt et forsøk. Kan jo hende jeg får et veldig morsomt svar.
Sist endret av bo1e; 5. november 2012 kl. 16:03.