Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 6973
Jeg var på kjøret og hadde tatt 100mg dolcontin IV, nå må jeg jo nevne at jeg har ingen toleranse fra før, bodde hos noen gutter midlertidig, gutt1 har jeg kjent en stund og jeg vet han ikke ville gjort noe sånt. gutt2 kjenner jeg knapt og han valgte å innrømme til meg noen dager etterpå at han hadde prøvd å ha sex med meg men jeg synest det var vondt så han avsluttet samleie. rett etter samleiet kom politiet på dør og såg at jeg hadde begått en overdose og derav trengte medisinsk hjelp på sykehus.
Jeg har tenkt på dette lenge og det har definitivt preget meg ettersom man ikke er i stand til å gjøre noe som helst når man er så dopet ned på opiater, likevel sa han igår på melding da jeg konfronterte ham med spørsmålet om samtykket, han skrev tilbake at jeg hadde maset på ham om å ha seg med meg, det virker litt humbug og jeg lurer litt på om han lyver. Det er uansett ikke rett å ta utnytte av noen i en slik sårbar situasjon
Det spørs litt hvor ute av det du var, og hvor responsiv han var. Dersom du var der rusa som faen og maste og maste, og han ga etter og du sa det gjorde vondt og han bare slutta så er det langt bedre enn om du lå der bevisstløs mens han hadde sex og forsynte seg. En skal jo heller ikke ha sex med mennesker som maser dersom en ser at de ikke er oppegående nok til å ta slike beslutninger. Kanskje en ærlig samtale med han om hvordan du føler deg kan få deg til å føle deg bedre.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det spørs litt hvor ute av det du var, og hvor responsiv han var. Dersom du var der rusa som faen og maste og maste, og han ga etter og du sa det gjorde vondt og han bare slutta så er det langt bedre enn om du lå der bevisstløs mens han hadde sex og forsynte seg. En skal jo heller ikke ha sex med mennesker som maser dersom en ser at de ikke er oppegående nok til å ta slike beslutninger. Kanskje en ærlig samtale med han om hvordan du føler deg kan få deg til å føle deg bedre.
Vis hele sitatet...
han gikk i forsvarsmodus da jeg konfrontertere ham på melding
Uvaksinert 👍
Hvis han var rusa også og det kan ha vært en mulighet for at du maste så stiller det seg vel litt annerledes enn om han var helt nykter. Hvis to personer er rusa og man finner ut å ha sex med hverandre så er det vel litt dumt å angre seg dagen etterpå, sier ikke at du har villet ha det altså, men mye som spiller inn. Er absolutt enig i at en person som ikke er så rusa at han faktisk kan tenke seg om ikke skal utnytte noen som er så rusa at de ikke er tilstede.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
han gikk i forsvarsmodus da jeg konfrontertere ham på melding
Vis hele sitatet...
Husk på at det å gå i forsvarsmodus også er en helt naturlig reaksjon dersom man blir feilaktig konfrontert med å ha begått et overgrep, så det sier i seg selv ingenting om skyld.
Umulig å si ut fra dette om han burde skjønt at du ikke var i stand til å samtykke. Du kan jo spørre noen andre som var der om de kan si noe om tilstanden din og hva som skjedde.

I utgangspunktet er ikke selvpåført rus en formildende omstendighet ved et lovbrudd. Men for at det skal ha vært et overgrep må det ha vært et misforhold mellom hvor ruset dere var eller i makt over situasjonen forøvrig.
▼ ... over et år senere ... ▼
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det spørs litt hvor ute av det du var, og hvor responsiv han var. Dersom du var der rusa som faen og maste og maste, og han ga etter og du sa det gjorde vondt og han bare slutta så er det langt bedre enn om du lå der bevisstløs mens han hadde sex og forsynte seg. En skal jo heller ikke ha sex med mennesker som maser dersom en ser at de ikke er oppegående nok til å ta slike beslutninger. Kanskje en ærlig samtale med han om hvordan du føler deg kan få deg til å føle deg bedre.
Vis hele sitatet...

EDIT: Jeg var griserusa på opiater(Dolcontin) og kunne umulig ha maset meg til noe samleie ettersom man blir utrolig sløv av opiater.. litt som å være sørpe dritings, politiet kom kort tid etter, vedkommende som gjorde dette mot meg var ikke ruset at all.
Akk, nok et kvinnfolk som angrer, eller bare dumper alt ansvaret over på mannen. Du klarer faktisk å lire av deg at du mistenker at noe har skjedd, selv om du egentlig ikke aner - samtidig som du er rusa på opiater.

Hva er det du ønsker at skal skjedd? At gutt2 skal ha voldtatt deg? Det er åpenbart at du ikke engang evner å se at du kan ha vært "medskyldig" i denne påståtte hendelsen. Her skal alt ansvaret skyves over på alle andre, samtidig som du propper i deg dop til samfunnet skal kommet å redde deg. Videre ber du samfunnet straffe alle som "kanskje" kan ha opplevd deg på en annen måte enn du selv gjorde (Men det husker du jo ingen ting av, så da er det jo klart at noe straffbart mot deg har skjedd)

Ta deg en bolle. Slutt med opiater, slutt med å forhåndsdømme menn du ikke engang kjenner.

/Om Vidarlo eller andre av den skjulte moral-ordenen skulle snik slette denne, tar jeg gjerne en pm på hvorfor.
Sist endret av SkyMarshal; 8. mai 2018 kl. 20:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Akk, nok et kvinnfolk som angrer, eller bare dumper alt ansvaret over på mannen. Du klarer faktisk å lire av deg at du mistenker at noe har skjedd, selv om du egentlig ikke aner - samtidig som du er rusa på opiater.

Hva er det du ønsker at skal skjedd? At gutt2 skal ha voldtatt deg? Det er åpenbart at du ikke engang evner å se at du kan ha vært "medskyldig" i denne påståtte hendelsen. Her skal alt ansvaret skyves over på alle andre, samtidig som du propper i deg dop til samfunnet skal kommet å redde deg. Videre ber du samfunnet straffe alle som "kanskje" kan ha opplevd deg på en annen måte enn du selv gjorde (Men det husker du jo ingen ting av, så da er det jo klart at noe straffbart mot deg har skjedd)

Ta deg en bolle. Slutt med opiater, slutt med å forhåndsdømme menn du ikke engang kjenner.
Vis hele sitatet...
Seriøst.

Vedkommande stiller her spørsmål om situasjonen. Ho har opplevd det som eit overgrep, og gjer det klart at vedkommande ikkje var rusa, men ho var rusa. Gitt at det er korrekt framstilling er det jo hinsides klart at det var eit overgrep. Det har for faen ingenting med at du er incel å gjere, for å låne litt terminologi.

Og ønsker skulle ha skjedd? Vedkommande stiller spørsmål rundt situasjonen! Og viare - det er faktisk eit overgrep å ha sex med nokon som er så rusa at dei er ute av stand til å motsette seg handlinga. Det er valdtekt. Det er på ingen måte å vere medskuldig. I tilfeller der begge personer er rusa kan det vere vanskelege grenseoppganger, men ikkje der det åpenbart er skilnad i graden av rus.

Viare så har svake grupper, som rusbrukarar åpenbart krav på samme rettsvern som alle andre. Faktisk er det spesielt viktig at dei får rettsvern, fordi dei ofte vil vere mindre i stand til å ivareta sine eigne interesser enn sterkare grupper. Det er ikkje mindre overgrep fordi vedkommande er rusmisbruker!

Og avslutninga di... har du forsøkt å ta inn over deg ordet opiatavhengighet? Det er neppe mange som ønsker å vere rusavhengige, men å vere rusavhengig fører ikkje til at du ikkje er eit menneske.

Kommentaren din er tvers igjennom motbydeleg, og vitner om eit menneskesyn som mildt sagt er middelaldersk!
Nå jobber du hardt med å dra meg så langt unna poenget mitt som det er mulig å gjøre, men greit.

Det er lett å presse idealisme perspektivet frem så mye du klarer, men om du klarer å lese litt mellom linjene til både OP og meg. Så blir saken litt anderledes. OP hevder at hun -TROR- hun har blitt voldtatt, selv om hun også har fått forklart at mannen sluttet når hun sa stopp. OP kan heller ikke fortelle oss om hun har sagt nei, eller ja. Dermed trekkes konklusjonen om at hun har blitt voldtatt. Denne krisemaksimeringen har ført til så mange falske voldtektsanmeldelser at jeg vil anbefale en hver mann å filme hele seansen man har med kvinnfolk man ikke kjenner godt.

Det du forspeiler her er at så lenge man er rusa, så har man ingen skyld. Man kan benekte alle ønsker og ting man har gjort, og skyve alt ansvar og skyld over på en hver motpart som ikke var like ruset som deg.

Jeg har aldri sagt det er "greit" å voldta en person som er rusa. Men å trekke en slik konklusjon, der hun selv ikke husker noe som helst, blir i drøyeste laget.
Edit: På etterskudd. La til quote:

Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Akk, nok et kvinnfolk som angrer, eller bare dumper alt ansvaret over på mannen. Du klarer faktisk å lire av deg at du mistenker at noe har skjedd, selv om du egentlig ikke aner - samtidig som du er rusa på opiater.
....
Vis hele sitatet...
Det er vel å trekke det vel langt. Jeg kan ikke se at hun har tatt til orde for straff. Det var bare et spørsmål om det var begått urett eller ei. Og om det stemmer at han som nykter kom så langt som mislykket penetrasjon av en kvinne som var ruset på opiater som beskrives her, kvalifiserer det definitivt som overgrep. At noen skulle mase etter sex i den tilstanden, høres også usannsynlig ut.
Sist endret av kallisti; 8. mai 2018 kl. 21:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Nå jobber du hardt med å dra meg så langt unna poenget mitt som det er mulig å gjøre, men greit.
Vis hele sitatet...
Verkeleg? Skreiv ikkje du det eg siterte? Var ikkje mine svar saklege svar på det du skreiv?
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Så blir saken litt anderledes. OP hevder at hun -TROR- hun har blitt voldtatt, selv om hun også har fått forklart at mannen sluttet når hun sa stopp.
Vis hele sitatet...
...og stiller spørsmål ved om det var overgrep. Din rant om at vedkommande er rusmisbruker er totalt uvedkommande for det spørsmålet, og du tar heller ikkje stilling til spørsmålet i vesentleg grad, utover litt victim blaming.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
OP kan heller ikke fortelle oss om hun har sagt nei, eller ja. Dermed trekkes konklusjonen om at hun har blitt voldtatt.
Vis hele sitatet...
Irrelevant. Samtykke er ikkje nødvendigvis frikort om vedkommande er svært rusa, og den andre personen er edru.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Denne krisemaksimeringen har ført til så mange falske voldtektsanmeldelser at jeg vil anbefale en hver mann å filme hele seansen man har med kvinnfolk man ikke kjenner godt.
Vis hele sitatet...
Falske valdtektsanklager i sak A har ingen virkning på om sak B er reell eller ikkje.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Det du forspeiler her er at så lenge man er rusa, så har man ingen skyld. Man kan benekte alle ønsker og ting man har gjort, og skyve alt ansvar og skyld over på en hver motpart som ikke var like ruset som deg.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjer eg ikkje. Men lovverket er klinkande klart:
Med fengsel inntil 10 år straffes den som
[...]
b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller
[...]
Vis hele sitatet...
Eg skreiv vel eksplisitt at dersom skildringa til trådstarter var korrekt, så er det utvilsomt snakk om valdtekt. Det er ikkje spesielt diskutabelt at dersom ein edru person har sex med ein person som er så bortevekk på opiater som trådstarter skriv så er det snakk om at den er oppfyllt!


Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Jeg har aldri sagt det er "greit" å voldta en person som er rusa. Men å trekke en slik konklusjon, der hun selv ikke husker noe som helst, blir i drøyeste laget.
Vis hele sitatet...
Det er heller ingen som konkluderte i tråden, før det kom nye opplysninger. Eg konkluderte med at gitt at det var korrekte opplysninger, så er det utvilsomt snakk om overgrep. Om du meiner eg tar feil må du gjerne utdjupe det, utover å påstå at eg tar feil.
Sist endret av vidarlo; 8. mai 2018 kl. 21:03.
Problemet her er jo det at hun ikke vet. Hun har ingen anelse om hendelsesforløpet annet enn at gutten sluttet når hun sa stopp. Hvordan kan dette være uklart?

Jeg har kun prøvd å poengtere at det virker noe lettvint å gå inn i offermentaliteten når man ikke engang husker hva som har skjedd. Jeg syntes det er problematisk at OP velger å følge en slik linje. Hvordan det kan tolkes som at jeg påstår det er greit med voldtekt eller lignende har jeg vansker med å forstå.

Forsåvidt, det du kaller skildringer kaller jeg gjetninger, eller regelrett fantasi. OP klarer ikke redgjøre for hva hun selv har sagt eller gjort, derav er gutten skyldig?

Sak A og B våset: Du trenger ikke forklare meg enkle logiske slutninger - ikke vet jeg hvorfor du gjør det heller. Her understøttet jeg kun poenget med å hoppe rett til offermentaliteten er en skummel vei å gå.

Edit:
Jeg måtte google ordet "incel" Følger tydeligvis ikke så godt med i media for tiden. Flott hersketeknikk, for å ikke snakke om personangrep igjen der Vidarlo - det begynner å gå opp for meg hvorfor det er så få som orker å ta en diskusjon med deg.
Sist endret av SkyMarshal; 8. mai 2018 kl. 21:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Problemet her er jo det at hun ikke vet. Hun har ingen anelse om hendelsesforløpet annet enn at gutten sluttet når hun sa stopp. Hvordan kan dette være uklart?
Vis hele sitatet...
Trådstarter skriv følgjande:
Jeg var griserusa på opiater(Dolcontin) og kunne umulig ha maset meg til noe samleie ettersom man blir utrolig sløv av opiater.. litt som å være sørpe dritings, politiet kom kort tid etter, vedkommende som gjorde dette mot meg var ikke ruset at all.
Vis hele sitatet...
Eg har repetert eit par gongar no at konklusjonen min er gitt at den framstillinga er korrekt. Og gitt at den er korrekt vil ikkje eit samtykke ha så fordømt mykje å sei.

Du vel å krangle på at framstillinga eksisterer. Gi deg med whataboutism. Det fungerer betre i munnlege fora enn skriftlege.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Jeg har kun prøvd å poengtere at det virker noe lettvint å gå inn i offermentaliteten når man ikke engang husker hva som har skjedd.
Vis hele sitatet...
Det er du som tolkar det dit. Vedkommande stiller eit spørsmål for pokker. Det er du som konkluderer med at vedkommande anklager nokon. For å sei det enkelt: eg går lenger enn trådstarter i å konkludere med at det var overgrep, men du kan åpenbart ikkje tillegge meg offermentalitet, så då er det gjerne enklare å forsøke å tillegge trådstarter det?
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Jeg syntes det er problematisk at OP velger å følge en slik linje. Hvordan det kan tolkes som at jeg påstår det er greit med voldtekt eller lignende har jeg vansker med å forstå.
Vis hele sitatet...
Les ditt eige innlegg:
Det er åpenbart at du ikke engang evner å se at du kan ha vært "medskyldig" i denne påståtte hendelsen. Her skal alt ansvaret skyves over på alle andre, samtidig som du propper i deg dop til samfunnet skal kommet å redde deg. Videre ber du samfunnet straffe alle som "kanskje" kan ha opplevd deg på en annen måte enn du selv gjorde (Men det husker du jo ingen ting av, så da er det jo klart at noe straffbart mot deg har skjedd)
Vis hele sitatet...
Det er å forsøke å skyve skulda over på offeret, og bagatellisere saka. Å bagatellisere saka er aksept av overgrep, uansett kva du kaller det.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Forsåvidt, det du kaller skildringer kaller jeg gjetninger, eller regelrett fantasi. OP klarer ikke redgjøre for hva hun selv har sagt eller gjort, derav er gutten skyldig?
Vis hele sitatet...
Men... men...

Poenget, for å repetere det, er at vi må legge det til grunn, for det er alt vi har. Ingen av oss var der. Og gitt at den er korrekt, er det utvilsomt overgrep. Det har eg understreka i kvart einaste innlegg eg har i tråden!
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Sak A og B våset: Du trenger ikke forklare meg enkle logiske slutninger - ikke vet jeg hvorfor du gjør det heller. Her understøttet jeg kun poenget med å hoppe rett til offermentaliteten er en skummel vei å gå.
Vis hele sitatet...
Fordi du dreg inn at falske valdtektsanklager er eit problem. Ok, men det gjer ikkje automatisk denne saka til ei falsk anklage! Skal eg sitere deg?

Denne krisemaksimeringen har ført til så mange falske voldtektsanmeldelser at jeg vil anbefale en hver mann å filme hele seansen man har med kvinnfolk man ikke kjenner godt.
Vis hele sitatet...
Sånn.

Du drog det inn. Eg svarte at det ikkje var relevant for om det var overgrep i denne saka.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Edit: På etterskudd. La til quote:



Det er vel å trekke det vel langt. Jeg kan ikke se at hun har tatt til orde for straff. Det var bare et spørsmål om det var begått urett eller ei. Og om det stemmer at han som nykter kom så langt som mislykket penetrasjon av en kvinne som var ruset på opiater som beskrives her, kvalifiserer det definitivt som overgrep. At noen skulle mase etter sex i den tilstanden, høres også usannsynlig ut.
Vis hele sitatet...
Sett at posten er lagt til "Offentlige institusjoner" syntes jeg det blir vanskelig å ikke argumentere for at vi snakker om straff. Skal vi ta OP ordrett snakker hun heller ikke om misslykket penetrasjon, men at han gav seg når hun sa nei. Ordlyden din får det selvfølgelig igjen til å se ut som en voldtekt.

Vidarlo: Hvor er dette påståtte overgrepet? For jeg må nesten ha det klart for meg før jeg kan si noe mer. Alt jeg har lest er at han gav seg når hun sa nei.

"gutt2 kjenner jeg knapt og han valgte å innrømme til meg noen dager etterpå at han hadde prøvd å ha sex med meg men jeg synest det var vondt så han avsluttet samleie."

Krisemaksimeringen du jobber ut ifra påstår at dette er en beskrivelse av en voldtekt?

Det er svært relevant at en offermentalitet kan presse frem falske voldtektsanklager. Den presedensen du setter med argumentasjonen din er at sålenge man har sex når man er ruset, kan man rope voldtekt etterpå?
Sist endret av SkyMarshal; 8. mai 2018 kl. 21:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Problemet her er jo det at hun ikke vet. Hun har ingen anelse om hendelsesforløpet annet enn at gutten sluttet når hun sa stopp. Hvordan kan dette være uklart?

Jeg har kun prøvd å poengtere at det virker noe lettvint å gå inn i offermentaliteten når man ikke engang husker hva som har skjedd. Jeg syntes det er problematisk at OP velger å følge en slik linje. Hvordan det kan tolkes som at jeg påstår det er greit med voldtekt eller lignende har jeg vansker med å forstå.

Forsåvidt, det du kaller skildringer kaller jeg gjetninger, eller regelrett fantasi. OP klarer ikke redgjøre for hva hun selv har sagt eller gjort, derav er gutten skyldig?

Sak A og B våset: Du trenger ikke forklare meg enkle logiske slutninger - ikke vet jeg hvorfor du gjør det heller. Her understøttet jeg kun poenget med å hoppe rett til offermentaliteten er en skummel vei å gå.

Edit:
Jeg måtte google ordet "incel" Følger tydeligvis ikke så godt med i media for tiden. Flott hersketeknikk, for å ikke snakke om personangrep igjen der Vidarlo - det begynner å gå opp for meg hvorfor det er så få som orker å ta en diskusjon med deg.
Vis hele sitatet...
Leser du NØYE igjennom innlegget mitt, så vil du forstå at jeg ikke var kapabel under samleiet som foregikk der og da, jeg kunne heller ikke snakke. Jeg spør dager i etterkant om vi hadde hatt samleie på SMS til vedkommende der han sier at vi hadde det en kort stund men at han avbrøt det grunnet at jeg hadde sagt at det nedre organet hans var for stort og at dette var for smertefullt. Hva mer vil du vite? vil du at jeg skal sende skjermdumper av bildebevis av SMS-samtalene og facebook?
Om jeg tolker deg rett, så er personer som har sex i beruset tilstand, fratatt alt ansvar. Ihvertfall om den andre parten skulle være edru, eller mindre ruset.

Det er fult mulig det er det loven sier, det kan jeg dessverre veldig lite om.

Og bare for å få unnagjort enda et personangrep jeg venter på at skal komme (Eller så har det allerede kommet) Jeg er da på ingen måte for at man skal voldta i hytt og pine. Jeg stiller meg derimot ganske undrende til argumentasjonen om at så lenge man ikke husker noe, så er man ikke bare uskyldig, men man er faktisk et offer, og kan egentlig sende en hver person man har hatt sex med i fengsel i opptil 10 år, bare du kan si du var den mest berusede personen.

Sitat av Imawesome Vis innlegg
Leser du NØYE igjennom innlegget mitt, så vil du forstå at jeg ikke var kapabel under samleiet som foregikk der og da, jeg kunne heller ikke snakke. Jeg spør dager i etterkant om vi hadde hatt samleie på SMS til vedkommende der han sier at vi hadde det en kort stund men at han avbrøt det grunnet at jeg hadde sagt at det nedre organet hans var for stort og at dette var for smertefullt. Hva mer vil du vite? vil du at jeg skal sende skjermdumper av bildebevis av SMS-samtalene og facebook?
Vis hele sitatet...
Jeg har markert den ene setningen du sikkert henviser til, som bør leses NØYE i fet skrift litt opp i tråden. Det du skrev der kan tolkes som mye rart. Fint at du legger til tilleggsopplysninger etter at du klager på min tolkning, det er flott argumentasjon.
Sist endret av SkyMarshal; 8. mai 2018 kl. 21:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ganske enkelt og greit. Høyesterett har sagt at dersom man er ute av stand til å ta stilling til om man ønsker å ha sex, så er det voldtekt. Så kommer den subjektive skylden inn, altså forstod han at du var ute av stand til å ta den avgjørelsen. Hvis han forstod dette så er det forsettelig voldtekt (straffbart). Hvis han burde/måtte ha forstått, så er det grov uaktsom voldtekt (straffbart). Hvis han ikke burde/måtte forstått er det uaktsom voldtekt, noe som IKKE er straffbart.
Sist endret av Mr.NicePrice; 8. mai 2018 kl. 21:39.
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Det er ganske enkelt og greit. Høyesterett har sagt at dersom man er ute av stand til å ta stilling til om man ønsker å ha sex, så er det voldtekt. Så kommer den subjektive skylden inn, altså forstod han at du var ute av stand til å ta den avgjørelsen. Hvis han forstod dette så er det forsettelig voldtekt. Hvis han burde/måtte ha forstått, så er det grov uaktsom voldtekt. Hvis han ikke burde/måtte forstått er det uaktsom voldtekt, noe som IKKE er straffbart.
Vis hele sitatet...
Det er greit.

Antar vi da at OP i edru tilstand ikke ville hatt sex med "gutt2" så er det en voldtekt. Det gir forsåvidt mening i seg selv. Alikevel mener jeg det er interessant at så lenge OP egentlig ikke kan forklare situasjonen, hendelsesforløpet eller sin egen oppførsel - så blir det også voldtekt? Jeg kan forstå at "Gutt2" burde forstå at hun var rusa, og dermed ikke ha sex i det hele tatt - fordi et eventuelt samtykke ikke er gyldig? Men da kan forsåvidt ingen sjekke jenter på byen edru osv?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Sett at posten er lagt til "Offentlige institusjoner" syntes jeg det blir vanskelig å ikke argumentere for at vi snakker om straff. Skal vi ta OP ordrett snakker hun heller ikke om misslykket penetrasjon, men at han gav seg når hun sa nei. Ordlyden din får det selvfølgelig igjen til å se ut som en voldtekt.
Vis hele sitatet...
Ok, så du insisterer på å sjå bort frå spørsmålet trådstarter stiller, og skildringa vedkommande kjem med? I så fall er det jo ikkje lenger den konkrete saka vi diskuterer lenger, men ei sak du har kokt saman. Det framstår som litt spesiell debatteknikk.

Viare skriv trådstarter
gutt2 kjenner jeg knapt og han valgte å innrømme til meg noen dager etterpå at han hadde prøvd å ha sex med meg men jeg synest det var vondt så han avsluttet samleie
Vis hele sitatet...
Det er såklart tenkjeleg at det ikkje dreier seg om, for å bruke tekniske termer, innføring av penis i skjedeåpning, og i så fall kan det dreie seg om uønska seksuell omgang - som altså fjerner minstestraff og reduserer strafferamma med fem år.

Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Vidarlo: Hvor er dette påståtte overgrepet? For jeg må nesten ha det klart for meg før jeg kan si noe mer. Alt jeg har lest er at han gav seg når hun sa nei.
Vis hele sitatet...
Eg har sitert lovverket. Ei seksuell handling med ein person som er ubevisst eller ute av stand til å motsette seg det er ulovleg.

Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Om jeg tolker deg rett, så er personer som har sex i beruset tilstand, fratatt alt ansvar. Ihvertfall om den andre parten skulle være edru, eller mindre ruset.
Vis hele sitatet...
Ja, du har rett på å ikkje verte utsett på seksuelle handlinger, med mindre du eksplisitt, gjennom ord eller handling, samtykker til det.
Sist endret av vidarlo; 8. mai 2018 kl. 21:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Igjen siterer du litt som du vil, og lar resten ligge.

Det er uansett ikke rett å ta utnytte av noen i en slik sårbar situasjon

Så du mener altså at OP her ønsker at vi skal ta for oss en etisk diskusjon og ikke straff/skyld?
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Om jeg tolker deg rett, så er personer som har sex i beruset tilstand, fratatt alt ansvar. Ihvertfall om den andre parten skulle være edru, eller mindre ruset.
Vis hele sitatet...
Hvis du er så rusa at du ikke kan ta hånd om deg selv er du for rusa til å pule. Hvis noen likevel puler deg er det voldtekt. Det mener loven om saken, og der er jeg enig med loven. Er ikke dette egentlig ganske opplagt? Den som voldtar er skyldig i en forbrytelse. Den som blir voldtatt er et offer for en forbrytelse. Hva faen trekker du inn 'ansvar' for? Hvis jeg sovner drita full på en krakk i parken og får besøk i bakluka av en beinkåt speedfreak, er jeg da ansvarlig for utfallet? Det er dumt å svone drita i parken, ja. Det er fortsatt ikke lovlig å 'benytte seg av muligheten', og det teller overhode ikke som en formildende omstendighet. Det skal det opplagt heller ikke gjøre. Hva er det du ikke forstår?


Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Det er fult mulig det er det loven sier, det kan jeg dessverre veldig lite om.
Vis hele sitatet...
Da bør du ikke være så veldig bastant i dine uttalelser heller.
Sist endret av Myoxocephalus; 9. mai 2018 kl. 00:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Det er uansett ikke rett å ta utnytte av noen i en slik sårbar situasjon

Så du mener altså at OP her ønsker at vi skal ta for oss en etisk diskusjon og ikke straff/skyld?
Vis hele sitatet...
Vedkommande spør om handlinga, som skissert, er i grenseland mot overgrep. Det kan ha to dimensjoner: strafferettsleg skuld, og den etiske sida. Dei to er ikkje nødvendigvis frikopla frå kvarandre, all den tid moral og etikk påvirker lovverk, og lovverk påvirker moral og etikk.

I tillegg kjem vedkommande med sin eigen konklusjon, som er at det ikkje er rett å utnytte folk i ein sårbar situasjon.
Man kan ha sex med beruset jenter, men det kommer en grense hvor man er for beruset/ute av stand til å ta stilling til det. Dette er utrolig vanskelig i praksis. Et vanlig eksempel er at jenta ikke husker noe. Hun vet faktisk ikke om hun engang var våken da de hadde samleie. Mens gutten på den andre siden sier at hun var helt med på det, virket relativt klar i toppen og aktiv under akten. Problemet er at det nesten alltid er de to i rommet og ingen vitner. Men jeg vet det har kommet domfellelse i slike saker på grov uaktsom voldtekt, men da har det vært vitner som har sett at jenta har blitt båret inn på soverommet ikke så lang tid i forkant. Dette er litt komplisert juss, men før hadde de kun «forsett» som skyldkrav. Altså gutten må ha forstått at hun var ute av stand til å ta avgjørelsen. Da må dette bevises ut over enhver rimelig tvil, noe som er nesten umulig fordi det er noe som foregår inne i hodet hans. Derfor har «grov uaktsom voldtekt» kommet i nyere tid, som gjør at det holder å si at gutten burde/måtte forstått. Og det klassiske eksempelet da er hvis gutten ser at jenta blir båret inn på soverommet og har sex med henne kort tid etter, så burde/måtte han ha forstått det. Det skal en del til, det holder ikke med at jenta ikke husker eller var «vanlig drita». Skriver fra mobil, sorry hvis det ble litt uoversiktlig. Men dette er tung juss altså.
Sist endret av Mr.NicePrice; 8. mai 2018 kl. 22:01.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vedkommande spør om handlinga, som skissert, er i grenseland mot overgrep. Det kan ha to dimensjoner: strafferettsleg skuld, og den etiske sida. Dei to er ikkje nødvendigvis frikopla frå kvarandre, all den tid moral og etikk påvirker lovverk, og lovverk påvirker moral og etikk.

I tillegg kjem vedkommande med sin eigen konklusjon, som er at det ikkje er rett å utnytte folk i ein sårbar situasjon.
Vis hele sitatet...
Likevel argumenterer du gjentatte ganger for den ene siden av saken.

Men jah, jeg føyer meg med resten av nff og gir opp det her. Du har veldig mange bastante regler for hva du selv mener er riktig kutyme i diskusjoner, samtidig som du setter deg på en høy hest og fører kun din egen sak, helt blindet for andre synspunkter. Det er nesten vondt å kalle det en diskusjon.

Myox... Jeg tror vi har klart å presse frem så mange bokstaver at det til nå ikke er snakk om å bli voldtatt på en park. Jeg har vel minst en gang nevnt at vi her også må ta for oss at OP faktisk ikke kan forklare noe om hva som har skjedd, og derav egentlig bare roper voldtekt fordi hun kan?

Uansett, jeg er ferdig.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Likevel argumenterer du gjentatte ganger for den ene siden av saken.

Men jah, jeg føyer meg med resten av nff og gir opp det her. Du har veldig mange bastante regler for hva du selv mener er riktig kutyme i diskusjoner, samtidig som du setter deg på en høy hest og fører kun din egen sak, helt blindet for andre synspunkter. Det er nesten vondt å kalle det en diskusjon.

Myox... Jeg tror vi har klart å presse frem så mange bokstaver at det til nå ikke er snakk om å bli voldtatt på en park. Jeg har vel minst en gang nevnt at vi her også må ta for oss at OP faktisk ikke kan forklare noe om hva som har skjedd, og derav egentlig bare roper voldtekt fordi hun kan?

Uansett, jeg er ferdig.
Vis hele sitatet...
hva i huleste er problemet ditt? Jeg har sagt at jeg kan godt legge ved bildebevis ift hendelsen ved meldinger som bevis, likevel kommer du med frekke antagelser og usakligheter. For din informasjon så har jeg for lengst snakket med advokat selv der hun var enig over mail, at nettopp dette, var faktisk et reelt overgrep av seksuell art. Og sist men ikke minst vil jeg bare legge til at her skriver jeg med fullt brukernavn der mange potensiellt sett kan gjenkjenne meg, og det er en ganske så tøff påkjenning.
Sist endret av Imawesome; 8. mai 2018 kl. 22:13. Grunn: korrektur
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Likevel argumenterer du gjentatte ganger for den ene siden av saken.
Vis hele sitatet...
Ja, men om du les innlegga vil du legge merke til at eg understrekar at det er gitt at framstillinga er korrekt. Vi kjenner ikkje saka, ingen av oss var til stades. Vi kan kun basere oss på den framstillinga vi har fått her! Elles kan vi jo postulere at det skjedde i Iran, og at dei var gift, og at ektemannen difor har rett på sex?
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Du har veldig mange bastante regler for hva du selv mener er riktig kutyme i diskusjoner, samtidig som du setter deg på en høy hest og fører kun din egen sak, helt blindet for andre synspunkter. Det er nesten vondt å kalle det en diskusjon.
Vis hele sitatet...
Nei, sorry mac. Apropos offermentalitet... Eg er ikkje blinda for andre synspunkt, eg har lest dine synspunkt, og komt med saklege argument mot det.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Myox... Jeg tror vi har klart å presse frem så mange bokstaver at det til nå ikke er snakk om å bli voldtatt på en park.
Vis hele sitatet...
Prinsippet er fullstendig analogt: du skal ikkje verte utsett for uønska seksuelle handlinger.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Jeg har vel minst en gang nevnt at vi her også må ta for oss at OP faktisk ikke kan forklare noe om hva som har skjedd, og derav egentlig bare roper voldtekt fordi hun kan?
Vis hele sitatet...
Vedkommande stiller spørsmål rundt situasjonen, og kjem med sitt synspunkt på det. Korleis er det å rope valdtekt?
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Jeg har vel minst en gang nevnt at vi her også må ta for oss at OP faktisk ikke kan forklare noe om hva som har skjedd, og derav egentlig bare roper voldtekt fordi hun kan?
Vis hele sitatet...
Hadde det ikke vært for din fartstid og mange KP, hadde jeg ropt troll.

Det har vel minst tre-fire ganger blitt nevnt at OP faktisk ikke roper voldtekt overhodet, men etterlyser andres mening om hvorvidt det hun har blitt usatt for - i Freak-brukeres mening - grenset mot overgrep eller ei.

"Bare roper voldtekt fordi hun kan"??? - Igjen, vanskelig å respondere uten å ta "troll" i min munn. Snakker vi incel her?
Sist endret av kallisti; 8. mai 2018 kl. 23:55.
TS, det jeg lurer på ved denne episoden er dette med at gutt2 valgte å fortelle deg om det i etterkant. Var det slik at han fortalte om at dere hadde sex som at du var helt tilstede? Eller var det som at han fortalte det vitende om at du ikke husket det?

Hvis det er siste tilfelle som stemmer er det jo ganske sykt da det vitner om at han også var klar over hvor borte du var.

Var gutt1 tilstede når dette skjedde? Kanskje en idé å snakke med han om det.

Edit: Sært å skryte på seg stor pikk samtidig som man forsvarer en potensiell voldtekt.
Sist endret av Gelémannen; 9. mai 2018 kl. 00:26.
Sitat av Gelémannen Vis innlegg
TS, det jeg lurer på ved denne episoden er dette med at gutt2 valgte å fortelle deg om det i etterkant. Var det slik at han fortalte om at dere hadde sex som at du var helt tilstede? Eller var det som at han fortalte det vitende om at du ikke husket det?

Hvis det er siste tilfelle som stemmer er det jo ganske sykt da det vitner om at han også var klar over hvor borte du var.

Var gutt1 tilstede når dette skjedde? Kanskje en idé å snakke med han om det.

Edit: Sært å skryte på seg stor pikk samtidig som man forsvarer en potensiell voldtekt.
Vis hele sitatet...
Jeg ser grovt 3 måter scenarioet har utfoldet seg fra hans perspektiv.

1. Han unnlot å ta hensyn til graden av rus kvinnen var påvirket av, enten bevisst eller ubevisst. Åpenbart galt i begge tilfeller og rettslig en voldtekt.

2. Kvinnen framsto samtykkekompetent og kåt. Jeg har sett personer på opiatopptur som har blitt veldig kåt og euforisk, så ikke helt utenkelig. Mindre sannsynlig fordi opiatet ble injisert, og oppturen er dermed kortere og heftigere.

3. Han visste nøyaktig hva han drev med. Voldtekt med overlegg, og han lyver om det nå i ettertid. Hvis han likevel lyver om situasjonen kan han forsøke å gjøre løgnen mer troverdig ved å legge til detaljer som virker noenlunde troverdig: Han hadde så stor penis at det var vondt, og avsluttet derfor samleiet, kontra at TS ikke var med på det i det hele tatt og aktivt motsatte seg handlingen.

Han kan absolutt fortelle sannheten også, det er fullt mulig TS ga uttrykk for at hun ville ha sex med han. Samtidig ble kvinnen lagt inn på sykehuset for opiatoverdose, som betyr at hun har vært enormt ruset i forkant. Gitt at opplysningene hun kommer med her i tråden er korrekte har mannen begått et overgrep ved å neglisjere graden av rus kvinnen var påvirket av.

Med andre ord: Hun var trolig så ruset at enhver oppegående (edru) person burde ha vurdert henne som ikke samtykkekompetent, og han har valgt å se bort i fra dette, og dermed begått et overgrep.
Sist endret av Nether; 9. mai 2018 kl. 01:07.
Jeg forstår at man gjerne vil «være på den sikre siden», og heller forsvare et potensielt offer enn en potensiell gjerningsmann, men jeg synes dere skal være veldig forsiktige med å konkludere slik som dere gjør her i tråden.

Det eneste som tilsynelatende er ubestridt her er:
  • TS var ruset, Gutt2 var edru.
  • TS husker ingenting av situasjonen
  • På spørsmål om de hadde sex, svarte Gutt2 at de hadde samleie en kort stund, men at han avbrøt fordi TS syntes det gjorde vondt

That's it.

For å konkludere med at dette «utvilsomt er overgrep», så antar dere flere ting. For det første så antar dere at det faktum at TS ikke husker situasjonen, nødvendigvis må bety at hun der og da var ute av stand til å samtykke. Dernest antar dere at gutten lyver om situasjonen. Dette kan for all del være riktige antakelser, men dere hevder å konkludere ut fra trådens framstilte fakta alene. Det gjør dere ikke. Dersom man faktisk skal ta de framstillingene som legges frem i tråden her for god fisk, så er f.eks. dette et mulig scenario:
TS var beruset, men likevel våken og oppegående nok til å ha samtykkende sex, samt si i fra da det gjorde vondt, hvorpå gutten stoppet umiddelbart. Det var heller ikke mulig å se på henne at hun var så overstadig beruset, så det var ingen grunn til å betvile samtykket.
Vis hele sitatet...
Nå er sikkert ikke dette riktig heller, men i mangel på mer informasjon om saken, så kan man vanskelig konkludere så bastant med noe annet. Jeg blir like forbanna på overgripere som alle andre, og har overhodet ikke lyst til å forsvare en voldtektsmann. Men her konkluderer dere altfor sterkt på gale premisser. Det å bli feilaktig anklaget og forhåndsdømt for voldtekt er også en helt jævlig følelse, og ikke noe du vil klistre på uskyldige mennesker.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det eneste som tilsynelatende er ubestridt her er:
  • TS var ruset, Gutt2 var edru.
  • TS husker ingenting av situasjonen
  • På spørsmål om de hadde sex, svarte Gutt2 at de hadde samleie en kort stund, men at han avbrøt fordi TS syntes det gjorde vondt
Vis hele sitatet...
Hvordan kan trådstarter hevde at gutt2 var edru når hun selv ikke husker noe fra hendelsen?
Når du ikke husker så er det vansklig å si. Det er også vansklig å vurdere for oss om hvor ruspåvirket du fremstod for Gutt2.
Det er da vansklig å skulle konkludere om Gutt2 skulle ha forstått at du ikke kunne gi samtykke til seksuell omgang.
Når det er sagt så er det eneste du kan gjøre med saken, når det er ord mot ord, er å anmelde og prøve det for retten.
At du opplever det som et overgrep er forståelig ut i fra hva du forteller, men om det var en straffbar handling må retten avgjøre.
Slenger meg på karusellen her jeg med ett par spørsmål først og fremst til TS.

Det er ett par ting i historien her som ikke går helt opp i hodet mitt:
Hva gjør en nykter kar på en plass der folk setter sprøyter med 100mg morfin?
Vidre vill jeg si jeg har eksperimentert nok med opiater til å vite at man er ganske så klar i toppen på dem med mindre du har tatt så mye at du slokner, så jeg mener at enten så har du fått det med deg eller så har du vært i dyp søvn etter en OD, så da blir det naturlig å spørre om du har putta på deg noe annet en opiater den kvelden? tenker spesielt på ting som benzoer eller alkohol? Altså jeg mener om du virkelig var så ute på morfin alene at du var bevisstløs hvorfor gidder fyren å nevne på det i det heletatt? Han skyter jo seg selv i foten her? Why?!?!


Med mindre han snakker sant da? at du har spurt om sex og han ga seg når du fikk vondt?
I mitt hode er det det som går mest opp, men igjen da kan ikke du ha vært bevisstløs på det tidspunktet. Det er derfor jeg spør om du har fått i deg ting som benzodiazepiner (valium, vival, sobril, xanor, mogadon osv...) altså ting som kødder litt mer med hukommelsen din enn det opiater gjør mens du fortsatt har evne til å prate

Ett annet spørsmål jeg har, hvorfor satt du ett skudd med 100mg morfin?

Til slutt vill jeg prøve å dra ett par teorier rett ut i fra rektum her:
1. Han har overgrepet seg på deg og du har lagd ulyder fra deg eller snakket litt i søvne type: snøvlet ting som "auu!" eller "nei" eller noe og han prøver å hvit male seg selv eller tester deg litt da han ikke var 100% sikker på om du fikk det med deg eller ikke?

2. Du har kanskje putta på deg andre ting også som har ført til du har blacka ut og sagt ting du ikke husker før du har slokna, fyren kan kanskje ha missoppfattet hvor rusa du faktisk var og har hatt eller har prøvd å ha sex med deg?

Men TS, jeg tror at vist du prøver å legge sammen 2 og 2 så vet du best selv hva som har skjedd, har du ikke tatt noe annet enn morfin den kvelden og må ha vært bevisstløs hele veien så har fyren mest sannsynlig gjort noe som ikke er helt etter boka.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
Leser du NØYE igjennom innlegget mitt, så vil du forstå at jeg ikke var kapabel under samleiet som foregikk der og da, jeg kunne heller ikke snakke. Jeg spør dager i etterkant om vi hadde hatt samleie på SMS til vedkommende der han sier at vi hadde det en kort stund men at han avbrøt det grunnet at jeg hadde sagt at det nedre organet hans var for stort og at dette var for smertefullt. Hva mer vil du vite? vil du at jeg skal sende skjermdumper av bildebevis av SMS-samtalene og facebook?
Vis hele sitatet...
ifølge han kunne du altså snakke? Iallefall nok til å være istand til å si det
Par spørsmål til som jeg glemte i innlegget mitt.

Hvorfor dukket plutselig politiet opp? Bare helt random at det var rassia akuratt da eller no lissom?

Du sier at han etter noen dager valgte å innrømme at dere hadde hatt samleie, hvordan kom dere inn på temaet i førsteomgang? Hadde du misstanke eller no? Eller var det han som tok det opp?