Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2114
Hei! Jeg har nylig satt sammen en video fra turene mine til, i og under havoveflaten. Det er et kort sammendrag om halvåret mitt i sporten til nå. Med dykk fra både nord og sør i landet har jeg fått en del pene klipp og gode opplevelser. Jeg prøver å få til en kort og underholdende video som gir folk lyst å prøve sporten. Jeg har ikke så veldig god erfaring med redigering av video fra før, så gi gjerne tilbakemelding!

Link til Youtube her

Hilsen meg!
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Regner med du hadde legit beef med den flyndra du stabba? Ellers likte jeg videoen og ser gjerne mer
Sist endret av NodSquad; 21. juni 2016 kl. 15:39.
Super video detta ! Har du dykket mye? Hvilken type harpun anbefaler du?
Trollegutten: Takk skal du ha! Generelt hele Undervannsjakt-miljøet er veldig opptatt av å bruke alt man høster og det er jeg også! Vi dreper ikke fisk om vi ikke planlegger å spise den selv! Vi (undervannsjegere) har luksusen av å kunne velge hvilken fisk vi skal ha, i motsetning til andre fiskemetoder fra båt og lignende. Derfor er dette et veldig bærekraftig fiske. Rødspetten jeg tok i videoen gikk rett på panna!

Fenwick: Jeg har fridykket i snart 3 år, og anbefaler det til alle! Jeg liker veldig godt harpunen jeg selv bruker, som er en Omer Cayman ET på 115 Cm.
Om du skal ha din første harpun, eller ønsker noe annet anbefaler jeg Frivannslig sine, da de er lagd for norske forhold og meget gode harpuner!
Om du bor Nord i landet, der vannet er klarere, fisken større og skuddene må rekke lenger, anbefaler jeg en mer beefy harpun med flere strikker, tykkere pil og lenger skaft, alt fra 100-130-40 ville vært bra der! Mens lenger sør, der jeg bor, ville jeg anbefale en litt kortere harpun, ettersom sikten er dårligere.
Wow! Interessant å se. Har du noen sinne kommet i kontakt med fisk av den litt skremmende sorten? Vet det ikke er så mye skummelt i det norske havet, men jeg hadde vært livredd om jeg dykket rundt sånn.
Sist endret av pmprsrgr; 22. juni 2016 kl. 14:59.
Det jeg er mest redd for i Norge, når jeg dykker er båtene som kjører rundt i full fart uten like i overflata. Sånn sett føler jeg meg tryggere når jeg er under vann.
For å øke synligheten vår for båter, bruker man en bøye med dykkerflagg som er festet til blybeltet via en line.

Av fisker er det ingenting å frykte i Norge.
Fisker som ser skumle ut, som steinbit og breiflabb jubler jeg når jeg ser, da disse er sjeldnere å få øye på :-)
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Ante ikke at dette var noe folk holdt på med, sinnssykt kult var det ihvertfall! Hvor lenge må du egentlig klare å holde pusten på hver tur ned, i snitt ca?
Det er stor forskjell på å holde pusten stille i på land, i basseng og i sjøen. Man klarer definitivt lengst hjemme, liggende i senga. Der er rekorden min 4 min.
I basseng er det nesten tilsvarende, men i sjøen når man dykker og beveger seg klarer jeg i snitt mellom 1:30 og 2 minutt
Trengs ikke mye trening for øke tiden i starten, men etter hvert må man begynne å trene aktivt for å forbedre den ytteligere.
Nå når jeg dykker, går jeg normalt ned til mellom 10 og 20 meter, men kan gå så dypt som 30 meter. Man kommer derfor like dypt som "vanlig" dykking Fridykkesporten er nå større enn folk tror og i fjord ble det utkurset flere personer til fridykking en dykking med tank.
Det er ikke dyrt å starte med, man får komplette startpakker til under 5 lapper
Fin video! Ser veldig kult ut.

En ting jeg lurer på: Hvordan utligner man?
Sist endret av nikita; 22. juni 2016 kl. 21:21.
Sitat av nikita Vis innlegg
Hvordan utligner man?
Vis hele sitatet...
Klyp nesen sammen og blås trykk inn i nesen! Du vil kjenne og høre det godt om du får det til Prøv i godstolen! For nybegynnere kan det noen ganger være litt tett, men etter litt vil det "løsne" og fungere mye bedre.
Ridder av 1. klasse
Syns filmen var kjempe bra! Utrolig fascinerende å se det livet som lever der nede.
Kvaliteten på filmen var jo også veldig bra, ser du bruker GoPro, men bruker du ekstra lys? Hvilket "hus" til GoPro-en bruker du? Bruker du noen filter?
Dette var ekstremt artig å se på Kan ikke dykke selv så veldig langt (har problemer med trykk både over og under vann), men dette var kos å se på.

En ting du kanskje kan prøve til neste gang er litt kjappere klipping, noen "build ups" kan føles litt lenge ift. hva som skjer. En som viste meg om redigering sa, klipp til du blir blå fordi det er innafor attention spannet til den som ser på (i disse internett dager).
Jeg ville veldig gjerne sett flere vinkler også! Jeg ser dere er flere som holder på, du kunne jo ha vist litt mer av the comeradery, dere joker vel og gjør rare ting tenker jeg Du kan jo også spørre om noen kan følge deg med kamera en session for å se hva som skjer.

Jævlig tøft tho! Og det er bare mine enkle meninger til hva jeg ville likt å se i neste! Den blir satt på i neste vors-liste (skjerm som spiller av videoer mens det drikkes).

EDIT: Jeg må bare kommentere på taklinga av fisken, jesus fucking christ det ga meg smil om munnen! Rått! Keep it up
Sist endret av Dictum Factum; 22. juni 2016 kl. 23:34.
Mchjort: Takk skal du ha! Jeg bruker ingen filter, og kun standard huset til Hero 4. Jeg bruker riktig nok Hero 3+, så jeg har bytta hus. Hero 3+ huset er faktisk bedre å bruke, fordi det holder vanntett til hele 60 meter, men det støtta ikke battery backpack når jeg kjøpte det!
Bruker ingen filter på kameraet, da disse er statiske og vil filtrere like mye i alle situasjoner. Noe som ikke er ønskelig, da sjøen ikke har statisk farge. Jeg bruker kun fargekorreksjon i redigeringen.

Dictum Factum: Tusen takk for veldig bra tilbakemelding! Jeg har pleid å dykke med min bror. Man bør alltid ha med en kamerat, noe som gir sikrere dykking. vi kødder en del, du har rett i det, men det er ofte vanskelig å få med på kamera. Stemningen blir ofte en helt annen når man begynner å filme!
Jeg har heller ikke brukt særlig mye tid på å filme andre, så derfor blir det få vinkler. Jeg skal lage et håndtak til Goproen i nær fremtid, så det skal jeg begynne med Det er derimot hovedsaklig meg av oss to som filmer mest, så jeg blir nok ikke å se så masse. Igjenn, tusen takk for god tilbakemelding!