Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 9712
Lurte litt på og høre om andres erfaring med dette stoffet.
Og eventuelle skadevirkninger over lengere tid.

Har selv tatt det dette 3 ganger tidligere (GBL). God stund siden.

Fikk litt under en halvliter av dette av en kompis (angra seg i ettertid på at han ga meg det), for meg var rusen helt grei den, men ikke helt min type rus + at jeg er redd for en eventuell overdose da jeg vet at dette er ett veldig ustabilt stoff.

Endte med at jeg helte litt under en halvliter i dass uten problemer
Min erfaring er at det gjelder å ta det med ro, drikk litt og vent å se hvor påvirka du blir, spesielt med en ny batch synes jeg det føles tryggest vente en halvtime mellom første og andre kork. Har sett folk som plutselig har korka over pga en tilsynelatende liten mengde... Synes faktisk det har gjort seg fortjent til ryktet sitt.

Ikke bland med noen slags CNS-dempende midler som, benzoer, opioider, alkohol etc.
Spy opp dritten hvis du kjenner du begynner å bli for full.
Min erfaring er at GHB er et hvitt salt som naturlig nok bør doseres som alle andre salter, på en vekt. Ikke løst med ukjent konsentrasjon i vann og målt opp i antall korker. Det er et ganske shady og underlig fenomen, som jeg har vanskelig for å forstå hensikten med.
2 av kompisene mine er døde på grunn av GHB overdose, var da jeg bestemte meg for og bare helle ut det jeg hadde igjen.

Det jeg syns er Skummelt er at det er ekstremt forskjell på styrken av dette stoffet. Som du nevner i innlegget ditt, at folk har korka over av veldig små doser.

Hørt noen rykter om at folk har begynt og lage GHB av andre ingredienser enn GBL da det har blitt vanskeligere å få tak i, som da gjøre det enda farligere.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Min erfaring er at GHB er et hvitt salt som naturlig nok bør doseres som alle andre salter, på en vekt. Ikke løst med ukjent konsentrasjon i vann og målt opp i antall korker. Det er et ganske shady og underlig fenomen, som jeg har vanskelig for å forstå hensikten med.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med salt?
Sist endret av king123; 30. oktober 2015 kl. 00:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I rein form kommer det i saltform mener han.

Jeg prøvde det litt over en periode for noen år siden,

Korka litt en dag, mange timer senere tar jeg en karsk for jeg tenker det har gått ut. Kjenner ikke noe.
Halvveis ut i koppen må jeg holde meg fast i bordet. Verden snurrer og jeg drikker vann resten av kvelden.

En annen gang tok jeg noen korker, føler meg ok senere kjører et stykke. Øyelokka blir kjempetunge og hele turen ble en slitsom og skummel opplevelse..

Min erfaring er at det er kort vei mellom rus og uventa effekter. Farlig leketøy.

P.S
Alt i denne posten kan være helt fiktivt.
Ganske gøy substans, med svært varierende effekt.

Blir veldig kåt på det..

Ellers minner det om en "lett" og forbigående "fylla"-feeling, der du beholder humøret og danselysten uten å måtte gjøre det på bekostning av evne til å formulere setninger eller følge en dialog.

Dette gjelder selvsagt for korrekt dosering, hvilket er selve akilleshælen til stoffets appellerende evne.

Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
I rein form kommer det i saltform mener han.

Jeg prøvde det litt over en periode for noen år siden,

Korka litt en dag, mange timer senere tar jeg en karsk for jeg tenker det har gått ut. Kjenner ikke noe.
Halvveis ut i koppen må jeg holde meg fast i bordet. Verden snurrer og jeg drikker vann resten av kvelden.

En annen gang tok jeg noen korker, føler meg ok senere kjører et stykke. Øyelokka blir kjempetunge og hele turen ble en slitsom og skummel opplevelse..

Min erfaring er at det er kort vei mellom rus og uventa effekter. Farlig leketøy.

P.S
Alt i denne posten kan være helt fiktivt.
Vis hele sitatet...
Bil og GHB ER farlig. GHB kan helt fint brukes uten problemer.

alt handler om å bruke litt sunn fornuft.

GHB er ikke noen form for russisk rulett slik mange later til å tro. Det er veldig dose-sensitivt, ja, men det er ikke ukontrollerbart. Er man moden og forsiktig samt opplyst så er man også trygg.
Sist endret av Tøffetom; 30. oktober 2015 kl. 03:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skjønner ikke alle disse historiene om folk som overdoser og dør på GHB. Det må ha vært blandet med andre rusmidler da? Hvis ikke så så sovner man i en dyp søvn (faktisk sunn søvn i motsetning til alkohol, forstyrrer ikke søvnstadiene). Det ser jo skummelt ut for andre om de ikke hva det dreier seg om, men det skal en del til for at det får dødelig utfall om man ikke har blandet inn andre rusmidler. Blandet med alkohol, heroin (spesielt heroin), eller andre rusmidler kan det derimot fort bli en lek med livet.

Jeg har prøvd GBL ved over et 50-talls anledninger da det kan kjøpes i butikker der jeg bor. I starten appellerte det ikke mye til meg, men etter et par ganger begynte jeg å å like det. Som Tøffetom beskriver, er det som en forbigående fylla feeling uten at du blir dum. Sex er helt herlig på det.

Det er veldig vanskelig å dosere, litt for mye og man sovner, noe som ikke akkurat er gunstig om man er ute, men om man er hjemme og med mindre man driver med heoriske doser og/eller blander med alkohol eller andre rusmidler så er det som oftest ikke verre enn at man sovner og våkner opp ganske fresh. Jeg har fint unngått det når jeg er ute ved å være veldig forsiktig med doseringen og bruke milliliter sprøyte uten kanyle.

Det var en periode hvor jeg tok det ca annenhver kveld i to doser, tittet på serier, hørte på musikk, chattet, et par tre timer ca før effekten var borte og jeg la meg. Når brukt slikt, er det et veldig harmløst stoff på kroppen (metaboliseres kun til vann og co2 har jeg hørt), og det var deilig å våkne opp hver dag etterpå uten noen hangover.

Det var en helg, en jævlig morsom helg, hvor bruk for første gang gled ut i missbruk. Vi startet å feste på fredag, forlot nattklubben da de kastet oss ut 10 på morgningen, og hjem til noen folk sin leilighet som vi nettopp hadde møtt. Alle tok GBL, og jeg passet på at dosene var forsvarlige. Vi fikk etterhvert 3-6 timer søvn på øyet, fortsatt under påvirkelse av det magiske vannet, og fortsatte festen på lørdag og frem til søndag morgen.

Da fikk jeg merke hvor fort abstinenser kicker inn på dette stoffet etter 48 timers konstant bruk. Søndag kveld begynte jeg å føle meg skjelven, litt nervøs, dårlig humør, hadde da ikke dosert siden langt tidligere på dagen når jeg satt i taxien hjem. Jeg skjønte at søvn kom til og bli umulig og at jeg måtte ringe inn syk imorgen fordi jeg kom til å føle meg elendig.

Problemet var at vi hadde et viktig møte... Så uten benzoer (som tar vek 90% av w/d symptomene), så doserte jeg igjen slik at jeg fikk sove, og følgende gjennom hele uken til fredag. Jeg vil ikke anbefale noen andre å gjøre dette, men jeg viste hele tiden at jeg ikke ville la det eskalere utover dette og synes det var litt interessant som et forsøk i avhengighet og abstinenser. Hadde en veldig hyggelig uke på jobben faktisk.

Come friday, så var det over. Fyfaen så mange unnskyldninger man har lyst å bruke for å dosere igjen. "Kan jo vente til lørdag med å slutte, det vil ikke påvirke noe" "Jeg burde kanskje trappe ned, med et par små doser" etc. Var ikke noe poeng å gi seg selv fristelser så jeg helte resten ut i vasken og forberedte meg på en jævlig helg.

På alle nedturer så er det ofte en tidspunkt hvor man føler at effekten er borte og at man "kanskje ikke kommer til å få den store nedturen", men den følelsen ble fort erstattet med nervøsitet. Type sosial angst. Noen banket på døren min den dagen men jeg svarte ikke og latet som jeg ikke var hjemme. Etterhvert begynte jeg å skjelve på hendene, og mobilen ble vanskelig å bruke fordi jeg skalv en del. Veldig ekkelt. Det var ikke så gøy å ha gjort seg til forsøkskanin nå. Heldigvis hadde jeg kjøpt inn en flaske whisky, og det var på tide og åpne den. Det hjalp en del. Fikk til og med et par timer søvn på morgenkvisten. Dagen derpå var som en hangover fra helvete, men samtidig litt bedre enn det verste av abstinensene fra dagen før. De følgende dagene følte jeg meg bare skikkelig deppa, med null glede å finne i livet eller noe. Onsdag begynte jeg å føle meg en del bedre igjen, og torsdag tilbake til normalt.

Tar det kun en veldig sjelden gang iblant nå, mest fordi jeg har sensitiv søvn, og om tar litt en kveld så får jeg ikke sove senere. Så får man litt mindre interesse etter å ha kjørt seg på det en gang.

tl;dr; Sex på GHB er amazing.
Sist endret av Picard; 30. oktober 2015 kl. 07:28.
Første gangen jeg tok deg må jeg si feelingen overgikk alle rusmidler jeg noengang har tatt, som er det meste utenom kraftige opiater. Men dessverre førte det til at jeg tok det dagen etter også, hvor det ikke var like heftig men fremdeles deilig. Måtte dog triple dosen får å bli like rusa, så toleransen skyter i været kjapt. Dette ble til en tredje dag, og fjerde dagen MÅTTE jeg ha det. Da helte jeg alt i vasken og har kun rørt det 1 gang siden. Er vel et års tid siden. Aldri mer enn én kveld fra nå av, utrolig avhengighetsskapende stoff som må brukes med stor forsiktighet. En kompis strøk nesten med etter å ha hatt benzo i blodet når han drakk GHB, så det å ikke blande det med sløvende rusmidler er ikke tull.

Men som tidligere nevnt her i tråden, bruker man hodet ifbm. dosering og unngår å blande det med andre rusmidler er GHB relativt trygt, ikke slik du leser i media.
Sist endret av bol; 30. oktober 2015 kl. 07:43.
Sitat av bol Vis innlegg
Første gangen jeg tok deg må jeg si feelingen overgikk alle rusmidler jeg noengang har tatt, som er det meste utenom kraftige opiater. Men dessverre førte det til at jeg tok det dagen etter også, hvor det ikke var like heftig men fremdeles deilig. Måtte dog triple dosen får å bli like rusa, så toleransen skyter i været kjapt. Dette ble til en tredje dag, og fjerde dagen MÅTTE jeg ha det. Da helte jeg alt i vasken og har kun rørt det 1 gang siden. Er vel et års tid siden. Aldri mer enn én kveld fra nå av, utrolig avhengighetsskapende stoff som må brukes med stor forsiktighet. En kompis strøk nesten med etter å ha hatt benzo i blodet når han drakk GHB, så det å ikke blande det med sløvende rusmidler er ikke tull.
Vis hele sitatet...
Av kuriositet, hva mener du med at han nesten strøk med?

Bortsett fra det så er en av de tingene jeg fant interessant med GBL at jeg ikke bygde noen toleranse overhodet. Den samme dosen var så og si like effektiv 1 uke etterpå, hvis ikke hadde doseringen blitt veldig vanskelig.

Jeg hevder ikke at dette er fakta, selv om jeg synes å ha lest det, men oppfattelse av rus er også uansett delvis psykisk, så det er helt mulig at det som du følte var en kurant rus den første dagen var kjedelig den andre dagen. Hadde bare lyst å legge det til
Det var en del GHB i russetiden, vet ikke hvorfor det er så populært synes ikke det var så spesiellt... på videregående var den en som klarte å lage GHB på skolen og drakk det, ble hentet av ambulanse kort tid etterpå, tipper foreldra var happy, er visst viktig å ikke sovn afaik bare ta en titt på denne https://www.youtube.com/watch?v=7_p46pWeT4Q
Nei det er ikke viktig å ikke å ikke sovne, med mindre man ved å sovne utgjør en fare for seg selv. GHB-fremkalt søvn er ikke vanligvis farlig i seg selv, med mindre folk har dosert så syke mengder at de har spasmer eller ikke puster ordentlig. I det tilfellet må de på sykehuset, og får faktisk benzoer for å stoppe krampene.

Mange overdose-tilfeller og historier om folk som har vært "nære døden" er i realiteten folk som har tatt litt for mye og må sove det ut, men aldri vært i noen livstruende fare. Problemet er at om folk ikke vet hvor mye personen har tatt overhodet så burde de tas med til sykehuset for å være sikker, i tilfelle de har tatt en helt massiv dose, eller så er det at folk ikke vet hva de har tatt, og da kan symptomene mildt sagt være veldig skremmende. Når folk blander det er det også større fare for komplikasjoner.

Om noen sovner etter GHB så er det mye sånn som med alkohol. Man burde passe på at personen har åpne luftveier og ligger på siden.

Dødsrisikoen med GBL/GHB i seg selv er mildt sagt ekstrem overdrevet, men det er kanskje bare greit. Alt for mange som ikke klarer å håndtere et slikt stoff.
Sitat av Picard Vis innlegg
Dødsrisikoen med GBL/GHB i seg selv er mildt sagt ekstrem overdrevet, men det er kanskje bare greit. Alt for mange som ikke klarer å håndtere et slikt stoff.
Vis hele sitatet...
Det har du rett i. I de fleste overdosedødsfallene har det stort sett vært i kombinasjon med alkohol eller andre CNS-depressiver.
Ja, såklart jeg siktet til kombinasjoner, hvem er så dust å tar ghb edru? makan til søppel, hører bedre hjemme i kloakken enn i kroppen
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Det har du rett i. I de fleste overdosedødsfallene har det stort sett vært i kombinasjon med alkohol eller andre CNS-depressiver.
Vis hele sitatet...
Skal lese meg litt mer om dette, har alltid trodd man kunne ta overdose på bare stoffet alene.

De kompisene jeg hadde som døde som jeg nevnte tidligere i tråden kan jo for alt jeg vet ha blandet det med andre stoffer.

Er det noen stoffer som er farligere enn andre og blande med ghb?

Han ene kompisen som døde tokk mye benzo, så mulig det har noe med at han tok overdose på det.
Sitat av king123 Vis innlegg
Skal lese meg litt mer om dette, har alltid trodd man kunne ta overdose på bare stoffet alene.

De kompisene jeg hadde som døde som jeg nevnte tidligere i tråden kan jo for alt jeg vet ha blandet det med andre stoffer.

Er det noen stoffer som er farligere enn andre og blande med ghb?

Han ene kompisen som døde tokk mye benzo, så mulig det har noe med at han tok overdose på det.
Vis hele sitatet...
Alkohol/opiater å benzoer er ting du aldri skal blande med ghb.Vil tro nesten alle som tar dødelig overdose på ghb har blandet med noe av dette.Folk som tar mye benzoer tenker ofte ikke over at benzoer som rivo å valium har lang halveringstid,å dermed henger igjen i kroppen i dagene etter du har tatt det.Ting som dette kan lett føre til overdose.
det høres ganske sannsynelig ut, vet han tok mye riv på den tiden.

Hva med heroin og ghb? vet selfølgelig at det ikke er bra, men hvordan er det iforhold til feks mye benco bruk?
Heroin er noe av det farligste du kan blande med GHB vil jeg anta. Det er å leke med respirasjons-svikt.

Sitat av Oshugon Vis innlegg
Ja, såklart jeg siktet til kombinasjoner, hvem er så dust å tar ghb edru? makan til søppel, hører bedre hjemme i kloakken enn i kroppen
Vis hele sitatet...
Hvem er så dust og tar GHB med andre stoffer? Det er vel for det meste smak og behag som mye, men er ingenting som tilsier at GHB er et dritt-stoff. Skadeeffekter er minimale på det.
Sist endret av Picard; 1. november 2015 kl. 09:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Min erfaring er at GHB er et hvitt salt som naturlig nok bør doseres som alle andre salter, på en vekt. Ikke løst med ukjent konsentrasjon i vann og målt opp i antall korker. Det er et ganske shady og underlig fenomen, som jeg har vanskelig for å forstå hensikten med.
Vis hele sitatet...
Tror noe av problemet er at de vanlige syntesene produserer GHB i væskeform, og det anses som et ferdig produkt før det er redusert til det rene saltet, fordi det kan konsumeres allerede da. Dette er veldig synd, fordi enkelte urenheter visstnok ikke får blitt med hvis man først får det over i pulverform (GBL er en væske), og fordi den faktiske dosen GHB pr. kork kan variere såpass.

Da jeg holdt på med det for 7-ish år siden og kjente til ymse GHB-brukere, bet jeg merke i at ca. samtlige, inkludert de med erfaring, ble ble overrasket over å se GHB i pulverform. De trodde det alltid var en væske. Opplevde også politifolk som heller ikke hadde sett det i pulverform før. Vet ikke hvordan tilstanden er i 2015, men den gang synes jeg det vitnet om den sørgelige tilstanden på kulturen rundt GHB her til lands. For ikke å snakke om det store antallet som korket over på grunn av overdosering og/eller blanding med andre dempende stoffer.
Jeg har lagd GHB fra GBL flere ganger og da har jeg fått et ferdig hvitt salt (med mindre jeg har brukt for mange ph-strips og fargen har smittet over - kastet 3 ferdig batcher på grunn av det før jeg skjønte hvor fargen kom fra hehe). Problemet er at dette saltet tiltrekker seg vann veldig fort. Allerede etter et par timer veier det dobbelt av hva det gjorde før. Det var Sodium GHB som var det ferdige produktet i den syntesen, vet ikke om det er forskjellig avhengig av formen det kommer i.

Kan man ikke bare koke opp GHB man har kjøpt til vesken er på feks 150 grader, slik at alle andre urenheter er borte, helle det ut over sølvfolie og la det størkne? Da burde man vel ha så og si ren GHB? Eller er ikke det mulig med GHB fra markedet i Norge? Jeg er ikke noen kjemiker akkurat..
Picard: Har hatt samme opplevelsen med GHB bestilt på nett, straks posen ble åpnet trakk det til seg fuktighet og kunne se ut som om det hadde smeltet etter hvert.

Det funket helt fint å oppbevare det i klipsposer som luften ble presset ut av. For å preparere brukerdoser fylte jeg rett og slett opp kapsler ved hjelp av et sånt fyllebrett, og hver endte med å romme ca. 600 mg. Slike kan kjøpes på eBay, Capsuline, m.fl. og tar alt fra en håndfull til flere hundre kapsler av gangen. I tilfelle mitt forrige innlegg var uklart så mente jeg ikke at det ikke kunne bli pulver fra en GHB-syntese som involverer GBL, men at produsentene ikke nødvendigvis tar dette steget.
Regner med at hvis det var stabilt så hadde man kanskje sett mye mer av det i pulver form. Når jeg lager det selv så fungerer veske egentlig best som oppbevaring uansett, så lenge jeg vet forholdene. Men det er selvfølgelig kun for meg, ikke andre. Mitt innlegg var forresten ikke rettet mot deg Nichotin, bortsett fra at jeg kom til å tenke på det på grunn av innlegget ditt.

Men jeg lurer fortsatt; om man kjøper GHB i Norge, er det ikke mulig å koke denne ned til man sitter igjen med kun ren GHB?
Sist endret av Picard; 1. november 2015 kl. 14:33.
Forutsatt at det er GHB, så går det helt fint an. Det blir det samme som med en våt klut. Kluten er fortsatt en klut selv om den er våt, og vannet kan jo tørkes ut.
Sitat av Picard Vis innlegg
Regner med at hvis det var stabilt så hadde man kanskje sett mye mer av det i pulver form. Når jeg lager det selv så fungerer veske egentlig best som oppbevaring uansett, så lenge jeg vet forholdene. Men det er selvfølgelig kun for meg, ikke andre. Mitt innlegg var forresten ikke rettet mot deg Nichotin, bortsett fra at jeg kom til å tenke på det på grunn av innlegget ditt.

Men jeg lurer fortsatt; om man kjøper GHB i Norge, er det ikke mulig å koke denne ned til man sitter igjen med kun ren GHB?
Vis hele sitatet...
Rensing av GBH laget med NaOH gjennom rekrystallisering vil bare bli noe klissete svineri da både etanol og NaOH er sterkt hygroskopiske - og dermed vil man ikke klare å overskride metningskonsentrasjonen med løste mengden GHB i restløsningen slik at fullstendig utfelling forekommer, med mindre du benytter deg av etanol tørket med kalsiumfosfat som løsemiddel og vakuumdesikator til saltet.

Med andre ord må alt vann ut av både løsemiddel og salt før man vil kunne få en vellykket rekrystallisering.
Så med andre ord så er det ikke så lett å koke ned alle typer GHB, det kommer an på hvordan den er laget eller hva slags form den er i? Det er derfor jeg lurte.

Jeg lagde NaGHB, og det kunne man koke ned til 150 grader for deretter og få et pulver. Det var ikke løsemidler eller etanol i den oppskrifen da.

Hvordan tror man det meste av GHB i Norge er laget?
Har vært borti dette tre ganger, her er min personlige erfaring:

1. Mitt første møte med dette var ufrivillig, drakk fra noen random jenter sin drink på sydenferie . Hadde allerede en god del alkohol innabords, så dette gikk til helvette. Kollapsa vel sånn halveis, kaste opp som bare det, hadde vanskeligheter med å bevege kroppen/koordinere meg skikkelig. Med andre ord; absolutt ikke noe morro.
Leste meg opp på stoffet i ettertid og fant ut at det er en veldig dårig kombo med alkohol, bestemte meg derfor i ettertid for å prøve det på nytt ALENE da jeg fikk tilbud. Dette leder til gang nummer to.

2. Var såpass redd for å korke over at jeg drakk VELDIG rolig denne gangen. Dette resultere i at jeg ikke kjente det særlig og forøvrig en relativt kjedelig kveld.

3. Noen uker senere bestemmer jeg meg for å prøve på nytt da det fortsatt var en del igjen. Tar litt mer om gangen nå, begynner å komme i veldig kom form. Var energisk, godt humør og veldig sosial. For min del vil jeg nesten beskrive det som en blanding mellom MDMA og alkohol, bare med en viss "svimmelhet" som kan være litt irriterende. Likte rusen veldig godt på dette tidspunktet. Dessverre varte ikke det så lenge.... Drakk opp resten av det jeg hadde (relativt lite igjen). Blacker ut/korker over og våkner opp når festen begynner å nærme seg mot slutten. Har absolutt ingen hukommelse av hva som skjedde. Følte meg som en gud når jeg sto opp.Var fortsatt påvirket og veldig godt humør (fortsatt litt svimmel). Føltes ut som jeg hadde sovet i 3 dager.

Alt i alt er dette noe jeg kunne tenke meg å gjøre igjen hvis det hadde vært lettere å dosere. Tørr ikke ta sjansen på å prøve det i vækeform igjen da jeg synes det ble litt for uforutsigbart.