Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 8827
Artikkel: http://www.nrk.no/norge/matte-ta-_iq...obb-1.12620489
Testen: http://www.nrk.no/norge/ta-testen-selv_-1.12620644



Jeg har tidligere jobbet i butikk og håndtert kassa, og skjønner ærlig talt ikke helt hvordan denne testen har noe med kassehåntering å gjøre. Som med alt kreves det øvelse og pugging for å lære ting, og etter å ha jobbet en tid på butikk går det automatikk i ting. Det kan være å vite på sekundet hvor mye en kunde skal ha igjen i vekslepenger f.eks. Hoderegning er kanskje ikke så utbredt lenger siden de fleste butikker har systemer som teller for dem, og derfor er jo en slik test enda mer unødvendig etter min mening.


Jeg er LANGT ifra et geni og hater generelt IQ-tester fordi jeg bestandig får resultater tilsvarende noe en hjerneskadet ape kunne gjort, men jeg prøvde testen og fikk rett på 4 av 5 oppgaver. Dog gjettet jeg på 3 av dem.. Brukte elimineringsmetoden på alle oppgavene for å finne ut at det sto mellom 2 symboler til slutt. Problemet var å finne ut hvilke av de 2 symbolene som var rett og ikke rett. Så da ble det gjettelek med 50% sjans for å få rett.

Med mindre man tester ferdigheter og kunnskaper som har noe med jobben man skal gjøre, så synes jeg dette blir feil. Mange personer kan være den beste til å gjøre jobben, men fordi man feilet på noen oppgaver på en slik evnetest, så får man altså ikke jobben.

Noen tanker?
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Noen tanker?
Vis hele sitatet...
Det har seg slik at sjefer ikke kan ansette alle, og at de dermed trenger en form for utvelgelsesprosess. Når man velger hvilken type prosess man vil ha går det hovedsaklig på hvor mye tid man kan bruke, og hvor mye penger man kan bruke.

IQ-tester er en typisk amerikansk test form, og ikke veldig utbredt i Norge. Empiri antyder også at det ikke gir veldig gode resultater når det gjelder predikasjon av arbeidsevne.

Hadde et fag som gikk igjen alle de ulike utvelgelsesprosessene og hvor bra de predikerer jobbytelse, der dybdeinterjvu kom klart øverst (finner ikke boka nå, så har dessverre ikke kilde).
Når det gjelder butikkjobb er det en "enkel" jobb der sjefene nok ikke vil bruke hverken tid eller penger på en ekstremt detaljert jakt etter ansatte, og da har IQ-test den fordelen av den kan teste mange personer fort og kostnadseffektivt. Hvor relevant det er for jobben derimot, blir synsing, men trolig ikke mye.
Sist endret av Uglemos; 25. oktober 2015 kl. 22:35.
Skjønner nøyaktig hva du mener.. Suger på slike tester selv..
Hadde jeg vært i den situasjonen at en potensiell arbeidsgiver legger en sånn test foran meg på intervjuet så må jeg vel egentlig si at jeg hadde freaket ut.
Stresset på et intervju vil jeg tro ikke hadde gjort situasjonen bedre.

Tror jeg ville først spurt hva de håper å få ut av en sånn test. Sagt at på ingen måte kan man finne ut hvem som vil være en god arbeidstaker utfra en IQ test og mer eller mindre nektet å tatt den.
Vil tro sjansen er stor for at man da ikke får jobben, men kanskje heller det enn å "stryke" og vertfall ikke få jobben...
Jess. Da får de av oss som ikke er flink på sånne tester håpe at flaksen vil skaffe oss en jobb. Jeg tok testen fra OP og fikk 80%. Jeg stolte på magefølelsen og skjønner ikke en dritt av hva jeg svarte på. Nesten ikke ihvertfall ><
Jeg tenker en slik type test er ganske snever. For det første måler den jo ikke hverken intelligens eller kunnskapsnivå. Og for det andre kan en person være veldig flink til å legge firkanter i riktig boks, men like sosialt oppegående som en kaktus.
Jeg har selv møtt en del av disse Mensa-medlemmene, og selv om de kunne veldig imponerende ligninger og matematiske regler, så var de ganske sosialt klønete. I et serviceyrke er det kanskje viktigere å håndtere ulike situasjoner, ulike kunder, og samtidig ivareta en god service - enn å kunne finne ut riktig symbolrekke.
Akkurat kassearbeider har jeg ikke jobbet som, men jeg har hatt flere andre jobber folk vil karakterisere som "enkle", selv om jeg er uenig. Mye fordi det er forskjell på å møte opp, gjøre det du får beskjed om, og så dra hjem, og å være en aktiv arbeidstaker som gjør noe for egen og andres hverdag.

Jeg har for det meste brukt ganske enkel logikk for å forenkle og effektivisere arbeidsoppgaver, og følgelig fått god respons. Dette sier jeg ikke i rent behov for selvskryt, men heller for at slikt kan avdekkes fort med en slik test. Evnen til å tenke på nye løsninger er vanskelig å sjekke på noen annen måte enn logiske oppgaver.

Men jeg tror heller ikke dette vil være noen bestemmende faktor for en god sjef du faktisk vil jobbe for. En arbeidstaker, selv i "enkle" jobber ser så mye mer enn enkeltkvaliteter, og lederene folk liker å jobbe for balanserer andelen arbeidshester og tenkere. For arbeidshester med en iver og arbeidsvilje trengs alltid, uansett hvor mye man tester før man ansetter.
Sist endret av Xasma; 25. oktober 2015 kl. 22:52.
Ville tro personlighetstester ville gi et bedre bilde av personen enn IQ-tester. da dette kan si mer om sosiale evner som er viktigere når man skal samhandle med andre mennesker.

Da jeg søkte på jobb som selger hos Elkjøp, måtte jeg gjennom to personlighetstester og to IQ-tester. Da jeg ble innkalt til intervju måtte jeg gjennom enda en personlighetstest, samt 50 spørsmål som jeg måtte besvare uten tenkepause eller si 'pass'. De hadde innkalt 100 personer til førstegangsintervju.
Jeg kom videre til annengangsintervju hvor det hele var et rollespill der jeg var selger og intervjuer var kunde. her var 5/100 innkalt. Etter alt dette hadde jeg i grunnen mistet interesse for jobben, da jeg egentlig bare var ute etter en enkel deltidsjobb ved siden av skole fra 8 til 16. Jeg takket diskré nei til jobben med en erfaring rikere. Det skal sies at dette er det første og eneste intervjuet jeg har vært innkalt til.

Bare delte historien i tilfelle noen er interesserte i noen bedrifters ansettelsesprosesser.
Latterlig påfunn. En kan ha kjempehøy iq og fremdeles kløne det til i mye rart like mye som en med noe under gjennomsnittet. Har du prestasjonsangst, har du god konsentrasjonsevne, har du ditt, har du datt, veldig mye mer en kun IQ er med på å bestemme hvor flink du er til en jobb. Ironisk nok er det slik tankegang en trenger iq for, noe som vil tilsi at skaperne av denne testen ikke har spesielt høy iq selv.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Latterlig påfunn. En kan ha kjempehøy iq og fremdeles kløne det til i mye rart like mye som en med noe under gjennomsnittet. Har du prestasjonsangst, har du god konsentrasjonsevne, har du ditt, har du datt, veldig mye mer en kun IQ er med på å bestemme hvor flink du er til en jobb. Ironisk nok er det slik tankegang en trenger iq for, noe som vil tilsi at skaperne av denne testen ikke har spesielt høy iq selv.
Vis hele sitatet...
Det sier ingenting om skaperne av testen, men om de som velger å bruke den.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Det sier ingenting om skaperne av testen, men om de som velger å bruke den.
Vis hele sitatet...
Mente ikke nødvendigvis skaperne av illustrasjonene, men de som skapte konseptet om å bruke iq test for jobbansettelse.
For å ha en produktiv diskusjon rundt emnet, kan det være lurt å legge stråmannen med at dette er eneste kriterie på hylla. At enkle tester for en indikasjon for kognitive evner er relevant for en jobb er ganske åpenbart - akkurat som at å bruke det som eneste kriterie er hinsides all fornuft. Følgelig brukes det som et supplement til jobberintervju og andre kriterier, hvordan dette er så ille for å få et helhetlig bilde av potensielle arbeidstagere må dere nesten stave ut for meg.
Å bruke IQ-test som en del av ansettelsesprosessen til enkle stillinger slik som butikkmedarbeider, kan tjene en hensikt. Det vil fungere som et filter; de som gidder å gjennomføre testen er interesserte i jobben og blir dermed mer attraktive uansett resultat på testen.
Det at sjefen selv ikke hadde tatt testen, forteller meg egentlig det meste. Ville aldri søkt jobb der.

Mine første tanker blir at hva i huleste har iq-tester med sosial intelligens å gjøre? Det er vel det som ofte er det viktigste når man skal jobbe med kundebehandling? Tenker jeg meg bedre etter så kan det jo hende det har en viss effekt, men det virker likevel bare som en lite gjennomtenkt måte å "sile ut" søkere på og useriøst. Bedre å bruke den tiden på å stille relevante spørsmål.
IQ henger blant annet sammen med jobbytelse generelt og hvor høy lønn og utdanningsnivå man har oppnådd i livet. Forskning fra USA viser dette.

Hvis du tenker deg om så er det sannsynligvis logisk at det er sånn. En person med høy IQ vil i større grad kunne jobbe fortere og mer effektivt. Dess vanskeligere jobben er dess klarere vil den sammenhengen være. En person med høy IQ vil sannsynligvis i større grad skjønne at bedriften må være lønnsom for at du skal få utbetalt lønn. En intelligent person er i det hele tatt mer våken og skjønner ting og sammenhenger lettere.

Når det er sagt mener jeg IQ-testing og endeløs veiing og filtrering av folk som søker butikkjobber eller andre jobber for den saks skyld representerer en brutalisering og en kynisme i arbeidslivet, men skjønner jo samtidig at det bare blir mer og mer av det og at dette er en fremtid alle sannsynligvis må forholde seg til.
Sist endret av belisarius; 25. oktober 2015 kl. 23:40.
Vi fikk ikke vite hvilken sum den sjefen fikk. Tenk om han fikk en kjempelav sum? Det bare forteller meg alt. En ekstrem ovenfra-og-ned holdning.

Er enig med det du skriver, det største problemet i arbeidslivet er at folk finner seg i sånne tilstander. Når det kommer til overlevelse og penger, mister folk vidsyn og går med på det aller meste, man glemmer selvrespekten. Vi lar oss forske på som laboratoriemus om det må være sånn, mens de som skal ansette går fri.

Får håpe det blir en endring i fremtiden.
Utav ren nyskjerrighet. Nå er det en stund siden jeg var i et jobbintervju, men er det slik at man får vite på forhånd av intervjuet at man må igjennom flere tester? Eller er det slik at arbeidsgiver plutselig overrasker med en IQ-test på intervjuet uten at man visste noe om dette?

Min første tanke er at jeg ville følt meg lurt. Vet ikke helt hvorfor.
Ett av poengene med slike tester er nok å se om søkeren faktisk er interessert nok i jobben til å gå gjennom noe slikt. Er nok en flott måte å sile ut folk som er for late. Man vil også til en viss grad kunne se hvor mye man holder på logikk (det er det man bruker for å løse "iq-tester") i stressede (irritert kunde?) situasjoner.
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Man vil også til en viss grad kunne se hvor mye man holder på logikk (det er det man bruker for å løse "iq-tester")
Vis hele sitatet...
I tillegg til hurtighet, allmennkunnskap, arbeidsminne, språkferdigheter osv.
Jeg vet ikke om det gjelder overalt, men det er ganske vanlig i IT-bransjen blant annet evnetester. Ikke nødvendigvis på stillinger som IT-tekniker, men når det kommer til konsulentstillinger i større selskaper tror jeg det er veldig vanlig. Har også snakket med flere med materutdanning i IT som ofte blir testet på jobbintervju. Dette kan være i form av evnetest, case, miniprosjekt og lignende.

Jeg ville ikke følt meg lurt, og ville syntes det var helt greit om de ville teste meg med IQ-test. For det første, det er en måte å differensiere ellers relativt like søkere med lik utdanning. For det andre, scorer du godt på en IQ-test kan dette peke i retning om at du klarer å tenke løsningsorientert.
Skal IQ test være svaret på godt arbeidsmiljø, stabile kolleger, effektive kolleger osv? Da er samfunnet helt ødelagt
Nå er jo ikke dette en IQ-test, men en evne-test.

Og det er helt forståelig at de innfører slike tester, siden det fort er 500-1500 søkere på slike stillinger.
Siden kravene er så lave for å være kvalifisert, så sitter man fort igjen med 300-1000 aktuelle kandidater.
Da må man innføre tester som kan sile klinten fra hveten. Og til slutt sitter man kanskje med 20 stykker som man inviterer til intervju.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Skal IQ test være svaret på godt arbeidsmiljø, stabile kolleger, effektive kolleger osv? Da er samfunnet helt ødelagt
Vis hele sitatet...
Du tar det ut av proporsjoner. Det er eventuelt snakk om å ha en metode for å differensiere søkermassen, samt plukke ut de (som i teorien) fremstår som mer løsningsorientert enn andre.

Enkelt tankeeksperiment: Ville du ansatt person A som scorer bånn i bøtta på f.eks enn evnetest over person B som scorer veldig bra på en evnetest?
Jeg kjenner ei dame meget godt, som har jobbet i posten i mange år. Hun fortalte meg, at når hun var på jobbintervju, så ble det foretatt evnetest og/eller IQ-test. Da hunn fikk svaret på intervjuet, og snakket med ledelsen, så spurte hun hvorfor de utførte testen. Og svaret var ganske enkelt, at dem sorterte arbeidere til arbeidsoppgaver. Altså dem satte ikke en person med IQ på rundt 140 til å utføre simple oppgaver. Da denne personen mest sannsynlig ville fort bli ganske understimulert.
Altså de med høyest IQ fikk de ledige jobbene, som var mest krevende. Og vica versa.


Sitat av Fleinsopp1988 Vis innlegg
Jeg tenker en slik type test er ganske snever. For det første måler den jo ikke hverken intelligens eller kunnskapsnivå. Og for det andre kan en person være veldig flink til å legge firkanter i riktig boks, men like sosialt oppegående som en kaktus.
Jeg har selv møtt en del av disse Mensa-medlemmene, og selv om de kunne veldig imponerende ligninger og matematiske regler, så var de ganske sosialt klønete. I et serviceyrke er det kanskje viktigere å håndtere ulike situasjoner, ulike kunder, og samtidig ivareta en god service - enn å kunne finne ut riktig symbolrekke.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det blir for snevert, og konkludere at de med høy IQ er nesten idioter rent sosialt sett etter å ha møtt noen Mensa-medlemmer. Der Mensa er klubben for de 2 % av befolkningen med høyest IQ (132 eller mer). Det er nå en "gren" innen autismespektret, som heter asbergers syndrom. Disse er ofte veldig klønete, når det gjelder å tolke sosiale settinger og spill. Men dem kan da også være i nesten eliten når det gjelder noen få snevre fag og har ofte høyere IQ enn gjennomsnittet. Og det blir da også ofte kalt professor-syndromet. Så det kan være noen mer eller mindre slike du har truffet. For det er ikke faste grenser her heller (jeg har selv tatt testen).

Men har du en person med meget høy IQ, og som ikke har asbergers syndrom. Så ser jeg ingen grunn til, at denne personen skal være mindre sosialt oppegående enn andre. Kanskje kan det noen ganger være at de er mere sosialt oppegående.