Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 6674
Jeg leter etter en engasjert kar som kan lage app-er. En som er gira og leter etter et prosjekt å sette tennene sine i med potensielt store summer tilbake.

Det er et omfattende prosjekt og jeg vil ha en partner. Kjenner du noen, eller er du en som lager apper?

I så fall, noen tips? Hvor burde man lete.. Ta kontakt i innboks om du vil høre mer, eller diskuter hvor man burde gå for å finne en.

Takk for svar
Det første du bør begynne med er å fortelle hvilken platform det gjelder og hvilken lønn du kan tilby.
Nok en gang må denne linken vises: https://signalvnoise.com/posts/2188-...r-the-idea-guy
Det kommer tydeligvis ikke opp ofte nok. At du har en god ide hjelper ikke - så enten må du vise at du kan stå for mye arbeid selv (fortelle om dine kvalifikasjoner, og hva du kommer til å jobbe med for å få denne appen til å bli en suksess) - eller så må du fortelle om hvor mye du er villig til å betale i lønn.

Det finnes også flere sider hvor du kan legge appen og få tilbud fra folk som er villige til å lage den. Men også her må du være villig til å faktisk betale lønn.
Sist endret av etse; 28. august 2014 kl. 13:20.
Du har vært borti mange som ikke vet hva de begir seg utpå, men hvis du tror at jeg har tenkt til å skrive opp hele ideen min på denne siden tar du grundig feil. Jeg trenger en som kan lage app fordi jeg ikke kan gjøre det, og fordi jeg er en selger, entrepenør og markedsfører. Det vil si at min jobb er å lage avtaler, markedsføre og skaffe riktig personer til jobbene som trengs.

Jeg betaler ingenting fordi jeg leter etter en 50% partner, og det er ingen utgifter i starten, bare mange mannetimer.

Det er en app rettet mot utelivet og turister som kommer til Oslo. Med suksess er planen å gå til neste by (Barcelona, London, Madrid, Paris, Monaco etc). Eller da norske byer som Bergen eller Trondheim.
Du er en selger, entrepenør og markedsfører. Sier du.

Når du nå er på jakt etter en "partner" som du sier, så er du i en selgerfase hvor du skal markedsføre prosjektet ditt til andre potensielle samarbeidspartnere, og selge ideen din inn. Du har en unik mulighet for å gripe lesere med å få de engasjert i DIN ide og DITT prosjekt - og faller blankt igjennom. Du er hverken selger eller markedsfører.

Entrepenør er du heller ikke. Sitat Wikipedia: "Entreprenør (fransk: å etablere, eller å starte noe) er juridisk sett en selvstendig oppdragstaker som påtar seg å utføre bygge- og/eller anleggsarbeid".

Men du gjør jo ikke arbeidet, det skal den andre halvparten av teamet gjøre. Dvs selve produktskapingen. Du blander med ordet gründer, som er en som setter i gang noe.

Så hva er din rolle her? Skal du selge og drive markedsføring så kan du avslutte prosjektet nå først som sist. Ikke kan du det og ikke er du viktig for at prosjektet skal lykkes. En god app klarer i de fleste tilfeller å markedsføre seg selv. Entrepenør er du ikke, da du ikke har tenkt å gjøre selve arbeidet. Hvem er du da? Jo, som linket til her så er du the idea-guy. Du har ideen, en tanke og en visjon. Og er du heldig har du en plan også. Men det tror eg ikke.

Realistisk sett er du en av ufattelig mange. Alle har en ide på ett eller annet tidspunkt. ALLE. Bestemora mi, bestemora di og nå du. Forskjellen ligger i å kunne sette ideen ut i livet. Realisere ideen din. Du har selv sagt at du må ha noen andre til å gjøre den jobben, så da er du strengt tatt overflødig. You made yourself obsolete. God start.

Ikke har du tenkt å betale noen for det heller, men halvparten av kaka skal du ha. For hva? Store tomme løfter. Lykke til.

Det går 12 av ide-fyrer på dusinet, og allikevel tror du at du er unik med en enorm ide. Lykke til.
Om du leser den lenken jeg linket i mitt forrige innlegg forstår du at hele opplegget ditt er håpløst. Best case scenario så ender du opp med en person som har veldig lite erfaring som lager et produkt som er halvbra (eller bare går lei halveis). Slik du fremstiller deg selv er du "idea guy" egentlig her. Og "idea guy" finnes det så utrolig mange av. Det som det ikke finnes mange av, er dyktige folk som kan sørge for at det blir et bra produkt.

50-50 splitt er en utrolig dårlig deal fordi man i nesten alle tilfeller ender opp med at det ikke blir noe bra og inntekten er derfor 0. Og det er da etter utvikleren har masse tid på å lage appen.

Så med mindre du kan faktisk vise til at du er en dyktig markedsfører (gjennom f.eks. tidliggere prosjekter eller eventuell utdanning) og en person med stort nettverk som derfor kan spille en nøkkelrolle - så vil jeg sterkt anbefale folk å ikke ta del i prosjektet. Men om du hadde et stort nettverk hadde du nok ikke trengt å leite etter folk på freak.
Sist endret av etse; 28. august 2014 kl. 16:05.
Haha Det er morsomt å lese. Fordi dere sier mye riktig, men dere går ut i fra at jeg ikke vet noen ting. Jeg er helt enig at jeg ikke har alt på stell og dere hjalp meg til å finne ut hva jeg må gjøre før jeg finner en appguy. Jeg kan gjøre store deler av jobben selv, og bare for å vise hvor feil dere tar av meg så skal jeg gjøre det, holde denne tråden åpen også snakkes vi om noen måneder

Å ha et stort nettverk (som jeg har) betyr ikke at du finner de du leter til med et fingerknips. Jeg må finne en med tid, god kunnskap, som digger ideen og i tillegg vil være partner med meg og jobbe sammen om det. Det er ikke sånn at du magisk finner de i et stort nettverk.
Sitat av coockiemonster Vis innlegg
Å ha et stort nettverk (som jeg har) betyr ikke at du finner de du leter til med et fingerknips. Jeg må finne en med tid, god kunnskap, som digger ideen og i tillegg vil være partner med meg og jobbe sammen om det. Det er ikke sånn at du magisk finner de i et stort nettverk.
Vis hele sitatet...
Hvis du har så stort nettverk, hvorfor kjenner du ingen som driver med apps? Eller som klarer å sette deg i kontakt med noen som driver med apps? Eller som bare klarer å fucking google "apputvikling norge"?

LES linken til etse. Plis, bare les den. Og tenk. Idéer er VERDILØSE - gjennomføringen av idéen er det eneste som betyr noe.
Ikke hør på Stormen, han vet ingenting om denne typen virksomhet

Kjør ditt eget løp, du mot røkla!
Jeg kan programmere, driver for tiden med det i studiene, og ser for tiden etter et hobbyprosjekt å pusle med. Send en PM med idéen, så jeg vet hva det handler om, og hvordan det skiller seg fra f.eks TripAdvisor. Jeg kan garantere at dette er den beste dealen du kommer til å få uten å betale, men det kommer til å ta tid deretter. Gratis arbeid havner dessverre bakerst i tidsstacken.
Lag en mockup av appen med en video og lag en kickstarter.

Her er en fin guide: Funding an app on kickstarter – interview with the creator of the walker app

Eksempel: Walker - The Smartest Productivity App for the iPhone
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Update!

Har et team på 4 stykker, fikk 3 plass i en pitchekonkurranse med ideen, buisniessplan, inntektsmodell, canvasmodell er ferdig. Vi har snart en økonomidame ombord, og har 2 selskaper som vil lage appen. Holder for øyeblikket på med en markedsundersøkelse, som egentlig er en markedsstrategi for å få støtte av Innovasjon Norge.

Så kanskje blir det idea guy, som btw er en visjonær i tillegg, det guy who builds the shit? Følg med i neste episode av karen som ikke lar seg knekke av en jævla artikkel, gees guys
Sist endret av coockiemonster; 31. oktober 2014 kl. 01:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Står fortsatt på mitt. Ideer er verdiløse. Det er gjennomføringen som teller. Enten har du funnet dumme folk som gjør alt for deg, eller så har du funnet en rolle i prosjektet hvor du kan bidre med mer enn en ide. Og veien er lang fra å ha en god pitch til å bli suksess.

Du la uansett ideen din dårlig frem her på freak - uten å forklare noe som helst om hva du kunne bidra med selv.
Sist endret av nso; 31. oktober 2014 kl. 08:15.
Sitat av coockiemonster Vis innlegg
Update!

Har et team på 4 stykker, fikk 3 plass i en pitchekonkurranse med ideen, buisniessplan, inntektsmodell, canvasmodell er ferdig. Vi har snart en økonomidame ombord, og har 2 selskaper som vil lage appen. Holder for øyeblikket på med en markedsundersøkelse, som egentlig er en markedsstrategi for å få støtte av Innovasjon Norge.

Så kanskje blir det idea guy, som btw er en visjonær i tillegg, det guy who builds the shit? Følg med i neste episode av karen som ikke lar seg knekke av en jævla artikkel, gees guys
Vis hele sitatet...
Eller kanskje du bare lyver så det renner av deg. Sånn, med tanke på at du her ikke ville si hva idéen var en gang.

Men for all del, post gjerne en update når du har har halt dette i land. Eller kræsja i flammer, alt ettersom. Bonuspoeng tildeles hvis du litt utpå nyåret starter en ny tråd hvor du etterlyser et nytt team til en ny idé hvor du bortforklarer den forrige fadesen som noen andres skyld.
Sitat av coockiemonster Vis innlegg
Update!

Har et team på 4 stykker, fikk 3 plass i en pitchekonkurranse med ideen, buisniessplan, inntektsmodell, canvasmodell er ferdig. Vi har snart en økonomidame ombord, og har 2 selskaper som vil lage appen. Holder for øyeblikket på med en markedsundersøkelse, som egentlig er en markedsstrategi for å få støtte av Innovasjon Norge.

Så kanskje blir det idea guy, som btw er en visjonær i tillegg, det guy who builds the shit? Følg med i neste episode av karen som ikke lar seg knekke av en jævla artikkel, gees guys
Vis hele sitatet...
Med mindre de fire personene i teamet samt økonomidamen har sagt seg villige til å jobbe gratis frem til avkastningene kanskje kommer, hvor de er enige i at du alene skal beholde 50% av de totale inntektene mens resten fordeles på de andre som lønn, og de to selskapene som vil lage appen også vil lage den gratis mot mulige senere royalites, så er denne situasjonen en helt annen enn den du opprinnelig fremla her.
Vi er 3 hovedpartnere, og ja jeg er enig at jeg la det frem elendig. Men jeg skjønner ting raskt når jeg gjør feil og er ydmyk nok til innrømme det. Vi er 3 hovedpartnere med en fjerde designer av logo, hjemmeside og animasjonsfilm. Han er også amatør-programmerer, men vi kjører på med markedsundersøkelsen vår, hvor vi skal ha minimum 1000 svar for å vise til gode tall for å få støtte til å bruke de selskapene som vil lage appen vår. Jeg skal update dere, det er sinnsykt mye å gjøre, men det er utrolig kult å starte opp - selvom dette brenner til helvette så har jeg lært uvurderlig kunnskap allerede. Jeg skal bli med båten til den synker eller kjører over atlanteren hvertfall!

Jeg skulle ønske jeg kunne si alt om appen, men du må signe en non-disclosure avtale først. Det jeg kan si er følgende:

På lik linje med Yelp og TripAdvisor vil vi foreslå barer og utesteder, på sikt restauranter basert på dine preferanser. Vi vil gå så dypt som mulig inn i preferanser, og da kan du søke på alle barer i appen eller det vi kaller for native-bars. De som er unike, og ikke er like synlig.

Ellers vil du kunne få barrunder, hvor du feks sier jeg vil ha 4 steder. Spise på 1, vorse, cocktailbar, og så danse til slutt. Vi vil også lage 4-8 runder som er spesiallaget med ekslusive steder som får være med.

Vi har en del kule ting, men de er mer hemmelig for å ikke røpe alle konkurransedyktige ideer vi har. Skal poste markedsundersøkelsen med animasjonsfilm så fort vi er klare!

Alle er med, og eier en prosentandel, uten noen sikkerhet for betaling. Det er kult, og alle er like gira og jobber hver dag.
Sist endret av coockiemonster; 31. oktober 2014 kl. 13:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Og det er fortsatt ingen som får betalt altså?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du har tydeligvis ikke skjønt det. Ingen gidder å jobbe ræva av seg for å kanskje få betalt. Idéene du kaller "konkurransedyktige" er sannsynligvis mindre revolusjonerende enn du selv har inntrykk av, og en idé er uansett ikke verdt mer enn det du kan få ut av den - som for øyeblikket er FUCK ALL.
Sitat av coockiemonster Vis innlegg
Jeg skulle ønske jeg kunne si alt om appen, men du må signe en non-disclosure avtale først. Det jeg kan si er følgende
Vis hele sitatet...
Når det kommer til software er non-circumvent, minst like viktig som NDA.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Boom, update, nr 2:

Fått en programmerer til IOS og en til WEB om bord. Da er vi gang med utvi av produktet - design er klart med animasjonsvideo, logo og alt som trengs til en kickstarter som launches i Januar. Vi er i samtaler med innovasjon Norge, og utesteder. Vi er fortsatt under utvikling, men kommet et godt stykke. Teamet er på 6, og alle jobber uten et øre betalt. Forhåpentligvis kan vi endre litt på det når kickstarteren er avsluttet og innovasjon norge støtter oss.
Sitat av coockiemonster Vis innlegg
Boom, update, nr 2:

Fått en programmerer til IOS og en til WEB om bord. Da er vi gang med utvi av produktet - design er klart med animasjonsvideo, logo og alt som trengs til en kickstarter som launches i Januar. Vi er i samtaler med innovasjon Norge, og utesteder. Vi er fortsatt under utvikling, men kommet et godt stykke. Teamet er på 6, og alle jobber uten et øre betalt. Forhåpentligvis kan vi endre litt på det når kickstarteren er avsluttet og innovasjon norge støtter oss.
Vis hele sitatet...
Hyggelig å høre! Nå er du et sted midt mellom idé og gjennomføring... Blir spennende å se om gjennomføringen er god nok!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Stormen Vis innlegg
Hyggelig å høre! Nå er du et sted midt mellom idé og gjennomføring... Blir spennende å se om gjennomføringen er god nok!
Vis hele sitatet...
Ja det blir spennende å se! Vi gir bånn gass hvertfall - Så får vi se hvordan det går. Stikkord blir: 10X rule. tenk hva man skal gjøre, og hvor mye man legge i det, gang det med 10 så har vi et godt utgangspunkt!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Update nr 3 - vi kjører på med Crowdfunding. Vi smyger fremover, sakte men sikkert! Nå går det svært mye fortere da.

Her er link til Crowdfundingen vår:

http://bidra.no/kampanje/tna-the-nig...f-f9a0e57fac33
Hvor skal de store summene komme fra som du snakker om i første innlegg?

I crowdfundingen så skriver du jo at dette skal være gratis for både brukere og utesteder. Og målbeløpet er 55k. Ikke mye å dele på 2 stk...
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av nomore Vis innlegg
I crowdfundingen så skriver du jo at dette skal være gratis for både brukere og utesteder. Og målbeløpet er 55k. Ikke mye å dele på 2 stk...
Vis hele sitatet...
Faktisk; 6 stykker.

Sitat av http://bidra.no/kampanje/tna-the-nightlife-app/06df0f6c-bf79-49c5-b25f-f9a0e57fac33
Vi er 6 stykker i teamet og har blant annet en programmerer til Iphone og en til web. Samtidig har vi en designer, og tre personer som tar seg av markedsføring, salg og ledelse - alt rundt med andre ord. Nå har vi kommet et godt stykke på vei med utvikling til IOS, og web - det ser rimelig sexy ut.
Vis hele sitatet...
Men nå vil det jo være unormalt å ta ut direkte lønn fra en crowdfunding. Dette er midler som går til videre produksjon av appen. Markedsføring, ressurser, etcetc.
Eg tenkte på at trådstarter i første innlegg er på jakt etter noen som kan lage appen, og at det er snakk om store summer som skulle deles på to stk. Eg er bare nysgjerrig på _hvor_ disse store summene skal komme fra.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Vel, jeg regner med det vil koste nattklubbene å få innpass til appen, og at det er slik de skal generere inntekter. Eventuelle premium-features og muligheter for reklamering. Hvorvidt det kommer til å bli "store" summer kan jeg ikke svare for, men konseptet er ikke helt idiot, men execution is everything så vi får se!
Det ville vært naturlig, men det står jo tydelig at dette skal være gratis for både brukere og utesteder.

Da ser eg for meg at det kun gjenstår tre alternativer:
- det over er feil og blir endret på ett senere tidspunkt
- salg av annonser eller ranking hos bruker(for utsteder)
- salg av statistikk

Men store summer? Har mine tvil. :/
Timothy Ørn, er det deg?
Først er det viktig å pepeke at OSlo er en testby for proof of concept, og begynne å tjene penger til å føre oss videre til nye byer.

Vi gjør alt vi kan for å lage en inntektsmodell som kun skaper verdi, noe vi kan med Taxiselskaper, events (relevant markedsføring), statistikk.

Samtidig har vi flere faser av prosjektet hvor vi vil lage betalingssystem blant annet.
Skulle ha valgt en original idé da.. Som ikke har blitt gjort 100x før:

https://itunes.apple.com/us/app/ut-p...470183791?mt=8
Det er aldri feil å ta andres idé så lenge man har evnen til å gjøre den vesentlig bedre.
Jeg skjønner hvor du vil henn, men å si at det er en ide som har blitt gjort hundre ganger før er nesten ute å kjøre. Ingen bruker den appen, den har ikke enkle preferansesøk, den viser ikke hva som skjer med film og siden ingen bruker den så er vennegreia ubrukelig. At utelivsapper finnes vet vi, siden vi er seriøse aktører, men de eneste som ligner på oss i større grad er i Australia og USA. Vår app er ment til å brukes, ikke bare være en ukreativ app.
Sitat av nudo Vis innlegg
Det er aldri feil å ta andres idé så lenge man har evnen til å gjøre den vesentlig bedre.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig - men da må man gjøre den bedre også. Denne appen er ikke bedre enn "ut på byen"- appen; når jeg tenker meg om er egentlig ingen av de særlig bra... Men Ut på byen vinner allikevel med et hestehode foran denne.
Siden film tydeligvis er en veldig viktig del av konseptet deres, hva får dere til å tro at datatilsynet vil la dere både livestreame og ta opptak av folk? Overvåkning er det veldig strenge regler for. Det er en stoooor forskjell på om noen deler en snap fra en uteplass til en kompis, og om dere som profesjonell aktør systematisk publiserer videoer.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Selvfølgelig - men da må man gjøre den bedre også. Denne appen er ikke bedre enn "ut på byen"- appen; når jeg tenker meg om er egentlig ingen av de særlig bra... Men Ut på byen vinner allikevel med et hestehode foran denne.
Vis hele sitatet...
Et eller annet sted må man starte, også var det dette med oppdateringer da... der bør man klekke ut noe lurt, noe som gjerne ikke bare er et hestehode foran, men gjerne en hel hest.