Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  135 24775
Alle som sier svindel, min mor fikk overført 200 000 til seg med en feiltakelse her for noen mnd siden, hun ringte banken, og de sa at dette var senderens feil, og at om hun ville kunne hun teknisk sett beholde de.

Men min mor er en rettskaffen person og fant ut hvor pengene kom fra, og hvem de skulle til, og ordnet opp.
Poenget er at BANKEN sa til henne at hun egentlig kunne drite i å betale tilbake, og dette er jo et relativt stort beløp (for en privatperson).
De fant ikke noen oppføring av utbetaling til meg. Prøver igjen imorgen. Da får jeg opp mer info i nettbanken min også vil jeg tro. Kan jo hende kjøper gir lyd ifra seg iløpet av kvelden også, men jeg tror det hadde vært greit å fått tak i vedkommende på det oppgitte nummeret imorgen for å være sikker på at det er rett person.
Navbruker fra Moss
Sitat av Choobe Vis innlegg
Alle som sier svindel, min mor fikk overført 200 000 til seg med en feiltakelse her for noen mnd siden, hun ringte banken, og de sa at dette var senderens feil, og at om hun ville kunne hun teknisk sett beholde de.

Men min mor er en rettskaffen person og fant ut hvor pengene kom fra, og hvem de skulle til, og ordnet opp.
Poenget er at BANKEN sa til henne at hun egentlig kunne drite i å betale tilbake, og dette er jo et relativt stort beløp (for en privatperson).
Vis hele sitatet...
hørtes merkelig ut siden du ikke kan beholde penger du skjønner ikke er dine, dem som overførte pengene kunne juridisk krevd pengene tilbake...
Ja, med svært stor risiko, absolutt. Jeg tror fremdeles det er det som er tilfelle.

Han er nok bare en av de som tok en sjanse etter han ble lei av den vanlige kontorhverdagen. Han tenkte på alle pengene som han styrte hver dag og at han selv bare satt igjen med en brøkdel. Så satt han der og funderte mens de gråe hverdagene puslet forbi. Den lille planleggingen hver dag gav han et lite kick, før han til syvendes og sist tenkte YOLOOOOO
Har fått opp info om overføringen i nettbanken min idag. Det lukter ikke akkurat mindre. Jeg avslører litt hva det dreier seg om nå, men utbetalingen har følgende beskrivelse: "Vår ref:xxxx - Oppgjør for <varegruppe>". Det er altså forsikringsbransjen dette dreier seg om. Varegruppen stemmer overens med varen jeg har til salgs, men istedenfor den spesifikke varen jeg selger så er det oppført en generell varegruppe. Dette ser ut som en typisk forsikringsutbetaling.

Jeg fikk en purring fra kjøper pr sms igår kveld, om jeg hadde mottatt pengene. Jeg svarte men bare stallet. Nummeret smsen ble sendt fra er det jeg vil kalle et gullnummer, men det er ikke listet hos opplysningen.

Ny purring akkurat nå. Tror jeg venter litt med å svare..
Kan ikke banken hjelpe deg med dette da?
Er vel bare til å forklare situasjonen for en kundebehandler der.
Hm, ja, så hvilken teori tror du er riktig nå? :-)
Jeg snakket med banken min igår, de sa jeg skulle ta kontakt med utbetaler. Jeg snakket med en kundebehandler der igår, da fant de ingenting, men da hadde jeg heller ingen informasjon om utbetalingen tilgjengelig i min nettbank. Jeg snakket med dem på nytt nå, og det ble mange lange pauser. Han jeg snakket med skjønte ingenting. Han fikk alle opplysningene om utbetalingen. Konto og dato og referanse. Han gjorde oppslag på referansen og fikk opp et helt ukjent navn. Han skulle sende det videre for sjekk og ringe meg opp igjen. Så spørs det om min kjøper får nyss i at noe er i gjerde. Ubehagelig spenning i hverdagen dette her.
Du har ingenting å frykte, hadde det vært snakk om 25 millioner kroner hadde jeg heller fryktet for kronjuvelene, frihet og familie :-) Dette kan vel egentlig ikke slå ut over deg på noen måte.
Er dette svindel? JA!

Sjekk-svindel, nigeria-svindel, underslag eller hva man vil kalle det er ikke viktig. Det som ER viktig er at dette er ikke reelt. Ett større norsk konsern vil aldri foreta en privat utbetaling på vegne av en av sine ansatte. Aldri. Har den "ansatte" problemer med nettbanken så får vedkommende pent nødt til å vente. Arbeidsgiver er ikke en reservepengebinge.

Og alle gode svindler blir bortforklart med problemer ett eller annet sted. Eksempelvis valutakrøll, problemer med banken, ikke mulighet til å gå i banken, nettbanktull, påloggingsproblemer osv osv. Også her. Ja, folk kan få problemer, men når man lukter ugler i mosen, så er det ofte tryggest å backe ut.
Nomore, det er vel ikke en sjel som tviler på at det er noe å være skeptisk til om man har lest igjennom alt, nå diskuteres det litt mer i detaljer akkurat hvordan det foregår ;-)

TS tenker veldig fornuftig og har ikke tenkt å paye tilbake før situasjonen er under kontroll
Det er ikke noe stort beløp det er snakk om, så vidt vi vet. Spørs om jeg er første forsøk, eller om dette har pågått lenge. Så sånn sett så burde jeg ikke ha grunn til bekymring. Men uansett så er det jobb/karriere/straffereaksjon/gud vet hva på spill for vedkommende som står bak. Jeg har ikke bedt om å bli innblandet i dette eller å måtte tenke på hva eventuelle konsekvenser blir dersom det viser seg at noen har gjort noe de ikke burde ha gjort. Folk er så egoistiske. Tenker bare på seg selv

Spent på tilbakemeldingen jeg får fra utbetaleren. Tipper de sier det bare er en feil, og ber meg betale tilbake, så glemmer vi hele saken. Jeg har ikke fortalt dem om mine mistanker.
Sist endret av bo1e; 6. november 2012 kl. 10:46.
Har du spurt banken din om hvem som eier kontonummeret du har fått beskjed om å overføre penger tilbake til?
Hun jeg snakket med i banken kunne ikke svare på det. Den kontoen hørte til i en annen bank enn min. Så enten kunne hun ikke se det, eller så kunne hun ikke opplyse om det.

Jeg snakket nå med noen litt lenger oppe i systemet hos utbetaler, og fikk først bekreftet at utbetalingen gjaldt et skadeoppgjør, og fikk høre den registrerte beskrivelsen av saken. Jeg sa da at dette var ukjent for meg, og da sa han at han ville ta kontakt med saksbehandleren for saken, og sa navnet til min kjøper. Kjøper er som tidligere nevnt ikke på jobb før kl 13 idag, så det gikk ikke. Men da la jeg bare frem saken for han jeg snakket med fra begynnelse til slutt. Det hørtes ut som han delte oppfatning med de fleste her, og meg, at her var det ugler i mosen. Han skulle ta saken videre og jeg vil sannsynligvis bli kontaktet av noen som kan ta saken derfra etterhvert. Han jeg snakket med var veldig takknemmelig, og sa jeg skulle avvente med å gi noe tilbakemelding til min kjøper og ikke overføre noen penger.

Fengselsstraff kommer jo helt an på størrelsen på dette. Hvis jeg er første og eneste forsøk, som jeg heller mot å tro, så blir ikke straffen så stor. For meg så ser det nesten ut som du mener jeg er skyld i eventuell straff vedkommende måtte få. Det er ikke jeg enig i. Den straffen er vedkommende utelukkende skyld i selv. Hadde jeg gjort noe annerledes så hadde jeg risikert å inkriminere meg selv, enten med vilje og viten, eller ved uaktsomhet.

Om jeg hadde forsøkt å beholde pengene selv, så hadde jeg også risikert hevn, kanskje enda mer enn ved å være ærlig. Men det blir helt hypotetisk, jeg vet ingenting om kjøperen. Man skal være bra psykopat hvis man prøver å utføre en svindel, og etterpå skylder på og hevner seg på et av ofrene for svindelen. Det er jeg som har grunn til å føle meg urettferdig behandlet her, ikke kjøper.

Vi får høre hva det andre offeret (arbeidsgiver og utbetaler) i saken her har å si. Jeg har som du sier mulig grunn til å være bekymret. Jeg har også brukt tid og penger på dette.

Her forsvant det et innlegg ser jeg. Det med fengselsstraff og nedover var svar på et innlegg som ble moderert vekk(?).
Sist endret av bo1e; 6. november 2012 kl. 11:24.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Alle som sier svindel, min mor fikk overført 200 000 til seg med en feiltakelse her for noen mnd siden, hun ringte banken, og de sa at dette var senderens feil, og at om hun ville kunne hun teknisk sett beholde de.

Men min mor er en rettskaffen person og fant ut hvor pengene kom fra, og hvem de skulle til, og ordnet opp.
Poenget er at BANKEN sa til henne at hun egentlig kunne drite i å betale tilbake, og dette er jo et relativt stort beløp (for en privatperson).
Vis hele sitatet...
Bare for å gjøre det klart: Man kan ikke beholde feiloverførte penger.
Banken kan ikke ta de tilbake(reversere transaksjonen), men man kan ikke beholde dem.

Bare se tilbake på saken med Grete Fossbakk som overførte en halv mill til feil person pga. en tastefeil. Og det var virkelig FEIL person. Han svidde av nesten 400.000 for saken ble anmeldt og politiet ransaket huset hans og fant igjen litt over 100 k. Han ble dømt til 120 dager i fengsel. Den sløve feiltasteren fikk etter mye krangel dekket tapet av banken.

Kilde:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...k-6438579.html
Vil bare si til TS at det er beklagelig at du opplever dette, og jeg blir stolt av menneskeligheten igjen når du behandler det på denne måten! Jeg syns du gjør en bra jobb, og det fortjener du skryt for! Jeg håper du får igjen noe for alt dette peset. Lykke til videre
Beklager ts om jeg var uklar. Nei jeg mener på ingen måte at du er skyld i det som blir av evt. konsekvenser. Det er han fyren som skulle handle med deg som er og har gjort noe kriminelt her. Du er selvsagt uskyldig og du er en som er blitt forsøkt narret inn i dette underslaget fra bedriften han fyren jobbet i. Som jeg skrev så gjorde du det man kan forvente i slike saker. Du tok kontakt både med bank og firmaet som pengene kom fra. Det er jo veldig bra for da risikerer du heller ingen rettslige etterspill.

Resten av det jeg skrev lar jeg være å gjenta da det ble moderert vekk så jeg brøt vist noen forumregler med det innlegget.
Uansett håper jeg at det ble mer klart hva jeg skrev i det innlegget og jeg mener altså ikke at det var din skyld på noen måte.

Er enig med elytsmoorhs over meg, vær stolt av at du gjorde det riktige. For mange ville nok latt seg friste av så mye penger og ville fort tatt en gal avgjørelse.
Bare til oppklaring: Jeg vet at paypal har en rollback ordning som noen ovenfor nevnte, poenget er at så lenge pengene kun er reservert inn på konto kan de fortsatt "trekkes tilbake". Dvs, de har egentlig aldri faktisk vært på din konto, men det er sendt melding til Nets (BBS) om at penger er på vei. Sletting av reservasjoner er helt normalt og gjøres svært mye, f. eks ved feil i betalingsterminal eller minibank. Det er derfor først når pengene er bokført på konto de faktisk er overført. Hvor lenge pengene er reservert varierer i stor grad på hva som er kilden til overføringen, er det utenlandsbetaling tar det lenger tid.

Kontonummer er også konfidensielt, slik at selv om du ringer den banken som er eier av kontonummeret kan de ikke oppgi til deg hvem som er eier av kontoen. Men har du navn + kontonummer kan de bekrefte eller avkrefte at disse hører sammen. I andre tilfeller må banken selv ta kontakt med eier av den kontoen det er snakk om.
Rollback av penger, i saker hvor du f.eks. blir svindlet på ebay, har ikke noe emd hvor pengene er i banktransaksjonen. Hvis paypal har bestemt seg for at dette er en svindel, så trekker de pengene fra svindler paypal balance, og han står da enten med penger mindre eller i gjeld til paypal. Pengene godtgjøres paypal-balansen til offeret. det var off-topic, spent på hva som skjer videre her

edit: obs, jeg prater utelukkende om paypal-transaksjoner
Sist endret av wanna-b; 6. november 2012 kl. 13:21.
Sitat av dvs Vis innlegg

Kontonummer er også konfidensielt, slik at selv om du ringer den banken som er eier av kontonummeret kan de ikke oppgi til deg hvem som er eier av kontoen. Men har du navn + kontonummer kan de bekrefte eller avkrefte at disse hører sammen. I andre tilfeller må banken selv ta kontakt med eier av den kontoen det er snakk om.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor konfidensielt det er med kontonummer. En regnskapsfører jeg kjenner pleier å kontakte bank for å dobbeltsjekke kontonumre før han overfører lønn til nyansatte i de firma han er regnskapsfører for. Mange små foretak har ikke egne lønnsmedarbeidere så han kjører lønn til mange små firmaer. Og når det er nyansettelser så sjekker han per telefon med banken at kontonummeret han har fått oversendt stemmer. Etter det er jo alt på dataen så da trenger han ikke sjekke.
Sist endret av ompapa; 6. november 2012 kl. 13:30.
Ble oppringt nå av avdelingsleder for den involverte avdelingen. Vedkommende takket fint for at jeg tok kontakt og beklaget ubehaget jeg ufrivillig er dratt inn i. Vedkommende ba om å få bekreftet hendelsesforløpet, og lurte på om jeg hadde meldt inn noen skade, og om jeg hadde noen som helst tilknytning til kjøper/saksbehandler utover handelen på finn.no. Vedkommende spurte også om jeg kunne sende en kopi av epost-korrespondansen mellom meg og kjøper. Jeg ba om å få skriftlig beskrivelse og bekreftelse på hva jeg skal gjøre med pengene. Det skulle jeg få. Saken skulle nå til en intern granskningsavdeling, og jeg blir sannsynligvis kontaktet igjen. Det var en svært alvorlig sak, tror jeg var ordene som ble brukt.

Takk for skryt og oppmuntringer. Jeg kjenner på dette i magen, det er faktisk ikke noen kjekk situasjon å være i.
Sist endret av bo1e; 6. november 2012 kl. 13:37.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Vet ikke hvor konfidensielt det er med kontonummer. En regnskapsfører jeg kjenner pleier å kontakte bank for å dobbeltsjekke kontonumre før han overfører lønn til nyansatte i de firma han er regnskapsfører for. Mange små foretak har ikke egne lønnsmedarbeidere så han kjører lønn til mange små firmaer. Og når det er nyansettelser så sjekker han per telefon med banken at kontonummeret han har fått oversendt stemmer. Etter det er jo alt på dataen så da trenger han ikke sjekke.
Vis hele sitatet...
Så lenge du vet kontonummer og navn på personen kan banken bekrefte om han/hun eier kontoen.
Navbruker fra Moss
tips media om uærlig ansatt i forsikrings bransjen, kansje du tjener drg en tusenlapp.
Sitat av bo1e Vis innlegg
Takk for skryt og oppmuntringer. Jeg kjenner på dette i magen, det er faktisk ikke noen kjekk situasjon å være i.
Vis hele sitatet...
At dette er en ubehagelig situasjon for deg skjønner jeg veldig godt, og det er nok ingen følelse som er lett å bare riste av seg - selv om du faktisk har gjort ALT etter boken og oppført deg meget ryddig her!
Også kjent som 1000-kronertipset? Da ville jeg hvertfall holdt meg anonym.

TS: Denne fyren her er helt tydelig en fyr som er lei av livet sitt og mangler fornuft. Han kommer helt sikkert til å angre bittert på hva han har gjort når han mister jobben sin pga dette med alt annet enn en god referanse å ta med videre. Han kommer aldri til å hevne seg, og heller ikke kontakte deg igjen. I så tilfelle, politi. Synes du har opptrådt veldig bra, og jeg må innrømme at tråden er av de mer spennende på lenge.
Syns da det er på sin plass at dette såkalte selskapet gir deg en liten påskjønnelse for å ha luket ut en dårlig ansatt. I tillegg til at de unngår å bli svindlet på grunn av deg.
Keep us updated!
Flott at du sa ifra om det til bedriften, kp til deg
Hei Bo1e,

Nå som du har kommet så langt, hvorfor ikke dra den enda lengre?

Anmelde, Media og Rettssak. Få noe penger ut av bryet.
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Anmelde, Media og Rettssak. Få noe penger ut av bryet.
Vis hele sitatet...
Hva skal han anmelde? Og hva skal media gjøre med saken?
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Hei Bo1e,

Nå som du har kommet så langt, hvorfor ikke dra den enda lengre?

Anmelde, Media og Rettssak. Få noe penger ut av bryet.
Vis hele sitatet...
Media og 1000kr-tipset? Det synes jeg rett og slett er upassende. Her har Bo1e gjort alt riktig og ryddig så langt, og jaggu har selskapet fulgt opp! Dette er storveis på veldig mange måter! Hadde selskapet ikke tatt tak i det, bedt ham dra til H eller tilsvarende, da hadde det vært noe annet. Men man bør ikke bringe media på banen når selskapet opptrer korrekt! For det første er det nettopp samarbeidsvilje og åpenhet samfunnet trenger, og da er det rett og slett uetisk å lage kvalm når man først finner det. For det andre vil folk som går til media med slike saker fremstå som sytepaver. Og for det tredje vil ikke vg betale penger for det heller., da dette ikke er en pangsak.

Hvis noen skal anmelde noe, så er det vel bedriften som har blitt utsatt for svindelen?
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 17:41.
Jeg syns ikke dette er noen kjekk situasjon, så jeg vil nødig hale det ut noe mer enn jeg trenger. Jeg forventer å bli kontaktet igjen av de som har overtatt saken, men jeg vet ikke når. Jeg sier ifra om at jeg syns dette er ubehagelig, så får de avgjøre om de vil gi meg noe for tort og svie.

Jeg har vært i kontakt med tre banker nå for å få bekreftet det ene og det andre igår og idag, og alle tre har sagt at de kan ikke SE hvem som eier en konto, så lenge kontoen ikke tilhører deres bank. De kan se hvilken bank kontoen tilhører men ikke hvilken kunde. Det har ikke vært noe problem å få bekreftet eller avkreftet eier av en konto når jeg har kommet i kontakt med rett bank.

Jeg har ikke prøvd å få oppgitt navn på eier av konto med bare kontonummer å vise til.
Sist endret av bo1e; 6. november 2012 kl. 14:35.
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Hei Bo1e,

Nå som du har kommet så langt, hvorfor ikke dra den enda lengre?

Anmelde, Media og Rettssak. Få noe penger ut av bryet.
Vis hele sitatet...
Er ikke vits og dra firmaet det er snakk om inn i media for noen småpenger, jobb en dag eller tre så sitter du igjen med samme sum og du har en mye bedre følelse innanbords.


TS: Flott gjort, utdelt KP og jeg er sikker på at firmaet vil gi deg en sum for dette, dog i verste fall en symbolsk en.
Kan være fyren prøver å svindle penger fra sin egen bedrift, og det er mulig han har gjort det flere ganger før også?

Isåfall ville jeg spurt om å få beholde pengene for ubehaget, synes det virker rett og rimelig.
Ukas mest spennende tråd Kudos til TS for god oppførsel!
Fortsett å oppdater oss

Lykke til
Må si at du gjør det rette ved å kontakte bedriften, og handlet på rett måte.

Å ta pengene selv når de kommer på kontoen på den måten, vil jo være helt feil.
Om forsikringsselskapet hadde oppdaget at de hadde mistet 25000,- som ble sporet opp til kontoen din, så hadde jo du blitt medskyldig ?


KP for spennende tråd og for at du velger å være en ærlig borger =)
Jeg ble i går kontaktet av en intern gransker som hadde fått saken. Måtte også bekrefte hendelsesforløp og detaljer ovenfor denne. Fikk beskjed om at de kom til å agere på saken idag, og at jeg ikke skulle avsløre noe ovenfor kjøper og stalle til idag, slik at de fikk anledning til å organisere det de hadde tenkt å gjøre. Jeg gikk med på det, og svarte på en purring jeg hadde fått av kjøper med enda litt mer uthaling av tid. Jeg begynte å bli bekymret for at lunten skulle bli luktet men fikk svar og det virket ikke som kjøper var urolig. Jeg sov likevel ikke så godt i natt.

Ble kontaktet på nytt av granskeren idag. De hadde konfrontert kjøper, og vedkommende var nå suspendert. Det hørtes ikke ut som de var sikker på omfanget enda. Jeg spurte om de hadde utlevert meg på noen måte, og det hadde de ikke, men dersom jeg var den eneste involvert med kjøper for øyeblikket (eller overhodet) så ble gjerne to og to lagt sammen. Jeg spurte om det var sannsynlig at kjøper ville fortsette å kontakte meg, men det trodde ikke granskeren. Jeg fikk forståelse av at de hadde gjort det klart for kjøper at de hadde kontroll på situasjonen og pengene, og at jeg derfor ikke kom til å bli kontaktet av kjøper verken med tanke på penger eller varen jeg hadde til salgs i utgangspunktet. Det håper jeg er riktig. Ellers sa granskeren også pent takk for at jeg reagerte og samarbeidet. Det var fortsatt mulig de måtte ta kontakt med meg igjen, men det var ikke helt sikkert de trengte det. Det var også mulighet for at det ville bli en påskjønnelse for mitt vedkommende. Dette ville de komme tilbake til.

Jeg håper virkelig dramaet er over..
Hvis du har pengene enda så er vell ikke dramaet over ?

eller har du levert de fra deg?
Sist endret av VitoScaletta; 7. november 2012 kl. 11:41.
Pengene er tilbakebetalt i henhold til instruksjoner jeg fikk i går.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Hva skal han anmelde? Og hva skal media gjøre med saken?
Vis hele sitatet...
Media kan skrive en sak for å advare folk mot like situasjoner
Håper du får cash for innsatsen ts, det er i høyeste grad fortjent når du klarte å være ærlig selv med masse ekstra cash på konto. Vil si minst 10% vil være på sin plass.
Du fikk bare ett lite takk ?

Uansett, du gjorde det rette!
Den mest interessante tråden på lenge.
Kred til TS som luktet lunta og ordnet opp.
Jeg hadde krevd penger for oppreisning,ikke bare et TAKK. Du avslørte jo saken for dem , hvis ikke så kunne jo dem vært nede i bøtta med 25 k minus ! Krev kompensasjon for ditt arbeid!
Utrolig spennende tråd, og godt gjort. Smart svindelmåte. Skal snart begynne å jobbe i et stort revisjonsfirma, så synes dette er veldig interessant, og nyttig å bli kjent med. Fortsett å holde oss oppdatert!
Det var jo faktisk alt annet en smart largim..
Spennende lesning, og godt jobbet! Hadde du ukritisk betalt tilbake beløpet, tviler jeg på at underslaget hadde blitt oppdaget med det første. Viser at det er viktig å sjekke hvor pengene kommer fra, og aldri stole 100% på folk, måtte de virke aldri så pålitelige.
Sitat av Srbija Vis innlegg
Jeg hadde krevd penger for oppreisning,ikke bare et TAKK. Du avslørte jo saken for dem , hvis ikke så kunne jo dem vært nede i bøtta med 25 k minus ! Krev kompensasjon for ditt arbeid!
Vis hele sitatet...
Grådigheten lenge leve.

Jeg blit kvalm av alle menesker som skal kreve og kreve og kreve.
Vel kanskje du heller skulle se på hva ts nå har gjort for det selskapet?
Selskapet har fått muligheten til å kvitte seg med en illojal ansatt, de har ikke tapt en krone på akkurat denne saken.
Men de har som resultatet av ts sine handlinger eliminert muligheten for at den langfingrede ansatte skal stjele mer. Det er også mulig de kan avdekke evt. andre underslag den tidligere ansatte har gjort slik at selskapet kan kreve å få pengene refundert. Ts kan faktisk ha spart selskapet for millioner av kroner.

Dessuten vil det være en genial form for "voksenopplæring" om de belønner ts godt. Jo fler som hører at ts fikk belønning jo flere vil kanskje ta en like god avgjørelse som ts gjorde.

Ta meg feks. Jeg er ekstremt presset økonomisk og har vært det i et halvt år. Har bare deltidsjobb akkurat nå. Dvs sjefen ringer om noen er syke feks. Resultatet er at jeg nesten aldri tjener mer en 6-8K i måneden. Har måtte slutte med alt som vanlige folk gjør som å gå på byen, stikke på kino, spise en burger sammen med gode venner, ja helt vanlige ting kan jeg ikke gjøre fordi jeg ikke har penger. Om det var 25K ekstra på min konto så tror jeg ærlig talt at jeg ville hatt en svært vanskelig avgjørelse å ta. Og jeg kan ikke garantere at jeg hadde valgt rett. Om jeg anså at muligheten for belønning var tilstede så ville det vært et svært mye enklere valg. Og det å kunne stoppe underslag så tidlig som mulig vil jo gagne samfunnet og bedriftene det gjelder så ja jeg synes en belønning til ts er på sin plass. Ts holdt seg på den smale sti, var ærlig og gjorde de rette tingene selv om kontoen var velfylt og mange i tråden (jeg også) mer eller mindre mente ts burde ta penga. Men ts var ærlig og slikt bør belønnes.