Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 5831
Hva bør jeg gjøre ?
Litt TIPS fra dere som har levd en stund ville vært strålende
Hilsen en 13åring med lite erfaring :I
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Du kan jo ta diverse strøjobber, måke sne på vinteren, klippe gress på sommeren. Gå med avisa, få deg jobb som "stabler" på Rema.

Har du et talent innenfor noe brukbart kan du kanskje utnytte det til å tjene penger?
når du er 13 er det vell normalt å få lommepenger av mor of far?
Sitat av seppoen Vis innlegg
når du er 13 er det vell normalt å få lommepenger av mor of far?
Vis hele sitatet...
ja, omtrent 200 kroner i uka...
EDIT: har du litt peiling kan du hjelpe eldre med data? det er jo bare vår generasjon som har vokst opp med det og kan det, så du trenger ikke å kunne så mye for å tjene litt... jeg fikk 300 i går bare for å fjerne ett virus
Sist endret av vangsfreaken; 16. juli 2012 kl. 04:13.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
ja, omtrent 200 kroner i uka
Vis hele sitatet...
200?! Jeg fikk 50kr, og måtte tjene resten selv. Det var da nok til å se en film på kino, men da måtte jeg ta sykkelen, for det var ikke nok til buss.

Damn i feel old right now...

OT: Meste du kan gjøre er nok nevnt
jeg har brukt 3 siste sommerene (også denne) på å vært på linefisket.
her tjener vi mellom 3-4k i døgnet

edit: baksiden er jo at man er borte i 5-6 uker av gangen, første turen min var vi ute 8 uker, dæven så lang den sommeren var..
Sist endret av columbia; 16. juli 2012 kl. 09:04.
Stikk til sverige å kjøp snus. Selg de til dobbelt pris. La oss si du kjøper en general løs for 45kr, så selger du den for 90 til kompiser, osv. Selger du ut en sylinder eller to, så får du god fortjeneste
-Rar på fulltid.
Spør rundt i butikker i nærheten.
Alltid en eller annen som trenger en "lagergutt" eller som andre har nevnt "stabler", samt "sånn_fyr_som_pakker_i_posene_for_kunder" er det mange som ønsker på sommeren.

Snakker av erfaring, "jobber" i lydbutikk selv. (og er 13)

Klipper også plenen hos mormor, farmor og pappa.
Farmor: 200 (ca. engang i uka)
Mormor: 300 (ca. annenhver uke)
Pappa: 150 (ca. annenhver uke)

Dette med plenklipping er god "inntekter" for meg.

Lykke til!
Sist endret av djrubber; 16. juli 2012 kl. 09:24.
Når jeg var 13 jobbet jeg tre uker på NTNU med vasking og maling (+ noen andre småjobber)

Maling er jo en fin måte å tjene penger på. Du har sikkert noen i slekta som skulle ha malt huset
Sitat av cubensis Vis innlegg
Stikk til sverige å kjøp snus. Selg de til dobbelt pris. La oss si du kjøper en general løs for 45kr, så selger du den for 90 til kompiser, osv. Selger du ut en sylinder eller to, så får du god fortjeneste
Vis hele sitatet...
Han er 13, tror han kan glemme det
Om han velger å gjøre det er hannes valg. Gutten spurte om hvordan han kunne få cash
Du kan sikkert få deg jobb hos kommunen, klippe plenen eller noe
Tjente selv 3k ifjor for å formatere pcr hos en vidregående skole. lett tjente penger

EDIT: fikk også en 32gb minnepenn fra corsair, gtr versjonen
Sist endret av norf3ar; 16. juli 2012 kl. 09:59.
Gå tur med hunder i nabolaget, samt barnepass er vel greie inntektskilder?
Sitat av cubensis Vis innlegg
Om han velger å gjøre det er hannes valg. Gutten spurte om hvordan han kunne få cash
Vis hele sitatet...
Og hvor lett tror du det er for han og handle snus når han er 13?
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Og hvor lett tror du det er for han og handle snus når han er 13?
Vis hele sitatet...
Ikke noe problem det, kommer bare litt an på hvem man handler hos.
Sitat av norf3ar Vis innlegg
Du kan sikkert få deg jobb hos kommunen, klippe plenen eller noe
Tjente selv 3k ifjor for å formatere pcr hos en vidregående skole. lett tjente penger

EDIT: fikk også en 32gb minnepenn fra corsair, gtr versjonen
Vis hele sitatet...
Er det ikke rimelig uforsvarlig å la en 13 åring klippe gresset?
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Uforsvarlig å klippe gress som 13 åring? På hvordan måte?

#Med traktorklipper skjønner jeg deg, men med vanlig gåklipper ser jeg ikke problemet. Dog er det aldersgrenser for dette om han skal jobbe innenfor det kommunale.
Sist endret av Lovegame; 16. juli 2012 kl. 11:08.
Hvis jeg husker rett så er det faktisk 16års aldersgrense på å bruke gressklipper
Sist endret av fishfuze; 16. juli 2012 kl. 11:09.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Sitat av fishfuze Vis innlegg
Hvis jeg husker rett så er det faktisk 16års aldersgrense på å bruke gressklipper
Vis hele sitatet...
Fikk akkurat skrevet dette inn i svaret mitt. Men å klippe plenen hos naboer o.l. er det virkelig ikke noe problem med.

Tjente selv godt med penger slik som 13 åring. Laget også fluer til fluefisking som solgte meget godt!

Ellers kan du hjelpe til på gårdsbruk i nærheten, selge aviser for VG, sitte barnevakt, hjelpe folk med PC om du er litt kyndig selv. Mye man kan gjøre.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
200?! Jeg fikk 50kr, og måtte tjene resten selv. Det var da nok til å se en film på kino, men da måtte jeg ta sykkelen, for det var ikke nok til buss.

Damn i feel old right now...

OT: Meste du kan gjøre er nok nevnt
Vis hele sitatet...
kan ikke huske sist jeg kom meg inn på kino med noe mindre enn 100 i bilett og 40 i buss
-Gå med reklame
-Gå med aviser
-Klipp gresset/Måk snø for folk
-Mal hus

Det var det jeg kom på av ting. Er ikke mye man kan gjøre som 13-åring
Sist endret av Tryllestav; 16. juli 2012 kl. 11:35.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Ikke noe problem det, kommer bare litt an på hvem man handler hos.
Vis hele sitatet...
Hadde personen vært 16 hadde det vært en annen sak, hadde jeg stått i kassen og jeg driter som regel i alder, men faen å selge til en 13 åring er bare IDIOTI!
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Nå er det faktisk mange 13 åringer som ser ut som 16 åringer. Og omvendt.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
Er det ikke rimelig uforsvarlig å la en 13 åring klippe gresset?
Vis hele sitatet...
Hvorfor?

Ontopic:

Jeg personlig bodde på gård så fikk mine penger derfra, men var mange rundt meg som stakk til en random bonde og fikk en eller anne slags jobb via dem.

utrolig mange valgmuligheter der altså!
Sitat av spelley Vis innlegg
Er det ikke rimelig uforsvarlig å la en 13 åring klippe gresset?
Vis hele sitatet...
første gangen jeg klipte gresset var i 3 klasse.. så det er ikke uforsvarlig og la en 13 åring klipe gresset
Jeg blir 15 i år, jobber selv på søppelbilen, er dritmorro Men du må være litt utholden og i stand til å løfte søppeldunker på opp til 30 kilo elns?

EDIT: Er jævlig tungt arbeid... bor i en liten kommune i Nordland. Iløpet av en dag løfter 2 søppelmenn godt over 1 tonn søppel hver.
Sist endret av Kestrel; 16. juli 2012 kl. 13:53.
selge bær langs veien er en grei måte og tjene penner på

ellers kan du jo gå og sellge deg selv på gatehjørnet
Sitat av spelley Vis innlegg
Er det ikke rimelig uforsvarlig å la en 13 åring klippe gresset?
Vis hele sitatet...
Nei, er heller ikke uforsvarlig å la en 13åring bruke traktor, alt kommer opp til situasjon rundt deg er.

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
kan ikke huske sist jeg kom meg inn på kino med noe mindre enn 100 i bilett og 40 i buss
Vis hele sitatet...
Når man er 13 så har man barnebillett også må du huske
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Begynn og selg VG! Tjente 300 kr igår på under 2 timer
Sitat av Clayton Vis innlegg
Begynn og selg VG! Tjente 300 kr igår på under 2 timer
Vis hele sitatet...
Som sagt over www.md.no

husker jeg tjente 250 kr på 1 time.. lett tjente men værste dritt jobben du får!
Sitat av KaiN Vis innlegg
Nei, er heller ikke uforsvarlig å la en 13åring bruke traktor, alt kommer opp til situasjon rundt deg er.



Når man er 13 så har man barnebillett også må du huske
Vis hele sitatet...
Man skal jo gjerne ha en returbilett også
Sitat av w3lbeck Vis innlegg
Som sagt over www.md.no

husker jeg tjente 250 kr på 1 time.. lett tjente men værste dritt jobben du får!
Vis hele sitatet...
Hvordan er det den værste dritt jobben?
Vurdere og selge vg, det er jo ganske fin timesbetaling synes jeg.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
kan ikke huske sist jeg kom meg inn på kino med noe mindre enn 100 i bilett og 40 i buss
Vis hele sitatet...

Husker godt sist jeg kom meg inn på kino for under 100kr.
Når jeg gikk på kino som 10-13 åring så kostet det ca 40 kr for barn å komme seg inn og 65 for voksen.

Det er ikke akkurat så lenge siden
Hør da, når jeg var 12-13 så gikk jeg med VG på søndager, solgte ca 30 aviser, tjente 300-400kr.

Jeg klipte gresset hos oldemora mi, fikk 200kr. Tokk meg 1 time.

Fikk ukelønn av mor og far.

Jeg tjente rundt 500-800 i uka.
Lettjente penger? Få deg jobb, gjerne i butikk. Har selv jobbet sånn ukentlig i snart tre år, og det er mye å hente, både i lønn og frynsegoder
Never fallin'
Godzillaa's Avatar
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
200?! Jeg fikk 50kr, og måtte tjene resten selv. Det var da nok til å se en film på kino, men da måtte jeg ta sykkelen, for det var ikke nok til buss.

Damn i feel old right now...

OT: Meste du kan gjøre er nok nevnt
Vis hele sitatet...
Nå er kinoen litt dyrere også da, men skjønner hva du mener
Hvis du bor i bergen vet jeg at det finnes en forening/organisajon for ungdom der man kan møte og å få seg jobb. Bare å møte opp, så får du hjelp til resten. Husker desverre ikke navnet... men skal sa om jeg finner det ut.
Sist endret av Zaloz; 16. juli 2012 kl. 16:56.
Når jeg var 13 var det som oftest inntekt i form av månedspenger på 150 kr. Det var kjipe stunder. Trenger vel ikke noe særlig mer enn aftenposten. De ansetter ungdom, og har en veldig grei lønn i forhold til arbeid.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Når jeg var 13 var det som oftest inntekt i form av månedspenger på 150 kr. Det var kjipe stunder. Trenger vel ikke noe særlig mer enn aftenposten. De ansetter ungdom, og har en veldig grei lønn i forhold til arbeid.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg skal selge aviser hva tjener jeg best på?
Med minst arbeidtid, fri og lønn og sånt?
Om du bor i litt landlige omgivelser eller har tilgang til et slikt sted hvor man kan plukke bær vil jeg anbefale deg det, er nok en stund til multene o.l. begynner å bli spisende men når de gjør det:

- Plukk multebær, blåbær, bringebær og evt andre bær.
- Rens bærene.
- Lag syltetøy av de (bær + ønsket mengde sukker), eller frys de ned i kilosposer.
- Heng opp lapp på butikker i nærheten å si at du selger selvplukkede bær/hjemmelaget syltetøy av den og den typen.
- Mange finere restauranter er også villige til å betale en god pris for ferske ville bær.

Med en kilospris på si ca 100-lappen skal det ikke mange timene til før du har litt.
Gjorde dette selv i mine yngere dager. Timesbetalingen er ikke så god som på rema 1000, men du får god trim, mye lærdom og mange fine timer i skog og mark
hvis du bor i et tettsted kan du prøve deg på cafeer osv som oppvaskgutt
Jobber selv på en cafee og her jobber en gutt på 13 som ryddegutt, det er ofte litt store cafeer trenger folk til å vaskeopp. Er litt drittjobb men er mye enklere enn å stå i kassa som jeg gjør, bare ha med radion inn på vaskerommet
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
hvis du bor i et tettsted kan du prøve deg på cafeer osv som oppvaskgutt
Jobber selv på en cafee og her jobber en gutt på 13 som ryddegutt, det er ofte litt store cafeer trenger folk til å vaskeopp. Er litt drittjobb men er mye enklere enn å stå i kassa som jeg gjør, bare ha med radion inn på vaskerommet
Vis hele sitatet...
Er det ikke veldig umoderne med "oppvaskgutter"? Trodde cafeer hadde oppvaskmaskin(er).

Til TS: Noen dealer du kan gjøre med foreldre:
1. Du kan få lov til å pante flasker, hvis du får kronene (om foreldrene dine er skilt, har du to steder )
2. Har dere oppvaskmaskin, kan du si for eksempel "kan jeg få 5-10 kr hver gang jeg tar ut av oppvaskmaskinen." (gjorde jeg før)
3. Litt rart, men du kan rote i søppelkasser osv, der finner du flasker. Kan fort bli noen kroner.
4. Om du går på fotball, kan det muligens være dømmejobber? Er iallefall det i bygda jeg bor i. 150-200 kr.

Ellers er det bare å spørre rundt i butikker o.l.

Det var noen tips fra meg
Sist endret av Oatre; 16. juli 2012 kl. 19:13.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av Oatre Vis innlegg
Er det ikke veldig umoderne med "oppvaskgutter"? Trodde cafeer hadde oppvaskmaskin(er).
Vis hele sitatet...
Nei. det er ikke umoderne. Resturanter har har steamere. Men en trenger noen til å tømme tallerker for rester, skylle av tallerker og glass og noen må sette det på plass etterpå. Ofte blir dette gjort av servitør eller en dedikert oppvaskgutt. Er egentlig ganske greit arbeid som jeg tror du skulle kunne fått deg.

Men det er lover om hva en 13. åring kan jobbe med, og hvor mye en kan jobbe.

Sitat av LO ungdom
Når du har fylt 13 år kan du ta lettere arbeid, som for eksempel lett kontorarbeid, lett budtjeneste, lett rydde- og pakkearbeid, ombæring og salg av aviser, lett bibliotekarbeid, arbeid på bevertningssteder, opprydnings- og vedlikeholdsarbeid i parker og lignende. Men før du har fylt 15 år kan du ikke jobbe mellom kl 20.00 og 06.00.

Når du har fylt 13 år kan du jobbe opp til 7 timer i døgnet på undervisningsfrie dager og 25 timer i uka i undervisningsfrie uker. Går du på skolen den dagen eller uka du jobber, skal din arbeidstid ikke overstige 2 timer i døgnet og 12 timer i uka.
Vis hele sitatet...
Sist endret av tep0sen; 16. juli 2012 kl. 19:30. Grunn: fikset på formatering
Får du ikke lommepenger av foreldrene dine? Du kan eventuelt foreslå at du tar enkelte oppgaver hjemme som f.eks. sette inn og ta ut av oppvaskmaskinen, vaske og støvsuge gulvet, tørke støv, klippe gresset osv mot at du får en slant for det. Du kan også spørre slektninger eller foreldrene til vennene dine og du kan ta på deg diverse oppdrag for dem. Det kan f.eks. være å rydde for dem eller klippe gresset. Bortsett fra det så ser jeg ikke at det skal være så veldig mye annet du kan tjene penger på. Som oftest må man være 18 for å kunne registrere seg på diverse ting og ta normale jobber.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Og om du har litt kjøtt på bena, og bor i nærheten av en gård, hiv deg med på slotta!
Tjente latterlig mye penger med å tråkke silo, rake gress, hesje osv. Greit med 120kr timen for en pjokk på 13 år, spesielt om det er 5-6 timer daglig i en uke eller to.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Og hvor lett tror du det er for han og handle snus når han er 13?
Vis hele sitatet...
jeg klarte det lett da jeg var 13... nå er jeg 15 og 1.96cm høy ( var 1.80ca )
Du kan jo alltids prøve å få tak i en lokal pedo og prostituere deg.

on a more serious note:
Spør naboene om de trenger hjelp! funket alltid når jeg var 13
Sitat av spelley Vis innlegg
Er det ikke rimelig uforsvarlig å la en 13 åring klippe gresset?
Vis hele sitatet...
Litt på kanten er det vel, men om han bruker hjelm så går det nok fint.