Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  173 27646
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Angående mensatesten..

Jeg har aldri sett noen som har skåret under 115 på den.
De aller fleste jeg har sett har fått score på over 125 poeng, noe som er SVÆRT usansynelig med tanke på at snittet skal være på 100 poeng.

IQ-tester bør taes med en stor klype salt.
Sist endret av Bombasa; 18. juni 2012 kl. 17:23.
Tror det handler mye om grunnlaget man legger når man er ung, hvis du øver deg på enkle regnestykker, eller prøver å lese enkle bøker vil du trene hjernen. Samtidig er et godt kosthold viktig, sunt variert kosthold. Hvis man gjør dette, er jeg ganske sikker på at det blir enklere å lære seg nye ting mye raskere når man blir eldre.

Gikk selv fra 3.6 til 5 i snitt etter litt mere jobbing hjemme, så er noen ganger det ikke er mye som skal til for å gjøre det litt bedre
Sitat av 1234554321 Vis innlegg
Hey freaks.
Jeg gikk ut av ungdomsskolen med 2,3 i snitt.
Har hatt mye fravær og egentlig gitt ganske faen i dette skole året men har aldri fått høyere enn 3,0 i snitt når jeg faktisk gjorde en insats* heller.
Men det jeg lurer på er om intligens* kan måles i prøver og skole arbeid*?

Jeg var også innlagt på en post på den lokale barne og ungdoms psykologiske* avdelingen der jeg scorte ca 70% (+/-) over gjennomsnittet på alle prøver (Norsk, Matte og Engelsk).
Føler og får høre at jeg som oftest er mer intligent* enn jevnaldrende når det kommer til generel* kunnskap om litt mer hverdagslige temaer og problem* løysninger* og at det som oftest er det og gidde og bry seg og konsentrere seg som er problemet mitt.

Så det jeg lurer på er;
- Tror dere det er mangen* der ute som egentlig er veldig intligente* men som ikke klarer og gjenspeile* dette i skole arbeid/prøver?

- Hva er forskjellen på intligens* og å være smart?
Jeg ser på og være smart som og være type skule flink*, og intligent* som at du klarer deg gjerne betre i hverdagen.

Og dette er ikke en skryte tråd.
Det er forskjell på og være og bevist* på noe og tørre og innrømme det enn og skryte om det.
Det jeg vil ta opp er at kanskje skulen får frem kunnskapen til elever på en litt feil måte?
Skulle det vert mer tilpasset med tanke på hva hver* og en elev trengte med tanke på pc i undervisning, muntlige prøver og andre hjelpe middler* som kan hjelpe elven* til og få vist sitt beste?

Peace out!
Vis hele sitatet...

* Orddeling, gramatikk etc. Så at du scorte 70% (+-) over gjennomsnittet i bla Norsk, tror jeg ikke noe på.

Poenget du har, og som er legitimt, er at intelligens typ IQ måles etter visse standarder og metoder som er utviklet for å måle en viss type IQ.

Albert Einstein sa en gang: "Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid".

Samfunnsinteresse gjenspeiles ikke nødvendigvis i høy IQ, det er bare å ta turen til løvebakken og se på hva de lirer av seg.
Det er vel egentlig for lengst fastslått at IQ ikke er verdt en dritt, det er tross alt aldri de med høyest IQ som klarer noe som helst. Få av medlemmene i mensa oppnår noen gang noe stort med livet sitt. Misforstå meg rett; Du kommer ingen vei med en IQ på 60, men har du over 110-120 så spiller det liten rolle. En med 110 i IQ kan være mye smartere enn en med 170 i IQ.

Kunnskap > IQ
Jeg vil heller sitte på med en idiot med lappen skal kjøre enn ett geni som aldri har sett en bil.
Sist endret av TheFatNorseman; 18. juni 2012 kl. 17:32.
Ifølge Wikipedia baserer DMI teorien seg på at det finnes syv ulike typer intelligenser. Det kan gjerne være trådstarter er god på en eller to av intelligensene, men gjennom erfaringer så er jeg av den oppfatting om at det i nesten alle tilfellet er en relasjon mellom de fleste av de forskjellige intelligensene. Det er vanskelig å svare gi et ja eller nei som svar på spørmålet, men jeg velger å si som min egen personlige konklusjon basert på personlige erfaringer at det er liten sjans for at almenheten vil oppfatte deg som en meget intelligent person.

http://no.wikipedia.org/wiki/De_mange_intelligenser
Sist endret av omba; 18. juni 2012 kl. 17:36.
Som nevnt tidligere, det finnes forskjellige felter du kan være intelligent på. Ikke bare matematikk etc...

Jeg selv er drit dårlig i matematikk, men har god forståelse innen data og programering..
IQ:The square box fits in the square hole.
Visdom: Jeg skal ikke sparke den bjørnen, for da dreper den meg.
Intelligens: ...So that's how gravity works.
EQ: Vote for me! I'll fix everything.
Sist endret av TheFatNorseman; 18. juni 2012 kl. 17:37.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av gamernuub Vis innlegg
Som nevnt tidligere, det finnes forskjellige felter du kan være intelligent på. Ikke bare matematikk etc...

Jeg selv er drit dårlig i matematikk, men har god forståelse innen data og programering..
Vis hele sitatet...
*raise hand*

Jeg fikk 3 i matte på ungdomsskolen, 2 på vgs og strøk på forkurset.
Intelligens er det som setter deg i stand til å ta deg fram i livet uten akademisk utdannelse.
Akademisk utdannelse er det som setter deg i stand til å ta deg fram i livet uten intelligens.
Du er ikke Intligent med 2,3 i snitt, Hvorfor? fordi du dreit i skolen og da er du ikke mye intligenent !
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Intelligens er det som setter deg i stand til å ta deg fram i livet uten akademisk utdannelse.
Akademisk utdannelse er det som setter deg i stand til å ta deg fram i livet uten intelligens.
Vis hele sitatet...
Går det an å lære seg intelligens da? Eller er det bare medfødt?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av ViceR Vis innlegg
Vel, for det meste så bare tuller jeg med folk her. Er skoleflink, men det er en annen sak.

Folk her har kanskje ikke høy nok IQ til å forstå sarkasmen?
Vis hele sitatet...
Joda, for all del, vi(vel, de fleste, bl.a meg) forstår sarkasmen. Ingenting galt i å være skoleflink - eller jeg mener egentlig, Norge som land burde _definitivt_ ha mange flere sterke folk innen ulike fagdisipliner. Det Norge har nå mye av, er flittige, men middels gode studenter.

Derimot pretensiøse akademikere, som ikke er flinkere på sitt fag, enn de er til å slurpe kaffelatte, de menneskene nedgraderer jeg kjapt!
Ingen som har sett Waking Life?
"Words are inert. They’re just symbols. They’re dead. You know? And so much of our experience is intangible. So much of what we perceive cannot be expressed. It’s unspeakable. And yet, you know, when we communicate with one another and we feel that we have connected and we think we’re understood I think we have a feeling of almost spiritual communion. And that feeling may be transient, but I think it’s what we live for."

Din språklig intelligens ser ikke ut til å være så høyt utviklet. Du kunne bare bladd opp i ordboken før du postet dette, dog. Kanskje det kan være noe å tenke på til neste gang? Det er nå en gang slik at det er du som kjenner deg selv best. Vi kan ikke avgjøre noe om din sosiale intelligens, Visuell - spatial intelligens, musikalsk intelligens og så videre. Hvor mye innsats du gjorde er heller ikke helt klart for meg. Ei heller om det kan være situasjonen du er i som har vært med på å utløse dette resultatet. Du må uansett huske at hvis du ikke tror på deg selv vil ingen andre gjøre det heller.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Fordi språket er det viktigste verktøyet innen kommunikasjon?
Vis hele sitatet...
Galt. Kroppspråk og bevegelser/berøringer osv står for 70-80% av kommunikasjonen mellom mennesker.
Uansett, er det fullstendig mulig å forstår hva TS skriver i sitt innlegg, det er bare å indrømme først som sist at det bare er typisk pirk som skaffer mye KP.
Sist endret av sgt_coke; 18. juni 2012 kl. 18:48.
Så det jeg lurer på er;
- Tror dere det er mangen der ute som egentlig er veldig intligente men som ikke klarer og gjenspeile dette i skole arbeid/prøver?


Ja, det tror jeg, men å si intelligente blir litt feil. Alt handler om interesser
Gikk ut av ungdomsskolen med 2,6 i snitt.. Avsluttet nettopp en linje som interesserer meg på høyskole/fagskole nivå, og der gikk jeg ut med over 5 i snitt.
Sist endret av spypsy; 18. juni 2012 kl. 18:57.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Ikke først nei, men om du ser 50 andre hopper av en bro så følger du fort etter.
Vis hele sitatet...
Så, dette er med andre ord en slags Kollektiv "selvmordssekt"? Jeg er glad det finnes nok av mennesker som faktisk tenker og handler uten å rette seg etter andre.
Jeg har aldri vært skolesmart eller vært god i matte, men jeg føler meg ikke akkurat dum heller. Her hatt mange jobber, og skolen har ikke hjulpet en dritt. Ikke at det hadde gjort noe med gode karakterer, jeg kan om jeg vil, det kan de fleste.

Om du vil ha gode karakterer koster det ikke sinnsykt mye å ta eksamner, jeg måtte jo fylle ut karakterkortet med de fagene jeg strøk i, og det gikk konge egentlig.
Ikke stress med karakterer, men fraværet hadde det ikke gjort noe å fikse.
Tja, intelligent er ikke bare skoleflink, det kommer og på intelligens når det kommer til sosiale emner For meg, er det å være intelligent at man kan ha en samtale om f.eks. politikk eller samfunnsproblemer, ikke nødvendigvis om du kan regne 10 linjer mattestykker.
Merker hvertfall fort mangelen på sosial intelligens i slike poster som det her..

Sitat av Maniox Vis innlegg
30-50% av mennesker vet ikke dette.

u c what i did thar
Vis hele sitatet...
Men så er faktisk det har han kommer med fatka, c what i did thar?

kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Body_language noen mener det er mer å..
Det er en ekkel, pretensiøs holdning jeg har oppfattet blant mange her på freak, at de forherliger sin egen intelligens. En gjennomsnittlig person er nettopp det: forbasket gjennomsnittlig - verken mer eller mindre. Å slenge rundt seg med IQ-skårer på nivå med Einstein eller gode karaktersnitt får ikke frem noe annet enn deres narsissisme. Med mindre man har noe annet å vise til enn ens evne til å pugge amerikanske presidenter eller plasserre trekanter er det ingen grunn til å tro at man har fått utdelt noe mer enn gjennomsnittet.
Sitat av sgt_coke Vis innlegg
Galt. Kroppspråk og bevegelser/berøringer osv står for 70-80% av kommunikasjonen mellom mennesker.
Uansett, er det fullstendig mulig å forstår hva TS skriver i sitt innlegg, det er bare å indrømme først som sist at det bare er typisk pirk som skaffer mye KP.
Vis hele sitatet...
Det er jo irrelevant på internettet, her går det kun på grammatikk.
Fikk 5,1 i snitt siste året på vidregående, å jeg er absolut ikke smart! Jeg tror det handler mest om interesse og pugging når det kommer til det å gjøre det bra på skolen.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Fikk 5,1 i snitt siste året på vidregående, å jeg er absolut ikke smart! Jeg tror det handler mest om interesse og pugging når det kommer til det å gjøre det bra på skolen.
Vis hele sitatet...
Joda, da er du smart (kunnskapsrik), men ikke intelligent.
Sist endret av TheGloryHole; 18. juni 2012 kl. 19:15.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Halla, uintelligente TAPERE!

Går ut av 1vgs med 5,2 i snitt og er dritsmart og intelligent
Vis hele sitatet...

Trenge ikkje være overlegen fordi at du har høge snittskarakter. Må ikkje tru du e verdens beste enda :P Karakterer varierer veldig fra kva linje du tar og kordan lærera du har. Også så er folk forskjellige, mange har potensielle til å få kjempegode karakterer, men får det ikkje fordi den undervisningen dei blir gitt ikkje fester seg på hjernen deiras. For meg så var det berre å følge med i timen vips så endte eg opp med 4,9 i snitt ut 10. klasse. Men for noken, så klarer dei ikkje å følge med i den teoretiske delen med lesing av side på side, eller høyre på at ein lærar snakker heile timen. Desse elevane lærer da på andre måter. Bilete i staden for tekst. Praktiske projekt i steden for teoretisk tenkning.

Veit også om folk som har sjukt gode karakterer, men duge søren ikkje i arbeid. Som nevnt er det noken plassa forskjellen mellom 3ar og 5ar om du øver til prøve eller ikkje.

Poenget mitt er, folk er forskjellige og duger til forskjellige ting. Som regel er folk betre i noke og ikkje like god i andre ting.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Det er jo irrelevant på internettet, her går det kun på grammatikk.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du har fulgt diskusjonen helt. Det er ikke snakk om kommunikasjon på forumet eller internettet, men irl.
Karakterer på skolen går bare på hvor motivert man er til å studere.
Hvor intelligent man er (generelt sett) vil jeg si er umulig å måle.
Selv er jeg intelligent men ikke smart. Det vil si at jeg gjør dumme valg, som for eksempel å aldri pugge til eksamen og ta for store sjanser. Intelligensen er at all kunnskap klistrer seg fast på et blunk om jeg vil det eller ei, hehe... går R2 og har 6 i snitt.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Folkens, på tide å slutte å ta posten min seriøst. Jeg gjorde narr av de som trekker paralleller mellom intelligens og karakterer på skolen. I de fleste fag handler det jo om å ta faget seriøst, øve, følge med, og som et resultat av det, få gode karakterer. Snittet sier jo lite om intelligensen til mennesker. Takk for meg.

~*~


Sitat av Spirituell Vis innlegg
Selv er jeg intelligent men ikke smart. Det vil si at jeg gjør dumme valg, som for eksempel å aldri pugge til eksamen og ta for store sjanser. Intelligensen er at all kunnskap klistrer seg fast på et blunk om jeg vil det eller ei, hehe... går R2 og har 6 i snitt.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Høres akkurat ut som meg.
Sist endret av ViceR; 18. juni 2012 kl. 19:58.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Selv er jeg intelligent men ikke smart. Det vil si at jeg gjør dumme valg, som for eksempel å aldri pugge til eksamen og ta for store sjanser. Intelligensen er at all kunnskap klistrer seg fast på et blunk om jeg vil det eller ei, hehe... går R2 og har 6 i snitt.
Vis hele sitatet...
Du vet selv hvor mye du arbeider med skolen og hva du har i snitt, så det skal jeg ikke bestride, men det høres jo fantastisk ut å gjøre det så bra med null innsats.

På hvilken måte er det dumt å ikke øve til eksamen hvis du likevel får seks? Mener du at intelligens er det samme som hukommelse? Det virker jo slik på måten du formulerer deg på. Har du kanskje formulert deg feil? Det virker jo ikke spesielt intelligent.

Se på hva folk som Albert Einstein og John von Neumann har komt frem til så ser du hvor patetisk og arrogant det er å genierklære seg selv på grunnlag av karakterer på videregående.
Det jeg mener med intelligent er god matteforståelse og logisk tenkning. Får 6 i matte, men ikke i "puggefag".
Karakterene har noe å si om du skal ha videre utdanning. Det sier seg selv at om du har et dårlig snitt kommer du ikke inn på en skole som har høyt så i den forstand er det viktig med skole.

Men for all del smart kan du være uansett. Alle tenker unikt, jeg forstår ikke plukket av logikk i form av matte og generelt regning, med andre ord ting som ikke er praktisk for meg senere i livet. (Jeg vil fremdeles meddele at jeg ser på algebra som unyttig for min fremtid før evt kommentarer blir slengt.) Men jeg er god på kreativt arbeid. Om du finner noe du liker å jobbe med og du er dyktig er det fler som vil ha deg. Ikke alle ønsker skoleflinke elever, bare fordi de er flinke betyr det ikke at de har samme kunnskaper som deg. De aller beste elevene, som sitter med ekstremt godt snitt, har en tendens til å være usosial, mest fordi de prioriterer tiden på skolerelatert arbeid/jobb. Men ikke alle er sånn så klart.

Jeg vet at mange bedrifter i dag i grafisk design foretrekker arbeidere med jobb erfaring som bakgrunn fremfor skole.
Sitat av sgt_coke Vis innlegg
Galt. Kroppspråk og bevegelser/berøringer osv står for 70-80% av kommunikasjonen mellom mennesker.
Uansett, er det fullstendig mulig å forstår hva TS skriver i sitt innlegg, det er bare å indrømme først som sist at det bare er typisk pirk som skaffer mye KP.
Vis hele sitatet...
Jeg kan innrømme at jeg ikke beveger meg så beskrivende når jeg kommuniserer på Internett. Det er mulig du kan lese kroppsspråket mitt nå, men jeg vil tro at de fleste andre av oss må ty til selve språket.

Jeg kan forstå de fleste innleggene her, men jeg ignorerer de om det er for mange feil.

Dessuten har jeg selv sett CVer blitt kastet/makulert av sjefer pga. dårlig språk. Er det ikke da verd å lære seg å skrive korrekt?

Sitat av sgt_coke Vis innlegg
Tror ikke du har fulgt diskusjonen helt. Det er ikke snakk om kommunikasjon på forumet eller internettet, men irl.
Vis hele sitatet...
Hvor ofte skriver du til en person du prater med ansikt til ansikt?
Basert på hvor mye personen jobber for å komme seg videre.
Sitat av 1234554321 Vis innlegg
Hey freaks.
Jeg gikk ut av ungdomsskolen med 2,3 i snitt.
Har hatt mye fravær og [COLOR="Red"]har[/COLOR] egentlig gitt ganske faen i dette [COLOR="Red"]skole året[/COLOR] men har aldri fått høyere enn 3,0 i snitt når jeg faktisk gjorde en[COLOR="Red"] insats[/COLOR] heller.
Men det jeg lurer på er om[COLOR="Red"] intligens[/COLOR] kan måles i prøver og [COLOR="Red"]skole arbeid[/COLOR]?

Jeg var også innlagt på en post på den lokale[COLOR="Red"] barne og ungdoms psykologiske[/COLOR] avdelingen[COLOR="Red"],[/COLOR] der jeg scorte ca 70% (+/-) over gjennomsnittet på alle prøver (Norsk, [COLOR="Red"]M[/COLOR]atte og [COLOR="Red"]E[/COLOR]ngelsk).
Føler og får høre at jeg som oftest er mer[COLOR="Red"] intligent[/COLOR] enn jevnaldrende når det kommer til [COLOR="Red"]generel[/COLOR] kunnskap om litt mer hverdagslige temaer og [COLOR="Red"]problem løysninger[/COLOR] og at det som oftest er det [COLOR="Red"]og[/COLOR] gidde og bry seg[COLOR="Red"],[/COLOR] og [COLOR="Red"]å[/COLOR] konsentrere seg som er problemet mitt.

Så det jeg lurer på er;
[COLOR="Red"]- T[/COLOR]ror dere det er mangen der ute som egentlig er veldig [COLOR="Red"]intligente,[/COLOR] men som ikke klarer og gjenspeile dette i [COLOR="Red"]skole arbeid[/COLOR]/prøver?

- Hva er forskjellen på [COLOR="Red"]intligens[/COLOR] og å være smart?
Jeg ser på og være smart som og være type [COLOR="Red"]skule flink[/COLOR], og[COLOR="Red"] intligent[/COLOR] som at du klarer deg gjerne[COLOR="Red"] betre[/COLOR] i hverdagen.

Og dette er ikke en [COLOR="Red"]skryte tråd[/COLOR].
Det er forskjell på og være og [COLOR="Red"]bevist[/COLOR] på noe [COLOR="Red"]og[/COLOR] tørre [COLOR="Red"]og[/COLOR] innrømme det enn og skryte om det.
Det jeg vil ta opp er at kanskje [COLOR="Red"]skulen[/COLOR] får frem kunnskapen til elever på en litt feil måte?
Skulle det [COLOR="Red"]vert[/COLOR] mer tilpasset med tanke på hva hver og en elev trengte med tanke på pc i undervisning, muntlige prøver og andre [COLOR="Red"]hjelpe middler [/COLOR]som kan hjelpe [COLOR="Red"]elven[/COLOR] til [COLOR="Red"]og[/COLOR] få vist sitt beste?

Peace out!
Vis hele sitatet...
Har rettet opp de groveste grammatiske feilene, og må si at du kanskje burde trengt mer oppfølging når det gjelder norsk. Uansett er jeg veldig enig i det siste du sier, men på min skole praktiseres dette i form av fritak av nynorsk for de med dysleksi(tre personer i min klasse), og de får bruke pc som primært skriveverktøy. Dvs. at de får muligheten til å bruke retteprogrammer som skal hjelpe dem. Vet ikke hvordan det er ellers i landet, men mener at det minst burde være slik som vi har det.
Hvordan vet man at man er intelligent?
Sitat av ferocious Vis innlegg
Hvordan vet man at man er intelligent?
Vis hele sitatet...
selvinnsikt, var det første jeg kom på.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av krJo Vis innlegg
Har rettet opp de groveste grammatiske feilene, og må si at du kanskje burde trengt mer oppfølging når det gjelder norsk. Uansett er jeg veldig enig i det siste du sier, men på min skole praktiseres dette i form av fritak av nynorsk for de med dysleksi(tre personer i min klasse), og de får bruke pc som primært skriveverktøy. Dvs. at de får muligheten til å bruke retteprogrammer som skal hjelpe dem. Vet ikke hvordan det er ellers i landet, men mener at det minst burde være slik som vi har det.
Vis hele sitatet...
Jeg har personlig tilbud om datamaskin selv, ikke pga. Dårlig grammatikk eller noe slikt (får 5-6 i norsk/nynorsk) men jeg har bare en horribel håndskrift.

Ville tro at personer med likandes problemer vil kunne få samme tilbud.
Happy Buddha
Sitat av Bombasa Vis innlegg
IQ -- Det å kunne tenke logisk og løse oppgaver ved å tenke logikk.

Skoleflink -- Har arbeidsmoral og lærevilje nok til å sette seg ned å lære pensum i de forskjellige fag.
Her teller nok intelligens litt inn. Er man dum som et brød så sier det seg selv at å lære pensum tar lengre tid og flere vil derfor gå lei eller ikke gidde å bruke så mye tid på skolen for å få toppkarakterer.
Jeg mener dog at arbeidsmoral teller mer enn intelligens på skolen angående gode eller dårlige karakterer.

intelligens -- Lære og forstå ting fortere. Skjønne sammenhenger.

Geni -- Ekstrem intelligent og ofte med et unormalt tankemønster som gjør dem istand til å
''tenke utenfor boksen''.(?)


Mitt syn. Flere som er enige eller er jeg helt på jordet her?
Vis hele sitatet...
Helt enig! Er nesten så denne ikke kan quotes nok ganger! Er møkk lei folk som tror de er supersmarte fordi de har bra karakterer og motsatt!
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Noen av oss har også litt interessante vitnemål, jeg gikk verdiskapningsår på VGS, gikk derfor ut med _èn_ karakter (4) og 0 timer fravær (selv om jeg hadde 100+ timer og 15+ dager per år fravær på VGS, så du kan fort bli lurt hvis det er det eneste du baserer ansettelse på.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at det har alt å si. Jeg sier at det har mye å si. Hvis man er en average joe og ikke har det i seg å starte noe for seg selv, noe som gjelder en stor del av befolkningen, så vil det på sikt lønne seg å ha en utdannelse å sikte til. Jeg sier ikke at det nødvendigvis alltid er nyttig med høyere utdannelse, men i mange bransjer har du bare ikke sjans uten. Kall det gjerne en inngangsbillett.

Men selvfølgelig, det kommer jo an på hva man har lyst til å jobbe med.
Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
IQ:The square box fits in the square hole.
Intelligens: ...So that's how gravity works.
Vis hele sitatet...
For det første lurer jeg på hva forskjellen her er mellom det du skriver bak iq og det du skriver bak intelligens: Begge går vel ut på å se sammenhenger og mønstre? Om du tror iq-tester kun inneholder firkanter man skal putte i hull er lite relevant.

Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
Det er vel egentlig for lengst fastslått at IQ ikke er verdt en dritt, det er tross alt aldri de med høyest IQ som klarer noe som helst. Få av medlemmene i mensa oppnår noen gang noe stort med livet sitt. Misforstå meg rett; Du kommer ingen vei med en IQ på 60, men har du over 110-120 så spiller det liten rolle. En med 110 i IQ kan være mye smartere enn en med 170 i IQ.
Kunnskap > IQ
Jeg vil heller sitte på med en idiot med lappen skal kjøre enn ett geni som aldri har sett en bil.
Vis hele sitatet...
Her vil jeg si meg enig. Jeg vil heller sitte på med en med lappen enn en som aldri har sett en bil. Men det betyr da ikke at "(høy) IQ ikke er verdt en dritt". Og jeg tviler på at så mange av de som "noen gang gjør noe stort" har IQ mindre enn ett standaravvik høyere enn snittet. Og at få av medlemme av Mensa gjør noe stort vil jeg også si er en dårlig måte å bedømme IQ iom. at det skal være omtrent 140'000'000 mennesker i verden som oppfyller kravet (2SD over snittet) samtidig som Mensa har omtrent 110'000 medlemmer. Og du skal i grunn jobbe godt for å overbevise meg om at de 110'000 er et representativt utvalg av mennesker med IQ=100+2SD.
Jeg er derimot enig i at ~120 målt med SD15 burde være nok for å lykkes innen det meste. Muligens også i større grad enn de med veldig høy IQ fordi de med ~120 også har fordelen av å være nærmere samfunnet. At man har enorm evne til å forstå sammenhenger og informasjon betyr ikke at man er flink til å jobbe (ekstremt intelligente vil iallfall ikke lære arbeidsvaner ved å følge vanlig skolegang. Barn kan ikke forventes å ta ansvar for egen læring selvom de er superintelligente.), formidle til andre (Man kan ha gitt opp å bli forstått i ung alder, rett og slett ikke skjønne poenget, eller muligens tilogmed tro at man er dum fordi man ikke klarer å kommunisere med andre). Så etter min mening svikter skolesystemet de ekstremt intelligente ved å ikke tilrettelegge undervisningen. Heldigvis er det veldig få av dem. Dermed kan veldig høy IQ bli et handicap.
Det er jo eksempler på mennesker med ekstremt høy IQ som klarer seg godt i samfunnet og tilogmed blir kjendiser pga hva de får til ved hjelp av sine evner, men folk med høy IQ har også mange problemer nettopp på grunn av veldig høy IQ. Anbefaler denne artikkelen for de som vil lese litt forskning på mennesker med høy IQ. (120 er langtfra å være veldig høyt.)

Så jeg støtter de to konklusjonene dine: Den med sjåfør - selvom jeg ikke liker å sitte på med idioter - og den om at kunnskap > IQ. Samtidig tror jeg jo at høy IQ kun er negativt pga. at det er relativt høyere enn andre, ikke fordi det er høyt i seg selv. En bikkje som driver med algebra kan fort oppfattes som skrullete av andre bikkjer.

Altså. Det siste der kan sees som en referanse til det de kaller "communication range" i artikkelen jeg linker til. Og det er også et argument for at dere burde slutte å tenke på Mensa-medlemmer som selvopphøyende drittsekker og istedet vurdere muligheten for at de ønsker seg en måte de lettere kan finne folk å prate med.
mulig du er intelligent, men hadde du vært smart så hadde du fått bedre snitt!
i denne sammenhengen handler det å være smart om at du faktisk skjønner at det må innsats til for å få bra karakterer. Men intelligens har sjelden noe med skolearbeidet å gjøre, utenom matematikk muligens.
ALLE oppfatter seg selv som mer intelligent enn gjennomsnittet. Du er antageligvis ganske gjennomsnittelig intelligent, ikke mer, ikke mindre. De folka du ser på som mindre intelligente enn deg er sannsyneligvis om lag like smarte som deg. Jeg synes ikke du burde tro du er noe bedre enn de uten videre, men tro heller ikke at du er noe dårligere enn de.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Grammatisk sett kan vi iallefall konkludere du ikke er mer intelligent enn oss.
Vis hele sitatet...
Har aldri påstått det heller.
Men ser heller ikke hvorfor folk absolutt skal kommentere det.
Virker som enkelte lever av og hunte KP og ikke er inntligente nok til og skaffe det ved og svare saklig, så da rakker de heller ned på feks grammatikken til andre (smule overdreve).

Kunne skreve; Beklager for evnt skrive feil, er ''en eller annen unnskyldning''.
Men nå har jeg skreve det i signatur, bare for deg, Quakecry! :-D

Sitat av KultNick Vis innlegg
Forøvrig lurer jeg på hvordan du kan score 70% over snittet i norsk (og engelsk) når du har temmelig dårlige språkkunnskaper, og om det går an å ikke innse denne problemstillingen om du faktisk er intelligent. Det kan ikke ha vært noe de sa for å gi deg et psykisk løft siden du var innlagt?
Vis hele sitatet...
Hahaha, der lo jeg gitt!
Er utrolig dårlig i rett skriving og alt det der ja, men de prøvene på BUP var litt annerledes enn typiske gloser visst du skjønner hva jeg mener.
Er noen månder siden jeg tok de, så husker ikke helt hva de gikk ut på, men var vertfall ikke noe likt vanlige prøver.
Fikk se resultatet når de kom opp på pcen, så tror ikke hun prøvde og lure meg
*insert tittel her*
Sitat av 1234554321 Vis innlegg
Har aldri påstått det heller.
Men ser heller ikke hvorfor folk absolutt skal kommentere det.
Virker som enkelte lever av og hunte KP og ikke er inntligente nok til og skaffe det ved og svare saklig, så da rakker de heller ned på feks grammatikken til andre (smule overdreve).

Kunne skreve; Beklager for evnt skrive feil, er ''en eller annen unnskyldning''.
Men nå har jeg skreve det i signatur, bare for deg, Quakecry! :-D



Hahaha, der lo jeg gitt!
Er utrolig dårlig i rett skriving og alt det der ja, men de prøvene på BUP var litt annerledes enn typiske gloser visst du skjønner hva jeg mener.
Er noen månder siden jeg tok de, så husker ikke helt hva de gikk ut på, men var vertfall ikke noe likt vanlige prøver.
Fikk se resultatet når de kom opp på pcen, så tror ikke hun prøvde og lure meg
Vis hele sitatet...
Sir, you have failed in every possible way. Du ber nesten om å bli flamet.. Ikke for å være slem, men det er fakta. Noen av glosene kan du i allefall slå opp. Just my opinion.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Kjipt sagt. Jeg ville sagt at innlegget mitt var ganske åpenbart sarkastisk, men det skjønte tydeligvis ikke du. De som ikke forstår sarkasme har ofte veldig lav EQ.
Vis hele sitatet...
Som tatt opp tidligere i tråden, sarkasme har mye med tonefall og kroppsspråk å gjøre, og funker ganske dårlig på internett.

Hadde jeg kjent deg som person hadde det vært noe annet, men ut ifra den posten alene kan ingen skjønne om det er sarkasme, eller bare en 15-åring som briefer med karakterene.
Sist endret av ClosetotheEdge; 19. juni 2012 kl. 02:29.
Intelligens er et annet ord for innsikt eller forstand. Det defineres ofte som evnen til å styre tankene på et hensiktsmessig vis. Denne evnen er forskjellig hos alle og enhver, derfor er det mange måter å skue et intellekt på. Om du virkelig bestemmer deg å "få makten" over karakterene, vil det ikke være så vanskelig, bare man planter tankene sine i det at det er hensiktmessig å jobbe hardt nok på skolen.
Sitat av 1234554321 Vis innlegg
Er utrolig dårlig i rett skriving og alt det der ja, men de prøvene på BUP var litt annerledes enn typiske gloser visst du skjønner hva jeg mener.
Er noen månder siden jeg tok de, så husker ikke helt hva de gikk ut på, men var vertfall ikke noe likt vanlige prøver.
Fikk se resultatet når de kom opp på pcen, så tror ikke hun prøvde og lure meg
Vis hele sitatet...
Hvordan skal man gi en score i språk om det ikke handler om grammatikk, setningsoppbygging og ordforråd?

For meg virker det komplett umulig at du kan score 70% over snittet i norsk på noen som helst måte. Det er 170% av gjennomsnittet. Det som virker logisk for meg er at det som sto på skjermen var at du scora 70% AV gjennomsnittet, altså 30% under. Eventuelt at det var noe helt annet enn norsk testen gikk ut på.

Beklager om jeg virker krass, men som du selv nevner i førsteposten er det forskjell på å være bevisst på noe og å skryte av det. Det kan i denne sammenhengen brukes som at det er forskjell på å gjøre deg oppmerksom på noe, og å rakke ned på deg.
Sist endret av KultNick; 19. juni 2012 kl. 03:50.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Grammatisk sett kan vi iallefall konkludere du ikke er mer intelligent enn oss.
Vis hele sitatet...
Her er den uten noen grammatiske feil:
Grammatisk sett kan vi i alle fall konkludere med at du ikke er mer intelligent enn oss.

stehal overså visst mangelen av (preposisjonen med og) subjunksjonen at i rettingen hans på Quakecry.
Sist endret av Tawon; 19. juni 2012 kl. 04:39.
valar morghulis
skralle's Avatar
Jeg så en statistikk fra et eksperiment en gang der tilfeldige personer skulle rangere sin egen IQ, hvorpå de senere faktisk ble testet.

Det viste seg at de smarteste estimerte sin egen IQ til å være lavere en tilfellet.
De dummeste trodde at de var mye smartere enn det de faktisk var. (Kanskje ikke så rart)

Husker desverre ikke kilden...
Fikk 5,2 i snitt i år. Trenger ikke øve noe til prøver. Min erfaring er at hvis man følger litt med når det undervises går alt lett som bare det.