Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 12271
Hei

Når det er fest hos meg, liker jeg å ha på høy musikk. Men selvfølgelig ikke for høyt. Jeg går aldri over halvveis med volumknappen. Jeg er ganske redd for anlegget mitt, og vil da ikke at det skal sprenges. Bare anlegget har en verdi på 15.000 kr.

Det er alltid noen fulle tullinger som må skru volumet mye høyere.
Jeg lurer på om det finnes en enkel (og billig) måte på å gjøre sånn at de ikke kan skru volumet høyere enn halvveis. Sånn at jeg er sikra for at anlegget ikke skal sprenges.

Har dere noen alternativer?
Ikke ha fest, veldig billig.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
2 stk spiker hvis du ikke er redd for og få merker i forsterkeren din, da kan du sette den ene i volumkontrollen og den andre i forsterkeren, slik at det ikke fysisk er mulig og skru opp volumet
La oss si du spiller musikken din fra en ipod eller iphone eller whatever. Skru volumet såppas ned på f.eks ipoden, sånn at når volum knappen på anlegget ditt er på fult så er egentlig lydnivået slik det hadde vert om ipoden sitt volum var på fult og anlegget sitt volum var på 50%.

Men da må du passe på at ingen rører ipoden osv.
Ja, hva slags anlegg er det du har ?
Hva bruker du som kilde?
Phosphor's Avatar
Trådstarter
55 1
Sitat av Zetta Vis innlegg
La oss si du spiller musikken din fra en ipod eller iphone eller whatever. Skru volumet såppas ned på f.eks ipoden, sånn at når volum knappen på anlegget ditt er på fult så er egentlig lydnivået slik det hadde vert om ipoden sitt volum var på fult og anlegget sitt volum var på 50%.

Men da må du passe på at ingen rører ipoden osv.
Vis hele sitatet...
Har prøvd det... Funker dårlig
Har lite peiling, men på forsterkeren vår så er det en sikring. Så hele skiten skrur seg bare av når det blir for høyt. Kanskje investere i noe sånt?
Sitat av Phosphor Vis innlegg
Har prøvd det... Funker dårlig
Vis hele sitatet...
På iphone og ipod touch kan man vell sette inn volumsperre. (Slik at det stopper opp på volumknappene når du trykker for mye). Da vil vell ikke de fleste gidde å ordne opp det i fylla?
Phosphor's Avatar
Trådstarter
55 1
Sitat av Srbija Vis innlegg
Ja, hva slags anlegg er det du har ?
Hva bruker du som kilde?
Vis hele sitatet...
Jeg har DALI LEKTOR 8, og NAD C375BEE
Du får ikke gjemt vekk forsterkeren for fulle idioter da? Litt oppi høyden, gjemt inni en krok eller innlåst i et skap som det skal litt til for å få åpna. Det vil vel egentlig være det beste, aldri sett en duppedings som stopper volumknappen på en viss plass før
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Har lite peiling, men på forsterkeren vår så er det en sikring. Så hele skiten skrur seg bare av når det blir for høyt. Kanskje investere i noe sånt?
Vis hele sitatet...
Kjipt om den ryker på fest og noen skal "fikse den".

Ble et helvete for meg og noen kompiser. Sikringa røk, og noen skulle være hjelpsomme og fikse den. Sikringa knakk, og forsterkeren måtte sendes inn på rep. Anbefales IKKE.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Har lite peiling, men på forsterkeren vår så er det en sikring. Så hele skiten skrur seg bare av når det blir for høyt. Kanskje investere i noe sånt?
Vis hele sitatet...
Den srkur seg av fordi den blir for varm. Invester heller i en vifte eller to så slipper du det problemet.

Til trådstarteren:
Foressten syns jeg spørsmålet er helt iditotisk. Er vel ikke hjernskada folk du har hos deg er det det? Hvis dem ikke kan oppføre seg så hadde jeg kicka dem langt til helvete ut av livet mitt
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Kople et bilbatteri opp til volumknappen?
Hvis noen prøver seg på å skru opp: zappityzapp.
Sitat av Srbija Vis innlegg
Til trådstarteren:
Foressten syns jeg spørsmålet er helt iditotisk. Er vel ikke hjernskada folk du har hos deg er det det? Hvis dem ikke kan oppføre seg så hadde jeg kicka dem langt til helvete ut av livet mitt
Vis hele sitatet...

Ja, det burde da ikke være så jævlig vanskelig å fortelle at det er husverten som regulerer volumet etter eget ønske for å unngå skader på anlegget eller unødig støy for naboer.
Der jeg kommer fra er det ganske vanlig å praktisere denne ordningen...
Sist endret av Knask; 17. juni 2012 kl. 17:44. Grunn: leif
Prest i fare
FryingPan's Avatar
Man kan vel gå utifra at folk ikke har noen god peiling på lyd da... De tenker bare "bang for the buck", som sikkert blir forsterket i fylla..

Merkelig at det er noe dere påpeker så jævlig, det er alltid noen som gjør noe sånt i vennegjenger. Etter min erfaring ihvertfall.
Sitat av Srbija Vis innlegg
Den srkur seg av fordi den blir for varm. Invester heller i en vifte eller to så slipper du det problemet.
Vis hele sitatet...

Det er jo ikke noe problem, hadde den ikke skrudd seg av hadde høytalerne vært sprengt for lengst!
Kjenner meg igjen i situasjonen.
Fikset derfor det ved å sette inn en svakere sikring, så dersom noen skrudde opp lyden (Eller, det heter jo effekt) over det sikringen tillater: POFF!

Ja, faen! Glemte nesten å nevne:
Jeg fortalte aldri noen om hva jeg hadde gjort, så når de skrudde opp lyden og sikringen i den sprengte skrek jeg "FY FAEN, JÆVLA IDIOT! DU ØDELA FORSTERKEREN! PUNG UT!!!!"

Lover.... det fungerte såpass godt at jeg senere satte inn originalsikringen og kunne være sikker på at ingen turde å skru opp lyden
Sist endret av Rusmisbrukeren; 17. juni 2012 kl. 17:52. Grunn: La til "effekt"
Sitat av Zetta Vis innlegg
La oss si du spiller musikken din fra en ipod eller iphone eller whatever. Skru volumet såppas ned på f.eks ipoden, sånn at når volum knappen på anlegget ditt er på fult så er egentlig lydnivået slik det hadde vert om ipoden sitt volum var på fult og anlegget sitt volum var på 50%.

Men da må du passe på at ingen rører ipoden osv.
Vis hele sitatet...
Sitat av FOX Vis innlegg
På iphone og ipod touch kan man vell sette inn volumsperre. (Slik at det stopper opp på volumknappene når du trykker for mye). Da vil vell ikke de fleste gidde å ordne opp det i fylla?
Vis hele sitatet...
Dette er så absolutt ikke å anbefale. Man klarer fint å brenne spolen på et høyttalerelement fordi om man ikke spiller på et ekstremt lydnivå. En forsterker vil kunne "klippe" om man tyner den fullt ut (lyden på maks), dette er veldig skadelig for høyttalere.
Enkelt og greit: Gjem forsterkern!

Bak et skap, under en hylle, putt en pappboks over med noe tungt oppå eller bare snu den rundt så ledningene stikker fram istedet for den store fine fristende volumknotten.
Også setter du forsterkern på litt under volum for naboklage når den får input fra ipod på max volum. Folk vil alltid klå på iPoden hvor man kan velge musikk, men er du godbrisen tør du ikke dra ting ut av skap eller røre noe med masse skumle ledninger på.
Sist endret av fustercluck; 17. juni 2012 kl. 18:08.
Invister i en equalizer og still ned såppas at høytalerene ikkje tar skade av og være på fullt volum?
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Kople et bilbatteri opp til volumknappen?
Hvis noen prøver seg på å skru opp: zappityzapp.
Vis hele sitatet...
tenkt på att 12 volt ikkje er i nærheten av nokk til å få støt?
når du ikkje vet mer en det så kan du la være å kommentere!
Har selv prøvd med batterier i serie på 48 volt kjente ikkje noenting, men når eg tok det på tunga så svei det noe jævlig.
On another job.
Reservoir_Dog's Avatar
Usikker på om det finnes på din forsterker, men på min så er det en meny med valg av volum sperre. Sjekk manualen som fulgte med, evt last ned fra nettet, og sjekk om det finnes. Da får du sperret volumet såppas at det ikke skjer noe galt. :-D

Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
tenkt på att 12 volt ikkje er i nærheten av nokk til å få støt?
Vis hele sitatet...
Bilbatteri ikke nok til å få støt? Er du helt sikker på dette?
Sitat av Reservoir_Dog Vis innlegg
Usikker på om det finnes på din forsterker, men på min så er det en meny med valg av volum sperre. Sjekk manualen som fulgte med, evt last ned fra nettet, og sjekk om det finnes. Da får du sperret volumet såppas at det ikke skjer noe galt. :-D



Bilbatteri ikke nok til å få støt? Er du helt sikker på dette?
Vis hele sitatet...
Ga det kp ved en feil, skulle sitere
Men nei, man får ikke støt av bilbatteri, så du kan fint ta på polene uten å kjenne noe.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
tenkt på att 12 volt ikkje er i nærheten av nokk til å få støt?
når du ikkje vet mer en det så kan du la være å kommentere!
Har selv prøvd med batterier i serie på 48 volt kjente ikkje noenting, men når eg tok det på tunga så svei det noe jævlig.
Vis hele sitatet...
Stikk tunga på polene til et slikt fulladet batteri så skal jeg love deg at du kjenner noe.
Sist endret av Bombasa; 17. juni 2012 kl. 20:05.
Sitat av Latechs Vis innlegg
Ga det kp ved en feil, skulle sitere
Men nei, man får ikke støt av bilbatteri, så du kan fint ta på polene uten å kjenne noe.
Vis hele sitatet...
ta en stål stang imellom polene da tenker jeg du forandrer mening evt ledning fra ene polen sånn att du får kontakt med samme hånda på minus og pluss.
Du kan strengt talt sette en sikring på høyttalerledningene dine som trippes når det går for mye strøm gjennom dem.
tror det er en funksjon der du kan justere forskjell på volumet på høyre og venstre siden, dette egentlig for å kalibrere hvis den ene er langt unna etc.
Denne funksjonen kan du nok bruke til å skru ned volumet på begge høytalerne.
Tror også det skal gå ann å sette en max-grense på forsterkeren (se bruksanvisning! :O )
Hva med å kjøpe seg noen pc høytallere til 500 - 1000 kr? De funker jo fjell på fest. Trenger jo ikke å være et rave party heller
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Stikk tunga på polene til et slikt fulladet batteri så skal jeg love deg at du kjenner noe.
Vis hele sitatet...
Hvem sleiker på volumknappen?

sikkerhets spenningen er 50volt. Det vill si at du ikke får støt av spenninger under 50v(vanligvis) med mindre du er veldig bløt på fingrene så vill du ikke få støt at et bilbatteri.

Bruk heller en ellektrisk fluesmekker som gir 1500volt, da kan jeg si at de holder seg unna volumknappen. bare husk og deaktivere den før du skrur ned volumet etter at festen er ferdig

Det jeg har erfart har funket bra er:
1. Gjem forsterkeren.
2. Si: Sist fest var det noen idioter som klarte og skru opp volumet såpass høyt at jeg fikk klager fra naboen og en høytaler ble ødelagt, noe jeg ikke har råd til og fikse mer enn en gang. Nestemann som skrur opp volumet for høyt blir kastet ut og må betale for elementet hvis det går istykker. Det er nokk lyd i anegget på dette volum nivået og dere drikker dere ikke så dritings at dere ikke klarer og holde dere unna en volumknapp.
Du vet vel at det finnes noen sånne støt leketøy?
Ha en kobber volum knapp og kople den til noen ledninger og kople til veggen eller bilbatteri
Da vil folk få stør hver gang de rører den.
Og bare bruk gummihansker til å regulere
Sist endret av Bamse5b; 17. juni 2012 kl. 22:42.
Hva med ett glasskap med lås? til og ha forsterkeren inni

Med en lapp på skapet "FUCK OF BITCHES"
Sist endret av w3lbeck; 17. juni 2012 kl. 22:59.
Hva med et JERNSKAP med lås til å ha forsterkeren inni?
Sitat av w3lbeck Vis innlegg
Hva med ett glasskap med lås? til og ha forsterkeren inni

Med en lapp på skapet "FUCK OF BITCHES"
Vis hele sitatet...
Smart.


Likte bedre JERNSKAPET ja.
HVA MED ET SKAP AV UTARMET URAN
Sitat av Nougatti Vis innlegg
HVA MED ET SKAP AV UTARMET URAN
Vis hele sitatet...
Nei, da blir det bare upraktisk å håndtere forsterkeren og justere lyden.
Drittkjedelig hvis naboen klager på støy.
Volumbegrensning på iPod/iPhone fungerer som bare juling.

Innstillinger > Musikk > Volumbegrensning!
nå spørs det på hvordan elektronikken inni forsterkern din er, men på skolen så lodda vi inn en motstand i parallell med potmeteret for å begrense hvor mye effekt man faktisk kan forsterke med
Det du leter etter er en limiter. Ofte følger det med en limiter i en kompressor. Helt vanlig å bruke i konsertsammenhenger og på diskoteker. Har aldri sett noe slikt beregnet på hifimarkedet, men blir overrasket om det ikke finnes.

Edit:
Kan jo også bare bruke en beregnet på større systemer.

Denne kan brukes.:
Sist endret av Halalgeir; 18. juni 2012 kl. 00:05.
Sitat av Bamse5b Vis innlegg
Du vet vel at det finnes noen sånne støt leketøy?
Ha en kobber volum knapp og kople den til noen ledninger og kople til veggen eller bilbatteri
Da vil folk få stør hver gang de rører den.
Og bare bruk gummihansker til å regulere
Vis hele sitatet...
Bilbatteri funker ikke, og koble det i veggen er livsfarlig.

Sitat av elkjip Vis innlegg
nå spørs det på hvordan elektronikken inni forsterkern din er, men på skolen så lodda vi inn en motstand i parallell med potmeteret for å begrense hvor mye effekt man faktisk kan forsterke med
Vis hele sitatet...
Genialt! men det er ikke alle som vill åpne og lodde i forsterkeren sin mtp. forsikring/fare for og ødelegge den. Man bør helst vite hva man gjør, jeg tror heller ikke at dette funker på alle forsterkere, hvis forsterkeren bruker digital volumkontrol bruker den vell ikke et potmeter men heller IR detektorer eller noe fancy stuff?
På min forsterker går det an å sette en limit på hvor høyt du kan spille. Går enkelt å greit inn i menyen og stiller på f.eks -10db elns på forsterkeren. nå vet jeg ikke om det er slik på din forsterker, men det finner du sikkert ut av om du ser i manualen, eller leker deg litt med instillingene på forsterkeren din.

mvh samiboy
Hva med å dra av volum knappen? de fleste objekter jeg vet om kan du dra av/fjerne volum knappen på. bør jo være en god løsning.
Det finnes noe på forsterkeren som setter en volum grense, har det min og den er gammel! så det burde være det på det nye, som nad forsterkerne.. Jeg har også så jeg kan sette grenser når jeg skrur den på
Hei hei ts ! Jeg har samme forstærkeren, men bare med b & w 803 som høytalere

Jeg har løsningen!

Skal prøve å forklare litt enkelt !

Vis du ser bak på forstærkeren så har du følgende

Main in (her kommer de signalene generert av forforstærkenen inn til selve effektforstærkeren)

(forforstærkeren er en del av hele forstærkeren som mixer signaler, og setter de til riktig volume før det blir sendt videre til effekt forstærkeren!)

Pre out 2 (dette er her signalet til forforstærkeren kommer ut, og mellom enten denne eller pre out 2 går det en bøyle til main in)

Pre out 1 ( her kan det for eksempel kobles på en ekstra aktiv subwofer)

Anyways, til høyre for pre out 2 er det en liten volume knapp, som du kan bruke til å justere styrken på forforstærkersignalet!

Håper jeg løste problemet ditt!!!

Sett denne til 50% eller passende, og vips du kan maxe hovedvolumet uten at noe blir ødelagt!!!
Hadde selv Nad C372 som ble brukt til fest. Selvfølgelig klarte jeg av alle å skru opp så høyt at den til slutt tok kvelden. Utrolig kjipt med tanke på at reparasjonen kostet 1 600 kr. Mitt forslag til deg er å egentlig ikke bruke et anlegg som ditt til fest, da selv om Nad C375 er en kraftig forsterker, ikke er laget for å spille veldig høyt over lengre tid, slik en PA-forsterker er.

Jeg gikk over til PA-forsterker på mitt anlegg, noe som fungerer ekstremt bra. Nå kan jeg spille øredøvende høyt i flere timer uten antydning til klipping fra høyttalerne eller at forsterkeren går varm. Vær forsiktig med anlegget ditt, det er utrolig kjipt å få en så dyr forsterker som C375 ødelagt av idioter på fest.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Kjøp et skap til å låse det med?
Sitat av Phosphor Vis innlegg
Har prøvd det... Funker dårlig
Vis hele sitatet...
Det er jo mulig å gjøre noen enkle innstillinger på ipoden/phonen, som gjør at det bare er mulig å sette på lyd som tilsvarer 50% av det den egentlig er i stand til å lage. Du kan i tillegg sette passord på denne innstillingen, så det bare er du som har mulighet til å sette denne maxvolumen opp eller ned.
Sitat av Realtaylor Vis innlegg
Det er jo mulig å gjøre noen enkle innstillinger på ipoden/phonen, som gjør at det bare er mulig å sette på lyd som tilsvarer 50% av det den egentlig er i stand til å lage. Du kan i tillegg sette passord på denne innstillingen, så det bare er du som har mulighet til å sette denne maxvolumen opp eller ned.
Vis hele sitatet...
Jeg ser for meg at det kan bli problematisk med folk som vill koble på iphonen sin for de har en syk spilleliste.
Du trenger en gate eller limiter.
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
ta en stål stang imellom polene da tenker jeg du forandrer mening evt ledning fra ene polen sånn att du får kontakt med samme hånda på minus og pluss.
Vis hele sitatet...
Det er klart at det smeller med en jernstang i mellom, men det var ikke poenget mitt. Om man setter en tommel på hver av polene(gjelder forøvrig ikke ironman), så vil man ikke merke noe
Bare dra av volum knotten ?