Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 5068
En kompis av meg skal inn i militære nå, han røyker hasj.

Noen som vet om det ofte kontrolleres for rusbruk når man skal inn i militæret?
Blir det foretatt pisseprøve eller blodprøve? (hvor lenge er hasjen i piss/blod?)

Thanks
Sist endret av Kal87; 25. september 2007 kl. 11:54.
Hasj, eller virkestoffet THC (Cannabinol) kan spores i kroppen i alt fra 4 - 8 uker, litt avhengig av hvor mye en har brukt og over hvor lang tid, hva slags kropp du har osv. THC er fettløselig, og lagres i kroppens fettvev, bl.a. i hjernen. Det skilles langsom ut til urinen, og kan derfor først og fremst spores der. I blodet kan det derimot bare spores noen timer etter inntak.
Hva slags tester de tar på sesjon vet jeg dessverre ikke. Det må du forsøke å finne ut av på andre måter.

Facts: http://utekontakten.fredrikstad.as/D...asp?CatID=1110

Edit: Men jeg vet at folk har gjort ferdig hele førstegangstjenesten uten å møtte ta en eneste pisseprøve. Men at det helt sikkert foretas en på sesjonen din.
Sist endret av synthetic; 25. september 2007 kl. 13:15.
du blir tatt pisse prøve på sesjonen.
og når du møter opp så blir du spurt om du har røyket hasj og der er narko hund der, bare svar nei på om du har røyka hasj så blir degt sjeldent gjort noe mer
.
Sitat av ghb
du blir tatt pisse prøve på sesjonen.
og når du møter opp så blir du spurt om du har røyket hasj og der er narko hund der, bare svar nei på om du har røyka hasj så blir degt sjeldent gjort noe mer
.
Vis hele sitatet...
Ehm, nei? Ingen jeg kjenner som er på min alder har tatt utinprøve på sesjonen, og jeg tok heller ikke det. Og det var heller ingen hund der. Jeg mener de tok urinprøver på sesjonen tidligere, men dette har de sluttet med.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Urinprøven på sesjon er bare en del av helsesjekken såvidt jeg vet.
Hunder er vel helst den første dagen man mønstrer inn.
Sist endret av z0p; 25. september 2007 kl. 13:34.
Shiit, jeg må være for gammel jeg da xD
Det kan godt hende at det er Fredrikstad som er tamme på det med urinprøve, men jeg tviler litt på at de skulle la være om alle andre steder gjør det.
Men jeg har en kamerat som er sesjonsassistent, han kan sikkert svare bedre, så slipper jeg å sitte her å skrive uten å være 100% sikker.
Sitat av MartinB
Ehm, nei? Ingen jeg kjenner som er på min alder har tatt utinprøve på sesjonen, og jeg tok heller ikke det. Og det var heller ingen hund der. Jeg mener de tok urinprøver på sesjonen tidligere, men dette har de sluttet med.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, det er slutt på urinprøver på sesjon. De hadde det tidligere, men ikke for å avdekke narkotikamisbruk, men som z0p sier; det var for å avdekke eventuelle sykdommer som f.eks diabetes.

For de skeptiske: Les her.
Sist endret av LeChuck; 25. september 2007 kl. 13:48.
Skal han inn som MP ber du om å ta urinprøve. Du kan selvfølgelig nekte, men det betyr samme som positiv prøve. Regner med det er slik på andre "spesial"-tjenester også.
Sitat av Xeon
Èn som røyker hasj har ingenting å gjøre i militæret.
Selvom det ikke er helt on topic.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at ikke er on topic - fordi det er et moralsk utsagn.
En kompis av meg var på rena, dimma i vår. 2 uker før de dimma var det pisseprøve, 1 person i troppen hans ble tatt for hasj røyking, han påstod det var passiv røyking men han røyk rett ut. Han får heller ikke tjenestegodtgjørelse eller tjenesteutalelsen (veldig greit å ha når du søker jobb).
Jævlig surt å sløse vekk ett helt år slik som det!
Jeg er ganske sikker på at det tas urinprøve første dag på rekruttskolen.
Det er da bare positivt å bli kasta ut av militæret da. Jeg for min del skall gjøre alt for å slippe.
De tar ikke pisseprøve på sesjon nå lengre
Hei kal87!

Pussig at jeg kom over denne tråden akkurat nå, for for bare et par timer siden ringte typen og fortalte meg at han ikke kom inn i førstegangstjenesten pga. at han ble busta!

Saken er at han vanligvis røyker, men han hadde holdt seg unna de siste to ukene siden han snart skulle inn. Dette pga. faren for at han evt. måtte avlegge pisseprøve ergo bli busta. (Han fortalte meg at hvis man holder opp i elleve dager så kan ikke THCèn spores i en urinprøve, hvorvidt dette er faktum vet jeg ikke).

Iallefall så kommer han inn og må selvsagt gjennom en rutinesjekk (dette må alle-er helt normalt), men ikke nok med det, suprise suprise, der står det en bikkje som lukter at denne mannen ikke lukter som han skal og da er det tid for den koselige pisseprøven. Hadde ikke bikkja luktet dette hadde han ikke vært nødt til å avlegge pisseprøve. Det er først når hunden kan spore et eller annet at det blir bråk.

Vel han blir derfor sendt hjem med en bot på en nett sum og kan ikke komme tilbake før om ni mnd.

Er av den oppfatning at hvis du slipper forbi vaktbikkjene uten pes så skulle alt gå ganske greit, MEN man vet jo aldri når man evt. blir nødt til å avlegge en pisseprøve.

Herregud, kan ikke få uttrykt med ord hvor utrolig frustrerende det er at tidligere forhold til THC skal ha noe som helst å gjøre for hvorvidt man kan prestere når man er inne. Men det er en annen diskusjon. Lov er lov og man blir pent nødt å ta konsekvensene av det man gjør.
Bare husk at man kan aldri være for forsiktig (de tok moilen fra han for å undersøke evt. kontakter, spor osv.!!!), så hvis kompisen din vil inn burde han være sikker på at ting ikke kan gå galt.
Sist endret av Uma; 26. september 2007 kl. 00:16. Grunn: feil referering
Hadde ikke blitt spesielt happy hvis jeg fant ut at en medsoldat røyket/røyker hasj.
Når man skal håndtere våpen og div. utstyr, har generelt med sikkerhet å gjøre.
Sitat av Xeon
Hadde ikke blitt spesielt happy hvis jeg fant ut at en medsoldat røyket/røyker hasj.
Når man skal håndtere våpen og div. utstyr, har generelt med sikkerhet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hva hvis han har drukket\drikker?
Stor forskjell på og røyke og ha røket.
Hvis du virkelig mener tidligere rusbruk burde stoppe han fra militæret(som feks hvis han har røket hasn for 2 år siden), så burde vell ikke folk som har drukket seg drita før heller få komme inn da dette er minst like skadelig, spessielt under rusen!'
Jeg vil tørre å påstå at jeg ville følt meg tryggere i nærheten av en røykende soldat med gevær i hånda, enn en drita soldat!
Og etter hva jeg har forstått av kamerater er fylla ganske så vanlig i forsvaret...
Sitat av Beedie91
Det er da bare positivt å bli kasta ut av militæret da. Jeg for min del skall gjøre alt for å slippe.
Vis hele sitatet...

Eneste du trenger å gjøre er å skrive på sesjonlappen at du av og til bruker speed, hasj, knips.. Det gjorde jeg, de sa de ikke trengte meg og at jeg var free as a bird. ^^

Sitat av Xeon
Hadde ikke blitt spesielt happy hvis jeg fant ut at en medsoldat røyket/røyker hasj.
Når man skal håndtere våpen og div. utstyr, har generelt med sikkerhet å gjøre.
Vis hele sitatet...

Ja, man blir da så utrolig uforsikti av å smoge! Blir faktisk mer satt ut av alkohol, tenk på det du! Mere fyll enn dop i militære!
Har ikke sagt at det er akseptabelt å være berusa på alkohol eller andre ting når man er på tjeneste, det er også strengt ulovlig. Jeg ville bare ikke vært komfortabel med en som har røyka hasj før han dro inn i militæret, når man driver med en del farlig utstyr. Det er en grunn til at man ikke vil slippe inn folk i Forsvaret som røyker/har røyket hasj eller andre rusmidler, som ikke er lovlig i Norge.
Sitat av Xeon
Har ikke sagt at det er akseptabelt å være berusa på alkohol eller andre ting når man er på tjeneste, det er også strengt ulovlig. Jeg ville bare ikke vært komfortabel med en som har røyka hasj før han dro inn i militæret, når man driver med en del farlig utstyr. Det er en grunn til at man ikke vil slippe inn folk i Forsvaret som røyker/har røyket hasj eller andre rusmidler, som ikke er lovlig i Norge.
Vis hele sitatet...
Du påstår at det er en sammenheng mellom ulovlig=farlig med andre ord?
Pecado: Det var jo en veldig åpen formulering på problemet. Selvom ting er ulovlig er det ikke nødvendigvis farlig, men vil si at de som driver med hasj eller andre rusmidler har en dårligere bedømmelsesevne, og burdte ikke komme inn i Forsvaret.. når det er snakk om risiko pga. våpen o.l.

Er en grunn til at Forsvaret prøver å luke vekk folk som driver med det.
På innryksdagen, mener jeg vi ble tatt pisseprøve av, og før vi dro av gårde var det en hun som gikk igjennom all bagasje og personell. Så ja, jeg vil TIPPE at den prøven var for narkotika
Jeg mener selv at det ikke burde ha noe å si hva man har drevet med før, altså hvilke narkotiske stoffer man har inntatt, sålenge man scorer tipp topp på de psykiske og fysiske testene.
Hva min sidekamerat har drevet med før han kom inn har jo ingenting å si sålenge jeg vet at han vil være der han er og sålenge jeg vet at han ikke bruker stoff når han er under tjeneste.

Dessuten er det mye bedre, synes jeg, at gutta drar på byen og koser seg med en pipe, bong eller hva man måtte foretrekke, mens man tar seg noen øl, enn at gutta drar på byen og drikker seg drita og havner i bråk, fyllearrest osv.

Høyt alkoholinntak+militærgutter er ofte en dårlig kombinasjon!
Uma, flott generalisering av militærgutter. Men ja, stemmer at NOEN er det en dårlig kombinasjon med øl, men NOEN klarer også å takle det helt fint. Slik som i samfunnet, noen MÅ bråke i fylla, men noen MÅ bare kose seg på byn uten å komme i bråk.
Sitat av Xeon
Pecado: Det var jo en veldig åpen formulering på problemet. Selvom ting er ulovlig er det ikke nødvendigvis farlig, men vil si at de som driver med hasj eller andre rusmidler har en dårligere bedømmelsesevne, og burdte ikke komme inn i Forsvaret.. når det er snakk om risiko pga. våpen o.l.

Er en grunn til at Forsvaret prøver å luke vekk folk som driver med det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har de en dårligere bedømmelsesevne enn andre?
Hva er denne "grunnen" du hele tiden snakker om.
Du uttrykker deg svært upresist og jeg er litt kverulant i dag, beklager.
Iallefall i fjor på innrykket til gardemusikken så fylte du ut et skjema hvor du ble spurt om du hadde røyket hasj etc. Deretter ble du stillt opp på rekke, hvor en narkohund kom å lukta på alle. De som ble markert måtte vel avlegge pisseprøve.

Uansett, en som skrev på skjemaet at han hadde røyket hasj ble sendt rett hjemmat. Fikk også et ehr, sivilt saksmål eller noe i den dur. Det som var det verste sa han var at han hadde et forklaringsproblem ovenfor mora si xD

Skjønner godt at militæret har nulltolleranse ovenfor narkotika, det er jo faktisk ulovelig. Og har du brutt loven en gang, så er du kanskje mer prone til å bryte loven en gang til.

"Hei du, får jeg de klasifiserte dokumentene der om du får denne bongen her eller?"

Satt på spissen selvsagt, og de som har tilgang til klassifiserte dokumenter må vel også avgi en tisseprøve ellers blir de ikke satt i den avdelingen.

Har en kamerat som var inne i sambandet i år, og skulle ha ansvaret for sambandet på en kommandoplass eller noe i den dur. Han fikk beskjed om hvis ikke han skrev under på at dem kunne ta tisseprøver av han når de følte for så fikk han ikke tjenesegjøre i den avdelingen.
Sist endret av Str|der; 26. september 2007 kl. 13:34.
Tore-

Svaret mitt er basert på innlegget til xeon, hvor han uttrykker at han ikke hadde følt seg trygg om han var i nærheten av en som røyker/har røyket hasj.
Jeg er fullstendig klar over at de aller fleste greier å ha det morsomt i fylla uten noe pes, men skal man først sammenligne THC-rusen og alkoholrusen så påvirker disse to kroppen på helt forskjellige måter og en som velger å ta seg en pipe framfor å drikke tolv øl har ikke mindre god bedømmelsesevner enn en som velger å heller drikke tolv øl.
Get my point?

Rusmidler generelt påvirker oss alle på forskjellige måter, noen tåler sprit, andre ikke, noen liker hasj, andre ikke.
Vel, det er helt greit det, og man burde respektere andre sine meninger sålenge de er relevante.
Men det å ta seg en pipe iblandt er ikke forferdelig eller ødeleggende, det er det heller ikke hvis man liker å ta seg en øl iblandt.

Alt med måte!
Strengt tatt sa du at alle som drikker øl, og går i militæret, er en dårlig kombinasjon. men ja jeg forstår hvor du vil jeg, jeg liker bare ikke måten du fremlegger det på, for jeg mener det blir feil å generalisere på den måten
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Okei. Enkel og grei fakta ut i fra 2003:

Før sesjon må du fylle ut endel skjema, der ett av feltene er forbeholdt Narkotika. Der kan man velge å fylle ut hva man vil. Det er også et felt hvor det de spør om du har vært i kontakt med politiet. Dette er noe de kan sjekke opp, men sjeldent gjør - med mindre det gjelder grove forbrytelser.

Det blir tatt urinprøve på sesjon, men dette er en helse-test og ikke en narkotika prøve what so ever.

Når man blir kallt inn til tjeneste må man igjen fylle ut de samme skjema, der befalet oppfordrer deg til å være ærlig, ellers vil du få en 'dass-tjeneste'.
Det er for mange rekrutter til at de klarer å se igjenom alle papirene, så det er som oftest de med nylige narkotika saker som blir tatt urin prøve av, under innrykket.

Første dagen blir man gjerne "avhørt", når narko sør eller nord går igjenom bagasjen din. Dette er en slags 'utlukning', der de ser ann personene - spør hvorvidt de har prøvd forskjellige substanser o.l
Slipper man igjenom dette. Vil de 2-3 første dagene av militær tjenesten gå ut på å ta forskjellige helsetester, prate med lege, få utlevert utstyr, man blir propet med informasjon og regel. Samt. evt. bli plukket ut for urinprøver. Dette er basert på stikkprøve ordning, eller tips fra politi, eller hvor ærlig man var på skjemaet man fyllte ut, osv.

Etter å ha gjenomført halve rekrutten komme narko sør/nord igjen på en razzia på de fleste kaserner.
Da går de med hunder og snuser på random rom og skap. Eller evt. hos personer som befalet har lagt merke til en 'uvanlig' adferd.

Når rekrutten er ferdig, er man forsåvidt ferdig med alt dette peset.
Narko sør/nord tar random tester rundt om i alle Norges leirer hvor førstegangs tjente er stasjonert.
Hvis man ikke bruker noe i selve militær tjenesten, altså i leiren eller hvor nå enn man måtte ende opp, er det enheld del mer som skal til for å bli tatt.

Militæret har som kjent null tåleranse for narkotika.
Da jeg var inne til tjeneste fikk man ofte èn sjanse til å forbedre seg, i form av å gå på 'kontrakt'. Det vil si at man skriver under på at de kan komme å ta urinprøve av deg, når som helst.
Jeg har hørt at de er blitt mye strengere nå og at fåtall får en ny sjanse, med mindre de kan snakke godt for seg.

Håper informasjonen kunne være til hjelp.
De som skal inn blir stillt på rekke, og luktet på av hund. Alle hunden markerer på blir det tatt hårtest av. Hårtesten forteller om man røyka hasj da håret grodde ut.. Altså kan det spores i håret 100 år etter man røyka, dersom man ikke har klipt seg.

Dersom hårtesten viser seg å være positiv, så får du ikke noen sjanse til å snakke for deg e.l. Da får du rett og slett beskjed om å pakke sakene dine og dra hjem, punktum. Så gir de beskjed til politiet, men det skjer ikke noe mer.

Det blir _IKKE_ tatt urinprøve på sesjon.
Sist endret av patches; 27. september 2007 kl. 01:26.
Min historie

Sesjon: Ble tatt prøve av på her, men dette er helsesjekk. Noe jeg vet ganske så sikkert ikke bare pga at dem sier det, men jeg var bakfjern på selve sesjon og man må dessuten godta å bli tatt prøve av, skrive under på papirer osv.

Innrykket: Alle ble stilt opp og sniffa på, måtte åpne bag forann narko-nor som sjekket igjennom mens du så på.

Tjenestetiden: Her ble vi sjekka random etter perm, skjedde vel 3 ganger ellno.

Jeg hadde jævlig flaks. røyka nesten i alle permer, men ble ikke testa etter disse gangene. Toppen av flaksen var når jeg missa et fly tilbake til leieren og måtte ta et dagen etter. Dagen jeg var borte var det narkotest og jeg hadde røyka som faen i permen.

Trikset mitt på innrykket var å kjøpe ALT jeg hadde med meg nytt. bag, klær, toalettmappe osv..Det jeg nesten brant meg på her var at jeg mekka ei siste bønne dagen før jeg dro inn på nøkkelen min som jeg hadde i lomma..merka at bikkja snuste ekstra på den lomma, men jeg holdt maska med 300 i puls så narko-nor duden tok med bikkja videre.

Edit: kan vel legge til at 2 stk ble busta og sendt rett hjem med en gang den ene gangen det var test.
Sist endret av andis; 27. september 2007 kl. 03:30.
Hvor er det noen av dere kommer fra?! Jævla fascist sesjoner. :P
Til meg (trondheim) var det ikke værre enn dette:
"har du prøvd, eller tatt dop?"
"Nei"
"Ok, Supert!"

Da var den biten unnagjort.
Det du kan gjøre er og ikke spise på 24 timer og snuse som faen sånn at du får høyt blodtrykk...
så sier dem bare Du har forhøyt blodtrykk... det gjorde en kamerat av meg
Sitat av sorcs15
Det du kan gjøre er og ikke spise på 24 timer og snuse som faen sånn at du får høyt blodtrykk...
så sier dem bare Du har forhøyt blodtrykk... det gjorde en kamerat av meg
Vis hele sitatet...
hjelper det å røyke i steden for??
Hvorfor ikke bare skrive at du har prøvd diverse? Safe med å sette opp diverse psykiske plager, og du blir aldri kontakta igjen.
Hvis du skriver at du har prøvd diverse får du garantert onkel blå på nakken.

De er tilgir deg ikke selv om du er ærlig, så i denne sammenhengen varer ikke ærlighet lengst.