Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  164 15651
Jeg fant disse idag, er noen av de spiss fleinsopp?
Nei. Desverre.

Ingen av de soppene er spiss fleinsopp.
De er de mest vanlige "lookalikesene". Slåttesopp?
daf
daf's Avatar
Trådstarter
28 0
Det var det jeg tenkte, fint å ha de looalikes soppene liggende her, slik folk kan se dem.
Jepp.

Her er en god guide til fleinidentifisering.
Intrance har allerede postet denne linken før, men here we go again:
http://www.norshroom.org/ubbthreads/...b=5&o=&fpart=1
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Bekrefter at det der er lookalikes ja, ikke flein
Yess! Der har man de fleste lookalikes ja. Det bildet burde komme på "den store sopp-tråden" ellernoe..
felix_poker: får 'access denied' på den linken :/
Du må registrere deg på siden, logge inn og deretter følge linken..
Ooops, sorry

De som virkelig har tenkt å plukke and/or spise sopp burde uansett registrere seg på Norshroom.
Der er det mye bra info. og mye bra folk.

Erowid, lycaeum o.l. er også nyttig, for ikke å si obligatorisk, for enhver som omgås med sopp eller andre psykoaktive substanser.
Flein ser ganske likt ut, men har ikke de "brettene" eller "rillene" i hatten. De er gjerne også litt lysere, men ikke alltid...
Jepp, NorShroom var ganske snedig.
daf
daf's Avatar
Trådstarter
28 0
Var ute igårå plukket sopp, fant disse og de ligner mye på det jeg har sett av bilder av flein.
Er dette fleinsopp?
vel du har ihvertfall 3 typer sopp der, vist du ikke klarer og se forskjell på di forskjelige typene bør du kansje ikke plukke sopp, flein er slike som du har ihvertfal to av pa nederste linja, sopp 4 fra venstre og sopp 3 for høyre, mange flere av soppene dine er nok flein men umulig og si sikker utifra det dorlig bildet, lær deg hvordan den ser ut den er enkel og kjenne igjen og ikke og ta feil av og skal du poste bilde med flere sorter på, samle nå alle di forskjelige artene for seg og ikke hulteribulter...
Sist endret av modsuck; 17. september 2005 kl. 01:43.
Sitat av daf
Var ute igårå plukket sopp, fant disse og de ligner mye på det jeg har sett av bilder av flein.
Er dette fleinsopp?
Vis hele sitatet...
Jeg har ville spist den nederste 3.f.h - den ligna noe jævlig hvis man ser bort fra den merkelige tykke stilken.
daf
daf's Avatar
Trådstarter
28 0
Jeg fant alle omtrent på samme plass å i klynger, det hadde regnet dagen før og mange var våte.
daf: Et par av dem er ganske sikkert flein, men ikke alle. De kan i hvert fall ikke identifiseres som flein på et så dårlig bilde. Prøv å bruke en annen bakgrunn. Det hvite arket gjør det vanskelig å se detaljene på soppene.
Det man VIL ha tak i når man skal plukke er Spiss Fleinsopp
Disse plukka jeg i dag, fant kanskje 150 sopper på et .. område på størrelse med et middels stort hus.
Penger å tjene
daf
daf's Avatar
Trådstarter
28 0
Ja, skal ta med kamera ut neste gang, men hvis alle de soppa jeg fant er flein så er det en forbannet fin plass å plukke flein på.
Bildet er veldig dårlig, men de som er på bildet er de som ligna mest på flein og på hverandre.
Sitat av nohope
Jeg har ville spist den nederste 3.f.h - den ligna noe jævlig hvis man ser bort fra den merkelige tykke stilken.
Vis hele sitatet...
Det der synes jeg var et idotisk utsagn. ""Den ligner noe veldig på flein, så jeg ville ha spist den"". Du lever nok lenge med den tankemåten.
faktumet er at det er to sopper der som faktisk -er- fleinsopp. (såvidt jeg ser).
daf
daf's Avatar
Trådstarter
28 0
Idag fant jeg disse lekkerbiskene, og jeg er sikker på dette er spiss fleinsopp, har jeg rett?
To Nye spørsmål:
1. Hvor er soppen giftigst? (Hva slags del av soppen gir mest virkning?)
2. Hvor mange sopper anbefales for å få en behagelig rus med mindre visuelle forstyrrelser? (Bølgende skjermbakrunn osv)
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av daf
Idag fant jeg disse lekkerbiskene, og jeg er sikker på dette er spiss fleinsopp, har jeg rett?
Vis hele sitatet...

Shit!!
Ikke spis sopp nr 1,2,3 fra nede fra venstre, og heller ikke sopp nr 5 oppe fra venstre.

De andre er flein sopp..
Sopp nr. 5 oppe er ihvertfall ikke flein.. har vært borti disse selv. De kan se ut som flein, men er det ikke.. Jeg vet ikke hvilken sopp art det er, men -jeg- har tenkt med meg selv at kanskje det er slik en liten hvit fluesopp ser ut? Men det -VET- jeg ikke!

Det finnes også sopp som er identisk til flein utenom at stilken er rød..
Disse har jeg spist mye av, så jeg vil ikke anta de er farlig, men rus får man heller ikke ut av de.

Det hender ofte når jeg er ute å plukker at jeg har plukket flere slike..Men må da luke ut når eg kommer hjem..
Disse soppene har en rødlig stilk ligner MYE på flein, men stilken har også en annen konsitens en fleinsopp stilken..


nohope:

Tror ikke det er noen spessielle steder på soppen, soppen er giftigst? Men det vet jeg ikke.. Jeg spiser nå hele greia.. River kanskje av litt av stilken hvis den er lang og med røtter f.eks!

Hvor stor mengde man behøver å spise kommer helt ann på person, sinnstilstand, psilocybin innholdet i soppen, og sopp året..

Første gang jeg spiste flein, da spiste jeg ikke mer enn en ca. 30-40 stykker før det fungerte BRA! Dette var og da ett bra sopp år, året etterpå måtte jeg opp i rundt 100 stk..
Da jeg spiste flein første gang hadde jeg endel erfaringer med LSD så jeg var ikke noe "nybegynner" med hallisugene stoffer, men soppen var bare kankende gode det året,men igjen varte det ikke mer en 2-3 timer.. Spiser du flere vil jo man få en lengre virketid.

Det finnes ingen fasit svar.. Prøv deg frem, spis 30 sopp først, (det er en liten dose) la det gå 30min og hvis du ikke kjenner noe, spis noen til. Skal du først spise sopp bør du ihvertfall ha NOK til å kunne bli "drønnet". Ellers vil du bare bli sånn som jeg kaller det; Irriterende drønnet.. Dvs. Det fungerer litt, men ikke nok eller ikke slik som man hadde forventet..
Så ha alltid nok til å kjenne det på kroppen, ellers vil jeg kalle det sløs, eller unødvendig.
-min menging-
Sist endret av spQ; 21. september 2005 kl. 12:23.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av speq
Shit!!
Ikke spis sopp nr 1,2,3 fra nede fra venstre, og heller ikke sopp nr 5 oppe fra venstre.

De andre er flein sopp..
Sopp nr. 5 oppe er ihvertfall ikke flein.. har vært borti disse selv. De kan se ut som flein, men er det ikke.. Jeg vet ikke hvilken sopp art det er, men -jeg- har tenkt med meg selv at kanskje det er slik en liten hvit fluesopp ser ut? Men det -VET- jeg ikke!
Vis hele sitatet...
Hadde jeg fått sett mer på de soppene du nevner her kunne jeg gitt et mer riktig svar.. men etpar av de er under tvil, så ikke spis de for å være sikker. men en ting skal være sikkert, det er IKKE aminata virosa (hvit fluesopp)

Edit: En plass på soppen er faktisk spesiellt giftig, og da ikke sånn at man blir rusa av det, men at det kan være farlig: nederste delen av stilken, der den går over til røtter/mycelium.
Dette skal man ALDRI spise, mycelium er bra for soppen, ikke for oss.
Sist endret av Dodecha; 21. september 2005 kl. 12:36.
For å lage en søt "tradisjon" så kommer ihvertfall jeg til å bruke denne tråden når det skal snakkes om fleinsopp.
Derfor benytter jeg sjansen til å legge ut bilder av det -jeg- mener er en bra setting for å ruse seg.
Gutterommet mitt mener jeg passer perfekt, lysforholdene er rette, ikke for lyst, ikke for mørtk, behagelig temperatur, ingen folk som braser inn dørene, ingen telefoner, nadda. Bak kameraet er det en chillout-seng man kan sitte i bare for å sløve.

Satt her natt til i dag og knasket flein: Superbra å sitte her. I loved it
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Gutterommet er en bra plass å ture på så lenge du ikke har inpåslitne foreldre/søsken.
lav lysetting og ambient musikk er også et stort pluss..

jeg trasket meg entur isted og på den vanlige runden min ble det litt tynt, alt for mange folk ut å går nå på dagen, fikk tatt et heller crappy bilde:
Jeg er jo som flere her opptatt av å komme seg ut i naturen, frisk luft og høste av godene, men er sesongen over her på Østlandet, eller finnes det steder som enda kan tilby med bidrag til nytt garnityr på tallikken???
"Grunnlag for utskrivelse av skattekort 2005." hihi :P

Her i Nordland er det iallefall fortsatt sesong. Det beviste iallefall nohope når han plukka rett utenfor romvinduet mitt ..

Å være ute i naturen er jo fine greier, men desverre har jeg stor grunn til å tro at Mo har blitt "Bergen #2" - Det har regnet med bare noen timer opphold i 2 uker, litt kjedelig egentlig.
Mja. Må jo benytte sjansen når den er der
▼ ... noen uker senere ... ▼
daf
daf's Avatar
Trådstarter
28 0
Gutter og Jenter,det finnes ennå flein, fant ca 50 stk idag etter heftig regnvær i to dager. Skål!
Hva er prisen på flein hvis man skal kjøpe det a?

Ja, er litt slapp... og så vil jeg ikke plukke feil
Få som selger fleinsopp. Men du kan få tak i andre arter. Cubensis er mest vanlig, og prisen ligger på en 50-200 kr pr g. Kommer ann på hvor du bor og hvem du kjøper av.
Lasse: Helt seriøst, hvis du er for "slapp" til å sette deg inn i temaet og
komme deg ut i naturen og plukke, da ener jeg at du ikke er klar for sopp.
Klar, det er vel ikke akkuratt noe du kan si uten å vite hvem jeg er.

For det om jeg ikke gidder å gå rundt i skauen i 2 minusgrader å se etter sopp betyr ikke det at jeg ikke er "klar" for å spise sopp. Slutt å si at folk ikke er klare, det bestemmer de selv... Fortell heller om virkningen, referer til tråder/sider osv. Så kan de bedømme selv om de er klare.

Alle reagerer ikke likt!!


ps: liker ikke folk som grer alle med en kam
De holdningene du først ga utrykk for tydet vel på at du ikke hadde noe særlig kunskap om emnet, og dermed regnet felix poker med at du ikke var klar.
Fyren har vært her inne i flere år og har sett mange kids som egentlig bare er ute etter en rask og billig buzz.
Det kunne virke som du var en slik på grunnlag av første posten din.
Men sant som du sier, ingen andre enn deg kan bestemme om du er klar eller ei.
daf alle soppene på de bilde er flein, den som speq refererer til nr 5 fra venstre oppe er bare en veldig ung flein som ikke har sluppet sløret ennå, og til nohope og Dodecha det finnes ingen farligere del av soppen, Dodecha hvor har du det fra at helt nede me stilken er farligere? Hvet det er mange så tror det men har absolut ingen hold i virkeligheten blir det samme som blåsyre myten, mycelia er ikke farlig og spise idet hele tatt, finnes flere som spiser caset kaker etter 2-3 flushes og dette er neste bare mycelia som er i gjen da, men dette er og veldig psilocybin holdig faktisk like potent som soppen....
Sist endret av modsuck; 19. oktober 2005 kl. 13:01.
Lasse: Som InTrance sier så er det mange som ikke setter seg ordentlig inn
i tematikken før de begynner å eksperimentere med psykedelika. Dette
resulterer ofte i at saker og ting går galt, hvilket gjør at psykedelika får
et ufortjent dårlig rykte og blir forbudt. Jeg ønsker ikke at sopp skal bli mer
uglesett enn det allerede er og ønsker derfor ikke at folk skal ruse seg på
flein uten at de vet sånn noenlunde hva de går til.

Jeg presiserer også at det kun er min egen mening at folk som ikke gidder
å plukke soppen selv ikke er "klare"/modne/engasjerte nok til å bruke stoffet.

Jeg er vidre mer enn klar over at alle reagerer forskjellig og at man ikke
skal "gre alle med en kam" (lær deg ordakene før du bruker dem)
men jeg synes ikke du virket som en veldig seriøs person etter å
ha lest posten din. Jeg legger merke til at du også begrunner det at
du ikke vil plukke selv med at du er redd for å plukke feil. Det
er forsåvidt vel og bra, men kan tyde på at du ikke har satt deg særlig godt inn
i temaet soppidentifisering, noe jeg absolutt mener at du burde, selv om du
kjøper soppen istedenfor å plukk eselv. Husk, andre kan også plukke feil.

Jeg beklager at jeg dømte deg som useriøs på så lite grunnlag, men som
InTrance sier er det mange evneveike tullinger som kommer her og stiller
en masse useriøse spørsmål.
felix_poker: Jeg skjønte hva du mente, men som jeg sa er det ikke noe poeng å kritisere de som vil prøve noe nytt. Jeg vil si at det ikke er noen bedre måte å lære på en å prøve. Men det kan selfølgelig lønne seg å vite hva man kan oppleve.

Derfor skrev jeg at i stedenfor å si at folk ikke er klare, kunne du referert til andre tråden, tripreports, fakta mm.

Er kanskje bra at dere er forsiktige men å "anbefale" andre å prøve ting, men det er jo en grunn til at de spørr når de først gjør det. Og hvis det er et useriøst inlegg av en 14iss eller noe, så er det vel egentlig bare å la vær å svare.

Ordtaket var ikke ment å være likt, bare en måte å få dere til å skjønne hva jeg mener.
Det var kraftige tendenser til "bedre-viter"-holdninger litt lengre oppe i tråden ja...men men
Lasse: Jeg mente på ingen måte å kritisere deg, eller noen andre, som vil prøve noe
nytt. Jeg har minimal personlig erfaring med felinsopp, men jeg tror det er et
stoff med stort potensiale som kan gi oss mennesker mye godt, men også mye
vondt hvis det blir brukt uvettig. Jeg ville bare forsikre meg om at du ikke gjør noe
forhastet og dumt og jeg beklager at jeg var litt "bisk" i den første posten min.

L0rdMel: Jeg prøver på ingen måte å være en bedreviter Imidlertid er
det sånn at jeg faktisk sitter inne med en del kunnskaper, noe jeg vet at
også du og andre her på forumet gjør, og selv om vi to har litt forskjellig syn
på rusmidler er jeg sikker på at du er enig med meg i at psykedelika ikke
burde bli brukt, ikke misbrukt og at folk skal forberede seg litt før de begynner
å bruke disse kraftige sakene.
Det er forskjell på hva en prøver på og hva en oppnår
En kan gå inn i en samtale med de beste hensikter sant, men hvordan det oppfattes av andre kan variere.
Skjønner hva du ville fram til selvfølgelig, bare måten den ble lagt fram på, hvis du skjønner.
En med kunnskaper burde ikke heve seg over de uten,heller prøve å dele slik at de andre er istand til å oppnå det samme, noe jeg vet du er enig i. Selvfølgelig ikke alltid like lett å få til.
Men men, det hele ble jo litt offtopic, gir meg
Konstruktiv kritikk motatt

Ble "litt" offtopic ja..
He he, offtopic var vi ja.

Men litt tilbake til topic da, jeg var på sopptur heromdagen. Fant meget lite sopp. Tror det kanskje er litt seint

Så da kan jeg jo håpe på bedre lykke neste år
Jeg tror sessongen er over i oslo området i hvert fall.
Jeg var en tur her om dagen og fant bare svarte, råtne sopper.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har ingen nærkontakt med sopp av noe slag, men vet ikke om Wikipedia kan svare bedre enn jeg kan når det kommer til hvor soppen "er sterkest":
In the fruitbody, psilocybin and psilocin tend to accumulate in the caps more than in the stems. The spores are completely free of both psilocybin and psilocin. The total potency varies greatly between species and even between specimens of one species in the same batch. Younger, smaller mushrooms are relatively higher in alkaloids and have a milder taste than larger, mature mushrooms. Mature mycelium contains some amount of psilocybin, which can be extracted with an acidic solution, usually of citric acid or ascorbic acid (Vitamin C). Young mycelium (recently germinated from spores) does not contain appreciable amounts of alkaloids. Most species of hallucinogenic mushrooms also contain small amounts of the psilocybin analogs baeocystin and norbaeocystin. Most psilocybin mushrooms bruise blue when handled.
Vis hele sitatet...
Psilocybin
Men for all del, bare spis (nesten?) hele tingen så en er sikker på å få med seg alt? Håper noen hadde nytte av litt copypasting.
ProZhen: Du kunne jo postet dette i denne tråden:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=55725
Det blir aldri for mye info. om sopp i den tråden.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
når er det tidligste fleinen begynner å poppe opp i finnmark?

vi trenger en sticky tråd om flein btw!
Har lest at mange under påvirkning av fleinsopp(og andre sopper) ser at feks vegger og golv "vokser og pulserer". Kan det sammenlignes med det jeg ser etter å ha sett på dette programmet i 40sec? ser ut som om veggen bølger på en måte..

programmet: http://home.online.no/~harc/trimming/Optical.exe
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nå vet jeg ikke hva slags progam det der er ettersom jeg sitter i OS X, men kjenner jeg slike programmer rett så er det noe ala de effektene du vil se på en veldig lett sopptripp, men de vil gjerne være mye mer "virkelige" på sopp. Uten at jeg helt kan forklare hvordan.