Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 13260
Hei.

Etter førstegangstjenesten har jeg lyst til og prøve å utdanne meg innen hærens jegerkommando. Har hørt at man trenger og trene mye for og klare kravene osv.

Er det noen som har vært i hærens jegerkommando som kan gi meg noen tips til trening osv ? Jeg er bare 17 år gammel, så har god tid til og trene på. Har allerede begynt med jogging. Er det noe jeg bør forberede meg på ?

Takker for svar.
Det ligger treningsprogrammer som er lagt opp til å klare grovutaket, på hjemmesidene til HJK.
Marinejeger treningsprogrammet er og fint å bruke
http://www.marinejeger.no/treningsprogram/index.html
Jeg var inne til opptak til jegerkommandoen for et par år siden, vi var 180 stk så stillte opp til start og det var vel 20 som fullførte. Jeg gav opp etter kort tid da jeg innså at dette var ikke for meg. Viss du så på de kara som gikk videre ville du aldri trodd at det var de som gikk viderere. Viss du hadde fått spørsmål om hvem du trodde skulle gå videre i starten av opptaket, ville du garantert ikke trodd det var de. Men de gikk videre for dette var noe de absolutt ville, vilje er ALT. Du kan være så topptrent du vil, har du ikke motivasjonen og viljestyrken vil du aldri klare det. Men styrke og kondisjon er selfølgelig et pluss.

Lykke til!
Trådstarter
59 0
Ja skjønner. *Håpe jeg klarer det* Men en ting til, har pollen allergi noe og si ?
Takk for svar
Sist endret av Erawind; 27. juli 2005 kl. 17:04.
Sitat av Ac|d
Jeg var inne til opptak til jegerkommandoen for et par år siden, vi var 180 stk så stillte opp til start og det var vel 20 som fullførte. Jeg gav opp etter kort tid da jeg innså at dette var ikke for meg. Viss du så på de kara som gikk videre ville du aldri trodd at det var de som gikk viderere. Viss du hadde fått spørsmål om hvem du trodde skulle gå videre i starten av opptaket, ville du garantert ikke trodd det var de. Men de gikk videre for dette var noe de absolutt ville, vilje er ALT. Du kan være så topptrent du vil, har du ikke motivasjonen og viljestyrken vil du aldri klare det. Men styrke og kondisjon er selfølgelig et pluss.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Det er så sant som det er sagt. En kombinasjon av sterk vilje, og en grei trent kropp er nok det som er trengs.
Sitat av Erawind
Ja skjønner. *Håpe jeg klarer det* Men en ting til, har pollen allergi noe og si ?
Takk for svar
Vis hele sitatet...
Det kan nok by på problemer, med tanke på at i forsvaret er du for det meste ute...og da er det ikke kult å få pusteproblemer når du er ute på 5 km løp med fullt feltutstyr...
Trådstarter
59 0
Har ikke sterk pollen allergi, og har heller ikke fått noen problemer med pusten når jeg har jogget nå i sommer. Så håpe på at det går greit :P


Fikk akkurat svar av Hæren:

Hva skal til for å komme i spesialstyrken?
For å komme inn på spesialjeger opptaket må du tilfredsstille de medisinske minstekravene vi har. Du kan ikke ha astma eller moderat /sterk allergi, brokk, epilepsi, plagsomt hørselstap, ryggplager, ustabile ledd, være avhengig av briller eller linser, eller ha psykiske sykdommer med funksjonstap eller ýinnskrenkning

Moderat/sterk allergi, noe som jeg ikke har
Sist endret av Erawind; 27. juli 2005 kl. 17:15.
Jeg har heller ikke sterk pollen alergi.. Jeg har astma i tillegg og jeg klarer helt fint å fungere så lenge jeg tar pillene mine. Jeg regner vel med det ikke er ulovlig med allergi piller der?
Sitat av ZODORiX
Jeg har heller ikke sterk pollen alergi.. Jeg har astma i tillegg og jeg klarer helt fint å fungere så lenge jeg tar pillene mine. Jeg regner vel med det ikke er ulovlig med allergi piller der?
Vis hele sitatet...
Dette kommer ikke til å funke, fordi:

Sitat av Hæren
Du kan ikke ha astma
Vis hele sitatet...
Hva er dips, så det var noe du skulle gjøre i treningssammenhent til marinejegertjenesten?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Stikk til legen og få deg en allergisprøyte. De varer i 4-5 uker om gangen og er konge. Var selv og tok en slik i dag. Koster 200 spenn.
www.spesialstyrker.net www.spesialjeger.net
Sitat av spesialstyrker.net
dette er et sted hovedsaklig laget for personer som vurderer å søke opptak i en spesialstyrke. hvor det er samlet harde fakta om de forskjellige avdelingene.
Vis hele sitatet...

Dips
Sist endret av sputch; 27. juli 2005 kl. 18:50.
Mitt beste triks for slik trening er nok å trene når det er ikke vær for å trene, ta på deg en sekk, øk vekten på den etterhvert, gå i skog og mark, helst ikke på stier og slikt.

Jogging og styrketrening i seg selv er bra som et suplement til vanlig trening, med vanlig trening mener jeg det å gå med sekk, løpe med sekk i skog ut utmark. Vet du et sted det er mye gjørme så ta gjerne en tur innom det.

Er du allerede innstilt på å gå igjennom masse dritt som gjørmebad og slikt så blir opptaket mindre jævlig.
Var jævla nye negativte ting som blei trekt frem her nå. Synes slikt er demotiverende, og dessuten særdeles innlegg på posten:"Hærens Jegerkommando. Tips!". Ikke psyk ut typen før han skal prøve det da. Støtt opp eller gi f... synes jeg er det mest riktige. Men det er nå bare min mening da.
Det er ikke demotiverende spør du meg, hvis jeg hadde hatt god tid å trene slik som han sier ville jeg tatt det som en oppmuntring til at dette skulle jeg klare. Men det er jo fra person til person.

Tenk deg den værste trenignsøkten du kan få under opptaket, gjør den enda værre og gjennomfør den FØR opptaket. Slike ting gjør deg bedre enn andre.
Først må du jo velge om du vil satse på dette som førstegangstjeneste eller forsøke deg etter at denne er fullført. Hvis du velger det siste kan du ikke bli fallskjermjeger (men står igjen med muligheter som spesialjeger eller marinejeger), på den andre side kan det gjøre deg bedre forberedt om du søker deg til en operativ avdeling i førstegangstjenesten. f.eks kystjeger, jegerbn i porsanger, gsv, oppklaring osv.

Det aller viktigste (foruten selvfølgeligheter som god fysisk form) er å være topp motivert for at man virkelig vil dette. Som andre har sagt før meg, kun de som virkelig vil kommer til å klare seg gjennom. Det er alltid noen som søker spesialtjeneste fordi det høres kult ut, disse vil uten unntak droppes da det rett og slett ikke viser seg å være så kult som de tror : )

Ellers har Tore- gode råd, det er ikke noe stort poeng å trene på sats hele tiden, kom deg ut i skogen, venn deg til sekk og marsjstøvler i ulendt terreng. Alt blir mer slitsomt i feltuniform enn det blir i treningsdress, det er like greit å lære det med en gang
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg syntes det er jævlig ambisiøst å komme til nFF for tips om Hærens Jegerkommando. Det er som å gå inn på Rema 1000 og spørre om vintips
Sitat av Stormen
Jeg syntes det er jævlig ambisiøst å komme til nFF for tips om Hærens Jegerkommando. Det er som å gå inn på Rema 1000 og spørre om vintips
Vis hele sitatet...
Du sier noe der ja hehe...

Dips er : du har hendene bak ryggenp å f.eks en stol og løfter overkroppen opp og ned ifra bakken...

Kan jo sette deg noen mål da; ta 50 hang ups om dagen, 100 push ups osv... Smake på litt rå fisk, så har du gjort det før opptaket :P hehe... Sett deg som mål å klare litt mer enn minimums kravene som et minimum, men det viktigste er psyken og lagarbeid.

du kan jo sjekke ut Spesialjegerne.net

Lykke til...
leste litt på treeningsdagboken. i uke 5 skal du svømme 25 KM!!! det var jo litt heftig.
(er jo selvfølgelig minutter de mener) har skrevet det de fleste andre steder.
Sitat av Stormen
Jeg syntes det er jævlig ambisiøst å komme til nFF for tips om Hærens Jegerkommando. Det er som å gå inn på Rema 1000 og spørre om vintips
Vis hele sitatet...
Nå er det da ikke bare sofaslitere her inne da...

----

Tren som ett helvete, jeg lover deg att du kommer til å trenge treningen.
Spring gjerne i fjellet med en tung sekk o.l

LYKKE TIL !!! Jeg blir rørt over å høre att norsk ungdom fortsatt har det i seg
HJK er virkelig knallharde, men de får oppleve masse kult.
Kjenner en som jobbet med HJK og med FSK under TMB i Afghanistan og i ?Bosnia?, hørte mye bra om de gutta der ja...
Vil du nok, så kommer du inn så lenge du greier minstekravet... men den viljen som må til er det utrolig få som har.

Personlighet teller også veldig mye, vilje er jo en del av din personlighet. Folk som "gir faen" kommer faktisk inn oftere enn de som har trent hele livet for et opptak...
Men siden jeg har astma, kan jeg ikke være med på noe som helst i hæren da?
joa, noe kan du være med på... men hva er vel litt begrenset
Det gratisprogrammet som er på forsvaret sine sider er ikke noe bra treningsprogram. Siden det ikke tar noe hensyn til form du er i når du starter, eller hvile. Liker du å trene (noe du bør hvis du vil bli fallskjermjeger) vil jeg anbefale å kjøpe et treningsprogram på hou.no. Har selv brukt hans treningsprogram i over et halvt år nå og er meget fornøyd. Her legger de opp program etter en tester du gjør først, og du får oppfølging hver måned for å lage neste måneds program. Han som driver det har lang erfaring fra militæret, og han vet hva som må til.

Lykke til
Sist endret av GeirBauer; 28. juli 2005 kl. 01:43.
Trådstarter
59 0
Takker for svar alle folkens. Har fått mye tips nå
Noen av de største grunnene jeg har til og utdanne meg som en jeger, er fordi jeg elsker skog + har lyst til og gjøre noe spennende i karrieren min (ikke bare sitte på et kontor hele dagen) og har alltid hatt lyst til og utdanne meg i militæret.

For de andre som kanskje har tenkt til og prøve seg, lykke til Håper dere klarer det
Sitat av Troennes
Var jævla nye negativte ting som blei trekt frem her nå. Synes slikt er demotiverende, og dessuten særdeles innlegg på posten:"Hærens Jegerkommando. Tips!". Ikke psyk ut typen før han skal prøve det da. Støtt opp eller gi f... synes jeg er det mest riktige. Men det er nå bare min mening da.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen som psyker ut noen her, vi bare gir tips og forteller dem om hvordan det faktisk er, slik de kanskje er litt mer forberedt og ikke får seg et slag i trynet når de stiller opp for de trodde de bare skulle springe i skogen å skyte med AG3 å sprenge ting til hælvete, for slik er det ikke....

edit:leif
Sitat av Ac|d
Det er vel ingen som psyker ut noen her, vi bare gir tips og forteller dem om hvordan det faktisk er, slik de kanskje er litt mer forberedt og ikke får seg et slag i trynet når de stiller opp for de trodde de bare skulle springe i skogen å skyte med AG3 å sprenge ting til hælvete, for slik er det ikke....

edit:leif
Vis hele sitatet...
Helt riktig ! HJK gutta får skyte med masse annet digg, ikke bare G3
Men att det er ganske tøft og hardt å komme inn er det ingen tvil om, så vi kan da ikke lyve !?!

Sønnen til en arbeidskollega av meg var på opptaket for ikke lenge siden, han hadde trent HARDT over lengre tid, og var i knallform. Motivasjonen var også på plass, men han måtte gi seg når det var under 30 personer igjen, pga føttene hans regelrett hadde blitt spist opp av gnagsår og senestrekk etter så mye hard løping.
Men husk att beina blir bra igjen, og hvis du tyner deg løpet igjennom får du tid til å hvile ut etterpå, med den j****** gode følelsen av att du faktisk kom inn !!!
Litt off-topic dette, men kanskje litt mer passende her.. Hva går egentlig de psykiske prøvene til forsvaret ut på? Vil det være veldig negativt om man f.eks. har slitt litt tidligere? Sjekker de legejournaler, og kontrollerer de opplysningene i egenerklæring for helse?
Man ser jo på egenærklæringsskjemaet og leser journaler om man får disse levert av aspiranten/soldaten. Om legen mener det kommer frem relevante opplysninger under sitt intervju vil dette selvfølgelig tas med i den totale vurderingen.

Uansett så får man et mye bedre inntrykk av å jobbe med personen i 2-3 uker enn man får av et stykke papir, så dette teller relativt lite
Hjk får ikke G3, det er det marine jegerne som har. HJK bruker Diemaco C8...

Et alternativ i førstegangstjeneste hvis du ikke vil sitte på et kontor er GSV og grensa, er ikke dårlig det heller...


Ha dette friskt i minnet;
1. Smerte er midlertidlig, ære varer evig.
2. Smerte er en illusjon, illusjon er drøm, drøm er deilig, smerte er deilig

HJK = respekt!
Sist endret av picatta; 29. juli 2005 kl. 00:25.
Sitat av moridin
Man ser jo på egenærklæringsskjemaet og leser journaler om man får disse levert av aspiranten/soldaten. Om legen mener det kommer frem relevante opplysninger under sitt intervju vil dette selvfølgelig tas med i den totale vurderingen.

Uansett så får man et mye bedre inntrykk av å jobbe med personen i 2-3 uker enn man får av et stykke papir, så dette teller relativt lite
Vis hele sitatet...
Hvis du på sesjon har sagt at du har vondt i beinet eller ryggen, kommer ikke inn. Så det er ikke bare det intervjuet på rekruttskolen som teller for om du har helse til å komme inn.
heh 6x25 push-ups var ikke mye å skryte av. Løping blir værre! *huffe*

for 5x100 push-ups begynner vi snakke om det er 30 sek pause mellom hver sesjon 3x daglig!
haha, den dagen jeg ser en ta 5x100 push skal jeg personlig gi ham TO klapp på skuldra!

Hvis Voyage med dette hevder at han kan gjøre det selv, plis send meg mail med en videosnutt av det! (så fram til at ditt utsagn ikke var ett dårlig forsøk på en eller annen form for ironi
5x100 push er ikke uoverkommelig det dersom du trenger for å nå det ? Lærte meg et triks med push-ups da jeg var inne. Kan ta så mange jeg orker

Forsvaret sine spesialstyrker er kjempebra. Sykt bra miljø mellom gutta, befal og sånn. Den beste treningen er å trene seg psykisk. Selv om du tror du er sterk psykisk fordi når noen kaller deg idiot på byen, og du bare driter i det, så driter du deg ut. Kjenner et par som gikk på den smellen der, for å si det sånn..
jeg kan også ta så mange jeg orker. men jeg orker ikke så mange da. hva er trikset da? eller er det en militærhemmelighet.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av svaagan
haha, den dagen jeg ser en ta 5x100 push skal jeg personlig gi ham TO klapp på skuldra!

Hvis Voyage med dette hevder at han kan gjøre det selv, plis send meg mail med en videosnutt av det! (så fram til at ditt utsagn ikke var ett dårlig forsøk på en eller annen form for ironi
Vis hele sitatet...

Øø? For og ta 5x100 push så trenger man bare trene mye og regelmessig. Har selv stått og sett på at folk har tatt 500 push i strekk. (dvs jeg så ikke på hele tiden, men hørte tellinga til de som sto rett ved siden av. veddemål greie) selv kreperer jeg ved 60, for et år siden var det ved 30. Og jeg har ikke trent hverken mye eller regelmessig, men når jeg har trent har pushups vært innvolvert.

hakkon det finnes faktisk et triks, og det er og stoppe når du har strekt armene ut, og ikke løfte deg opp med skuldrene. Litt vanskelig og forklare med tekst, mye lettere og vise. Man gjør altså bare det øvelsen krever for og bli godkjent og ikke en mm lengere. Samme med sittups man tar fingrene akkurat så de berører hverandre bak i nakken, man folder ikke hendene bak hode. da får man ca 10cm kortere vei og gå, det merkes. ;D lov er det også.
Sist endret av sptz; 30. juli 2005 kl. 02:24.
Men når det er sagt så må man ikke klare 5x100 pushups for å bli fallskjermjeger. Klarer man 50 er man godt over grensa. Opptakskravet er 26-28 eller noe sånt. Bare tenk at disse skal man klare selv om man har vært ute i skogen og gått/marsjert i 5 timer. En jeg kjenner som ble fallskjermjeger fortalte om førsteinntrykket han fikk når han kom opp. Han ble veldig skremt av alle "boler-guttene" som tok 500 pushups i strekk. "Hva gjør jeg her? Jeg tar jo bare 50." tenkte han. Men de "boler-guttene" røk ut første uka. De var flink på styrke, men det å ta morrabad og fryse hver dag klokka 5-6 om morgenen, det klarte de ikke. Snakket med en som jobber med fallskjermjegeren (husker ikke grad), han sa at det er de "tynne og seige" som blir fallskjermjegere. Så klarer du minstekravene med ganske god margin, står resten på viljen. Når du kommer hjem fra en evighetsmarsj og endelig får lov til å sove, så vekker de deg etter 10 minutter og sier at "vi må ut igjen, vi har ikke tid til dette!" er det ikke så kult. Mange som ryker på slike ting. Og det er slik de får silt ut de som ikke er motiverte nok til å bli jeger, ikke ved å se hvem som ikke klarer 500 pushups på morgentrimmen. Så ikke la deg skremme av dem
Sist endret av GeirBauer; 30. juli 2005 kl. 03:47.
enhver idiot kan trene seg opp til å ta 5 milliarder pushups, poenget er ikke å være sterkest, men å være seigest. Man må tåle å bære med seg 50kg utstyr selv om det er 4 dager siden du sov eller spiste noe.

Veldig mange ryker ut av opptaket fordi de tror at styrke og kondisjon er alt, det er det så langt ifra
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei
Jeg er 16år og har hatt astma som barn, men det har jeg vokst av meg. Allergien begynner å dette av den også, men er fortsatt pitte litt allergi om sommeren.

spørsmålet er, har jeg mulighet til å bli en spesial jeger?

"Skal man bli god, må man ville bli god!"
Sitat av Xandu
Hva er dips, så det var noe du skulle gjøre i treningssammenhent til marinejegertjenesten?
Vis hele sitatet...
Så ingen som hadde svart på det, dips er å heise seg selv opp og ned mellom to stenger. Du har en stang på hver side i en høyde som gjør at du ikke når ned med beina, så heiser du deg opp og ned.
o
/ | \
* /\ *
Sitat av Unknown-mike
Hei
Jeg er 16år og har hatt astma som barn, men det har jeg vokst av meg. Allergien begynner å dette av den også, men er fortsatt pitte litt allergi om sommeren.

spørsmålet er, har jeg mulighet til å bli en spesial jeger?

"Skal man bli god, må man ville bli god!"
Vis hele sitatet...
Et ordtak av hæren er "Så lenge det ikke er et problem for deg, er det ikke et problem for oss"

Husk at det _viktigse_ til å bli jeger er å gå med sekk over lengre tid.
Klarer du minstekrava på styrke med god margin, holder det. Start med å gå 10kg sekk på dagsturer en dag i uka og legg på meir i sekken ettervært du føler du klarer meir, _IKKJE_ start med formykje uansett om du veit du klarer å bære 40kg! dette er pga strekk skader i muskel osv.
Sitat av Stormen
Jeg syntes det er jævlig ambisiøst å komme til nFF for tips om Hærens Jegerkommando. Det er som å gå inn på Rema 1000 og spørre om vintips
Vis hele sitatet...
qft, dette er sant. Om dette er virkelig noe du vil, er ikke dette stedet å spørre om konkrete spørsmål ang. Hærens jgerekommando.
Selv om du hadde klart de psykiske og fysiske testene, så er du tvilsomt en potensiell kandidat for spesialstyrkene.

Se for deg at du og laget ditt er ut utlandet på et oppdrag, du har vært ute i ørkenen i 2 uker. Plutslig blir dere beskutt, dere må løpe i dekning, etter en liten stund rammes du av et kraftig astmaanfall på grunn av alt støvet som befinner seg i ørkenen og oppdager at du mistet medisinen din ideet dere ble beskutt og la til beins.
Det vil resultere i at dere ikke kan operere på normalt nivå, du sinker hele laget ditt og utsetter alle inkludert deg selv i livsfare.

Det er derfor forsvaret har sånne regler. Har du astma, slipper du ikke inn. End of discussion

Men utover det ønsker jeg deg Lykke til videre
Sitat av RandomiZed
Selv om du hadde klart de psykiske og fysiske testene, så er du tvilsomt en potensiell kandidat for spesialstyrkene.

Se for deg at du og laget ditt er ut utlandet på et oppdrag, du har vært ute i ørkenen i 2 uker. Plutslig blir dere beskutt, dere må løpe i dekning, etter en liten stund rammes du av et kraftig astmaanfall på grunn av alt støvet som befinner seg i ørkenen og oppdager at du mistet medisinen din ideet dere ble beskutt og la til beins.
Det vil resultere i at dere ikke kan operere på normalt nivå, du sinker hele laget ditt og utsetter alle inkludert deg selv i livsfare.

Det er derfor forsvaret har sånne regler. Har du astma, slipper du ikke inn. End of discussion

Men utover det ønsker jeg deg Lykke til videre
Vis hele sitatet...
Jeg har alldri hatt et astma anfall og legene sier jeg ikke har noen tegn til astma lenger. Hadde det bare som barn og når folk spørr meg om jeg har astma sier jeg nei..

Er det fortsatt ingen mulighet for at jeg kan komme inn?
Mest sannsynlig så vil du miste interessen for HJK,FSK,KJK,MJK om noen år! Du er 17 år, og du vet helt seriøst ikke hvor dedikert man må være for å bli en del av spesielstyrkene. Ta heller lastebilen lappen i forsvaret.
Sitat av Unknown-mike
Jeg har alldri hatt et astma anfall og legene sier jeg ikke har noen tegn til astma lenger. Hadde det bare som barn og når folk spørr meg om jeg har astma sier jeg nei..

Er det fortsatt ingen mulighet for at jeg kan komme inn?
Vis hele sitatet...
Da hadde du nok barne astma som jeg og hadde. Og om det er det, så er det ikke noe som hindrer deg.

Og dette er STEIN hardt. marinejeger kommandoen trener med 50-60kg på biceps trening på en arm.. Så det er bare å glede seg.
www.milforum.net er en god side for slike spørsmål
Dere bør også vurdere befalskole eller og/eller krigsskole. Det er der dere har fremtid i forsvaret.
En venn av meg gjennomførte ett år i jegerkommandoen med astma og vondt rygg, så alt er mulig.
Bare ikke si det til noen.