Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2245
Før noen prøver å beskylde meg for ikke å ha prøvd å søke først, så har jeg faktisk det, og det eneste jeg fant om Fedora var små problemer folk hadde.

Det jeg vil ha er hvilke erfaringer folk har med Fedora Core 2. Jeg har bestandig brukt Windows, så jeg er ingen Linux expert, men har lest og hørt rundt om kring at Fedora Core 2 skal være et bra valg for nybegynnere. Hvis noen mener noe annet, så vil jeg gjerne høre hva og hvorfor de synes noe annet

Grunnen til at jeg plutselig skal prøve Linux nå, er fordi jeg er nysgjerrig og bare har lyst til å utforske litt på den siden også. Dette betyr ikke at jeg gir meg med Windows. Planen er å kjøre en maskin med Windows og en med Linux.

Vel, kom med erfaringene deres så jeg får høre hva som er bra og dårlig og hva som er lett og hva som er vanskelig
Det er en del issues med Fedora man må overleve. Hvis man gjør det, så ender man opp med en annen distro.
Utrolig mange gir opp fordi Fedora har en del jall (vanskelig å få inn codecs, ikke mp3 som standard etc.)
Hvorfor skal du bytte fra windows til linux? Det er lurt å ha noe man vil som kan løses bedre i linux enn i windows før man bytter.

Husk at det nye systemet skal kunne gjøre minst 80% av det du bruker det gamle systemet til før du bytter. Lag deg en ganske detaljert liste over saker og ting du gjør med datamaskinen din, undersøk så om dette også kan gjøres i et linuxsystem. Lag en oversikt. Om 80% eller mer kan gjøres i linuxsystemet bør du bytte.

Fedora er en flott linuxdistribusjon. Sammenlignet med mange er den veldig enkel, sammenlignet med noen er den forsatt ganske vanskelig.

Når det gjelder småproblemene Nichotin nevner er det enkle løsninginger på de fleste av dem på www.fedorafaq.org

Jeg vil råde deg til å vente til Fedora Core 3 kommer i november om du bestemmer deg for å bytte. Core 3 bringer mye godt, blant annet langt bedre støtte for lagringsmedier som kobles til og fra (som kamera, usb-disker osv.), bedre pakkehåndtering (men man må forsatt bruke kommandolinjen til dette) og mer.
Foolish: Som jeg skrev ovenfor, skal jeg ikke akkurat bytte fra Windows til Linux, jeg skal fortsatt ha en av maskinene mine med Windows. Jeg er bare ute etter å utforske og prøve ut Linux for å se åssen det fungerer
Jeg har ikke hatt noen store problemer med Fedora, men det er en del små issues.. Som feks. den mest buggyeste oppdateringen jeg har vært med på.. Og Fedora er ikke akkurat den mest stabile Linuxen jeg har brukt, la det inn for 2 dager siden. Samme kveld røk den ut igjen ... Men hvis du allikevel skal ha inn fedora så er dette et par sider som du finner add-on pakker på...:
http://freshrpms.net/
http://rpmfind.net/
Akkurat. Høres ikke ut som Fedora er så veldig bra da, kanskje dere kan annbefale en annen distro? Som både er lett å installere og lett å bruke og som samtidig er bra og stabil. Har som sagt aldri brukt Linux før, så den må være lett å installere, det er det viktigste, men det burde ikke være så vanskelig å finne en Howto uansett.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Knoppix kan være en god løsning hvis du bare vil prøve Linux for å se hvordan det fungerer osv. Du bare brenner imaget over til ei CD-plate, setter i plata, skrur av datamaskinen og skrur på igjen så booter maskinen din rett fra cd-plata, dvs. at du ikke trenger å ha noe som helst installert på HDen.
Tja, jeg vil si Fedora er en god distro. Den eller Mandrake anbefales for nybegynnere.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg nominerer SUSE eller Mandrake til prisen for enkleste distro.
Aciid_boot3r: Takk for svaret, godt tenkt, men jeg vil heller installere det helt. Har tenkt til å bruke det en stund for å lære meg litt.

Har hørt Mandrake også skal være ganske lett, er det noen store "issues" med Mandrake også som jeg bør vite om?
jeg vil anbefale at du ikke starter med en altfor "simpel" distro så fedora funker fett da, bruker for det meste det (blir det får lett KAN det føre til at du ikke gidder å gå in for å bruke noe annet)..
starta først med slackware brukte det i ca 3uker, så hørte jeg at mandrake var anbefalt for nybegynere å prøvde det, tok ca 2timer før jeg la in slackware igjen... har gått over til fedora som funker fint som sakt, er ikke no god på linux men kan standard kommandoer og no småtteri så fedora er tingen for meg ;-) også kjekt å bruke dual boot slik at du kan spille i windows hvis du kaster bort tid på det.. har hørt at fedora er litt vrien mot ATI Radeon 9x00 brukere men det er bare baggateller...
men dette er min menig, finnes sikkert flere som har andre meninger og som hater min.... ;-)
LetMeBleedPLZ: Joa, kanskje ikke så lurt å begynne med en som er altfor lett, men jeg vil ha noe som ikke er for vanskelig hvertfall, får da gir jeg nok bare opp med en gang. Kan heller kjøre en som er litt lett noen uker til jeg får lært meg litt standard ting, også bytte til en som er litt vanskeligere seinere. Btw, jeg bruker Ati Radeon 9800 Pro, men det var ikke no trøbbel?

Btw, jeg tror ikke jeg gidder å styre med no dualboot, det trengs heller ikke, for jeg har PCene rett ved siden av hverandre, med Windows på den ene, så det blir ikke no problem
Sist endret av DemoNsouL; 15. september 2004 kl. 19:40.
Opprinnelig postet av DemoNsouL
LetMeBleedPLZ: Joa, kanskje ikke så lurt å begynne med en som er altfor lett, men jeg vil ha noe som ikke er for vanskelig hvertfall, får da gir jeg nok bare opp med en gang. Kan heller kjøre en som er litt lett noen uker til jeg får lært meg litt standard ting, også bytte til en som er litt vanskeligere seinere. Btw, jeg bruker Ati Radeon 9800 Pro, men det var ikke no trøbbel?
Vis hele sitatet...
De har sikkert fixa det... kamerat av meg hadde 9800pro i FC1 og alle FC2testene var feil skjermkort drivere automatisk installert, men men sikkert fixet...
Jeg støtter Tias på denne, jeg ville nok gått for SuSE hvis jeg hadde vært deg...
Jeg startet med FC1, etter 2 timer oppgraderte jeg til FC2. jeg holdt på med det en stund, men etterhvert så syns jeg det ble for likt windows. jeg gikk fra win til lin fordi jeg ville prøve noe nytt og ikke det gamle C:, D: osv.
Etter MASSE hjelp så har jeg lagt inn Gentoo, og er STOR fornøyd med det! noen små feil som må gå ann å rette opp, ellers funker alt som fot i hose!
Men dog, jeg vil absolutt ikke anbefale gentoo som nybegynner distro!
Har også hørt fra mange at Gentoo skal være helt fantastisk, og mange mener at det er den beste distroen av alle, men de sier også at den er veldig langt fra den letteste. Så jeg tror jeg står over den en stund. Har nå vurdert Mandrake litt, og har egentlig bestemt meg for den, hvis ingen har noen veldig gode grunner for at jeg ikke skal prøve den
Jeg bruker Mandrake som desktop, og Debian som server. Det fungerer ypperlig. :-)
Er du forbredt på å lese manualen (og den er detaljert ned til hver minst detalj), så bør du kunne klare en Stage2 gentoo-installasjon.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Om det faktisk er slik at du vil LÆRE linux ser jeg ingen problemer med å hoppe i det og installere en godt dokumentert distro som debian eller Gentoo. Men om det er bare å teste litt for å se hvordan det ser ut er jo suse en ok distro. Men du bør ha en hvis peiling om hva de snakker om i dokumntasjonen om du velger en gentoo installasjon.. der bør du også være forbrett på at ting tar tid... i allefall under installasjonen etter på så er det raskt som faen..

Siden du sansynlig hvis ikke vil få et likt svar fra noen du spørr så må du nok teste alt selv...
Det var en på IRC tidligere i dag som gjorde meg obs på at det ikke var fritt frem når jeg først hadde klart å installere Gentoo heller. Det gjaldt en automatisk oppdaterings greie, hvor du måtte vite hvilke filer som skulle overskrives osv, eller så var det bare å gi opp Gentoo. Noen som veit hva han snakket om?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
etc-update er nok programmet han snakket om. Det er et program/script, jeg vet ikke, som gjør det lettere for deg å holde styr på nye config filer. Hvis du oppdaterer systemet en dag så vil du kanskje få beskjed om at det er nye config filer, og når du da bruker etc-update for å fikse på dette er det greit at du har såpass peil at du skjønner at /etc/fstab eller /etc/rc.conf ikke må slettes sånn uten videre.

Men slikt kommer etter hvert. Forhåpentligvis skjønner du deg på ting, du redigerer config filer manuelt, og du fikser ting hvis du ødelegger de. Hvis du overskriver /etc/fstab og ikke får bootet så er det ikke verre enn at du starter opp med livecd-en, chrooter systemet og setter opp en ny /etc/fstab fil, noe du uansett må gjøre når du innstalerer Gentoo for første gang.
Opprinnelig postet av foolish
Når det gjelder småproblemene Nichotin nevner er det enkle løsninginger på de fleste av dem på www.fedorafaq.org
Vis hele sitatet...
Ja for all del, det er ikke noe stort problem å få fikset disse problemene, men det er det som ødelegger en del av førsteinntrykket, og som er en medvirkende årsak til at folk kanskje gir opp senere når andre ting også går skeis (4k stacks anyone?).
Fedora er fullt ut brukbart, men den gir litt motstand mens man prøver å få ting slik man vil ha det.
Tias: Når jeg leser hva du skriver, får jeg nesten litt lyst til å prøve meg på Gentoo. Har hørt at dette skal være en av de bedre distroene så fort man kommer i gang. Jeg får bare lese nøye gjennom manualen mens jeg installerer, så klarer jeg meg sikkert. Det er ikke værre enn å få hjelp til det man virkelig sliter med, sånn at man kan det til neste gang

Nå som vi først snakker om Gentoo, er det noen her som har noen fine linker til kjekk informasjon når det gjelder Gentoo. F.eks. noen howto's osv?

Tusen takk for svarene jeg har fått, det har vært til stor hjelp. Jeg har nå bestemt meg for å faktisk prøve meg på Gentoo. Går det til helvete, så er det ikke værre enn å drite i det og prøve Mandrake eller noe istedet. Hvis noen vil fortelle meg litt om Gentoo, så værsegod
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hehe, Gentoo er en veldig fin bil, men det skal være sikkert og visst at den er vrien å vende seg til når du kommer fra Windows. Dét kan jeg skrive under på!

http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/index.xml - her står det meste. Er inndelt i flere seksjoner, så du får litt å lese på. Forumet er også greit, f.eks når du skal sette opp /etc/make.conf kan det være triks å søke litt rundt på forumet hvis du ikke skjønner bæret. Ellers kan jeg anbefale deg å bruke IRC under innstalasjonen, hvis du ikke er redd for å spørre så kan det være til god hjelp.

Hvis du står fast i Gentoo, ikke forstår dokumentasjonen osv. så er det bare å spørre folk. For all del ikke gi opp! Hvis du ikke har peil på linux og commandolinjen (som oftest bash) så anbefaler jeg deg å lese bittelitt på det temaet også
Hehe, takk skal du ha. Veit du om noen IRC kanaler hvor jeg kan få litt hjelp hvis jeg står fast og ikke skjønner noe som helst? Hvis du er interessert i å hjelpe meg hvis jeg får problemer, så ville jeg blitt glad Jeg har annledning til å bruke IRC mens jeg installerer, det er intent problem
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
#gentoo og #gentoo-no ser ut til å være offesielle kanaler. Jeg henger på efnet under nicket Tias- og svarer selvsagt på alle spørsmål jeg kan svare på, send en msg hvis du vil kontakte meg. Jeg er desverer ikke forran PC-en i morgen, men hvis du begynner på noe prosjekt da så er jeg sikker på at de andre Gentoo-horene på nFF kan være til hjelp .

Er ikke mange månedene siden jeg begynte på Gentoo prosjektet selv, og selv om lærekurven er bratt så høster man jaggu store frukter.
Hehe, sant sant Vel, jeg er i militæret ennå, dimmer på fredag, og da braker det løs med Gentoo så fort jeg kommer inn døra Jeg skal mase på deg hvis jeg trenger hjelp jeg