Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1589
Jeg driver å lage en webside for ei lita bygd. På siden hadde det vært veldig tøft med sånn værstasjon info.
Men jeg trenger egentlig bare tempraturen.

Så problemet mitt er, hvordan kan jeg bruke min linuxbox f.eks, til å måle utetempraturen hele året, og få infoen lagt ut på en webside.
Hvordan programvare trenger jeg.

Så har jeg søkt på google idag, og der fant jeg mange værstastasjoner som målte inne/ute temp, trykk, nedbør, vindrettning og styrke...osv osv.
Disse koster fra 2500 og oppover.
Noe som jeg ikke har planer om å bruke for å måle tempraturen.
Man får jo kjøpt en billig løsning av tempraturmåler for maskina. så hva om du kjøper en vanlig tempraturmåler til PC, og slenger den ut vinduet?.. eventuelt modifisere den litt. Og om du da skal ha programvare, så kan du jo plugge den inn som f.eks. CPU vifta, så får du tempraturen på skjermen ved bruk av f.eks "PC Alert"..
Spennende prosjekt, fant denne: http://www.linuxjournal.com/article.php?sid=2538

Håper det får deg i gang. La oss vite hvordan det går.
unstable's Avatar
Trådstarter
d0nk3y: Jeg får tempen på skjermen ja, men jeg skal ha den på web. Har tenkt litt på tanken med måler til bruk for inni maskin.
[07:01:48] <lynzh> hvordan er været?
[07:01:50] <kattebot> Lynzh, det er <br /> og 11,5°C.. 0°C [••••••••••••11°C ] 30°C
[07:02:05] -> [kattebot] VERSION
[07:02:06] [kattebot VERSION reply]: KLUG IRC BOT by dpryo | using Net_SmartIRC 0.5.5 ($Revision: 1.54.2.4 $)

Boten eksisterer på QuakeNet.
unstable's Avatar
Trådstarter
Lynzh... jeg finner mange plasse der dem har tempraturer, men jeg har ikke peil på hvordan det er satt opp.
Det er litt det jeg er ute etter...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Skaff deg en eller anna hardwaresensor sak... all infoen fra de blir jo lagt i /proc bare 'cat' det derifra til webside med et cgi eller php script...
Det som Dodecha sa

System: 28.0 deg
Cpu: 34.0 deg
Fan: 4623 rpm
Load: 0.00
Vis hele sitatet...
Dette er fra websida på min lokale maskin. Den har kun interne sensorer, men vil tro det er mye likt for eksterne. Jeg bruker lmsensors for å få lest av sensorene, og websida er i php.
teoretisk:
- sett opp en maaler ute som er kobla til pc.
- faa et program til aa lese av og dumpe datan i en txt fil eller database
- faa et script til aa importere data fra dump fila hvert X sec til websiden din..

problemet ditt ligger da i og faa dumpet datan,. da avlesing og import er enkelt.
paa jobb nr 2 saa har de vErstasjon som dumper det i en database..
http://www.hlk.no/hlkweb.nsf/Vaeret%...o?OpenFrameSet --> resultatet

kan spOrre vist han som har laget systemt er paa jobb da om hvordan det virker.. men mener det er en gamel maskin som tar inn og dumper avlesningen
Sist endret av Psych|Com; 7. juli 2004 kl. 12:29.
unstable's Avatar
Trådstarter
Nice oversikt der Psych|Com, eneste som ikke sto der va trykk og nedbør mengde.
Det va jo en hel værstasjon det der.
Tusen takk for hjelpa så langt...
fyren som utvikla saken var ikke på jobb i kveld.. skal jobbe på dagtid fra mandag av, skal se om jeg husker å spørre han da..