Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2332
Office-krigen har for lengst begynt, og Microsoft sover ikke. I et skriv som Microsoft har publisert på sine nettsider prøver de å overtale mindre bedrifter til å bruke Microsoft Office fremfor OpenOffice.org

Av Christian Nestande

OpenOffice.org har tiltrukket mange brukere i Norge, blant annet har Akershus Fylkeskommune valgt OpenOffice.org fremfor Microsoft Office. Overgangen fra lisens til åpen kildekode fører til lavere utgifter i millionklassen.

For å overbevise brukere om å ikke bytte til programvare som tilbys gratis, har Microsoft publisert en artikkel på sine websider. Her vises det til at OpenOffice.org ikke har epostleser integrert i sin pakke. De hevder at Outlook er en avansert epostleser med et kjent brukergrensesnitt, epost med utløpsdato, -kopier og skriv ut - funksjoner samt epostvideresending. Microsoft ser ut til å mene at officepakken alene er verdt summen på snaue 4 500 kroner for Microsoft Outlook. De unnlater å nevne de mange gratis epostleserne som ThunderBird eller den innebygde epostleseren i Opera.

Mens Microsoft Office koster penger er OpenOffice.org gratis, og det mener Microsoft man taper penger på. Hos Microsoft får man support ved eventuelle feil og systemoppdateringer ved feil, i OpenOffice.org må man lete etter support dersom man har problemer. Microsoft hevder at OpenOffice.org krever mer fra brukeren, både når det gjelder installasjon og generell bruk. En lisens koster 4 500 kroner, og spørsmålet er om brukerne mener at mulig brukersupport er verd denne summen.

Skrivet fra Microsoft sier også at en overgang fra Microsoft Office vil kreve opplæring. De nevner ikke de store forskjellene i sine egne Office-versjoner som ofte krever ny opplæring for hver versjon. Nye office-versjoner krever dessuten en oppgraderingslisens som koster mer enn 2 500 kroner.

Selv om OpenOffice.org ikke har innebygget databaseverktøy på lik linje med Microsoft Office, støtter førstnevnte gratis tredjepartsverktøy som MySQL som er regnet for en bedre løsning.

Spredningen av Microsoft Office fører også til at dokumenter kan utveksles mellom bedrifter uten fare for kompatibilitetsproblemer. Det Microsoft ikke tenker på er at Adobes PDF format og HTML er standarder som de aller fleste bedrifter kan lese, og dette er også den vanligste måten å utveksle filer på. OpenOffice.org Writer støtter lagring til PDF formatet uten noen plugin, Microsoft Word har ikke denne støtten. Dersom man vil ha denne funksjonen i Microsoft Word må man kjøpe den av Adobe, noe som medfører en ekstra omkostning. Får man tilsent et Microsoft Word dokument er situasjonen litt verre, OpenOffice.org støtter ikke alle delene i Microsoft Word filen og informasjon kan gå tapt.

Microsoft benytter anledningen til å skryte av de flotte sikkerhetsfunksjonene som er inkludert i Microsoft Office, blant annet vedleggs blokkering og digitale signaturer. Det er et kjent faktum at de fleste virus er beregnet på Microsoft Office, OpenOffice.org vil derfor ikke bli berørt av disse. Dessuten har OpenOffice.org integrert et 128-bits Blowfish sikkerhetssystem, et system tilegnet det militære.

Det fins fordeler og ulemper med begge pakkene. Mange av fordelene Microsoft forteller om Microsoft Office har også en løsning i OpenOffice.org. Mest problematisk er det å åpne en Microsoft Word fil i OpenOffice.org. Man kan konkludere med at dersom man er interessert i en løsning som er enklest mulig er Microsoft Office den beste løsningen, ser man bort fra kompatibilitetsproblemer mot OpenOffice.org dokumenter som er umulig å åpne i Microsoft Office. Fordelen med OpenOffice.org er at den er gratis, dessuten har den bredere støtte enn det Microsoft Office har. Å velge OpenOffice.org vil riktig nok medføre en del arbeid med integrering av databasesystemer og epostleser dersom dette er nødvendig.

Skrivet fra Microsoft finner du her.
Sist endret av devotio; 2. april 2004 kl. 13:02.
Det sier seg selv at et produkt til 4500,- er mye bedre enn noe gratis dritt.
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
intenzo, har du noen gang prøvd openoffice?
Det er ikke noe "gratis dritt", dessuten som det står over har den større kompabilitet til andre formater enn det microsoft har.'

Og, ved å kjøpe lisensen til Microsoft, støtter du også monopolet de har opparbeidet.
For, det at microsoft word ikke kan åpne andres filtyper, kan vel kalles et monopol.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Der er jeg faktisk ikke enig med deg. Åpen kildekode kan være like bra som lisens!

Det er ikke alltid slik at gratis=dritt!
Opprinnelig postet av intenzo
Vis hele sitatet...
Openoffice er faktisk imponerende bra til å være "noe gratis dritt". Erstatter faktisk MS Office helt fint.
4500,- er veldig mye å betale. Du trenger garantert ikke alt du får med i pakken, altså tjener du ikke noe på det heller.

Bra nyhet btw!
OpenOffice er en fullgod erstatter til MS Office.
MS Office er ikke verdt 4500kr, det blir for dumt.

Zpeef: På samme måten er også Linux imponerende bra til å være "noe gratis dritt". Erstatter faktisk MS Windows helt fint.
Jeg har ikke brukt MS office på mange år untatt litt access(der jeg jobber). MS office har så utrolig mye rar dritt som man ikke trenger. Jeg skal ha noe å skrive med, men alikevel gi meg litt avanserte funksjoner, og til det er openoffice helt genialt.
Jeg må si meg litt uenig i dere her. Selv går jeg på Nesbru VGS i Akershus, der vi må bruke OpenOffice. Det fungerer forsåvidt greit til det vi bruker den til på skolen, men jeg bruker heller MS Office når jeg får sjansen. Excel er i hvertfall langt bedre enn OpenOffice's regneark, synes jeg.

Enig i at MS Office 2003 for PC har unødvenig mange funksjoner man ikke har bruk for i det hele tatt, men MS Office:Mac er den beste pakken jeg noensinne har prøvd. Er ikke bloatware, og mangler heller ingenting. Jeg gleder meg også til den kommende Office 2004 for mac, den ser meget spennende ut

Det kan diskuteres om MS Office er verdt 4500.-, noe jeg absolutt ikke synes det er, men så kjøper jeg det heller ikke da
«Joo-jeok»
Nichotin's Avatar
DonorCrew
Vis hele sitatet...
Heh. OpenOffice fungerer fint, og møter alle kravene som f.eks stilles av en middels norsk skole.

For all del, Microsoft Office har mange ting OpenOffice ikke har, men det er ikke verdt 4500 kr for alle.

Dessuten, hovedpoenget med OpenOffice er ikke at der er gratis, men at det er fritt, og kan skreddersys for den enkelte skoles behov. Bare se den norske oversettelse fra folka bak SkoleLinux.
Sist endret av Nichotin; 2. april 2004 kl. 15:55.
MS Office koseter _IKKE_ 4500kr om en har en litt smart sys admin. Om en bruker windows 2000 server terminal server (ja windows 2000 server er dyrt, men det handler ikke denne diskusjonen om), og bruker Office 2000 Resource Kit og installerer det på serveren koster en fullverdig Office 2000 lisens 20 kroner!
I like turtles
Skyfex's Avatar
Så vidt jeg har skjønt har OpenOffice.org mye å gjøre på brukergrensesnittet. Der kan de lære av Mozilla.

Firefox og Thunderbird ligger på linje med OS X programmene. Altså meget brukervennlig, og bra design på alle platformer som ikke kræsjer med platformens normalutseendet (Firefox på win2k har win2k utseendet, på WinXP har den WinXP utseendet og OS X har den Aqua utseendet osv.).

OpenOffice.org virker som et meget bra alternativ, men de mangler et par punkter for å ta igjen Office. Men jeg ville definitivt brukt OOo hvis jeg hadde måttet betale for Office
Argumentet med Outlook er ikke helt ugyldig, i et bedriftsmiljø fungerer Outlook svært så bra og har funksjonalitet langt utover de fleste (alle?) gratis klienter.

Dessuten er dat mange som verdsetter kompatiblitet, når "alle" bruker MS Office er det enklest å velge standard.

Med all respekt for OpenOffice, den er ikke 100% kompatibel med MS. Merker det spesiellt med Excel, har noen tunge regneark jeg ikke kan kjøre der. Og når jeg likevel må bruke Excel til noe er det like greit å bruke det til alt.

Men for de aller fleste hjemmebrukere og skoler vil OO være et bedre (i det minste et godt og gratis) alternativ.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
tror ikke jeg skrev at OOo er 100% kompatibel med MS, skrev at OOo har bredere støtte enn det MS har. MS støtter ikke skriving til PDF, ikke åpning av OOo dokumenter. OOo kan åpne MS dokumenter, men noen ting, slik som macroer går tapt. formateringen kan også bli forandret!

dessuten:
Får man tilsent et Microsoft Word dokument er situasjonen litt verre, OpenOffice.org støtter ikke alle delene i Microsoft Word filen og informasjon kan gå tapt.
Vis hele sitatet...
Sist endret av devotio; 2. april 2004 kl. 19:13.
«Joo-jeok»
Nichotin's Avatar
DonorCrew
Vel, det er jo det med filformater som er hovedargumentet mot bruk av ms office på skoler. Hvorfor skal elever måtte betale mange tusen for microsoft office hjemme for at ting skal funke med softwaren på skolen?
Vis hele sitatet...
Så dersom jeg lanserer et prog i dag som koster 10000 spenn, så går du god for at det er bedre enn både openoffice og ms office?
MS har ikke støtte for andre sine filformater, sikkerhets stuff osv. MS sin office pakke er ikke verdt 4500,-. Hadde man fått lisensen til 500,- hadde det vært verdt det (hadde ikke betalt for det uansett jeg da). Min bedrift ville brukt OOo, funnet noe til å erstatte Excel hvis man trenger det eller skreddersy egne programmer til å sette opp regnskap og slikt.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
OOo har regneark, men hvor bra det er kan diskuteres.

Dersom man skal drive med regnsak fins det jo egne programmer som er mer egna for det uansett!
Det må gjøres helt klart at openoffice ikke er noen "gratis dritt". Openoffice er i stor grad basert på Staroffice fra SUN og kan i tillegg nyte godt av den åpne utviklingsprosessen. Openoffice har støtte for mange, mange formater. Når det gjelder regnearket ser jeg ikke problemet, de aller fleste bruker bare de enkleste funksjonene i regnearket uansett, de mer avanserte er jo der, de er bare litt værre å finne tak i en i MS Office.

Jeg synes OpenOffice.org Writer er overlegen MS-Word. Writer har automatisk fullføring av ord du bruker ofte og bedre layout-organisering. I Word opplever jeg ofte at teksten "hopper" hit og dit og prøver å gjette hvordan jeg vil ha den, i Writer kan jeg bare skrive, bruke automatiske headere og så ser det bra ut.

For dere som klager over kombabilitet ovenfor .doc og lignende formater, sjekk siste linuxmagasinet, Skolelinux utviklerne og andre har gjort en undersøkelse for å sjekke hvor godt openoffice støtter word-dokumenter og det viser seg at openoffice ofte støtter word bedre enn word selv. (dokumenter skrevet i eldre versjoner av Word leses ofte galt i nye versoner av Word)

Dessuten er det ikke bare det at OpenOffice.org er gratis, det er også fritt. Man kan dele med alle, I Tromsø kan man til og med låne OpenOffice.org på biblioteket. Dessuten er openoffice sine formater åpne, og dermed kan man være sikker på at dokumentene man skriver ikke vil være ubukelige om noen år. Om man skrev et word dokument i 96 er det ikke sikkert at det vil fungere med Office XP.

Og så er det jo det at openoffice ikke koster noen penger. For studenter og andre med lite penger må jo dette være paradis.

(Til dere som sier "betaler jo ikke for office alikevel", dere er pirater og dermed helt uinteressante i denne diskusjonen. Man bruker ikke det at man har sjålet en bil som argument for hvor bra den er)
«Joo-jeok»
Nichotin's Avatar
DonorCrew
Det foolish sier om SUN er jo faktisk er godt poeng.
Uansett, intenzo, har du kjøpt office, eller bruker du en piratkopiert versjon? Og mens jeg har deg på tråden, hvor godt har du i det hele tatt satt deg inn i OpenOffice, og for den saks skyld i kravene folk stiller til en officepakke?
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
(Til dere som sier "betaler jo ikke for office alikevel", dere er pirater og dermed helt uinteressante i denne diskusjonen. Man bruker ikke det at man har sjålet en bil som argument for hvor bra den er)
Vis hele sitatet...
så jævlig bra sagt.

det er så mange som sier "office er best, jeg får det uansett gratis!!!!!111"

fint for deg, alle får openoffice gratis, og det er faktisk veldig bra. Hvem her har brukt access?

som jeg har skrevet så er ikke MS bare dårlig, men for oss "dødlige" er openoffice det beste. lisensen koster jo 1/3 ev en ganske bra pc eller mac!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
DonorCrew
Flott "nyhet" (artikkel?)!

En liten digresjon bare; hvordan er StarOffice i forhold til OpenOffice?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
/me har lisens for Office, og kommer trolig til å fortsette med å kjøpe lisenser for resten av livet. Ingenting slår Excel, og word? vel.. You use what you know.

Men for min del er excel det store salgspunktet for MS office.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Så dere ikke misforstår meg helt. Da jeg skrev dene posten;

[b]Det sier seg selv at et produkt til 4500,- er mye bedre enn noe gratis dritt.[b]
Vis hele sitatet...
så tok jeg egentlig utgangspunkt i andre ting. Ta for eksempel en dataskjerm; En skjerm til 5000,- er jo helt klart bedre enn en skjerm til 500,-. I software sammenheng er det nok mange tilfeller der det ikke stemmer. Hvorfor jeg da skrev det her, har jeg ikke noe svar på. :>

--------------

Nichotin skrev:
Uansett, intenzo, har du kjøpt office, eller bruker du en piratkopiert versjon? Og mens jeg har deg på tråden, hvor godt har du i det hele tatt satt deg inn i OpenOffice, og for den saks skyld i kravene folk stiller til en officepakke?
Vis hele sitatet...
Jeg har en piratkopiert versjon av Office XP, men Office 2000 og Office 97(?) har jeg originalt. Jeg har også Windows 95, 98, ME og 2000 originalt. Jeg har ikke satt meg noe særlig i OpenOffice, annet enn at jeg har prøvd det er par - tre ganger, så egentlig har jeg ikke peiling på hva jeg snakker om.

---------------

Men når det er sagt, så synes jeg Microsoft Office er bedre enn OpenOffice by far.
Sist endret av intenzo; 14. april 2004 kl. 01:01.
«Joo-jeok»
Nichotin's Avatar
DonorCrew
Poenget her er ikke hvor bra OpenOffice er i forhold til Microsoft Office, men om OpenOffice oppfyller alle kravene brukerne har.
La oss si en skole. Hva er vitsen da med å fyre av 4500 når ingen trenger mer enn det OpenOffice har å tilby?
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Jeg har ikke satt meg noe særlig i OpenOffice, annet enn at jeg har prøvd det er par - tre ganger, så egentlig har jeg ikke peiling på hva jeg snakker om.

---------------

Men når det er sagt, så synes jeg Microsoft Office er bedre enn OpenOffice by far.
Vis hele sitatet...
Genialt! (hehe)