Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 809
Jeg sitter her med et Ati Radeon 7000 kort, dette er slik at det eneste jeg trenger for å få tv ut til å funke er å plugge inn kabelen og starte datan på nytt så får jeg bilde på tv skjerm.

Jeg har nå tatt det steget at jeg har lagt inn fedora på den datan, men når jeg har kablen til tv koblet inn starter alt prikkfritt, jeg får opp detecting av IDE enheter ol. Men i det Fedora starter X (eller hva det grafiske grensesnittet heter) så begynner tv skjermen å flimre og jeg ser ingenting.

Jeg har satt ned oppløsning og oppdateringsfrekvens til 800x600 @ 60 hz, men dette funker ikke. Kjører nå de driverne som fulgte med fedora.

Har dere noe tips til hvordan dette løses.
andy_cap's Avatar
Trådstarter
jeg lurer på om jeg må ha noen nye drivere til skjermkortet. Noen tips til hvor jeg får tak i dette..? det er et Sapphire Radeon 7000 32MB SDR
Sist endret av andy_cap; 23. mars 2004 kl. 11:22.
Prøv 640*480
www.ati.com har linux-drivere som støtter det meste tror jeg. Driverene burde ikke by på noen problemer under fedora heller.
#ati på irc.freenode.com er veldig behjelpelig, selv har jeg ikke ati og dermed aner jeg ikke hvordan det fungerer.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er som sagt.. oppløsningen, hiv oppløsninga ned til 800x600, hvis ikke det funker så prøver du 640x480...

Det som skjer er at oppløsninga er alt for høy for at tv'en klarer å takle det.. windows har vel en auto sak som stiller ned oppløsning på tv ut porten
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ok, jeg tror det er noe med Fedora. Jeg skulle hjelpe en jeg kjenner med å lage en HTPC med Fedora og MythTV. Fikk akkurat samme problem som du beskriver. Den maskinen bruker et GF4 kort, så jeg tror det ikke er noe med kortet ditt.
Jeg har lagt til alt som heter drivere, fikset på XF86Config fila, oppdatert XFree86, agp drivere...

Skal prøve slackware elns en dag for å se om jeg får samme problem. _Kan_ hende at det er noe med tv'en, virket veldig som et oppdaterings(hz) problem.

(ble forresten så lei, og gadd ikke å gå hjem for å finne en av de andre distro cd'ene mine så jeg lastet inn windows og myHTPC istedet )
Redstorm: Jeg trur også det er noe med oppdaterings frekvensen, en tv oppdateres ved 50 mhz og linuxen er stilt inn på å oppdatere opp til 85 mhz. Jeg prøvde å stille frekvensen ned, da fikk jeg beskjed om at X ikke ville starte pga noe feil. Jeg vurdere å gjøre som deg, legge inn windows og kjøre et remote software som funker på forskjellige platformer..
Tror kanskje at problet ligger i fedora..Core 1 har hatt et par ffeil i seg som gjør bl. annet at ikke lyden fungerer altid osv... Den har også et par bugs i Xserveren og behandling av skjermdrivere... Mitt forslag er at du venter litt til Core 2 kommer ut.. De fleste feilene er nok fixet der.. Eller du kan prøve en annen distro..
Tror det er fedora, er litt buggy.
Skal teste slackware om en liten stund(så har jeg litt å gjøre utover natta )
Etter hva jeg leser på http://fedora.redhat.com/ ser jeg at Fedora Core2 test er ute. Men jeg regner med at denne er full av bugs og anna drit. Noen som har noe erfaringer med den, er den vært å kjøre eller bør jeg vente til et final release kommer ut.
Jeg bruker Fedora Core 1, og TV ut funker fint med nvidiakort. En kompis av meg har et radeon 8X00 kort og bruker tvut helt fint i FC1.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
andy_cap's Avatar
Trådstarter
sorry for å dra opp en gammel tråd

Men nå prøvde jeg å legge inn fedora core 2 og jeg kom til den grafiske installen og da fikk jeg samme problemet som før. Ser ikke ut som fedora liker mitt skjermkort..
Tipper du må legge til konfigurasjon for TV-ut i xorg.conf. Som jeg sa tidligere, spør #ati på irc.freenode.org. De er smarte og koslige mennesker.