Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1978
Jeg blir oppgitt når jeg hører folk si at, ja det er nok over om èn måneds tid. Da er det tilbake på jobb og planlegge sommerferie i utlandet.

..Eller ikke.


La oss teoretisk si at Norges befolkning klarer å isolere viruset og etterhvert bli helt virusfri om 1 måned. Tror folk at det er rett tilbake til hverdagen igjen da? Nei. Dette er kun starten, og det er flere land som ikke kjører samme restriksjoner som Norge har gjort med full lock-down.
Selv om Kina og Sør-Korea har klart å begrense skaden, har viruset allerede rukket å spre seg til alle verdens kontinenter.

Frankrike startet sin lock-down igår først av. India f.eks. vil være i store problemer om viruset får lov til å florere fritt, med fattigdom og et dårlig/ikke tilstedeværende velferdssystem. Se for dere India, som er et av verdens mest overbefolkede land. Hvordan skal de takle en slik krise?

I tillegg er det flere andre land rundt om i europa og asia som enda ikke har fått øynene opp, og som fortsatt ikke har begynt å gjøre tiltak for å begrense viruset.
OM vi i Norge klarer å få kontroll på viruset iløpet av 1 måned, vil alle landets grenser være stengt. Du vil ikke kunne dra på ferie, jobbreiser utenlands, utenlandske byggningarbeidere vil bli nektet inngang. Norge vil stoppe opp i byggenæringen pga. mangel på norsk arbeidskraft.

Så selv om vi klarer å få kontroll på viruset vil Norges befolkning være isolert i lang, lang tid fremover. Landegrensene vil være stengt helt til myndighetene i andre land klarer å få på plass et system hvor alle innreisende fra utlandet kan bli testet FØR de setter seg på flyet hit. Og ikke bare må de testes, men de må få et testsvar rimelig fort for at det skal være praktisk gjennomførbart. Og med dagens begrensede testkapasitet, vil det være snakk om mange måneder før slike systemer er på plass.
Uten et slikt system, og at ved landegrensene åpnes for tidlig, vil viruset igjen blomstre opp.


Det store spørsmålet er, vil Norge gamble med å åpne landegrensene kun for å berge flyselskapene fra konkurs om en måned eller to?

Er det bare jeg som er pessimistisk?
Sist endret av Molekyl; 18. mars 2020 kl. 00:47.
Måned eller to? Det var en positiv tankegang.

Klarer ikke se for meg at noe er noenlunde normalt før etter sommeren. Men nå skjer ting så fort fra dag til dag.

De neste dagene/ukene blir avgjørende.
Trådstarter
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Måned eller to? Det var en positiv tankegang.

Klarer ikke se for meg at noe er noenlunde normalt før etter sommeren. Men nå skjer ting så fort fra dag til dag.

De neste dagene/ukene blir avgjørende.
Vis hele sitatet...

Jeg er vel ikke positiv, men jeg tror politikerne kommer til å åpne grensene så fort de kan. For på et tidspunkt vil dette merkes hardt i pengeboka til staten. Vi har kanskje nesten 10.000 milliarder på bok, men milliardene vil svies fort når flere hundre tusen arbeidere er permittert pga. konkurser eller pga. smittefare. For ikke snakke om alt det andre denne krisen koster staten.
vi har for mange idioter i samfunnet til at dette går fort over
Det som virkelig gjør meg trist er at det i dag lever millioner av mennesker som ikke vet at de snart er død.
Teorien om at vi skal kunne klare å holde total shutdown og isolere ihjel viruset er for meg ikke realistisk. Noen må uansett på jobb. Helsevesen fra dag 1, så etter kort tid matproduksjon/butikker, transport etc etc. Disse vil smitte andre. Husk at de aller fleste får milde symptomer, og sannnligvis er imune etterpå. Det må da forventes at imune personer ikke er videre smittebærerer.

Norge og verden kommer til å gå videre. Men det er ikke urealistisk at 2% av befolkningen vil dø, og det vil bli store økonomiske konsekvenser.

Når dette er over, om det så er til høsten eller i 2021 håper jeg at vi kan få et samfunn med andre verdier enn dagens; profittjag og mål om konstant vekst. Men det er jo slik samfunnet er bygd opp, vi har overlevd kriser før og kommer alltid tilbake igjen i samme spor. Desverre.
Sist endret av Streit; 18. mars 2020 kl. 07:48.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Det som virkelig gjør meg trist er at det i dag lever millioner av mennesker som ikke vet at de snart er død.
Vis hele sitatet...
Nå overdriver du litt. Er jo bare ca 6000 døde hittil.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Det som virkelig gjør meg trist er at det i dag lever millioner av mennesker som ikke vet at de snart er død.
Vis hele sitatet...
Det stemmer jo forsåvidt alltid. Det er vel egentlig bra at vi for det meste ikke vet når vi eventuelt skal bli måkt ned av en trailer eller få et infarkt.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Det som virkelig gjør meg trist er at det i dag lever millioner av mennesker som ikke vet at de snart er død.
Vis hele sitatet...

Vel vi er jo alle død en dag. Og tid er jo relativt. Vi vet vi skal dø men i en hektisk hverdag er det jo ikke noe en tenker over. Og i ungdommelig overmot tror en jo nesten at en skal leve evig - eller det føles nesten slik. Men ettersom åra går og vi ser og oppdager vår egen sårbarhet så får mange mye tanker rundt døden. Og det i en normalsituasjon. Når kriser oppstår som nå så blir det jo slik at langt flere vil kjenne på sin egen dødelighet. Men vi kan jo ikke stoppe opp fordi om det er krise og tenke at nei nå er det kjørt. Vi har jo innebygd selvoppholdelsesdrift.

Vi får virkelig håpe at det ikke blir slik at det blir millioner av folk som dør av corona. Per idag er vi langt unna - men hva resultatet er om et ett år eller to vet jo ingen.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Nå overdriver du litt. Er jo bare ca 6000 døde hittil.
Vis hele sitatet...
Nøkkelordet i setningen er
‘hittil’