Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1430
Installerte W7 på laptopen min i helgen, og alt fungerte fint helt til jeg installerte oppdateringer via Windows Update. Når den ba meg restarte så stoppet den på svart skjerm med en blinkende understrek.

Googlet i timesvis for å prøve å finne ut av det, men ingen lykke. Så da formaterte jeg og prøvde installeringen på nytt - det samme skjedde igjen, fungerer helt fint til jeg oppdaterer.

Er det OS'et som er ødelagt eller er det bare en oppdatering som ødelegger for meg? Bør jeg prøve uten å installerer alle oppdateringene?
Skal sies at dette ikke er et kjøpt OS.
Kjørte du alle oppdateringene, eller bare de nødvendige?

Hva med å installere Manjaro? Dersom du ikke på død og liv har en "kristen formålsparagraf" at du må kjøre Windows, kan Linux være et greit alternativ.
Enig med nudo her, men jeg tipper Ubuntu Mate vil være en mer nybegynnervennlig linuxversjon.

Så ser det ut som om TS er gamer hvis man kaster et raskt blikk på historikken. Det kan jo potensielt være dealbreaker, for selv om veldig mange av de nye spillene som kommer ut for tiden har støtte for linux, er det et relativt stort bibliotek av gamle spill som må kjøres igjennom kompatibilitets-lag.

Jeg vil si at jeg gamer ganske mye, men klarer meg helt fint med linux uten noe som helst bruk av wine eller liknende.
Sist endret av kayende; 26. januar 2016 kl. 11:16.
Sitat av kayende Vis innlegg
Enig med nudo her, men jeg tipper Ubuntu Mate vil være en mer nybegynnervennlig linuxversjon.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd Manjaro? Den er fantastisk til desktop/laptop bruk og veldig brukervennlig, samt har et litt lavere ressursforbruk enn vanlig Ubuntu, MATE har jeg ikke prøvd.
Sist endret av nudo; 26. januar 2016 kl. 11:27.
Sitat av nudo Vis innlegg
Kjørte du alle oppdateringene, eller bare de nødvendige?

Hva med å installere Manjaro? Dersom du ikke på død og liv har en "kristen formålsparagraf" at du må kjøre Windows, kan Linux være et greit alternativ.
Vis hele sitatet...
Jeg kjørte alle, bortsett fra språk nedlastningene. Det var en W7 oppdatering som ikke var nødvendig, skulle jeg ikke brukt den kanskje? Vet at det ikke er lov å diskutere pirat-stuff her, så om noen kan fylle meg litt inn så kanskje ta det over pm?

Ang. Linux så er jeg i tvil, er en liten microsoft fanboy.
Pirat eller ei det må da være lov å diskutere funker/funker ikke.

Min erfaring med Windows er at dersom du holder deg til security updates går det som regel greit, dersom du drar på med noe mer har ihvertfall jeg vært på tynn is.
Okei, så jeg kan si det sånn at sålenge ting fungerer som det skal etter en fresh install, så holder det med drivere og security updates? Ingen vits med de vanlige W7 oppdateringene?
Sitat av nudo Vis innlegg
Har du prøvd Manjaro? Den er fantastisk til desktop/laptop bruk og veldig brukervennlig, samt har et litt lavere ressursforbruk enn vanlig Ubuntu, MATE har jeg ikke prøvd.
Vis hele sitatet...
Kjører selv vanilla Arch med de pakkene jeg ønsker meg, og har gjort det lenge. Følger litt med på blant annet The Linux Action Show, og der har Ubuntu Mate blitt hyllet som meget nybegynnervennlig og en distro som mange i det communityet bruker for å konvertere familiemedlemmer til Linux. Særlig velkomstmenyen med en enkel knapp for disse hersens proprietære driverne som du nesten alltid må kuke med i alle linux-distroer hvis du ønsker feg f.eks. gaming performance.

Når det er sagt, holdt jeg på å falle for Manjaro selv, men siden jeg endelig fikk suksess med vanilla Arch, gikk jeg for det.
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Okei, så jeg kan si det sånn at sålenge ting fungerer som det skal etter en fresh install, så holder det med drivere og security updates? Ingen vits med de vanlige W7 oppdateringene?
Vis hele sitatet...
Nå har jeg aldri brukt Windows på arbeidsstasjon, kun noen servere som må ha Windows, og der kjører jeg kun security updates.

Sitat av kayende Vis innlegg
Særlig velkomstmenyen med en enkel knapp for disse hersens proprietære driverne som du nesten alltid må kuke med i alle linux-distroer hvis du ønsker feg f.eks. gaming performance.

Når det er sagt, holdt jeg på å falle for Manjaro selv, men siden jeg endelig fikk suksess med vanilla Arch, gikk jeg for det.
Vis hele sitatet...
Har debian med Steam, Arch for testing av couchdb, postgreSQL og slikt, og har installert Manjaro på laptoppen til onkel.
Sist endret av nudo; 26. januar 2016 kl. 16:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Dersom man bruker piratkopiert windows blir den ikke ødelagt av oppdateringer, men jeg vet at det finnes i allefal tre oppdateringer som er markert som "Viktig sikkerhetsoppdatering". Disse har kun til formål å oppdage eventuelle cracks som gjør at windows fungerer uten aktivering og produktnøkkel.
Det eneste som egentlig skjer, er at skrivebordsbagrunnen blir satt til ensfarget svart hver 30 min, det kommer en dialogboks som sier "You might be a victim of software counterfeiting" hver time, i tilleg til at det står "Windows is not genuine" nede i høyre hjørne. Windows update slutter også å fungere.
Ellers virker resten som det skal.

Skjer i sjeldne tilfeller at andre oppdateringer kan føkke opp systemet, pga inkompatible drivere etc.
Det har jo også hendt at noen oppdateringer kommer med feil "Ferdig i fra fabrikken"
I verste fall må man prøve å installere èn og èn oppdatering intil man finner den som har feil i seg.

Protip: Ikke opppdater i det heletatt , har ikke vert installert en eneste oppdatering på min hoved-PC på flere år
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av varg300 Vis innlegg
Dersom man bruker piratkopiert windows blir den ikke ødelagt av oppdateringer, men jeg vet at det finnes i allefal tre oppdateringer som er markert som "Viktig sikkerhetsoppdatering". Disse har kun til formål å oppdage eventuelle cracks som gjør at windows fungerer uten aktivering og produktnøkkel.
Vis hele sitatet...
Eller, så kan du gjøre som meg, å cracke. Har fungert siden jeg installerte W10 (i august/tidlig september) og fungerer fortsatt helt fint. Det du snakker om fikk mamma på sin PC med Windows 7, løste det også. Det er ikke vanskelig.

Er litt usikker på om det er lov å forklare framgangsmåte her, men det ikke mer enn en to-trinnsprosess (om du ikke må slette en liten fil i /system32 (null tull (måtte gjøre det på kompisen min sin pc))).

Eller.
Sist endret av Duckie; 26. januar 2016 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fra et problem til et annet - boot problemet fikset seg ved å ikke installere alle oppdateringene, så takk for all hjelp på den fronten! Men det har dukket opp et nytt problem:

Nettet virker utrolig tregt når jeg ser på twitch eller youtube, men ellers så er det som før. Kjørt speedtest og alt er som det var og skal være, men jeg kan ikke se på twitch eller youtube i 720p lenger engang, må helt ned i 480p for at den ikke skal stoppe for å loade hvert 10-ish sekund. Noen som har vært borti dette før?