Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 886
Hei! Håper ikke dette er helt feil forum.

Det har seg sånn at jeg ønsker to web-servere på en linje med en ip. Kan jo bare åpne en port mot en ip internt så tenkte derfor å sette en server på port 80 og andre på port 88 eller noe. Men vil gjerne at det ser pent ut og at folk skal slippe å skrive inn :88 bak adressen. Derfor vurderer jeg å lage en side med frames som en vhost på serveren på port 80 og legge :88 serveren i ene rammen og andre blank. Er dette en løsning som noen her har brukt og kan anbefale? Ønsker ikke å videresende dem til :88 siden da jeg ønsker at de skal se riktig adresse i adresselinjen hele tiden.

Er ikke noe alternativ å kjøre kun en server, da ene er linux og andre er windows.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Løysinga er åpenbart å bruke vhosts, og eventuelt mod_proxy eller tilsvarande om det køyre på to forskjellige maskiner.

Med vhosts set du opp apache/nginx/whatever til å servere forskjellige nettsider basert på domenet folk har knotta inn. Trykk inn <web server> vhost i google så får du tusen svar.

Med mod_proxy så er det grunnleggande sett det samme, berre at ting blir forwarda.
Dersom du kjører nginx på den av dem som er på port 80 kan denne benyttes til å kjøre reverse proxy for å gjøre den andre tilgjengelig som vhost.

Eksempel

host1 linux -> hoster www.host1.lan med filer i egen mappe, og har www.domene1.com
host2 windows -> hoster www.host2.lan med filer i egen mappe, og har www.domene2.com
host1 linux -> er en vhost for www.domene2.com som kjøre reverseproxy mot www.host2.lan

Som følge av dette eksempelet trenger kun port 80 på host1 være tilgjenglig ute på nettet, men vil også servere innholdet fra host2.

Jeg ser da for meg at windows kjører IIS, og linux kjører nginx.
Sist endret av nudo; 16. august 2015 kl. 09:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.