Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2571
Hei.

Jeg har 4stk 2TB disker som har stått i en Synology nas og er satt opp med linux filsystem mener jeg. Nå vil jeg bruke den ene som ekstradisk i en stasjonær pc med windows 7. Kan jeg formattere denne til FAT 32 eller NTFS i windows. Har satt den inn, men får den ikke opp som stasjon, bare i diskbehandling.

Noen som vet hvordan jeg få formatert denne?
Sist endret av einstein; 19. juli 2015 kl. 18:44.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan formatere i diskbehandling også, evt angi en bokstav til stasjonen slik at den dukker opp i min datamaskin.
ExFAT er trolig bedre til ekstradisk( betyr ikke det mediafiler? ) enn FAT32 eller NTFS
Sist endret av nudo; 19. juli 2015 kl. 19:13.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei igjen.


En stund siden jeg startet tråden.. Dette ble ikke gjort noe mer med og jeg står fortsatt fast når jeg prøver igjen

Noen forslag til hvordan jeg får formatert denne disken til FAT32 eller NTFS?
http://i18.photobucket.com/albums/b134/Einstein2/diskbehandling.png
Hadde en disk med EXT som jeg ville bruke i Windows. Der måtte jeg ty til en EXT driver for å åpne den før jeg fikk formatert.

Det gikk forsåvidt greit å bruke EXT disk i Windows...
Sitat av einstein Vis innlegg
Noen forslag til hvordan jeg får formatert denne disken til FAT32 eller NTFS?
Vis hele sitatet...
Du velger "slett volum" fra kontekstmenyen du har tatt bilde av. Så gjør du det samme for resten av partisjonene på disken. Til slutt velger du å lage en ny partisjon, gjør den så stor som du vil, og i hvilket filsystem du vil
Sitat av nudo Vis innlegg
ExFAT er trolig bedre til ekstradisk( betyr ikke det mediafiler? ) enn FAT32 eller NTFS
Vis hele sitatet...
Så langt har jeg høstet dårlig erfaring med ExFAT. Fint på papiret, men regn med problemer slik som:
* Ustabilt - volumet blir plutselig skrivebeskyttet og det blir et styr for å få filene "frigjort".
* Funker kun på Windowws 7 +. Null support i Linux eller mac.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
xgeir: ja, det er litt meir ømfintleg enn vfat for clean unmount, men kjapp sjekk med scandisk er alt som skal til før det blir R/W igjen. Og det funker fint på både Linux og epler.
Sitat av liasis Vis innlegg
Du velger "slett volum" fra kontekstmenyen du har tatt bilde av. Så gjør du det samme for resten av partisjonene på disken. Til slutt velger du å lage en ny partisjon, gjør den så stor som du vil, og i hvilket filsystem du vil
Vis hele sitatet...
Det får jeg ikke til, blir stoppet av denne feilmeldingen:
http://i18.photobucket.com/albums/b134/Einstein2/diskbehandling2.png

Noen tips? Finnes det noen vei rundt dette? Skulle gjerne fått til dette.

Takker for svar
Noen tips? Finnes det noen vei rundt dette? Skulle gjerne fått til dette.
Vis hele sitatet...
Diskpart: attributes volume clear readonly
Eller for disk: attributes disk clear readonly
Navigering f.eks for voulme.

Kode

DISKPART> list volume
DISKPART> select volume 2
Volum 2 er det valgte volumet.
# attributes for meg volume 2 
DISKPART> attributes volume
Skrivebeskyttet        : Nei
Skjult                 : Nei
Ingen standardbokstav  : Nei
Skyggekopi             : Nei
Når du har funnet riktig volume som er Skrivebeskyttet.
attributes volume clear readonly
Sist endret av snippsat; 24. november 2015 kl. 23:35.
Tusen takk for hjelp
Diskpart løste problemet med å fjerne skrivebeskyttelsen. Jeg kjørte også clean kommandoen og valgte 1 primærpartisjon for hele disken.

Problemet nå er å få formatert dette til et filsystem for windows. Har prøvd å formatere til NTFS, men det feiler i både diskpart og diskbehandling. Har også prøvd å opprette en mindre partisjon og formatere den, men det samme skjer. Begge står som RAW og feilmelding: kunne ikke formatere.

Diskpart clean

Diskpart feilmld

Finnes det en løsning tro? Takker for alle hjelp
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Så langt har jeg høstet dårlig erfaring med ExFAT. Fint på papiret, men regn med problemer slik som:
* Ustabilt - volumet blir plutselig skrivebeskyttet og det blir et styr for å få filene "frigjort".
* Funker kun på Windowws 7 +. Null support i Linux eller mac.
Vis hele sitatet...
Har fungert på Mac lenge( siden 10.7?, 10.6 hadde men funket mer som du beskriver ) jeg bruker det til tider også med Linux( mount -t exfat, ) men det som er surt er at det ikke funker mot TVer til mediafiler, noe FAT32 gjør.

En ting skal nevnes rundt ExFAT; det kan by på problemer dersom man formatterer disken med annet enn Windows.
Sist endret av nudo; 25. november 2015 kl. 14:49.
En liten ting med ExFAT, er noen steam spill (Bioshock infinite f.eks.) som ikke liker ExFAT, og som må ha NTFS.

steam_library_on_non_boot_drive

Har opplevd dette selv, skikkelig teit. :/
Sitat av einstein Vis innlegg
Tusen takk for hjelp
Diskpart løste problemet med å fjerne skrivebeskyttelsen. Jeg kjørte også clean kommandoen og valgte 1 primærpartisjon for hele disken.

Problemet nå er å få formatert dette til et filsystem for windows. Har prøvd å formatere til NTFS, men det feiler i både diskpart og diskbehandling. Har også prøvd å opprette en mindre partisjon og formatere den, men det samme skjer. Begge står som RAW og feilmelding: kunne ikke formatere.

Diskpart clean

Diskpart feilmld

Finnes det en løsning tro? Takker for alle hjelp
Vis hele sitatet...
Ingen forslag? Kjipt med 4 stk 2TB disker som jeg ikke får brukt. Er det bare å kaste de?
Sitat av Xgeir Vis innlegg
* Funker kun på Windowws 7 +. Null support i Linux eller mac.
Vis hele sitatet...
Jeg gidde deg KP ved en feil.

Du tar helt feil her.
ExFat har ganske god støtte nå. ExFat fjerner filstørrelse partisjonsstørrelse begrensningene som er i Fat32.
ExFat er ett greit filsystem, spesiellt om man skal lagre større filer, og trenger å dele disse på tvers av plattformer.
Obs: ExFat er fortsatt ikke ett journualførst filsystem.
https://en.wikipedia.org/wiki/ExFAT
http://arstechnica.com/information-t...atform-savior/

ExFat er støttet fra og med Windows XP SP3 og nyere (inkl. Windows 10).
https://www.microsoft.com/nb-no/down....aspx?id=19364

ExFat er også støttet i Mac OS X fra og med versjon 10.6 til (inkludert 10.11).
http://www.tuxera.com/apple-released...10-6-5-update/
http://imgur.com/TIqUZVs

ExFat støttes også under de fleste GNU/Linux distroer, men man må installere støtten manuelt

F.eks under Ubuntu:

Kode

sudo apt-get install exfat-fuse exfat-utils

▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av djxfade Vis innlegg
Jeg gidde deg KP ved en feil.
Vis hele sitatet...
Verbet "å gi" er et sterkt verb. Altså når du bøyer verbet i preteritum og perfektum, så få verbet omlyd. Mens svake verb får ikke omlyd, men følger regelen du prøver her.
Mens verbet "å gidde" er et annet ord for "å orke". Så mitt spørsmål til deg er, gidder du å bruke "ga" istedet for "gidde"? [phun intended]

Sitat av djxfade Vis innlegg
ExFat støttes også under de fleste GNU/Linux distroer, men man må installere støtten manuelt

F.eks under Ubuntu:

Kode

sudo apt-get install exfat-fuse exfat-utils
Vis hele sitatet...
Når jeg installerte Linux Mint 17.0, så måtte jeg legge til en "ppa". Oppskriften er her.
Snek seg inn litt muntlig tale der ja