Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 12836
tezr's Avatar
Trådstarter
Kan noen fortelle litt om utdanning i millitæret ? hva man kan bli ? litt om kveldskurs osv..

Gjerne noen som har vert på KNM harald haarfagre, i madla!
Blei kasta ut etter ei veke da vi hadde hørselstest eg. Men det går ikkje an å jukse eller trikse med resultatet da dei bruka datamaskine i avmålinga.
Sitat av |) /-\ |\|
Blei kasta ut etter ei veke da vi hadde hørselstest eg. Men det går ikkje an å jukse eller trikse med resultatet da dei bruka datamaskine i avmålinga.
Vis hele sitatet...
klart du kan jukse en hørsels test.. men da børr du ha hukomelsen i orden.. for dem skyller ørene dine å prøver igjen dagen etter på, hører du da noen av frekvensene som dem sender deg, som du ikke hørte dagen før,, hehe ja da er du avslørt.

Sitat av Bullfr0g
De får ikke fritak, men utsettelse. Jeg er fulstendig klar over at en stor gruppe mennesker faktisk slipper å avtjene verneplikten. Dette i hovedsak personer som er fete, går på dop eller sliter psykisk. Dessuten er det vedtatt i stortinget, som en del av sparingen, at antall vernepliktige skal reduseres, og kvaliteten økes. Her har du da et smutthull i loven som faktisk kan redde deg.
Vis hele sitatet...

sorry.. en skrive feil der.. mente utsettelse.

Sitat av getlonewolf
Skriker ut: militæret er en fin ting for å bli mann!.
Vis hele sitatet...
Bull shit.. man er mann den dagen man våkner opp å tar ansvar for sine handliger.
Jeg dimma nettop, sa at jeg hadde angst og depresjoner. Da måtte jeg prate litt om angsten og grunnene til depresjon.. Om hvordan jeg hadde det/følte når jeg fikk angst, hvorfor og sånt.. Gikk ganske smooth..


bedre nå psy? :P
Sitat av The_WEB_KILLER
klart du kan jukse en hørsels test.. men da børr du ha hukomelsen i orden.. for dem skyller ørene dine å prøver igjen dagen etter på, hører du da noen av frekvensene som dem sender deg, som du ikke hørte dagen før,, hehe ja da er du avslørt.
Vis hele sitatet...
Så klart, teoretisk sett ER det mulig Men det er ikkje rekkefølga på lydane man må huske, dei er jo random.
Sitat av |) /-\ |\|
Så klart, teoretisk sett ER det mulig Men det er ikkje rekkefølga på lydane man må huske, dei er jo random.
Vis hele sitatet...
jepp det jeg mente med at du børr ha god hukomelse.
En fin måte de bruker for å buste folk som faker på hørselstesten er jo viss personen som sitter inne boksen og skal ta testen ikke reagerer på noen, eller reagerer på svært få lyder, så banker de forsiktig på ruta, som regel så ser personen som tar testen opp med en gang og du kan si han er rimelig busta.. Det gjorde de på flere personer i min tropp.

Skal du dimme, så er vel den vanligste metoden å klage på ryggen, eller late som du er psykotisk og si at du har ofte drømmer at du skyter noen og at du er redd du kommer til å utføre det viss du får et våpen i mellom hendene...noe slikt :P
Sitat av tezr
Kan noen fortelle litt om utdanning i millitæret ? hva man kan bli ? litt om kveldskurs osv..

Gjerne noen som har vert på KNM harald haarfagre, i madla!
Vis hele sitatet...
Jeg har vert på KNM HH, er for øyeblikket på HOS (haakonsvern) og har 4-10 uker igjen av tjenesten

Kan gi deg litt info om kveldskurs:
Under rekruttperioden på Madla er kurstilbudet dårligt/ikke eksisterende
Når du er ferdig med rekrutten (sjøforsvaret) så er landtjensete veien å gå for å få mest mulig kurs/utdanning. Har du fartøys tjeneste er erfaringen at seilingsplaner+kurs=kræsj.
Visst du er luftforsvaret var nok dette fint lite til hjelp.
Sitat av The_WEB_KILLER
Bull shit.. man er mann den dagen man våkner opp å tar ansvar for sine handliger.
Vis hele sitatet...
Hjelpes, jeg blir faktisk litt provosert jeg, men ok;

Hva er du da den gangen du våkner opp og tar ansvar i form av å komme deg inn til rekruttperioden, og deretter finne ut om dette virkelig er noe for deg da?

er du bare en gutt da? Eller tar du "ansvar for dine handlinger"?
Eller mener du at å ta "ansvar for dine handlinger" er å gå i fengsel fordi du valgte å ikke møte til vernePLIKTEN ?
Sitat av Bullfr0g
Hjelpes, jeg blir faktisk litt provosert jeg, men ok;

Hva er du da den gangen du våkner opp og tar ansvar i form av å komme deg inn til rekruttperioden, og deretter finne ut om dette virkelig er noe for deg da?

er du bare en gutt da? Eller tar du "ansvar for dine handlinger"?
Eller mener du at å ta "ansvar for dine handlinger" er å gå i fengsel fordi du valgte å ikke møte til vernePLIKTEN ?
Vis hele sitatet...

ja foreksempel. jeg valgt å ikke møte, noe som fikk konsekvenser i form av fengsel. som jeg sa i retten: jeg vet at det jeg gjorde var et lov brudd, jeg viste også at det ville få konsekvenser, men når ingen ville hjelpe meg, måtte jeg hjelpe meg selv, da jeg fikk innkallelsen 3 mnd før opp møte på Madla da ca 3 mnd etter at min datter kom til verden, noe som gjorde det nesten umulig for meg å møte opp. søkte utsettelse osv i hytt å gevær men ingen hjelp å få. .

altså jeg tok ansvar for mine handlinger i to rettninger...
møtte også opp til neste innkallelse da hadde jeg fått ca 1 års, hadde da fått litt mer ordna familie liv.
Etter loven gjorde jeg noe galt ja. dette innrømte jeg, og må ta konsekvensene av det.
Altså jeg tok ansvar for mine handlinger.
Da er du mann. I rest my case.
tezr's Avatar
Trådstarter
Hvorfor går denne tråden RETT VEST!?!?!?!

Ingen svarer faktisk på spørsmålene mine.
jeg prøver for gang NR 2 !!

Kan noen fortelle litt om utdanning i millitæret ? hva man kan bli ? litt om kveldskurs osv..
Gjerne noen som har vert på KNM harald haarfagre, i madla!
Henger meg på TheGEEK her!
Greit nok at en del synes det er kjipt å må tilbringe ett år i militæret, men hvis man er innkallt er det bare å stå på Gikk inn i militæret med lave forventninger selv, men kom ut med masse nye venner, opplevelser osvosv.

Å er man så uheldig å komme ut for litt skog, frisk luft og kulde, tenk som Lars Monsen: Lev MED naturen, ikke kjemp mot

(Sikkert noen der ute som irriterer seg over at jeg bringte denne tråden enda mer på villspor enn den allerede er...men kunne ikke dy meg når jeg ser all sutringa, det er ikke så ille som folk skal ha det til)

Ontopic derimot:

http://www.mil.no/start/;jsessionid=...uestid=1175474
Sist endret av random2543; 18. januar 2006 kl. 00:32.
Sorry tezr skal prøve å gjøre det godt igjen.

På jakt etter kompetanse?

KNM HH Voksenopplæringen har som mål å legge til rette for opplæring og kurs ut fra den enkeltes behov. Det er mulig å søke stipent opp til kr. 8500,- gjennom oss.

KNM HH VO tilbyr primært kurs for tjenestegjørende vernepliktige og kontraktsbefal/ avdelingsbefal i Rogaland. Ansatte i Forsvaret kan også delta, hvis ledig kapasitet.

Det tilbys ikke kurs for rekrutter under oppholdet på rekruttskoler. Årsaken til dette er at alle som ønsker det vil få tilbud på neste tjenestested. I så måte er det mulig for rekrutter å få hjelp til kartlegging av lese- og skrivevansker/ matematikkvansker.

Utgangspunktet for kursvirksomheten er en karrieresamtale med hver enkelt elev. Der kartlegger vi hva slags opplæringsom som er mest hensiktsmessig. Opplæringen du gjennomfører skal gi deg et offentlig godkjent kompetansebevis.

Lese- og/eller skrivevansker, matematikkvansker?


Vi hjelper også alle som vil ha utført en kartlegging i forbindelse med lese- og skrivevansker!

All denne informasjon fra voksenopplæringen vil alle på rekruttskolen få troppvis i kinosalen andre uken av rekruttskolen!

Ved spørsmål om kurs, yrkes- og studieveiledning eller kartlegging av lese- og skrivevensker - ta kontakt med VO-ekspedisjonen på telefon
51 34 75 50.
Vis hele sitatet...
infoen er hentet fra http://www.mil.no/sjo/knm_hh/start/fgtj/vo/
tezr's Avatar
Trådstarter
Det var ikke så veldig mye info om hva man KAN få utdanning som.
Vet folk tar lastebil lappen,noen blir sanitetsarbeidere og andre blir brannmenn der.

noen som vet noe mer ?
Stikk på utdanningsmessa da.. Sjekk sidene til krigsskolen.. Ring og spør..

Du kan ta lastebillappen men bare hvis du har vanlig lappen fra før. Du kan ta en utdanning i det meste, men må regne med å bli yrkesmilitær. Det vil også ta lengere tid en på et universitet e.l.
tezr's Avatar
Trådstarter
Da, får jeg vel ta en telefon å spørre ut litt mer...
Vernepliktskontoret vet vel råd
tezr's Avatar
Trådstarter
Når søker man om siviltjeneste... Før man reiser inn til leiren, eller når man har kommet dit ?!?
for å få siviltjeneste må du være pasefist, altså militær nekter eller noe annet alvorlig må feile deg.dette kan igjen gjøre at du ikke får tillatelse til å bære våpen ved en senere anledning.
tezr's Avatar
Trådstarter
Sitat av The_WEB_KILLER
for å få siviltjeneste må du være pasefist, altså militær nekter eller noe annet alvorlig må feile deg.dette kan igjen gjøre at du ikke får tillatelse til å bære våpen ved en senere anledning.
Vis hele sitatet...
Det var ikke spørsmålet mitt!
Herregud.
Siviltjeneste kan du søke om FØR du går inn til førstegangstjeneste, eller mens du tjenstegjør.
Uansett; "utdannelsen" i militæret er ikke som du tror.
NEI, du kan ikkke ta medisinutdannelse, NEI, du kan ikke utdanne deg til jurist, etc.
Bytt ordet "utdannelse" med "kurs/kompetanse bevis" og du skjønner hvor skapet står.
Får du en tjeneste som innebærer kjøring av "MB 240"(den militære felt bilen), sponser forsvaret deg med minibuss-lappen.
Får du tjeneste som innebærer kjøring av "Scania"(lastebil), får du lastebil-lappen for tungtransport, forutsett at du betaler en liten sum selv. (unntaksvis om du sier deg villig til å ta et år i utlandet etterpå).

Hos velferden/voksenopplæringen kan du ta ex.phil kurs, jegerprøven, datakortet, kurs i sivil-luftfart og annet unyttig. (bortsett fra jegerprøven og ex.phil.).

Håper du fikk svar nå. Ikke ha for store forventninger til hva du får kurs i mens du tjenestegjør.
Det anhenger også på hvilken avdeling og garnison du tjenstegjør ved.

Og ja, jeg er helt enig med min venn TheGEEK
Sitat av tezr
Da, får jeg vel ta en telefon å spørre ut litt mer...
Vernepliktskontoret vet vel råd
Vis hele sitatet...
Vernepliktsverket kan fortelle deg mye om dette med å få jobb tilbake, siviltjeneste oppmøte osv. Men de kan nok ikke hjelpe deg så mye når det gjelder kurs og utdanninger ved de forskjellige avdelingene.

Når det gjelder å skaffe seg kompetanse kan du dele dette inn i to hovedgrupper:
- Kurs av type voksenopplæring som du tilbys i tillegg til tjenesten og kan dra nytte av sivilt, tilbudet varierer ved avdelingene.

- Militære kurs som er en del av tjenesten din, høy kvalitet, kan noen ganger være svært nyttige sivilt, men ikke nødvendigvis.

Jeg har jobbet en stund som rekruttskolebefal på KNMHH hvor du er innkallt, og anbefaler selvsagt at du velger den siste varianten. Noe som selvsagt forutsetter et minimum av evner, egeninnsats og motivasjon. Les mer på www.mil.no og lykke til!
Vet at det fungerer å prate med presten i leiren og forklare ham at du ikke takler tilverelsen og har tanker om selvmord. Den kan du f.eks dra etter en uke med rekrutt.
Vet om to stk som gjorde dette da jeg var inne.
tezr's Avatar
Trådstarter
Tidene har forandret seg, og jeg har søkt inn på skole. Så jeg vil IKKE i millitæret!
Jeg har en sykmelding som varer 1 mnd fremover på Psykisk overbelastning.
Vil denne være godkjent som en legeatest til jeg kommer i millitæret ?
Hey, bullfrog: Skift navn til "bullshit" istedet, det passer bedre. The Web killer prøver å ta vare på ungen sin, og ønsker dette så sterkt at han er villig til å gå i fengsel for det. DET kaller jeg en MANN. En HVILKEN SOM HELST TULLING av en mammadalt kan komme seg gjennom rekrutten og lære å fyre av en ag, marsjere pent osv (har en viss begrunnelse for de påstandene her ja).

Millitæret kan sikkert være bra for mammadalter som aldri har bodd hjemmefra før, men for resten av oss, som faktisk vet hvordan man setter på en vaskemaskin, vasker gulv, lager mat, og i det hele tatt KLARER SEG SELV, så er faktisk millitæret ikke noen så fantastisk åpenbaring som for dere andre. Joa, klart det er gøy å vite at jeg kan putte en kule i skallen på en fyr på 300m med en utslitt ag3, men det er ikke så jævelig nyttig i dagliglivet for å si det sånn.

Er også helt totalt fuckings idiotisk at webkiller ikke får utsettelse når han har en nyfødt unge. Men sånn er faktisk millitæret - de som aller helst vil inn, de blir sendt hjem, mens de som har skikkelige begrunnelser for å utsette det, nei de MÅ komme AKKURAT NÅ, ellers blir norge kuppa av Vladimir og Osama.
Ble nettopp dimma for 2 dager siden. Eller ikke direkte dimma, fikk utsatt tjenesten et år.
Jeg dro inn 11 januar, og kom ut igjen den 21 januar. Før jeg forteller om hva som skjedde og hva mine videre planer er for å komme unna armyen om 1 år er, så må jeg fortelle dere noe som militæret kaller "innrykksreaksjoner".
Armyen har kommet med en psykologisk forklaring på hvorfor folk vil dimme etter ei uke inn i rekrutten/grunnperioden.
Symptomer som :

- søvn mangel
- dårlig matlyst
- depresjon
- sporadisk glede (faktisk)
- stor matlyst (faktisk)
- utmattelse
- hjemmelengsel
- trøtthet
- slapphet
og div. andre tegn på at din adferd skiller seg ifra den som du har normalt.
Alle disse tingene faller inn under "innrykksreaksjoner" forklaringen. Går du til befalet og sier at du har en av de nevnte symptonene listet ovenfor, så får du følgende tilbake "du lider av noe som vi kaller innrykksreaksjoner, dette er helt normalt, og det er noe 70 % av alle rekrutter opplever de 2 første ukene." Så får man en laaaang forklaring på hvorfor dette skjer, og hvorfor man føler seg sån som man gjør. Vil man bli i militæret, så sier man jo "greit, skal se hvordan formen er om 2 uker." Men vil man ut, så fortsetter man å klage om et eller annet, så får man til slutt time ho : prest, lege eller psykolog, eller alle 3.

Her er min historie.
Etter noen dager inne, så fant jeg ut at dette ikke var noe for meg, så jeg begynte jo automatisk å føle ubehag ved å være inne, jeg sov dårlig, voknet ofte midt på natta, spiste lite, ble fort deprimert, opplevde spontan og sporadisk glede i korte øyeblikk, og ble fort deppa igjen. Jeg gikk til tropps-sjefen og forklarte han om min situasjon. Jeg sa at jeg hadde ei venninne hjemme som hadde ei tøff tid, og jeg følte at jeg måtte være hjemme med hun for at hun sku takle hværdagen, jeg følte meg nytteslaus i militæret, og nevnte alle tingene som skjedde med hode og kroppen min. Han sa at jeg måtte prate med presten, så en time ble bestilt, og en dag senere fant jeg meg i en kø for å få prata med denne presten.
Jeg må si at jeg ble positivt overrasket over hvor fantastisk denne presten var. Han var en skikkelig allright kar som sa rett ut at han ga seg en god faen i hva som var militæret sine regler for dimming og at det var soldatene han brydde seg om. Og etter å ha forklart han hva som var problemet mitt, så sa han rett ut at han hadde ingen problemer med å gi meg en utsettelse på førstegangstjenesten, da dette var den enste makten han hadde. Merk; presten har ingen direkte makt til å dimme deg, han kan bare gi deg en utsettelse. Bare psykolog eller lege kan dimme deg. Presten tar seg av det sosiale, menneske delen av deg. Han annbefalte at jeg kunne dikte opp en mystisk sykdom, eller en mental tillstand som skaffet meg dimming hos psykolog eller lege, men jeg sa at det ikke var nødvendig, siden jeg bare trengte en utsettelse.

Dagen etter besøket hos presten ble jeg "dimmet" i et år. Dagen etterpå var jeg på tur hjem. Mitt budskap til dere, er at vist dere vil ut, for alt i livet, så kommer dere ut. Jeg sa ganske enkelt til befal og prest at jeg ikke ville være dær inne, at jeg ikke likte meg, og at det var større bruk for meg et sted utenfor militær leiren. Det jeg skal gjøre nå, er å dra til min fastlege, forklare at jeg for alt i hele verden ikke vil dra inn i militæret. Prate med legen om mine valg for å kunne komme meg bort ifra førstegangstjenesten, dette være i form av sykdommer, mentalt dårlig helse, allergi, astam, what ever, så vil jeg bare at min fastlege skal dokumentere at jeg ikke er skikket til å utføre førstegangstjenesten. Og jeg kan garantere dere om at vist dere har en ok fastlege, så er dette null problem. Jeg har ei trivelig lit eldre dame som fastlege, som er veldig åpen og ærlig. Og som jeg vet vil hjelpe meg for å ha det bra. En fastlege er under null obligasjoner ovenfor militæret til å kun gi ungodmmer som virkelig ikke kan dra inn til førstegangstjenesten av div. fysiske årsaker nødvendig dokumentasjon slik at de slipper. En fastlege er inntrisert i å ivareta pasienten sin helse, og vist du legger fram en god sak om at din helse ikke har godt av å dra inn i militæret, så vil legen din hjelpe deg til å unngå dette. Jeg vet vertfall at min fastlege var det. Jeg tok en blodprøve, og fikk påvist allergi mot gress, fint støv, hester, hunder, katter, ull og astma. Legen sa at ingen utav allergiene mine var noen kraftige, og at jeg ikke ville være plaget av noen utav dem. Men hun skulle skrive at jeg led av krafitg allergi, slik at jeg slapp. Jeg går ofte i klær laget av ull, har 2 katter, puster ofte inn fint støv og merker ingen reaksjoner what so ever.

Ble en lang post, men håper den kan gi en idikasjon på hva man kan gjøre, og hva man kan forvente seg når man gjør div. ting. Min erfaring ble at ærligheten reddet meg bort ifra militæret. Gjelder bare å vinkle saken sin på en slik måte at forsvaret skjønner at de ikke har noen andre valg enn å dimme deg/gi deg utsettelse.

Sku man mot all formodning ikke lykkes meg å slippe unna med å være ærlig å si at "dette ikke var noe for meg, og at jeg ikke trives her." så kan man jo bli ekstrem og begynne å dra de kjente stilene som selvmordstanker, tung depresjon, særiøse fiktive skader på utsatte og vitale kroppsdeler for å slippe tjeneste. Men ved å være ærlig først, og misslykkes, for så å bli ekstrem, sender et budskap til befal, du vil ikke være dær, og du er villig til å gjøre mye, mulig alt for å komme unna. Da slipper du, tru det eller ei. Militæret vil ikke ha folk som er null motivert.

Edit : beklager skrivefeil og uryddig post.