Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 4284
windoze: Du har et poeng der, så vidt jeg husker så var Hitler's parti et sosialistisk parti, du tok meg der. Men en ting er sikkert, det mest rasistiske partiet i Norge befinner seg godt ute på høyrefløyen i Norge, og heter FrP.

Jeg må nok innrømme at jeg tok litt hardt i når jeg kalte FrP et nazistisk parti. Men jeg liker å ta hardt i. Det er da folk engasjerer seg når de svarer. Det riktige å kalle FrP er et rasistiskt parti.

Og angående hjernevasking; det er vel utenom noen tvil at Carl Ivar er en mester i manipulering, og hvis du antyder at jeg er hjernevasket av venstresiden, så vil jeg påstå at sunn fornuft vil frifinne meg.

Med sunn fornuft vil man fort finne ut at FrP' politikk er umulig å gjennomføre, uten at landet vil gå straka vegen til Helheim
(Har sansen for dramatisk nynorsk )

IvIoyner: Du har forsåvidt rett. Jeg ser det slik at i Norge trenger vi et slikt system, et system der alles stemme blir hørt, enten du er hvalfanger, eller høyrepomp Et amerikansk system, derimot trengs i land som er under utvikling, i land uten infrastrukturen, og med et samfunn skakk-kjørt. I slike land må det være ett parti som sitter med makta om gangen, slik at reformer blir gjennomført, og forhåpentligvis sender landet i rett kurs.

Det trenger ikke Norge. Vi er allerede på rett kurs. Det dagens politikere snakker om er i mine øyne "detaljer. Små justeringer som skal gjøres, enten til det bedre eller verre, uten å gå nærmere inn på det.

Egentlig er det samme faen hvem som sitter i regjeringen, så lenge ikke FrP sitter med makta. For hvis de er tullete nok til å gjøre et forsøk på å gjennomføre politikken sin, ja da sier jeg lykke til
Opprinnelig postet av mongeland
Hvem er det som forfølger, trakasserer og dreper i Israel nå? Jødene.
Vis hele sitatet...
Hæ?
Opprinnelig postet av dingchvz
Det trenger ikke Norge. Vi er allerede på rett kurs. Det dagens politikere snakker om er i mine øyne "detaljer. Små justeringer som skal gjøres, enten til det bedre eller verre, uten å gå nærmere inn på det.
Vis hele sitatet...
Det er det nok mange som er enig i. Politikken i Norge går mye ut på å krangle om hva de siste 10% av statsbudsjettet skal brukes på. Politikere i Norge er ganske enige med hverandre på de store tingene.
jeg ser helt ærlig Hagen som den nye Quisling
Konfliktnivået er rimlig lavt ja.

I en kommentar sa Hagen at det ikke var ment mot moderate muslimer, men mot fundamentalister. Ooh scary stuff. Free Mulla Kreakar.
Opprinnelig postet av windoze

I en kommentar sa Hagen at det ikke var ment mot moderate muslimer, men mot fundamentalister. Ooh scary stuff. Free Mulla Kreakar.
Vis hele sitatet...
Formuleringen var særlig uheldig. Han kommenterte en profet alle muslimer følger, fundamentalister eller ei, og dermed tråkker han på en haug med tær med piggsko.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Forstår ikke at Hagen kan forsvare Israel jeg... han må være hjernevaska av JØDENE!!! Og det blir bare for dumt å kalle Hagen/FRP rasist/nazist
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Ahmed-
han må være hjernevaska av JØDENE!!! Og det blir bare for dumt å kalle Hagen/FRP rasist/nazist
Vis hele sitatet...
Les den setningen om igjen, og tenk etter hva du egentlig sier...

Det er bra at Norge har et flerpartisystem. Dersom man mener det blir for mye kaos, er det ganske enkelt fordi folk ikke gidder ta seg stresset med å finne ut hvem som representerer dem best, og i stedet stemmer på de flinkeste populistene til gitt tidspunkt...

Ikke kall Det nasjonal sosialistiske partiet for et sosialist parti. De var fascister som forsøkte å forkle seg som sosialister.

Men til en helt annen ting:
Var det noen som leste artikkelen om dette i Dagbladet. Det er sjelden en ser så råtten journalistik. Greit nok at Hagen sier masse tåplige ting, men det gir ingen grunn til at en kan skrive en så ensrettet artikkel. Det er ikke journalistens oppgave å dømme. Han skal heller forsøke å fortelle saken på en så objektiv måte som mulig. (noe som selvsagt er svært vansklig, ja kanskje umulig...) Likte best der han kom med det veldig ledende spørsmålet: "Du sier du er i mot fundamentalister, hva da med kristne?" Her ligger det jo implisitt at Levende Ord er fundamentalister. Slik journalistikk er ikke holdbar, men dette er (dessverre) helt typisk Dagbladet. Bare se tilbake på homofilisaken og misjonssaken, hvor DB viste en enorm inkompetanse...
Opprinnelig postet av Matthiesen
Hæ?
Vis hele sitatet...
Jødene forfølger, trakasserer og dreper palestinere. Har du i det hele tatt lest hele posten?
Opprinnelig postet av hrafnidr

Ikke kall Det nasjonal sosialistiske partiet for et sosialist parti. De var fascister som forsøkte å forkle seg som sosialister.
Vis hele sitatet...
Det er jo en typisk forklaring på stort sett alle de tilfellende der sosialismen/kommunisme har kostet tusenvis/millioner av mennesker livet, *host* Stalin *host*. Noen som husker tallet på drepte igjen?

Men igjen, det er kanskje en forskjell på nasjonal sosialisme og sosialsme, et par millioner drepte.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Opprinnelig postet av windoze
Det er jo en typisk forklaring på stort sett alle de tilfellende der sosialismen/kommunisme har kostet tusenvis/millioner av mennesker livet, *host* Stalin *host*. Noen som husker tallet på drepte igjen?

Men igjen, det er kanskje en forskjell på nasjonal sosialisme og sosialsme, et par millioner drepte.
Vis hele sitatet...
Hvis vi skal se på NSDAP-(eller kort sagt nazi-) partiet så var jo medlemmene i partiet alt mellom venstreorientert og høyreorientert... Det eneste man ikke fant var høyreekstremister og venstreekstremister. Fellesnevneren for disse var at de enten var:
ekstremnasjonalister (tyskland for tyskere)
Anti-semiter (tyskland for alle unntatt jødene)
Rasister ( Tyskland for ariere og germanere, de andre, negere, jøder, osv. kan stikke)
litt enkelt forklart

Når hitler så kom til makten så skapte han en stat etter fascistisk modell der økonomien styres etter kapitalistisk modell med privateiere med en stat som støtter privateiere og kontrollerer økonomien deretter...
(dette er min dårlige hukommelse så jeg tar forbehold om små feil)

At sovjet sugde skal jeg ikke si noe imot, mne de som idag kaller seg sosialister har lite tilfelles med nasjonalsosialister...

Kilde: http://forum.axishistory.com/viewtop...=37334&start=0
Sist endret av SilverKhan; 15. juli 2004 kl. 14:19.
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av SilverKhan
Hvis vi skal se på NSDAP-(eller kort sagt nazi-) partiet så var jo medlemmene i partiet alt mellom venstreorientert og høyreorientert... Det eneste man ikke fant var høyreekstremister og venstreekstremister. Fellesnevneren for disse var at de enten var:
ekstremnasjonalister (tyskland for tyskere)
Anti-semiter (tyskland for alle unntatt jødene)
Rasister ( Tyskland for ariere og germanere, de andre, negere, jøder, osv. kan stikke)
litt enkelt forklart

Når hitler så kom til makten så skapte han en stat etter fascistisk modell der økonomien styres etter kapitalistisk modell med privateiere med en stat som støtter privateiere og kontrollerer økonomien deretter...
(dette er min dårlige hukommelse så jeg tar forbehold om små feil)

At sovjet sugde skal jeg ikke si noe imot, de som idag kaller seg sosialister har lite tilfellse med nasjonalsosialister...

Kilde: http://forum.axishistory.com/viewtop...=37334&start=0
Vis hele sitatet...
Jup. Sosialisme og nasjonalsosialisme har ikke mer til felles en navnet... Dette er ikke noe forsvar for sosialismen, men ganske enkelt et fakta som er viktig å ha med seg...
Opprinnelig postet av jeremias2
Finnes det i det hele tatt folk som fortsatt tar fyren (og partiet hans) på alvor?
Vis hele sitatet...
Jeg har sakt det før, og sier det igjen:

Carl I Hagen er et bekvemmelighetsempatisk ludder.

Hvilken vei blåser det i dag?
Sist endret av nudo; 15. juli 2004 kl. 14:14.
frp eier fullt ut...
Opprinnelig postet av SpAwN-Xe^
frp eier fullt ut...
Vis hele sitatet...
Hvorfor?
Evig eies kun et dårlig rykte

...er vel det han mener.
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av nudo
Evig eies kun et dårlig rykte

...er vel det han mener.
Vis hele sitatet...
Hvilke deler av partiprogramet til FrP, gjerne kom med copy+past, er det som er nazi/rasisitiske Dweep og dere andre som påstår det?
Opprinnelig postet av windoze
Hvilke deler av partiprogramet til FrP, gjerne kom med copy+past, er det som er nazi/rasisitiske Dweep og dere andre som påstår det?
Vis hele sitatet...
Jeg for min del synes ikke _DET_ er så interessant, men hvis du tar partiprogrammet til Frp over flere år, er der da en rød tråd? Eller er Carl I Hagen, som jeg påstår; ei forbanna vinglefitte?
Igjen, FrP og Carl I Hagen, Partiprogramet er vel endret litt ja, tror det kalles å modernisere seg. Det er vel en rød tråd, hvis du påstår noe annet kan du kanskje komme med eksempel? Veldig mye påstand lite konkret begrunnelse.
Det er bra Hagen går ut mot muslimene. Nå vil jo Erna Solberg opprette et muslims råd eller noe slikt, det er også noen som snakker om at det blir diskutert politikk i moskeene, ser vi tegn på det koranen snakker om? - Muslimer skal overta kontrollen der de bor.
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av windoze
Hvilke deler av partiprogramet til FrP, gjerne kom med copy+past, er det som er nazi/rasisitiske Dweep og dere andre som påstår det?
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig som du sier. FrPs prinsipprogram innholder ikke noe særlig rasistisk, (og hvertfall ikke noe nazistisk) men så er da også det programmet så utrolig generelt at å inkludere noe slikt der ville vært utrolig oppsiktsvekkende. Det er vel bedre å se hvilke saker partiet har foreslått og stemt for, og ikke minst alle de håpløse komentaren medlemmer fra pariet har kommet med opp gjennom årene...
Talen ligger her for dem som vil høre den selv, også gjøre seg opp èn mening, framfor å stole blindt på bl.a NRK's vinkling.
http://www.levendeord.no/filer/konf/mp3/5/3.mp3
Opprinnelig postet av windoze
Igjen, FrP og Carl I Hagen, Partiprogramet er vel endret litt ja, tror det kalles å modernisere seg. Det er vel en rød tråd, hvis du påstår noe annet kan du kanskje komme med eksempel? Veldig mye påstand lite konkret begrunnelse.
Vis hele sitatet...
Hmm... Carl I Hagens evne til modernisering, er nærmest å betegne som brown nosing oks rævsleiking.
Opprinnelig postet av dingchvz
Men, over til sakens hovedtema; Carl Ivar's uttalelse. Det som skremte meg mest under denne talen hans, var publikums reaksjon; En hjertelig latter. Dette er jo horribelt. En ting er ironi og uttalelser på et humoristiskt grunnlag. Det er noe helt annet når vedkomne mener det i ramme alvor.
Merkelig nok var dette i en kristen forsamling
(ironi, for de som ikke skjønte det).
Vis hele sitatet...
Hvis du tenkte på "La de små barn komme..."- uttalelsen, så var det ingen som lo.
Hagen i Dagen:

Jeg ble invitert av pastor Enevald Flåten. Jeg har lest mye om Levende Ord, men fra egen erfaring vet jeg at det man leser i avisene, ikke alltid er korrekt, derfor ville jeg gjerne komme og se selv.
Vis hele sitatet...
Kristne menigheter må man se selv for å vite noe om, Islam derimot, der er det nok å lese avisen.

Vi forsvarer Israels rett til å eksistere og til å forsvare seg.
Vis hele sitatet...
Noen har rett til å forsvare seg, andre ikke.

Israel har drevet forsvarskrig mot terrorisme. Hvis Hamas og andre ytterligående muslimske grupper slutter å sende terrorister inn i Israel er krigen over, sa Hagen
Vis hele sitatet...
Løsningen på alle konflikter er tydeligvis at den ene parten bare gir seg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Merker at dette er et ganske radikalt venstrevridd forum. Derfor jeg digger det.

Til dere som ennda ikke har lest talen. Fikk bare så lyst..

http://www.frp.no/article/?id=12829

La meg også få følge opp noe som Ulf Ekman sa. Jeg er helt enig i det han sa, vi skal respektere Koranen, islam, respektere muslimer som mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er mange gode, skikkelige folk som er muslimer, som mange her er kristne, uten at de er i kirken hver eneste søndag, men det er deres grunnleggende religion. Men det er de ytterpunktene, og det er de jeg snakker om, fundamentalistene.
Vis hele sitatet...
Jeg må si det er litt i ettertid, men faen så mange venstrefolk som dumma seg ut i denne debatten. Jeg tror FrP ler hele veien til valglokalene

Vi har jo også Erna Solberg. Dere må være enig at hu har mista mye trovedighet som HØYRE politiker..
Etter å ha lest deler av talen til Carl I. Hagen så undrer jeg meg på hvordan folk kan vri noe sånt Israel gjør til "bra." Altså, det frustrerer meg at han tenker slik han gjør..
Opprinnelig postet av windoze

Jeg må si det er litt i ettertid, men faen så mange venstrefolk som dumma seg ut i denne debatten. Jeg tror FrP ler hele veien til valglokalene
Vis hele sitatet...
Sure as hell var det ikke det talen hans gikk ut på, men han stigmatiserte et helt folkeslag ved å slenge dritt om profeten deres. Det er som om jeg skal snakke stygt om Jesus, si at det er rettet mot fundamentalister, og forvente at ingen andre blir sure av den grunn.
Opprinnelig postet av IvIoyner
han stigmatiserte et helt folkeslag ved å slenge dritt om profeten deres.
Vis hele sitatet...
«La de små barn komme til meg», sa Jesus. Jeg kan ikke skjønne at Muhammed kan ha sagt det samme. I tilfelle han måtte ha sagt det samme, så ville det være: «La de små barn komme til meg, så jeg kan utnytte de, i min kamp for å islamisere verden.»

Her kommer poenget:
Det er jo det også som skjer. Barna blir jo aktivt brukt. Når man sender 12-14-åringer med masse steinkast og sånt noe i intifadaen. Også andre. Så er det jo nesten at man ber om at en av de skal bli skutt, slik at man kan få det på CNN og NRK i beste sendetid. Altså, de bruker jo barna.

Jeg tolker det om at han mener at de misbruker Muhammeds budskap for å fremmed sin "sak".
Resten av verden tolker det tydligvis på en helt annen måte. Han snakker spesifikt om Muhammed, og ikke hva folk tolker at han sier. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så stigmatiserer han noen helt andre enn de han siktet på.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Opprinnelig postet av windoze
Barna blir jo aktivt brukt. Når man sender 12-14-åringer med masse steinkast og sånt noe i intifadaen. Også andre. Så er det jo nesten at man ber om at en av de skal bli skutt, slik at man kan få det på CNN og NRK i beste sendetid. Altså, de bruker jo barna.
Vis hele sitatet...
..Og derfor kan muhammed umulig ha likt barn? Da må jo muslimene bare være gærne.
Hold opp. Muslimer er mennesker på lik linje med alle andre. De er ikke en gruppe av terrorister og deres undersåtter, som ofrer sine barn for å komme på TV og islamisere. Israel oppfører seg da ikke noe bedre, til tross for at de faktisk har et relativt fungerende demokrati. Argumenterende Israel-debatt skal jeg ikke starte nå, men et så jævla begrensa verdensbilde som det du presenterte der orker jeg ikke å la være å svare på.
Ja, det er synd at barn blir brukt i en krig, men ærlig talt, det er da mer hensiktsmessig å se på den materielle virkeligheten til folk enn på religionen om en skal finne årsaken.

Også kirken og de kristne har gjort mye dritt. Men det betyr ikke at det er kristendommen som har skylden.
commie: Det er vel at de "slemme" misbruker relgionen. Islam i denne saken, det har vært sånn med kristendommen før ja.
Kristendommen før?
Landet du har flagget til i avataren er heller ikke uskyldige når det kommer til å misbruke religion...
hmmm. stemmer vi carl ivar får vi jo en del bedre veier. han har snakket lenge om noe slikt. ellers mener jeg han er god for en liten latter
liker ikke de der fundamentalistene heller
Opprinnelig postet av windoze
commie: Det er vel at de "slemme" misbruker relgionen. Islam i denne saken, det har vært sånn med kristendommen før ja.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke på ondt og godt. Jeg studerer heller virkeligheten enn å stemple den ene parten som ond. Slik jeg ser det så er det de materialistiske forholdene som har ført til at enkelte palestinske grupper har brukt selvmordsbombere og i enkelte tilfeller barn. I mange tilfeller er det dog barna selv som finner ut at de skal kaste stein etter israelerne. Det er den ekstreme håpløsheten og følelsen av å være undertrykt som kan føre til slike situasjoner. Tror jeg.
Jeg kan ikke forsvare terror. Uansett hvor ille personer har det.
Opprinnelig postet av windoze
Jeg kan ikke forsvare terror. Uansett hvor ille personer har det.
Vis hele sitatet...
Så uansett hvor ille israelerene har det, kan du ikke forsvare at de skyter barn som kaster stein, eller at de terroriserer en hel befolkningsgruppe. Det er bra å høre.
Opprinnelig postet av windoze
Det er jo en typisk forklaring på stort sett alle de tilfellende der sosialismen/kommunisme har kostet tusenvis/millioner av mennesker livet, *host* Stalin *host*. Noen som husker tallet på drepte igjen?
Vis hele sitatet...
Nei, men du kan sikkert fortelle alle hvor slem Stalin var. Jeg gjør ihvertfall litt av jobben for deg.

Sosialismen har enda ikke kostet et menneskeliv, så nå bør du skjerpe deg. Kommunismen derimot, som de har likt å kalle det, har kostet en del menneskeliv, men mest fordi folket ikke var for revolusjonen. Hadde sovjet åpnet grensene så hadde alle som ikke var for dratt sin vei til den vestlige deilige skremselspropagandaen om venstresiden, så kunne kansje mer klarsynte folk dra inn i sovjet og jobbe for felleskapet. Sovjet var aldri sosialistisk, det var kommunistisk.

Selv om et land hadde det ille under en leder betyr ikke at det er landet som er dårlig, men gjerne at det er lederen. Hadde de innført Ytringsfrihet og pressefrihet hadde folket fått fram sin mening, og da hadde ihvertfall en god leder fulgt den, men nå har det seg slik at Stalin var en jævlig dårlig leder.

Og selv om folk ble drept under sovjet, så hadde folk det kansje bedre, for under tsar-veldet døde langt fler, og landet var enda verre. Sult og død var "fattigmannsplager".

Og uansett, hvis du begynner å plapre om at "ytringsfrihet er det bare høyresiden som har" så bør du tenke deg litt om, når George W. Bush, USAs høyrepolitiske president uttalte "there should be limits to freedom" når han så en side som var mot ham politisk.

USA, som jeg ser på som høyresidens høyborg har heller ikke en fin historie. Har du hørt om Indianerene? Mccarthyismen? I et slikt "fritt" land får man ikke lov til å kjøre gjennom diverse stater med kommunisttegn på bilen. Hvor fritt er det?

Og kort sagt om Israel: de kan pule seg selv i ræven, for nå vil jeg legge meg.

Snø: Bedre veier er det flere politikere som lover, men hvor ofte holder politikere løftene sine? Og uansett, å like dem på grunn av veipolitikken blir for dumt, ettersom de har lovet en del andre ting som er rimelig rævva.
Sist endret av pinnsvinet; 25. august 2004 kl. 00:07.
Du er klar over hva kommunisme er? Det er et klasseløst, statsløst samfunn. Det er bare to hovedfaktorer, men det finnes flere (som f.eks. en gaveøkonomi som ikke baserer seg totalt på penger f.eks). Men de to alene viser at Sovjet ikke var kommunistisk, det var sosialistisk.

Forresten, hvorfor var Stalin en dårlig leder?
pinnsvinet: du har rett, seff er det forskjell.. på sosialisme og kommunisme.

Joiner klubben som legger denne debatten død. Er lei.
Du er klar over hva kommunisme er? Det er et klasseløst, statsløst samfunn. Det er bare to hovedfaktorer, men det finnes flere (som f.eks. en gaveøkonomi som ikke baserer seg totalt på penger f.eks). Men de to alene viser at Sovjet ikke var kommunistisk, det var sosialistisk.
Vis hele sitatet...
Den forrige posten sa jo at det var omvendt. Selv synes jeg verken sosialisme eller kommunisme er en passende betegnelse på Sovjet, ettersom det ikke oppfylte kriteriene for noe av det. En diktatorisk statskapitalisme er vel det mest beskrivende man kan si om sovjet i to ord.
Jeg orker ikke mer kommunisme mot kapitalisme-debatt nå. Vær så snill, det er ikke det denne tråden handler om. Folk har faktisk forskjellige meninger om noe så svevende som begrepsideologier? Wow
Desverre finnes det en god del folk som stemmer FRP her i Landet. JEG tror mye av grunnen til dette er fordi folk er oppgitt. De er oppgitt over all kriminaliteten pakistanerene/asysøkere o.l har brakt med seg til landet. Men igjen, å si at alle fra pakistanere er kriminelle blir helt feil. La oss ikke være rasist å sjære alle under en kam. Det man trenger å gjøre er å være strengere på å ikke la de kriminielle komme inn.( de som har vært straffedømt fra før altså ). Da er det sikkert mange som spør seg: "Men, hvordan vet vi at de er straffedømt, og ikke bare fulgt av staten sin". Det er her problemet ligger, for å være helt ærlig har jeg ikke noe svar selv, men en ting er sikkert. Man må jobbe med saken å ikke bare slenge masse rasistiske ord i tryne dæms. Her er et eksempel på en ignorarnt FRP stemmer som faktisk ikke vet hvorfor han stemmer.

Opprinnelig postet av duxo
Jeg tar både Hagen og FrP på fullt alvor jeg. Jeg er enig med han på såogsi samtlige punkter han har for og mot forskjellige saker.

Og for meg kan Israel bare brenne til grunnen og bli gitt tilbake til Palestinerne..

Vis hele sitatet...
Dette er ganske morsomt å lese med tanke på at Hagen sa det motsatte. Dette viser bare hvor lite han faktisk vet om partiet han "forguder".
Opprinnelig postet av kriss
Du er klar over hva kommunisme er? Det er et klasseløst, statsløst samfunn. Det er bare to hovedfaktorer, men det finnes flere (som f.eks. en gaveøkonomi som ikke baserer seg totalt på penger f.eks). Men de to alene viser at Sovjet ikke var kommunistisk, det var sosialistisk.

Forresten, hvorfor var Stalin en dårlig leder?
Vis hele sitatet...
Først IvI: la meg få si dette.

Hvorfor stalin var dårlig: En god leder hører på folket sitt, Stalin slaktet sitt.

Sovjet var aldri i nærheten av et kommunistisk land, ei heller sosialistisk. Sovjet var for det meste et par folk med makt, og mange folk uten makt, dermed et slags kapitalisme, bare med makt istedenfor penger (penger og makt er ofte to sider av samme sak). Sovjet sugde, og var aldri i nærheten av klasseløst, eller statsløst (de hadde tross alt statsledere). De kalte seg kommunistisk, de var diktatorisk.

Pinh34d sa det egentlig.

Windoze: du startet opp igjen selv, og fikk svar.
Sist endret av pinnsvinet; 25. august 2004 kl. 22:18.
hehe, debatten om Sovjet var sosialistisk eller ei er en debatt som har gått skitlenge. husker en debatt som gikk i AKP på 70-tallet, hvor enkelte mente at Sovjet var sosialistisk under Stalin, men at det En Eller Annen Gang(tm) under Stalin-perioden sluttet å være sosialistisk. Mens andre mente at Sovjet var sosialistisk under hele Stalin-perioden, men sluttet å være sosialistisk under Kruschev, men så var de bra tinga under Stalin også under Kruschev, og Kruschev introduserte ikke noe nytt som var bra, derfor måtte Sovjet sluttet å være sosialistisk under Stalin. Men drit og dra, gammal debatt. La den død. Kan vi konkludere med at man kan lære masse av Sovjet, både positivt og negativt? Og at Sovjet er utrolig interesant selvfølgelig.