Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 7210
Heisann

Vil begynne med å fortelle at jeg har litt erfaring med diverse fra før. Har røyke hasj daglig i ca 2 år før jeg sluttet. Etter dette har det kun vært en sjelden gang, kanskje 4-5 ganger i året, og har somregel bare vært ett trekk eller 2 fordi jeg tilfeldigvis har havnet på nash med folk som har hatt.

Bortsett fra dette har jeg prøvd både Kokain og amfetamin, alltid i forbindelse med fest. Har vel kanskje prøvd Kokain rundt 50 ganger, amfetamin 4-5 ganger. P.D. D har jeg tatt rusmidler 1 gang iløpet av 6 måneder. Aldri opplevd noe avhengighet eller problemer sånn sett. Ellers har jeg livet på stell med faste forpliktelser, splitter ny bolig, dyr bil, godt forhold til familie og en godt betalt jobb i ung alder. Poenget er at jeg ihvertfall har klart å holde ting på stell selv om jeg har eksprimitert litt.

Så kommer vi litt til spørsmålet mitt. Er det dumt av meg å bruke amfetamin en sjelden gang i forbindelse med fest? Eller er det harmløst sålenge man ikke lar det gå over til fast bruk? Grunnen til at jeg spør er fordi mange har mye negative erfaringer med akkurat dette stoffet. Personlig er jeg mer glad i Kokain, og det er jo enkelt å holde forbruket moderat med, men har ikke så mye erfaring med amfetamin.

På forhånd takk
Tja hva tror du selv? Er du strukturert og har jernvilje? Det virker som du har kommet langt i livet i ung alder, er du villig til i verste fall sette alt det på spill for helger med psycho-festing 2-3 døgn i strekk? De fleste makka freakene tenkte vel ikke da de starta at dette skal de gjøre daglig. Jeg tror at faren er at over tid så svekkes ens egne grenser. Idag er snorting eller dropping ok - men hva skjer om feks 2 år. Du har blitt vant til makka følelsen men har fått tak i så lite at du føler helga blir mislykket. Er du da svak og setter IV så vil du oppleve noe så intenst at det overgår det meste i livet ditt. Og da kan fort en vane bli en uvane.
Sist endret av frtoretang; 4. august 2015 kl. 12:06.
Når man begynner å feste og når to netter uten søvn er det i mine øyne en grense man har krysset som ikke er spesielt smart. Selvfølgelig, en fest i ny og ne som strekker seg til morgentimene eller til og med neste dag om man virkelig har det gøy, men å stuke i to dager på makka uten noen søvn så strekker man strikken mtp helsen sin.
Trådstarter
31 3
Er kun for litt ekstra moro på byen et et nashpiel som strekker seg til litt utpå morgenkvisten. Aldri skjønt greia med å holde på i dagesvis uten søvn osv. Jeg har jo gjort dette blant venner som ikke vet om det, så holder jo rusen litt moderat.

Snorta for første gang for ca 5 år siden. Klart å holde Kokain en under kontroll ihvertfall. Sammalt med mdma, som jeg gjør 1 gang i året når vennegjengen samles. Prøver bare å være litt føre var her.

Man blir vel ikke fysisk avhengi av dette stoffet en sjelden gang?
Sist endret av xolly; 4. august 2015 kl. 14:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det virker som du nå er i ferd med å gjøre det klassiske trekket - å rettferdiggjøre og ufarliggjøre bruk. Jeg dømmer deg ikke vil bare at du tenker gjennom det en gang til. Du planlegger jo rusbruk langt frem i tid, og det er jo ofte sett på som et av faresignalene.

Isolert sett blir du vel ikke fysisk hekta om du snorter makka et par ganger per år. Men det er noe med det psykiske. Kongefølelsen. Det er den en husker. Og det er den som kan bli et savn.

Det med å dra på i dagesvis er jo en naturlig konsekvens av makka. Ofte så justerer folk litt i overkant, og da er det ingen som vil avslutte festen. Og plutselig er klokken 12 på lørdags formiddag of nachspillet pågår for fult. Etterhvert så trengs det en justering, og og plutselig er klokken 8 og det er på tide å gå på jobb på mandag. Null søvn hele helga og en nedtur som kommer hvert øyeblikk. Også går halve neste arbeidsuke til å føle seg dritt og være så sliten at du ikke presterer på jobb.
Sist endret av frtoretang; 4. august 2015 kl. 18:00.
Trådstarter
31 3
Jeg vurderer først og fremst om jeg skal ordne 1 gram til førstkommende helg fordi det er en planlagt fest jeg skal på. Men jeg kommer til å fortsette med rusmidler en sjelden gang uansett, spørsmålet er om jeg bør holde meg unna amfetamin spesifikt, sammenlignet med mdma, kokain og weed.

Jeg har prøvd det før, riktignok var det bare en av gangene jeg fikk den "kongefølelsen", de andre gangene har jeg bare tatt en liten liner eller to og da jeg har jeg ikke merket annet en litt eufori. Men selv den gangen jeg tok mye ble jeg jo sliten å ville legge meg etterhvert. Om jeg fikk sove med en gang er kanskje en annen sak. Men når jeg har prøvd det totalt 5 ganger er jeg ikke så veldig erfaren akkurat heller.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Hold deg unna amfetamin spesifikt. Rett og slett. Jeg har vært nykter en god stund nå, men hver jævla gang jeg drikker får jeg utrolig lyst på.
Jeg starta som deg, og det var aldri mere enn ett døgn de første årene. Så ble det 2 døgn. De siste årene jeg dreiv hadde jeg flere fester som varte fra fredag til natt til mandag, uten søvn. Det fucker med hodet ditt, dømmekraften din, og til slutt alt det rundt deg.

Men hvordan kan man fortelle noen hvor jævlig det er? Folk kommer til å prøve og feile uansett.
Selv skulle jeg ønske jeg hadde valgt annerledes den (ja, jeg ser på det som det) skjebnesvangre dagen jeg testa den driten der.
eh. folk med ADHD bruker amfetamin hver dag. ingenting galt med det bare du ikke overdriver.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Sitat av Trololo Vis innlegg
eh. folk med ADHD bruker amfetamin hver dag. ingenting galt med det bare du ikke overdriver.
Vis hele sitatet...


Nei, folk med ADHD bruker ikke amfetamin daglig. De bruker preparater tilberedt av farmasøytiske firma. Ikke øst-europeere som blander diesel og annen dritt i peppern som de sender til Norge, så en eller annen dude som skal selge det videre kan blande det ut enda mer.
Som jeg ser det finnes det ikke noen forsvarlig bruk av gateamfetamin hverken medisinsk eller rekreasjonelt.
jeg tenkte adderall, ikke kjip speed. hvis man skal bruke det, bruk det beste syns nå jeg.
Trådstarter
31 3
Adderall, hva er det for noe da? Tror jeg dropper amf utifra erfaringene her å heller ordner noe annet.
Sist endret av xolly; 4. august 2015 kl. 23:19.
Altså - rus er gøy. Og brukt riktig så er rus en fornøyelse. Men ikke all rus er bra rus. Pepper er noe som er lett å bli glad i og som fort blir som et kjærlighetsforhold. Med dertil stort savn når det ikke er der, spesielt i festlige lag. Har sett flere gå til hundene på pepper. Også er det jo slik at gatepepper er så utbøffa at du ofte er nede i 15-20% pepper og resten ljug og bøff. Og en vet jo aldri hva de som er brukt til bøffe ut.

Hva med en god gammal tjall? Eller mdma? Eller cola som du jo har efaring med? Cola begrenser seg ofte selv pga pris og tilgang. Mens pepper er søppeldop som "flyter gatelangs" i store deler av landet.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Altså - rus er gøy. Og brukt riktig så er rus en fornøyelse. Men ikke all rus er bra rus. Pepper er noe som er lett å bli glad i og som fort blir som et kjærlighetsforhold. Med dertil stort savn når det ikke er der, spesielt i festlige lag. Har sett flere gå til hundene på pepper. Også er det jo slik at gatepepper er så utbøffa at du ofte er nede i 15-20% pepper og resten ljug og bøff. Og en vet jo aldri hva de som er brukt til bøffe ut.

Hva med en god gammal tjall? Eller mdma? Eller cola som du jo har efaring med? Cola begrenser seg ofte selv pga pris og tilgang. Mens pepper er søppeldop som "flyter gatelangs" i store deler av landet.
Vis hele sitatet...
Amen! Eller, Eureka. Eller noe. Iallefall, jeg er helt enig. Hata å røyke hasj tidligere, fordi det ga meg sjuukt mye noia. I helga som var delte jeg en joint med en kompis (uten at vi hadde drukket), og det var veldig digg og avslappende. Ikke at man skal erstatte et rusmiddel med noe annet altså.. Men. Ja.
TS, om du stopper nå og velger bort pepper, kommer du ikke til å angre. Noe som villle vært tilfelle om du hadde fortsatt med det..
Sist endret av sorrY; 5. august 2015 kl. 00:16.
Trådstarter
31 3
Mdma tar jeg bare en gang i året, dessuten er det ikke noe man kan ta uten at det blir lagt merke til. De gangene jeg har tatt det med venner har ihvertfall vi stort sett alltid endt opp med å tenne masse stearinlys og satt oss utendørs midt på natta med masse tepper og puter osv, hørt på mye funky musikk og hatt dype samtaler. Tror de fleste ville sett rart på oss om de ikke var på stoffet selv. Under de omstendighetene er stoffet helt knall, men tviler på at jeg ville likt det på byen osv, har erfart at hvis en feil person er tilstede kan det ødelegge mye av rusen.

Er heller ikke så veldig fan av hasj

Kokain er som du sier litt dyrt, men liker rusen det gir og det at det kan kombineres med alkohol og andre folk uten problemer.

Sitat av sorrY Vis innlegg
Amen! Eller, Eureka. Eller noe. Iallefall, jeg er helt enig. Hata å røyke hasj tidligere, fordi det ga meg sjuukt mye noia. I helga som var delte jeg en joint med en kompis (uten at vi hadde drukket), og det var veldig digg og avslappende. Ikke at man skal erstatte et rusmiddel med noe annet altså.. Men. Ja.
TS, om du stopper nå og velger bort pepper, kommer du ikke til å angre. Noe som villle vært tilfelle om du hadde fortsatt med det..
Vis hele sitatet...
Er ca 2 år siden jeg prøvde pepper sist. Så blir vel heller å ikke starte igjen.
Sist endret av xolly; 5. august 2015 kl. 00:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Isolert sett blir du vel ikke fysisk hekta om du snorter makka et par ganger per år. Men det er noe med det psykiske. Kongefølelsen. Det er den en husker. Og det er den som kan bli et savn..
Vis hele sitatet...
Du har helt rett. Jeg bruker pepper bare 1-2 ganger i måneden, men jeg tenker hver dag på hvor godt det hadde vært å sette seg en skikkelig smell. Hadde peppern vært mer billig og tilgjengelig for meg, så hadde jeg sikkert endt opp som en speedfreak.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Du har helt rett. Jeg bruker pepper bare 1-2 ganger i måneden, men jeg tenker hver dag på hvor godt det hadde vært å sette seg en skikkelig smell. Hadde peppern vært mer billig og tilgjengelig for meg, så hadde jeg sikkert endt opp som en speedfreak.
Vis hele sitatet...
Jeg henger meg på den. Lenge siden jeg har brukt amfetamin (skal jeg være helt ærlig med meg selv har det vært noen kolastriper siden da, men det er ikke noe jeg savner eller egentlig liker heller..), og det er som å slå opp med en kjæreste de første ukene egentlig. Det blir et savn.
Sånn tror jeg det er om man har et moderat forbruk som meg og Mexxy, og også om man smeller hver dag.. Det gjør et veldig kraftig inntrykk på deg, som du ikke glemmer så fort.
Sitat av xolly Vis innlegg
Er kun for litt ekstra moro på byen et et nashpiel som strekker seg til litt utpå morgenkvisten. Aldri skjønt greia med å holde på i dagesvis uten søvn osv. Jeg har jo gjort dette blant venner som ikke vet om det, så holder jo rusen litt moderat.

Snorta for første gang for ca 5 år siden. Klart å holde Kokain en under kontroll ihvertfall. Sammalt med mdma, som jeg gjør 1 gang i året når vennegjengen samles. Prøver bare å være litt føre var her.

Man blir vel ikke fysisk avhengi av dette stoffet en sjelden gang?
Vis hele sitatet...
Nei, det blir du ikke.

Høres ut som om du har kontroll. Men det hadde jeg og en gang i tiden (


Det går sikkert bra, men hvis det ikke går bra så er konsekvensene rimelig omfattende. Har du for vane å brenne gjennom 60-soner i 110? Det går stort sett bra det og - enda det selvsagt ikke kan unnskyldes med at det er ditt liv og ditt valg på samme måte.
Sist endret av Tøffetom; 7. august 2015 kl. 08:37.
Xolly, Adderall, Metamina, Elvanse/Vyvanse osv er Amfetamin preparater brukt for behandling av ADHD. Øker konsentrasjon, motivasjon og gir en speedy følelse som gate amfetamin. Adderall er en blanding av dextroamphetamine saccharat, amfetamin aspartat, dex-amfetamin sulfat og amfetamin sulfat.


Er ganske mye tryggere siden det er produsert under strenge kvalitetskontroller og selges som legemiddel. Er like ulovlig som gate amfetamin, men er en viss kvalitetssikring der, og du vet hvordan det vil virke hver gang. Du kan fremdeles bli avhengig av det, så det er ikke en bagatell å ta siden det bare er et legemiddel. Holder du deg innenfor maks dose nivåer for medisinsk bruk er det jo sannsynligvis trygt mtp helse og overdose osv, men så er spørsmålet om man klarer dette da...

30mg Adderall f.eks er ganske sterkt om du aldri har tatt det før. Det er den største pillen som lages av Adderall, og er nok betraktelig sterkere enn 30mg gateamfetamin Har aldri brukt gate amfetamin selv, men merker godt 30mg Adderall for å si det slik.
Trådstarter
31 3
Tviler på at jeg får tak i det da.
Det som kan være greit å huske på er at alle hadde kontroll en gang i tiden. Det er ingen som går aktivt inn for å bli en daglig bruker av amfetamin. Har selv lekt med amfetamin på narch, og det har aldri ført til noen problem. På en 6mnd periode ble det inntatt ca 15 ganger, og gjerne også 2 helger på rad.

Det som stoppet min bruk var å se de rundt meg. Tilsynelatende oppegående folk som har stått meg nær hele oppveksten. Det skulle ikke mer enn 6mnd til før de var fanget opp. Som den yngste i ''gjengen'' må jeg si jeg føler meg heldig, å uten tvil ett unntak.

Konklusjonen er at det ikke er verdt det. Jeg har aldri følt en trang for å innta speed, ei heller hatt noen problem med å takke nei, men det hadde heller ikke vennene mine i start fasen.
Trådstarter
31 3
Jeg skjønner jo det, men det er vel ikke til å legge skjul på at enkelte har lettere for å gå i den fella enn andre. Ingen andre rusmidler har gitt meg noen form for avhengihet som sagt, det gjelder både cannabis, cola, mdma og amf. Cola og weed brukte jeg ganske hyppig over en periode.

Egentlig synes jeg cola er helt knall på fest og er derfor kanskje et tryggere valg, er bare kjipt at det er så dyrt. Den perioden jeg brukte det mye gikk det ganske drøye summer med penger.
Du virker som du har ting på stell utfra det du skriver her. Jeg vil si at amfetamin sniker seg veldig innpå deg og forandrer deg gradvis men sikkert over tid. Du kan se flere og flere situasjoner der du tror amfetamin blir bra og det baller fort på seg
Jeg merka ganske fort hvor "greit" det plutselig ble å ta dette stoffet, og heldigvis ga jeg meg i rett tid. Rart hvor hardt man kan prøve å forsvare et stoff, as. Og spesielt amfetamin, i mitt eget tilfelle.

Jeg syns at det øyeblikket du begynner å forsvare "stadig helgebruk" av amfetamin, må du begynne å innse at det begynner å bli et problem. Stimulanter er enkelt å forsvare, siden man føler seg "bedre" på det. Kaffe, f.eks. Og amfetamin.
Sitat av xolly Vis innlegg
Jeg skjønner jo det, men det er vel ikke til å legge skjul på at enkelte har lettere for å gå i den fella enn andre. Ingen andre rusmidler har gitt meg noen form for avhengihet som sagt, det gjelder både cannabis, cola, mdma og amf. Cola og weed brukte jeg ganske hyppig over en periode.

Egentlig synes jeg cola er helt knall på fest og er derfor kanskje et tryggere valg, er bare kjipt at det er så dyrt. Den perioden jeg brukte det mye gikk det ganske drøye summer med penger.
Vis hele sitatet...

Og akkurat her bør du stoppe opp litt. Tenke gjennom det du selv skrev. Reflekter over det i noen dager.

Det du egentlig sier er at du har kontroll, er det ikke det alle sier? Nei rus er ikke noe problem. De har kontroll og kan slutte - helt til en dag det ikke stemmer lengre. Og da er det gjerne for sent for mange.

Du mener selv du har kontroll, likevel så ønsker du nå et rusmiddel som gir litt av cola følelsen uten å koste allverden. Hva tror du at du føler et halvt år frem i tid, om du nå starter høsten med å droppe pepper i helgene?

Mest sannsynlig så har du null fysisk avhengighet, men hva med go'følelsen? Tror du at du orker å gå på byen uten pepper neste vår? Og om du går på byen uten pepper tror du at du vil ha en bra kveld, eller vil kvelden bli en lang og kjedelig kjede av trivialiteter du må gjennom mens du egentlig tenker på hvor kult det ville være om du hadde en liten pose på lomma?

For alt jeg vet så tar jeg feil. Kanskje du er en av de få som klarer å begrense bruken og som selv setter grenser. Men vet du det helt sikkert selv?
Sist endret av frtoretang; 11. august 2015 kl. 20:01.
Sitat av xolly Vis innlegg
Er det dumt av meg å bruke amfetamin en sjelden gang i forbindelse med fest?
Vis hele sitatet...
Ja.
Sitat av xolly Vis innlegg
Eller er det harmløst sålenge man ikke lar det gå over til fast bruk?
Vis hele sitatet...
Det søplet unner jeg ikke min værste fiende.
De fleste etter min erfaring overjusterer noe voldsomt!
jeg prøver meg fram med små doser for å finne den riktige god formen jeg liker på det, så er det stopp.

Vet ikke hvor ofte jeg tar, variere veldig, kjøper sjeldent (selvom pepper ikke akkurat koster skjorta).

Om jeg først tar, får jeg det.

Aldri følt noen form for avhengighet. Får altid mye mer enn hva jeg trenger, resten gir jeg bare bort.

Så det er helt opp til hver enkelt person, noen tåler det, andre ikke.
Trådstarter
31 3
Er samme måte jeg har brukt det på, kun en gang har jeg tatt mye og det ga litt for mye hangover etter min smak. De andre gangene har jeg bare tatt en liner eller to, og da har jeg kun fått en liten eufori, samt at kvelden blir bedre.

Når jeg sier helgebruk tenker jeg ikke hver helg heller, men kanskje annenhver måned eller noe, når det passer seg liksom. Men er vel som dere sier, litt lett å bli glad i dette stoffet. Men før jeg lagde denne tråden trodde jeg ikke det vare noe værre en kokain når det gjelder avhengihet.
Sitat av xolly Vis innlegg
Er samme måte jeg har brukt det på, kun en gang har jeg tatt mye og det ga litt for mye hangover etter min smak. De andre gangene har jeg bare tatt en liner eller to, og da har jeg kun fått en liten eufori, samt at kvelden blir bedre.

Når jeg sier helgebruk tenker jeg ikke hver helg heller, men kanskje annenhver måned eller noe, når det passer seg liksom. Men er vel som dere sier, litt lett å bli glad i dette stoffet. Men før jeg lagde denne tråden trodde jeg ikke det vare noe værre en kokain når det gjelder avhengihet.
Vis hele sitatet...
Bra det er flere som tenker slikt .

Har selv driti meg ut og tatt alt for mye, er jo slik hvertfall enkelte lærer av.


Tipper du også timer riktig, m tanke på jobb, familie osv..
Ikke bare tar det spontant om du blir tilbud uten og tenke konsekvenser dagen derpå.

Hvertfall slik jeg har gjort, noe som har fungert meget bra for meg .

Respekt for stoffer er det ikke alle som har, noen lærer aldri.

Tror du er en som tenker godt igjennom hva du gjør!
Dopamin er - sammen med serotonin - blant de sterkeste signalstoffene hjernen har i arsenalet sitt.

"Vil hjernen" at du skal gjøre noe frister den med dopamin (motiverende) og belønner med seratonin.

Når man tar amfetamin hindrer man hjernen i å balansere varigheten dopaminet skal ha i synapsen. I stedet for å bli tatt opp igjen blir hormonet liggende og øke intensiteten på opplevelsen.

Det samme gjør MDMA for serotonin.

Det som er "problemet" er at hjernen ikke har mulighet til å motivere eller belønne så kraftig som medisiner kan. Og når én XTC tablett eller noen linjer med speed gir hjernen en kjemisk opplevelse den aldri kan komme i nærheten av naturlig.. så vil alt annet kunne oppleves grått og uviktig.

Da er du på et punkt hvor hjernen bruker det den kan av naturlig belønningshormon for å motivere deg til å skaffe kunstig belønningshormon. Samtidig som den ikke stiller spørsmål - den bare motiverer.


Det er egentlig dritenkelt.. alt handler om kjemiske prosesser i hjernen og hvordan de påvirker tankesettet.

Og i det øyeblikket hjernen bruker naturlig belønningshormoner for å få deg til å ruse deg.. da er du psykisk hekta.
Veldig bra Matin. Det er jo omtrent det samme for de som overspiser. Det er kjemien som lurer dem til å fortsette å overspise. Straks de overspiser frigjør hjernen belønningen og de føler seg bedre. En stund. Så kommer angeren og selvhatet.
Trådstarter
31 3
Tja, jeg synes å ha opplevd like sterk eufori under forelskelse, men skjønner hva du mener. Selv om man klarer å holde seg unna så er det jo ikke noe særlig å gå rundt å ha lyst på hele tiden heller da.

XTC holder jeg meg langt unna, er ikke så glad i piller. Selv om stort sett alt av pulver er buffa føler jeg meg litt tryggere på det.