Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  155 20648
Alle jeg kjenner som løper etter sosial status har sittet inne å studert hele livet, så mennesker med utdannelse er ikke akkurat noe jeg ser opp til. Jeg ser mer opp til folk med talent, det er noe jeg faktisk beundrer. De fleste kan få en bra jobb..

Jeg merker at jeg virkelig får en jævel inni meg når jeg ser middelaldrene damer i store SUV'er med ett skikkelig hovent blikk. Ser rundt seg som om de er bedre enn alle andre. Jeg får som regel lyst til å gi de en dose realitet.

så jeg kan vel legge til at høystatus er sikkert ok det, så lenge man holder kjeft og ikke tror man er ett bedre menneske av den grunn. Jeg liker Olav Thon
Sist endret av ali88; 27. desember 2011 kl. 14:49.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Alle jeg kjenner som løper etter sosial status har sittet inne å studert hele livet, så mennesker med utdannelse er ikke akkurat noe jeg ser opp til. Jeg ser mer opp til folk med talent, det er noe jeg faktisk beundrer. De fleste kan få en bra jobb..

Jeg merker at jeg virkelig får en jævel inni meg når jeg ser middelaldrene damer i store SUV'er med ett skikkelig hovent blikk. Ser rundt seg som om de er bedre enn alle andre. Jeg får som regel lyst til å gi de en dose realitet.

så jeg kan vel legge til at høystatus er sikkert ok det, så lenge man holder kjeft og ikke tror man er ett bedre menneske av den grunn. Jeg liker Olav Thon
Vis hele sitatet...
Du ser ikke opp til folk fordi de velger å bruke større deler av livet sitt på å studere til noe de har lyst til å bli?
Akkurat det med å se ned på folk med utdannelse skjønner jeg ikke. Kan ikke være noe annet enn sjalusi.

Er det noe jeg ser ned på, så må det være sofasittere som gjør null for resten av samfunnet og de fleste kriminelle.
Dette er et interessant tema da det finnes ulike former for sosial status.

For noen er høy utdanning, sosial status.
For noen er det å ha dyre merkeklær og god økonomi, sosial status.
For noen er det å knulle mange damer, kjøre pene biler, og feste mye, sosial status.
For andre er det å ha mye kulturell og sosial kapital, sosial status.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Akkurat det med å se ned på folk med utdannelse skjønner jeg ikke. Kan ikke være noe annet enn sjalusi.
.
Vis hele sitatet...

Tror det går på at de føler at de med høy utdannelse ser ned på dem.. og å se ned på andre er ikke en egenskap som gjør at andre ser opp til deg for å si det sånn.

så, de ser egentli ned på at de ser ned på dem.. om du skjønner? :P
Sist endret av GrønnUgle; 27. desember 2011 kl. 16:12.
Liker ikke at alle har så veldig "Jantelov"-instilling jeg. Synes mennesker som har tatt vanskelige utdannelser som feks medisin har all grunn til å være stolte og fornøyde med sin egen innsats. Verste jeg veit er mennesker som droppa ut av VGS og sitter i kassa på rimi som sier at man er dritt lei folk som tror de er noe bare pga god utdannelse!

Ta den utdannelsen eller den yrkesretningen du vil, og vær stolt av det!

Vil legge litt til også, jeg tror også at folk liker deg bedre om du er litt stolt og får selvtillit av det du gjør uansett hva det er en pedagogikk-utdannelse eller en medisin-utdannelse.
Kunnskap og livserfaring er egenskaper som jeg verdsetter veldig høyt.

Jeg ser opp til personer med sosial status i den grad at de greier å påvirke det sosiale i en positiv retning. Hvis man kan aksepterer personer uavhengige av hvilke klær, yrke osv. de har, men se mennesker for de egenskaper og styrker de har bidrar man til å løfte personer opp og skape et bedre miljø. Om man begynner i det små så får det ringvirkninger i positiv retning utad i verden på en eller annen måte.

Per dags dato omgås jeg med mennesker som vektlegger det å vise omsorg, snakke sammen og gi uten å forvente tilbake. Det er for meg sosial status å ha så gode venner
Sitat av ViceR Vis innlegg
Du ser ikke opp til folk fordi de velger å bruke større deler av livet sitt på å studere til noe de har lyst til å bli?
Vis hele sitatet...
Joda, men jeg ser ikke opp til folk som velger ett yrke fordi det har status. Statusjakt er for overfladiske mennesker som aldri har sett ekte motgang vil jeg påstå.

Fetteren min ble jagd rundt av faren sin hele livet til å få en bra utdannelse. Han ble økonom. For ikke altfor lenge siden prøvde fetteren min å kverke seg selv i garasjen, han hater livet sitt og vurderer å flytte på vidda for å leve der utenfor samfunnet.

Jeg ser ikke ned på folk som har en drøm, er du gal. Man må ta ett valg selv, ikke la "statusen" ta det for deg...
Sist endret av ali88; 27. desember 2011 kl. 22:45.
Needle; Jeg har alltid følt presset til å prestere perfekt. Nederlag og tap er mitt verste mareritt. Opp gjennom skolegangen valgte jeg alltid det vanskeligste, og følte meg bedre enn andre på lavere nivåer;

Følt deg bedre enn andre på lavere nivåer? Får jeg spørre om du har vært på disse lavere nivåene selv engang i livet? Eller ble du født rett inn i de "høyere" nivåene du snakker om.

Mener å ha hørt et sted at hovmod er djevelens favorittsynd..
Sist endret av random39642; 27. desember 2011 kl. 23:11.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Joda, men jeg ser ikke opp til folk som velger ett yrke fordi det har status. Statusjakt er for overfladiske mennesker som aldri har sett ekte motgang vil jeg påstå.

Fetteren min ble jagd rundt av faren sin hele livet til å få en bra utdannelse. Han ble økonom. For ikke altfor lenge siden prøvde fetteren min å kverke seg selv i garasjen, han hater livet sitt og vurderer å flytte på vidda for å leve der utenfor samfunnet.

Jeg ser ikke ned på folk som har en drøm, er du gal. Man må ta ett valg selv, ikke la "statusen" ta det for deg...
Vis hele sitatet...
Hvorfor har du er problem med folk som velger et yrke med status kun av den grunn? Hva gir deg rett til å se ned på andre mennesker for de valgene de har tatt for sine liv? I mine øyne er du mye verre en disse damene du mener ser ned på deg mens de kjører rundt i SUV`ene sine.

Det er åpenbart du som har et stort problem med selvtilliten og selvbildet ditt. Du burde slutte å bry deg om hva andre mennesker har av utdannelse, materielle goder osv. og heller fokusere på deg selv.
Sitat av ErikH Vis innlegg
Syns det er morsomt at folk tror at dersom du har en god utdanning eller god lønn gir det deg automatisk høy status. Sosial status er ikke noe du tilegner deg selv, men hvordan andre ser deg. "God" utdanning har ikke en dritt å si sosialt om du er en tulling, det sier seg vel selv. Væremåte er mye viktigere! Det er gjerne alfahanner som har høy sosial verdi, fordi han får menneskene rundt seg til å føle seg bra. Det er en person folk søker til fordi han er kul å være med og det er en som ikke rakker ned på andre. Han lar seg heller ikke affisere om folk snakker dritt til han og han lar seg ikke true om en annen vil "ta" hans posisjon i gruppa og prøve å sette han ut. En selvsikker, laidback fyr med åpent kroppsspråk. Han har hele tiden har kontroll over seg selv og vet han er best - ikke fordi han sier det selv, men fordi andre mener det og stadig bekrefter det til han. Det er en fyr som ikke skryter av seg selv, fordi andre gjør det for han
Vis hele sitatet...
Satt lenge og lurte på hva jeg skulle skrive, men følte dette beskrev meg ganske bra. KP

En person med høy sosial status i mine øyne er en person som ikke er en idiot.
Denne trangen til å måtte være best i alt, og at det er deilig å se ned på andre vil jeg personlig kalle symptomer på dårlige selvtillit og selvfølelse, men det behøver absolutt ikke være slik heller! Det at du faktisk er så ærlig med deg selv og andre (i rl og?) at du faktisk indrømmer at du er totalt oppslukt av din egne sosiale status, og veldig mye av det du gjør er for statusen og selvfølelsen, krever i og for seg at du har malt et ganske fint selvbilde av deg selv. Så det er mye mulig at du absolutt ikke har dårlig selvtillit i det heletatt..

Veldig, veldig mange sier at de ikke bryr seg om hva andre tenker om dem, og hvilken "status" dem har. Jeg skal ikke snakke for alle, men jeg tviler sterkt på at dette faktisk er tifellet! Jeg er selv en av de som liker å si "jeg bryr meg ikke om hva andre tenker om meg. de får like meg om de vil.." osv, men sannheten er vel heller at jeg kanskje bryr meg litt mindre enn veldig mange andre om status o.l. men det vil ikke si at jeg ikke liker å være best i div ting, kle meg fint og få skryt!

Jeg tror det er sunt å sette seg høye mål for å bli god i forskjellige ting, jeg. Men det beste er vel om man klarer dette uten at motivasjonen er å være bedre enn andre for å se ned på de, men heller å bli god i noe fordi det interesserer deg!

Kult at TS er så ærlig om egoet sitt, og creds for det! Men jeg er sykt glad for at jeg ikke har denne trangen for å se ned på andre
Ja, det er fint om alle kan være ærlige her. Jeg har alltid sett ned på disse "yrkesfaglige taperne", beklager, men jeg synes en stor del av de som går allmenn ikke er noe bra. Dette er mitt egoistiske og trangsynte syn.

Samtidig vet jeg at samfunnet vårt ikke kan fungere uten disse yrkesfaglige taperne. Vi ha tømrere, helsefagarbeidere, bilmekanikere og kokker for at samfunnet vårt skal fungere. Men jeg assosierer disse med et høyt alkohol forbruk, hasj, dårlige karakterer, foreldre med lav utdanning, råning, og lite kulturell kapital.
Det var da litt vel trangsynt å kalle yrkesfag folk for tapere. Mange av dem har tatt et veldig bevisst valg, ettersom ingeniører som tar y-veien faktisk er å foretrekke.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Det var da litt vel trangsynt å kalle yrkesfag folk for tapere. Mange av dem har tatt et veldig bevisst valg, ettersom ingeniører som tar y-veien faktisk er å foretrekke.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det er trangsynt syn, noe jeg skriver selv i posten ovenfor!

Mange ingeniører tar allmenn, da de lærer realfag på vgs. Yrkesfaglige uten realfagkompetanse må ta forkurs før de kan utdanne seg som ingeniører.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Det var da litt vel trangsynt å kalle yrkesfag folk for tapere. Mange av dem har tatt et veldig bevisst valg, ettersom ingeniører som tar y-veien faktisk er å foretrekke.
Vis hele sitatet...
Det finnes sikkert noen sånne, men faktum er at flertallet av de som går den yrkesfaglige veien:
  • Hadde lave karakterer på ungdomsskolen.
  • Ikke er så glade i bøker.
  • Er veldig glade i raske biler.
Selvfølgelig det er jo en grunn til at snittet er så lavt på yrkesfag, men jeg ser ned på trangsynte personer og generaliserende pappskaller.

Når du sier raske biler regner jeg med du mener typisk stygge råner
biler og ikke luksusbiler.
If you fail school, shoot yourself.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ja, det er fint om alle kan være ærlige her. Jeg har alltid sett ned på disse "yrkesfaglige taperne", beklager, men jeg synes en stor del av de som går allmenn ikke er noe bra. Dette er mitt egoistiske og trangsynte syn.

Samtidig vet jeg at samfunnet vårt ikke kan fungere uten disse yrkesfaglige taperne. Vi ha tømrere, helsefagarbeidere, bilmekanikere og kokker for at samfunnet vårt skal fungere. Men jeg assosierer disse med et høyt alkohol forbruk, hasj, dårlige karakterer, foreldre med lav utdanning, råning, og lite kulturell kapital.
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle som trives med en jobb bak et skrivebord. Noen er mer praktisk anlagte enn andre, hvorfor gjør dette dem til tapere? Høyt alkoholforbruk og hasj tviler jeg på at fins i noen større grad blant de som går yrkesfaglig enn de som tar høyere utdanning.

Jeg kjenner mange som går yrkesfag og har gode karakterer, som hverken røyker hasj eller har et stort alkoholforbruk. Noen har rett og slett lyst til å bli frisører og industrimekanikere, sveisere og murere osv. De velger ikke dette fordi de er skoleleie og dumme, men fordi de har lyst til å jobbe med det.

Selv tar jeg den yrkesfaglige veien mot ingeniørutdanning, jeg har relativt gode karakterer (har hatt over 4,5 i snitt hvert år siden ungdomsskolen). Jeg velger denne veien av flere grunner; jeg ønsker å lære hvordan arbeidet foregår "på gulvet" i bedriftene og den simple grunnen at mange bedrifter faktisk foretrekker en ingeniør med fagbrev og erfaring med praktisk arbeid.

Og ja, jeg liker råning og motor.
Sitat av Landsbyidioten Vis innlegg
Det er ikke alle som trives med en jobb bak et skrivebord. Noen er mer praktisk anlagte enn andre, hvorfor gjør dette dem til tapere? Høyt alkoholforbruk og hasj tviler jeg på at fins i noen større grad blant de som går yrkesfaglig enn de som tar høyere utdanning.

Jeg kjenner mange som går yrkesfag og har gode karakterer, som hverken røyker hasj eller har et stort alkoholforbruk. Noen har rett og slett lyst til å bli frisører og industrimekanikere, sveisere og murere osv. De velger ikke dette fordi de er skoleleie og dumme, men fordi de har lyst til å jobbe med det.

Selv tar jeg den yrkesfaglige veien mot ingeniørutdanning, jeg har relativt gode karakterer (har hatt over 4,5 i snitt hvert år siden ungdomsskolen). Jeg velger denne veien av flere grunner; jeg ønsker å lære hvordan arbeidet foregår "på gulvet" i bedriftene og den simple grunnen at mange bedrifter faktisk foretrekker en ingeniør med fagbrev og erfaring med praktisk arbeid.

Og ja, jeg liker råning og motor.
Vis hele sitatet...
Takk for et fint innlegg. Du har helt rett. Det sikkert bare er et fåtall av yrkesfaglige som driver med hasj og slikt. Jeg har bare mitt eget trangsynte syn på noen ting. Ingeniører har jeg meget stor respekt for, men jeg trodde de fleste ingeniører valgte allmenn? Jeg innbiller meg at å bli ingeniør ved å gå yrkesfaglig + forkurs er meget tungt? Uansett, lykke til med ingeniør-studiene! Du er nok garantert jobb når du er ferdig
Sitat av Needle Vis innlegg
Status har alltid vært fryktelig viktig for meg. Jeg går alltid for høyest mulig status, både ubevist og bevist. Jeg er kanskje teit, men jeg liker å se ned på andre å tenke at jeg er bedre enn dem. Ikke på en vondsinnet måte, jeg er varm og kjærlig, men digger følelsen av å være den "beste," og mest suksessfulle.

Jeg har alltid følt presset til å prestere perfekt. Nederlag og tap er mitt verste mareritt. Opp gjennom skolegangen valgte jeg alltid det vanskeligste, og følte meg bedre enn andre på lavere nivåer.

Yrkesstatus er også viktig for meg. Når jeg valgte yrke siktet jeg for det som interesserte meg mest med høyest mulig status. Nå studerer jeg til å bli lege (Kirurg) og føler med jævlig tøff i trynet. Status var dog ikke det eneste, jeg har stor omsorg for andre mennesker, men statusen kan jeg digge.

Klær og stil har også vært viktig for meg. Alltid brukt mye tid på å ta meg bra ut.

Er det flere som har det som meg?
Er yrkesstatus viktig for deg?
Ser du ned på andre med lavere sosial status?
Bryr du deg overhodet om noe om dette?
Vis hele sitatet...
Hei - skal vi være venner?
Jeg er helt lik deg. Det skal dog sies at jeg ikke ser så veldig ned på folk basert på yrke, men ser heller opp til andre. Jeg har dog fort gjort for å se ned på noen som er misfornøyd med arbeidssituasjonen sin og er for LATE til å gjøre noe med det.

Men ja, jeg bryr meg pinlig mye.
Sosial status?

Jeg føler vel at jeg bryr meg noe noe, men gir forsåvidt ganske f.
Jeg er ikke avhengig av status for å ha det godt, jeg er avhengig av å leve livet slik JEG ønsker det. Ikke forandre min livsstil for å få høyere sosial status.
- Dem som har høy sosial status, har som regel fortjent det (ikke alle tilfeller) og det er den livsstilen DEM ønsker, og som dem har jobbet for å oppnå.

Jeg ser ned på dem med høy sosial status, som oppfører seg åpenbart som "Jeg er bedre enn alle andre". Disse gjør meg direkte kvalm, og jeg sparer ikke for kommentarer. Blærete folk som dette, er æsj. Handler ingenting om misunnelse.

Jeg ser opp på dem med høy sosial status, som har oppnådd dette i tillegg til å være en jævla ålreit kar/jente og ikke skal fly rundt å skryte overflødig av det.

Har venner med både høy og lav sosial status, men dette er slike som ikke har dedikert livet sitt til å være den som alle ser opp til. Ting har kun gått seg til slik det har gjort.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Selvfølgelig det er jo en grunn til at snittet er så lavt på yrkesfag, men jeg ser ned på trangsynte personer og generaliserende pappskaller.

Når du sier raske biler regner jeg med du mener typisk stygge råner
biler og ikke luksusbiler.
Vis hele sitatet...
Biler som man selv styler synes jeg iværtfall er tøffest av alle biler, altså biler som er godt styled, og ikke bare halvveis.
Brydde meg om sosial-status til jeg var sånn ca. 17 år, er 25 og har ikke tenkt å begynne å bry meg om det igjen heller.Du finner ut om personen og om du liker han/hun ved å snakke med dem ikke ved å se hvilken bil/klær/jobb han/hun har.
Stikker
Needle's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gresskari Vis innlegg
Needle; Jeg har alltid følt presset til å prestere perfekt. Nederlag og tap er mitt verste mareritt. Opp gjennom skolegangen valgte jeg alltid det vanskeligste, og følte meg bedre enn andre på lavere nivåer;

Følt deg bedre enn andre på lavere nivåer? Får jeg spørre om du har vært på disse lavere nivåene selv engang i livet? Eller ble du født rett inn i de "høyere" nivåene du snakker om.

Mener å ha hørt et sted at hovmod er djevelens favorittsynd..
Vis hele sitatet...
Familien jeg kommer fra har ikke noe særlig høy status. Moren min har aldri hatt noen jobb, trygda hele livet. Faren min var vaktmester, før han døde av kreft. Begge søskenene mine har lav utdannelse.
Jeg flytta til Oslo alene, og bestemte meg for å bli best.
Jeg skal ikke gå i deres fotspor.

Ja, Nightlook, vi kan være bestevenner.

Mange interessante svar her!
Jeg er både sosialt og interligent oppegående, men ikke noe overmenneske. Er sikker på den jeg er. Skulle selvsagt har mer penger, men sånn er det nå. Er ikke det som avgjør om man er lykkelig.
Sitat av andan Vis innlegg
Jeg er både sosialt og interligent oppegående
Vis hele sitatet...
Nå, ja. Hehe.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Utdannelse har jo noe å si, men sålenge du har en bachelor elr. master har du i teorien høyere status enn en med fagbrev.
Vis hele sitatet...
Jeg vil da oppriktig talt tjene mer enn mamma, for eksempel, selv om hun har flere bachelor-grader, og jeg "kun" har fagbrev. Ser på det som høyere status å tjene mye, enn å ha en jævlig lang utdannelse som man aldri får skikkelig bruk for, og ikke får så veldig godt betalt for.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ja, det er fint om alle kan være ærlige her. Jeg har alltid sett ned på disse "yrkesfaglige taperne", beklager, men jeg synes en stor del av de som går allmenn ikke er noe bra. Dette er mitt egoistiske og trangsynte syn.

Samtidig vet jeg at samfunnet vårt ikke kan fungere uten disse yrkesfaglige taperne. Vi ha tømrere, helsefagarbeidere, bilmekanikere og kokker for at samfunnet vårt skal fungere. Men jeg assosierer disse med et høyt alkohol forbruk, hasj, dårlige karakterer, foreldre med lav utdanning, råning, og lite kulturell kapital.
Vis hele sitatet...
Jeg er dessverre veldig lik deg, og i mitt tilfelle så stemmer mange av fordommene mine. Men all ære til de på yrksefag-linjene som vet hva de vil med livet sitt, og valgte yrkesfag ut fra det. Jeg sliter med å respektere de som ikke gadd noe annet.


Sitat av henrikxt Vis innlegg
Det var da litt vel trangsynt å kalle yrkesfag folk for tapere. Mange av dem har tatt et veldig bevisst valg, ettersom ingeniører som tar y-veien faktisk er å foretrekke.
Vis hele sitatet...
Det stemmer vel ikke helt? Hele verden sikler jo etter realfaglige ingeniører, og dessuten så må man jo på forkurs for å bli ingeniør hvis man ikke har tatt realfag på VGS.
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Hahaha... "Ser ned på folk med høyere sosial status"... For en taper.
Vis hele sitatet...
samma her

forbanna intellektuelle
Sitat av ViceR Vis innlegg
Det stemmer vel ikke helt? Hele verden sikler jo etter realfaglige ingeniører, og dessuten så må man jo på forkurs for å bli ingeniør hvis man ikke har tatt realfag på VGS.
Vis hele sitatet...
Joda, det stemmer. Y-veien er absolutt å foretrekke for mange bedrifter. I noen tilfeller vil vel kanskje en realfaglig ingeniør _kanskje_ ha mer mellom øra, men det er da forbanna lite attraktivt å ha en ingeniør som skal tegne installasjoner i et 1000kvm lagerbygg, som aldri har satt opp en lysarmatur før! Folk med erfaring innen yrket er nok å anbefale, jo.

Veldig mange som gikk i klassen min, gikk elektro egenhendig kun for å gå fagskole etter læretid.
Sitat av Needle Vis innlegg
Familien jeg kommer fra har ikke noe særlig høy status. Moren min har aldri hatt noen jobb, trygda hele livet. Faren min var vaktmester, før han døde av kreft. Begge søskenene mine har lav utdannelse.
Jeg flytta til Oslo alene, og bestemte meg for å bli best.
Jeg skal ikke gå i deres fotspor.

Ja, Nightlook, vi kan være bestevenner.

Mange interessante svar her!
Vis hele sitatet...
Enig at det er mange interessante svar.
Må nesten sette inn et innlegg til om dette her.

Jeg trodde ikke du skulle skrive det siste du skrev skrev!
For meg virket det i starten som om du ville ha godkjent noe som virket som sterk hovmod.

Problemet slik jeg ser det er; her i Norge verdsettes ikke folk med drive og ståpå-vilje like mye i næringsliv og skole og endel annet som dèt det gjør i idrett(skiidrett spes) -- samtidig som det har vokst opp en hel samfunnsklasse av hovmodige nyutdannede advokater, aksjespekulanter, økonomer, leger(legeyrket for kulhetens skyld) you name it, disse kommer fra hele landet men spesielt Oslo.
Ikke er de dårlige, men heller ikke spesielt dyktige innen sitt felt.
Det dreier seg om å være kult å være lege, advokat, børs-hore...


Det at du har en slik ståpå-vilje kan ikke være annet enn bra!
Ser "amerikansk" ut hvis du skjønner, komme fra enklere kår og så ta en tung utdannelse :P, hvis det stemmer det du skriver...

Vil allikevel si at statusjaget kan med fordel presses litt ned. Det er også stor forskjell på statusjag i hovedstaden og andre norske byer.

Jeg er selv delvis opptatt av status, fordi jeg vil ha ting rundt meg til å være bra, men jeg jager ikke!
Jeg gidder f.eks ikke å hore rundt med fete klær, riksmål, oppføre meg altfor veslevoksent og briefe rundt om samfunnspoltikk etc etc.

Det får gjerne være litt statusjag, men bare litt, for mye av dèt ødelegger folk.

Vet ikke hvordan det er med deg men jeg hadde selv prioritert mer utdannelsen hvis det nå var slik at jeg studerte til kirurg - enn dèt å være konstant jævli kul og tøff for de andre - for dèt blir jo ganske slitsomt i lengen, ikke sant..?
Sist endret av aeon_illuminate; 28. desember 2011 kl. 22:41.
Klart fra et nøytralt, vitenskapelig perspektiv er det veldig naturlig å sulte etter sosial rang. Du finner det over alt hos andre arter, og det er vel grunnlaget for hele evolusjonsteorien.
Jeg er så heldig at jeg er født i en kultur hvor sosial status betyr mer enn noe annet. Det finnes ikke et verre folkeslag enn det jeg opprinnelig er. Jeg føler meg mer norsk for å si det mildt, men likevel henger det igjen noen "skap"-greier inne i meg fra den andre kulturen..

I min kultur er det slik at utdanning, jobbing og stifte familie med mange nok barnebarn er svært vesentlige ting om du skal regnes som "suksesfull". Om du gjør det stikk motsatte, og faktisk nyheter litt frihet, så vil man automatisk bli sett på som er litt på den skeive kanten av livet. Og alle andre folk som ikke en gang er i familien din, vil få vite om det. Det er et sykt lukket miljø hvor alle sladrer om alle, og skrur på et smil på sammenkomster.

Heldigvis har jeg blitt oppdratt helt anderledes av mine foreldre enn det som er vanlig for vår kultur. Foreldrene mine vil jeg si er godt integrerte i det norske samfunnet, og har 2 gode stillinger (utdannede) i helsevesenet innenfor psykiatri og eldreomsorg. Foreldrene mine har oppdratt 3 gutter i et helt annet samfunn enn det de vanligvis er vant til, og det sier seg selv at det har vært en STOR utfordring for disse. Å bli tatt for røyking av sigaretter, havne på legevakten for mye alkoholinntak som 14 åring (hadde dette vært i hjemlandet, så hadde foreldrene mine måtte flytte ut av landsbygda) ++. Dette er absolutt ikke hverdagskost i en normal utlending familie for å si det sånn.

Men for å komme til poenget; foreldrene mine har gjort en jævlig god jobb som foreldre. De har fått oss, som er 2 generasjons innvandrere, til å forstå hvor viktig det er å kunne lykkes med disse vesentlige tingene de maser om fra starten av. De lot oss være norske, lot oss integrere oss, og tenkte; shit, vi kan faen meg være BEDRE enn de hvite gutta på Frogner! Dette er satt på spissen selvfølgelig, men dere skjønner greia. Hender fortsatt at folk ser rart på mamma siden hun setter seg i en Audi, mens mamma bare gliser avgårde. Sånne ting betyr en del for oss, å vise at vi faktisk kan lykkes og utnytte oss av de mulighetene som er gitt. Og for å ikke glemme å vise de andre av vårt folkeslag at vi faktisk kan leve livet som normale ungdommer, og fortsatt ha et godt liv. Alt trenger ikke å være så jævlig A4-kantet.
Sist endret av Denzel; 29. desember 2011 kl. 00:30.
Det med at "vi på gulvet" er tapere og "de på toppen er best" gjør meg kvalm! hva skulle ingeniører osv gjort uten folk som jobber som sveisere, malere osv ?
En ting som er veldig irriterende er at alle ingeniørene som har vært innom bedriftene jeg har jobba i. De som skal vite best, Har egentlig ikke hatt peiling på hva de har konstruert.
Det skulle vært krav at de skulle ha vært med å jobba på gulvet i f.eks 2 mnd'er før de får begynne i sin stilling for å få oversikt over hvordan ting egentlig fungerer.
For det er som regel STOR forskjell mellom praktiske og teoretiske løsninger innenfor f.eks enkelte konstruksjoner.
Er da vel faen ikke taper, narkis eller alkis fordi man sveiser eller kjører cnc ? mange som trives med det og avskyr tanken og sitte bak en pc hele dagen.
mye snobberi og fjas her ja.
Sitat av stimmer Vis innlegg
mye snobberi og fjas her ja.
Vis hele sitatet...
Ja fy f... Glad jeg ikke kjenner mange av disse som ser ned på folk fordi de har den og den utdanningen, eller gjør ditt eller datt.

Mennesker lever forskjellig, og jeg selv har kun fagbrev. Hvis en med en snobbete personelighet hadde kommet å sagt at han ser ned på meg på grunn av dette, så hadde jeg bitch slappet h*n, som den bitchen h*n er :P
Sitat av soulz Vis innlegg
Ja fy f... Glad jeg ikke kjenner mange av disse som ser ned på folk fordi de har den og den utdanningen, eller gjør ditt eller datt.

Mennesker lever forskjellig, og jeg selv har kun fagbrev. Hvis en med en snobbete personelighet hadde kommet å sagt at han ser ned på meg på grunn av dette, så hadde jeg bitch slappet h*n, som den bitchen h*n er :P
Vis hele sitatet...
Jeg tror de aller færreste her ville åpenlyst gått rundt og sagt til folk at de ser ned på dem på grunn av utdannelsen. De aller fleste ville nok heller ikke ha noe problem med å omgås dem heller, det er nok bare noe som ligger et sted i hjernen, og som vi ikke er så veldig stolte av.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ingeniører har jeg meget stor respekt for, men jeg trodde de fleste ingeniører valgte allmenn? Jeg innbiller meg at å bli ingeniør ved å gå yrkesfaglig + forkurs er meget tungt?
Vis hele sitatet...
Ingeniører som kommer rett ifra skolen vs ingeniører som har fagbrev.. Hvem tror du er mest ettertraktet?
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Ingeniører som kommer rett ifra skolen vs ingeniører som har fagbrev.. Hvem tror du er mest ettertraktet?
Vis hele sitatet...
Skjønner du ikke at disse ingeniørene med fagbrev ikke har realfagkompetanse, og må da ta forkurs på 3 mnd? Ganske mange ingeniører klarer ikke dette forkurset, da realfag er ganske tungt å få inn på kort tid.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Skjønner du ikke at disse ingeniørene med fagbrev ikke har realfagkompetanse, og må da ta forkurs på 3 mnd? Ganske mange ingeniører klarer ikke dette forkurset, da realfag er ganske tungt å få inn på kort tid.
Vis hele sitatet...
Jammen, da har de jo ikke blitt ingeniører..

forkurset er fullstendig gjennomførbart, såsant man er motivert og gjør en innsats... De som går den veien er som regel mer ettertraktet pga sin praktiske bakgrunn.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Ingeniører som kommer rett ifra skolen vs ingeniører som har fagbrev.. Hvem tror du er mest ettertraktet?
Vis hele sitatet...
Jeg vet i hvert fall at når det kommer til nesten alt som omgår petroleums bransjen, så kan ikke bedriftene få nok av realfaglige ingeniører. Jeg tror nok at de fleste store bedriftene heller vil ha en som har gått 5 år på NTNU med gode karakterer.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Jeg vet i hvert fall at når det kommer til nesten alt som omgår petroleums bransjen, så kan ikke bedriftene få nok av realfaglige ingeniører. Jeg tror nok at de fleste store bedriftene heller vil ha en som har gått 5 år på NTNU med gode karakterer.
Vis hele sitatet...
eeh.. det ene utelukker jo ikke det andre..
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Ingeniører som kommer rett ifra skolen vs ingeniører som har fagbrev.. Hvem tror du er mest ettertraktet?
Vis hele sitatet...
Tar du en siv.inv utdannelse innen realfag på NTNU er du blant de mest ettertraktede på arbeidsmarkedet. Veldig mange blir ansatt før de er ferdige med utdannelsen sin tilogmed. Greit nok at du vil forsvare yrkesfagelig utdannelse, men de er ikke mer ettertraktet på jobbmarkedet enn sivilingeniører. Min far har jobbet utallige år i ett stort internasjonalt firma som jobber med blant annet oljeinstallasjoner, og han kan skrive under på at det de ønsker er dyktige sivilingeniører med mye mellom øra og god realfagsutdannelse.
For det første så var det i utgangspunktet ikke snakk om siv.ing. Men 'bare' vanlig ingeniør .. For det andre.. Er det ikke fult mulig å gå 5årig master (siv.) med forkurs og bachelor etter fagbrev?
Hehe, jeg ser mer mennesker rundt meg som har gått almennefag som ender enten opp ved å få "lønn" av NAV eller kassa på Rimi. De som går yrkesfag ender som regel opp i jobb å bidrar til samfunnet. Så jeg vet ikke helt hvem som burde bli sett ned på jeg...
Sitat av margido Vis innlegg
Hehe, jeg ser mer mennesker rundt meg som har gått almennefag som ender enten opp ved å få "lønn" av NAV eller kassa på Rimi. De som går yrkesfag ender som regel opp i jobb å bidrar til samfunnet. Så jeg vet ikke helt hvem som burde bli sett ned på jeg...
Vis hele sitatet...
da kan jeg fortelle deg, ingen.

du finner mennesker med almennfag og mennesker med yrkesfag som har stabile jobber og du finner begge på nav også. og alle bidrar til samfunnet på en eller annen måte, ikke bare yrkesfag folk.

gidd med yrkesfag propaganda..
Sitat av margido Vis innlegg
Hehe, jeg ser mer mennesker rundt meg som har gått almennefag som ender enten opp ved å få "lønn" av NAV eller kassa på Rimi. De som går yrkesfag ender som regel opp i jobb å bidrar til samfunnet. Så jeg vet ikke helt hvem som burde bli sett ned på jeg...
Vis hele sitatet...
Ja, i min klasse er det et veldig stort skille mellom folk som prøver å gjøre det bra, få karakterer nok til høyere utdanning, og de som ikke har interesse for det. Man går ikke nødvendigvis allmennfag for å bli sivilingeniør.