Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 6101
Beethoven på crack
Shitfaced3207's Avatar
Gjennom min noe lange vandring gjennom musikkverdenen har jeg aldri falt så hardt for en sjanger som Hardcore. Bandet som fikk meg hooked var svenske Refused som jeg begynte å høre på etter oppfordring fra søskenbarnet mitt. Den energiske vokalen blandet med tunge, simple riff og en hard punk-beat var mer fengende enn noe jeg hadde hørt før. Turen gikk deretter innom band som Minor Threat, Gorilla Biscuits, Agnostic Front, Ceremony, Converge, Project X, Raised Fist, og flere som jeg skal la være å nevne her.

Etter det begynte jeg å høre på mer "oldschool" hardcore som Black Flag, Cro-Mags, Reagan Youth, osv. Noe jeg observerte var at band som disse også hadde et dypt politisk budskap som for meg har blitt minst like viktige som lydbildet og musikken i seg selv. DIY (Do It Yourself) kulturen som preget hardcore-miljøet var en motkultur mot konsument-samfunnet vi lever under. De beviste at en kan leve uavhengig av samfunnets syn på hva som er et godt og vellevd liv, og mer fokus ble satt på følelser, opplevelser, og andre ting som har en høyere verdi enn kortvarige materialistiske gleder. Disse bandene produserte også sin egen musikk uten å selge sjela si til produsenter, label'er, og andre deler av den egoistisk- og høyst kyniske plateindustrien som jeg liker å sammenligne med prostitusjons-industrien.

Hardcore forandret mitt syn på ekte kunst: Rå, ekte, upreget, og med en visjon.
The Casualties er hvertfall god hardcore punk!
Beethoven på crack
Shitfaced3207's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nightrox11 Vis innlegg
Snot er nice.
Vis hele sitatet...
Har aldri hørt om dem før, men likte det jeg hørte da jeg søkte dem opp på spotify!
God refleksjon. Du vil sikkert lika thrash-band (ikkje thrash metal!) som Cryptic Slaughter, Fearless Iranians From Hell og Birth A. D. Dei ligg nære den klassiske hardcoren. Serleg Fearless er verd å sjå til, sidan dei ikkje aldri vart fanga av binærpolitikk og byrja skrive keidsame, fattige og vinstrevridne tekster.

Kor godt kjenner du åt norsk hardcore, til dømes Kafka Prosess eller Bannlyst?
for de som er interessert i norsk hardcore, merk dere at Sportswear er tilbake som For Pete's Sake!
Beethoven på crack
Shitfaced3207's Avatar
Trådstarter
Sitat av uppdali Vis innlegg
God refleksjon. Du vil sikkert lika thrash-band (ikkje thrash metal!) som Cryptic Slaughter, Fearless Iranians From Hell og Birth A. D. Dei ligg nære den klassiske hardcoren. Serleg Fearless er verd å sjå til, sidan dei ikkje aldri vart fanga av binærpolitikk og byrja skrive keidsame, fattige og vinstrevridne tekster.

Kor godt kjenner du åt norsk hardcore, til dømes Kafka Prosess eller Bannlyst?
Vis hele sitatet...
Det nærmeste jeg har kommet Thrash må være tyske Tankard, Municipal Waste og Suicidal Tendencies. Kommer definitivt til å sjekke ut bandene du nevnte ovenfor, though. (Ligger det albumer ute fra Fearless som en kan laste ned?)

Når det kommer til norsk hardcore har jeg for det meste kommet over "nyere" og mer undergrunnsrelaterte band, f.eks. Turdus Musicus, Dominic, Like Rats From A Sinking Ship, osv. Dette pga. at den tida jeg var aktivt med i hardcore-miljøet, bodde jeg i USA. Setter dog pris på forslag innen norsk hardcore, da mer "lokale" band er noe jeg setter stor pris på.
forslag til norsk hardcore: Quiritatio, Haust, Okkultokrati, The Spectacle, Drugged SS, Death is not Glamorous.

må også nevne Knuste Ruter, Life... But How to Live It?, La Casa Fantom, Evolve, Mørkt Kapittel, Svart Framtid, Dødsdømt, Lash Out og Ordrenekt.
Sist endret av Årolilja; 22. mars 2011 kl. 15:24.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
jeg ELSKER life but how to live it, svart framtid, betong hysertia, bannlyst, kafka prosess, drunk, so much hate og masse annet norsk hc! husker forsatt første gangen jeg hørte svart framtid *frysninger*

går også veldig mye i black flag, dead kennedys, adolescents, fugazi misfits osv.

veldig arti at det er andre som hører på lignende musikk (spesielt det norske)

noen som vil veksle musikktips?
Sist endret av erikus; 23. mai 2011 kl. 18:45.
Sitat av Årolilja Vis innlegg
forslag til norsk hardcore: Quiritatio, Haust, Okkultokrati, The Spectacle, Drugged SS, Death is not Glamorous.

må også nevne Knuste Ruter, Life... But How to Live It?, La Casa Fantom, Evolve, Mørkt Kapittel, Svart Framtid, Dødsdømt, Lash Out og Ordrenekt.
Vis hele sitatet...
De bandene der er jo langt fra de mest anerkjente Hardcore bandene vi har i Norge? Ville heller nevnt band som Jeroan Drive, Social Suicide, Of grace and hatred, Like rats from a sinking ship, The Revolt og den type band!
Sitat av Kvelertak4957 Vis innlegg
De bandene der er jo langt fra de mest anerkjente Hardcore bandene vi har i Norge? Ville heller nevnt band som Jeroan Drive, Social Suicide, Of grace and hatred, Like rats from a sinking ship, The Revolt og den type band!
Vis hele sitatet...
anerkjent hvor? en del av de bandene jeg lista opp er band som har vært populære også utenfor Norge, tipper du vil finne flere folk som har hørt om Death is not Glamorous enn Jeroan Drive. dessuten var det bare en tilfeldig liste over forskjellige band, jeg kunne ha inkludert mange flere men så ikke vitsen.

men når du nå først nevner Like Rats From A Sinking Ship: de er så sinnssykt fantastiske. skal se dem live igjen i sommer, på Blablafestivalen på Sortland. andre band som vil være verdt å få med seg der er blant annet NealSpring (med folk fra Quiritatio og Revolt!) og New Fashion. kom, kom!
The Nerve Agents må nesten nevnes
Er selv stor fan av nye hardcore. The Blood Brothers har alltid vært mitt favoritt hardcore-band, hvor de mikser det råe med litt mer ekspremintelle - helt fantastisk. Sjekk ut albumene ..Burn, Piano, Island, Burn og Crimes. Veldig synd at dette bandet nå er oppløst. Hvis du liker Raised Fist skal du også prøve Comeback Kid; Turn It Around og Wake The Dead.

Har egentlig mye jeg kunne anbefalt deg, men istedet kan du prøve enda to som jeg anser som noe av det beste Hardcore har å by på i tilegg til det over:

Circle Takes The Square - As The Roots Undo
City Of Caterpillar - s/t

Ahhh, og selvfølgelig! At The Drive-In med Relationship Of Command hvis du ikke har hørt det. Dette er kanskje litt mer i emo gata, men likefullt hardtslående som et godstog. Samme om du liker hardcore eller ikke, dette albumet skal man ha hørt.
Sitat av Skeid Vis innlegg
City Of Caterpillar - s/t
Vis hele sitatet...
tidenes beste album og band.

I SORT OF HAVE NOTHING TO SAY AND IF I DID, I'D SAY NOTHING AT ALL
Beethoven på crack
Shitfaced3207's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skeid Vis innlegg
Er selv stor fan av nye hardcore. The Blood Brothers har alltid vært mitt favoritt hardcore-band, hvor de mikser det råe med litt mer ekspremintelle - helt fantastisk. Sjekk ut albumene ..Burn, Piano, Island, Burn og Crimes. Veldig synd at dette bandet nå er oppløst.
Vis hele sitatet...
Da deler vi felles synspunkter, iom at Blood Brothers også er ett av mine yndlingsband. Personlig liker jeg Piano Island best, men også det siste albumet, altså Young Machetes, syns jeg kicker ass som bare faen!

Hører du på noen av sideprosjektene/nye bandene til gutta fra BB? Head Wound City (med Cody og Jordan ++) er ganske wild imo, men det sykeste er definitivt Jaguar Love (jeg vet ikke hvor mye av musikken deres som ligger rundt omkring, men de har en del materiale på sin myspace-side. Dette blir mer som en akustisk versjon av BB med clean vokal og mer harmoniserte riff, likevel klarer de å beholde mye av galskapen til BB.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
The blood brothers, Jr Ewing, Amulet, Gallows, Desperado, Silence the Foe, snøras, kaospilot, rumble in rhodos, sigh & explode, dominic, benea reach.

Litt mer ukjente: Out of Babylon (Spiller inn nå.), Snatch (spiller inn plate nå), Shevils (silence the foe vokalisten er med), Töph, Aquiles Castro.

Min absolutte favoritt sjanger, har også hengt meg opp i denne sjangeren og klarer ikke legge det fra meg.
Have Heart, Verse og Shelter er noen av favorittene mine innenfor denne sjangeren.
Har selv sansen for god Hardcore!

Vil anbefale bandene Trap Them og Haust(Norskt band). Mulig at disse bandene grenser NESTEN til grindcore, men de var helt sjuke live når jeg så dem på Inferno Festivalen som var i påsken!
Bandene jeg poster nå er moderne HC, men sykt fett:

- Defeater |||||||||| Spotify
- Have Heart ||||||| Spotify
- Dead Swans |||||| Spotify
- Dead Hearts |||||| Spotify
- Carpathian |||||||| Spotify
- Verse |||||||||||||| Spotify
- The Suicide File ||| Spotify


EDIT: Ser nå at Have Heart og Verse allerede er postet. Var i editor mode, så jeg fikk det ikke med meg før jeg postet mitt innlegg.
Sist endret av junkpal; 5. september 2011 kl. 01:15.
Noen som tilfeldigvis spiller bass og som trenger hardcoreband i Oslo?
Sitat av Årolilja Vis innlegg
anerkjent hvor? en del av de bandene jeg lista opp er band som har vært populære også utenfor Norge, tipper du vil finne flere folk som har hørt om Death is not Glamorous enn Jeroan Drive. dessuten var det bare en tilfeldig liste over forskjellige band, jeg kunne ha inkludert mange flere men så ikke vitsen.

men når du nå først nevner Like Rats From A Sinking Ship: de er så sinnssykt fantastiske. skal se dem live igjen i sommer, på Blablafestivalen på Sortland. andre band som vil være verdt å få med seg der er blant annet NealSpring (med folk fra Quiritatio og Revolt!) og New Fashion. kom, kom!
Vis hele sitatet...
Håper du ser dette før det er altfor sent da, men hvem i The Revolt sier du er med i NealSprings? Det må jo være Eirik Gabrielsen siden han er den eneste som ikke bor i Harstad lengre?
Sikkert nevnt. men Dead Kennedy's
Sitat av Kvelertak4957 Vis innlegg
Håper du ser dette før det er altfor sent da, men hvem i The Revolt sier du er med i NealSprings? Det må jo være Eirik Gabrielsen siden han er den eneste som ikke bor i Harstad lengre?
Vis hele sitatet...
jepp, Eirik.
Sitat av Årolilja Vis innlegg
jepp, Eirik.
Vis hele sitatet...
Tenkte meg det siden jeg kjenner resten av karene som bor i Harstad
Amen ! De ga bare ut 2 plater, men de er og forblir noe av det beste jeg noen sinne har kommet over av punk metal, kanskje ikke hardcore, men sjekk det ut, det er verdt det

Amen - The Price Of Reality: http://www.youtube.com/watch?v=6uXznRitwro
Gjerne sjekk ut litt nyere band som Social Suicide, Dyst og Of grace and hatred!
Beethoven på crack
Shitfaced3207's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kvelertak4957 Vis innlegg
De bandene der er jo langt fra de mest anerkjente Hardcore bandene vi har i Norge? Ville heller nevnt band som Jeroan Drive, Social Suicide, Of grace and hatred, Like rats from a sinking ship, The Revolt og den type band!
Vis hele sitatet...
OT, men føler for å nevne at ett av bandene jeg spiller i varmet opp for Like Rats for et drøyt halvår siden. De tar av så jæævli! *stolt*
Kan anbefale Gallows, Maximum the Hormone og Skindred...
Propagandhi - Back To Motorleague
Hvis du følger med på topp 100-lista over norske album til Morgenbladet(som foreløpig inneholder alt fra Burzum til Jan Eggum til rockettothesky) har du kanskje lagt merke til dette innlegget: http://mbtopp100.no/2011/08/the-spec...-records-2005/
Dessverre ble jeg ikke interessert i The Spectacle før lenge etter at de var oppløst, og jeg var ganske uvitende om hva som foregikk i det lokale musikkmiljøet.
den plata knuser alle ben i kroppen, om du spiller den høyt nok. Rope or Guillotine er også *veldig* å anbefale. du kan laste ned den - og alt annet av The Spectacle - her: http://thatspunk.net/blog/?s=spectacle
Honningbarna er hardcore nok for meg, men jeg vet ikke med deg
Sitat av olaPola Vis innlegg
Honningbarna er hardcore nok for meg, men jeg vet ikke med deg
Vis hele sitatet...
Det går vel ikke akkurat under sjangeren hardcore punk
Sitat av olaPola Vis innlegg
Honningbarna er hardcore nok for meg, men jeg vet ikke med deg
Vis hele sitatet...
Honningbarna er jo mer bare rett og slett "pønk råkk" da som de kaller det! Men sykt fett! Så dem på Rock mot Rus, helt sykt!
▼ ... over en uke senere ... ▼
The dicks og circle jerks =)
Ingen som har nevnt 2:20?! sannsynligvis norges beste hardcore band
Superjoint Ritual er absolutt verdt å sjekke ut!

Man har også norske Mongo Ninja, som kan minne litt om hardcore, men feller mest innenfor punkmetal.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kroppsfunksjoner
NoiseMerchant's Avatar
Black Flag platene etter Damaged (ikke at Damaged på noen måte er en dårlig plate) er utrolige både når det kommer til lydbilde og tekster. Fusion Jazz og metal pushet til de ekstreme med den legendariske Henry Rollins på vokal. #Win
Ny norsk musikk, spiller på By:Larm om to uker

Ryktes at det blir ukens Urørt neste uke.
Sist endret av The Great Catsby; 28. januar 2012 kl. 01:53.
Sitat av Kvelertak4957 Vis innlegg
...Rock mot Rus...
Vis hele sitatet...
For et fantastisk paradoksalt konsept!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ser her er mange forskjellige forslag som ikke har så fryktelig mye å gjøre med hardcore punk, men heller post-hardcore, melodic hardcore, vanlig punk osv. Er usikker på om du (Shitfaced3207) liker sånn musikk, så jeg foreslår litt ymse hardcore punk og setter parentes dersom bandet har elementer fra andre sjangrer.


Norsk hc punk:
Siste Dagers Helvete, La Casa Fantom (crust/screamo), The Spectacle (crust/screamo, egentlig mer hc enn hc punk), So Much Hate, Life... But How To Live It?, Barn Av Regnbuen, Kvelertak (blackened hardcore).

80-talls:
Adolescents, Agnostic Front, Suicidal Tendencies (crossover thrash), Black Flag/Rollins Band, Rites Of Spring (emo/post-hardcore), Descendents (pop punk), Bad Religion, Hüsker Dü (post-punk, post-hardcore), Circle Jerks, Minutemen (post-punk), Youth Of Today, Fang. Mange av disse bandene var aktive 90-tallet og er det til og med i dag, men jeg nevner ikke dem igjen.

90-talls:
AFI (fra '95-'97 var de hcp, "Black Sails In The Sunset" (utgitt i '99) har elementer av punk men er mer alt. rock enn de tidligere albumene), Zegota (post-hardcore/experimental punk), By The Grace Of God, Heroin (emo), Lifetime (pop punk/melodic hardcore), Refused (post-hardcore).

2000 til nå:
Ceremony (thrashcore), Dangers, Cursed (crust/metalcore/sludge), Give Up The Ghost (melodic hardcore), Kent Brockman (grindcore/thrashcore), The Cancer Kids (thrashcore), Natural Law, Nazi Dust, Cult Ritual.


Du har i hvert fall litt å velge i. Hvis du ikke finner noe bra her vet jeg virkelig ikke hva du ser etter. :P

Leste nettopp gjennom threaden igjen, det var vel strengt tatt ikke forslag posteren så etter. Sorry.
Men uansett, vil absolutt anbefale at dere sjekker ut "Creatures" av Adolescents og "Sick" av Ceremony om dere ser etter (sint) hcp.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Må heller ikke glemme Bad Religion, Pennywise, Circle Jerks, Angry Samoans, Battalion of Saints, Madball (NYHC), OFF! (vokalisten er Keith Morris fra Circle Jerks og Black Flag), Reagan Youth, Aerobitch (Spansk), Adrenaline OD (siteres ofte som inspirasjon for NoFX), Minor Threat, Operation Ivy (ska-punk), Slumlords (fra Baltimore, album er Slumlords), Akutt Innleggelse, 7 Seconds, tidlig AFI (Answer That And Stay Fashionable og Very Proud of Ya), D.O.A, Four Walls Falling,

OI! (street punk) er også bra, men ikke hardcore; Blitz, Cockney Rejects, Anti-Heros

Dette dekker flere sjangere da, men tenkte de kunne få være med hehe. I tillegg til Dead Kennedys, Black Flag osv. som nevnt mange ganger, men jeg har sikkert mange som er nevnt og...

EDIT: Anbefaler hardcore fans og se American Hardcore (2006): http://www.liveleak.com/view?i=7ef_1223320536 ... Del 2/2 finner man ned og til høyre for videoen.
Sist endret av kummi90; 27. februar 2012 kl. 08:26.
The Casualties (hardcore punk)
Strike Anywhere (hardcore/punk)
The Unseen(hardcore punk)
Madball (Hardcore)
Such Gold (hardcore/punk)
Shook Ones (hardcore punk)
Power Trip (hardcore)
Death Is Not Glamorous (hardcore) (NORSKE!!)
▼ ... mange måneder senere ... ▼
URBANOIA, er et norsk hardcore-band dere burde sjekke ut! Sjeldent å høre denne typen HC i nyere tider. Jeg synes "Konstant Konflikt" er den beste låta.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Den norske gjengen i Last To Remain hadde glatt fortjent litt mer oppmerksomhet.