Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 4688
Hei!

Jeg bestilte varer fra svenskakemi for en stund siden og nå fikk jeg en regning på over tusen kroner av tollen.
Har dette skjedd med flere av dere eller er det bare jeg som har hatt uflaks?

Har søkt men fant ikke mye om akkurat dette.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Hvor mye bestillte du egentlig? har du bilde av kvitteringen? tror at rundt 7kg kan bli på 200kr i toll, eller går det surr for meg?
kommer vel an på verdien, og ikke vekt men.
Når du bestiller for over 200 kr (?) så må man betale toll. Hvor mye hadde du bestilt for?
Trådstarter
Jeg bestilte 7,25 kilo til sammen med alle varene.
Her er det bilde av de to arkene som fulgte med pakken min:
http://i24.photobucket.com/albums/c27/zebbern/07-31-2007015023PM-1.jpg
http://i24.photobucket.com/albums/c27/zebbern/07-31-2007015416PM.jpg
Trådstarter
Jeg fikk også en mail fra svenskakemi av bestillingen min og der stod det at jeg måtte betal 240 eller noe kroner ekstra for toll.
så derfor lurer jeg på hvorfor jeg skal betale tusen kroner ekstra:s
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg og måtte fortolle, men det ble på litt over 900kr. Jeg kjøpte for litt over3000SEK. Tollen på slike varer er bestandig 25% av kjøpesum.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Jeg fikk også regning fra tollen noen uker etter jeg fikk varene mine fra svenskakemi. Den var på rundt 900kr (bestilte for ca. 3k).
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hadde jeg vært deg ville jeg droppet trekullet og dextrinen, og heller spart de 600kr (inkl. toll). Så fantastisk enkelt å lage selv.
Trådstarter
så dette betyr at jeg nå blir 1000 kroner fattigere?
Pluss at den regningen jeg fikk fra tollen er ihvertfall ikke 25% av varene jeg har bestillt!
Det er faktisk over 50%
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
ja tydligvis. Tenk på alt vi kan få for 1000kr.
Tollen i Norge er helt "fucka" Jeg bestilte noe fra pyrocreations til en verdi av ca. 270$ me frakt. Det viste seg at jeg måtte betale toll på frakten også, dersom veren er verdt over 1000kr. Som er noe av det dummaste jeg har hørt!

Du betaler 25% toll for varer som har en verdi over 200kr.
Du betaler 25% toll for varer som har en verdi over 1000kr vis den blir send som gave/gift, noen som du burde få avsender til å gjøre.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Du må klage hvis du får over 50% toll. Ring til dem, har snakket med dem jeg, hyggelige folk og de godtar pyroteknikk
Trådstarter
Skal prøve det, godtar ikke å betale 1000 kroner når man egentlig bare skal betal 25%
Det er mye som er "fucka" i Norge nå for tiden og noe som er verst er jo tollen
Skal ringe i morgen......fortsettelse følger
De 25% ekstra du betaler er ikke "toll" da.. Det er Merverdiavgiften. Den kommer på ALT du importerer.
Merverdiavgiften betaler du nå en pakke skal fortolles, det er forøvrig denne + litt avgifter som utgjør tollen.
Så lenge det er over 200kr ja.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Eller 2000,-, eller 5000,-, avhengig av forholdene.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg fikk en pakke fra tyskland, som veide under 7 kilo, som jeg måtte betale 1100 i toll på. Tolla har bynt og få dårlig økonomi ser det ut som?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg fikk en pakke fra tyskland, som veide under 7 kilo, som jeg måtte betale 1100 i toll på. Tolla har bynt og få dårlig økonomi ser det ut som?
Vis hele sitatet...
Dei går da ikkje etter vekt, men etter verdi... Så vekta er uinteressant.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dei går da ikkje etter vekt, men etter verdi... Så vekta er uinteressant.
Vis hele sitatet...
Så en i starten nevnte vekt. Hva vet vell jeg? Vell, jeg fikk over 50% i toll, av pakkens egen verdi.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Slik skal det ikke være. Går som vidarlo sier, utelukkende på verdi ja. Og 25%moms er det rette.
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Slik skal det ikke være. Går som vidarlo sier, utelukkende på vekt ja. Og 25%moms er det rette.
Vis hele sitatet...
Du mener verdi, right?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Haha! Flott du tok meg! Var nok litt sløv, mente selvsagt verdi ja
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Her står det de aller fleste regler om fortolling av varer kjøpt på Internett http://www.toll.no/templates_TAD/Art...parentid=66240
Lite avsnitt:
"Innførsel av varer med vareverdi fra og med 200 kroner må fortolles. Det vil si at det må betales merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader."
▼ ... over et år senere ... ▼
tenkte å bestile noen ting fra svenskakemi så tenkte jeg at det ikke er vits å lage en ny tråd så jeg spørr heller i denne tråden ,

Men det jeg lurte på om at det går greit å få dette gjennom tollen ?
bariumkarbonat 1kg 148sek
antimon(III)sufid 1,5kg 520sek
aluminiumspulver 500g 198sek
aluminiumspulver 750g 248sek
mangalium 500g 312sek
magnesiumspulver 450g 298sek
og så et par shell
2" 2x50par 188pr 50par =376sek
totalt= 4.6kg , 2112sek eller 1850nok

hadde vært fint om noen som har bestilt der fra kunne svart

mvh:kaffe
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Ingen importrestriksjoner på det der, så den går rett igjennom.
Nilsson har nok sendt en del pakker til Norge, og vet hva som ikke er lov.

Dersom det er spesifikke stoffer du lurer på, kan du sjekke det på www.toll.no .

Det er godt mulig at tolleren spør deg hva kjemikaliene skal brukes til, så det kan være greit å tenke ut et godt svar på forhånd...
takk bang

må du være 18år for å kjøpe fra svenskakemi ?,
står ingen ting på de tingene som du må oppgi person nr på så jeg bare lurte ,må vel være 18år for å kjøpe fra de fleste plasser på nettet
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Ja, Svenska kemi har 18 års grense, men jeg vet ikke hvor nøye han er på det...
Sitat av Bang Vis innlegg

Det er godt mulig at tolleren spør deg hva kjemikaliene skal brukes til, så det kan være greit å tenke ut et godt svar på forhånd...
Vis hele sitatet...
har noen et god forslag ?
hvordan bestiller man fra svenskakemi egentlig?
Sitat av kulii11 Vis innlegg
hvordan bestiller man fra svenskakemi egentlig?
Vis hele sitatet...
sender en e-post til dem med det du vil ha enkelt å greit
Greit, men får jeg prisene også da?
Very Important Pyrotechnician
Sitat av kaffe Vis innlegg
har noen et god forslag ?
Vis hele sitatet...
Du kan bruke det til hobbykeramikk og som epoxytilsetninger. Shell-halvdelene kan du lage nisser av Er det ett spesifikt stoff de vil vite noe om er det bare å google det, da finner du som regel mange bruksområder.
Tollere ringer deg uansett ikke å spør deg om slikt hvis du får det i posten eller med budbil, de sender deg et brev om noe er uklart. Som regel er det bare verdien de bryr seg om. Har aldri vært borti de har spurt hva du skal bruke noe til. Ringer derimot du tollerene kan du sikkert få noen vanskelige spørsmål, så jeg anbefaler skriftlig kommunikasjon om nødvendig, selv om det kan ta noen dager ekstra.
Kjøpte 1 liter kons, Fosforsyre fra Litauen, ble sent i vanlig post, da jeg åpnet pakken så sto det en klisterlapp på flasken: Tollvesenet laboratorie (eller noe lignende), så de har nok skjekket hva som var inni den, selv om den var merket.

Når det slapp igjenom, hvorfor tar for eksempel Keten og tar av merkingen?
Very Important Pyrotechnician
Han praktiserer nok det til alle land, da han neppe har oversikt over alle sære lover å regler rundt om i verden. Du kan sikkert be han merke, men tror neppe det vil ha noe å si fra eller til. Mistenker tollen her til lands at det er noe ulovlig, kjører de en test på det uansett hva det måtte være merket med.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kommer hexamine og ammonium-nitrat gjennom tollen?:S
PS. kjøpte 25kg kalium nitrat for 500kr ca. og måtte betale 500kr i frakt på grunn av tollen:S
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Som skrevet tidligere...

Sitat av Bang Vis innlegg
Dersom det er spesifikke stoffer du lurer på, kan du sjekke det på www.toll.no .
Vis hele sitatet...
▼ ... mange måneder senere ... ▼
ved import over 200.- så skal du betale moms (som er 25%) og som alle betaler av alle varer og tjenester i Norge. I tillegg tar posten e.l. gebyr som varierer av verdi på varene. Toll er på svært få varer i norge hvis man ser bort fra matvarer og enkelte sære greier.

Når du bestiller varer fra utlandet spør om de kan fjerne deres land moms før betaling (noe mange gjør) hvis de ikke vil det handle med andre. Du kan ellers kreve tilbakebetalt moms fra selger i andre land siden selger faktisk har eksportert varene. Dette krever litt mer arbeid og kunnskap enn å be selger selge deg varene nett.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fikk for en stund sinden en pakke fra USA med en total på 6800,- og 26kg. Den ble stoppet i tollen, derfor måtte jeg sende inn kvittering på betaling. Etter en liten gjennomgang av paypal kviteringen i Word var pakkens verdi under 200 Nok. fakset den til toll/posten, 2dager etter kom pakken uten noen form for toll :-)
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Flott du skriver dette her, slik at tollvesenet kan bli mer oppmerksomme på slike saker og dermed bedre rutinene sine. Takk.
kjedelig streiting
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Flott du skriver dette her, slik at tollvesenet kan bli mer oppmerksomme på slike saker og dermed bedre rutinene sine. Takk.
Vis hele sitatet...
Tror nok tollen er ganske kjent med måter og omgå MVA og evt tollgebyr på, men at det heller er kapasiteten det står på.
De vet nok at veldig mange smugler noen flasker over Svinesundsbrua og, men det er ikke ofte dem bryr seg om det så lenge de ikke har en spesiell aksjon mot det.