Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 4339
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Ikke bare har de tenkt til å ta fra oss fyrverkeriet, men også vårt egnet nettsamfunn hvor vi diskuterer ting innen for pyroteknikk.
Dette gjelder Europa osv.. men hørt at det vist bare skal gjelde EU, men Norge er medlem av EUS så da må vi jo kanskje følge den reglen vi og!

http://www.timesonline.co.uk/tol/new...cle2023030.ece
http://news.google.com/news?hl=en&cl...ncl=1117812494

Hva synes dere om saken?
Jeg synes det er veldig dumt. Skjønner at de vil gjøre slik at drittunger og andre som har zero peiling eller skal bruke dette til terrorisme eller ødeleggelse ikke skal så lett på tak i oppskrifter. Men om de nekter å la oss diskutere om det på nettet vill jo også vi få mindre kunnskap om nye ting og da vill dette også bli mye farligere, får om forumet osv.. blir lagt ned så kommer selvfølgelig jeg og sikkert _mange_ andre til å forsette med pyroteknikk.

Så jeg spør igjen: Hva synes dere om saken? og har dere noe mer info om dette så kom gjerne med det!
Pyroteknikk har veldig lite med potensielle terror bomber så de oppskriftene blir nok ute. HE derimot er er en helt annen sak. Det er mulig at det å fjerne oppskrifter fra internett bare vill gjøre infoen vanskeligere og finne og derfor gjøre det vanskeligere og snubble over hvis man ikke vet hva man vil ha. Største problemet blir vel at man mister muligheten for og diskutere erfaringer. En annen sak er jo at dette kan og få folk til og tenke på nettsider som selger ingredienser. og at man for et system slik man har i USA. et annet problem er jo at det blir annen info som går tapt når du stenger en side hvor mesteparten av emnene ikke har noen betydning for terrorisme.

Generelt sett mot det kan ikke forestille meg at dette er det organiserte nettverk bruker for og finne måter og lage bomber på. eneste som kan være intresant er noen av produksjons postene og poster som gir info om hvor man kan skaffe ting som inneholder chemikalier man vil ha etter som denne infoen er forskjellig fra land til land. skal de drive og lese gjennom forum ville jeg brukt mer tid forum som inneholder radikale politiske diskusjoner. når alt kommer til alt så kan jo alt være farlig envær ellektriker kan lage el elementer til mer avanserte innretninger, alle som er litt grepa kjemi kan lett lære seg nok om sprengstoff til og være farlige, en person som jakter med rifle kan lett skyte noen. du må finne folka som har lyst til og gjøre syke ting for det er umulig og gjøre hele verden om til en polstra isolat celle uten skarpe objekter.
Thoryllo: Norge er medlem av EØS.

Jeg tror ikke at dette kommer til å bli et problem for oss, mesteparten her er da under 20 år! Dessuten så kan vi da altids skifte til et .com domene og ha webserveren i en annen verdensdel, å vips, så er ikke WIP et europeisk forum lenger.
Dette er jo helt klart et stort brudd på ytringsfriheten hvis det i det hele tatt skjer. Jeg skjønner argumentet deres, men de glemmer én vesentlig ting: terrorister og liknende får tak i informasjonen uansett om den ligger på nett eller ei med de kontaktene de har.

Den største grunnen til at jeg er imot dette er den store innskrenkningen av ytringsfrihet det vil innebære. De byråkratiske idiotene har åpenbart ikke skjønt at det er spennede ting som pyro og HE som faktisk trekker mange flinke kjemikere inn i faget. Grunnet til at jeg ble kjemifrelst er nettopp på grunn av den ekstreme kraften kjemi innehar, og det ville vært synd om andre ikke ville få samme muligheten til å forske og lære selv (jeg mener ikke "kul3" 13-åringer som spiller CS og vil sprenge skolen nå) på samme måte som jeg og (garantert) mange andre her inne.

Det er dog ikke sikkert at det vil påvirke oss selv om det innføres i EU. Som medlemmer av EØS så blir en god del EU-lover skjøvet på oss, men heldigvis ikke alt.

Neon som vet om det kun er step-by-step guider til preparasjon av eksplosiver som ryker til helvete, eller blir praktisk rettet diskusjon ang. temaet ulovlig?

Samtidig skjønner jeg ikke hvordan eventuelle myndigheter skal klare å håndheve dette. Dette vil resultere i kriminalisering av flere tusen, om ikke titusentalls mennesker. Good luck with that, sir.

Uansett driter jeg i det. Jeg skal skrive, lese og samle informasjon om hva faen jeg vil, og ikke en sjel på jorda kan stoppe meg så lenge jeg lever.
Heldigvis er mya, inkludert hele meglomania, lagret paa maskinen
Roguesci vil nok ikke bli påvirket (ennå), da de ligger i USA og utenfor fare. EU-beboeres tilgang til siden, derimot, kan vise seg å bli en utfordring.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Big B: Du kjenner aldri de politikerene vi har i Norge.

Bjølg: Er enig i det. Det eneste jeg er redd for er at de slutter å selge f.eks faxe blekelut 2. Btw, Hvorfor drar du alltid inn CS i slike situasjoner? Syntes det er gøyt jeg. Jeg vet at det er terrorister og C4 der ja;P
Fordi den typiske CS-stereotypen er en høylytt gutt på omtrent 13 (jeg snakker "seriøse" gamere) som brifer med snusen, bruker "omg" og "lol" i dagligtale og tror de er pyroteknikere fordi de skraper istykker noen fyrstikker, men nok om det.

Faxe blekelut 2 frykter jeg har mørke fremtider, men samtidig så er det et mye brukt husholdningsredskap til gulv, og så vidt jeg vet er det ikke noen erstatning som er like trygg å håndtere og like billig.
Har lenge vurdert aa kjoope 25 liter fra vekstmiljoo, 50%. Ikke saa dyrt heller.
Jeg trodde egentlig Faxe skulle forsvinne for lenge siden, og er glad saa lenge det eksisterer.

Beklager spraaket her, men er i Kroatia og har begrenset tastatur
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
når vi like godt er gått litt O.T, så lurte jeg på om det er noe dato på blekeluten. Jeg vet at det er en dato som er satt på et år, men betyr det at den ikke kan brukes til H.E?
Er det ikke slik at H2O2 dekomponerer over tid til H2O? I så fall kan jo det forklare datostemplingen. Det må jo tross alt oppbevares i en trykkavlastende beholder grunnet oksygengass som dannes. Så den kan vel brukes til HE, bare at den er svakere over tid. Men la oss holde oss til topic, dette er et godt diskusjonsemne.

La meg sparke ballen (diskusjonen) videre: Hva vil dere gjøre dersom dette forbudet trer i kraft her i Norge også?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
En norsk artikkel om dette emnet: http://www.stavangeravisen.no/art.asp?id=35886
Det står at ”EU kommisjær Franco Frattini at han vil etablere en lov som setter forbud for bombeoppskrifter på internett.”
Noen som har link til Al Qaidas nettsider? http://www.freakforum.nu/forum/images/smilies/biggrin.gif
Det er bilde av han slemme mannen som vil sette forbud for bombeoppskrifter på internett:
http://www.svenler.com/Svenler/blog/wp-content/frattini_franco.jpg
Norge må dessverre følge noen av reglene til EU…
Hvem trenger vel oppskrift for å fylle bomber med skruer og spikrer? Det kan jo hvem som helst få til.
vi får vell gå sammen med det pyrotekkniske miljøet i resten av europa, skrape sammen litt penger.. og spleise samen med "The pirate bay".. og kjøpe "SeaLand"
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sealand vill ha 4,3 milliarder kroner for den stygge plattformen.
The pirate bay har ca. 80-90tusen kroner, så har noen en milliard eller 4 på lager....

Men bytter sider som har bombeoppskrifter server til et annet land som ikke styres av EU så går det fint, men EU kan sette inn en lov slik at nett leverandører osv.. nekter å la oss mota informasjon fra serveren! Men lar vi oss stoppe da, neida! Da får vi bare mekke eller bruke en side som er slik som ”hidemyass ” slik at vi kan se og bruke siden igjennom en annen sørver. Vi finner nok en løsning på det om loven blir iverksatt.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Dette gjelder nå i all hovedsak bomber og HE, ikke fyrverkeri og kjemi. HE er nesten forbudt nå og, så jeg tror ikke det vil bli rare forandringene der.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg synes hele greia er latterlig. Anngående EU-folk som vil dra på amerikanske sider så kan vi bruke proxy?
Og jeg synes det er dårlig at HE blir hetsa ekstra mye.
Finner ikke noe innen kjemi som har like mye spenning og muligheter.
Men at det skjer er jo forståelig, da det mest sansynlig ikke er BP terroristene pakker inn med spiker og popnagl.
Vel, trer det i kraft så sporer vi over fra eksplosiver til kjemiske og bilologiske våpen, så kan de jævla byråkratene bare sitte der med skjegget i postkassa.
enig med deg bjølg :P men dessuten, snuten holder jo oppsikt med denne sia. og noe som har kommet ut på nettet, kan "dessverre" aldri bli helt borte... Jeg syns vi skal få alt ut på "the Deep Web" sånn som mange forskere gjør med informasjonen sin, problemet er at jeg ikke aner hvordan vi skal få det til :P
Sitat av john0pain Vis innlegg
enig med deg bjølg :P men dessuten, snuten holder jo oppsikt med denne sia. og noe som har kommet ut på nettet, kan "dessverre" aldri bli helt borte... Jeg syns vi skal få alt ut på "the Deep Web" sånn som mange forskere gjør med informasjonen sin, problemet er at jeg ikke aner hvordan vi skal få det til :P
Vis hele sitatet...
Okay, to tanker dukker opp nå.

1: Hvordan kan du si at snuten holder øye med oss? Noe grunnlag for den?

2: Hva mener du med "the deep web"? Jeg vet ikke om du har merket det, men WIP ligger faktisk på nettet. Ellers hadde du ikke lest dette her.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bjølg Vis innlegg
2: Hva mener du med "the deep web"?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet var ikke til meg, men her står det litt om the Deep Web: http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_web
Noe slik at google og slik ikke viser forumet i treff og at bare noen folk kan få rettigheter til å komme inn på forumet og få bli medlem osv.. tror jeg han mener. I alle fall litt av det Deep Web går utpå.
EDIT: Helt enig Bjølg. Synes forumet skal være åpent og fritt, kanskje bytte server til en server utenfor EU land så vi ikke får så mye styr med folk. Er ikke sikker på om serveren ligger i et EU land (land som må følge reglene til EU), men siden siten er beregnet for norske personer regner jeg med at forumet ligger på en server i Norge.
Ser ikke nytten i et forum folk ikke har tilgang til.
Skulle noe slikt bli gjennomført og i verstefall WiP og meglo bli stengt ville jeg likt å hatt en "kopi" e.l av iallefall det som er skrevet i disse forumene så langt. Vet ikke om noe slikt ville være veldig vanskelig å få ordnet da jeg ikke er noen stor data wiz, men det er iallefall ikke aktuelt og "copypaste" alle de 9832479283 sidene med livlige diskusjoner som har foregått her. Kanskje noen kan ta saken?

Uansett vil jeg si meg enig med de som mener at et slikt tiltak ikke vil (i stor grad) ha noe å si for terrorister rundt om i verden. Det blir iallefall meget vanskelig å fjerne all informasjonen og å lage terrorbomber på internett. En colaflaske litt eddik og en boks bakepulver er jo nok til å vrenge av deg fjeset, så jeg tror de begynner i feil ende der ja.
Sitat av SNIFFER Vis innlegg
Skulle noe slikt bli gjennomført og i verstefall WiP og meglo bli stengt ville jeg likt å hatt en "kopi" e.l av iallefall det som er skrevet i disse forumene så langt. Vet ikke om noe slikt ville være veldig vanskelig å få ordnet da jeg ikke er noen stor data wiz, men det er iallefall ikke aktuelt og "copypaste" alle de 9832479283 sidene med livlige diskusjoner som har foregått her. Kanskje noen kan ta saken?

Uansett vil jeg si meg enig med de som mener at et slikt tiltak ikke vil (i stor grad) ha noe å si for terrorister rundt om i verden. Det blir iallefall meget vanskelig å fjerne all informasjonen og å lage terrorbomber på internett. En colaflaske litt eddik og en boks bakepulver er jo nok til å vrenge av deg fjeset, så jeg tror de begynner i feil ende der ja.
Vis hele sitatet...
Det finnes programmer som lagrer hele nettsider for deg, slik at du kan "surfe" offline. Jeg leste om de programmene på hardware.no for et par måneder siden.
Ja, jeg har gjort akkuratt det men passfire.com sine arkiver, men det er BARE for privat bruk.
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Det finnes programmer som lagrer hele nettsider for deg, slik at du kan "surfe" offline. Jeg leste om de programmene på hardware.no for et par måneder siden.
Vis hele sitatet...
OT: Finner du et program som lar deg logge inn før du tar kopi av forumet? For jeg får bare nedlasta siden, men ikke logga inn. Dvs. at jeg ikke får nedlaste "Oppskrifter" osv... Noen som vet?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av SNIFFER Vis innlegg
Uansett vil jeg si meg enig med de som mener at et slikt tiltak ikke vil (i stor grad) ha noe å si for terrorister rundt om i verden. Det blir iallefall meget vanskelig å fjerne all informasjonen og å lage terrorbomber på internett. En colaflaske litt eddik og en boks bakepulver er jo nok til å vrenge av deg fjeset, så jeg tror de begynner i feil ende der ja.
Vis hele sitatet...
Kansje det ikke er tiltenkt Al quida og de folka, men kansje dumme 1337 haxor fjortisgutter som finner ut hvordan de lager sprengstoff av ting du finner fra 10-4 på værdagslige butikker, og så sprenger seg selv til øst og vest.
Sitat av Up Vis innlegg
Kansje det ikke er tiltenkt Al quida og de folka, men kansje dumme 1337 haxor fjortisgutter som finner ut hvordan de lager sprengstoff av ting du finner fra 10-4 på værdagslige butikker, og så sprenger seg selv til øst og vest.
Vis hele sitatet...
Vel det er god mulig et slikt tiltak vil RAMME leetzorhaxorCSLOL gutter men det står da svart på hvitt :"Arguments about freedom of expression will not be allowed to stand in the way of criminalising the publication of bomb-making information THAT COULD BE USED BY TERRORISTS"

hvor mange dumme csgutter som er organiserte terrorister andre steder enn på steam er jeg usikker på, men jeg får av en eller annen grunn et intrykk av at dette lovforslaget ikke er på bakgrunn av smellkåte fjortiser som har mista en finger eller to.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av SNIFFER Vis innlegg
Vel det er god mulig et slikt tiltak vil RAMME leetzorhaxorCSLOL gutter men det står da svart på hvitt :"Arguments about freedom of expression will not be allowed to stand in the way of criminalising the publication of bomb-making information THAT COULD BE USED BY TERRORISTS"

hvor mange dumme csgutter som er organiserte terrorister andre steder enn på steam er jeg usikker på, men jeg får av en eller annen grunn et intrykk av at dette lovforslaget ikke er på bakgrunn av smellkåte fjortiser som har mista en finger eller to.
Vis hele sitatet...
Haha! Ja ikke sant Kan være det er mediets ord, men viss det faktisk er bare for og hindre terror, så sier jeg som "leetzorhaxorCSLOL gutter"; GLHF! hehe
Sitat av SNIFFER Vis innlegg
Vel det er god mulig et slikt tiltak vil RAMME leetzorhaxorCSLOL gutter men det står da svart på hvitt :"Arguments about freedom of expression will not be allowed to stand in the way of criminalising the publication of bomb-making information THAT COULD BE USED BY TERRORISTS"

hvor mange dumme csgutter som er organiserte terrorister andre steder enn på steam er jeg usikker på, men jeg får av en eller annen grunn et intrykk av at dette lovforslaget ikke er på bakgrunn av smellkåte fjortiser som har mista en finger eller to.
Vis hele sitatet...
Husk nå at media også gjerne vil lage litt sak utav det, så det er ikke nødvendigvis terrorister det er rettet mot i det hele tatt. Man må tenke på hvor mange hjemmelagde bomber som har drept folk som ikke har blitt laget av det vi kaller "terrorister" (som i denne sammenhengen krever en definisjon), som for eksempel sprengladningene Eric Harris og Dylan Klebold brukte når de gikk apeshit på Columbine. Timothy McVeigh, var han en terrorist eller en kriminell? Fyren tok 168 liv med en hjemmelaget bombe plassert strategisk ved en føderal bygning i Oklahoma.

Når jeg sitter her og tenker over de folkene jeg vet om har drept/skadet folk med sprengstoff med unntak av det jeg ser på som terrorister (fanatiske islam-aper som tar med seg selv i samme slengen), så viser det seg at det er nesten bare i USA at dette skjer. Og allikevel skal de ha et forbud i EU.
Yippie-Ki-Yay.
Joda, du har et poeng, men slik times-artikkelen fremstiller det handler det om bomber brukt med formål å terrorisere (uansett om du er sandape eller bare vanlig psycho), og er man først ekstremist blir (uansett internett eller ikke) slike oppskrifter lette å oppdrive.

Er mulig "media" har vinklet det noe i "terroristretning" for å få oppmerksomhet, men jeg vil da anse the times som en rimelig politelig kilde. Og de hendelsene du nevner; selv om de ikke har som formål å terrorisere er det det d ender med. Så det blir uansett en form for terrorisme
Nåh, terrorisme er vel allment definert som bruk av vold for å fremme egne religiøse eller politiske meninger så vidt jeg er innenforstått, så å dra alt under terroristkammen blir litt drøyt.
Det skal dog nevnes at en helt konkret definisjon på terrorisme ikke finnes, så det er vel rom for tolkning. Uansett var poenget mitt at det er større sannsynlighet for at de velger å gjøre dette for å hindre at blant annet ungdom som er sinte på staten eller bare vil gjøre opprør for eksempel ikke skal ha tilgang til eksplosiver og annet i like stor grad som før. Det kan jo tross alt defineres som terrorisme det også, avhengig av hvem som ser på saken. Store terroristorganisasjoner (her er jo Al-Quaida et glimrende eksempel) har jo uansett så store ressurser at de ikke har noen problemer med å oppdrive eksplosiver i større kvanta uansett.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av SNIFFER Vis innlegg
men jeg vil da anse the times som en rimelig politelig kilde.
Vis hele sitatet...
INGEN media er politelig kilde. Enkelt og greit, de er fulle av bullshit

Og bjølg, jeg har lest at terror betyr frykt ellernoe sånt.

Og wikipedia sier dette: Terror is a state of fear, an overwhelming sense of imminent danger.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
INGEN media er politelig kilde. Enkelt og greit, de er fulle av bullshit

Og bjølg, jeg har lest at terror betyr frykt ellernoe sånt.

Og wikipedia sier dette: Terror is a state of fear, an overwhelming sense of imminent danger.
Vis hele sitatet...
Wikipedia er ikke spesielt mye mer pålitelig enn media. Vær kritisk til det du leser der..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Wikipedia er ikke spesielt mye mer pålitelig enn media. Vær kritisk til det du leser der..
Vis hele sitatet...
Fult klar over det. Men har lest i en bok ett eller annet sted at terror har noe med frykt og gjøre
Hele poenget med terror er å spre frykt, redsel og usikkerhet. Ikke drepe mest mulig.
▼ ... over en måned senere ... ▼
da virker det som denne saken er begynt å nå norske medier..

http://digi.no/php/art.php?id=396347
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av digi.no
EU krever nå at Internett-tilbydere skal blokkere for websider med bombeoppskrifter og annet terror-relatert innhold.
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke helt den setningen og den siste artikkelen. Er det blitt forbudt nå eller skal det kanskje blir det?
En ganske dum artikkel. EU har vel ikke krevd noe som helst enda, men det er vel et forslag som ligger ute til høring så langt jeg har forstått.

"det skal kanskje bli det" er vel det riktige.
Sitat av Up Vis innlegg
INGEN media er politelig kilde. Enkelt og greit, de er fulle av bullshit

Og bjølg, jeg har lest at terror betyr frykt ellernoe sånt.

Og wikipedia sier dette: Terror is a state of fear, an overwhelming sense of imminent danger.
Vis hele sitatet...
Forskjell på de engelske begrepene "terror" og "terrorism" (sistnevnte er tilfellet her.) Terror og terrorisme brukes mye om hverandre på norsk.

Men til saken: Blir det ikke et definisjonsspørsmål hva som faller under terrorsider? Kan man virkelig stemple WIP som terrortrussel? Hadde det ikke vært for show-off-delen hadde det jo ikke eksistert bevis på at vi bedrev annet enn teoretisk diskusjon, og ikke utførte det i praksis.

Eh, whatever, byråkratene gjør vel hva de vil uansett...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jah, de kan fengsle/drepe/torturere så godt som hvemsomhelst bare de har araberbakgrunn i disse dager...
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Husker jeg så på TV om noen norske terrorgrupper. Tror ikke de bryr seg om WIP, men iogmed at vi er den største og nesten den eneste pyroforumet i Norge.

Hva Thoryllo.com ligger ann til, vet jeg ikke. Går sikkert fint.
Det er urettferdig.
Tenk på alle de som brenner( ) for denne hobbyen, og som faktisk vet hva de gjør!
Å diskutere denne interessen burde vi da i det minste få lov til..
Nei, det blir for dumt å stenge ned slike sider på grunn av terrorister. Vil man lage eksplosiver finner man ut av det uansett, og terrorister har vel ganske store nett rundt seg. Og det ser jo ut til at de bare lager AP uansett
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Men til saken: Blir det ikke et definisjonsspørsmål hva som faller under terrorsider? Kan man virkelig stemple WIP som terrortrussel? Hadde det ikke vært for show-off-delen hadde det jo ikke eksistert bevis på at vi bedrev annet enn teoretisk diskusjon, og ikke utførte det i praksis.
Vis hele sitatet...
Og de tingene som blir utført i praksis på show-off er noe man ikke i nærheten kan stemple som terrorisme.
At mange bruker AP f.eks, som mange terrorister gjør, betyr det ikke at vi er en terrortrussel. Blir som og si at en snekker er en terrortrussel, fordi han bruker spiker, til felles med terrorister som bruker det i spikerbomber.
Det finnes sikkert en måte å gå rundt denne sperringen på uansett. Noen überinternetsuperwizards som vet?
Burde jo ikke være verre enn å gå gjennom en proxy uansett
Som f.eks. musikktjenesten Pandora som er sperret for andre land enn USA, så er det bare å gå gjennom en amerikansk proxy så funker det like fint