Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1121
Hei!

Jeg har i alle mine år stått alpint, men er i siste tiden gått lei av simplisiteten. Er ingen nybegynner. En medstudent av meg fikk meg med i skibakken for å stå på telemark og har siden denne turen blitt hekta. Det gir spenningen tilbake Jeg vurderer nå å skaffe meg utstyr, og utenom at det er svindyrt, er jeg ikke helt sikker på hva skal se etter og gå for.

Det jeg har fått med meg er at det har kommet nå bindingstype på markedet nå (NTN-binding) og at valg av riktig sko er veldig viktig. Hvilke ski jeg burde gå for er jeg også usikker på (twintip, annet?).

Min plan for bruk er gå-turer utover bakkene i fjellet. Dvs at jeg trenger ett opplegg som er mykt nok for å komme seg oppover/bortover, men samtidig har god stabilitet for veien ned, både i dyp snø og på is i bakker. Mitt budsjett er 10 - 12 000, alt inkludert (ski, støvler, bindinger, staver)

Er det noen der ute som har peiling på telemark og noen anbefalinger til meg?
Hei.

Det er et hav av valgmuligheter. Viss jeg skal få komme med en anbefaling til en ren løssnøski vil jeg anbefale ski fra produsenten Black Crows. De har noen få modeller som har fått mye god omtale. Jeg vil anbefale modellen navis da den passer best for ditt bruk. Du har også modeller fra litt større produsenter som Dynastar Legend og Rossignol B3. Disse blir ofte hakket billigere.

Du sier du vil ha en ski som er like bra i og utenfor bakken, men disse to egenskapene går ofte på bekostning av hverandre. I bakken ønsker du ofte en litt stivere ski også torsjonsmessig. Dette er noe du ikke ønsker i løssnøen da du da mister den flyten som en myk ski har. Skal du allikevel ha en allround-ski vil jeg nok anbefale Dynastar Legend da denne har mere storslalomski-opbygning en det black crows sin modell har.

Uansett: lykke til med skivalget
Tja. Jeg har ikke alt for mye peiling. Har nettopp migrert fra snowboard til telemark selv..

Binding: NTN er den siste teknologien så ingen grunn til ikke å gå for den... Rottefella ntn er mulig valg.
Sko: Her må du ha sko som passer til bindingen. For eksempel Crispi Evo eller Scarpa TX