Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  332 51372
Fikk veldig lyst til å dele dette med mine medfreaker.

Alle må ha en liten rød laser hjemme, kjøpt på sydentur el.
Det har ihvertfall jeg, men inspirert av diverse scifi filmer gikk jeg på leting etter litt "sterkere saker"
Etter det jeg har erfart så er det vrient å finne frem til lasere over 5mW, en standard rød laser er på 1 - 5mW
Men etter litt googling fant jeg frem til en utrolig lyssterk laser på hele 40mW!(http://www.nettshop.net/shop/laserpe...mw/prod_2.html) ikke nok med at den er mye sterkere, strålen er grønn!

Jeg ble selvfølgelig ganske gira, og etter 4 dager fikk jeg en flunkende ny laser!

Etter diverse "field testing" kan jeg bekrefte at laseren egner seg yppelig til å sprenge ballonger, brenne plastikk, lyse på skyer/stjerner etc.
Det som er det aller stiligste er at man kan se laserstrålen, og at den er skinnende grønn!
Aldri har det vært så morsomt å plage naboen, Ingen som tilfeldigvis har lagt merke til en radikalt opplyst stue?
Hmm, ta og film mens du sprenger en ballong eller smelter plastikk, har lyst å se det.
Drit fet! Hadde jeg bare hatt en litt større inntekt, eller en inntekt i det hele tatt Nå vet jeg hva jeg skal bruke stipendet mitt på!
Sitat av Stigern
Hmm, ta og film mens du sprenger en ballong eller smelter plastikk, har lyst å se det.
Vis hele sitatet...
Se her og her. Ligger på linken til campod.

EDIT: Woah. Noen var faktisk før meg kl 3 om natta.. Jaja.
ahh, fant laseren på qxl, og det ledet meg til hovednettsiden. Men nå ser det ut som en billigere og bedre modell har kommet ut. http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=27202784
På den siden ligger det et par filmer.

Besynderlig at disse filmene ikke ligger i beskrivelsen på nettsiden..

edit: nå er jeg treig og trøtt..
Sist endret av campod; 9. august 2006 kl. 04:13.
Ligger på ebaY til nesten halve prisen...
http://cgi.ebay.com/New-80mW-Green-L...QQcmdZViewItem
De har opptil 150mw...
Tipper det rocker...
Valutakalkis her http://www.finn.no/finn/travel/info/currency/
Ahh, kanskje jeg skulle kjøpt derfra.. Men må man ikke betale toll og slikt?

EDIT: står i auksjonen: "import fees can come to nearly as much as the laser itself!"
Hvis noen kjøper, la meg høre hvordan det går

EDIT 2: 110 GBP = 1258,89 NOK

Britiske Pund
1 GBP = 11,44 NOK

og så kommer toll?
Sist endret av campod; 9. august 2006 kl. 04:30.
Haha, seriøst, varmer vel godt hvis du lyser på hånden ?
Hvis jeg holder den stille mot hånden kjenner jeg ingenting først, men etter 10sec begynner det å stikke noe jævelig. Anbefaler ikke å prøve det!
Sitat av campod
Hvis jeg holder den stille mot hånden kjenner jeg ingenting først, men etter 10sec begynner det å stikke noe jævelig. Anbefaler ikke å prøve det!
Vis hele sitatet...
Prøvd den på insekter?
Hør med dem om de kan skrive 10pund som pris på pakkepapirene og sende den som "gave"...

Edit. Den på linken er på 80mw.
Sist endret av Odne; 9. august 2006 kl. 04:47.
Sitat av Odne
Hør med dem om de kan skrive 10pund som pris på pakkepapirene og sende den som "gave"...

Edit. Den på linken er på 80mw.
Vis hele sitatet...
Ja ser det nå, noen steder står det 50mW andre 80mW.
Men sjekker ikke tollvesenet sånt da? Er det ikke litt risky?
Sitat av campod
Lyst på myggen, men den stikker av umiddelbart, må finne noe mer stillestående
Vis hele sitatet...
Edderkopper?


Fet laser, så noe på 350mW om jeg ikke husker feil, den kunne man skjære asfalt med - men hadde dog en pris på ~$5500 ;-p
Må man ikke ha lisens for noe sånt da?

Tror ikke at onkel blå blir så glad når du skriver navnet ditt i asfalten på KarlJohan.
Sitat av campod
Ja ser det nå, noen steder står det 50mW andre 80mW.
Men sjekker ikke tollvesenet sånt da? Er det ikke litt risky?
Vis hele sitatet...
de hadde jo også opptil 150mW
Sist endret av KaKtUsTrIPP; 9. august 2006 kl. 05:08.
Sitat av KaKtUsTrIPP
de hadde jo også opptil 150mW
Vis hele sitatet...
Jeg mente at i den auksjonen så var 80mW og 50mW blandet om hverandre i beskrivelsen.
Jeg tenker ikke på linkene til andre auksjoner.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Hadde du gjort litt research, hadde du lett funnet en like kraftig laser til noen hundre kroner mindre. Dessuten er det idiotisk med kun ett batteri av dét slaget. AAA eller AA er tingen.

Sitat av Odne
Ligger på ebaY til nesten halve prisen...
http://cgi.ebay.com/New-80mW-Green-L...QQcmdZViewItem
De har opptil 150mw...
Tipper det rocker...
Valutakalkis her http://www.finn.no/finn/travel/info/currency/
Vis hele sitatet...
Laseren på auksjonen ser ut som en modifisert Leadligt. Hadde selv en slik som var modifisert til ~45mW. Kjøpte den av en dude i Mo i Rana som opprinnelig hadde kjøpt den fra Vitalspirit. Dessverre ble den ødelagt etter å ha ligget ei uke ute i snøen.
Men du skal heller ikke se bort ifra at det er en Wickedlaser.

Sitat av Stigern
Haha, seriøst, varmer vel godt hvis du lyser på hånden ?
Vis hele sitatet...
Nei. Du klarer bare svi mørke overflater med slik kraft.

Sitat av campod
Må man ikke ha lisens for noe sånt da?

Tror ikke at onkel blå blir så glad når du skriver navnet ditt i asfalten på KarlJohan.
Vis hele sitatet...
Nei. Man må ikke ha lisens for slikt. Iallfall ikke om man bruker den i ansvarlige omgivelser (som f.eks hjemme).

Har selv en CNI PGL-IIIA på vei i posten. Linselukker, nøkkel, status-LED og forsinkelse på power-on (snakker vi sikkerhet? ). Den er klistret som 80mW, men gir ifølge folk som har den, ~95mW.
Jeg kjøpte den gjennom et gruppekjøp på Candle Power Forums.

Gode kilder til informasjon om lasere:

Candle Power Forums
The LED Museum

Og for all del: Vær forsiktig! En slik laser kan lett skade øynene dine.
Sist endret av Kakcoo; 9. august 2006 kl. 06:17.
Vurderte å kjøpe en helt til jeg så den kosta 1300kr. Hva bruker man egentlig en sånn laser til? Bortsett fra å sprenge ballonger og plage naboen?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av toolate
Vurderte å kjøpe en helt til jeg så den kosta 1300kr. Hva bruker man egentlig en sånn laser til? Bortsett fra å sprenge ballonger og plage naboen?
Vis hele sitatet...
Søke tilfredsstillelse i det pene, skarpe, grønne lyset, så klart.

Her er forresten en video av min 45mW Leadlight i action: Lenke
Oj, den 95mW så litt ekstrem ut, er ikke sjangs for at noe av lyset blir reflektert i et objekt for så å treffe øyet med vonde følger?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av Stigern
Oj, den 95mW så litt ekstrem ut, er ikke sjangs for at noe av lyset blir reflektert i et objekt for så å treffe øyet med vonde følger?
Vis hele sitatet...
Jo. Derfor skal man være meget forsiktig med hvor man retter laseren.
Hva man bruker de til? Astronomene bruker dem til å peke på himmelen. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men for en tid siden var disse laserne forbudt i Norge. En astronom jeg kjenner måtte dra til Sverige for å få tak i.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
kompis av meg har en grønn på 250mW .. litt heftigere
haha ser for meg 17 mai og alle pakkisene står og selger balonger Hmmmm hihihihih
Sitat av Metallica342
haha ser for meg 17 mai og alle pakkisene står og selger balonger Hmmmm hihihihih
Vis hele sitatet...
Det bare må bli genialt! Litt vanskeligere å se strålen om dagen, så tror at man får høre mange saftige gloser når ballongene begynner å poppe
Sitat av Kakcoo
Har selv en CNI PGL-IIIA på vei i posten. Linselukker, nøkkel, status-LED og forsinkelse på power-on (snakker vi sikkerhet? ). Den er klistret som 80mW, men gir ifølge folk som har den, ~95mW.
Jeg kjøpte den gjennom et gruppekjøp på Candle Power Forums.
Vis hele sitatet...
Holy shit er alt jeg har å si, den må jo være perfekt mot gotere som bare går kledd i sort. Herre, jeg tør ikke tenke på hvordan rekkevidden er.
Blir lett giret av sånt som det her, men har ikke cash :/

Husker før når laserpekere var "in", alle guttunger gikk rundt med en... De søg jo balla, men dette her virket litt mer seriøst...
Men er det slik at du må være nærme en ballong for å sprenge,eller er det sånn at du kan stå F.eks. 10-50Meter unna og fortsatt sprenge en ballong ?

Kult og lyse på noen da !
Du må nok være ganske nær ballongen. kommer ann på hvor sterk laseren er. Jeg sprenger mine på 2-3 meters avstand, med 50mW.

Ikke så kult å lyse på noen, og du treffer personen i øyet, og personen forblir blind...
Ooooh. Frister å kjøpe den verstingen.
Sluker den batteri?
Vedder et par kroner på at det der blir ulovlig etterhvert. Er jo kult og allting, men er jo folk som sikkert blir blinde, eller syns Fido løper fort med grønn stråle på seg.
Ja, du har et poeng, men slike ting pleier å ta en evighet..
hehe, nice saker, vurderer faktisk å kjøpe en
sjekk også:
http://laserglow.com/hercules.html
"Output Power: 200mW - 350mW"

og den infrarøde(usynlig for øyet):
http://laserglow.com/hades.html
500mW :O
Ja, den Herculesen er HEEEEFTIG men 10 lapper er litt mye for å ta gleden fra ballongselgere.

edit: skriveleif
Sitat av LetMeBleedPLZ
hehe, nice saker, vurderer faktisk å kjøpe en
sjekk også:
http://laserglow.com/hercules.html
"Output Power: 200mW - 350mW"

og den infrarøde(usynlig for øyet):
http://laserglow.com/hades.html
500mW :O
Vis hele sitatet...
Men de der er svindyre. 10302 kr for den øverste der..
5483 kr for den andre.

Litt i dyreste laget, en får vel heller kanskje satse på en svakere en da
Ja, men hva er morsomt med en laser ingen kan se
he he, poppe ballonger fra avstand uten å bli sett kan man jo, passer på infiltrasjon dette
Sitat av Grimdoc
Men de der er svindyre. 10302 kr for den øverste der..
5483 kr for den andre.

Litt i dyreste laget, en får vel heller kanskje satse på en svakere en da
Vis hele sitatet...
jaja, er ganske så enig :P ville bare vise at du få mye gufffe ut av en liten dings du holder i handen :P

jeg vil ikke peket den mot pungen for å si det sånn :P hoho
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LetMeBleedPLZ
og den infrarøde(usynlig for øyet):
http://laserglow.com/hades.html
500mW :O
Vis hele sitatet...
Ooooops! Det vinduet der reflekterte vist den strålen tilbake i auga... Seriøst! 500mW laser med IR er farlig. Du kan lett bli blind, uten at du er klar over kva som skjer. For det første ser du ikkje IR, og for det andre reagerer ikkje pupillen. Med grønn/rød/whatever laser reagerer pupillen med å trekke seg sammen, og dermed avgrense skadane. Med en IR-laser, reagerer ikkje pupillen, og du ser heller ikkje lysglimt som kan advare deg slik du ser med andre. Så skal du bruke så kraftig IR-laser, er laserbriller et absoulutt must. Fylgjande ordtak er dekkande: Do noot look into LASER with remaining eye.
Godt poeng, men du rekker ikke å blunke før skaden er gjort, samme hvilken farge strålen har, eller ikke har. Bare prøv å blunke med lysets hastighet.
Husker fra skolen hvor alle snakket om hvor farlig det er å ha rødlaser. Skadelig for øyne osv.. blablabla. Når jeg tenker på at den grønnestrålen er mye sterkere, vil det være farlig å sikte på øye? Det blir vel en gratis og dårlig øye-operasjon? Ser at vi nærmer oss laseralderen

fra nettshop.net:
En laserstråle må ALDRI rettes mot et fly. Dette er et lovbrudd i flere land. Kjøper må være over 18 år.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av campod
Godt poeng, men du rekker ikke å blunke før skaden er gjort, samme hvilken farge strålen har, eller ikke har. Bare prøv å blunke med lysets hastighet.
Vis hele sitatet...
Vel. Selv om en hvilken som helst laser på 30mW+ kan gjøre skade på øyet før du rekker å blunke, er det mye skumlere med en laser du ikke kan se. Skaden en laser gjør på øynene kan sammenlignes med døde piksler på en LCD-skjerm. Man brenner vekk hattifnattene bak i øyet som fanger opp lys. Derfor: Jo raskere man blunker/snur seg vekk, jo mindre skade vil laseren gjøre.
Etter litt googling fant jeg frem til et par harde fakta:

<5mW vil skade øyet innen 60 sekunder.
<10mW vil skade øyet innen et sekund.
<15mW vil skade øyet innen 1/40 del av et sekund.
<50mW vil skade øyet innen 1/1200 del av et sekund.

Det sier vel alt, du rekker aldri å blunke, snu deg vekk el...

bare forestill deg 300mW. Kan det brenne papir, plastikk, og sprenge ballonger, burde ikke den lille geleklumpen av et øye være noe problem.
Sist endret av campod; 9. august 2006 kl. 23:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av campod
Godt poeng, men du rekker ikke å blunke før skaden er gjort, samme hvilken farge strålen har, eller ikke har. Bare prøv å blunke med lysets hastighet.
Vis hele sitatet...
Jo. Grønn stråle vil du sjå som et grønt blink, og du kan rekke å snu deg vekk før det har gjort permanent skade. Problemet med IR er at du ikkje ser det blinket, og du ser heller ikkje kor strålen er, og du reagerer ikkje. Med en vanlig laser vil du automatisk reagere med å snu deg vekk eller lukke auga. Med 1/2W effekt /kan/ du vere heldig og redde synet viss du ser den.

Og du har iallefall kontroll over kor strålen er...
Ja, jeg er enig med at IR er farligere fordi du ikke ser det, men blir du truffet med en grønn laser på over 15mW direkte i øyet så er du utrolig heldig hvis du ikke blir skadet. Mennesket har en blunkerefleks på 1/25 del av et sekund. Hvis du ser på den forrige posten min så er det ikke så veldig mye som skal til... Uansett, lasere er farlige og er ikke noe å "leke" med.
det er farlig å stikke en kniv i øyet også. eller en nål.
poenget er vel å bruke alt med måte.
Laser er ikke et leketøy, enkelt å greit.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av slashdot
Jo. Grønn stråle vil du sjå som et grønt blink, og du kan rekke å snu deg vekk før det har gjort permanent skade. Problemet med IR er at du ikkje ser det blinket, og du ser heller ikkje kor strålen er, og du reagerer ikkje. Med en vanlig laser vil du automatisk reagere med å snu deg vekk eller lukke auga. Med 1/2W effekt /kan/ du vere heldig og redde synet viss du ser den.

Og du har iallefall kontroll over kor strålen er...
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke et spørsmål om å redde synet eller ikke, men et spørsmål om hvor store deler av synet som blir ødelagt. Permanente skader skal godt gjøres å ungå om du får 500mW rett på øyet med eller uten blinkerefleksen.

Om greia er å ha mest mulig kraft til lavest mulig pris kan man jo investere i en slik. Den kan man i det minste se.
Sist endret av Kakcoo; 10. august 2006 kl. 00:11.
Jeg pleide å tulle med laseren ved å sikte på mitt eget øye, synest det var morsomt og se det jeg så da.
Angrer på det nå siden synet mitt sikkert er nedsatt litt..

Edit: Angående tid så tittet jeg vel sånn i 5-10 sek, kanskje ingen skade skjedd likevel..

Hvorfor er det ulovlig å sikte mot fly?

Edit: Fant det ut, men hvordan klarer det å blende piloter? (Trodde det var vanskelig å treffe rett inn i cockpiten.
Sist endret av boblehest; 10. august 2006 kl. 00:13.
Framtidens terrorister sitter på fjell med 500mW laserpekere og sikter på fly
Trådstarter
Sitat av MannY
Framtidens terrorister sitter på fjell med 500mW laserpekere og sikter på fly
Vis hele sitatet...
Hmm.. værste er at det nødvendigvis ikke er så veldig langt fra sannheten om et par år.