Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 6860
Sitat av Scha Vis innlegg
Før i tiden la de ungene i trekk sånn at de skulle bygge opp imunforsvaret.. Jeg er veldig enig i dette.
Vis hele sitatet...
Det var vel fordi husa de hadde før -var- trekkfulle generelt... ^^ Men jævlig hjerteløst å utsette unger for sånt. Man vil vel ha det varmt og godt?

Ang. hygienetemaet, så syns jeg det med håndvask er en generelt bra ting. Vasker dem sikkert 6-7 ganger om dagen, og enda fler hvis jeg lager mat.

Det verste jeg veit er å spise mat folk med dårlig hygieneskikk har lagd. Har vært et par ganger jeg nesten ikke har klart å spise fordi jeg så personen som lagde maten ikke vaska seg på henda èn gang før h*n lagde det.

"Er sunt å få i seg litt dritt", den holdninga liker jeg ikke. Hvorfor skal vi utsette oss for dritt når vi ikke må? Utsette kroppen og immunforsvaret for ekstra slitasje? Nei, bedre å holde ting reint så vi slipper sykdom og dritt.

Til og med på burgersjapper er håndhygienen -Jævlig- læx. Èn gang gikk jeg rett og slett, ho tok på alt mulig fra penger til dørhåndtak, og deretter på burgerne, verste jeg har sett.
Sist endret av Taurean; 8. november 2011 kl. 21:38.
Sitat av mongob0ffel Vis innlegg
grunnen til at noen av oss blir syke av vannet i syden, er vel at vi får i oss bakteriekulturer som ikke "eksisterer" i norge, og derfor har vi ikke et godt nok forsvar mot det.

hadde vel ikke hatt det om vi spiste dritt her i norge 24/7 heller

hvis folk ikke hadde vaska seg på fingra, særlig før de tok borti maten til andre, hadde vi hatt mark i ræva alle sammen
Vis hele sitatet...
Det er det som er hele poenget at når vi har hatt mark i ræva en gang så får vi tet ikke igjen. Fordi da har immunforsvaret blitt sterkere å holder marken unna
Har aldri hørt om eller lest om at immunforsvaret dreper mark. Det må ormekur (medisiner) til for å ta kverken på sånt.
Hygiene mot virus. Uhygiene mot bakterier.

Vasker meg ekstremt sjeldent på hendene. Og dusjer egentlig bare for andre sin del så de skal slippe å lukte meg.
Men i en influensa sesong og man f eks. reiser mye kollektivt så er det nok lurt å vaske seg på hendene ofte.

Jeg er ekstremt sjelden syk og har vært skitten hele livet mitt.
Sist endret av Naturgrønn; 8. november 2011 kl. 22:00.
Faen så ekkelt...
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Det er jo egentlig veldig logisk. Hvis kroppen ikke får noe motstand er den aldri klar for evt sykdom eller skader.
Vis hele sitatet...
Immunforsvaret er som oftest klar til å møte motstand til enhver tid, men det betyr ikke at det til stadighet er ønskelig. Vi er designet på en slik måte at vi instintivt prøver å unngå det som er skadelig for oss. Det er en grunn til at vi vemmes av vonde lukter, der det er vond lukt er det som regel en potensielt skadelig bakteriekultur. Vi «forstår» at det å bade i kumøkkkjelleren eller å drikke fra sølepytter ikke er bra for oss. Mennesker har i tillegg enda et hjelpemiddel, og det er intelligens. De fleste av oss veit det ikke er lurt å eksponere et sår for møkk, eller spise noe som er muggent.
Sist endret av Cappy; 8. november 2011 kl. 22:16.
Om hygiene er oppskrytt? Det vil jeg ikke si, men overdrevet? Absolutt. Sier ikke at ikke det er lurt å dusje jevnlig og vaske seg på hendene etter du har tørka deg i ræva, men det finnes bare så mange vannvittig overdrevne tiltak. I garden må vi bruke tørkepapir til å slå av kranene etter vi har vasket oss på hendene.. IB står til og med og følger med noen ganger for å se at vi gjør det.. føles bare så dumt ut. Og etterpå er det selfølgelig obligatorisk at vi bruker antibac før vi spiser.

Bare noen eksempler på hvilke rutiner vi må gjennom hver dag her. Det verste er jo at folk blir hjernevasket nok etter hvert til å tro at dette er gode tiltak.
Sitat av Solid23 Vis innlegg
Om hygiene er oppskrytt? Det vil jeg ikke si, men overdrevet? Absolutt. Sier ikke at ikke det er lurt å dusje jevnlig og vaske seg på hendene etter du har tørka deg i ræva, men det finnes bare så mange vannvittig overdrevne tiltak. I garden må vi bruke tørkepapir til å slå av kranene etter vi har vasket oss på hendene.. IB står til og med og følger med noen ganger for å se at vi gjør det.. føles bare så dumt ut. Og etterpå er det selfølgelig obligatorisk at vi bruker antibac før vi spiser.

Bare noen eksempler på hvilke rutiner vi må gjennom hver dag her. Det verste er jo at folk blir hjernevasket nok etter hvert til å tro at dette er gode tiltak.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hvor lenge du har vært inne, eller hva du har opplevd inne, men sykdom sprer seg som en pest inne på kasserne, og leir generelt. Da er det logisk at det tas ekstra omsyn der alle i leir samles.
Selvfølgelig er det viktig å tørke av seg blodet fra sidemannen når du har fingra inni en person. At ingen tenkte på det før 1800-tallet er i grunn ganske søkt. Mikroskopet kom jo lenge før det.

Her er en link om hvor utbredt legemidler er

I norsk allmennpraksis forskrives gjennomsnittlig 0,8 legemidler per pasientkontakt (1). Ved 39 % av pasientkontaktene blir ett medikament, ved 15 % av kontaktene blir to og ved 5 % blir tre eller flere medikamenter forskrevet (1). Ser vi på totalforbruket i landet inkludert det som gis i sykehus, kan vi konstatere at bare for gruppen antibiotika forskrives det så mye at 1,4 % av befolkningen til enhver tid kunne være under behandling (2). Det kan neppe herske tvil om at legemidler utgjør den viktigste form for tiltak medisinen kan by på i dag.

Legemiddelindustrien i verden omsetter for om lag 300 milliarder amerikanske dollar årlig.

Ja, vil nok si at dette går litt over styr. Snart er vi allergiske mot skog.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ja dette har jeg hørt om, og fikk senere vite at noen kompiser av meg praktiserer det.
Vis hele sitatet...
Eg ser eigentleg ikkje poenget med dette. Korleis skal bakteriane komma inn i kroppen via penis? Det er vel for dei aller fleste ikkje som med hendene når det gjeld penis; ein puttar han sjelden i munnen. Ikkje sjølv i alle fall.

Eg er einig at folk er overdrivi opptatt av hygiene for tida. Sjølv dusjar eg ca. kvar andre dag, og det går heilt greitt. Eg kjenner folk som dusjar både ein og to gongar om dagen. Det er sikkert deileg, men blir vel ein dyr vane i lengden.

Eg vaskar hendene etter dobesøk, men gløymer som regel å gjera det før eg et. Eg får vel baseluskar i kjeften ganske ofte. Likevel kan eg ikkje hugse sist gong eg var sjuk.

Sitat av Taurean Vis innlegg
*snippert*
Vis hele sitatet...
Immunforsvaret blir ikkje slitt, det må ha trening. Det er som å seie at hjernen kan bli slitt av å rekne matte.
Sist endret av Bananmannen; 8. november 2011 kl. 23:25.
Vet ikke om det er nevnt før, men...

Det verste er disse bertene som tar antibac over hele armen bare de har tatt i et håndtak på bussen. Kjenner folk som bruker dette flere ganger i timen, uten å aldri være i nærheten av noe særlig skittent.
Sitat av Bananmannen Vis innlegg
Immunforsvaret blir ikkje slitt, det må ha trening. Det er som å seie at hjernen kan bli slitt av å rekne matte.
Vis hele sitatet...
Det betyr ikke at man MÅ utsette det for skade? Jaja, til sist blir det opp til hver enkelt, men for min del ser jeg absolutt ikke noe poeng i å utsette seg for lort når man kan holde seg rein.
Legen min sa i en bisetning at menn i Norge generelt dusjer for ofte, og bruker for mye såpe. Dette bryter ned det naturlige fettlaget i huden.

Tror ikke renslighet er så farlig, men er nok ikke alle de kjemikaliene som er like gode for helsa.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Legen min sa i en bisetning at menn i Norge generelt dusjer for ofte, og bruker for mye såpe. Dette bryter ned det naturlige fettlaget i huden.

Tror ikke renslighet er så farlig, men er nok ikke alle de kjemikaliene som er like gode for helsa.
Vis hele sitatet...
Parabener, og alle disse andre kjemiske tilsetningen tror jeg ikke tilfører kroppen noe godt. Menneskene har blitt mer snobbete og forlanger mer idag en hva de gjorde før, og hvis du ikke bruker hudkrem eller vasker håret 2 ganger for dagen så er du ekkel.

Sier ikke at vi skal slutte å vaske og stelle oss, det må bare roes ned litt og alt det hysteriske rundt det må stoppes.
Så har man jo også konsekvenser som svartedauen og andre sykdommer som mest sannsynlig ikke hadde fått lov til å spre seg i dag, så noen fordeler er det jo.

Men ja, absolutt enig i at hygiene av noen blir tatt alt for seriøst. Hadde en historielærer en gang som fortalte meg at om vi hadde blitt plassert 500 år tilbake i tid ville vi stryket med på en uke.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det betyr ikke at man MÅ utsette det for skade? Jaja, til sist blir det opp til hver enkelt, men for min del ser jeg absolutt ikke noe poeng i å utsette seg for lort når man kan holde seg rein.
Vis hele sitatet...
Hvilken skade snakker du om? Mener du at å utsette immunforsvaret for basselusker er å skade det? Jeg sier det er for å styrke det. Og der har vi poenget du ikke ser.
▼ ... noen uker senere ... ▼
I gamledager døde adelen av bagatell-sykdommer i tillegg til farlige sykdommer, pga oppvekst i for rene omgivelser. De fattige døde bare av de farlige sykdommene. Rikmanns-fail.

Å unngå bakterier er som å slå seg selv i ansiktet.
syns Vinskvetten - sikkerhet passer godt inn i diskusjonen her =P

jeg kan være enig i at det er for mye fokus på hygiene, og at dette svekker kroppens i det lange løp.. At foreldre nekter ungene å suge til seg litt livsvisdom, som å ikke klatre i trær eller leke i søle, er bare banalt. Det er et kjent faktum at en del som jobber innen helsevesenet får hudproblemer av syk fokus på hygiene, hvor de vasker hendene sine 40 ganger mens de er på jobb. Om det er pålagt eller de som har blitt skremt av basseluskpreik, vet jeg ikke. Men det skal heller ikke stikkes under en stol at bedre hygiene har gjort at levealderen har økt vesentlig. Du slipper å få en dødelig infeksjon av et enkelt sår. Vaksiner hjelper, og har nærmest utrydda enkelt sykdommer, og hindrer potensielt veldig farlige sykdommer.
jeg har helt normal hygene føler jeg vasker henda etter alle do besøk og vær gang før jeg lager mat ivartfall hvis det er andre en bare jeg som ska spise den. og dusjer vær dag eller annen vær dag D.v.s hvis jeg har jobbet og er skikkelig svett og drit så dusjer seff den dagen men annen vær dag føler jeg er greit og dusjer alltid før eventuelle møter osv.. bruker parfyme og deo.

offentlige toaletter tar jeg aldri i dørhåndtaket da jeg ska ut etter og vasket hendene av den grunn at det er mange andre griser som ikke vasker henda..

uten om det er jeg ikke noe hygene freak.. greit og se rein ut men ingen vits i og overdrive

kan ikke huske sist jeg var syk... så tror at folk som hele tiden unngår sykdommer ved og isolere seg ifra folk som er syke osv og er helt hyper sunde og spiser vitaminer å hyper renslige osv faktisk er mere syke enn meg
Sist endret av mr-martinss; 8. desember 2011 kl. 02:25.
Hygiene er IKKE oppskrytt.
Hvem vil lukte vondt?
Man KAN jo dra en viktoriansk en, og bare pumpe på med parfyme, men man føler seg jo alltid best når man er ren, det gjør hvertfall jeg..

Til de som ikke vasker hendene etter toalettbesøk, tenk på hvor nasty tastaturet deres blir etterhvert. Lag på lag med stadig ny drit på tastene.
Da jeg var liten var det to barnehager på bygda. En privat som alltid var ekstremt renslig og ble desinfisert hver kveld, og en annen offentlig stor "skitten" en som de ikke hadde råd til vaskepersonell hver dag osv. Barna i den rene barnehagen var syke konstant, mens den skitne ikke hadde noen syke barn (en forkjølelse i året eller noe). Det er noe alle kan lære av.

Jeg er desverre en av de som har slitet med plager som følge av å være ekstremt "renslig", og har vært på grensa til OCD. Har lært at overdreven vasking er oppskrytt, og er en falsk trygghet som jeg fortsatt prøver å komme over. Jeg tror det gjelder å finne en balanse. Ikke for mye, men heller ikke for lite. Det finnes folk med alvorlig grad av OCD som klorer hendene sine og vasker dem 1000 ganger om dagen til de blør, noe som ikke engang hjelper mot bakterier da det også fjerner de "gode bakteriene".

Det har seg også slik at såpe ikke dreper bakterier slik mange tror, det fjerner kun grobunnet for bakteriene. Derfor kan man likesågodt vaske henda med masse vann. Hvis man virkelig vil drepe bakterier, som når det kommer "utbrudd" av influensaer (svine/fugle osv.) kan man bruke "antibak"/sprit (derfor antibak alltid blir påbudt, og ikke påbudt med bare såpe). Såpe fjerner bare fett og oljer (derfor funker det når man tar oppvasken)
Det finnes også folk som ikke bruker sjampo og mener at håret renser seg selv etterhvert.
Er ikke helt der ennå, men har nesten klart å slutte med håndsåpe, bruker det kun hvis jeg føler jeg er ekstra skitten, og bruker knapt såpe når jeg dusjer (kun under armene).
Jeg har f.eks. ikke tørr hud og ingen klager på at jeg lukter, føler meg fortsatt ren og er lite syk.

Det høres kanskje ekkelt ut, men man skal være forsiktig med for mye vasking, for plutselig bikker man over en grense til overdreven renslighet.
Jeg har f.eks. nesten ikke noe emalje igjen på tenna fordi jeg har pusset for mye. Men det betyr ikke at man ikke skal pusse tenna. Bare finn en grense.

Dette gjelder forsåvidt vasking av hus også. Jeg vasket hele huset med klor før, noe som ikke er særlig bra for miljøet. Det har jeg sluttet med, og huset er fortsatt like rent hver uke

Man kan unne seg noen gode såper innimellom, alle vil jo lukte godt bare ikke overdriv

Ps. Tenk på antibiotikaproblematikken. Bakterier blir jo immune de og. Det beste er å la immunforsvaret jobbe.
Håper folk skjønner jeg snakker om "generell renslighet", selvfølgelig skal ting være så sterile som mulig under operasjoner, i åpne sår osv.