Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1195
Heisann! Jeg har en 3 tb harddisk. Jeg kan bare bruke 2 tb... Hvordan får jeg lokalisert den siste delen?
er disken gpt eller mbr?
hmm... Skjønner ikke helt... Er NTSF? Ikke så hytech
åpne CMD
skriv diskpart
skriv list disk i det nye vinduet
er det en asterix under gpt ved disken din?
Hadde samme problemet, fant vel ut til slutt av hovedkortet mitt ikke støttet så store disker, så jeg bygde den om til en ekstern disk i stede.
Under gpt står det ikke neo som helst... xD
ok er denne disken hoveddisken din? og har du noe viktig data på den?
Nei! har ssd til det Veldig mange spill...
for å få tilgang til den siste Terraen må du slette alt på disken, er SDDen stor nok til å midlertidlig ha alle filene på seg?
NUPP! HAR 700gb på hardisken...
da får du ikke gjort så mye egentlig... med mindre disse 700gb er viktige må du leve et liv med uten 3 terra

problemet ditt er (sannsynligvis) at disken er mbr og ikke gpt, mbr støtter bare disker opp til 2 terra, men gpt kan støtte 3 terra disken din
jeg har hatt samme problem men for å bytte fra mbr til gpt måtte jeg formatere disken
however
http://www.disk-partition.com/help/c...-mbr-disk.html
dette programmet sier det kan bytte fra mbr til gpt uten å miste data, men jeg vet ikke om det er legit...
Skal det i teorien ikke være å partisjonere opp disken?

Får du opp den siste TB'n inne på diskverktøy?
Det hjelper vel ikke å ha flere partisjoner da det er selve partisjonstabellen som ikke støtter mer en 2Tb totalt over alle partisjoner.

Jeg har selv klart og konvertere en mbr-disk til gpt, men det kan være litt risikosport.
Det går an og gjøre det med windows' egen disk manager (diskmgmt.msc) men jeg er usikker på om dataene "overlever" diskmanager sin måte og konvertere på.
Jeg har selv brukt programmet som nevnt i linken til tor0405, det gikk i allefal bra for min del.

Så lenge det er snakk om en ekstra disk (ikke systemdisk) så er det vel ett fett for windows om den er gpt eller ikke, det er vel bare viss systemdisken er satt opp med gpt at hovedkortet må støtte uefi, er det ikke?
Sist endret av varg300; 10. november 2013 kl. 20:32.