Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 10002
Heisann. Jeg er en stor tilhenger av elbiler, og for å overbevise flere laget jeg nettopp denne lille oversikten over ca hvor mye du sparer på å kjøpe elbil på lang sikt.

Jeg sammenligner her Ford Focus og Nissan Leaf, som begge har ganske like spesifikasjoner og pris.

tl;dr: Jeg kom frem til at man sparer over 200 000 kr over en ti års periode (som er ca like lenge man pleier å eie en bil). For å sette i perspektiv: Man kan altså kjøpe to stk. Nissan Leaf's for samme prisen som én Ford Focus i det lange løp. Er det verdt litt mindre rekkevidde? I mine øyne er det ikke tvil. (Husk også at ved kjøp av Nissan Leaf kan du leie bensinbil til lengre turer i opptil tre år etter kjøp, helt gratis!)

Jeg har to versjoner av elbilen sitt budsjett: En der man har nødt til å kjøpe nytt batteri, og en der man klarer seg uten (noe som er sannsynlig, nissan har 8 års garanti på batteriet og sier det skal klare seg fint i 10 år i de fleste tilfeller).
Jeg har faktisk prøvd å være så snill mot bensinbilen som jeg klarte slik at ingen kan klage på bias. Det er godt mulig du kan spare mye mer enn det jeg kom fram til, hvis du har andre kjørevaner enn det jeg regnet med, som var 4.5 mil om dagen, 1 bompassering hver arbeidsdag og ca en kommersiell parkering i uken.
Noen andre ting man skal huske på som kan påvirke resultatene i elbilen sin favør:
- I fremtiden kan bensinprisen stige
- I fremtiden kan (og vil) prisen på nye batterier synke
- I dag har elbiler raskere verditap enn bensinbiler, det kan fort endre seg.

Without further ado, her er budsjettet: https://docs.google.com/spreadsheet/...Hc&usp=sharing
Til de som driver med bykjøring og slike ting kan jo en el-bil være greit.. Ulempen er jo at batterier blir dårligere med tiden, og at det er forbruksvare.. Vi brukte Nissan Leaf på jobben, der det besto av kortere bykjøring i Bergen, men batterier ble utrolig fort tappet når man brukte varme, lys og mye start og stopp i løpet av dagen.. 4-5 mil med småkjøring så var dem tomme.

Fossilt drivstoff er løsningen for de som kjører mye og langt.

Elektrisitet kommer også til å stige i pris jo flere som kjøper el-bil.. Husker jo når regjeringen sa at "diesel er fremtiden, og rent drivstoff"... Nå er det omvendt, etter mange ble lurt..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg står framdeles på min mening om elbil, kjempefint for de folkene som bor i leilighet i sentrum, for de som er pendlere og\eller kjører mye bil i jobben er det fortsatt ubrukelig.

Jeg ser litt på elbiler som cloud computing, kjempefint til sitt bruk, og et alt for umodent produkt for bredt brukt, spesielt i et land som norge.

Beklageligvis kommer også elbilene i slike størrelser at for noe annet enn en vanlig familie på to foreldre og ett barn (selv da kan det bli trangt) er det vanskelig å få med seg større lass, samtidig som de ikke kan brukes til ting som å trekke tilhengere \ campingvogner o.l.

Og ikke minst det faktum at hurtigladingstasjoner er ikke nok utbredt for at det er praktisk.

Kjører man bare fram og tilbake til jobb innenfor en bysone, og det er mulighet for å lade bilen på jobb, kjempefint, for mennesker som lever andre liv enn dette, høyst upraktisk.
Har ikke elbiler problemer med vinterkulden som tapper batteriet samt dårlig oppvarming?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Settoz Vis innlegg
Har ikke elbiler problemer med vinterkulden som tapper batteriet samt dårlig oppvarming?
Vis hele sitatet...
Vår familie har ikke opplevd dette. (Leaf)
Jeg Ser du har bomma litt med årsavgiften. du har gitt elbilen en årsavgift på 3380kr og bensinbilen en årsavgift på 477kr, det skal være omvendt
driter i hvor billig det er, det tar fremdeles timesvis og lade de opp skikkelig.
Vinterkulde trekker strømmen av batteriet ja. Løsningen for vårt firma ble å kjøre med rattvarmen av, samt alt elektrisk utstyr av for å rekke gjennom en 8 timers rute på et par mil om dagen.. Kjører man bare et par kilometer om dagen, så merker man det ikke dog..

Også tar det jo noen timer å lade batteriet hvis man skulle gå tom.. Tror nok de fleste ville ha kjøpt seg en billig bil på fossilt drivstoff for å holde seg mer varm og komfortabelt gjennom en kjøretur..

Leaf er ikke dårlig å kjøre eller noe slikt, men hadde de putta inn en økonomisk diesel eller bensin så hadde de skutt gullfuggeln..

Dieselbil in my heart.. <3
Sist endret av TurboOlsen; 25. april 2013 kl. 00:20.
Den gleden av å fylle bensin og sniffe den mens man fuller er bedre en sex.
Vite at nu kan du klå turboen trykket ut av eksospotta og flyge forbi alle dere elbilfans.

Jeg pendler flere ganger i mnd fra min hjemsted til jobben som er 14mil unna, midt i vinterkulda ville jeg aldri brukt en elbil over vidda i 25- 39minus...
Bensinprisen er høye, men det gjør meg absolutt ingenting. Dumpventil på en 2.1 ladetrykk turbo er orgasme.
Bruke rundt 6 - 9L mila hvis jeg ligg over 3,5rpm. Under det bruker jeg ikke så mye mere en Nissan 2.0L til naboen.

Sist endret av justastonedhuman; 25. april 2013 kl. 00:31.
Største problemet tror jeg ligger i folks tiltro til ledelsen i dette landet. Den dagen alle godene med elbil blir borte en etter en kommer salget til å stupe. Og det kommer til å skje. Bare se på hva som skjedde med diesel... Jeg hadde gjerne kjøpt meg en Tesla, men hvis godene forsvinner så kunne man likegodt kjørt bensinbil. Eneste argumentet som er igjen er det økonomiske, men det alene klarer nok ikke å veie opp for begrenset rekkevidde. Det miljøvennlige aspektet er et ugyldig argument inntil noen kan garantere at all watt kommer fra vindmøller, vannkraft og lignende og ikke fra kullkraftverk i Europa.
Hadde det bare vært tverrpolitisk enighet om å fryse alle godene (ihvertfall ikke innskrenke) i 10 år hadde det vært mange flere som hadde kjøpt seg elbil. Folk vil vite at de har noe igjen etter en investering på en årslønn...
Sitat av olaPola Vis innlegg
driter i hvor billig det er, det tar fremdeles timesvis og lade de opp skikkelig.
Vis hele sitatet...
Eh-h, vil nå ikke akkurat si det. Skjønner heller ikke hvorfor du skal lade den opp skikkelig mellom hver tur?

Familien har to biler, en til langkjøring og en Leaf til bykjøring. Det som er greit med Leaf'en er at du når til Værnes og tilbake på en ladning. Selvfølgelig ikke med air-condition på full, men har aldri vært noe stor bruker av det.

Problemet jeg ser er mangel på muligheten til hurtiglading i byene og andre steder. Hurtig ladingen trekker vel 42 eller 52amp, noe i det område, men lader opp på ca. 30min.

En annen fordel er lørdag - handletur til byen. Inn og ut av byen tar jo null tid. Bare kjør i kollektivfeltet.
Sitat av boogeyman Vis innlegg
Det miljøvennlige aspektet er et ugyldig argument inntil noen kan garantere at all watt kommer fra vindmøller, vannkraft og lignende og ikke fra kullkraftverk i Europa.
Vis hele sitatet...

Sitat av Faktahefte om miljø;
95 prosent av all elektrisitet som blir produsert i Norge kommer fra vannkraft og fører ikke til utslipp av klimagasser.
Vis hele sitatet...
Kilde - s5
Sist endret av Round; 25. april 2013 kl. 01:06.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Round Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Likevel selger vi store deler av strømproduksjonen vår til europa samtidig som vi importerer masse "skitten" strøm fordi vi solgte mer enn vi egentlig burde.

Hilsen en huseier som mener strømselskapene skulle tatt kollektivt selvmord.
Bare vent til staten finner ut at de taper penger på elbil godene, da snur de på flekken. Syns det var fantastisk dette om diesel bilene var så miljøvennelige noen år tilbake og staten ba folk å kjøpe dem. Mens nå vil de forby de om vintern og gi de ekstra avgifter haha.. Staten i et nøtteskall.
Norge er landet i verden som skal importere flest Tesla Model S. Håper å kunne kjøpe meg en slik som bruktbil om et par år. http://e24.no/bil/norge-er-stoerst-i...tesla/20308846
Energiutnyttelsen i en bensinmotor er kun 25-30%, mens i en el-motor er det hele 80-90% som går til å drive bilen framover.
http://www.youtube.com/watch?v=-QSUUecYxmE
Sitat av hayer Vis innlegg
Eh-h, vil nå ikke akkurat si det. Skjønner heller ikke hvorfor du skal lade den opp skikkelig mellom hver tur?

Familien har to biler, en til langkjøring og en Leaf til bykjøring. Det som er greit med Leaf'en er at du når til Værnes og tilbake på en ladning. Selvfølgelig ikke med air-condition på full, men har aldri vært noe stor bruker av det.

Problemet jeg ser er mangel på muligheten til hurtiglading i byene og andre steder. Hurtig ladingen trekker vel 42 eller 52amp, noe i det område, men lader opp på ca. 30min.

En annen fordel er lørdag - handletur til byen. Inn og ut av byen tar jo null tid. Bare kjør i kollektivfeltet.
Vis hele sitatet...
Så om en annen står å lader må jeg vente en halvtime i kø? I tillegg er det ganske få ladestasjoner i forhold til bensinstasjoner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av boogeyman Vis innlegg
Største problemet tror jeg ligger i folks tiltro til ledelsen i dette landet. Og det kommer til å skje. [...] Eneste argumentet som er igjen er det økonomiske, men det alene klarer nok ikke å veie opp for begrenset rekkevidde.
Vis hele sitatet...
Poenget med å gi el-biler plass i kollektivfelt etc er å gi early adopters eit lite push. Det er åpenbart at dei fordelane vil verte redusert når det er fleire av dei - ellers har du effektivt sett laga rush i kollektivfeltet...

Og det økonomiske? Om du kan spare tjue tusen i året, så kan du få bensin-leigebil i en måned for den summen - du kan med andre ord leige bensinbil i ferien og fortsatt gå i pluss.
Sitat av boogeyman Vis innlegg
Det miljøvennlige aspektet er et ugyldig argument inntil noen kan garantere at all watt kommer fra vindmøller, vannkraft og lignende og ikke fra kullkraftverk i Europa.
Vis hele sitatet...
Nei. For det første har utsleppspunkt noko å sei - i byer er lokal forurensing et problem. For det andre kan et varmekraftverk med fjernvarme komme opp i godt over 50% effektfaktor. Biler derimot går på feil turtall, går på tomgang, gjenvinner ikkje varme, og har langt lågare effektfaktor. For det tredje vil en el-bil kunne gjenvinne energien brukt til akselerasjon i nedbremsing, så bilen i seg sjølv er meir effektiv.
Sitat av boogeyman Vis innlegg
Hadde det bare vært tverrpolitisk enighet om å fryse alle godene (ihvertfall ikke innskrenke) i 10 år hadde det vært mange flere som hadde kjøpt seg elbil.
Vis hele sitatet...
Joda, sikkert kos å kjøre i kollektivfeltet når 90% har elbiler....
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sikkert greit for folk sørpå som bor i byene. Litt lengre nord, hvor avstandene til alt blir lengre, og temperaturene på vinterstid dropper en del lavere over lengre perioder så er sånne biler helt ubrukelig.
Når dem kommer opp med elbiler som kan kjøres tyve mil på en lading, med varmeanlegget på fullt, så skal jeg vurdere det. Og så skader det ikke om de greier å lage noen som ser litt ok ut.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av dain Vis innlegg
Sikkert greit for folk sørpå som bor i byene. Litt lengre nord, hvor avstandene til alt blir lengre, og temperaturene på vinterstid dropper en del lavere over lengre perioder så er sånne biler helt ubrukelig.
Når dem kommer opp med elbiler som kan kjøres tyve mil på en lading, med varmeanlegget på fullt, så skal jeg vurdere det. Og så skader det ikke om de greier å lage noen som ser litt ok ut.
Vis hele sitatet...
Tesla Model S ser jo faktisk decent ut og virker som om den har en grei rekkevidde, dog er jeg usikker på hvor mye den koster og hvor langt den går med full varme på.
Hvordan er forurensningen i produksjonslinja nå om dagen? Har ikke fulgt med på en stund, men sist jeg sjekka produksjonen av elbiler mer forurensende da de brukte mye sære materialer. Videre var levetiden kortere, og avhendig et mye større problem - mer spesialavfall, mindre gjenbruk av deler hos skraphandlere osv. Alt i alt, så var ikke forurensningsregnskapet veldig positivt da. Men, jeg regner jo med at ting har gått fremover! Så, hva er status - totalt forurensningsregnskap for elbiler vs. bensinbiler i en periode av tredve år?
Fin sammenligning!
Siden jeg ikke fant en tilsvarende en for firmabil, har jeg sendt en forespørsel til elbilforeningen om de kan hjelpe meg.
Arbeidsplassen min vurderer å bytte ut bilparken med Tesla når de er leveringsdyktige, da det kan se ut til at dette vil redusere kostnadene både for arbeidsgiver og arbeidstakere. Med kjørelengden til de største batteripakkene der, tror jeg de fleste vil si seg fornøyd.
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvordan er forurensningen i produksjonslinja nå om dagen? Har ikke fulgt med på en stund, men sist jeg sjekka produksjonen av elbiler mer forurensende da de brukte mye sære materialer. Videre var levetiden kortere, og avhendig et mye større problem - mer spesialavfall, mindre gjenbruk av deler hos skraphandlere osv. Alt i alt, så var ikke forurensningsregnskapet veldig positivt da. Men, jeg regner jo med at ting har gått fremover! Så, hva er status - totalt forurensningsregnskap for elbiler vs. bensinbiler i en periode av tredve år?
Vis hele sitatet...
Se posten til slashdot. Selv om elbiler kanskje forursenser mer under produksjon vil lokalforurensingen være mye lavere, og det er viktigst for folk flest. Se på "Bergenslokket" f.eks, det ville ikke vært et problem hvis alle hadde kjørt elbil.

Sitat av nightLook Vis innlegg
Fin sammenligning!
Siden jeg ikke fant en tilsvarende en for firmabil, har jeg sendt en forespørsel til elbilforeningen om de kan hjelpe meg.
Arbeidsplassen min vurderer å bytte ut bilparken med Tesla når de er leveringsdyktige, da det kan se ut til at dette vil redusere kostnadene både for arbeidsgiver og arbeidstakere. Med kjørelengden til de største batteripakkene der, tror jeg de fleste vil si seg fornøyd.
Vis hele sitatet...
Du vil spare enda mer i en firmasammenheng pga mer avskrivning på skatten
Sitat av Grix Vis innlegg
Se posten til slashdot. Selv om elbiler kanskje forursenser mer under produksjon vil lokalforurensingen være mye lavere, og det er viktigst for folk flest. Se på "Bergenslokket" f.eks, det ville ikke vært et problem hvis alle hadde kjørt elbil.
Vis hele sitatet...
For mitt vedkommende er det totalt uinteressant hvis det medfører at industribyer i den tredje verden får det enda verre. Jeg spør da jeg er interessert i å vite hvorvidt el-biler faktisk har en total miljøgevinst eller ikke. Hvis svaret er nei, så mener jeg at det er etisk uakseptabelt å fremstille el-biler som en løsning på forurensningsproblematikken.
Man kan jo skru fast et strømaggregat bak på bilen,så har man ubegrenset kjørelengde.
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
For mitt vedkommende er det totalt uinteressant hvis det medfører at industribyer i den tredje verden får det enda verre. Jeg spør da jeg er interessert i å vite hvorvidt el-biler faktisk har en total miljøgevinst eller ikke. Hvis svaret er nei, så mener jeg at det er etisk uakseptabelt å fremstille el-biler som en løsning på forurensningsproblematikken.
Vis hele sitatet...
Du kan lese mer om dette her: http://www.gronnbil.no/nyheter/er-el...le299-239.html

Kort sagt: Elbiler er mer miljøvennlig fra vugge til grav. Selve produksjonen er litt mer miljøskadelig, men dette gjøres opp for ved bruk. Elbilforeningen i norge sørger for at alle elbiler i Norge kjører på opprinnelsesgarantert 100 % fornybar elektrisitet. Da blir utslippene i bruk også null. Nøyaktig hva som gjelder i andre land vet jeg ikke, men i gjennomsnittet er strøm fra kraftverk (som er en viss prosent fossilt) mer miljøvennlig enn bensin (som selvfølgelig er 100% fossilt), slik at elbil vil være mer miljøvennlig i bruk uansett.
Sist endret av Grix; 25. april 2013 kl. 13:01.
Sitat av moonunit Vis innlegg
Man kan jo skru fast et strømaggregat bak på bilen,så har man ubegrenset kjørelengde.
Vis hele sitatet...
Hehe, håper det var ment som ironi :P
Sitat av moonunit Vis innlegg
Man kan jo skru fast et strømaggregat bak på bilen,så har man ubegrenset kjørelengde.
Vis hele sitatet...
Hehe Joda, men så bruker jo et strømagregat fossilt drivstoff. Da kan du like gjerne kjøre bensin- eller dieselbil.

Kommer aldri til å skaffe meg elbil før det er godt med tilgjengelige ladestasjoner og god rekkevidde på batteriet. Har hørt at produksjonen forurenser så mye at det ikke er noen miljøgevinst.
[quote=PyroMartin;2901249]Hehe Joda, men så bruker jo et strømagregat fossilt drivstoff. Da kan du like gjerne kjøre bensin- eller dieselbil.

En motor til aggregat er på kun et par hk.bruker jo nesten ikke bensin.Samme motor som en gressklipper
Sist endret av moonunit; 25. april 2013 kl. 14:05.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Poenget med å gi el-biler plass i kollektivfelt etc er å gi early adopters eit lite push. Det er åpenbart at dei fordelane vil verte redusert når det er fleire av dei - ellers har du effektivt sett laga rush i kollektivfeltet...
Vis hele sitatet...
Og dermed vil salget og bruken av elbil gå drastisk ned. Hvis folk skal godta å bruke noe som er dårligere enn alternativet, må det goder til for å få de til å kjøre dette. Eventuelt kan det beskattes ut av ville hælvete, men det er en annen diskusjon.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Og det økonomiske? Om du kan spare tjue tusen i året, så kan du få bensin-leigebil i en måned for den summen - du kan med andre ord leige bensinbil i ferien og fortsatt gå i pluss.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Er ikke mange gangene man kjører over 100km på en gang i året, og da er leiebil et godt alternativ.
Men dette er et regnestykke det og. På ett punkt så krysser grafene og det vil være dyrere å eie elbil og leie ved behov, enn å eie vanlig bil. Kommer helt an på hvor langt det er til hytta...

Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei. For det første har utsleppspunkt noko å sei - i byer er lokal forurensing et problem. For det andre kan et varmekraftverk med fjernvarme komme opp i godt over 50% effektfaktor. Biler derimot går på feil turtall, går på tomgang, gjenvinner ikkje varme, og har langt lågare effektfaktor. For det tredje vil en el-bil kunne gjenvinne energien brukt til akselerasjon i nedbremsing, så bilen i seg sjølv er meir effektiv.
Vis hele sitatet...
Punkt 1:
I byer er lokal forurensning et problem ja, men hvorfor skal det gå på bekostning av den globale forurensningen? Det er jo den globale som er synderen for klimaendringene (ifølge media og politikerne)
Hjelper lite at Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim er eksosfrie når Kullkraftverkene i Lausitz drar igang for å dekke det ekstra strømbehovet. (jeg har vært der og det ser helt jævlig ut)

Norpool er et felles skandinavisk samarbeid om strømleveranse, og Sverige har vel flere atomkraftverk som er koblet til strømnettet i Sverige som igjen er koblet til Norge. At strømmen jeg får i kontakten i garasjen min er 100% ren fornybar energi er bare tull.

Punkt 2:
Helt enig. Bilindustrien skulle tatt en kikk på skipsfarten. Lage biler som har små dieselmotorer som tusler og går på tomgang som lager strøm for elmotoren og varme til bilen. Mye mer energieffektivt.

Punkt 3:
Tesla opererer med en gjennvinningsgrad på ca 5% ved nedbremsning. Det vil si at den energien som blir brukt ved nedbremsning så vil ca 5% av den returnere til batteribanken. Dette er i praksis ingenting. Det å kjøre med riktig dekktrykk vil gi en bedre energibesparelse.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Joda, sikkert kos å kjøre i kollektivfeltet når 90% har elbiler....
Vis hele sitatet...
[quote=moonunit;2901255]
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Hehe Joda, men så bruker jo et strømagregat fossilt drivstoff. Da kan du like gjerne kjøre bensin- eller dieselbil.

En motor til aggregat er på kun et par hk.bruker jo nesten ikke bensin.Samme motor som en gressklipper
Vis hele sitatet...
Du innser selvfølgelig at aggregat som bruker like mye bensin som en gressklipper i beste fall kun kan produsere nok strøm til å drive - nettopp - en gressklipper?
[quote=Myoxocephalus;2901270]
Sitat av moonunit Vis innlegg

Du innser selvfølgelig at aggregat som bruker like mye bensin som en gressklipper i beste fall kun kan produsere nok strøm til å drive - nettopp - en gressklipper?
Vis hele sitatet...
de leverer 2-3000 watt,mer enn nok til lading
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av moonunit Vis innlegg
de leverer 2-3000 watt,mer enn nok til lading
Vis hele sitatet...
F.eks en Tesla - i følge Wikipedia - har et forbruk på 2,3 kWh/mil. Du må la aggregatet kjøre i en time, for å kunne kjøre ei mil. Alternativt kan du kjøre i 10 km/t kontinuerlig. Jeg har ikke finkalkulert matematikken på dette, men poenget er at å putte aggregat i en el-bil er neppe noen god løsning.
Sist endret av m0b; 25. april 2013 kl. 15:10. Grunn: Fikset quote.
Sitat av Grix Vis innlegg
Heisann. Jeg er en stor tilhenger av elbiler, og for å overbevise flere laget jeg nettopp denne lille oversikten over ca hvor mye du sparer på å kjøpe elbil på lang sikt.

Jeg sammenligner her Ford Focus og Nissan Leaf, som begge har ganske like spesifikasjoner og pris.

tl;dr: Jeg kom frem til at man sparer over 200 000 kr over en ti års periode (som er ca like lenge man pleier å eie en bil). For å sette i perspektiv: Man kan altså kjøpe to stk. Nissan Leaf's for samme prisen som én Ford Focus i det lange løp. [COLOR="Red"]Er det verdt litt mindre rekkevidde?[/COLOR] I mine øyne er det ikke tvil. (Husk også at ved kjøp av Nissan Leaf kan du leie bensinbil til lengre turer i opptil tre år etter kjøp, helt gratis!)
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke verdt det for min del. Hvorfor skal jeg ha to biler når jeg kun har bruk for en? Ikke kan du hurtiglade bilen hver gang heller så holder meg til bensin til de lager en el-bil som man faktisk kan kjøre langt med.

Gratis leiebil i 3 år hjelper heller ikke ettersom jeg har en sterk mistanke om at jeg fortsatt kjører bil om 4 år.

Når de greier å lage en el-bil som går langt, da skal jeg sterkt vurdere det.
Sitat av moonunit Vis innlegg
de leverer 2-3000 watt,mer enn nok til lading
Vis hele sitatet...
Sanity check: hvis det hadde vært lønnsomt å bruke et gressklipperaggregat til å drive en elektrisk bil rundt i trafikken - hvorfor er det da ingen som gjør det?

Hvis vi antar idelle betingelser - null friskjon, luftmotstand osv., så skal du fortsatt flytte over tusen kg bil rundt i hastigheter over 80km/t, samt kunne akselerere rimelig kjapt. En motor som er dimensjonert for å flytte 10kg gressklipper i 5 km/t kan ikke levere nok kraft til å gjøre dette. Hvis du kobler denne opp til en generator, som så på magisk vis likevel greier å produsere slike mengder kraft, så har du fått mer energi ut av maskinen enn det du putter inn. Det er umulig. See?
Sist endret av m0b; 25. april 2013 kl. 15:10. Grunn: Fikset quote.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
F.eks en Tesla - i følge Wikipedia - har et forbruk på 2,3 kWh/mil. Du må la aggregatet kjøre i en time, for å kunne kjøre ei mil. Alternativt kan du kjøre i 10 km/t kontinuerlig. Jeg har ikke finkalkulert matematikken på dette, men poenget er at å putte aggregat i en el-bil er neppe noen god løsning.
Vis hele sitatet...
tenkte på en sånn liten sak med 2 seter,og bruke det til langkjøring som en nødløsning
Sist endret av m0b; 25. april 2013 kl. 15:10. Grunn: Fikset quote.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Så om en annen står å lader må jeg vente en halvtime i kø? I tillegg er det ganske få ladestasjoner i forhold til bensinstasjoner.
Vis hele sitatet...
Sa vel at det ene problemet er at det er få ladestasjoner. Og hvis du absolutt må lade der og da så ja. Da må du vente. Antar det sier seg selv.

de som sier at det sikkert er koselig å kjøre i kollektivfeltet når 90% har elbil -- ta en bolle da. Før det skjer har ikke elbilene lov til å kjøre i kollektivfeltet lengre. Nå har hvor mange i befolkningen elbil? 5%?
Sitat av moonunit Vis innlegg
tenkte på en sånn liten sak med 2 seter,og bruke det til langkjøring som en nødløsning
Vis hele sitatet...
Men i himmelens navn... Er den tyngre enn en gressklipper? Skal den frakte mer last enn en gressklipper? Skal den gå fortere enn ene gressklipper? Hvis svaret er ja på minst ett av spørsmålene, så må du ut med mer enn en gressklippermotor!
Sist endret av m0b; 25. april 2013 kl. 15:10. Grunn: Fikset quote.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men i himmelens navn... Er den tyngre enn en gressklipper? Skal den frakte mer last enn en gressklipper? Skal den gå fortere enn ene gressklipper? Hvis svaret er ja på minst ett av spørsmålene, så må du ut med mer enn en gressklippermotor!
Vis hele sitatet...
forsto ikke helt hva du mente,sorry.det eg tenkte var å lade batteri mens man kjører.kanskje det er umulig.var bare en tanke
vel du sparer i hvertfall damer .. en liten elbil er ikke akkurat noe damemagnet
Jeg måtte kjøre elbil i en ukes tid i fjor pga bilen min var på lakkering. Begynte å gro vagina på meg iløpet av den uken! Utrolig følelseløst..ingen motorbrumming, giring. Elbilen jeg brukte (leaf) var svært liten, akkurat stor nok til å få med seg en handveske. (noe som sikkert er et must når du kjører elbil)

Bilen min drar 2-2,5 liter pr mil på blandetkjøring, og jeg betaler dette med glede om valget skulle ha vært elbil.
Sist endret av UngarEffect; 25. april 2013 kl. 16:00.
Learning by doing
Undef's Avatar
Jeg personlig er 100% sikker på at Hydrogen biler er fremtiden, siden det ikke forurenser (tenker noe på olje, men det er minimalt) for å få hydrogen, kjører du vann gjennom en elektrolyse i veldig høy spenning/strøm og du "fjerner" bindingen mellom oksygen og hydrogen.

Hydrogen reagerer med oksygen når det blir tilført en gnist/flamme, og du får vann. gjentas.

Elbiler er greit det også, dagen den er like sprek om en bensinbil og kan kjøre like langt. (da kjøper jeg den)
Tesla, som er sportsbilen innen elektrisk framdrift, er ganske flott! batteriet tapper utrolig fort siden den er så sprek, dette er noen problemer ingeniørene får jobbe med når Norge bestemmer seg for å slutte å bore etter fossilt brensel
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Nei, det er ikke verdt det for min del. Hvorfor skal jeg ha to biler når jeg kun har bruk for en? Ikke kan du hurtiglade bilen hver gang heller så holder meg til bensin til de lager en el-bil som man faktisk kan kjøre langt med.

Gratis leiebil i 3 år hjelper heller ikke ettersom jeg har en sterk mistanke om at jeg fortsatt kjører bil om 4 år.

Når de greier å lage en el-bil som går langt, da skal jeg sterkt vurdere det.
Vis hele sitatet...
Det med å kjøpe to biler var selvfølgelig et retorisk poeng, ikke bokstavelig ment. Noe mer realistisk å bruke pengene på er feks. å leie inn bensinbil til lengre turer. Sannsynligvis vil du gå i pluss da også, men mindre du kjører lange turer annenhver dag eller noe, og da er ikke du "target audience" til elbiler uansett.

Angående hurtiglading og rekkevidde, Tesla model S som kommer til Norge snart vil ha en oppgitt rekkevidde på maks 500km og kan fullades på 30 min på ladestasjoner. Og gjett hva: På grunn av pengene du sparer på elbil vil den ikke koste særlig mye mer enn en Ford Focus på de ti årene heller.
Sist endret av Grix; 25. april 2013 kl. 16:13.
Learning by doing
Undef's Avatar
teknologi, det er alt det handler om!
Sitat av Grix Vis innlegg
Det med å kjøpe to biler var selvfølgelig et retorisk poeng, ikke bokstavelig ment. Noe mer realistisk å bruke pengene på er feks. å leie inn bensinbil til lengre turer. Sannsynligvis vil du gå i pluss da også, men mindre du kjører lange turer annenhver dag eller noe, og da er ikke du "target audience" til elbiler uansett.

Angående hurtiglading og rekkevidde, Tesla model S som kommer til Norge snart vil ha en oppgitt rekkevidde på maks 500km og kan fullades på 30 min på ladestasjoner. Og gjett hva: På grunn av pengene du sparer på elbil vil den ikke koste særlig mye mer enn en Ford Focus på de ti årene heller.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke drive å måtte styre med å leie en bil hver gang jeg har lyst til å kjøre en lengre tur. Det kan jo være en spontan tur også.

Rekkevidde på 50 mil? Dette er sannsynligvis hvis du skrur av alt av aircondition, radio o.l + at veien må være ganske plan og du må være mere følsom på gassen enn Tiger Woods er med kølla når han putter. Uansett så er det bare 25 mil hver vei.

Fullades på 30 min er derimot interessant! Er det gjennom vanlig lading eller hurtiglading?
Jeg lurer egentlig mest hvordan biler folkene som oppgir et forbruk på over 2 liter på mila kjører. Har en 4.2 liter V8 stående som kjøres i blandt, og klarer å helt fint å presse forbruket ned i 1.2 liter på bykjøring og 1 liter på landevei.
Jeg føler veldig mange her klager over at elbil ikke er noe for de siden de ikke kan drive med langkjøring. Hvor ofte driver folk egentlig med langkjøring? Om du bor i en middelsstor by, eller i nærheten av en er det vel ikke så mye langkjøring man driver med? De fleste driver jo bare kjøring til og fra jobb (type 2 mil hver vei?) samt litt ekstra kjøring til butikk og slikt som ikke burde være så lange turer. Kanskje sette av barne i barnehagen. En elbil burde helt klart dekke disse behovene.

Bor du tilfeldigvis ganske langt unna byen og/eller har en jobb som krever at du kjører mye. (eller bare en hobby?) vil jeg tro du er en minoritet - og er av de som ikke klarer seg med elbil. Men denne type mennesker burde man vel prøve å få over på hybridbiler?

Og hva er så vanskelig med å leie en bil om du skal på ferie? Krever ikke akkurat mye innsats å leie en grei bil som man kan bruke i f.eks. påskeferien. Jeg har rett og slett følelse av at veldig mange gjør det mye mer tungvindt enn det egentlig er.

Bilene er heller ikke så forferdelig små som folk skal ha det til. Ja Smart-bilene er veldig små, men du får jo kjøpt andre modeller som er større (og dyrere).
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg føler veldig mange her klager over at elbil ikke er noe for de siden de ikke kan drive med langkjøring. Hvor ofte driver folk egentlig med langkjøring? Om du bor i en middelsstor by, eller i nærheten av en er det vel ikke så mye langkjøring man driver med? De fleste driver jo bare kjøring til og fra jobb (type 2 mil hver vei?) samt litt ekstra kjøring til butikk og slikt som ikke burde være så lange turer. Kanskje sette av barne i barnehagen. En elbil burde helt klart dekke disse behovene.

Bor du tilfeldigvis ganske langt unna byen og/eller har en jobb som krever at du kjører mye. (eller bare en hobby?) vil jeg tro du er en minoritet - og er av de som ikke klarer seg med elbil. Men denne type mennesker burde man vel prøve å få over på hybridbiler?

Og hva er så vanskelig med å leie en bil om du skal på ferie? Krever ikke akkurat mye innsats å leie en grei bil som man kan bruke i f.eks. påskeferien. Jeg har rett og slett følelse av at veldig mange gjør det mye mer tungvindt enn det egentlig er.

Bilene er heller ikke så forferdelig små som folk skal ha det til. Ja Smart-bilene er veldig små, men du får jo kjøpt andre modeller som er større (og dyrere).
Vis hele sitatet...
Kjører ofte turer for meg selv og med dama + at jeg har mye familie utenom byen. Hva skal jeg gjøre hvis jeg vil ta en liten omvei? Kjøre til Åre, men ikke den strake veien? Kan da ikke drive med leiebilen hele tiden for det. Unødvendig og dyrt i lengden også. Hva om man plutselig får friuka man ville ha og kan ta den bilferien likevel?
Du kan ordne leiebil på dagen, det krever ikke mye planlegging å leie en bil. Så spontanturer burde gå helt fint i nesten alle tilfeller. Det er ikke normalt med lange ventelister på leiebil. Så om du får en uke fri er det jo bare å stikke ned på en av de lokale bedriftene som driver med utleie og leie en bil. Trolig får du bil samme dag.

Og hvor dyrt er det egentlig? Om du sparer 100.000 - 200.000 i året på elbilen din kan du leie en bil veldig masse for denne summen.

Nå aner jeg ikke hvor langt unna din familie bor men slike tilfeller er noe som ville løst seg selv om flere hadde brukt Elbil. Det ville vært tilgjengelig ladestasjon i nærheten av der familien bor du så kunne ladet den mens du var på besøk (eller kanskje de hadde egen ladestasjon du kunne lånt og bare gitt de penger for strømbruket).

Men elbil passer selvfølgelig ikke for alle. Enkelte har en livsstil hvor elbilen rett og slett ikke passer inn i. Og som jeg sa i stad, jeg tror rett og slett ikke at folk flest som jobber og bor ved eller i en stor/middelsstor by har behov for noe mer enn en elbil. (merk folk flest, ikke alle. Finnes alltid enkelte unntak). Spesielt om man leier en bil for de lengre turene.

I tillegg ser jeg ikke helt hvorfor folk er redde for å tilpasse seg litt? Virker som veldig mange er veldig redd for å endre litt på hverdagen sin slik at de kan få til å leve med en elbil.
Sitat av Undef Vis innlegg
Jeg personlig er 100% sikker på at Hydrogen biler er fremtiden, siden det ikke forurenser (tenker noe på olje, men det er minimalt) for å få hydrogen, kjører du vann gjennom en elektrolyse i veldig høy spenning/strøm og du "fjerner" bindingen mellom oksygen og hydrogen.

Hydrogen reagerer med oksygen når det blir tilført en gnist/flamme, og du får vann. gjentas.

Elbiler er greit det også, dagen den er like sprek om en bensinbil og kan kjøre like langt. (da kjøper jeg den)
Tesla, som er sportsbilen innen elektrisk framdrift, er ganske flott! batteriet tapper utrolig fort siden den er så sprek, dette er noen problemer ingeniørene får jobbe med når Norge bestemmer seg for å slutte å bore etter fossilt brensel
Vis hele sitatet...
Tanken er nok god, og tror flere har forsket på det. Største hindringen viser seg å være at det energikrevende å utføre elektrolysen, aka krever en del strøm/penger. Teknologien gjør stadige fremskritt, om noen 10 år maybe.
Sitat av etse Vis innlegg
Du kan ordne leiebil på dagen, det krever ikke mye planlegging å leie en bil. Så spontanturer burde gå helt fint i nesten alle tilfeller. Det er ikke normalt med lange ventelister på leiebil. Så om du får en uke fri er det jo bare å stikke ned på en av de lokale bedriftene som driver med utleie og leie en bil. Trolig får du bil samme dag.

Og hvor dyrt er det egentlig? Om du sparer 100.000 - 200.000 i året på elbilen din kan du leie en bil veldig masse for denne summen.

Nå aner jeg ikke hvor langt unna din familie bor men slike tilfeller er noe som ville løst seg selv om flere hadde brukt Elbil. Det ville vært tilgjengelig ladestasjon i nærheten av der familien bor du så kunne ladet den mens du var på besøk (eller kanskje de hadde egen ladestasjon du kunne lånt og bare gitt de penger for strømbruket).

Men elbil passer selvfølgelig ikke for alle. Enkelte har en livsstil hvor elbilen rett og slett ikke passer inn i. Og som jeg sa i stad, jeg tror rett og slett ikke at folk flest som jobber og bor ved eller i en stor/middelsstor by har behov for noe mer enn en elbil. (merk folk flest, ikke alle. Finnes alltid enkelte unntak). Spesielt om man leier en bil for de lengre turene.

I tillegg ser jeg ikke helt hvorfor folk er redde for å tilpasse seg litt? Virker som veldig mange er veldig redd for å endre litt på hverdagen sin slik at de kan få til å leve med en elbil.
Vis hele sitatet...
Tror ikke folk er redde for å tilpasse seg litt. Som jeg sa i en post ovenfor, når de finner ut hvordan el-biler kan gå langt, da skal jeg sterkt vurdere en.

Hvorfor skal jeg endre i mine vaner for å kjøpe en el-bil? Problemet er to ting:
1) Ladestasjoner: Dette krever stor innsats for å få til. Jeg klarer ikke helt å se for meg hvem som skal ta den regninga.

2) Hurtiglad(n?)ing: Man skal ikke gjøre dette så ofte så kanskje det må utvikles en ny batteritype?

Angående leiebil... Jeg orker ikke å stresse med å dra å leie en bil. Jeg ser ikke hvorfor jeg skulle ha behov for å leie en bil når jeg allerede eier en. En annen ting er jo at enkelte folk har et behov for å "kjøre inn" sine biler. Jeg, f.eks, har behov for det p.g.a ryggproblemer. Da er ikke leiebil et alternativ uansett.