Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 10369
Skal ha et akvarium på en kommode. Akvariet er på godt over 300 liter og veier sikkert rett under 500kg når det er fylt opp.
Da er spørsmålet`:
Vil følgende kommode kunne holde oppe 500kg? http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50067168/

Jeg mener at den vil det da det er 4 vertikale støtter i massivt tre som er direkte festet i topp platen.

Men siden det er snakk om et akvarie, holder det ikke med: "jeg mener".

hva sier dere?
Ikke sats på det, finn deg et bord laget for akvariet.
Det går sikkert, men jeg ville heller ikke satsa på det :P
Ville ikke brukt et bord til 1.600 for å holde oppe noe på et halvt tonn.
Bare tenk på vannskadene om det går gale
ikea har ofte tynne sponplater som blir spikret fast i bakkant av møblet. Det er denne platen som sørger for stabiliteten til hele møblet! Plata er bare 2-4 mm tykk og blir spikret fast med småe listestpikere.. Dette er i utgangspunktet ganske stabilt, men med tid..spesielt om møblet blir brukt eller flyttet på så blir bakplaten litt løs.

Gjør som de andre her sier. kjøp noe som er beregnet for dette. En halv kubikk vann er nok til å ødelegge en hel enebolig.
NEI..!! en kompis hadde den dær med en gammel kasse-tv ettervert gidde den etter så det ble en fin "Bue" i den.. pluss att den ble veldig ustå..

PS. husk og skaff deg forsikring på akvariet
Woot? 500kg akvarie? Akvarie på 500 liter du har? Det er stort det.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av steff404 Vis innlegg
NEI..!! en kompis hadde den dær med en gammel kasse-tv ettervert gidde den etter så det ble en fin "Bue" i den.. pluss att den ble veldig ustå..

PS. husk og skaff deg forsikring på akvariet
Vis hele sitatet...
Tingen er at når du har en liten TV på midten, er det platen som holder TVen oppe. Siden akvariet er 5 cm breiere enn lengden på kommoden er det primært støttene som holder akvariet. Og siden støttene er av massvt tre, mente jeg at de skulle kunne holde akvariet, spør her for å være på den sikre siden. Det er ikke vits å ta noen sjanser her, går akvariet i gulvet, går leiligheten til h### og sikkert de som bor under også. - så det skal ikek være noe tvil om kommoden tåler det.
Hvordan mener dere kommoden kan bli modifisertfor å kunne holde akvariet da ?
er nok "bare" nesten 400 liter, men med sand, steiner og diverse ser jeg ikke bort i fra at akvariet kommer til å veie opp mot 500kg (hvis ikke over)
Sist endret av Spelly; 16. desember 2011 kl. 15:48.
Sitat av spelley Vis innlegg
Tingen er at når du har en liten TV på midten, er det platen som holder TVen oppe. Siden akvariet er 5 cm breiere enn lengden på kommoden er det primært støttene som holder akvariet. Og siden støttene er av massvt tre, mente jeg at de skulle kunne holde akvariet, spør her for å være på den sikre siden. Det er ikke vits å ta noen sjanser her, går akvariet i gulvet, går leiligheten til h### og sikkert de som bor under også. - så det skal ikek være noe tvil om kommoden tåler det.
Hvordan mener dere kommoden kan bli modifisertfor å kunne holde akvariet da ?
er nok "bare" nesten 400 liter, men med sand, steiner og diverse ser jeg ikke bort i fra at akvariet kommer til å veie opp mot 500kg (hvis ikke over)
Vis hele sitatet...
Sant sant.. men kjønner ikke helt att det veier så mye, da må det jo være veldig stort og stikke ut på sidene??
spelley nei det gjør du ikke kjøp deg et egnet bord evt modifiser / bygg fra scratch viss du har litt peiling på snekring. Eller får hjelp av noen som har peil.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av steff404 Vis innlegg
Sant sant.. men kjønner ikke helt att det veier så mye, da må det jo være veldig stort og stikke ut på sidene??
Vis hele sitatet...
Som nevnt i den første posten, det er snakk om et akvarie på 1.20 meter (5cm ut på begge sider) det er rett under 400 liter. Det skal rundt 80kg sand i det. resten stein og vann. Da veier det ikke så langt fra 500kg. og det er bare innhold. så kommer vekten av glasset...
Sist endret av Spelly; 16. desember 2011 kl. 15:57.
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Ville ikke brukt et bord til 1.600 for å holde oppe noe på et halvt tonn.
Bare tenk på vannskadene om det går gale
Vis hele sitatet...
Og hvorfor ikke? Totalt meningsløst. Prisen trenger da ikke bety en dritt for hvor mye det kan holde oppe. Har selv en fin arbeidsbenk til 800 som holder oppe 2T
off topic, klarer du å flytte akvariet alene når det er tomt ? tengte att 500kg-300kg = 200 kg tung glassramme heftige greier
Slik som den står nå ville jeg aldri ha plassert 400-500 liter vann på den.
Det vil mest sannsynlig føre til et avisoppslag om "forsikringsverstinger" i fremtiden.

Sitat av spelley Vis innlegg
Hvordan mener dere kommoden kan bli modifisertfor å kunne holde akvariet da ?
Vis hele sitatet...
Hovedsaklig med stag av diverse slag.
Diagonale, horisontale og vertikale stag.

I tillegg må du montere festebrakketter(?) som kan holde platene sammen i hjørnene.
Noen simple treskruer er ingen match mot så stor vekt så det er et must.
Herregud, badekaret mitt bruker jeg ca 200 liter for å fylle opp.. Du har 1 stk. stort akvarium
Sitat av spelley Vis innlegg
Som nevnt i den første posten, det er snakk om et akvarie på 1.20 meter (5cm ut på begge sider) det er rett under 400 liter. Det skal rundt 80kg sand i det. resten stein og vann. Da veier det ikke så langt fra 500kg.
Vis hele sitatet...
Vil være like bekymret for glasset, siden det skal stikke ut. Er ikke ukjent at på store akvarier, så går glasset om det ikke er riktig støtte rundt glass og rammer. 80kg sand og stein veier en god del.

Og når du sier 5cm ut på begge sider, vil jeg tro det kun er glasset som har kontakt med bordet? Nei, nei, nei! 300L vann utover stua er IKKE morsomt.
ingen av møblene jeg har fra ikea har bein i massivt tre. har bare vært sammenpressa spon eller noe.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av spelley Vis innlegg
Vil følgende kommode kunne holde oppe 500kg? http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50067168/
Vis hele sitatet...
Min søster hadde TV på toppen av samme kommode. Problemet var ikke, som andre har beskrevet her, at platen buet. Problemet var at beina ble utrolig vinglete med så mye vekt på seg. Tror du skal gå for plan B.
Sist endret av nso; 16. desember 2011 kl. 16:01.
synes å huske att en stk, 48x148x1000 (treverk) har en vertikal bruddstyrke på 2000kg ca. hvor tykke er "stavene" på siden av komoden?
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Takker for alle svar.
Får vel gå for plan b som nso sier.

Det blir noe ala det Knask sier. får stive opp kommoden ved å bruke
vinkler. Men hva er stag? Kan det kanskje være en ide å ha en støtte på hver side hvor akvariet stikker ut? Og ha en plate som går over støttene og akvariet på toppen?

Sitat av Skille(D) Vis innlegg
synes å huske att en stk, 48x148x1000 (treverk) har en vertikal bruddstyrke på 2000kg ca. hvor tykke er "stavene" på siden av komoden?
Vis hele sitatet...
Tviler egentlig ikke at en av støttene alene teoretisk sett kan holde akvariets vekt, problemet er vel måten kommoden er stivet opp på. Jeg aner ikke hvor tykke støttene er, men skal få det målt.

@sicarlse det står stydelig spesifisert i produktbeskrivelsen at støttene er i masstivt tre.
Kommoden veier 70kg
Sist endret av Spelly; 16. desember 2011 kl. 16:14.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Edit: ser ut til å være umulig å stive opp kommoden fra innsiden av åpenbare grunner, det er jo hyller!!!
Kan det være en ide å feste kommoden til veggen med 4 kraftige vinkler på hver side, skrudd fast i murveggen som erstatning? Deretter legge en plate på oversiden av kommoden som er like stor som akvarie som har en støttepå hver side?
Sist endret av Spelly; 16. desember 2011 kl. 16:17.
Sitat av spelley Vis innlegg

Det blir noe ala det Knask sier. får stive opp kommoden ved å bruke
vinkler. Men hva er stag?
Vis hele sitatet...
I praksis er stag bare noe som stiver av og fordeler krefter som virker på en konstruksjon.

- På en hengebro kan man finne stag som forbinder veibanen med bærewiren f.eks.

- Og på systemstillas finner man alltid stag som er satt opp for å stabilisere og avstive.

- I sportsbiler bruker man ofte stabilisatorstag for å unngå at bilen vrir seg når den utsettes for krefter.

Det er mange eksempler på dette bare man leter litt rundt.
Husk å kjøp med en gardintrapp!
Artig, sitter på akvaforum og leser om et stort akvarie på et Ikeabord, så bytter jeg over til freak, og sannerlig, der dukket den samme posten opp

Ontopic: Hva med å skaffe en porsabord?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er litt skeptisk til den der
Må tenke på at den er laget av sponplater og fiberplater, og det blir alltid litt vann her og der når du holder på med akvarium, flytter over fisk, fisker etter planter, eller "rydder" i det. Da blir platene sinnssykt myke.

Vet iallefall hvordan det er med over 650 liter vann på gulvet, tror ikke det er noe gøyere med 300.

Du får forøvrigt billige brukte akvarerammer/bord fra aquastabil, er du heldig passer det som fot i hanske
Jeg tviler sterkt på at hyllen klarer å holde oppe 500 kg, men dersom den klarer det er jeg enig med Fleff (+1 for signaturen din btw). Hyllen og rammen vil etterhvert bli mykt og svekket grunnet vann som drypper ned når du romsterer oppi karet.

Vil også nevne at toppen av akvariet vil stå ~2 meter over bakken når det står oppå hyllen, noe som gjør det vanskelig å komme til uten å stå på noe. Sist, men ikke minst vil det bli veldig liten plass mellom tak og akvarium (med mindre du har usedvanlig stor takhøyde), noe som gjør det nesten umulig å komme til uten å måtte tappe akvariet og løfte det ned.

Ikke for å ødelegge, men du burde finne noe annet, lavere og mer solid å sette akvariet på.
http://www.byggahus.se/forum/mobelsn...stigheten.html
Håper du kan lese svensk?
Sist endret av Knäppgök; 16. desember 2011 kl. 17:51.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Ike dumt tips luna :P
Får vurdere å bare bruke store mengder gaffa og henge akvariet i taket.
http://oppdrag.finncdn.no/oppdrag/images/21/21786_hoved.jpg

Dette er en varmtvannstank på 200 liter... Tror ikke du vet hvor mye 500 liter er. Den kommoden kommer til å kollapse, og hvis den ikke gjør det, er det bare spørsmål om tid før noen dytter borti den på fest og hele dritten detter ned i gulvet i et knas.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
http://oppdrag.finncdn.no/oppdrag/images/21/21786_hoved.jpg

Dette er en varmtvannstank på 200 liter... Tror ikke du vet hvor mye 500 liter er. Den kommoden kommer til å kollapse, og hvis den ikke gjør det, er det bare spørsmål om tid før noen dytter borti den på fest og hele dritten detter ned i gulvet i et knas.
Vis hele sitatet...
Hvor mye av den tror du er isolering? Jeg vet fint hvor stort akvariet er, verre med deg. Jeg vet også at hver av støttene på kommoden kan minst bære vekten av akvariet.

Som folk har antydet tidligere er problemet at kommoden ikke er stivet opp til å tåle en så høy vekt. Løsning? stive opp kommoden. Hvordan? stag, eventuelt feste den i murveggen med rimelig kraftige vinkler.
Sist endret av Spelly; 16. desember 2011 kl. 18:08.
Ikke for å ødelegge motivasjonen, men det er flere faktorer her du må tenkte grundig igjennom.

For det første. Om akvariet er fysisk større enn bordplaten på kommoden så vil strukturen i akvariet svekkes mye. Dette kan føre til sprekker i glasset og til slutt knust glass, eller lekasje i fugene/skjøtene. Dette kan ta alt i fra ei uke til to år.

For det andre. Du har mye vekt plassert høyt oppe. Tyngdepunktet vil komme rett over bortplaten, noe kommoden ikke er laget for, og vil være veldig vinglete. Og IKEA-møbler tåler ikke bevegelse! Resultatet er at kommoden vil bryte sammen(sannsynligvis før glasset sprekker pga manglende støtte). Og når du først oppdager at dette er i ferd med å skje så rekker du ikke å tømme akvariet for fisk, invetar, grus og vann. Og med bevegelse så snakker vi om de minste ting, som bla vibrasjoner fra hopping, løping, tramping, lastebiler utenfor osv. Dette er små, men farlige vibrasjoner for et slikt møbel når du har så mye vekt på toppen. Inn og ut av skuffer er og et eksempel.

For det tredje så tåler ikke materialet vann eller fuktighet. Noe som er obligatorisk når du har et akvarium. Når du vasker akvariet og/eller bytter ut/fyller på vann vil du søle vann. Kanskje ikke første gangen når du er ekstremt forsiktig, eller andre gangen, men når du kommer til tolvte eller trettende så er du blitt litt mer trygg på plasseringen, og søler litt. Dette er direkte ødeleggende for møbelet. I tillegg er luften rundt akvariet litt fuktigere enn vanlig inneluft og du kan risikere at møbelet rotner på rot. Dette vil skje over tid, og stort sett etter et laminatet som er på platene har flasset opp i kantene.

Så må vi jo ikke glemme tilgangen til akvariet, som andre har påpekt. Du får ikke mye klaring på toppen og det er her all mat blir ført inn, nye fisker blir introdusert og døde fisker fjernet. Det er også her du bytter filteret og får tilgang med glassskraper og slamsugere. I tillegg til å gjøre det komplisert, vil såpass liten åpning gjøre at du søler lettere på gulvet.

Så mitt råd er, sikkert ikke overraskende, dropp planen. Legg i litt ekstra penger og få et skikkelig møbel som er beregnet nettopp for akvarier. Om du kjøper nytt akvarie så får du ofte x-antall år med garanti på tette fuger, dersom du bruker produsentens egne akvariemøbler. En garanti det er verdt å ha.
Offtopic: Hvorfor skal du ha ett så STORT akvarium? og hvis det er SÅ stort kan du vel bare ha det på gulvet? :P
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Luc1fer Vis innlegg
Offtopic: Hvorfor skal du ha ett så STORT akvarium? og hvis det er SÅ stort kan du vel bare ha det på gulvet? :P
Vis hele sitatet...
Å ha et akvarie på gulvet ser stygt og direkte tåpelig ut.
HVorfor ha et så stort akvarie? Hvorfor ikke?

De fiskene som er mest fasinerende trenger gjerne et stort akvarie. Det er normalt blandt akvarister å ha over 1000l akvarie.

Men ser ut til at det kanskje blir kjøpt en ramme dersom en av akvastabil sine passer, så får vi bare finne en løsning på hvor det skal være. ingen poeng og gamle at det ikke fyker i gulvet, da er det bedre å bruke et par tusen på noe som er beregnet for akvariebruk som nevnt tidligere.
Sist endret av Spelly; 16. desember 2011 kl. 18:28.
Det er korrekt at større akvarie er enklere å vedlikeholde og holde rent, men det krever også større pumpe, større filter, større varmekolbe, mer lys, større planter, mer grus og skikkelig stabilt bord(!= IKEA)
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av nomore Vis innlegg
Det er korrekt at større akvarie er enklere å vedlikeholde og holde rent, men det krever også større pumpe, større filter, større varmekolbe, mer lys, større planter, mer grus og skikkelig stabilt bord(!= IKEA)
Vis hele sitatet...
Går du over 160 liter, må du som oftest ha et utvendig filter anyways. Har du 60-160l akvarie, er det mange begrensninger til hvilke fisk du kan ha, til flere liters (Størrelse) akvarie du får, til ferre begrensninger blir det. Det sier seg selv at til større akvarie du har, til mer / bedre utstyr må du ha. Det regner med de fleste som har store akvarier ved utmerket godt.

Siden vi uansett har gått en smule off topic,
så anbefaler jeg folk å se: Det koster å ha kar
Sist endret av Spelly; 16. desember 2011 kl. 18:36.
Hvis en av disse passer så tåler de i alle fall vekta. Har selv et sånt til mitt 540l akvarie, står støtt som fjell
Sitat av Fleff Vis innlegg
Er litt skeptisk til den der
Må tenke på at den er laget av sponplater og fiberplater, og det blir alltid litt vann her og der når du holder på med akvarium, flytter over fisk, fisker etter planter, eller "rydder" i det. Da blir platene sinnssykt myke.

Vet iallefall hvordan det er med over 650 liter vann på gulvet, tror ikke det er noe gøyere med 300.

Du får forøvrigt billige brukte akvarerammer/bord fra aquastabil, er du heldig passer det som fot i hanske
Vis hele sitatet...
Nå er jeg spent på å høre hvordan det skjedde å hva du tenkte i det sekundet det skjedde
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sånn supergrovt så bruker forsikringsselskap ofte å si 1000,- pr liter akvarium ved lekkasje. Sier jo litt om omfanget
Sist endret av Ond^Sofa; 16. desember 2011 kl. 19:45.
Ikke ha et et akvariestående utenfor underlaget. Glasset vil knekke.
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Og hvorfor ikke? Totalt meningsløst. Prisen trenger da ikke bety en dritt for hvor mye det kan holde oppe. Har selv en fin arbeidsbenk til 800 som holder oppe 2T
Vis hele sitatet...
Ikea, nuff said
Tror ikke den holder så mye vekt husk det er IKEA vi snakker om
hvis du er god med metall/sveising kunne du ha lagd en metall plate som stikker ut i fra kommoden og sveist på ben dette ville tatt vekk mye av vekten fra kommoden da den har 8 ben nå, men vet jo igjen ikke om du gidder eller synes hvor bra dette hørtes ut da

Off topic. klikket inn her fordi jeg trodde det stod "vil denne kondomen holde 500 kg"
Hvorfor kjøper du deg ikke bare noe hobbyplank og totomfir? Billigere, bedre og du lærer kanskje noe...
Sitat av Sundseth Vis innlegg
Hvis en av disse passer så tåler de i alle fall vekta. Har selv et sånt til mitt 540l akvarie, står støtt som fjell
Vis hele sitatet...
Prøvde å forslå et slikt istad, men er visst bare Ikeamøbler som duger
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
http://oppdrag.finncdn.no/oppdrag/images/21/21786_hoved.jpg

Dette er en varmtvannstank på 200 liter... Tror ikke du vet hvor mye 500 liter er. Den kommoden kommer til å kollapse, og hvis den ikke gjør det, er det bare spørsmål om tid før noen dytter borti den på fest og hele dritten detter ned i gulvet i et knas.
Vis hele sitatet...
500 liter er ikkje meir enn 79x79x79cm vatn. Når breidda er 120cm, kan du redusere dei to andre tilsvarande.
Hvorfor gjøre det vanskelig for fiskene dine??? glass på anleggsflate= knekk= lekkasje... skikkelig bord =KONGE OVER ALL AKVARIE ;D


Ikke begynn med den kommoden der da!!! skaff deg skikkelig akvariebord!!! Har selv 350 liters akvarie, inni helvetes tung skal jeg si, den der Ikea Kommoden hadde klappet sammen ved 100 liter tenker jeg!!!!!
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bunker Vis innlegg
Hvorfor gjøre det vanskelig for fiskene dine??? glass på anleggsflate= knekk= lekkasje... skikkelig bord =KONGE OVER ALL AKVARIE ;D


Ikke begynn med den kommoden der da!!! skaff deg skikkelig akvariebord!!! Har selv 350 liters akvarie, inni helvetes tung skal jeg si, den der Ikea Kommoden hadde klappet sammen ved 100 liter tenker jeg!!!!!
Vis hele sitatet...
Må være det mest konstruktive innlegget som har vært i denne tråden.
Ikea møblene består ikke av annet en spon som er presset sammen + en tynn plate med maling så det skal se pent ut. Ikke sats på at det skal tåle det... De er ikke laget for et akvarium på den størrelsen og tror egentlig ikke den tåler at du står oppå en gang...

For dere som syns at 500kg høres mye ut så bør dere bruke hodet litt... Det er et 300L akvarium = 300kg vann ca. I tillegg kommer glass og evt. lister. Det skal og fyll i bunnen av akvariet og det blir en del vekt. Husk at det også er ønskelig å ha støtte på hele grunnflaten.

Husk og snakk med forsikring selskapet ditt om det her. Om du skal ha et uhell at det går lekk så kommer alt vannet garantert til å gå utover hele gulvet. 300L kan gjøre store vannskader...
Kan jeg få se et bilde av akvariumet? Jeg ble veldig nyskjerrig på åssen et 500kg akvarium ser ut!
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Ikea møblene består ikke av annet en spon som er presset sammen + en tynn plate med maling så det skal se pent ut. Ikke sats på at det skal tåle det... De er ikke laget for et akvarium på den størrelsen og tror egentlig ikke den tåler at du står oppå en gang...

For dere som syns at 500kg høres mye ut så bør dere bruke hodet litt... Det er et 300L akvarium = 300kg vann ca. I tillegg kommer glass og evt. lister. Det skal og fyll i bunnen av akvariet og det blir en del vekt. Husk at det også er ønskelig å ha støtte på hele grunnflaten.

Husk og snakk med forsikring selskapet ditt om det her. Om du skal ha et uhell at det går lekk så kommer alt vannet garantert til å gå utover hele gulvet. 300L kan gjøre store vannskader...
Vis hele sitatet...
Hadde du lest tråden så hadde du faktisk sett at det meste bordet er i massivt tre, det veier totalt 70kg. Så nei, ikke alt fra Ikea er spon.
Slik at det også er sagt så vil hver av støttene kunne holde oppe akvariet sin vekt og vel så det.
som det er nevnt tidligere i tråden er problemet at kommoden er så høy og ikke stivet opp skikkelig. Løsning? Stive opp kommoden. Stive opp kommoden er ikke mulig da den består av kun skuffer.
Løsning? Finne et annet alternativ.
Sist endret av Spelly; 18. desember 2011 kl. 19:09.
Beina på den kommoden der kommer til å være skistaver uten trinse på gulvet ditt. Selv om det går kommer det til å lage dype spor i gulvet etter nok tid.