Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2816
Hei.

Har fått forklart at brannalarmen som er montert i hybelen er veldig sensetiv, da det hadde blitt flutt uttrykkning når tidligere leietaker stekte burgers. Hvordan jeg skal nå forhindre at dette skjer igjen?

Holder det at jeg setter en sokk over den mens jeg lager mat, eller trenger jeg noe ennå 'tettere'?

Takker
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Problemet med de fleste "sensitive" brannalarmer er at brukeren er en idiot som ikke kan steke mat.

Mao kvikksteker han maten på en million grader slik at mest mulig os oppstår, gjerne uten noen form for fett i pannen heller.

Jeg ville satset på å lære seg å lage mat, deretter teste om du utløser brannalarmen eller ikke, jeg ville tippe på det sistenevnte.

Ellers er det ikke en dum idè å ha vinduer og dører åpne (utenom inn til soverom og lignende) når man lager mat som man forventer kan ose mye.
Sokk tror jeg ikke fungerer, må ha noe tettere... Teip noe plast rundt den.
Jeg hadde gått for gjennomtrekk, dvs. åpne et vindu i den ene delen av hybelen og et vindu i den andre...
Dersom du bare har étt vindu, kan du åpne ytterdøra slik at luft strømmer gjennom hybelen.

Ellers kan du muligens feste en vifte til en vaskekost som blåser vekk røyk og damp fra brannalarmen elns.

Tildekning funker sikkert også, men å gaffateipe i taket kan etterlate stygge merker...
En bøtte over røykvarsleren holdt oppe med en vaskekost og noen telefonbøker eller lignende kan funke.

Selv hadde jeg gått for lufting, mindre jobb og mye mer elegant. =P
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Sokk tror jeg ikke fungerer, må ha noe tettere... Teip noe plast rundt den.
Vis hele sitatet...
Dette fungerer, men denne metoden er også nokså farlig ettersom det fort kan bli tiltak for de som bor på hybelen å fjerne plasten for hver gang.

Og vips så har man en brann midt på natten, men ingen våkner tidsnok til å komme seg ut fordi noen har teipet plast på brannvarsleren fordi det tok for lang tid å lære seg å tilberede mat på en noenlunde korrekt måte.
Sist endret av Knask; 15. august 2011 kl. 14:49. Grunn: leif
Trekk en kondom eller balong over. Tape en plastpose eller brødpose fungere også fint.
Hvis du er paranoid for brann og må konstant fjerne dette kan du kjøpe en brannalarm for 30-50 kr på chlas olson som ikke er koblet til brannstasjonen, vill pent varsle deg hvis det brenner og der etter kan du kontakte brannvesenet selv.
Du kan jo bare ta den ned fra veggen å ta ut batteriet ?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av eikemaster Vis innlegg
Du kan jo bare ta den ned fra veggen å ta ut batteriet ?
Vis hele sitatet...
Fleste moderne hybler \ leiligheter \ hus og ikke minst studenthybler har seriekoblede enheter som man ikke "kan ta ned".
Sitat av eikemaster Vis innlegg
Du kan jo bare ta den ned fra veggen å ta ut batteriet ?
Vis hele sitatet...
Tror at hybel brannalarmer ikke er så "dumme", men er koblet til sentral og får spenning derifra.
Ta en sokk, putt en plastpose inni, tre dette uttapå brannvarsleren. Det gjorde jeg back in the day. Funker fint og kan fjernes på ett sekund...
Isbiten's Avatar
Trådstarter
Stemmer det dere sier, dette er en alarm som er koblet på et større skap som er i direkte kontakt med brannvesenet.

Fant imidlertid et dl-mål som passer perfekt over alarmen, så tror jeg benytter meg av denne i kombinasjon med heavy lufting.

http://i53.tinypic.com/2uiu8na.jpg

Vil bare forsikre meg om at det er nederst, der det ser ut som en vifte, at røyken eventuelt blir plukket opp? For dl-målet dekker ikke de øverste 2cm.
Null problem. de øverste 2 cm er til festet.
Men en brannalarm(røykalarm) er sjeldent luft, gass eller røyktett, og røyk(inkl os) vil kunne sive inn i den fra toppen av. Og ettersom at varm gass(os/røyk) stiger er det ikke utenkelig at det kan skje. Men, om desilitermålet er tett nok rundt toppen skaper du overtrykk og reduserer risikoen for at det skjer.

Derimot, om huseier tar deg på fersken i å gjøre noe slikt så vil det nok vanke noen advarsler. Anbefaler heller, som andre sier, å lære deg å lage mat skikkelig, eller klage til utleier så de får løst problemet.
pakk den inn i sølvfolie, det gjorde vi på en veldig sensitiv alarm på ett hotellrom. Funka fint.
Har du ikke ventilator da? Det skal holde i massevis.
Reinert med beine !
griped's Avatar
eventult tre over en svenske sokk (google det)
Sånne blå plastgreier man må putte på skoa på sykehus etc. eller badehette fra hotellrom!
Begge er av plast og med strikk rundt åpningen, har alltid funka på feks. hoteller i amsterdam med supersensitiv røykvarsler og strengt røykeforbud