Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 6451
Jeg, som mange andre, er sjokkert av å ha lest de nylige ryktene om at Jens Stoltenberg skal ha overstyrt Kongen i å dele ut krigskorset til de norske spesialsoldatene.

Er det riktig at Jens kan leke president, og styre spillet slik han selv finner det best? Selv om Kongen ikke har makt, så er det forkastlig å svekke Kongens rolle utad, og bryte en folketradisjon.

Jens tar rollen fra Kongen, og møter opp selv. Dette er nok svært positivt for han utad i utenrikspolitikken, men er det riktig?

Følgende artikler om saken:
Kongen var uønsket da spesialsoldatene ble hedret
Dette er en skandale
Jens bør beklage
Sist endret av prenix; 10. mai 2011 kl. 11:21.
Kongens utøvende funksjon begrenser seg som kjent til seremonielle funksjoner og en formell tilstedeværelse ved såkalt statsråd. Man kan spørre seg: hvis kongen ikke kan brukes til å utdele medaljer for tapperhet i strid, hva skal vi da med ham?

Problemet oppstår i det øyeblikk offentligheten blir kjent med at kongen har blitt skjøvet ut av rampelyset av sin egen statsminister. Det ser ikke pent ut, for å si det mildt. Slottet har ingen kommentar, og heller ikke regjeringen. Var det ikke for de anonyme kildene, ville vi ant fred og ingen fare.

På den annen side: vi har ikke vondt av at det med jevne mellomrom kommer ting i veien for den store illusjonen om at noen mennesker er verdt mer enn andre, at det bare er sånn, fordi de er født sånn og det er Guds vilje. Dette er en illusjon store grupper mennesker har nytte av å opprettholde. Tross alt medfører den det totalt irrasjonelle prosjekt å forsørge en vilkårlig utvalgt familie på et kostnadsnivå som ellers ville være nok til minst 100 enslige mødre på vanlig NAV - bistand. Hvem som helst kan klippe snorer og lese ferdigskrevne taler.
Sitat av Nickodemus Vis innlegg
Hvem som helst kan klippe snorer og lese ferdigskrevne taler.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt, men her ser jeg heller det negative i at Statsministeren skal ha mer makt enn Kongen, og kunne styre som han selv ønsker. Dette er (ifølge dagbladets meningsmåling) ikke folkets ønske.
Folkets ønske er dog blitt fremmedord i det norske språk. Alt må sees mellom fingerene og drøsses med tonnevis av salt, hvis ikke blir du skuffet, fornærmet og sittende med hodet i fanget, gråtende.

Venstre for faen.
Jada, det er klart politisk spill hvor AP prøver å fremstå som mer veteran-vennelige. At vi driver og slenger ut bling til enker som har mistet mannen sin i en mislykka okkupasjonskrig for så være, hele greia er uansett bare brød og sirkus for å nære opp støtte under en gigantisk tabbe.

Javel, medaljen ble delt ut uten kongen. Den ble overlevert, floskler ble sagt og det hele skjedde på samme måte som med ham. Viser ikke dette at fyren ikke er nevneverdig nyttig?

Sitat av cos Vis innlegg
Til helvete med hele regjeringen, hadde vært mye bedre med kong Harald som sjef, kansje vi kunne hatt ett fungerende demokrati og.
Vis hele sitatet...
God plan, innføre diktator for å skaffe et bedre demokrati.

Foreslår også at alle som ræler om DLD faktisk leser lovforslaget og setter seg inn i hva det går ut på. Nei, ikke via stoppdld og norske twitterbrukere - les det faktiske forslaget. Folk som anklager regjeringen for å ikke forstå teknologi gjør den samme tabben overraskende ofte.
Sist endret av ivioynar; 10. mai 2011 kl. 11:58.
Neutral Good
Mith's Avatar
Den enkleste måte å hindre at dette skjer igjen er å ikke sende folk ut i okkupasjonskrig i første omgang. Dette er i grunn en ikke sak, men det er klart AP vil prøve det meste for å komme på godfot med de veteranene de selv har vært med å skape.
Sist endret av Mith; 10. mai 2011 kl. 12:02.
Hvorfor skal Jens Stoltenberg skvise ut Kong Harald når han selv vil være tilstede å dele ut medaljer til de som har gjort seg fortjent til det, når Kong Harald er øverstkommanderende for forsvaret og en fire stjerners general? Det eneste Stoltenberg gjør her, er å hisse på seg folket og opposisjonen, for hva? Politisk ansikt?
Hvordan kan de si at det var avtalt at kongen ikke skulle være stede? når han vil være der..


det heter for Konge og fedreland. ikke stoltenberg og ap
Sitat av prenix Vis innlegg
Selv om Kongen ikke har makt, så er det forkastlig å svekke Kongens rolle utad, og bryte en folketradisjon.
Vis hele sitatet...
Det som er forkastelig er at rollen som statsoverhode går i arv, og at kongelige blir innprentet fra barnsben av at dette er deres forhåndsbestemte rolle i samfunnet.

Edit: Men det er jo tradisjon, det gjør den store forskjellen
Sist endret av Dogmatikk; 10. mai 2011 kl. 12:22.
Før eller senere kommer kongefamilien til å forsvinne og slottet blir kun et museum.

Dette syns jeg ikke kan komme tidlig nok så etter min mening kan vi likså godt kutte ut hele kongefamilien nå siden det er lite som blir gjort i kongehuset om dagen bortsett fra å snakke med de døde og selvfølgelig bedriften "privat engleskole"
kjedelig streiting
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jada, det er klart politisk spill hvor AP prøver å fremstå som mer veteran-vennelige. At vi driver og slenger ut bling til enker som har mistet mannen sin i en mislykka okkupasjonskrig for så være, hele greia er uansett bare brød og sirkus for å nære opp støtte under en gigantisk tabbe.
Vis hele sitatet...
En gigantisk tabbe? Tinga der nede har riktignok ikke gått så fort og bra som vi hadde håpa på, men Terrorister har ikke lengre noen frihavn der og de har begynt å få noe som ligner på et demokrati ihvertfall.

Når det er sagt så ville nok Jens bare vise at de tok vare på veteranene. Forsvar har vel vært et sårt punkt i partiet helt siden Nygaardsvold og co nesten klarte å gi bort landet.

Uansett så er det vel for "konge og fedreland" man kjemper, ikke for "jens og ap"??
Sist endret av legalize_it; 10. mai 2011 kl. 13:01.
Sitat av bullshizz Vis innlegg
Det som er forkastelig er at rollen som statsoverhode går i arv, og at kongelige blir innprentet fra barnsben av at dette er deres forhåndsbestemte rolle i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt problemet i dette ettersom Kongen ikke har noe makt, men om du er misfornøyd med Kongens arbeid, så er jeg interessert i å høre hva det er.
Sitat av prenix Vis innlegg
Jeg ser ikke helt problemet i dette ettersom Kongen ikke har noe makt, men om du er misfornøyd med Kongens arbeid, så er jeg interessert i å høre hva det er.
Vis hele sitatet...
Kongen personlig og nivået på arbeidet han gjør vet jeg lite om. For alt jeg vet er han en kjernekar. Penget var: Hvorfor i all verden har han denne jobben? Fordi han er barn av x og y.... Det konseptet er primitivt og hører ikke hjemme i Norge 2011. Problemet er altså prinsippielt, er du med?
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Hvorfor det? Han er et helt vanlig menneske.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er han et vanelig menneske, mener du at vi skal krysse et menneske med delfiner for å få den optimale kongen??
Skjønner ikke hvorfor alle skal hate kongen hele tida, Kongen er noe av det sisste som fortsatt er Norskt her i landet!
Sitat av iGnome Vis innlegg
ære være Kongen!
Vis hele sitatet...
Han har ikke utrettet noenting. At et menneske (delfin wtf!?) skal fungere som en grunnløst dyrket pyntefigur er absurd og inhumant.
Sist endret av Dogmatikk; 10. mai 2011 kl. 16:28.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av ivioynar Vis innlegg
At vi driver og slenger ut bling til enker som har mistet mannen sin i en mislykka okkupasjonskrig for så være, hele greia er uansett bare brød og sirkus for å nære opp støtte under en gigantisk tabbe.
Vis hele sitatet...
Si hva du vil om krigen i Afganistan, men den mannen fortjente medaljen han fikk og fortjener stor respekt!

For ikke bare gjorde han en fantastisk jobb i Afganistan i 2005 som han fikk medalje for, hans ledelse var også en stor inspirasjon for mange og hans kvaliteter og handlinger som leder er blant annet omtalt i en fagbok om ledelse.

Han var også på plass da den norske leiren i «Banken» i Meymaneh by ble angrepet i 2006. Det utviklet seg til en av de lengste skuddvekslinger de norske styrkene har vært med på i Afghanistan.

Som om ikke hans fire perioder i Aghanistan var nok, så var han også på oppdrag i Yugoslavia i 99.

I februar kom det også frem at han i en periode var nestkommanderende i den hemmelige etteretningsgruppa E-14.

Han var en av de beste soldatene Norge noengang har hatt!
Sitat av r0bin Vis innlegg
Si hva du vil om krigen i Afganistan, men den mannen fortjente medaljen han fikk og fortjener stor respekt!!
Vis hele sitatet...
Han var sikkert flink til å drepe, men for min del overskygges prestasjonene hans av det faktum at han ikke burde vært der i utgangspunktet.
Kongen har jo invitert dem til Slottet da, slipper masse utgifter på sikkerhet osv.
Det er ikke Kongen som bestemmer at vi skal krige i Afghanistan, så at han slipper å ta skylda for krigen gjør ingen ting. Regjeringa og velgerne er ansvarlig for krigene.

Det å komme til slottet til en egen høytidelig seremoni er sikkert kulere enn å bare se han ute på plassen og muligens få lov til å ta han i hånda.

Hvor ble denne utdelingen avholdt egentlig? Hvis det var i en militærleir så er dette bare helt sykt at han ikke fikk lov til å være der.
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av r0bin Vis innlegg
Si hva du vil om krigen i Afganistan, men den mannen fortjente medaljen han fikk og fortjener stor respekt!

For ikke bare gjorde han en fantastisk jobb i Afganistan i 2005 som han fikk medalje for, hans ledelse var også en stor inspirasjon for mange og hans kvaliteter og handlinger som leder er blant annet omtalt i en fagbok om ledelse.

Han var også på plass da den norske leiren i «Banken» i Meymaneh by ble angrepet i 2006. Det utviklet seg til en av de lengste skuddvekslinger de norske styrkene har vært med på i Afghanistan.

Som om ikke hans fire perioder i Aghanistan var nok, så var han også på oppdrag i Yugoslavia i 99.

I februar kom det også frem at han i en periode var nestkommanderende i den hemmelige etteretningsgruppa E-14.

Han var en av de beste soldatene Norge noengang har hatt!
Vis hele sitatet...
Og dette bør, pasifist eller ikke, hedres. Han har trossalt fulgt ordre fra høyeste hold og gjort som han skulle etter odre. Om ordrene (og besluttningen om å gå inn i Afg/IRQ) er riktig er for meg rykende likegyldig; noen må gjøre jobben, og de som ofrer familie, venner og seg selv står det respekt av. Hedres skal de uansett.
Burde det ikke være en større ære av å bli hedret av vår fremste folkevalgte, enn en som bare har arvet stillingen sin?
Jeg er i alle fall sjokkert over at folket går rundt tror de kan bestemme hva kongen skal gjøre og mene, hva er vitsen med å ha en Konge om andre skal bestemme over han, har dere stemt på han kanskje? Harald Rex er nemlig Konge, når du er Konge kan du gjøre hva faen du vil. Hadde han ment at han skulle vært der hadde han sagt det, han er tross alt Konge.

Hadde jeg vært Konge hadde jeg heller sittet på verandaen med en sigg og litt god whisky, som han sikkert gjorde også kjenner jeg ham rett.
Jeg ser ikke problemet. Greit nok, kongen vår gjør ikke mye. Han hilser på viktige personer, ofte fra utlandet, han er der når det skal åpnes skoler og har egentlig relativt lite makt. Men for å være ærlig, jeg har det helt greit med det. Statsminister Jens Stoltenberg har sikkert mye mye mer makt enn kongen, men Norge er et monarki, så vi har en konge. Jeg vil mye heller ha en konge som bare okkuperer tronen og ikke gjør noe stort enn en president som gjør for mye som i mange andre land.
at folk heller vil avsette kongen, enn den nåværende statsministeren er jo helt på trynet. halvparten skulle ikke hatt stemmerett engang. Nei var bedre før i tida, da de som eide land var de som kunne stemme...
Ja bedre før i tiden, når vi hadde forbud mot jøder og kvinner ikke hadde stemmerett. Eller enda lenger tilbake, når vi hadde treller til å gjøre alt drittarbeidet for oss.
Personlig mener jeg at om kongen vil være med på sermonien burde da han få lov til det.

Kan ikke komme med statistikker, undersøkelser etc, men jeg tror det at å ha en kongefamilie (riktignok ikke alle som gjør det like bra), er positivt for norge's utenlandspolitikk.
Tviler på at kongefamilier i andre land (hvor de har mer makt), ville invitert Jens og co i ting som den norske kongefamilien blir invitert til.
Sitat av OneTrueSaxon Vis innlegg
typisk stillerunkere å hate kongen, bare for å føle seg litt mer politisk aktive...jeg blir kvalm
Vis hele sitatet...
Sitat av OneTrueSaxon Vis innlegg
at folk heller vil avsette kongen, enn den nåværende statsministeren er jo helt på trynet. halvparten skulle ikke hatt stemmerett engang. Nei var bedre før i tida, da de som eide land var de som kunne stemme...
Vis hele sitatet...
Ingen her har ytret at de hater kongen. Men hvis du blir kvalm av republikanere/stillerunkere (?!) burde du ha anstendighet til å spy så det fyker veggimellom av det andre innlegget ditt.
Dette er blåst fullstendig ut av proposjoner. Makan til hyling og skråling fra opposisjonspartiene skal du lete lenge etter(og jeg liker ikke engang AP).

Det skal dog sies at Stoltenberg er, enn så lenge, i det minste valgt av flertallet i den norske befolkning, hvilket er mer enn kan sies om kongen.
Helt enig i at dette blir litt storm i et glasskrus her. Synes det er nokså ironisk at et parti som vil fjerne monarkiet (FrP) er de som skriker høyest her. Dette vil jo bare svekke Kongen sin stilling og monarkiet!

Når det er sagt så skjønner jeg ikke helt hva Stoltenberg tenker på i denne saken, hvis det stemmer at han har nektet Kongen adgang til medaljeutdeling så har han faktisk dritet seg ut skikkelig. Tviler på at det blir en ny periode med de rød-grønne!
gentleman #1
ViceR's Avatar
Media lager en altfor stor sak ut av dette. Jeg er enig i at det var dumt av Stoltenberg, men det er på langt nær ikke så ille som media skal ha det til å være.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Media lager en altfor stor sak ut av dette. Jeg er enig i at det var dumt av Stoltenberg, men det er på langt nær ikke så ille som media skal ha det til å være.
Vis hele sitatet...
Det er sant, men når det gjelder politikken, synes jeg det er fint at slike saker får mye oppmerksomhet. Dette gjør velgerene oppmerksomme på feil til politikerene, og kan derfor ta revurderinger til neste valg, eller se hvordan politikerene håndterer saken.
De som revurderer sin stemme kun fordi Jensemann og Kongen bestemte at kongen ikke skulle bli med på denne seremonien har merkelige prioriteringer.

Forøvrig, til dere som vil fjerne monarkiet: Er det ikke behagelig at vår fremste representant er partinøytral? Han blir jo en samlingsfigur som er mer "allmenn" enn en president hadde vært. Samtidig har han ikke mye makt selv (selvom kongen=regjeringa på en måte), så det er ikke farlig å la han bli sittende.
Sitat av Wilibald Vis innlegg
De som revurderer sin stemme kun fordi Jensemann og Kongen bestemte at kongen ikke skulle bli med på denne seremonien har merkelige prioriteringer.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder også DLD-saken. Det er fint media overeksponerer det, og at norges befolkning blir oppmerksomme på det. Om ikke ville det gått stille forbi.

Sitat av Wilibald Vis innlegg
Forøvrig, til dere som vil fjerne monarkiet: Er det ikke behagelig at vår fremste representant er partinøytral? Han blir jo en samlingsfigur som er mer "allmenn" enn en president hadde vært. Samtidig har han ikke mye makt selv (selvom kongen=regjeringa på en måte), så det er ikke farlig å la han bli sittende.
Vis hele sitatet...
Det er flott med et nøytralt apparat.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av prenix Vis innlegg
Dette gjelder også DLD-saken. Det er fint media overeksponerer det, og at norges befolkning blir oppmerksomme på det. Om ikke ville det gått stille forbi.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje fint om man vil selge aviser eller fri til populister, men for samfunnet generelt er det fordummende og latterlig å bruke tid på noe slik.
Når var det feks. Norges deltagelse i Afghanistan sist fikk så massiv mediadekning? Når selve krigen får mindre oppmerksomhet enn hvem som var og ikke var tilstede for å dele ut noen medaljer så ligger fokus på totalt feil sted.
Det viktige er ikke hvem som deler ut medaljer til døde soldater, det viktige er at man fortsetter å sende soldater i døden.
Sist endret av Mith; 11. mai 2011 kl. 09:55.
Sitat av prenix Vis innlegg
Jeg ser ikke helt problemet i dette ettersom Kongen ikke har noe makt, men om du er misfornøyd med Kongens arbeid, så er jeg interessert i å høre hva det er.
Vis hele sitatet...
Kun det faktum at vi betaler enormt mye penger for noe som egentlig er komplett unødvendig.
Til dere som sier at det er mere stas å få medaljen av Jensemann fordi han er folkevalgt skjønner jeg ikke. Det er 50% sjangse for at soldatene ikke stemte på noen av partiene i den rødgrønne regjeringen. altså at kongen er ute å tar av seg sånne jobber er bra. siden han er nøytral og er noen alle vet hvem er og ser opp till.
Tenk deg at du stemmer FRP, og ser fram i mot å få en medalje av kongen. så komemr Jens og sier at det er han som skal dele ut medaljen og kongen får ikke en gang lov å komme. da hadde det ødelagt mye for meg ihvertfall
Sitat av bleh Vis innlegg
Og dette bør, pasifist eller ikke, hedres. Han har trossalt fulgt ordre fra høyeste hold og gjort som han skulle etter odre. Om ordrene (og besluttningen om å gå inn i Afg/IRQ) er riktig er for meg rykende likegyldig; noen må gjøre jobben, og de som ofrer familie, venner og seg selv står det respekt av. Hedres skal de uansett.
Vis hele sitatet...
Mener du dette i alle tilfeller? Du kunne ha skrevet akkurat det samme om det vi i dag kaller terrorister eller fiender.
ble noe salig leven av medaljeutdelingen ja. jeg syns kongen burde delt de ut, det gjør hele seremonien mye større. og passer seg bedre enn at en dresskledd kontorrotte kommer med den.

håper vi alltid har kongehus, kongeriket norge ftw.
Jeg synes det er på høy tid med en åpen diskusjon i media om monarkiet vårt. Norge er internasjonalt en forkjemper for demokrati og menneskerettigheter, burde ikke vi da gå i spissen for å avskaffe det største (syns jeg) bruddet på demokrati i vårt moderne samfunn? Nemlig et ARVEDYNASTI vi har fordi det er tradisjon.. Det er mange uland som har diktaturer og eneveldige styrer fordi det er tradisjon..
Syns det er på tide å fjerne "tabuet" om å diskutere monarkiet, og få en åpen og saklig diskusjon rundt det!
Det første en lærer på rekruttskolen er hvordan en skal hilse til portrettet av Kongen. Det er vell egentlig kun kongen som har den makten til og sende Norge inn i krig så jeg vil si det er på sin plass at Kongen skulle levert ut disse medaljene!
Sitat av Sinnsforvirret Vis innlegg
Kan etter min mening bare afskaffe hele monarkiet. Intet annet enn glorifiserte skattesnyltere uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg motsier ikke dine meninger på noen som helst måte, men hva ville vært et bedre alternativ?
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Jeg motsier ikke dine meninger på noen som helst måte, men hva ville vært et bedre alternativ?
Vis hele sitatet...
Kommer ikke det ganske godt fram i det tidligere innlegget mitt?
Synes kongen skal ha makt! hvis han sier heng Jens Stoltenberg, så blir han hengt!
Og hvis kongen ikke kan gjøre dette, hva faen skal vi med kongen? men spør det samme igjen, hva faen skal vi med Jens Stoltenberg?
Jens Stoltenberg lager uro, dritt, snakker manshit, og dommet seg ut på dagsrevyen! etter mine øyner.
Kongen er han som sitter på den største makten i landet, hvorfor skal en kar som kan litt politikk bestemme, bare fordi Norge er en demokratisk land?

Stemmer FRP neste gang! AP har failed med både DLD og alt annet, dem gjør ikke noe annet en og lage drit, som etterkommeren må rydde opp i
Nyheter som dette fryder meg. Har lite til overs for kongen med tanke på at kongehuset helt ukritisk bruker nesten 200 millioner kr i året av skattebetalernes penger, uinkludert penger til alle eiendommene deres.
Sist endret av Omnibenevolence; 11. mai 2011 kl. 19:36.
Sitat av Kain Vis innlegg
Synes kongen skal ha makt! hvis han sier heng Jens Stoltenberg, så blir han hengt!
Og hvis kongen ikke kan gjøre dette, hva faen skal vi med kongen? men spør det samme igjen, hva faen skal vi med Jens Stoltenberg?
Jens Stoltenberg lager uro, dritt, snakker manshit, og dommet seg ut på dagsrevyen! etter mine øyner.
Kongen er han som sitter på den største makten i landet, hvorfor skal en kar som kan litt politikk bestemme, bare fordi Norge er en demokratisk land?

Stemmer FRP neste gang! AP har failed med både DLD og alt annet, dem gjør ikke noe annet en og lage drit, som etterkommeren må rydde opp i
Vis hele sitatet...
Du er klar over at du foreslår å innføre brutalt diktatur, dødsstraff og tilsidesette hele rettssystemet fordi du synes statsministeren er "snakker manshit" og har "dommet seg ut på dagsrevyen"? Tenker du i det hele tatt før du rabler ned ting her?
Sitat av Kain Vis innlegg
Synes kongen skal ha makt! hvis han sier heng Jens Stoltenberg, så blir han hengt!
Og hvis kongen ikke kan gjøre dette, hva faen skal vi med kongen? men spør det samme igjen, hva faen skal vi med Jens Stoltenberg?
Jens Stoltenberg lager uro, dritt, snakker manshit, og dommet seg ut på dagsrevyen! etter mine øyner.
Kongen er han som sitter på den største makten i landet, hvorfor skal en kar som kan litt politikk bestemme, bare fordi Norge er en demokratisk land?

Stemmer FRP neste gang! AP har failed med både DLD og alt annet, dem gjør ikke noe annet en og lage drit, som etterkommeren må rydde opp i
Vis hele sitatet...
Er det greit om jeg bruker sitat av deg, generelt resten av livet?
"Jens stoltenberg lager uro, snakker manshit, og dummet seg ut på dagsrevyen!" - winner.
"Hvorfor skal en kar som kan litt politikk bestemme, bare fordi Norge er et demokratisk land"? - HEHEEH, morroklumpen.
"Hvis Kongen sier at noen skal henges, så skal de henges! (inkl statsministeren). Hvis ikke han har den makta, få Kongen vekk!" - Tidenes.
"Stemmer FRP neste gang" - HEEHEHEHEH.

Seriøst du er alt som er feil med verden.
Sitat av iGnome Vis innlegg
Selvfølgelig er han et vanelig menneske, mener du at vi skal krysse et menneske med delfiner for å få den optimale kongen??
Skjønner ikke hvorfor alle skal hate kongen hele tida, Kongen er noe av det sisste som fortsatt er Norskt her i landet!
Vis hele sitatet...
Hater på ingen måte kongen. MEN det er en illusjon at kongen er så norsk. Kongens far, Kong Olav, ble jo født og døpt i Danmark til Alexander Edward Christian Frederik. Kongen er en 3. generasjons danske. Kongens oldefar kom til landet i 1905 og lærte seg aldri skikkelig norsk. Han kan igjen spore sine røtter tilbake til Wilhelm av Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg på 1800-tallet. Vår konge er kanskje født i Norge, men røttene hans er danske og tyske. Norge har ikke hatt en egen norsk konge siden kong Håkon V Magnusson død i 1319.

Hadde det ikke vært for politisk maktspill tidlig på 1900-tallet ville vi vært en moderne republikk i dag.

Jeg kan skjønne den symbolske verdien kongen kan ha som samlingsperson, og som han hadde under 2. verdenskrig. Men den rollen er i dag utspilt, i mine øyne.
La oss si at dommedag og 4 verdenskrig kom på en gang. så hadde jeg faen ikke risikert å dødd for stoltenberg. regner med at det er ingen i det landet her som er så lojal mot sin regjering. og hvis det er noen, så er det bare skammelig.
Sitat av prenix Vis innlegg
Jeg, som mange andre, er sjokkert av å ha lest de nylige ryktene om at Jens Stoltenberg skal ha overstyrt Kongen i å dele ut krigskorset til de norske spesialsoldatene.

Er det riktig at Jens kan leke president, og styre spillet slik han selv finner det best? Selv om Kongen ikke har makt, så er det forkastlig å svekke Kongens rolle utad, og bryte en folketradisjon.

Jens tar rollen fra Kongen, og møter opp selv. Dette er nok svært positivt for han utad i utenrikspolitikken, men er det riktig?

Følgende artikler om saken:
Kongen var uønsket da spesialsoldatene ble hedret
Dette er en skandale
Jens bør beklage
Vis hele sitatet...
Det er på ingen måte riktig at Jens tar seg til rette på denne måten. Nå vet ikke jeg hvilken forklaring de endte opp med, men om han med "makt" holdt tilbake kongen så er dette feil. Tenk om ikke kongen hadde delt ut Krigskorset til Max Manus. Hadde han følt samme stoltheten, og blitt engasjert til å nok en gang til risikere liv og helse for Norge? Neppe!

Norges største (levende) krigshelt G. Sønsteby savnet også kongen ved sermonien. Det sier *LITT* Dessuten er det Kongen som er øverste millitære leder i Norge, og derfor er det naturlig at det er han som deler ut Norges største utmerkelse