Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 4642
Heisann,

Sitter med et lite etisk dilemma.
Jeg ble i august ferdig som lærling i bedriften jeg jobbet i. Arbeidskontrakten min med bedriften gikk altså ut da.
Bedriften var usikker på om de kunne ansette meg etter læretiden. De sa de trengte litt tid til å finne ut av dette, og det ble bestemt at jeg skulle fortsette å jobbe som en vanlig ansatt til de hadde bestemt seg.
Jeg fikk da normal lønn, og de sa at jeg skulle få en midlertidig kontrakt, til de hadde bestemt seg.

Etter en liten periode fikk jeg beskjed (muntlig) om at jeg kunne bli ut månden, så måtte jeg gå. Greit nok, that's life.

Jeg har altså jobbet i ca 2 og en halv måned uten å ha sett den "midlertidige arbeidskontrakten".

Jeg har ikke fått en skriftlig oppsigelse, men siden jeg ikke vet hva som står i den midlertidige kontrakten, så trenger jeg kanskje ikke det? Jeg har fått attest hvor det står hvor lenge jeg har jobbet i bedriften og at jeg har sluttet.

Men nå i november har jeg motatt en normal lønning, uten at jeg har jobbet for den.


Hva skal jeg gjøre?

Skal jeg ta kontakt med bedriften og tryggle om at de skal ta tilbake pengene?
Kan de kreve pengene tilbake hvis de selv finner ut av dette?
Kan det stemme at jeg faktisk skal ha pengene?
Er det galt av bedriften å ikke vise meg den midlertidige kontrakten?
Kan det bli tull med NAV og dagpenger?
En grei regel er at hvis du allerede er i tvil, så kommer nok disse pengene til å gnage på samvittigheten din uansett hvis du beholder dem.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
du trenger ikke engang koble inn samvittigheten, de har krav på disse pengene som er feilaktig utbetalt, og de får tak i dem enten du vil eller ikke.

om du velger å beholde dem kommer de sannsynligvis til å ordne slik at de blir tvangstrukket fra konto, lønn, og lignende helt til de har mottatt det totale beløp.
Kanskje du kan få arbeid der om du gir dem pengene tilbake ?
- Har du fått penger som du ikke har jobbet for, vil det nok bli merket med tiden.. Jeg ville anbefalt å gitt pengene tilbake, i håp om en mulig arbeidsavtale siden du er så ærlig og lojal.
Du er vel uansett ansatt og har krav på løpende lønn så lenge du ikke har fått en skriftlig oppsigelse som oppfyller formkravene. Men vet ikke helt om det er annerledes for lærlinger.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Du er vel uansett ansatt og har krav på løpende lønn så lenge du ikke har fått en skriftlig oppsigelse som oppfyller formkravene. Men vet ikke helt om det er annerledes for lærlinger.
Vis hele sitatet...
såvidt meg bekjent er ikke en lærlingeplass ansett som et standard arbeidsforhold, og ved endt opplæring / fullført fagbrev vil forholdet automatisk avsluttes uten at arbeidsgiver trenger si opp arbeidstaker.
Når jeg ble "sagt opp" var jeg ikke lærling. Lærlingkontrakten min gikk ut i august og jeg hadde fagbrevet, så jeg var altså ikke lærling når det skjedde.

Min siste arbeidsdag var 01. oktober, kan det være at det bare er den siste lønna?

Og kan bedriften kreve tilbake en utbetalt lønning, hvis de har gjort en feil?
Sitat av somnium Vis innlegg
såvidt meg bekjent er ikke en lærlingeplass ansett som et standard arbeidsforhold, og ved endt opplæring / fullført fagbrev vil forholdet automatisk avsluttes uten at arbeidsgiver trenger si opp arbeidstaker.
Vis hele sitatet...
Kan nok stemme det du sier med tanke på at lønn osv er såpass lav i lærlingstiden og. Vil dog tro at de mnd han jobbet uten kontrakt, med med full lønn vil være nok til at arbeidsforholdet hans blir ansett som et vanlig fast ett, og at han da har krav på en mnd oppsigelsestid, som de kanskje har gitt han lønn for selv om han ikke jobba der. Men han kan jo likegodt høre.
Sitat av somnium Vis innlegg
såvidt meg bekjent er ikke en lærlingeplass ansett som et standard arbeidsforhold, og ved endt opplæring / fullført fagbrev vil forholdet automatisk avsluttes uten at arbeidsgiver trenger si opp arbeidstaker.
Vis hele sitatet...
Det kan nok stemme ganske bra, men problemet er at jeg jobbet 2 og en halv månde etter at lærlingkontrakten min gikk ut. Sjefen min kalte det bare for en midlertidig kontrakt (som jeg ikke har sett eller undertegnet).
Sitat av saltogpepper Vis innlegg
Når jeg ble "sagt opp" var jeg ikke lærling. Lærlingkontrakten min gikk ut i august og jeg hadde fagbrevet, så jeg var altså ikke lærling når det skjedde.

Min siste arbeidsdag var 01. oktober, kan det være at det bare er den siste lønna?

Og kan bedriften kreve tilbake en utbetalt lønning, hvis de har gjort en feil?
Vis hele sitatet...
Hvis du fikk oppsigelsen etter første sept, så vil jeg tro at de har betalt deg for 1 mnd oppsigelse, da oppsigelsestiden vanligvis gjelder fra første i måneden etter du har fått beskjed.

Men du kan bli holdt ansvarlig for å ha brukt penger som ikke er dine ja.
Sitat av saltogpepper Vis innlegg
Og kan bedriften kreve tilbake en utbetalt lønning, hvis de har gjort en feil?
Vis hele sitatet...
Ja. titegn
Om du søker på ny jobb så vil du kanskje oppgi de som referanser for ny arbeidsgiver, så kanskje like greitt å rydde opp i det.
Sikker på at det ikke er oppsparte feriepenger?
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Sikker på at det ikke er oppsparte feriepenger?
Vis hele sitatet...
Det kan være det, men jeg er veldig usikker.

Det jeg er redd for er at hvis jeg tar kontakt med bedriften og forteller at jeg har fått penger jeg er usikker på om jeg fortjener, at de da kanskje vil kreve pengene tilbake, selv om jeg kanskje har rett på de. Jeg vet jo ikke hva jeg har rett på.
Sitat av saltogpepper Vis innlegg
Det kan være det, men jeg er veldig usikker.

Det jeg er redd for er at hvis jeg tar kontakt med bedriften og forteller at jeg har fått penger jeg er usikker på om jeg fortjener, at de da kanskje vil kreve pengene tilbake, selv om jeg kanskje har rett på de. Jeg vet jo ikke hva jeg har rett på.
Vis hele sitatet...
De har ikke rett på feilbetalte penger hvertfall.
Så om du ikke melder fra sitter du med svarteper.
Ta kontakt med arbeidsplassen din du, det er ytterst sjeldent de betaler ut for mye lønn. Når det skjedde med meg at de betalte ut 9800Kr i diettpenger isteden for 980Kr, så fikk jeg behode de siden jeg var ærlig å sa ifra.

Et helt vilt forslag kan jo være å sjekke eventuell lønnslipp.
Sammenlign feriepengegrunnlaget på lønnslippen din med siste lønnsutbetaling, det skal være 10.2% eller 12% av grunnlaget. Feriepenger skal vanligivis inkluderes i siste lønning hvis du slutter i jobben.
Ta vare på pengene en stund, spør de etter dem så gir du dem tilbake, hvis ikke...
Skjønner ikke hva som er å debattere? Trådstarter fikk penger han ikke vet hvorfor han har fått, en enkel telefon samtale og det burde være løst.

Har forøvrig vært i nesten samme situasjon, fikk betaling for noe jeg ikke hadde gjort. Jeg sa ifra, fikk en giro, gikk hjem, overførte det som hadde kommet feil på kontoen. De takket meg for at det fortsatt fantes mennesker med ærlige hjerter..

Og Saltogpepper:

Gjør hva du vil =) Du kan bestemme over ditt eget liv. Du må selv kjenne hvor grensen går i situasjoner som denne =)

Sitat av Lycan Vis innlegg
Ta vare på pengene en stund, spør de etter dem så gir du dem tilbake, hvis ikke...
Vis hele sitatet...
Det var så dumt sagt at jeg angrer på at jeg kommenterte...
Sitat av Lycan Vis innlegg
Ta vare på pengene en stund, spør de etter dem så gir du dem tilbake, hvis ikke...
Vis hele sitatet...
Tulling, sett deg selv i samme siuasjon.

Medmenneskelighet heter det du ikke har!
Ta kontakt med bedriften om du er i tvil. Det er vinn-vinn for deg. 1) du slipper dårlig samvittighet og 2) du kommer til å framstå som hederlig kar uansett om du får beholde/har rett på pengene eller ei, noe som kommer til å se veldig fint ut på referansen din eller hvis framtidig arbeidsgiver ringer dem for å høre hvordan du er.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Tulling, sett deg selv i samme siuasjon.

Medmenneskelighet heter det du ikke har!
Vis hele sitatet...
Jeg har nok av medmennesklighet, men når det kommer til større bedrifter så jeg bryr jeg meg ikke så veldig hardt.
Sist endret av Yutao; 8. november 2010 kl. 11:52.
Sitat av Lycan Vis innlegg
Jeg har nok av medmennesklighet, men når det kommer til større bedrifter så jeg bryr jeg meg ikke så veldig hardt.
Vis hele sitatet...
Vi kommer langt med en slik tankegang... Hva er vits med ubetinget kjærlighet/medmenneskelighet så lenge man lager rammer rundt det?

På tide og røska av taket og la planten få vokse seg så stor den vil
Sitat av Lycan Vis innlegg
Jeg har nok av medmennesklighet, men når det kommer til større bedrifter så jeg bryr jeg meg ikke så veldig hardt.
Vis hele sitatet...
Rett på meg hvis jeg tar feil, men står det noe om størrelsen på denne bedriften?

Og hva har størrelsen på bedriften å si for hvorvidt du oppfordrer saltogpepper til å gjøre seg til kjeltring?
Dette er ganske enkelt en prinsippsak.
Eks.
Hvis jeg ser en jeg vet er millionær mister en tusenlapp på gata, skal jeg så la vær å gi den tilbake fordi jeg vet at han har nok av penger? Det er fortsatt han sine penger!
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Hvis jeg ser en jeg vet er millionær mister en tusenlapp på gata, skal jeg så la vær å gi den tilbake fordi jeg vet at han har nok av penger? Det er fortsatt han sine penger!
Vis hele sitatet...
Ja, du skal la hver. Du skal vise den rikingen hvordan man virkeligsetter pris på 1 tusen, so go have fun
Sist endret av Since1866; 8. november 2010 kl. 12:05.
Sitat av HighTech Vis innlegg
Ja, du skal la hver. Du skal vise den rikingen hvordan man virkeligsetter pris på 1 tusen, so go have fun
Vis hele sitatet...
Karma is a bitch.
Sitat av HighTech Vis innlegg
Ja, du skal la hver. Du skal vise den rikingen hvordan man virkeligsetter pris på 1 tusen, so go have fun
Vis hele sitatet...
verdensfreden er faen meg ikke i horisonten en gang.. :P
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
verdensfreden er faen meg ikke i horisonten en gang.. :P
Vis hele sitatet...
Hehe, godt sagt.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Rett på meg hvis jeg tar feil, men står det noe om størrelsen på denne bedriften?

Og hva har størrelsen på bedriften å si for hvorvidt du oppfordrer saltogpepper til å gjøre seg til kjeltring?
Dette er ganske enkelt en prinsippsak.
Eks.
Hvis jeg ser en jeg vet er millionær mister en tusenlapp på gata, skal jeg så la vær å gi den tilbake fordi jeg vet at han har nok av penger? Det er fortsatt han sine penger!
Vis hele sitatet...
Nei du har rett i det, det står ikke noe om størrelsen på bedriften. Men er det saltogpepper sin feil at denne bedriften har gjort en bommert?
Millionæren har ikke tatt godt nok vare på pengene sine for å si det sånn.

Jeg har selv klart å betalt for mye til noen, men siden jeg er så veldig medmennesklig så gjorde jeg ikke noe sak utav det siden det var jeg som gjorde en tabbe.
Sitat av Lycan Vis innlegg
Nei du har rett i det, det står ikke noe om størrelsen på bedriften. Men er det saltogpepper sin feil at denne bedriften har gjort en bommert?
Millionæren har ikke tatt godt nok vare på pengene sine for å si det sånn.

Jeg har selv klart å betalt for mye til noen, men siden jeg er så veldig medmennesklig så gjorde jeg ikke noe sak utav det siden det var jeg som gjorde en tabbe.
Vis hele sitatet...
Har selv vært borti en sak der personer har fått urettmessige utbetalinger, og man kan ikke beholde penger som er kommet på konto uten videre.

Så han kan ha dem på konto og se, men ber man om at de skal tilbakebetales har man liten sjans til å beholde.
Sitat av Lycan Vis innlegg
Jeg har selv klart å betalt for mye til noen, men siden jeg er så veldig medmennesklig så gjorde jeg ikke noe sak utav det siden det var jeg som gjorde en tabbe.
Vis hele sitatet...
du viste ikke særlig medmenneskelighet i stad, men karmaen fikk vel gå i null...

Kaos er dens orden..

Poenget er jo at det kan bli en sak av dette, da nytter det ikke å tro at alle er som deg..

Norske Lover og sunt vett og medmenneskelighet er ikke synonymt med hverandre.
Jepp, ville helt klart kontaktet gamlesjefen for å høre hva dette var, og om det muligens var feil.
Slipper mye potensielt dritt i etterkant. Og tror han vil bli en god referanse i all fremtid.
Sitat av Lycan Vis innlegg
Nei du har rett i det, det står ikke noe om størrelsen på bedriften. Men er det saltogpepper sin feil at denne bedriften har gjort en bommert?
Millionæren har ikke tatt godt nok vare på pengene sine for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Nei men det er derfor du skal være medmenneske og gi beskjed om det hvis de har gjort en feil. Det vil reflektere deg som en ærlig, medmenneskelig og intelligent person.

Sitat av Lycan Vis innlegg
Jeg har selv klart å betalt for mye til noen, men siden jeg er så veldig medmennesklig så gjorde jeg ikke noe sak utav det siden det var jeg som gjorde en tabbe.
Vis hele sitatet...
Det har ikke noe med medmenneskelighet å gjøre, det er bare domskap.
Det var jo også synd for deg at de du betalte disse pengene til, var av samme holdning som deg til dette temaet.
Sitat av sorlandet Vis innlegg
Har selv vært borti en sak der personer har fått urettmessige utbetalinger, og man kan ikke beholde penger som er kommet på konto uten videre.

Så han kan ha dem på konto og se, men ber man om at de skal tilbakebetales har man liten sjans til å beholde.
Vis hele sitatet...
Ja du har vel forsåvidt rett. En kompis hadde plutselig mulighet til å ta ut 10.000 fra konto pga en feil i minibanken. Han var usikker på å ta dem ut men han endte opp med å gjøre det...og -10k på konto i ettertid.

Sitat av Vandringsmann
Poenget er jo at det kan bli en sak av dette, da nytter det ikke å tro at alle er som deg..

Norske Lover og sunt vett og medmenneskelighet er ikke synonymt med hverandre.
Vis hele sitatet...
Greit jeg gir meg, du har rett
Sitat av Lycan Vis innlegg
Greit jeg gir meg, du har rett
Vis hele sitatet...
Det er godt å høre at du har tenkt over saken
Ja det var en lite gjennomtenkt kommentar
Min praksis i en hver sammenheng der jeg er usikker på om jeg har fått det jeg skal, være seg for mye eller for lite, har jeg alltid tatt kontakt med arbeidsgiver. Det er mange grunner til hvorfor pengene kan tilhøre deg, men det er også en mulighet for at arbeidsgiver har gjort feil. Om det er en feil som er gjort, vil dette bli tilbake krevd, så hvorfor sette seg i en potensiell uønsket situasjon, for som Vandringsmann sier, en telefon så er problemet løst. Så ta en telefon finn ut hvorfor du har fått pengene og bruk de med god samvittighet dersom det viser seg at de tilhører deg.
Sist endret av Veggen; 8. november 2010 kl. 14:26.
kan det rettogslett være feriepenger?

som mange andre sier ring og hør, bedre og få gode skussmål resten av livet enn og sitte igjen med 10k ekstra en mnd, som du må betale tilbake med blodrente
Sitat av svirrevapp Vis innlegg
kan det rettogslett være feriepenger?

som mange andre sier ring og hør, bedre og få gode skussmål resten av livet enn og sitte igjen med 10k ekstra en mnd, som du må betale tilbake med blodrente
Vis hele sitatet...
De kan da ikke kreve blodrente om de har betalt ut feilaktig? Tviler på at de kan kreve noe rente i det hele tatt. Men etter en viss tid går nok saken til inkasso e.l, men regner med at siden det først og fremst var dem som gjorde en feil at du får en sjanse til å samle sammen pengene og betale tilbake
Her er en kort oppsummering av hvilke av de gjeldende regler i arbeidslivet som kommer til anvendelse.

1 Alle arbeidstakere som er i et arbeidsforhold skal ha skriftlig arbeidskontrakt, uansett hvilket arbeidsforhold det er snakk om.

2 Bruk av midlertidige ansettelsesforhold er forbudt, dersom det ikke er snakk om sessongarbeid eller andre særlige forhold ved arbeidets art tilsier det. (AML § 14 -9) Loven slår også fast at arbeidsforholdet skal regnes som en fast ansettelse dersom det ikke foreligger arbeidskontrakt.

3 Den generelle bestemmelsen om oppsigelsestid er fastsatt i AML § 15-3. Av denne vil det framgå at den gjensidige oppsigelsesfristen er 1 måned - dersom ikke annet er fastslått i skriftlig kontrakt, som i dette tilfellet ikke foreligger.

4 Når det gjelder feil utbetalt lønn, har de fleste tariffavtaler særbestemmelser om dette. På min arbeidsplass kan ikke arbeidsgiver kreve tilbake feil utbetalt lønn dersom feilutbetalingen ligger mer enn 3 måneder tilbake i tid. Arbeidstaker plikter imidlertid på sin side å melde fra hvis hun/han har grunn til å tro at det foreligger en feilutbetaling.

Kort sagt: i dette tilfellet er det først og fremst arbeidsgiver som har forsømt sine plikter, og det på en grov måte. Så vidt jeg kan se, skal du ha skriftlig oppsigelse en måned i forveien dersom arbeidsforholdet opphører, og denne skal være saklig begrunnet. Også dersom du har fått muntlig beskjed, fortsetter arbeidsforholdet en kalendermåned framover. At arbeidsgiver ikke krever at du oppfyller din arbeidsplikt i denne perioden, kan du i og for seg ikke lastes for.

Bruk pengene godt. Dersom det blir en sak, har du en god sak.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...smilj%F8lov*&&
Vet ikke om det har så mye å si men;
Bedriften er en ganske stor bedrift med milliardomsettning.
Det er snakk om ca 25 000 kr.
Jeg er arbeidsledig og ganske blakk.
Har litt dårlig samvittighet, men trenger pengene.
Sist endret av saltogpepper; 9. november 2010 kl. 01:01.
tar du en telefon og sier du har fått 1 lønn for mye, så fremstår du som en hederlig kar, og du stiller mest sansynlig med gode referanser når du seinere skal søke på ny jobb. men jeg skjønner også at du har lyst på penga 25 "høvdinger" er nok til og klare seg en stund spes om du bor hjemme :P

men du må nesten ta avgjørelesen selv.

om dette hadde hvert penger som man kan beholde hvis en holder kjeft så ja, kjenner meg selv så godt at jeg hadde nok holdt kjeft, men det er nå meg. Skyt meg (jeg blir garantert slakta nå)
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av saltogpepper Vis innlegg
Vet ikke om det har så mye å si men;
Bedriften er en ganske stor bedrift med milliardomsettning.
Det er snakk om ca 25 000 kr.
Jeg er arbeidsledig og ganske blakk.
Har litt dårlig samvittighet, men trenger pengene.
Vis hele sitatet...
Greit nok at du har lyst på pengene, og trenger dem.

Men hvis du leser alle svarene du har fått hittil (eller ganske mange av dem) så forklarer de at hvis utbetalingen skjedde med en feil, selv om det er fra dems side, så kan de kreve å få pengen tilbake. Altså hvis du bruker pengene, blir de krevd inn på en annen lønn eller lignende.

Som sagt flere ganger tidligere, ring inn og hør.
Ring og sjekk... Du kan tjene på det via samvittighet ELLER bli en hederlig kar...
Hvis de tjener masse penger og det er riktig er det vel godt og ha en samvittighet ren med 25 tusen ekstra på konto?
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Du bør tenke over at dette er arbeidsplassen du har hatt læretiden din i. Du er nå arbeidsledig og på utkikk etter jobb. Det er kanskje ikke så smart å brenne broene med den beste referansen du kommer til å ha i lang tid fremover. En god referanse er gull verdt. Det kan godt være at dette er feriepenger eller restutbetaling etter fullført læretid (vet at dette kan forekomme pga feilregninger av lærlinglønn o.l.).

På den andre siden så har ikke arbeidsgiver vært så kul virker det som. Har du lønnslippene fra perioden etter læretid ville jeg anbefalt deg å hørt med noen. Da dette kan brukes som en form for dokumentasjon for at du har jobbet for arbeidsplassen og kan hjelpe på den manglende arbeidskontrakten. Det kan være at du i følge loven sko vært regnet som fast ansatt, og at du hadde hatt krav på en ekstra måneds lønn som oppsigelse eller bedre, en fast jobb. Jeg ville anbefalt deg å snakket med noen som kan arbeidsrett, og hvis du er med i en fagforening som f.eks LO skal disse kunne hjelpe deg med noe slikt. Uansett så hadde du hatt krav på en skriftlig oppsigelse (Dette er noe du kan drive litt herk med arbeidsgiver om hvis du sitter med lønnsslipper fra dem)



Hele greien virker som det er i gråsonen, så du kan vel velge hva du har lyst å gjøre. Hvis jeg hadde gått etter prinsipper ville jeg sett på omstendighetene rundt oppsigelsen og sett på om du faktisk har krav på pengene. På den praktiske siden så kommer du som arbeidsledig til å ha sterk nytte av referansen. Uansett så er det ikke dumt å forhøre seg med noen som kan jussen rundt det hele.
Sitat av saltogpepper Vis innlegg
Vet ikke om det har så mye å si men;
Bedriften er en ganske stor bedrift med milliardomsettning.
Det er snakk om ca 25 000 kr.
Jeg er arbeidsledig og ganske blakk.
Har litt dårlig samvittighet, men trenger pengene.
Vis hele sitatet...
Drit i bedriften, tenk kortsiktig å bruk hele pengene med god samvittighet.
Kos deg med pengene!

Så kan du heller ta problemet når bedriften vil ha tilbake de 25000kr.
Å du må ikke ha dårlig samvittighet, du har jo bare stjålet disse pengene.

Søskenbarnet mitt tenkte nettopp dette når han ikke trakk skatt, han satt bort de 300.000kr som han skulle betalt i skatt. Disse hadde han jo i tilfelle noen skulle spør om de. Det som ble resultatet når de fant ut av dette var at han ble dømt til å betale tilbake den nette sum av 300.000kr, 60 dager pallesnekring og noen titalls tusen i bot.

Litt utenfor dette emnet, men er sånn det kan gå hvis du praktiserer denne tankegangen. Karmaen vil før eller senere komme å ta deg.

Sitat av saltogpepper Vis innlegg
Har litt dårlig samvittighet, men trenger pengene.
Vis hele sitatet...
Jeg trenger også penger, syns du da det er rett å rane noen for 100.000Kr?
Dette burde egentlig ikke være noe å lure på, ring til bedriften.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Jeg trenger også penger, syns du da det er rett å rane noen for 100.000Kr?
Dette burde egentlig ikke være noe å lure på, ring til bedriften.
Vis hele sitatet...
Hvordan i all verden kan du sammenligne trådstarters situasjon med å rane noen for 100.000kr? Dette er snakk om en milliardbedrift som tydeligvis ikke følger de norske arbeidsbestemmelser og kan ha utbetalt 25.000 kr feil. Dette er ikke det samme som å rane en person for 100.000 kroner.

edit: glemte nesten spørsmålet mitt. Hvordan er situasjonen nå saltogpepper?
Sist endret av stødig; 16. november 2010 kl. 23:07.
Dette er en nobrainer.

La pengene ligge i dvale på konto. Finner de ut av det, pay back. Finner de ikke ut av det og du kan leve med valget du har tatt så beholder du pengene.

Hvordan din moral er i forhold til dette finner du ikke ut av på et internettforum. Hadde du ment at galt at pengene var på kontoen din så hadde du uansett allerede tatt kontakt og forklart situasjonen. Dette har du altså IKKE gjort og det sier vel det meste.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Poenget er jo at det kan bli en sak av dette, da nytter det ikke å tro at alle er som deg..

Norske Lover og sunt vett og medmenneskelighet er ikke synonymt med hverandre.
Vis hele sitatet...
Det Kan, rettere sagt - så er dette en fin mulighet for å ta en spansk en. Penger er penger, og hvem har ikke behov for penger?

Man har som krav å opplyse om dette, så fort man merker det. Poenget er at man burde ta slike sjangser mot firmaer som tjener millioner i året, men for all del, ikke bruk av pengene før du føler deg komfortabel ved å bruke dem.

Blir du tatt, åpner det seg alltid en løsning på problemet.

Forøvrig er jeg enig med det du skriver, at man burde være varmhjertelig og snill, men ikke mot million bedrifter.

Go For It!

Edit: Hadde det vært større sum, som du vet at du hadde kommet til å slite med i åres vis, hadde det vært en annen sak. Men, 25k er jo ikke domme dag.
Sist endret av eskil2k; 17. november 2010 kl. 16:47.
For å si det sånn, det verre å betale tilbake penger du allerede har brukt opp.