Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 15606
Hei,

Om ca ett halvt år flytter jeg til Kina (Shanghai, Pudong) etter tilbud fra jobben. Jeg skal en tur bort i August, men hittil har jeg aldri vært i Kina før.

Det en mange rykter og påstander ute å går fra venner, kolleger og familie. Som for eksempel tregere netthastighet, blokkerte nettsider, ekstrem overvåking, portforbud etter kl 22, og mye annet rart.

Lurer derfor på om noen her har erfaringer fra reise og opphold til Kina?
Har ingen erfaring med Kina, men har sett en del videoer av Serpentza på youtube. Han lager videoblogg om hvordan Kina fungerer, og hvordan det er å bo der, så kan kansje pløye gjennom noen av hans videoer, for å få et lite inblikk i kulturen der.

https://www.youtube.com/user/serpentza
Var ei på God morgen Norge igår og skrøt landet opp i skyene. Vpn fikser de stengte sidene så var ikke noe problem for hun hvertfall.
Shanghai er en de feteste byene i verden og du kommer til aa trives der om du liker litt nattliv. Last ned og instaler en VPN da du ikke vil kunne bruke facebook uten. Det er inget portforbud. Klubber osv er generelt appne til morgenkvisten (6-9am). Have fun!
Som allerede nevnt, Serpentza. Nordmenn flest aner ikke hvor forskjellig fra Norge ting er på den andre siden av kloden, men den youtubekanalen kan iallefall åpne øynene for folk flest når det kommer til å skjønne hvor lite vi faktisk skjønner.
Hei. Jeg bodde der et par år selv.
Når det kommer til internett så fikser vpn det problemet.

Portforbud er jeg ikke mye kjent med da jeg hadde egen leilighet for det meste. Jeg bodde en stund på jobben og da stengte de dørene etter 22 eller noe, men det var bare å hamre på døra så kom vakta og åpnet uten spørsmål. Uansett om jeg var dritings eller ikke.

Ekstrem overvåkning? Mulig... Ikke noe jeg brydde meg om om det så skjedde.

Still gjerne mer konkrete spørsmål så skal jeg svare så godt jeg kan.

Selv trivdes jeg kjempegodt der borte og skulle gjerne jobbet der igjen.
Redpilled alfahann
Å leve i Kina er etter min erfaring både ekstremt frustrerende og ekstremt spennende, lærerikt og fett. Kina er rimelig trygt om du ikke oppsøker de mest berykta utestedene eller turistfellene. Det er generelt lite kriminalitet og kinesere er i de aller fleste tilfeller imøtekommende og behjelpelige i service situasjoner. Du blir bombardert av lyd,lys,mennesker og sanseinntrykk uansett hvor du går.Det kan både være ekstremt spennende og ganske slitsomt alt ettersom.

Shanghai er en relativt vestlig by som ikke byr på et like stort kultursjokk som du møter andre steder i Kina. Det er et ganske stort miljø av utlendinger der som det er mulig å ha kontakt med, og du finner vestlig mat om du er på utkikk etter det. Vil anbefale deg å reise til noen litt mindre globaliserte deler av Kina om du har sjansen. Det er et kultursjokk uten like.

Mange vestlige nettsider er sperret, men det kommer du greit forbi med bruk av VPN. Hadde ikke portforbud og merket ikke noe til overvåkningen når jeg bodde der.

Du burde være forberedt på en kultur med mye mindre terskel for løgn og en mye lavere terskel for kommentarer knyttet til utseende, penger,personlighet osv. Kinesere kan oppfattes som ganske uforskammede og direkte til tider. Bordmanerer og høyt lydnivå kan også være litt slitsomt i lengden.Du kan også oppleve at kinesere ikke svarer på spørsmål du stiller eller at du ikke får vite om viktig informasjon.Tålmodighet er en grei egenskap om du skal jobbe i Kina. Det er lett å føle seg som en outsider om du ikke behersker språket og blir holdt utenfor samtaler så det kan være en ide å prøve å sette seg inn i språket om du har mulighet og kapasitet til det. Det er kanskje ikke så aktuelt i Shanghai, men andre steder i landet er engelskkunnskapene rimelig begrenset.

Du har mye å glede deg til, men vær forberedt på at det kan bli både frustrerende og slitsomt til tider.
Du får ikke lov å kjøre bil som utlending. Må ha kinesisk sjåfør. Håper Norge og resten av verden nekter kinesere i utlandet å kjøre bil og da.
Er vel bare å ta kinesisk førerkort vel? Aldri undersøkt men det virker jo merkelig om ikke.
jeg som skriver
Sitat av hollow Vis innlegg
Du får ikke lov å kjøre bil som utlending. Må ha kinesisk sjåfør. Håper Norge og resten av verden nekter kinesere i utlandet å kjøre bil og da.
Vis hele sitatet...
For å få lov til å kjøre i Kina må du ha bodd der lengre enn 6mnd, det er altså turister som blir nektet å kjøre. Hvis du har europeisk førerkort trengs ikke mer enn en relativt enkel teoretisk eksamen (som forøvrig kan gjennomføres på engelsk) for å få kinesisk førerkort.
Sitat av hollow Vis innlegg
Du får ikke lov å kjøre bil som utlending. Må ha kinesisk sjåfør. Håper Norge og resten av verden nekter kinesere i utlandet å kjøre bil og da.
Vis hele sitatet...
Merkelig, da jeg kjenner mange som har fått overført sitt utenlandske førerkort til et kinesisk et. Både mange år siden og i nyere år. Vanskelig var det heller ikke.
Er mye scams og korrupsjon der, så du bør lese deg opp på det. Du som utlending har stort sett ingen rettigheter og kinesere vil alltid bli trodd uansett av politi osv. De erekstreme nasjonalister og flokkdyr. Serpentza ol. anbefales. + ADVchina
Jeg har aldri bodd i Kina, men da har blitt noen mnd tilsammen.

Shanghai er som påpekt over her veldig vestlig, og engelsk holder lenge. Høflighet er noe helt annett enn hva du er vant med hjemme, å "kakke asken" av sigarettene rett på teppet er helt vanlig, likeså med harking og spytting ved matbordet.
Kineserne er generelt veldig hjelpsomme, men språk er selvsagt en utfordring.
Ofte har du en stor fordel som hvit, "a foreigners face is very useful in China" har jeg blitt fortalt mang en gang.
Dette gikk da gjerne på at man slapp å ta hensyn til "eldstemann vet best", parkering forbudt skilt gjaldt vist ikke med hvit mann i bilen osv.

Hva angår internett, på hotell har det opplevdes som at de har raskt nettlinje, men med noen sekunders "ping" (ingenting skjer på noen sekunder, så "smukk" ting skjer kjempefort). Om det har med great firewall of China eller noe annet å gjøre vet jeg ikke.

Om det blir mye hoteller på deg, anbefales det å få noen lokale til å booke. Skal jeg booke hoteøl ihht jobbens retningslinjer får jeg et kjipt dyrt rom, kineserne fikser som regel oppgradert rom til under prisen av "standardrom".
Videre er det bare å skaffe seg WeChat asap, fortrinnsvis også med betalingsløsning. (De virker ikke å være så glad i kontanter).
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Jeg har aldri bodd i Kina, men da har blitt noen mnd tilsammen.

Shanghai er som påpekt over her veldig vestlig, og engelsk holder lenge. Høflighet er noe helt annett enn hva du er vant med hjemme, å "kakke asken" av sigarettene rett på teppet er helt vanlig, likeså med harking og spytting ved matbordet.
Kineserne er generelt veldig hjelpsomme, men språk er selvsagt en utfordring.
Ofte har du en stor fordel som hvit, "a foreigners face is very useful in China" har jeg blitt fortalt mang en gang.
Dette gikk da gjerne på at man slapp å ta hensyn til "eldstemann vet best", parkering forbudt skilt gjaldt vist ikke med hvit mann i bilen osv.

Hva angår internett, på hotell har det opplevdes som at de har raskt nettlinje, men med noen sekunders "ping" (ingenting skjer på noen sekunder, så "smukk" ting skjer kjempefort). Om det har med great firewall of China eller noe annet å gjøre vet jeg ikke.

Om det blir mye hoteller på deg, anbefales det å få noen lokale til å booke. Skal jeg booke hoteøl ihht jobbens retningslinjer får jeg et kjipt dyrt rom, kineserne fikser som regel oppgradert rom til under prisen av "standardrom".
Videre er det bare å skaffe seg WeChat asap, fortrinnsvis også med betalingsløsning. (De virker ikke å være så glad i kontanter).
Vis hele sitatet...
Ikke for å kapre tråden din, men jeg har et spørsmål ang wechat. Opplever du også å bli bannet fra wechat? Har blitt bannet nå to ganger og det eneste jeg gjør er å snakke med den ene vennen min. Får ikke låst den opp før om 6mnd, da en bruker kan kun låse opp en bruker noen få ganger
Sitat av Norgeerkult Vis innlegg
Ikke for å kapre tråden din, men jeg har et spørsmål ang wechat. Opplever du også å bli bannet fra wechat? Har blitt bannet nå to ganger og det eneste jeg gjør er å snakke med den ene vennen min. Får ikke låst den opp før om 6mnd, da en bruker kan kun låse opp en bruker noen få ganger
Vis hele sitatet...
Har brukt WeChat siden 2010 og aldri blitt bannet
Sitat av Yutao Vis innlegg
Har brukt WeChat siden 2010 og aldri blitt bannet
Vis hele sitatet...
Ikke bannet, mente blokket.
Suspicious activity was detected on your account. Ask a WeChat contact to use Help Friend Log In and verify your identity to unblock.This user does not have to be your Friend on WeChat, but must meet the following requirements::

Signed up to WeChat more than six months ago and the account can be used normally
You have not exceeded the limit for Help Friend Log In. (1x/month, 2x/6months, 3x/year)


Problemet er at jeg bare har en venn og den personen kan tydeligvis bare gjøre dette en gang. Merkelige greier, har ikke gjort annet enn å prate med min kjære
Sitat av Norgeerkult Vis innlegg
Ikke bannet, mente blokket.
Suspicious activity was detected on your account. Ask a WeChat contact to use Help Friend Log In and verify your identity to unblock.This user does not have to be your Friend on WeChat, but must meet the following requirements::

Signed up to WeChat more than six months ago and the account can be used normally
You have not exceeded the limit for Help Friend Log In. (1x/month, 2x/6months, 3x/year)


Problemet er at jeg bare har en venn og den personen kan tydeligvis bare gjøre dette en gang. Merkelige greier, har ikke gjort annet enn å prate med min kjære
Vis hele sitatet...
Det er ikke noen som har fått tak i passordet ditt da? Mye sånt ute og går i Kina. Spesielt på QQ.

har aldri hatt problemer med hverken banning eller blokkering
Jeg opplevde noe slikt ifm med telefonbytte eller oppdatering en gang. Jeg fikk noen kollegaer til å verifisere meg, så det løste seg enkelt for min del.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Jeg opplevde noe slikt ifm med telefonbytte eller oppdatering en gang. Jeg fikk noen kollegaer til å verifisere meg, så det løste seg enkelt for min del.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende, må bytte passord neste gang hehe. Er ikke noen fra freak som kan verifisere meg? Hadde satt utrolig stor pris på det
Når du får lappen så pass på kinesere som hopper foran bilen din mens du kjører. Sett mye av det på leakerality. Er en kjent greie for å få cash
Sitat av Norgeerkult Vis innlegg
Kan godt hende, må bytte passord neste gang hehe. Er ikke noen fra freak som kan verifisere meg? Hadde satt utrolig stor pris på det
Vis hele sitatet...
Send med en PM med hva jeg trenger å gjøre, så løses sikkert det.