Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 10538
altmuligviter
15 0
ok, prøver å søke på internett etter noe div elektriske greier men finner det jo ikke...

når man har en ende av en strømkabel som er avisolert så har man 3 elektriske "tråder", hva heter det greiene som man kan "skjøte" 2 tråder sammen med, nei jeg tenker ikke på sukkerbit det må være mindre, noe man bare klemmer rundt, og hva kan man isolere greit med etterpå?
(altså kanskje noe som kryper med varme)

altmuligviter
Trådstarter
15 0
kun bruke krympeslange mener du?
Skjøt med krympe strømpe?
Er nok skjøtehylse du sikter til : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...tehylse-44030/

Er også egne tenger for å glemme disse.
Ring elektriker.

Men hvis du vil risikere hus,hjem og alt annet bruk Isolerte skjøtehylser og kjøp deg nitetang\c-press tang. Alt er avhengig av hvilken dimensjon du har på lederne i når du skal velge størrelse på hylsene.
Sist endret av Mxzyzptlk; 22. oktober 2013 kl. 21:16.
Sitat av jonred Vis innlegg
kun bruke krympeslange mener du?
Vis hele sitatet...
Ikke gjør dette.
Du er ute etter en skjøtehylse, som du ble linket til over.
Om den trenger å være med krympestrømpe eller ikke kommer an på bruksområdet og evt. fukt den vil bli utsatt for.
Det beste er å tre krympestrømpe med lim på ledningen før du kniper den sammen, det blir tettere enn krympestrømpen som følger med i Biltemasettet.
Merk når du skaffer verktøyet til å knipe skjøtehylsen sammen, at det er én type for isolerte, og én for uisolerte skjøtehylser.
Du vil ha isolerte skjøtehylser.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Bruk en skjøtehylse til de "elektriske trådene" eller leder, som det heter. Så kan du ta en krympestrømpe over så har du isolert tilstrekkelig, bare husk på å kle på strømpen før du skjøter de sammen!
altmuligviter
Trådstarter
15 0
bare en tanke men.. hvordan i helsike kan jeg se at trådene er koblet sammen i den?
HER har du alt slags koble sammen dubbeditter...
Når du klemmer sammen en skjøtehylse over lederne blir hylsen selv ledende. Du trenger ikke SE at det er sammenkoblet..
Beklager, leste ikke bra nok. Selvsagt må lederene skjøtes før du bruker krympeslange.
Et eksempel er å tvinne de sammen for så å lodde (tinnlodding) de sammen før du dekker skjøten med krympeslangen. Du kan til og med skjøte med 'sukkerbit' hvis krympeslangen er stor nok..
Det lureste er nok skjøtehylsa..
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av jonred Vis innlegg
bare en tanke men.. hvordan i helsike kan jeg se at trådene er koblet sammen i den?
Vis hele sitatet...
Er som regel en liten plastbit inni som stopper lederen når den er kommet tilstrekkelig langt inn, hvis så får du bare ta det på øyemål.
Den er laget av et ledende metall, trådene må nødvendigvis ikke være i direkte kontakt.

Du har også en annen type kobling som er kjekk til innendørs bruk i koblingsbokser o.l. Wago : http://www.clasohlson.com/no/Wago-ti...lemmer/36-4863
Sist endret av Hvalross; 22. oktober 2013 kl. 21:19.
Her er videoer som viser forkjellige måter...

Men det er så enkelt at du bare kan bruke disse..
Legger ledningene inni og vrir om )))
altmuligviter
Trådstarter
15 0
skjønner.... så jeg kan klemme fast en sånn skjøtehylse på ledningstråden? og jeg får de i ganske små størrelser også? jeg har ett elektrisk apparat der ledningen hadde brudd og ikke fungerte ordentlig. jeg fikset det midlertidig med en 3g2,5 ledning, og så tvinna jeg ledningene sammen stjal litt "isolasjon" fra samme ledning og teipa sammen.. dette er inne i apparatet...

nå skal jeg skifte til omtrent 2-3 meter med 3g1,5 og gjøre det ordentlig...

får man forresten ganske greit resultat med lodding? det hadde vært helt suverent og ganske sømløst ser jeg for meg...
Jepp, lodding er en meget bra løsning! Skal du bruke krympehylse til å beskytte skjøten så husk at lodding medfører varme! Hvis du er uforsiktig krymper hylsa på feil plass..
Det lønner seg selvsagt å vri lederene litt sammen før du lodder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Woff: lodding meget bra? Uelastisk, og lett for å sprekke opp, med knekte ledere som resultat?

Presshylser er regna som *langt* betre i industrien.
Joda selvsagt er det mange gode metoder. Jeg har som nevnt i andre tråder jobbet i Televerket som montør i 16 år og mye av telenettet vårt er faktisk fortsatt loddet!
En GODKJENT skjøt var kun en vriskjøt som bestod av minst 8 tette vridninger!
Bedre ble det når dette var loddet. Utenpå ble det først benyttet en papirhylse som senere ble erstattet av en plasthylse og rett etterpå ble denne fylt med vaselin / silikon for å være vanntett.. Dette er ikke så gammelt og gjelder altså det største nettet av svakstrømledninger i Norge.

Jeg er klar over begrensningene men også fordelene! Er det snakk om tynne tråder til ørepluggene dine blir det PERFEKT med en slank vriskjøt som loddes og beskyttes med krympeslange!
Skal du derimot skjøte to PR kabler er det mange BEDRE metoder.
Som det ble linket til over her finnes det et utall forskjellige skjøteutstyr og jeg har lang erfaring med de aller fleste i svakstrøm-kategorien etter over 30 år med dette som mitt fagfelt.

Så kommentaren din er i bestefall villedende slashdot.
En sprekket lodding tyder på feil legering i tinnet eller feil valg av materialer i lederene. Knekte ledere? Det forutsetter at lederene blir fysisk belastet, noe som ikke skjer i stabile koblinger. Presshylser har også mange svakheter avhengig av ledertypene som benyttes! Så lodding er neppe så ille som du tror!
Sist endret av woff; 22. oktober 2013 kl. 22:48.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av woff Vis innlegg
Jeg er klar over begrensningene men også fordelene! Er det snakk om tynne tråder til ørepluggene dine blir det PERFEKT med en slank vriskjøt som loddes og beskyttes med krympeslange!
Vis hele sitatet...
Trur problemet er at vi snakka om to ulike ting. Det er sjølvsagt OK med lodding i ein installasjon utan vibrasjoner eller påkjenninger, men i sterkstraum er det sett på som ein uting - pressa kontakter er sett på som betre, fordi dei i mindre grad er avhengige av operatøren, og i større grad gir god forbindelse med liten sjans for feil eller dårlig utført forbindelse
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er sjølvsagt OK med lodding i ein installasjon utan vibrasjoner eller påkjenninger, men i sterkstraum er det sett på som ein uting
Vis hele sitatet...
Ville det ikke vært omvendt, at lodding er å foretrekke i en installasjon som faktisk opplever vibrasjoner og påkjenninger?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fatfro Vis innlegg
Ville det ikke vært omvendt, at lodding er å foretrekke i en installasjon som faktisk opplever vibrasjoner og påkjenninger?
Vis hele sitatet...
Nei.

http://www.ktm950.info/how/Electrica...ic_wiring.html
Dersom det er 230 V i et miljø hvor skjøten blir utsatt for belastning er klimakvoter som nevnt over, med krympestrømpe over hver enkelt, i tillegg til en felles krympestrømpe over alle.'
Bare skjøt med kabelsko og tape rundt med svart elektriker-tape(biltema). Det er begrenset hvor nøye dette er. Bare pass på at metallet har kontakt fra A til Å, så er du i mål..
Det jeg ville gjort, er å tvinne de fint sammen, slik et de er en rett linje slik: ------ ikke slik: _||_. Så loddet over og satt på strømpe/tape, nb! krympestrømpe på før du lodder :P
Jeg går VG2 Elenergi og der bruker vi noe som heter vago. Det er mye bedre enn å drive med lodding, tvinning av ledninger og skjøting.

EDIT: Unnskyld, det het wago!
Sist endret av AnonymousKiller; 23. oktober 2013 kl. 20:08.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av AnonymousKiller Vis innlegg
Jeg går VG2 Elenergi og der bruker vi noe som heter vago. Det er mye bedre enn å drive med lodding, tvinning av ledninger og skjøting.

EDIT: Unnskyld, det het wago!
Vis hele sitatet...
Wago blir fort upraktisk om man har flere ledere som skal skjøtes eller kobles sammen, spesielt om det er f. eks styrestrøm inni en kompressor eller noe, funker ikke så bra heller med krympestrømpe hvis man skal gjøre det ordentlig. Men for all del, wago funker fint om det skal funke, fort og gæli.
altmuligviter
Trådstarter
15 0
takk for alle svar!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
altmuligviter
Trådstarter
15 0
Jeg gikk forresten for en skjøtehylse løsning men det virker ikke som det er bra nok.. tror det er løst igjen pga belastning
Da er hylsa sikkert for stor, for har du rett størrelse på en skjøtehylse sitter de dønn fast og tåler bevegelse.
Kan du ikke laste opp et bilde så får vi se?
altmuligviter
Trådstarter
15 0
Må demontere først.. er litt løst tipper jeg...

Jeg tok den minste. . skulle Være bra nok
Sist endret av jonred; 14. februar 2014 kl. 14:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For lita hylse er heller ikke bra, da kan du risikere og ødelegge kordellene i lederen (viss det er noen såklart).
Wago er det enkleste og beste valget =)
Står hva slags kabel tverrsnitt det er beregnet til. Må nevne at headsett kabler er veldig tynne og selv mindre enn 0,5mm^2. Så lodding kan hende at er beste, selv om det blir veldig sprøtt.
En person som kaller det "ledningstråd" skal ikke gjøre slikt selv.
Ser at du bruker 3x1,5 mm² kabel.
Jeg ville kjøpt en isolert skjøtehylse for 0,5-1,5mm²
Og en kabelskotang som er beregnet for isolerte kabelsko/skjøtehylser.
Hvis dette var til en lampe eller lignende så ville jeg ikke gjort det på denne måten i de hele tatt, men bruk krympestrømpe over skjøten i tillegg. Om den skal ligge skjult i vegg så er det vell samme søren så lenge det er skikkelig elektrisk forbindelse, og ikke underdimensjonerte kabler.
Sist endret av Hvalross; 14. februar 2014 kl. 21:14.
Sitat av Hvalross Vis innlegg
Om den skal ligge skjult i vegg så er det vell samme søren så lenge det er skikkelig elektrisk forbindelse, og ikke underdimensjonerte kabler.
Vis hele sitatet...
Ja'a... Koblingsboks og innstikk\koblingsklemme. Kabel trekt igjennom egnet rør for skjult anlegg... mange takk.